2.8 v6 kestävyys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

S_A
-
Viestit: 19
Liittynyt: 29.8.2003 12:09

2.8 v6 kestävyys

ViestiKirjoittaja S_A » 24.6.2009 22:11

Moro,

yritin haulla hakea aihetta mutta tulos täysin nolla...

Onko bensa 6.sessa samanlaisia murheenkryynejä kuin TDI;ssä?

Uskaltaako ostaa 200tkm ajettua jos työkalut pysyy kourissa? Meneekö kannet jne...

-sami

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 24.6.2009 23:03

Edit luetun ymmärtäminen :)
Viimeksi muokannut Slantsix, 25.6.2009 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 25.6.2009 9:13

Jos kyseessä 142kW versio, niin muuta ei tule mieleen kuin venttiilikopan tiivisteiden vuotaminen. Helppo vaihtaa, eikä tiiviste paljoa maksa. Muuten sanoisin että hyvinkin varma moottori.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 25.6.2009 11:45

Öljyähän tuo syö, mutta niin on syönyt aina (<10v vanha auto, omassa käytössä <6v - syö noin 2 desiä per 1000km).

Venttiilikopan tiiviste meni vaihtoon pienen tihkumisen takia ja kerran on vaihdettu suuttimet kun menivät tukkoon (mitä lie Helmut laittanut tankkiin saksanmaalla).

Muuten viat ovat samanlaisia kuin muissakin VAGeissa; termostaatti, vetareiden suojakumit murenee, etupään osat menee vaihtoon ellei ole jo korvattu laadukkaammalla tavaralla. Ei siis mitään mitä ei tulisi vastaan muissakin samanikäisissä autoissa. Perusosat kestää hyvin, mutta esim. rosteriputken joustot voi joutua vaihtamaan jossain välissä jos moottorin kannakkeet alkavat väsyä - liikkuminen kuluttaa punokset.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 25.6.2009 12:21

VR6 vai V6?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 25.6.2009 12:34

VR6 vai V6?

Oletin itse ainakin että puhuu tuosta aidosta V6:sta eikä V(R)6:sta.

Oho, olipa paljon olettamista... :D


Itse siis puhun ACK:sta, 142kW V6:sta.

S_A
-
Viestit: 19
Liittynyt: 29.8.2003 12:09

ViestiKirjoittaja S_A » 25.6.2009 12:39

Kyseessä ihan V6 joka majailee passatin keulilla...

Api(na)
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.8.2008 19:33

ViestiKirjoittaja Api(na) » 25.6.2009 22:33

Itellä on passatilla ajettu reilut 300tkm eikä oo ollu mitään suurempia ongelmia jos perus kuluvia osia ei lasketa.

CaBT
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.4.2010 20:20

ViestiKirjoittaja CaBT » 13.1.2011 19:42

Kiikarissa ois Passat 2.8 4-Motion manuaaliaskilla ja kaikkitietävät kaverit kertoivat että tuossa koneessa voi tulla vastaan kallis nokkaremontti. Tais olla säätökoneiston hajoaminen josta puhuivat?
Miten yleinen ongelma tuo on ja kuinka helposti vian/ensioireet huomaa käytännössä?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 13.1.2011 21:27

Noissa 2.8-koneisissa ainakin ameriikoissa kuulemma venttiilikopan tiivisteen vuotaminen johtuu usein ihan samasta syystä kun näissä pikkulohkoissakin :) Eli huohotinputket täynnä öljyä ja tukossa.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 14.1.2011 14:00

Venttiilikopan tiivisteen vuoto on aika perusvaiva mikä saattaa tulla, mutta tiiviste ei onneksi maksa ihan hirveesti ja on helppo vaihtaa. Mistään nokkarempoista en ole kuullutkaan eikä foorumillakaan ole tainnut kukaan semmosista mainita..? Ellei ole sekotettu bensa ja diisseli V6:sia. Niissä 2,5 diisseleissä sen suuntaisia ongelmia kyllä ollut.
Vaimon 3B V6:lla on meidän omistuksessa ajettu 140tkm -> 240tkm, eikä suurempia vikoja tms ole ollut. Venakopan tiivisteet kerran vaihdettu, tukivarsia ja jarruosia vaihdeltu + muuta perushuoltoa. Ulkopuolelta hieman osumaa saanut (kiitos satunnaisten herpaantumisien), mutta muuten mukava pirssi...

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 14.1.2011 14:18

kaikkitietävät kaverit kertoivat että tuossa koneessa voi tulla vastaan kallis nokkaremontti. Tais olla säätökoneiston hajoaminen josta puhuivat?
Miten yleinen ongelma tuo on ja kuinka helposti vian/ensioireet huomaa käytännössä?

Käske niitten mistään mitään tietämättömien kavereidesi suksia takaisin Esson baariin. Mistähän näitä "tietäjiä" aina sikiää; Essotkin lakkautettiin jo vuosia sitten... ;P

Yhdestäkään bensa-V6:sta en ole ~8 vuoden VAG "urani" aikana kuullut josta olisi nokka-akseli mennyt. 150hv TDi malleista toki - syynä vääränlainen metalliseos akselissa ja ongelmia voitelun kanssa.

Mulla on tuo tässäkin ketjussa mainittu V6:nen edelleen, ikää nyt lähes 13 vuotta ja ainoa isompi huolto joka siintää lähitulevaisuudessa on nokkahihnan vaihto. Nyt mennään 8:tta vuotta samalla hihnalla, kilsoja tosin "vain" ~70tkm, mutta ajattelin vaihtaa varoiksi... ;)

CaBT
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.4.2010 20:20

ViestiKirjoittaja CaBT » 14.1.2011 14:55

Ne on niitä itämaan tietäjiä :D Minäki ihmettelin noita väittämiä, kun tuosta koneesta ei yleensä oo pahaa kuullu sanottavan.

Kunhan Bora löytää uuden omistajan niin alkaa variant-mallin metsästys. Bensankulutuskaan ei niin paljoa kiinnosta näin vähillä ajokilometreillä.
Vielä kun tietäs kumman laittaa, vanhemman mallin vaiko faceliftin? Passat on ihan uus tuttavuus niin ei tiedä mitään tyyppivioista.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 15.1.2011 11:24

Lainaus:
VR6 vai V6?

Oletin itse ainakin että puhuu tuosta aidosta V6:sta eikä V(R)6:sta.




