Pierburg 2E2 kaasari
Valvoja: ffp jäsenet
Pierburg 2E2 kaasari
Vaikka tämä onkin väärällä foorumilla niin jatkan tässä: olen tehnyt kaiken mahdollisen eli vaihtanut letkut ja tsekannut sähköpiuhat, mutta ei apua. Ongelma on nopean joutokäynnin tappi, joka ei vetäydy sisään kun auto lämpiää. Ruuvarilla sen pystyn työntämään, mutta mitäpä se hyödyttää kun auto on paikallaan. Eli jatkokysymys kun kesäkin on tulossa, että voiko sen tapin ottaa pois ja mihin se vaikuttaa?
Viimeksi muokannut ara, 6.3.2011 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tästäkin aiheesta löytyy keskusteluja jos vaikka kuinka paljon. Sitäpaitsi oikea osio tälle olisi tuo Tekniikka - Bensa.
Mutta asiaan, tuo kaasari on tosiaan aika tarkka vehjes alipaineen suhteen, riittää että jossakin letkussa on pienikin murtuma, niin kaasarin toiminta häiriintyy. Yksi letku, mikä yleisimmin on hajalla noissa on se noin 10cm pätkä, mikä lähtee aivan sieltä kaasarin juuresta, imusarjan kohdalta. Se on sellainen paikka, missä letku kovettuu nopeasti ja joka ikisessä 2E2:ssa, mitä olen nähnyt, se on ollut aika murheellisessa kunnossa.
Eli kaasari irti ja kaikkien letkujen kriittinen tarkastus, samalla liikkuvien osien puhdistus ja voitelu ja joka ikisen sähköjohdon tarkistaminen on paikallaan. Aika yleistä on, että eristeet kovettuu ja murtuu ja siellä tulee pikku oikosulkuja ja kontaktihäiriöitä. Yleensä olen vaihtanut ainakin kaikki liittimet, yleensä myös kaikki irtonaiset johdotkin samalla.
Mutta asiaan, tuo kaasari on tosiaan aika tarkka vehjes alipaineen suhteen, riittää että jossakin letkussa on pienikin murtuma, niin kaasarin toiminta häiriintyy. Yksi letku, mikä yleisimmin on hajalla noissa on se noin 10cm pätkä, mikä lähtee aivan sieltä kaasarin juuresta, imusarjan kohdalta. Se on sellainen paikka, missä letku kovettuu nopeasti ja joka ikisessä 2E2:ssa, mitä olen nähnyt, se on ollut aika murheellisessa kunnossa.
Eli kaasari irti ja kaikkien letkujen kriittinen tarkastus, samalla liikkuvien osien puhdistus ja voitelu ja joka ikisen sähköjohdon tarkistaminen on paikallaan. Aika yleistä on, että eristeet kovettuu ja murtuu ja siellä tulee pikku oikosulkuja ja kontaktihäiriöitä. Yleensä olen vaihtanut ainakin kaikki liittimet, yleensä myös kaikki irtonaiset johdotkin samalla.
Pierburgin 2E2 ongelmat jatkuu
Sain Jarokilta hyvät ohjeet yllä olevan kaasarin ongelmiin, mutta vahingossa muokkasin alkuperäisen kysymyksen eli tyhjäkäynti ei korjaantunut neuvoista huolimatta. Ts. letkut ja sähköt ok, mutta ottaisin nopean joutokäynnin 1.6 89-golffista pois, koska tappi joka sitä ohjaa ei painu sisään!
Nopeaa joutokäyntiä ohjaavalla tapilla tarkoitetaan ilmeisesti 3/4 säätimen (osa 40) karaa..?
Jos näin on
1. tarkista että lämpöaikaventtiilille (osa 38) tulee virta
2. tarkista lämpöaikaventtiiilin toiminta:
- Irroita letkut venttiilistä
- Jäähdytä venttiili nollaan tai kylmemmäksi. Ime venttiilin läpi - venttiilin tulee olla auki.
- Kytke venttiiliin virta - venttiilin tulee sulkeutua 1-6 sekunnissa.
Jos ei, venttiili on viallinen.
Seuraavaksi pitäisi testata sähköventtiilin (osa 39) sekä kierrosreleen toiminta.
Oikeaa tapaa tähän en tiedä, kannattaa kokeilla, onko venttiilin liittimen irroituksella vaikutusta.
Venttiilin toimintaa ohjaa sulaketaulussa oleva rele (releessä nro 61, osanumero 811919096F) ja ventiillin pitäisi sulkeutua alle 1200 rpm.
Jos en ihan väärin muista, viallinen rele aiheuttaa sen, että 3/4 säädin vetää karan sisään.
Jos kaikki em. toimivat oikein, tarkista vahatermostaatin (osa 41) toiminta.
Pull down-rasia rajoittaa rikastinläpän avautumista ja siten seokseen.
Jos näin on
1. tarkista että lämpöaikaventtiilille (osa 38) tulee virta
2. tarkista lämpöaikaventtiiilin toiminta:
- Irroita letkut venttiilistä
- Jäähdytä venttiili nollaan tai kylmemmäksi. Ime venttiilin läpi - venttiilin tulee olla auki.
- Kytke venttiiliin virta - venttiilin tulee sulkeutua 1-6 sekunnissa.
Jos ei, venttiili on viallinen.
Seuraavaksi pitäisi testata sähköventtiilin (osa 39) sekä kierrosreleen toiminta.
Oikeaa tapaa tähän en tiedä, kannattaa kokeilla, onko venttiilin liittimen irroituksella vaikutusta.
Venttiilin toimintaa ohjaa sulaketaulussa oleva rele (releessä nro 61, osanumero 811919096F) ja ventiillin pitäisi sulkeutua alle 1200 rpm.
Jos en ihan väärin muista, viallinen rele aiheuttaa sen, että 3/4 säädin vetää karan sisään.
Jos kaikki em. toimivat oikein, tarkista vahatermostaatin (osa 41) toiminta.
Pull down-rasia rajoittaa rikastinläpän avautumista ja siten seokseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 88 vierailijaa