Pieni kertaus lienee paikallaan VR6-moottorin suhteen.Asia meni suurinpiirtein näin:

Vuonna 1991 Volkswagen VR6-moottori esiteltiin Euroopassa. VR6 moottorin iskutilavuus on 2,8 litraa ,12venttiiliä, 128kw. Sylinterin halkaisija on 81,0 millimetriä ja männän iskunpituus on 90,0 mm. V-kulma on 15 °. Vuoden 1991 malleina olivat Passat ja Corrado ja v.1992 myös Volkswagen Golf Mk3.
*( 2,9 12v, 140kw)

Vuonna 1999 päivitetty 12-venttiilinen 2,8 VR6 malli Pohjois-Amerikan markkinoille, 130kw

Vuonna 1999 käyttöön 24-venttiilinen 2,8 VR6, 150kw

Vuonna 2001 laajennettiin 3,2 VR6, 168kw

Vuonna 2005 3,6 VR6, 206kw (kapeampi V-kulma10,6°)

Vuonna 2008, paranneltu versio 3.6 FSI VR6 -moottori, 220kw

------------

VR6 :

-Volkswagen Golf Mk3
-Volkswagen Golf Mk4
-Volkswagen Golf Mk5
-Volkswagen Vento/Volkswagen Jetta Mk3
-Volkswagen Bora/Volkswagen Jetta Mk4
-Volkswagen New Beetle
-Volkswagen Corrado
-Volkswagen Volkswagen Passat B3, B4 ja B6
-Volkswagen Passat CC
-Volkswagen Phaeton
-Volkswagen Touareg
-Volkswagen Sharan
-Volkswagen Transporter/Caravelle/Multivan T4, T5

+uudet mallit, mitä ei vielä ole päivitetty listaan

VR6 on käytetty myös muissa Volkswagen-konsernin autoissa

-Audi A3 Mk2
-Audi TT , Audi Q7
-Porsche Cayenne
-SEAT Alhambra
-SEAT León
-Skoda Superb B6, 3T
--------
--------



VR6 myös

-Ford Galaxy



-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------




(....Joku muu voi sitten korjata, täydentää ja jatkaa seuraavissa viesteissä tässä topicissa "aidosta" V6 30v,... yms???)

CaBT
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.4.2010 20:20

ViestiKirjoittaja CaBT » 15.1.2011 11:39

Juu eiköhän tässä ketjussa puhuttu V6:sta eikä VR6:sta.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 15.1.2011 11:53

Juu eiköhän tässä ketjussa puhuttu V6:sta eikä VR6:sta


^Kerro ihmeessä lisää!

Ettei nyt menisi puurot ja vellit sekaisin, niin VR6 luokitellaan myös V6 moottoriksi

(Jos löytyy erityisosaamista, niin joku muu voi sitten täydentää ja jatkaa seuraavissa viesteissä tässä topicissa "aidosta" V6 30v....yms?)

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 15.1.2011 12:10

Voiha vr6 sanoa v6ksi jos haluaa, mut ei se siksi silti muutu. ;) Se ei o v-eikä rivi-kone, vaan niiden yhdistelmä.

CaBT
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.4.2010 20:20

ViestiKirjoittaja CaBT » 15.1.2011 12:40

Niinpä. Ja voihan joillekin 2.8 VR6 tarkoittaa samaa kuin 2.8 V6. Riippuu täysin lukihäiriön tasosta :D

^Kerro ihmeessä lisää!


Taitaa olla parempi etten kerro, jos kerran noinkin helpon asian ymmärtäminen on ylivoimaista.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 15.1.2011 13:03

Hassua on se että ilmeisesti neloskoppasesta golffista ylöspäin vr6 "muuttui" v6. Ei lue venakopassa ja paksissa enään kuin v6...

Joku tarina väittää että vr6 heikon maineen takia. Mutta en tiedä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.1.2011 13:28

Poikittain on Vr6 sukuset koneet, pitkittäin on ihan "oikeat" v6 koneet.

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 15.1.2011 14:35

Ikonen, no ei se nykysin ihan noinkaan ole. :) 3.6vr6 löytyy myös oikeinpäin olevana.
Jossain q7 / phaeton / touareg akselilla tosin.

Jottei nyt ihan offtopiksi mene, niin 30v 2.8v6 lienee konsernin parhaita koneita.
Nokkavikoja ei ole kuullut olevan, toisin kuin muutaman 2.7bit koneen tiedän olleen kulunneilla nokilla. Liekö öljyillä tms. vaikutusta kuin paljon sit, sitä en tiedä. :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 15.1.2011 15:01

Joskus luin 90-luvulla jostain, että nelosgolffien merkeistä jätettiin R kirjain pois kun jotkut ostajat vierasti sitä.

VR6:n ja oikeiden V6:n selkein ero on se et VR6:ssa on pytyt limittäin, kulma pieni ja yksi kansi kun taas normi V6:ssa on erilliset kannet.

Varmaan selkeintä jos määritetään onko se V6 pitkittäin vai poikittain mistä tässä ketjussa puhutaan.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.1.2011 15:00

Pitkittäismoottorisen kuusisylinterisen passatin omistaneena (lue passat v6 4 motion tiptronic '02), voin kertoa tähän alkuperäiseen aiheeseen, jotta öljyä tosiaan maistui jonkun verran.
En tiedä onko syöntiin vaikutusta LL tai ei LL öljyillä mutta muistelen vaan, että olisin joskus jostain inttervepin syövereistä lukeneeni että tuota "longlaiffia" söisi enempi. Huohottimen jääti (syynä "pätkäajo") ja öljyä ulosti sitten sieltä hanttarinpuolen kannen takapäästä.
Muuten kokonaisuutena ihan ok peli, eikä tuo minusta kovin janoinenkaan ollut.
Vielä kun tietäs kumman laittaa, vanhemman mallin vaiko faceliftin? Passat on ihan uus tuttavuus niin ei tiedä mitään tyyppivioista.

Faceliftissa "mutun" ja essonpaarin mukaan tukivarsijumppaa vähempi, ulkonäkö semmonen "pappamainen" verrattuna vanhempaan. Mutta eikös se mene niin, että toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä.
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 20.1.2011 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

CaBT
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.4.2010 20:20

ViestiKirjoittaja CaBT » 16.1.2011 22:57

Hyvä päästä takaisin asiaan, jos tämä VR-häröilijä on saanut purkaa jo kaiken sydämeltään tähän väärään viestiketjuun :D:D

Ilmeisesti huohottimen jäätymisongelmat välttää putkien puhdistamisella ennen pakkaskelejä, vai tarviiko erillisen lämmitysvastuksen? Pätkäajoa tulee itelläki harrastettua ja ranskalaisten kanssa oli samanmoista ongelmaa, eli huohotinputket keräs "majoneesia" ja sitten jäätyivät.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 17.1.2011 8:08

"2.8 V6 30v - moottorin vääntö houkuttelee ajamaan matallilla kierroksilla. Pidempää ajoa alle 1800 kierroksen ei voi suositella koska se aiheuttaa moottorin karstoittumista, käyntihäiröitä ja suutinten tukkeutumiseen"

Susihan tuo moottori on jos puhutaan polttoainetaloudesta. Ei kukaan järkevä ihminen maksa tuollaisia bensakuluja, kun jopa 1,5 x tehokkaammilla moottoreilla päästään 1/2 kulutukseen kuin 2.8 V6 30v-koneella.

Voihan sitä toki tuollaisella ajella jos on "rahamies" mutta kannattaa varmasti miettiä että saako rahoille parempaa vastinetta jollakin toisella moottorivaihtoehdolla.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 17.1.2011 8:44

Susihan tuo moottori on jos puhutaan polttoainetaloudesta. Ei kukaan järkevä ihminen maksa tuollaisia bensakuluja, kun jopa 1,5 x tehokkaammilla moottoreilla päästään 1/2 kulutukseen kuin 2.8 V6 30v-koneella.


Onhan ne mainitut tehokkaammat moottorit suunniteltu ja valmistettukin noin vuosikymmen 2.8 V6 30V:n jälkeen..., ettei ihme?

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 17.1.2011 8:58

Onhan ne mainitut tehokkaammat moottorit suunniteltu ja valmistettukin noin vuosikymmen 2.8 V6 30V:n jälkeen..., ettei ihme?


Kyllä se vinosilmäinen keltainen mies iso meren takana suunnitteli ja valmisti jo 90-luvun alussa 1,5 x tehokkaamman autonmoottorin 1/2 kulutuksella kuin 2.8 V6 30v.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 17.1.2011 10:53

Kyllä se vinosilmäinen keltainen mies iso meren takana suunnitteli ja valmisti jo 90-luvun alussa 1,5 x tehokkaamman autonmoottorin 1/2 kulutuksella kuin 2.8 V6 30v.

Ja mitä luultavimmin se kori siitä moottorin ympäriltä on jo ruostunut aikaa sitten jos se on koko ikänsä täällä suomessa viettänyt - tai sitten sitä ei vain saa samalla hinnalla esim. nelivetoiseen farkkuun.


Tokihan siis meikämannekin mielellään ajaisi stop-automatiikalla varustetulla bemun 3+ litraisella diesel-koneella jossa kulutus on yli puolet pienempi kuin tässä 2.8 bensakrematoriossa.

Mutta fakta on että vähissä on nelivetoiset ~200 heppaiset Passatin kokoiset farkut joilla pääsee alle 8 sekuntia nollasta sataan ja joiden hinta on 5-8 tonnia, iästä ja kilsoista riippuen (esimerkkejä otetaan vastaan, vois tämän vaihtaa halvempaan ja vähemmän kuluttavaan - Subaruakin on tullut mietittyä mutta Foresterin 2.5T:t on aika kalliita edelleen). Niin, ja se neliveto saisi olla kiinteä koska Haldexin öljynvaihdot ei kiinnosta kulueränä...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 17.1.2011 11:16

"2.8 V6 30v - moottorin vääntö houkuttelee ajamaan matallilla kierroksilla. Pidempää ajoa alle 1800 kierroksen ei voi suositella koska se aiheuttaa moottorin karstoittumista, käyntihäiröitä ja suutinten tukkeutumiseen"

Oliko tuo omakohtainen kokemus tuommoisesta 2.8 V6 30v:stä ?

Omallani ajot noin 70% kaupunkiajoa, loput maantiellä, kulutus 10- 12L / 100km. Tuo oli siis laskennallinen kulutus, mitä tankkasin ja mitä ajoin, ei ajotietokoneen kertomaa. Nelikko ja automaatti yhdistelmällä ei mielestäni huonosti. Aikaisemmalla vajaavetoisella, "mekaanisella kytkimellä" ja vaihteenvalitsimella varustetulla vr6 golf:lla paloi pari litraa enempi.
Mielipide on kuin pe*sereikä, jokaisella omansa jne... Vinosilmäisiltä keltaisilta miehiltä harvoja hyviä keksintöjä, oli venyttää vastaavaa passattia, joka sittemmin kulkeutui myös euroopan puolelle.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 17.1.2011 11:34

Oliko tuo omakohtainen kokemus tuommoisesta 2.8 V6 30v:stä ?

Tuo on itseasiassa allekirjoittaneen kirjoittama lause. Mistä lie Kraft-mies sen kaivanut. (Johonkin useista VAG-boardeista, tai sitten sfnettiin aikoinaan kirjoitettu - mutta omaksi tunnistan.)

Omassa nimittäin meni suuttimet tukkeeseen aikanaan. Merkkihuolto epäili ajotapaa. Tosin näin yli viiden vuoden jälkeen tapahtumasta voisi itse enemmänkin taipua siihen että sinne oli saksassa tankattu jotain "mielenkiintoista", esim. suuresti rikkipitoista bensaa...

Tämä "fakta" siis empiirinen, yhden auton otannalla... :D

Carl0s
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.3.2009 17:20

ViestiKirjoittaja Carl0s » 18.1.2011 0:41

Liitytään nyt sitte joukkoon iloseen.

Vuoden ja ~60tkm ollu tollanen 30v passatti.

60tkm aikana vikoja ollut...

- Tukivarret
- Ovien mikrokytkimet
- Venakopan tiivisteet
- Venakopan takatulpat
- Vasen etulaakeri

Huoltoa joutunut tehdä

- Jakopää 250tkm
- Laturin vaihdoin 270tkm kohdalla
- Sekä perus öljyjä, tulppia ja suodattimia.

Jakopäärempan yhteydessä tuli katteltua muutenkin konetta läpi, mitattua puristukset, katottua nokat kulumien varalta, katottua päästöt etc. Nokissa ei mitään kulumaa, ja puristuksetkin olivat ~12bar pintaan (erwinin manuaali sanoo uuden puristuksiksi 11-13bar, ja kuluneen koneen alaraja 7.5bar)


Kaikin puolin varsin mainoi kulkine hintaluokassaan. Perille pääsee huonommassakin kelissä, kaupungissa tosin vähän janoinen ~12l / 100km maantiellä pääsee 8-9l kulutukseen riippuen ajotavasta. Öljyä toki toikin syö perus VW tapaan.

Leimasta menny kummallakin kerralla heittämällä läpi...

Eli kaikin puolin ollu tyytyväinen ostokseeni.



Tohon V ja Rivimoottori pätemiseen.

Ensinnäkin, joku päti "On vain V- ja Rivimoottoreita"
Okei, mitenkäs U-Moottorit, Tähtimoottorit, Wankelit ja bokserit ?

Muutenkaan, VR6 koneita ei pitäisi sotkea keskenään V-koneiden kanssa. Kyseessä on kumminkin kaksi aivan totaalisen erillaista moottorikonstruktiota.

VR koneessa on yksi lohko, yksi sylinterikansi ja sylinterit eivät ole rinnakkain vaan lomittain.

V koneessa on 2- lohkoa, 2 kantta ja sylinterit ovat selkeästi rinnakkain.

Parin aikasemman postauksen perusteellahan U-moottorit, tähtimoottorit ja bokseitkin on V-koneita kun oikeen lähetään vääntämään.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 18.1.2011 6:53

Lainaus:
Oliko tuo omakohtainen kokemus tuommoisesta 2.8 V6 30v:stä ?

Tuo on itseasiassa allekirjoittaneen kirjoittama lause. Mistä lie Kraft-mies sen kaivanut. (Johonkin useista VAG-boardeista, tai sitten sfnettiin aikoinaan kirjoitettu - mutta omaksi tunnistan.)

Omassa nimittäin meni suuttimet tukkeeseen aikanaan. Merkkihuolto epäili ajotapaa. Tosin näin yli viiden vuoden jälkeen tapahtumasta voisi itse enemmänkin taipua siihen että sinne oli saksassa tankattu jotain "mielenkiintoista", esim. suuresti rikkipitoista bensaa...

Tämä "fakta" siis empiirinen, yhden auton otannalla... :D


Tämä ongelma on tosiaan yleisesti tiedossa esim VW-merkkihuollossa. Ei ole syytä yhtään vähätellä tätäkään ongelmaa. Tuo karstoittuminen saattaa tosiaan aiheuttaa sytytyksen aikaistumista, joka voi pahimmillaan tuhota koko lohkon.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.1.2011 9:30

Kuka persaukinen ostaa 2.8 litrasella koneella olevan Passatin? Mulla on kaikki autot vienyt täsmälleen saman verran polttoainetta, niin 850cc Mini kuin viritetty S2 Audi, eli just tasan tarkkaan kaiken mitä tankkiin tankataan. Kerroppas Kraftverk sitten mistä löytyyautosta 1,5x tehokkaampi ja puolella kulutuksella oleva moottori? Eli 2.8 30v vääntökäyrä noin 5l/100km keskikulutuksella? Ei kaikki halua ajaa Micralla säästäen maailmaa ja pieniä pennosiaan. Syy miksi tuollaisen autot vaihtaa ripeemmin ensimmäistä omistajaa, on että ostajat eivät ole siitä persaukisimmasta päästä, ja haluavat herkästi aina uudempaa autoa alle.

Tuohan ei ole edes mikään suurikulutuksinen auto luokassaan. Mulla on vastaava 2.4litranen 30v kone lihoina tallissa, 300tkm ajettuna eikä mainittavaa kulumaa (muuta kuin että oli ajettu pitkä matka kotiin ilman jäähdytysnestettä, kun kyllä se sen kestää... :D ). Kaiken kaikkiaan todella hyvä moottorityyppi.

Lisäksi tällä tosiaan pudotat pois suurimman osan koskaan valmistetuista V-koneista. Miten ihmeessä V-koneessa pitää olla vähintään kaksi nokka-akselia?:
V-moottori on moottori, jossa sylinterit ovat rinnakkain kahdessa rivissä muodostaen V-asetelman. Rakenteessa on kaksi sylinteririviä, yksi tai kaksi nokka-akselia riviä kohden sekä yksi kampiakseli.

Carl0s
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.3.2009 17:20

ViestiKirjoittaja Carl0s » 18.1.2011 17:46

Menee off-topic mutta mainittakoon että tuossa on pihassa edelleen päivittäisessä ajossa oleva keltaisen miehen rakentama 660 000 huolettomia kilometrejä ajettu 6-Turbo, vm1990 ja edelleen ensimmäisellä omistajalla. Kyllä se vaan menee niin että puolueettomissa autotesteissä on osoitettu että joillakin osa-alueilla japanilainen autoteollisuus on kokonaisuudessaan onnistunut kilpailjoita paremmin.

Voisin tässä yhtydessä esittää retorisen kysymyksen. Moniko 2,8 V6 30v Passat on edelleen ensimmäisellä omistajalla? Ja paljonko on kilometrejä kertynyt mittariin? Tosiaan yllättävän vähän ajettuja on ikäisekseen nuo 2,8 V6 30v Passatit jotka ovat esim nettiautossa myytävänä. Kun vertaa muilla moottorivaihtoehdoilla oleviin samanikäisiin Passatteihin, niin kyllä ero on valtava kun vertaa keskimääräisiä ajettuja kilometrejä.

Mikä tähän voisi olla syynä? Onko niin että vaikka auto kestäisi niin sitten polttoainetaloudesta johtuen ei perse kestä ajaa 2,8 V6 30v Passatilla.


Harvan ihmisen jolla on rahaa ostaa yli 60 000e maksava auto uutena, tarvitsee ajaa samalla autolla 660 000km ?

Enpä tiedä siitä japskien ylivoimaisuudesta, olihan tossa taannoin juttua kun Taksimersulla oli sahattu 1000 000km kuuteen vuoteen. ;)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 18.1.2011 18:17

Harvan ihmisen jolla on rahaa ostaa yli 60 000e maksava auto uutena, tarvitsee ajaa samalla autolla 660 000km ?


Saati sitten yli kolmea vuotta sillä samalla kinnerillä, eiköhän jo lähes kaikilla B5/B5.5-koppaisen Passatin ensimmäisillä omistajilla, joilla on edelleen mahdollisuus uusi auto ostaa, ole jo 250hv B6-koppainen alla, varsinkin kun B6:sen 3.2 V6 oli markkinoille tullessaan yksi edullisimpia ellei jopa edullisin noilla teholukemilla saatava saksalainen isompi henkilöauto.

Kerroppas Kraftverk sitten mistä löytyyautosta 1,5x tehokkaampi ja puolella kulutuksella oleva moottori? Eli 2.8 30v vääntökäyrä noin 5l/100km keskikulutuksella?


Ainoita tehoiltaan edes lähimaastoon putoavia japanilaisia 90-luvun alusta tulee mieleen Skyline R32:sen tietyt mallit, Celica GT-4, Imprezan ensimmäisen sukupolven 2.0t... mutta yksikään noista ei pääse edes likimain puoleen 2.8 V6 Passatin kulutuksesta, vaikka Passatin/A4:n/A6:n kulutus laskettaisiin viidentoista litran kohdalle / 100km. Eipä noissa Passatin kokoluokan japseissa tainnut edes B5-korin uutuuden päivinä kovin paljoa olla vastaavantyyppisiä moottoreita kuin saksalaisilla valmistajilla.

niin kyllä ero on valtava kun vertaa keskimääräisiä ajettuja kilometrejä.


Tietysti ero on valtava, jos otetaan vertailuun mukaan myös dieselit... hohhoijaa.

Tässä topicissa kun kysyttiin alunperin sitä, että uskaltaako tuollaista 200tkm ajettua bensavekotinta ostaa, niin kyllä mun mielestä uskaltaa, en olisi ihan heti huolissaan tarviiko koneremonttia tehdä, toisin kuin aika useaan japanilaisissa on kuullut konerempan tarpeen tulleen eteen viimeistään siinä kolmensadan tuhannen kohdalla. Tietysti jos mahdollista ostaa varmuudella vähemmän ajettu, joka on reaalisesti paremmassa kunnossa niin tuskin haittaa pidemmän päälle. [/quote]

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 18.1.2011 18:50

Aikoinaan omistin 2.8 V6 C4:sen. Ostohetkellä mittarissa oli 157 tkm. Kilometrejä kertyi minun ajoilla n. 70 t, eikä tuona aikana ollut yhtään ainutta vikaa. Perus jäyhä kone, vei isoa koria aivan kiitettävästi. Keskikulutus oli lähes joka tankilla 11,5l. Voisin edelleen harkita tuollaisella ajoa jos kilometrejä ei tulisi nykyiseen malliin.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 19.1.2011 7:55

Kuka persaukinen ostaa 2.8 litrasella koneella olevan Passatin? Mulla on kaikki autot vienyt täsmälleen saman verran polttoainetta, niin 850cc Mini kuin viritetty S2 Audi, eli just tasan tarkkaan kaiken mitä tankkiin tankataan. Kerroppas Kraftverk sitten mistä löytyyautosta 1,5x tehokkaampi ja puolella kulutuksella oleva moottori? Eli 2.8 30v vääntökäyrä noin 5l/100km keskikulutuksella? Ei kaikki halua ajaa Micralla säästäen maailmaa ja pieniä pennosiaan. Syy miksi tuollaisen autot vaihtaa ripeemmin ensimmäistä omistajaa, on että ostajat eivät ole siitä persaukisimmasta päästä, ja haluavat herkästi aina uudempaa autoa alle.



Eikös tuo 2,8V6 30v Passat ole lanseerattu markkinoille ns pappa-mallina? Voi sitten parta päristen ryntäyttää lutkuttimelta kuulostavaa moottoria liikennevaloissa ja kuvitella olevansa rahamies.

Ja totta puhut, että tuollaisella autolla ajavien eläkeläisten ostokäyttäyminen todellakin poikkeaa varmasti yleisestä trendistä. Vai voisiko sitten syynä 2,8V6 30v Passatin vähäisiin ajettuihin keskimääräisiin ajokilometreihin ja kehnoon jälleenmyyntihintaan olla se että oikeasti rikkailla 2,8V6 30v Passatin omistajilla on usein myös kakkosauto, jonka mittariin ne todelliset kilometrit sitten kertyvät?

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 19.1.2011 8:09

Ai nyt puhuttiin VW:n valmistamista moottoreista? Missään ei kyllä tarkennettu että puhutaan vain VW:stä, kuitenkin tuolla ylempänä otettiin jo nousevan auringon moottorisahat mukaan vertailuun.



Sivistyksessäsi on aukko Volkswagen-konsernin suhteen.

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... /12?pos=51


Jos japanilainen auto kelpaa myös Volkswagen-konsernille, niin ei kai se japanilainen auto huono ole. Mitä veikkaat, kumpi on väärässä sinä vai Volkswagen-konserni?

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 19.1.2011 8:57

Ootsä jumalauta ihan tosissas? :D
Kannattais vähä kuitenkin ensin itekin lukea ajatuksella mainitsemasi aiheet läpi, ennen keharipätemistä. Voisit työntyä johonkin toiseen topikkiin häröilee, kun ei yhtään aiheeseen tulevaa postausta oikeastaan tullut.

CaBT
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.4.2010 20:20

ViestiKirjoittaja CaBT » 19.1.2011 15:16

This is humour :D Pikkasen karattu taas aiheesta.

Kraftvärkki vois tosiaan työntyä vaikka sinne omaan "sivistyksen aukkoonsa". Täällä jotkut kuitenkin haluais lukea ihan asiatekstiäkin.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 20.1.2011 7:33

Kaikin puolin varsin mainoi kulkine hintaluokassaan. Perille pääsee huonommassakin kelissä, kaupungissa tosin vähän janoinen ~12l / 100km maantiellä pääsee 8-9l kulutukseen riippuen ajotavasta. Öljyä toki toikin syö perus VW tapaan.


Jos alle 200tkm ajetun auton arvo putoaa jopa reilusti alle 1/10 alkup. myyntihinnasta, niin onko niin että auto oli aikanaan myyty ylihinnoiteltuun hintaan? Vai onko niin että jostakin syystä nykyään tämä automalli ei enään ole autoilijoiden intresseissä, niin jälleenmyynti arvo on kehno.

Kun huomioi että nykyään ajetaan kestopäällyste teillä, niin miksi ihmeessä tämän kokoluokan perheauton pitäisi olla neliveto? Jos autoa on markkinoitu aikanaan pää-asiassa seniorikansalaisten kohderyhmälle, niin onko nelivedolla haluttu vain antaa illuusio turvallisuuden tunteesta? Kun laskee vielä että neliveto heikentää polttoainetaloutta n0,4-0,8l /100, niin melkoisen lisähinnan auton omistaja joutuu auton elinkaaren aikana maksamaan nelivedosta. Ja tosiaan talvikeliä varten voi ostaa Michelin Ivalot, jolla pärjää kyllä huoletta kelissä kuin kelissä, niin nelivetoa ei voi perustella edes Suomen talvella. Eikä 2,8V6 30v Passattia voi pitää oikein tarkoituksenmukaisena vetoautona, esim asuntovaunun, vene- tai autotrailerin vetoon. Tähän tarkoitukseen sopii tosiaan varmasti paremmin hieman reilummalla maavaralla varustettu maastokelpoisempi ns oikea neliveto.Ja kyllä maahantuojan autosta antamat tiedot kertovat auton olevan huomattavasti janoisempi kun yllä on annettu ymmärtää. Ajotapa ja kuski toki vaikuttaa, mutta on syytä epäillä vedätykseski tuota yllä mainittua 8-9l kulutusta.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 20.1.2011 8:08

Mutta fakta on että vähissä on nelivetoiset ~200 heppaiset Passatin kokoiset farkut joilla pääsee alle 8 sekuntia nollasta sataan ja joiden hinta on 5-8 tonnia, iästä ja kilsoista riippuen (esimerkkejä otetaan vastaan, vois tämän vaihtaa halvempaan ja vähemmän kuluttavaan


Onko tuo 2,8V6 30v loppupelissä sittenkään niin kovin väkevä peli, jos tuossa 40 vuotta vanhassa, edelleen ajokunnossa olevassa kuplavolkkarin koneessa on parempi teho/paino-suhde.
-----------------------
-----------------------


Ja mitä tuohon moottorin2,8V6 30v "tehokkuuteen" tulee niin kyllä vastaavalla 5valve/ per sylinteri pitäisi päästä huomattavasti korkeampaan litratehoon kuin 2,8V6 30v koneella. Esim Japanilaisissa sarjatuotantomallin "Genesis"- moottoreissa päästiin jo 80-luvun puolivälissä tuplasti parempiin litratehoihin kuin 2,8V6 30v Passatin koneella. Ja kaiken lisäksi vielä erittäin luotettavalla tekniikalla, hyvällä polttoainetaloudella .
Kuva
Ja tosiaan kyseessä oli hyvin vääntävä 5valve/ per sylinteri moottori. Huom. Ajakaa tuolla moottorilla ennekuin alatte vastoin parempaa tietoa puhumaan nyyttönmetreistä ja vääntökäyristä.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.1.2011 9:22

Onko tuo 2,8V6 30v loppupelissä sittenkään niin kovin väkevä peli, jos tuossa 40 vuotta vanhassa, edelleen ajokunnossa olevassa kuplavolkkarin koneessa on parempi teho/paino-suhde.


Hirhirhir :)

Ei liene kovin yllättävää, mistä johtuu. xD

pitäisi päästä huomattavasti korkeampaan litratehoon kuin 2,8V6 30v koneella


Varmaan pääseekin, mutta kuka -oikeasti tarvitsee- (ainakaan tässä maassa) tuota tehokkaampaa laitosta ja mikä vaikutus olisi luotettavuuteen jos siitä olisikin otettu aikanaan vaikka 250hp? Unohdin sormi nenässä Skailaineja kuolaavat saamattomat teinipojat... anteeksi. Eiköhän mene jo aika ohi aiheen vertailla Yamahan mp-moottoreita VAG:n 2.8 V6:een... vaikka tää koko ketju on jo aivan ohi :)

niin nelivetoa ei voi perustella edes Suomen talvella


Asut vissiin Soukassa tai Marjaniemessä?

Eikä 2,8V6 30v Passattia voi pitää oikein tarkoituksenmukaisena vetoautona, esim asuntovaunun, vene- tai autotrailerin vetoon.


Ja mitään muuta sitten ei voi vetää? Vaikkapa ihan tavallista peräkärryä? On noita karavaanareita nähty sillä 1.5 Almeralla vaunu perässään, niin ettei mäkeäkään oikein pääse ylös, kyllä toi 1.8T:kin vetää vaunua jo ihan riittävästi peruspentin tarpeeseen... Miksi pitäisi olla kääntymiskelvoton peräkeskietujatakaumpilukoilla varustettu Land Rover kiskomassa asuntovaunua, metsäänkö sen meinasit pysäköidä? Entä sitten autotraileri, vedätkö autojasi kuusikossa, onhan trailerissasikin neliveto?

No vene... kyllä se Terhi sieltä jorpakosta nousee vaikka trailerin kanssa, eikä tarvi ees autolla vetää.

Itku tulee :D

***

Tosiasia lienee kuitenkin se, että yhä useampi käytetynkin auton ostaja katsoo mieluummin sellaista vaihtoehtoa, jossa on reaalisesti parempi polttoainetalous (viherECOBluemotionAdKusititityy-aikakausi ja vitun ilmastonmuutosperseily), koska harvaa enää kiinnostaa ostaa autoa, jonka tietää kuluttavan enemmän kuin se ihan üüsi Skoda Fabia 1.2, joka kulkee kusella ja pieree niitä kamalia kasvihuonekaasuja alle 100g/km. Tästä johtuen lähes kaikki isompikoneiset vaparit oli jo 2007 autoliikkeessäkin epäsuosiossa...

No, jos joku haluaa kuitenkin omaksi ilokseen isokoneisen Passatin /Audin / Warren ostaa, leimaantukoon sitten vaikka lampaan**ssijaksi, niin siitä vaan. Mukavampi sillä on ajaa kuin riippukiikkuhetekakeinutuoli-alustaisella Avensiksella.

=]

oikeasti rikkailla 2,8V6 30v Passatin omistajilla


Ei muuten kukaan "oikeasti" rikas millään VW:llä, saati pirkkabemarilla ajele...
Viimeksi muokannut Jimme, 20.1.2011 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 20.1.2011 10:15

Nojoo, eiköhän tämä "aihe" ala olla tässä ja kraftVWerk jo tarpeeksi todistanut olevansa täysi pelle matkalla Iloisten Tojotakuskien Ihmemaahan (ironista puhua pappa-autosta ja hehkuttaa japseja joista yli puolet on niitä alkuperäisiä Pappamerkkejä, pl. subbe ja Honda, ekä - joista jälkimmäinen tosin alkaa olemaan aika "Soccer Mom" merkki alitehoisilla CRV:llään).

Itse jatkan paheksumisen herättämistä bensataloudesta välittämättä (>12v ja 167tkm mittarissa, who cares mitä se litra maksaa) ja naama hymyssä nelarilla kahva edellä ajamisesta.

Niin, ja on allekirjoittaneella joskus huomattavasti paremmalla litrateholla varustettu takaveto japsi-turbokin ollut (ei sentään tojota), mutta sekään ei ihan näin hauska ollut - varsinkaan talvella. :D

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 20.1.2011 10:24

Ja sitten loppuu se perseily puolin ja toisin. Pysytään aiheessa tai ollaan hiljaa.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 21.1.2011 6:56

Moro,

yritin haulla hakea aihetta mutta tulos täysin nolla...

Onko bensa 6.sessa samanlaisia murheenkryynejä kuin TDI;ssä?

Uskaltaako ostaa 200tkm ajettua jos työkalut pysyy kourissa? Meneekö kannet jne...

-sami


Fakta eli tosiasia on että olet varmasti huomannut että tuolla liikenteessä on kaikentasoisia kuskeja. On myös kaikentasoisia autonostajia. Toiset autonomistajat omaavat paremman tietopohjan eritasoisista ajoneuvoista ja tekevät näiden tietojen perusteella parempia ostopäätöksiä kuin toiset.

Mieti tarkkaan minkä auton ostat. Oikealla valinnalla voit saada ns elinikäisen ystävän, joka kuljettaa sinua turvallisesti, kohtuullisin kustannuksin ja ennen kaikkea sinun ei tarvitse hävetä että ajat pappa-mallin autolla.

Jos teet väärän valinnan niin saatat jopa ostaa ajoneuvon joka vaarantaa terveytesi, vie kaiken omaisuutesi etkä ikinä pääse siitä autosta eroon.

Kannattaa myös vähän vertailla noita kolariturvallisuustestejä esim vw, Volvon ja Saabin kesken. Voi olla myytti saksalaisen auton turvallisuudesta saattaa murentua.

Kannattaa myös lukea noita onnettomuustilastoja. Jos2,8V630v moottorin lypsykonetta muistuttavan rakenteen johdosta moottori resonoi voimakkaasti auton runkoon nähden ja aiheuttaa näin voimakasta tärinää, niin kannattaako ostaa sellaista autoa jonka yleisin onnettomuuten johtanut tilanne on se että kuskina toimivan seniorikansalaisen tekohampaat tuppaavat putoamaan moottorin aiheuttamasta tärinästä johtuen auton jalkatilaan ja sitten tekareita noukkiessa autolla kolaroidaan sen viimeisen kerran.

Ja kannattaa miettiä että jos olet ostamassa perheautoa, niin miksi ihmeessä auton pitäisi olla 6-sylinterinen? Näin talvikelillä huonosti auratuilla teillä ajaessa painvakeulainan auto mossahtaa helposti mutkassa lumipatjan päältä kohtalokkain seurauksin. Kyllä 4-sylinterinen moottori on paljon parempi vaihtoehto kun puhutaan perheautoluokan ajoneuvosta.

Kun ostat käytettyä autoa, niin yksi tärkeimmistä ellei jopa tärkein turvallisuuten vaikuttavista seikoista on auton renkaat. Se on viimeinen asia missä kannattaa säästää. Luonnollisesti Suomen oloissa toimii parhaiten täällä kehitetyt rengasmallit, esim talvirenkaista voi suositella Michelin Ivalo renkaita.

Ja polttoainetalouden merkitystä ei voi missään nimessä väheksyä. Mitä luulet bensan hinnan olevan ensi kesänä tai kahden vuoden kuluttua?

Jos välttämättä haluat ostaa vw:n niin kannattaa muistaa että japanilaisissa autossa ei välttämättä ole niin surkeita puolia kun vw autoissa yleisesti on. Yleisesti ottan japanilaisten moottorinvalmistajien osaamista voidaan pitää vw:tä parempana kun puhutaan 4-sylinterisistä bensakoneista. vw ei ole koskaan pärjännyt kilpailijoitaan paremmin nelivetotekniikassa. Ja kun puhutaan 90-luvun autoista niin kyllä sekä saksalaiset ja japanilaiset autot ruostuu tasapuolisesti kun ajetaan suolatuilla teillä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.1.2011 7:16

¨ Err... sanaton.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 21.1.2011 7:32

OT:
Käydyn keskustelun perusteella voisi muotoilla pari nyrkkisääntöä.
1) Oma auto on ihan kauhee kakkaläjä ja kaikki sen auton suunnitteluun, markkinointiin ja myyntiin osallistuneet pitäisi tuomita pakkotyöhön Siperiaan.
2) Vaikka kaikki muut autot ovat parempia kuin se oma, niin vaihtaa ei saa. Valittaa sen sijaan voi aina.

Summa summarum, minkä tahansa auton ostatkin, niin huono se on ja hajoaa aivan varmasti seuraavan sadan vuoden aikana.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 21.1.2011 10:08

japanilaisissa autossa ei välttämättä ole niin surkeita puolia kun vw autoissa yleisesti on

Kummasti Nissanin koneisiin vaihdetaan VW:n puolia omien tilalle. :)
vw ei ole koskaan pärjännyt kilpailijoitaan paremmin nelivetotekniikassa

Kuulemma Torsenia on joskus haukutta parhaaksi nelivedoksi, mutta kai se sitten datsuneille häviää..

CaBT
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.4.2010 20:20

ViestiKirjoittaja CaBT » 21.1.2011 12:46

Vähän turhankin läpinäkyvää provoilua raftvärkiltä. Mutta kaippa se banni täälläkin jossain vaiheessa heilahtaa(?)

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 21.1.2011 15:57

Tuli vaan ohimennen mieleen tässä, joka nyt edes sivuaa tätä aihetta läheltä.

Onko jossain kori/mallissa tuota 2.8 30v:ta 6. lovisella laatikolla? Kaikki 5 yksilöä mitä oon ite havainnut niin A6 ja Passtissa ovat olleet 5. lovisia. Siinä on yksi aika oleellinen kysymys kun pohditaan matka-ajon kulutustakin. Noiden omistajat ovat 'valittaneet' korkeita kierroksia matka-ajossa, vaik kone jaksais hyvinkin hieman pienemmillä jengoilla edetä.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.1.2011 20:26

Ei kuusilovisella aina saa pidempää viimeistä vaihdetta. Munkin Audissa on eka ja viimeinen vaihde about samat kuin vanhemmassa 5lovisessa, vaihteet ovat vain tiheemmällä välillä.

Tommoisen auton välityssuhteet on kyllä aika tarkkaan varmasti viety optimiksi kulutuksenkin suhteen, liian pienet kierrokset nostaa kulutusta taas. Mutta kyllähän sitä aina välillä tulee eteen väännökkäälläkin moottorilla varustettuja autoja, missä tosiaan tuntuu kiertävän vähän turhan paljon 120 vauhdissa.

neke f
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.10.2007 11:38

ViestiKirjoittaja neke f » 23.1.2011 10:16

Meillä on perhepiirissä Passat -03 2,8 30v tiptronicilla. Koneeseen (muistaakseni AMX) on tehty yksi ylimääräinen tulpanvaihto, muuten normaalit Longlife huollot ovat riittäneet.
Sillä ajetaan pari kertaa kuussa mökille jossa neliveto on tarpeelinen ja pari kertaa viikossa urheiluhallille. Ajoa tulee 10 -15 000 vuodessa. Kuski on 70v. joten sporttisuutta ei tarvita, mutta neliveto ja automaatti pitää olla. Öljyä lisättään koneeseen ainakin litra vuodessa.

Auto ostettiin uutena ja kerran vuodessa mietitään ja laskeskellaan sen päivittämistä uuteen. Laskelmissa on houkuttelevia erittäin vähäkulutuksisia malleja: Tiguan, A4 uusi Passat, olisi se hienoa päästellä taas TDI:lla ja neljän litran matkakulutuksella. Joka kerta tullaan kuitenkin samaan johtopäätökseen: Ei nykyisen auton kulutuksella ole mitään roolia kokonaiskuluissa näillä kilometreillä. Se uusihan maksaa noin 50 000.- Johan sen välirahan koroilla ostaa puolen vuoden bensat!

Tämä Passat V6 siis vaihdetaan vasta kun se on luotettavuuden puolesta tarpeellista ja sitä tilannetta ei ole vielä tullut vastaan. Tosin saattahan sitä papalle vielä autokuumekin iskeä eikä siinä mitään, mutta ei tuollaisen auton käyttöarvoa voi polttoainekuiluilla kieltää.

PS. Olisi mukavaa kertailla VR6:n vaiheita, se kun taitaa kuitenkin olla Volkswagen Ag:n merkittävimpiä innovaatioita ja kaupallisia menestyksiä bensapuolella. Se lienee eniten muille valmistajille myyty kone ja tuskin sellaiset omaankin tuotekehitykseen pystyvät teolliset suuryritykset kuin mm. Porsche, Mersu, ja Ford nitä ostaisivat jollei se olisi ominaisuuksiltaan pop. Se asia nyt vain ei kuulu tähän aiheeseen.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 30.1.2011 11:15

Oli 317tkm asti ajettu A4 tuolla 2.8 -litraisella 30-venttiilisellä ja nelivedolla, ei yhtään minkäänlaisia ongelmia luotettavuuden suhteen. Puolan oli edellinen omistaja siihen vaihtanut, omassa käytössä selvittiin öljyn, suodattimen ja tulppien vaihdoilla. Keskikulutus 11-12l/100km, käytin v-poweria. Ja matka-ajossa sai aika helpostikin alle 9l/100km lukemia, vaikka nelivetoinen automaatti oli kyseessä. Ja minun kaasujalka ei ole ihan keveimmästä päästä silti kuitenkaan, vaikka rajoitusten puitteissa mennäänkin.

Moottorikoodi ACK


Ja mitä litratehoihin tulee, niin tuossahan on ihan normaali litrateho, karvan alta 70hp/l. Tarkemmin sanottuna 68,9 hevosvoimaa litralle. Lähes täsmälleen sama litrateho on kyseisen konsernin 1.8 20V vaparissa. Ja niitä lukemia kun vertaa vastaavien 90-luvun puolessa välissä suunniteltujen vapaastihengittävien moottoreiden litratehoihin, niin eipä ne niin huonot lukemat olekaan.

Mutta sitten taas vertailuna kakkiksen 1.8 16V KR, 77,2 heppaa litralle. Kyseessä on kuitenkin kaksi täysin eri luonteista moottoria. Siinä missä KR on suht kireä kierroskone, tuo ACK on mukava ja joustava moottori, sopii mainiosti matka-ajoon ja kuvaavin sana kuvaamaan tunnelmaa on vaivattomuus.

cvore
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 18.10.2011 17:40

ViestiKirjoittaja cvore » 18.10.2011 17:48

Terve, kysästään nyt täältä kun noista venttiilikannen tiivisteistä puhetta oli, että mites a6 2,8 30v -96 koneen tiivisteiden vaihto kun ne tiivisteet menee nokkien ketjujen kiristäjien väliin.. mitä pitäisi ottaa huomioon jos ne kiristäjät tempasee irti sieltä? Kerkisin jo rykiä vanhan tiivisteen palasina pois sieltä välistä kunnes huomasin että sehän jatkuu sinne väliin, mielessä kävi myös leikata uudesta tiivisteestä se palanen irti ja laittaa siihen kohtaa tiivisteliimaa väliin.. Onkohan epäselvä selostus? :)

PassatCNG
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.5.2011 12:39

ViestiKirjoittaja PassatCNG » 19.10.2011 23:45

Edellisen kanssa samaan kysymysryhmään lisäisin kysymyksiä tietäjille:

Vaihdoin 1999 Passatin 2.8 V6 mottiin venakopan tiivisteet ja öljyä vuotaa edelleen kannen takaa pakosarjoille? Pitäisikö niitä tiivisteitä liimailla kovasti tietyistä kohdin vai onko siellä toisen kannen perässä vielä joku tulppa tms. joka vuotaa?

- JL

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 20.10.2011 9:59

Siellä taisi joku stefa olla (nokka-akselin?) mikä myös voi fuskata. Liimauksista en tiedä, oikeasti tiiviste ei liimaa tarvitse. Asennettaessa kannattaa kyllä jonkin aikaa asetella sitä tiivistettä paikoilleen jotta asettuu kunnolla. Voi helposti jäädä propellille kun sen paketista ottaa...

PassatCNG
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.5.2011 12:39

ViestiKirjoittaja PassatCNG » 20.10.2011 20:09

Häynesin manuaalissa lukee että pikkuisen RTV:tä pitäisi laittaa tiivisteeseen nokka-akselin laakeripukin saumojen kohdalle. Kun tietäisi mitä hakee niin voisi purkaa muovit koneen päältä ja vaihtaa taas uudet tiivisteet mutta jos vika on muualla niin ei viitsisi tehdä turhaa työtä.
- JL
--------------------------------------------------
Epätietoisuus ahdistaa - tieto lisää tuskaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.10.2011 21:28

Vaihdoin 1999 Passatin 2.8 V6 mottiin venakopan tiivisteet ja öljyä vuotaa edelleen kannen takaa pakosarjoille? Pitäisikö niitä tiivisteitä liimailla kovasti tietyistä kohdin vai onko siellä toisen kannen perässä vielä joku tulppa tms. joka vuotaa?

Itse itselläni vuoti jokin ns. klommi kannen takapäästä, juurikin pakosarjan päälle.
Muovit päältä pois ja peilin ja lampun kanssa vuoto löytyi.
Diaknoosin ja vaihdon teetin marmorilla, kun oli talvi parhaassa vauhdissa (siis pakkasessa) ja autotallissani on katto korkealla...

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 13.11.2011 9:57

Itselläni oli tuollainen -02 mallinen 2.8 v6 4motion tiptronik jonka ostin 140tkm ajettuna ekalta omistajalta täysin huollettuna ohjelman mukaan. Minulla ollessa autolla ajettiin 80tkm ilman ylimääräisiä remontteja. Öljyä ei syönny 15tkm välillä kuin min-max välistä 1/3-osan. Kulutus talvella suksiboxi katolla heinola-ruka-heinola ja 4 aikuista ja kamat niin 9-litraa ja tämä väli ajettu toistakymmentä kertaa samalla kulutuksella. Edelleen auto liikenteessä ja tiedän että on ajettu 280tkm ilman murheita.

HPAudiVW
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 18.8.2018 18:14

Re: 2.8 v6 kestävyys

ViestiKirjoittaja HPAudiVW » 18.8.2018 18:33

Vaikka kyseessä onkin ikivanha ketju, laitanpa oman kommenttini 2.8 ACK -moottorin kulutuksesta. 1 300 km lomareissulla sisältäen niin normaalitempoista maantieajoa (2/3) kuin lyhyempää taajamapyöritystä (1/3) keskikulutukseksi muodostui n. 8,2 l/100 km, pienimmillään kulutus painui maantieajossa 400 km matkalla 7,7 litraan. Nopeassa moottoritieajossakaan (keskinopeus 125 km/h) kulutus ei nouse 10 litran yläpuolelle.

Autona Audi A8 2.8 A Quattro, vm. 1996, 229 000 km kilometrimäärällä. Autossa vakiokoon 225/55/17 kesärenkaat.

Vähän ihmetyttävät puheet moottorityypin isoruokaisuudesta.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 2.8 v6 kestävyys

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.8.2018 21:52

Se on se alumiinikori. :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 2.8 v6 kestävyys

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.8.2018 23:49

...ja käyttäjän ajotapa ;)
Tietty kans onko kulutuslukemat ajotietokoneen arvaamia vaiko tankkauksista laskettuja. Itse en luota yhtään ajotietokoneiden lukemiin, isoja yksilö eroja...

kelkka700
-
Viestit: 3
Liittynyt: 5.8.2014 18:19

Re: 2.8 v6 kestävyys

ViestiKirjoittaja kelkka700 » 16.9.2018 14:26

Vastaan myös itse tähän ketjuun kun aina joku kyselee tästä 2.8v6 kestävyydestä!!
Minulla on 2000vm 2.8v6 4Motion passatti,olen ostanut sen 2006.
nykyäänkin minulla tämä kyseinen auto on päivittäisessä käytössä,
kun pitkää matkaa kuljen töissä!
Ainoat remontit mitä olen tehnyt
Laturi.startti ja bensapumppu on vaihdettu ja tietenkin nuo venttiilikopan tiivisteet olen muutaman kerran vaihtanut:)
Nokkaketjuja/kiristimiä ei ole tarvinnut vaihtaa,ainoastaan tiivisteet olen molempiin vaihtanut.
Bensan kulutus on se 8.2ltr maantieajossa mutta sitten kun kärryä vetää niin 12-15ltr:aa
Nykyään mittarissa on 630thkm ja toivottavasti kestää!!!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa