01N automaatti, rempan jälkeen ei liiku... (paaliinko?) :)
Valvoja: ffp jäsenet
01N automaatti, rempan jälkeen ei liiku... (paaliinko?) :)
Tein itse ja säästin... joo ei siitä sen enempää mutta ongelmaan.
Passatin 01N lootasta hävisi etiäpäin vievät vaihteet mutta pakki löytyi. Itse tietty korjailemaan vaikka automaattilootista mitään kokemusta olekkaan. Apuna kuitenkin ATSG:n ja VW:n omat ooppukset lootalle että apuja ihan mukavasti saatavilla. Vikana oli haljennut K1 mäntä ja sen jousikin oli ottanut siipeensä. Nämä vaihdettiin uusiin ja samalla iskettiin shift kit venttiilikoneikkoon. Mutta eihän se mokoma kuntoon tullutkaan....
Ongelmanahan on että auto ei liiku :). Jos eturenkaat nostaa ilmaan niin D 3 ja 2 liikuttaa renkaita, R ja 1 pistävät kyllä momentinmuuntimelle hommia mutta joku siellä jumittaa. Jos toinen rengas on vaan ilmassa niin vapaalla rengas pyörii eteenpäin mutta ei taaksepäin (kuuluuko näin ollakkin?).
D päällä kun nostaa kiekkoja niin isompaa vaihtaessa taas jumahtaa ja ottaa takasin pienemmän vaihteen. Olisiko 3:kin jumissa ja pyörittää renkaita suoraan 2:lla??
Olisikos kenelläkään heittää arvauksia mikä siellä jumittelee ennen kuin irrottelen taas lootan ja katson kuka siellä kusoo. Kaikki nuo jumittavat vaihteethan taitavat olla mekaanisia mihin ei tarvita solenoidien sähköjä ollenkaan.. voisiko mekaaninen vaihteensiirrin olla väärässä kohdassa venttiilikoneikossa??
Kyllä se siitä.. raportoidaan kun ollaan viisaampia :))
Passatin 01N lootasta hävisi etiäpäin vievät vaihteet mutta pakki löytyi. Itse tietty korjailemaan vaikka automaattilootista mitään kokemusta olekkaan. Apuna kuitenkin ATSG:n ja VW:n omat ooppukset lootalle että apuja ihan mukavasti saatavilla. Vikana oli haljennut K1 mäntä ja sen jousikin oli ottanut siipeensä. Nämä vaihdettiin uusiin ja samalla iskettiin shift kit venttiilikoneikkoon. Mutta eihän se mokoma kuntoon tullutkaan....
Ongelmanahan on että auto ei liiku :). Jos eturenkaat nostaa ilmaan niin D 3 ja 2 liikuttaa renkaita, R ja 1 pistävät kyllä momentinmuuntimelle hommia mutta joku siellä jumittaa. Jos toinen rengas on vaan ilmassa niin vapaalla rengas pyörii eteenpäin mutta ei taaksepäin (kuuluuko näin ollakkin?).
D päällä kun nostaa kiekkoja niin isompaa vaihtaessa taas jumahtaa ja ottaa takasin pienemmän vaihteen. Olisiko 3:kin jumissa ja pyörittää renkaita suoraan 2:lla??
Olisikos kenelläkään heittää arvauksia mikä siellä jumittelee ennen kuin irrottelen taas lootan ja katson kuka siellä kusoo. Kaikki nuo jumittavat vaihteethan taitavat olla mekaanisia mihin ei tarvita solenoidien sähköjä ollenkaan.. voisiko mekaaninen vaihteensiirrin olla väärässä kohdassa venttiilikoneikossa??
Kyllä se siitä.. raportoidaan kun ollaan viisaampia :))
Oliko venttiilikoneikko purettuna?
Kun tuollainen vaurio on ollut pitää kaikki samassa tilassa tai saman öljyn takana olevat härpäkkeet purkaa ett pestä.
Aina kun lodju on levällään on koko koneikko purettava!
Mahdollista että roskia.
Jos sähköt otat irti ainoastaan eteenpäin 3:n toimii.
Mekaanisesti keppi liikuttaa manual valvea joka vain ohjaa pääpainetta sen säätö on niin että P:lle ja sen linkun torx auki työnnä valve pohjaan ja kiristä torx.Voit tietysti myös tarkistaa linja- paineet .Kun kasasit laatikon koititko jotta pakat pyörivät nihkeästi ettei ole liian tiukka?
Teitkö resetoinnin TCU:lle? Öljymäärä onko varmasti oikea?ED. ALLEVIIVATTUNA.
Ota nyt ekana venakoneikko pöydälle ja tarkista olisko kara jumissa voi olla että yrittää pitää kahta pykälää yhtäaikaa päällä.
Kun purat ota iso vati tai saavi jotta et hukkaa mitään.
Kun tuollainen vaurio on ollut pitää kaikki samassa tilassa tai saman öljyn takana olevat härpäkkeet purkaa ett pestä.
Aina kun lodju on levällään on koko koneikko purettava!
Mahdollista että roskia.
Jos sähköt otat irti ainoastaan eteenpäin 3:n toimii.
Mekaanisesti keppi liikuttaa manual valvea joka vain ohjaa pääpainetta sen säätö on niin että P:lle ja sen linkun torx auki työnnä valve pohjaan ja kiristä torx.Voit tietysti myös tarkistaa linja- paineet .Kun kasasit laatikon koititko jotta pakat pyörivät nihkeästi ettei ole liian tiukka?
Teitkö resetoinnin TCU:lle? Öljymäärä onko varmasti oikea?ED. ALLEVIIVATTUNA.
Ota nyt ekana venakoneikko pöydälle ja tarkista olisko kara jumissa voi olla että yrittää pitää kahta pykälää yhtäaikaa päällä.
Kun purat ota iso vati tai saavi jotta et hukkaa mitään.
Venttiilikoneikko oli purettuna ja puhdistettu paineilmalla. Tänään tarkastin että kaikki on kyllä ok venttiililootassa eli kyllä se jumitus nyt varmaan siellä momentinmuuntimen ja perän välillä on. Ensimmäisen tulisi nyt mieleen että voiko niitä K1:n neljää muoviklipsiä asentaa jotenkin väärin ja se jumittaisi?? Pakat kokeilin että pyörivät "tyhjää" asennusvaiheessa sopivasti.
Noh jos sitä huomenna jaksaisi nykästä lootan taas irti ja katsoa onko siellä nyt käynyt kuitenkin joku oikosulkuasentajan oma moka. Kiitoksia Ranelle että jaksaa heittää neuvoa amatööriasentajalle.
eerop: Mitäs sitä nyt keppiä hämmentämään kun homma voi toimia automaattisestikin. Tai siis ainakin teoriassa ;))
Noh jos sitä huomenna jaksaisi nykästä lootan taas irti ja katsoa onko siellä nyt käynyt kuitenkin joku oikosulkuasentajan oma moka. Kiitoksia Ranelle että jaksaa heittää neuvoa amatööriasentajalle.
eerop: Mitäs sitä nyt keppiä hämmentämään kun homma voi toimia automaattisestikin. Tai siis ainakin teoriassa ;))
Tarkalleen kuinka paljon purit laatikkoa ja mikä oli venttiilikoneikon purku?Otitko kaikki irti mitä saat.koneikon sivuilta solenoidit 7 kpl(nekin voi jumittaa),karat, jouset.ylä ett ala pelti irti sielta jouset ja kuulat.
Ja jos purit niin onko varma jotta tuli oikein kasaan.Karat saa väärin ja jousetkin.
Jos pakka B1 oli irti niin saitko sen päädyn pultin alla olevan prikan paikoilleen.
Kun laatikko oli kasassa pyörikö laatikon sisään meno akseli (K3)?
Amatöörinä itsekkin.Joutunut sattuneesta syystä tutkimaan kun apua ei juuri ole saanut.
Paitsi Repcon Oy ja JN-Trading Oy. Heistä ollut apua tiedoista ja osa toimituksissa.
Ja jos purit niin onko varma jotta tuli oikein kasaan.Karat saa väärin ja jousetkin.
Jos pakka B1 oli irti niin saitko sen päädyn pultin alla olevan prikan paikoilleen.
Kun laatikko oli kasassa pyörikö laatikon sisään meno akseli (K3)?
Amatöörinä itsekkin.Joutunut sattuneesta syystä tutkimaan kun apua ei juuri ole saanut.
Paitsi Repcon Oy ja JN-Trading Oy. Heistä ollut apua tiedoista ja osa toimituksissa.
Venttiilikoneikko oli niin osina kuin mahdollista mutta kaikki osat oli merkitty tarkkaan että oikein pitäisi olla kasattu 99,9% tarkkuudella. ATSG:n ja Volkkarin oma ooppus vielä vahvistaa tätä teoriaa.
Kardinaalivirhe onkin nyt varmasti käynyt siinä että alunperin olin varma että lootasta on pelkkä K1 rikki kun eteenpäin ei päästy mutta pakki toimi loistavasti niin siitä ei oltu purettu kuin K1, K2, K3 ja B2 eli lootaan jäi vielä sisään B1 ja oneway clutch.
K3:n akseli kyllä pyöri nätisti kun loota oli kasassa.
Mutta huomenna uudet kujeet ja pistetään pohjia myöten lodju palasiksi :)
Kardinaalivirhe onkin nyt varmasti käynyt siinä että alunperin olin varma että lootasta on pelkkä K1 rikki kun eteenpäin ei päästy mutta pakki toimi loistavasti niin siitä ei oltu purettu kuin K1, K2, K3 ja B2 eli lootaan jäi vielä sisään B1 ja oneway clutch.
K3:n akseli kyllä pyöri nätisti kun loota oli kasassa.
Mutta huomenna uudet kujeet ja pistetään pohjia myöten lodju palasiksi :)
Kaksi niistä toimii toimiaikasuhteella ja loput on /off jänniteohjattuna atsg:n manuaalissa on selostus.Ne kaksi pwm solkkua joissa tumma liitin niin niiden päässä kun on öljykanava jossa vapaasti liikkuva "nasta". Katso että on vapaana.Eli kun solkkua heiluttaa kädessä niin kuuluu "helinää".Numeroi solkut ja heitä sekaisin eri paikkoihin ja pwm ohjatut ristiin..Itselläni oli toinen pwm jumissa niin 3-4 vaihdon väliin tuli vapaa hetkeksi.
Lootaa pistetty taasen palasiksi. Hikeä pukkaa vaan +33 keleillä sen verran että näköä haittaa :)
Ekana pikkuisen ihmetytti kun öljypumppu nousi itsestään ylös kun viimeksi piti 8mm ruuveilla nostaa se ylös. Voisikohan tuo B2 jarru olla väärin kasattu ja se olisi päällä koko ajan?
Tuossa pari kuvaa jos niistä joku viisas voisi nähdä mahdollisen dilemman...
http://img705.imageshack.us/img705/4131/b21s.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/2930/b22nm.jpg
Jatketaan harjoituksia kun ilmat vähän viilenisi....
Ekana pikkuisen ihmetytti kun öljypumppu nousi itsestään ylös kun viimeksi piti 8mm ruuveilla nostaa se ylös. Voisikohan tuo B2 jarru olla väärin kasattu ja se olisi päällä koko ajan?
Tuossa pari kuvaa jos niistä joku viisas voisi nähdä mahdollisen dilemman...
http://img705.imageshack.us/img705/4131/b21s.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/2930/b22nm.jpg
Jatketaan harjoituksia kun ilmat vähän viilenisi....
Nonniii pitkästä aikaa jaksoi taas paneutua tuohon vaginan lootaan. Iltapuhteina venttiilikoneikko palasiksi ja tarkkaan kyyläystä ATSG:stä että onko oikeata jousta ja mäntää venttiiliä oikiassa röörissä. Sieltähän se mahdollinen ja todennäköinen vika sitten löytyikin. "Manual 1st locking valve" oli väärinpäin pujahtanut sisuksiin... sattana :)
Jatketaan harjoituksia, jos se liikkuisi ennen lumien tuloa :D
Jatketaan harjoituksia, jos se liikkuisi ennen lumien tuloa :D
Tuohan on hyvä jos sillä tulee kuntoon!
Purin kanssa oman laatikon perjantaina ja lisäsin kitkapaloja + vaihdoin kaikki männät.
Kun sain lodjun kasaan ja paikoilleen löysin öljyastiasta yhden prikan?!
Lauantai ja sunnuntai meni vituix kun mietti laatikon uudelleen purkua.
Sunnuntai iltana sitten selvisi prikan salaisuus.
Se oli jäänut paljun pohjalle kun purin rikkinäisen vaihteiston varaosiksi.
Kyllä helpotti.
Purin kanssa oman laatikon perjantaina ja lisäsin kitkapaloja + vaihdoin kaikki männät.
Kun sain lodjun kasaan ja paikoilleen löysin öljyastiasta yhden prikan?!
Lauantai ja sunnuntai meni vituix kun mietti laatikon uudelleen purkua.
Sunnuntai iltana sitten selvisi prikan salaisuus.
Se oli jäänut paljun pohjalle kun purin rikkinäisen vaihteiston varaosiksi.
Kyllä helpotti.
Tempaisin tänään oman 01N lootan öljypohjan auki ja olihan siellä "shrapnellia" ihan kotitarpeiksi. Itse asiassa eturenkaat eivät edes suostu pyörimään yhtä aikaa samaan suuntaan eli kakkana on. Olipa vielä öljykin sen näköistä että on ollut vettä seassa. Purettavahan tuo on ja paljastettava kaikki likaiset yksityiskohdat... Osia ja projektilootia saa tarjota kanssa ;)
atsg manuaali
Vähän offtopic, mutta mistä noita atsg manuaaleja löytää? Pääsis vähän tutustumaan 01N:n sielun toimintaan sitä kautta :)
Kun täällä vaikuttaa olevan asiantuntijoitakin niin lainaan vähän treadia.
vm-98 1,9TDI sharanin vaihteisto (muistaakseni 099 kai melko samanlainen kuin tuo 01) alkoi piirtää ajettaessa öljyvanaa perässään.
Öljy vaikuttaisi tulevan moottorin ja vaihteiston liitoksesta. Pieniä ongelmia vaihteenvaihdoissa on ollut jo jonni aikaa mutta nyt tuo tyhjentää öljynsä maantielle niin loppuu meno.
Olisiko kenelläkään tietoa tai epäilyä mikä tuon aiheuttaa?
Öljyä jää tosiaan vana maantielle.
vm-98 1,9TDI sharanin vaihteisto (muistaakseni 099 kai melko samanlainen kuin tuo 01) alkoi piirtää ajettaessa öljyvanaa perässään.
Öljy vaikuttaisi tulevan moottorin ja vaihteiston liitoksesta. Pieniä ongelmia vaihteenvaihdoissa on ollut jo jonni aikaa mutta nyt tuo tyhjentää öljynsä maantielle niin loppuu meno.
Olisiko kenelläkään tietoa tai epäilyä mikä tuon aiheuttaa?
Öljyä jää tosiaan vana maantielle.
Harjoituksia taas jatkettu pitkästä aikaa mutta laihoin tuloksin. Auto sentään liikkui pari metriä omin voimin pitkään aikaan :)
Probleemia ovatten siis.
-Kepistä valittuna 1 ja R jumii, kone tekee töitä mutta ilman lopputulosta.
-Kepistä 2, 3 tai D auto lähtee liikkeelle kuitenkin ykkösvaihteella, vaihtaa kakkoselle ja sitten jumahtaa kolmosella ja vaihtaa takasin kakkoselle tai ykköselle.
-Vaikka vaihde on N niin auto ei liiku edes työntämällä taakse.. joku perkele siellä siis jumissa on mutta minnes hittoon tuo jumitus nyt oikein paikallistuisi.
-Renkaat ilmassa pyörii sentään nakit normaalisti vastapäiviin eli ei siellä tasauspyörästö ole ainakaan jumissa.
Voipi olla että lumet kerkeää maahan ennen kuin tuo liikkuu :P
Probleemia ovatten siis.
-Kepistä valittuna 1 ja R jumii, kone tekee töitä mutta ilman lopputulosta.
-Kepistä 2, 3 tai D auto lähtee liikkeelle kuitenkin ykkösvaihteella, vaihtaa kakkoselle ja sitten jumahtaa kolmosella ja vaihtaa takasin kakkoselle tai ykköselle.
-Vaikka vaihde on N niin auto ei liiku edes työntämällä taakse.. joku perkele siellä siis jumissa on mutta minnes hittoon tuo jumitus nyt oikein paikallistuisi.
-Renkaat ilmassa pyörii sentään nakit normaalisti vastapäiviin eli ei siellä tasauspyörästö ole ainakaan jumissa.
Voipi olla että lumet kerkeää maahan ennen kuin tuo liikkuu :P
Loota irti koneesta reilussa kahdessa tunnissa ja tieteellisiä tutkimuksia lisää.
Vaihteiston pääakseli/kytkimineen irroitettuna niin että jäljelle jää vain one way clutch /B1 niin pyörii nätisti akselit eteen taakse eli ei tule jumitus siitä.
Sitten aloin käymään eri kytkinpakkoja läpi että mikä irroitettuna se jumitus tulee. Kävin kaikki pakat läpi uudelleen että oikein on asennettu ja aina lisää pakkoja lisätessä akseliin taaksepäin pyöriminen jumiintui enemmän mutta eteenpäin pyöri hyvin pienellä vastuksella.
Öljypumpun kun laittaa kiinni niin sitten jumahtaa kokonaan taaksepäin mutta eteenpäin pyörii normisti.
Jatketaan tutkimuksia pappilan metsissä.
Vaihteiston pääakseli/kytkimineen irroitettuna niin että jäljelle jää vain one way clutch /B1 niin pyörii nätisti akselit eteen taakse eli ei tule jumitus siitä.
Sitten aloin käymään eri kytkinpakkoja läpi että mikä irroitettuna se jumitus tulee. Kävin kaikki pakat läpi uudelleen että oikein on asennettu ja aina lisää pakkoja lisätessä akseliin taaksepäin pyöriminen jumiintui enemmän mutta eteenpäin pyöri hyvin pienellä vastuksella.
Öljypumpun kun laittaa kiinni niin sitten jumahtaa kokonaan taaksepäin mutta eteenpäin pyörii normisti.
Jatketaan tutkimuksia pappilan metsissä.
ja vaginamonologi jatkuu.
Nyt purettu B1 ja onewayclutch, hyvältä näyttääpi. Kaikki osat priimakunnossa.
Eli ainut purkamaton pakka taitaa olla K2 mikä kylläkin on sopivan horo ja ei pitäisi jumittaa mitenkään mutta tutkitaan nyt sekin. Ja jos ja kun sekin osoittaautuu olevan ok niin ainut vikahan on sitten asentajan taitamattomuus. Jonkun pakan täytyy olla väärin kasattu ja siitä se jumitus lähtee liikkeelle.
Mutta nyt sauna lämpenemään ja kaljat kylmenemään.
Jatketaan huomenna kertausharjoituksia Aadoldin automaattivaihteistojen ihmeellisessä maailmassa.
Nyt purettu B1 ja onewayclutch, hyvältä näyttääpi. Kaikki osat priimakunnossa.
Eli ainut purkamaton pakka taitaa olla K2 mikä kylläkin on sopivan horo ja ei pitäisi jumittaa mitenkään mutta tutkitaan nyt sekin. Ja jos ja kun sekin osoittaautuu olevan ok niin ainut vikahan on sitten asentajan taitamattomuus. Jonkun pakan täytyy olla väärin kasattu ja siitä se jumitus lähtee liikkeelle.
Mutta nyt sauna lämpenemään ja kaljat kylmenemään.
Jatketaan huomenna kertausharjoituksia Aadoldin automaattivaihteistojen ihmeellisessä maailmassa.
Ja harjoitukset jatkuvat...
owc:n (one way clutch) puhdistuksessa ilmeni pari pientä metallimurusta rullista jotka ovat peräisin todennäköisesti K1:n jousista ja männästä. Tämän puhdistuksen ja lootan kasauksen (taas kerran) jälkeen ihme oli suurin kun akselithan pyörivätt perkkele molempiin suuntiin. Eteenpäin nihkeästi ja taaksepäin tod nihkeesti mutta onhan siellä eri välityskin eli vastusta pitääkin olla enemmän....
Uskaltaisikohan tätä jo hieman juhlia... koputellaan nyt puuta kumminkin mojovasti ja otetaan aspiriini..
owc:n (one way clutch) puhdistuksessa ilmeni pari pientä metallimurusta rullista jotka ovat peräisin todennäköisesti K1:n jousista ja männästä. Tämän puhdistuksen ja lootan kasauksen (taas kerran) jälkeen ihme oli suurin kun akselithan pyörivätt perkkele molempiin suuntiin. Eteenpäin nihkeästi ja taaksepäin tod nihkeesti mutta onhan siellä eri välityskin eli vastusta pitääkin olla enemmän....
Uskaltaisikohan tätä jo hieman juhlia... koputellaan nyt puuta kumminkin mojovasti ja otetaan aspiriini..
Onnittelisin jo siitä että ilmeisesti rikkinäisiä osia ei ole löytynyt! Omassa askissa oli planeettapyörästön yksi pikkuratas murusina ja murut sekä laakerineulat pitkin vaihteistoa. Se öljypumpun ympärillä oleva jarru (mikä koodi sillä nyt olikaan) oli leikannut kiinni niin ettei levyjä saanut ilman väkivaltaa toisistaan irti ja pari muutakin osaa laatikosta oli sinistynyt. Voi olla että tuo pakka on päättänyt kytkeytyä valve bodyssä olleen lian tms. takia sopimattomalla hetkellä -> planeetta on ylikuormittunut ja poks.
Juuri samanmoista ja saman ikäistä toosaa olen koittanut elvyttäää....
Melkeinpä kaikki automaatit on nihkeitä pyörittää pakilla. Joten jos jaksat pyörittää käsin, niin kyllä konekkin jaksaa.....
Mulla oli juuri samat oireet. Eli R ja L1 jumitti lootan ja taaksepäin ei pyöriny ollenkaan. Oma moka. Eli 2/4-jarrun (Eli B2 ( Typerästi nimetty nuo kytkimet )) alla oleva peltisylinteri oli ilmeisti väärin ja jarru oli päällä kokoajan...... Ja siitähän seuraa, että toosasta ei löydy kuin 2- ja 4-vaihteet, sekä taaksepäin ja 3:sen jumitus......
Tänään ois tarkoitus kokeilla taas lootaa paikoilleen. Mutta mistä lie tulee todella hienoa messinki/laakeripronssipölyä? Tuo pöly ilmeisesti jumittaa pressure regulator control valvea, mutta sen ei pitäis tehdä noita oireita? Turbiinia ei ole avattu, kun auton omistaja ei antanut lupaa. Oisko pöly sieltä lähtöisin, kun lootan helat ei ole ihmeellisemmin kuluneet,,,,,
Melkeinpä kaikki automaatit on nihkeitä pyörittää pakilla. Joten jos jaksat pyörittää käsin, niin kyllä konekkin jaksaa.....
Mulla oli juuri samat oireet. Eli R ja L1 jumitti lootan ja taaksepäin ei pyöriny ollenkaan. Oma moka. Eli 2/4-jarrun (Eli B2 ( Typerästi nimetty nuo kytkimet )) alla oleva peltisylinteri oli ilmeisti väärin ja jarru oli päällä kokoajan...... Ja siitähän seuraa, että toosasta ei löydy kuin 2- ja 4-vaihteet, sekä taaksepäin ja 3:sen jumitus......
Tänään ois tarkoitus kokeilla taas lootaa paikoilleen. Mutta mistä lie tulee todella hienoa messinki/laakeripronssipölyä? Tuo pöly ilmeisesti jumittaa pressure regulator control valvea, mutta sen ei pitäis tehdä noita oireita? Turbiinia ei ole avattu, kun auton omistaja ei antanut lupaa. Oisko pöly sieltä lähtöisin, kun lootan helat ei ole ihmeellisemmin kuluneet,,,,,
Tuo B2 on kyllä välillä mietityttänyt että olisiko se väärin kasattu mutta kyllä sen pitäisi aika hyvin mennä ainakin räjäytyskuvien mukaan. Se peltisylinteri on tällä hetkellä niin että avonainen puoli on öljypumppuun päin.
Huomenna jos jaksaisi vaikka tuota masiinaa ihmetellä lisää, kiirettä vaan pukkaa jos meinaa ennen lumia saada ajoon :)
Huomenna jos jaksaisi vaikka tuota masiinaa ihmetellä lisää, kiirettä vaan pukkaa jos meinaa ennen lumia saada ajoon :)
B2:sen välys kannattaa tietty mitata / laskea koekasauksen yhteydessä (ilman palautusjousia). Itellä tais kämmi sattua sitä isoa pelti systeemiä asentaessa (Mikä sen nimi liekään - kuiteski se minkä päälle B2 kytkin kasataan)....
No nyt on kuiteski toosa paikallaan ja tuntuis pelaavan etupyörät ylhäällä ajellessa. Kerran jos öljyt vielä vaihtais, niin näkis tuleeko sitä mystistä messinkijauhoa....
No nyt on kuiteski toosa paikallaan ja tuntuis pelaavan etupyörät ylhäällä ajellessa. Kerran jos öljyt vielä vaihtais, niin näkis tuleeko sitä mystistä messinkijauhoa....
Nonniiii nyt alkaa jo ratkeamaan ropleema (ainakin toivottavasti). B2 on ollut päällä koko ajan ja sehän johtuu taasen K2:n huonosta kasauksesta. Elikkäs B2 asennettaan tuon K2 kruunun päälle ja K2 taasen pitäisi prässillä painaa kiinni K3 akseliin niin tuohan ei varmaan olekkaan mennyt pohjaan asti (mulla mitään prässiä ole, jarrulevyistä tehdyt laipat ja 3kg leka). Tuo jos jää vaikka 0,5-0,75mm menemättä boorin pohjaan asti niin siinähän se katastrofi on valmis, B2 jarrun liikeradasta kaikki heti pois eli päällähän se jurnuttaa.. Pitäisiköhän tuo mokoma vielä varmuuden vieksi viedä jonnekin pajalle että vetävät kunnon prässillä kaikki löysät poies...
Ja nuo shimmilevythän ovat tuossa B2 päällä 0,25mm välein eli ei kauheesti tartte olla päin hanuria laitettu että alkaa jumittamaan...
Pekkak68:lle suuri kiitos kommentistansa, antoi heti ideaa että mikä voisi "kusta" ja siitä se ajatus sitten lähti ;)
Ja nuo shimmilevythän ovat tuossa B2 päällä 0,25mm välein eli ei kauheesti tartte olla päin hanuria laitettu että alkaa jumittamaan...
Pekkak68:lle suuri kiitos kommentistansa, antoi heti ideaa että mikä voisi "kusta" ja siitä se ajatus sitten lähti ;)
Mitenkäs tuon B2 välyksen laskee helpoiten? Tehdas manuaalissa käytetään hienoa öljypumpun tilalle laitettavaa palikkaa mikä painaa pakkaa oikealla voimalla ja sitten vaan mauserilla mittailee välyksiä. K3 akseli liikkuu ylös alas 1mm mutta sehän ei taasen kerro B2 välyksestä juuri mittään??
Pitänee taas katella posauttelukuvia oikein ajatuksen kera.....
Pitänee taas katella posauttelukuvia oikein ajatuksen kera.....
Kyllähän se ajokuntoon tuli ennen lumien tuloa. Virallinen koeajo suoritettiin eilen. Nätisti toimi vaihteenvaihdot ja huomasi vaihtojen nopeutuneenkin shift kitin ansiosta. Alkuvaiheessa testiä tuli kyllä probleema että joku pakka ei irrottanut ja veti autoa innokkaasti etiä päin ykkösellä vaikka yritti jarrutella mutta se ongelma hävisi yhdellä pirteällä kiihdytyksellä ja ei tullut sen jälkeen. Tällä hetkellä olisi enää ongelmana ajotietokone mikä huutaa kierroksilla alhaisista öljynpaineista. Pistetään tänään anturi vaihtaen, liitin uusien ja vielä öljynvaihto siihen kaupan päälle. Huomenna kokeilemaan mitä katastussetä sanoo biilistä....
Shift kitin tilasin tuolta JN-Trading Kaarina, hintaa oli ~90€. Paketissa on uudet jouset boost valveen, main pressure valveen, uudet metallitulpat näihin ja muistaakseni 2 tai 3 uutta venttiilikaraa joilla nopeutetaan vaihtoja. En nyt ihan 100% mene vannomaan paketin sisältöä mutta suunnilleen noin.
Sisäniveliä ei ainakaan silloin saanut uusia mistään.Tuli koko vetarit.Alkuperäiset.
Jos tarvitaan turbiinejä tai venttiilikoneikkoja laittakaa privaa niin selvitellään saadaanko vielä.En tosin tiedä tämän päivän tilannetta.
ps. se mun passatti on myyntiosastolla jos jotain kiinnostaa.Saa ainakin erinlaista.
Jos tarvitaan turbiinejä tai venttiilikoneikkoja laittakaa privaa niin selvitellään saadaanko vielä.En tosin tiedä tämän päivän tilannetta.
ps. se mun passatti on myyntiosastolla jos jotain kiinnostaa.Saa ainakin erinlaista.
reset
Käännä virta päälle.Älä starttaa.
Siirrä vaihdevipu D4 asentoon.
Paina kaasupoljin pohjaan niin että kick down aktivoituu.
Pidä kaasu pohjassa 30 sekuntia.
Sen jälkeen siirrä vaihde PARK asentoon (kaasu on edelleen pohjassa).
Päästä kaasupoljin ylös.
Käännä virta pois.
Sen jälkeen sopeutus ajo :Kiihdytys kevyt,keski -ja kova kiihdytys.
Tämän jälkeen mennee about sata kilsaa ennen kuin rauhoittuu.
että näin tälläkertaa.
Sitten suuri huomio!
Vaihteiston ecuja on erinlaisia joissa vaihdon kohdat vaihtelee.Käyttää momenttia hyvinkin erintavoin.
On mm. FE ,FD loppuisia ecuja.Toimintaerot huomattavia!
Siirrä vaihdevipu D4 asentoon.
Paina kaasupoljin pohjaan niin että kick down aktivoituu.
Pidä kaasu pohjassa 30 sekuntia.
Sen jälkeen siirrä vaihde PARK asentoon (kaasu on edelleen pohjassa).
Päästä kaasupoljin ylös.
Käännä virta pois.
Sen jälkeen sopeutus ajo :Kiihdytys kevyt,keski -ja kova kiihdytys.
Tämän jälkeen mennee about sata kilsaa ennen kuin rauhoittuu.
että näin tälläkertaa.
Sitten suuri huomio!
Vaihteiston ecuja on erinlaisia joissa vaihdon kohdat vaihtelee.Käyttää momenttia hyvinkin erintavoin.
On mm. FE ,FD loppuisia ecuja.Toimintaerot huomattavia!
Kiitoksia paljon ohjeista ranelle. Tuntuu jotenkin että tällä hetkellä tuo pasuuna ei hyödynnä vääntöä juuri yhtään, kierroksilla lähtee sitten liikkumaan paremmin. Eipä sinänsä tuo 90 heppanen niin hirmusia vääntöjä omaa etenkin kun turbo on harva kuin.... no jääköön sanomatta :).
Pitää kokeilla tuota resetointia jos parantaisi toimintaa järkevämpään suuntaan.
Pitää kokeilla tuota resetointia jos parantaisi toimintaa järkevämpään suuntaan.
Niinpä
Itsellänikin on ihan sama vika omassa AFN passatissa... "tehoja" ois mutta häviäävät laatikkoon, kun luistattaa niin paljon. Kokeilin tuolla tavalla resetointia, laatikon toiminta taisi muuttua pikkaisen, mutta ei parannusta tähän velttouteen :/ Onhan laatikolla tietysti jo ajettu sen 420tkm :)
Mutta onko kellään tietoa mikä tämän aiheuttaisi? Tietäisi sitten lähteä tutkimaan vikaa.
Mutta onko kellään tietoa mikä tämän aiheuttaisi? Tietäisi sitten lähteä tutkimaan vikaa.
Tuossa on turbiini jonka stalli on korkea.Ts luistaa.Kokeile 1 päälle ja jarrua sitten kaasu pohjaan katso mihin kierrokset nousee.Se kertoo mihin kierroslukuun saakka turbiini luistaa.Mutta mutta,tämä on vain osa totuutta.
Riippuu paljon mitä haetaan.Max kiihtyvyys 0 km/h - ylöspäin niin sitten stalli asettuu parhaan vääntömomentin ja tehon väliin riippuen.... monestakin asiasta.Taas polttoainetalouteen ,niin parempi kun on turbiinilukko päällä.
Noin ehkä yleisellä tasolla.Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ostakaa multa "valmis" auto jossa on kokeilut jo tehty.
Jos pakat luistaa niin jää vikakoodi,eikä nelonen kytkeydy.
Automaatti kun toimii hyvin niin on kiihtyvyydeltään yleensä parempi kuin manuaali:
Itse ei voi vaihtoja ryssiä ja kun on veto koko ajan ahdot ei tipu.
Toki kepittäjiä löytyy manuaalille.Jolloin sääli on sairautta.Tomaatti ei riko voimansiirtoa niin paljoa kuin manu.
off topic.
Riippuu paljon mitä haetaan.Max kiihtyvyys 0 km/h - ylöspäin niin sitten stalli asettuu parhaan vääntömomentin ja tehon väliin riippuen.... monestakin asiasta.Taas polttoainetalouteen ,niin parempi kun on turbiinilukko päällä.
Noin ehkä yleisellä tasolla.Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ostakaa multa "valmis" auto jossa on kokeilut jo tehty.
Jos pakat luistaa niin jää vikakoodi,eikä nelonen kytkeydy.
Automaatti kun toimii hyvin niin on kiihtyvyydeltään yleensä parempi kuin manuaali:
Itse ei voi vaihtoja ryssiä ja kun on veto koko ajan ahdot ei tipu.
Toki kepittäjiä löytyy manuaalille.Jolloin sääli on sairautta.Tomaatti ei riko voimansiirtoa niin paljoa kuin manu.
off topic.
No jos se sen 40tkm menis niin kahtoopi mitä laittelee, joskus 300tkm on laakkosella laitettu joku 1500eur mötikkä vaihteistoon, liekkö turvbiini vai ite venttiilikoneikko, pitäs kaivaa se kuitti tuolta autosta, muistaaksi saksaksi oli siinä kuitissa.
tuohon omaan tuumailuun, tarkistin tuolta kuitista mikä on -06 tammikuulta, eli NESTEVAIHDE 01N32571KX 641€ ja sen laskun loppusumma oli likempänä 1500€
Eli onko nestevaihde mika? turbiini?
Z1ppo
Passat 1.9 TDI AFN
Lähetetty: 3.12.2010 8:44 Viestin aihe: Niinpä
Itsellänikin on ihan sama vika omassa AFN passatissa... "tehoja" ois mutta häviäävät laatikkoon, kun luistattaa niin paljon. Kokeilin tuolla tavalla resetointia, laatikon toiminta taisi muuttua pikkaisen, mutta ei parannusta tähän velttouteen :/ Onhan laatikolla tietysti jo ajettu sen 420tkm :)
Mutta onko kellään tietoa mikä tämän aiheuttaisi? Tietäisi sitten lähteä tutkimaan vikaa.
Tossa omassa kotterossa samaa vaivaa mutta olen tyytyny siihen olettamukseen että toi 4lovinen ei oo mikään sportti loota, eli ihan ominiaisuutena olen hyväksyny tuon tietynlaisen velttouden/tehon tunnottumuuden. Tuntuu vaan että ei tavallaan pysy loota siinä moottorinvääntö alueella vaan turhan herkästi löysää turbiinilukon tai tippauttaa pienemmälle vaihteelle.
Juu itsekin oon ajatellu että jospa tuo on vain tuommonen, mutta tuossa kun turbiinilukkokaan ei toimi niin kuin pitäisi. Eli se "ottaa kiinni" vain silloin kun pikkuisen kiihdyttää tai sitten ylämäessä vähän enemmän joutuu painamaan kaasua.
Ja jos kiihdyttää hiljalleen ja lukko menee kiinni, ja sitten vaihtaa vaikka 3->4, niin lukko ei aukea välissä vaan nytkäyttää pykälän isommalle lukon kiinni ollessa :) Eikös sen kuitenkin pitäisi aueta ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen ottaa sitten uudelleen kiinni?
Ja jos kiihdyttää hiljalleen ja lukko menee kiinni, ja sitten vaihtaa vaikka 3->4, niin lukko ei aukea välissä vaan nytkäyttää pykälän isommalle lukon kiinni ollessa :) Eikös sen kuitenkin pitäisi aueta ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen ottaa sitten uudelleen kiinni?
Zippo, kuulostaisi jo vähän siltä että venttiilikoneikko jumittelee jos tuollaisia oireita tekee. TCC jumittaa tms...
Omassa kulkineessa on tällä hetkellä öljynä Teboilin fluid e, voisi vielä talven aikana vaihtaa sisään Mag1 type f:t jos olisi kitkaominaisuudet paremmat niin että luisto vähenisi edes pikkasen. VW:n omia appelsiinikeittoja en sisään laita vaikka maksettais.. tai no riippuu paljon maksetaan ;).
Kunhan vaan vielä sisämurroksen löytäisi jostakin kun toinen on aivan horo ja ei paljon innostaisi koko vetoakselia ostaa :/
Omassa kulkineessa on tällä hetkellä öljynä Teboilin fluid e, voisi vielä talven aikana vaihtaa sisään Mag1 type f:t jos olisi kitkaominaisuudet paremmat niin että luisto vähenisi edes pikkasen. VW:n omia appelsiinikeittoja en sisään laita vaikka maksettais.. tai no riippuu paljon maksetaan ;).
Kunhan vaan vielä sisämurroksen löytäisi jostakin kun toinen on aivan horo ja ei paljon innostaisi koko vetoakselia ostaa :/
Tarkoituksena onkin jossain välissä ottaa venttiilipöytä irti, ja kokeilla toisilla venttiileillä. Pitäisi vain jostain löytää venttiilipöydän räjäytyskuvat ja selvittää mitkä venttiilit ohjaa mitäkin.
Elsassa on kyllä ohjeet koko venttiilipöydän vaihtoon, mutta sen tarkempia tietoja siitäkään ei löydy :/
Ps. Jos jollakin sattuisi olemaan kyseisiä kuvia jne, olisin kiitollinen niistä :)
Elsassa on kyllä ohjeet koko venttiilipöydän vaihtoon, mutta sen tarkempia tietoja siitäkään ei löydy :/
Ps. Jos jollakin sattuisi olemaan kyseisiä kuvia jne, olisin kiitollinen niistä :)
http://www.sonnax.com/instructions/119940K-IN.pdf
näet venttiilikuvat.
Ja niin kuin laitoin moni venttiili toimii yhtäaikaa per vaihde.Jos paljon veivattu niin koneikon "holet" jossa karat liikkuu tulevat väljäksi.Ei auta karojen vaihto jos ei laita ylikokoja.Vaatii työkalun tekemiseen.Kaikkia ei myöskään saa ylikokoina.
Mittaappa öljynpaine mitä on.Ja öljymäärä.
näet venttiilikuvat.
Ja niin kuin laitoin moni venttiili toimii yhtäaikaa per vaihde.Jos paljon veivattu niin koneikon "holet" jossa karat liikkuu tulevat väljäksi.Ei auta karojen vaihto jos ei laita ylikokoja.Vaatii työkalun tekemiseen.Kaikkia ei myöskään saa ylikokoina.
Mittaappa öljynpaine mitä on.Ja öljymäärä.
Kiitoksia ranelle linkistä, nyt on edes jotain hajua mitä tuo pitää sisällään.
HanhiEmo onkos tuo mag1 type f todettu hyvin toimivaksi tuossa laatikossa? Ei olisi kyllä hinnalla pilattu tuo öljy, verrattuna vaikka LT71141:seen :) Voisi itsekin vaihtaa nuo öljyt sisään, jos vain tuo on toimiva ratkaisu :)
HanhiEmo onkos tuo mag1 type f todettu hyvin toimivaksi tuossa laatikossa? Ei olisi kyllä hinnalla pilattu tuo öljy, verrattuna vaikka LT71141:seen :) Voisi itsekin vaihtaa nuo öljyt sisään, jos vain tuo on toimiva ratkaisu :)
Tuossa Ranen lootassahan käytettiin type f öljyjä, valmistajasta ei kyllä tainnut olla varmuutta??. Type F öljyissä on kitkaominaisuudet paremmat kuin muissa. Joitakin kitkalisäaineita ei saa edes käyttää näiden öljyjen kanssa, taitaa jo luistot hävitä kokonaan ;). Itselläni odottelee lubegardin instant shudder fix lisäainetta pikkutuubillinen joka olisi tarkoitus iskeä lootaan viikonlopun aikana, sillä on isojen poikien mukaan jo saatu kitkaa parannettua sen verran että esim paljon kilometrejä nähnyt momentinmuunnin ei enää luista normiajossa. Tätä mömmöä ei esmes saa käyttää type f öljyjen kanssa.
Itselläni odottelee lubegardin instant shudder fix lisäainetta pikkutuubillinen
Mistä olet moista ainetta saanut? Oma laatikko nykäsi melko pahasti kakkoselta kolmoselle, jos mentiin 1->2->3, taas jos vaihtoi 3->2->3, niin ei mitään ongelmaa. Laitoin RVS:t sisään ja vaihto parantui huimasti (RVS:n ohjeissa sanottiin paljon ajettujen laatikoiden vaativan ehkä uusinta käsittelyä). Vielä kun luistaisi vähemmän niin oisin tyytyväinen. Jos tuolla "instant shudder fixillä" saisi vielä tekohengitystä 340? tkm ajettuun laatikkoon ennen isompaa remonttia. Laatikossa on sisällä VW:n omat öljyt joilla ajettu ~30 tkm. Vai oliskohan parempi vaihtaa nuo HanhiEmon mainitsemat Type F öljyt?
Tai jos on joku vastaava tuote, niin saa vinkata. Ei ole tarkotus korjata kulunutta laatikkoa ihmeaineilla, kunhan opiskeljabudjetilla siirtäis sitä...
Tuo Teron juttu voi olla että paineen saatöventtiili ei kevennä niin kuin pitäisi.
Ts. jumittaa.En nyt ulkoa muista oliko Sonnax vai Transgo:lta kun löytyy kitti
joka parantaa tuon 2-3 vaihdon väliä.(JN-Trading , Kaarina 02-2534606).Eculta väärä momentti tieto joka voi johtua esim ilmamassamittarista.
++ ym.ym. mahdollisuuksia jotka aiheuttaa tuon vian.
Hyvin monen vian analysointi helpottuisi kun mittaisi linjapaineita.Taas kenellä on mittareita? tai tieto mitä tekee.Vikakoodien luku, öljytaso,anturiarvot.Tai jos jotain on tehty niin kannattaa tuo vaihteisto bootata/sopeuttaa.Nuo perusasiat kun mittaa /testaa purkamatta laatikkoa niin aukeaa melko paljon missä mennään.Työn kun teettää niin rupeaa maksamaan huimia summia jos edes moni tietää mitä tekee.
Edelleen tuo sutiva Passatti myynnissä.Kohta ruvetaan romuja erikseen myymään.
Ts. jumittaa.En nyt ulkoa muista oliko Sonnax vai Transgo:lta kun löytyy kitti
joka parantaa tuon 2-3 vaihdon väliä.(JN-Trading , Kaarina 02-2534606).Eculta väärä momentti tieto joka voi johtua esim ilmamassamittarista.
++ ym.ym. mahdollisuuksia jotka aiheuttaa tuon vian.
Hyvin monen vian analysointi helpottuisi kun mittaisi linjapaineita.Taas kenellä on mittareita? tai tieto mitä tekee.Vikakoodien luku, öljytaso,anturiarvot.Tai jos jotain on tehty niin kannattaa tuo vaihteisto bootata/sopeuttaa.Nuo perusasiat kun mittaa /testaa purkamatta laatikkoa niin aukeaa melko paljon missä mennään.Työn kun teettää niin rupeaa maksamaan huimia summia jos edes moni tietää mitä tekee.
Edelleen tuo sutiva Passatti myynnissä.Kohta ruvetaan romuja erikseen myymään.
Öljyt tosiaan vaihdettu n. 30 tkm sitten, ei nähdäkseni vuoda, joten luulisi öljyä olevan. Vaihdettu merkkiliikkeessä.
Vikakoodeja ei anna, moottori eikä laatikko.
Miten tuo buuttaus, meneekö rane_69 noilla sun ohjeilla? Onnistuuko talvella? Ajattelin lähinnä noita kiihdytyksiä.
Kelpaishan se sutiva passatti, mutta kun pitäis olla farkku...
Vikakoodeja ei anna, moottori eikä laatikko.
Miten tuo buuttaus, meneekö rane_69 noilla sun ohjeilla? Onnistuuko talvella? Ajattelin lähinnä noita kiihdytyksiä.
Kelpaishan se sutiva passatti, mutta kun pitäis olla farkku...
Oolraiti, nyt selvisi taas vähän lissää momentinmuutimen mystinen maailma.
Pasuuna on nyt toiminut kivasti mutta ainut pieni ongelma on 2 -> 3 vaihto mikä menee hitaasti, tuntuu että veto loppuu hetkeksi ja sitten kytkee kolmosen päälle nopeasti ja murros kun on löysä tekee kivan kolauksen samalla. Loota on aina tehnyt sitä mutta nyt shift kitin asennuksen jälkeen tuntuu tekevän pahemmin. Jos tekee pirteämmän kiihdytyksen vaihtaa normisti. Jumittaakohan joku venttiili tms.... Noh tutkitaan ja hutkitaan
Voisiko tämä liittyä nyt ECM:ään mikä pitäisi resetoida ja opettaa uudestaa kun on shift kittikin asennettu??
Pasuuna on nyt toiminut kivasti mutta ainut pieni ongelma on 2 -> 3 vaihto mikä menee hitaasti, tuntuu että veto loppuu hetkeksi ja sitten kytkee kolmosen päälle nopeasti ja murros kun on löysä tekee kivan kolauksen samalla. Loota on aina tehnyt sitä mutta nyt shift kitin asennuksen jälkeen tuntuu tekevän pahemmin. Jos tekee pirteämmän kiihdytyksen vaihtaa normisti. Jumittaakohan joku venttiili tms.... Noh tutkitaan ja hutkitaan
Voisiko tämä liittyä nyt ECM:ään mikä pitäisi resetoida ja opettaa uudestaa kun on shift kittikin asennettu??
2-3-4 vaihdot on monissa lootissa vähän tökkiviä koska kyseessä on "overlap shift" eli samanaikaisesti irrotetaan yksi pakka ja kytketään toinen. Jos tuntuu että loota on välissä "vapaalla" ja kierrokset nousevat niin B2 päästää liian nopeasti ja/tai K3 tarttuu liian hitaasti. Miltäs 4-3 vaihto tuntuu? Siinäkin vapautetaan B2 samalla tavalla kuin 2-3 vaihdossa.
Kaikki muut vaihdot menevät ainakin oman persusdynon mukaan jouhevasti niin ylös ja alas. Ainoastaan tuo 2->3 vaihto on sellainen että kierrokset eivät nouse vaihtokohdassa "tyhjää" ylöspäin, tulee vaan hetki jolloin auto menee vapaalla ja sitten taas pienen nykäyksen/kolauksen kera lähtee vetämään. Tuo nykäys ja kolaus johtuu tosiaan vain siitä että toinen sisämurros on aivan horo.. Eli ongelmaa voisi kuvailla lähinnä vaan erittäin hitaana vaihtona... Tilasin muutamat uudet solenoidit venttiilirunkoonkin ja vaihdan ne niihin paikkoihin jotka ovat "toiminnassa" tuossa 2->3 vaihdossa...
ps... Hyvveee joulua kaikille Vaginisteille tasapuolisesti :))
ps... Hyvveee joulua kaikille Vaginisteille tasapuolisesti :))
HanhiEmolla valmistui laatikkoremppa,mun pitäs varmaan jatkaa tästä. Itellä potilaana kans nelivaihteinen tdi,pikkuhiljaa alkaa vaihdot muuttumaan turhan epämääräisiksi. Reilu 380tkm takana et varmaan ymmärrettävää,öljyt kuitenkin vaihdettu alle100tkm välein joten saattais olla elvytettävissä. Ärsyttävin oire on 2-3 vaihdon hitaus ja olematon ryömiminen. Mielessä oli jos vaihtais koko venttiilikoneikon hiluineen,olettamuksella et pelais tasapainoisemmin kun kaikki uutta. Sit noita uusia kitkapulikoita väliin ja korjauttais/vaihtais korjautettuun ton turbiinin. Hintaa tolle tulee mut jos sais kerralla valmiiks,kiulu kuitenkin käyttöautona. Mietityttää pitäiskö uusia samalla öljypumppu,jotenkin olettais sen olevan kulutusosa. Laatikkoon vaihdettu turbiinin lukkoventtiili,nopeusanturi ja joku lukkoventtiilin solenoidi,pitäsköhän jotain sähköosaa vaihtaa samalla? Pitää jossain kohtaa soittaa tonne JN-Tradingiin ja kartoittaa budjettia,kuinka paljon jäis työpalkkaa jos itse askartelis. Joskus aikaa sitten luvattiin remppa 2400€ hintaan 12kk/40tkm takuulla,pitää miettiä minkä verran jää vaivanpalkkaa ja riskilisää.
Eilen tekasin tcm:n resetoinnin ranen ohjeitten mukaan mutta ei mitään vaikutusta mihinkään toimintaan. Meniköhän jokin persiilleen vai voisiko kickdown kytkin olla pimeänä koska koslahan ei välttämättä vaihda pienempää silmää kun pedaalin laittaa pohjaan vaan lähtee vetämään yleensä samalla vaihteella. Alhaisemmalla nopeudella jos on nelonen jo kytkeytynyt päälle ja runttaa nopeasti kaasun pohjaan saattaa etsiä joskus jopa kakkosta kiihdytykseen. Maantie nopeuksissa harvemmin tiputtaa neloselta pienemmälle.
Onkos tuo kickdown kytkin joku mekaaninen kytkin yhteydessä kaasupolkimeen vai onko sisäänrakennettu sähköiseen kaasuun??
Senhän ei pitäisi vaikuttaa kickdownin toimintaan että auto on laiska kuin synti.. 90hp tdi missä fööni vetelee viimisiään??
Onkos tuo kickdown kytkin joku mekaaninen kytkin yhteydessä kaasupolkimeen vai onko sisäänrakennettu sähköiseen kaasuun??
Senhän ei pitäisi vaikuttaa kickdownin toimintaan että auto on laiska kuin synti.. 90hp tdi missä fööni vetelee viimisiään??
Päteeköhän 01N lootaan nuo 01M lootan vag-comin kautta tehdyt ohjelmien muutokset?
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... ight=00012
Löytyy vag-com niin voisi kikkailla vaikka huvin vuoksi nuilla koodeilla, suurin ongelma että läppäriä ei ole :D
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... ight=00012
Löytyy vag-com niin voisi kikkailla vaikka huvin vuoksi nuilla koodeilla, suurin ongelma että läppäriä ei ole :D
Nyt tuli tehtyä vcds:llä lootan resetointi ja samalla vaihdoin soft codingin 00000 -> 00011. Nyt huomasi jo heti eroa entiseen. Luistaminen väheni 1 ja 2 vaihteilla, vaihdot menevät entistäkin sutjakammin. 2 -> 3 vaihto menee hieman paremmin johtuen pikkusen suuremmista vaihtokiekoista mutta vieläkin hidas. Reagoi paremmin vaihtamaan pienempääkin kun halutaan sutjakampaa kiihdytystä.
Tulisi nyt ne pari uutta solenoidia niin vaihdan ne vielä niille pakoille joita käytetään 2->3 vaihdoissa ja samalla ajattelin iskeä sisään magin f öljyt.
Katsotaan meneekö sitten toiminta parempaan vai huonompaan suuntaan :)
Aadolfkin sai lähetettyä "uuden" vetoakselin niin pääsee eroon kalkattavasta sisämurroksesta.... Näin se homma etenee sano mummo lumessa
ps.Pitääkin vielä katsoa tuon oman lootan aivojen koodi että mikä pääte siellä majailee...
Tulisi nyt ne pari uutta solenoidia niin vaihdan ne vielä niille pakoille joita käytetään 2->3 vaihdoissa ja samalla ajattelin iskeä sisään magin f öljyt.
Katsotaan meneekö sitten toiminta parempaan vai huonompaan suuntaan :)
Aadolfkin sai lähetettyä "uuden" vetoakselin niin pääsee eroon kalkattavasta sisämurroksesta.... Näin se homma etenee sano mummo lumessa
ps.Pitääkin vielä katsoa tuon oman lootan aivojen koodi että mikä pääte siellä majailee...
Kävipä nyt sellaista tuon lootan kanssa, että eilen oltiin emännän kanssa ajelemassa Joensuusta Kajaania päin. Cruisessa oli n. 85km/h, ja huomasin sitten siinä sellaista, että kierrokset alkoi pomppimaan 1900-3000 väliä. Laitoin sitten cruisen pois ja koitin painaista kaasua nii ei tapahtunu mitään muuta kuin kierrokset nousi. Pysähdyttiin sitten heti seuraavaan risteykseen, ja laitoin pakin päälle ja ei kytkeytynyt. Jäätiin sitten siihen. Kävin katsomassa auton takaa, ja öljyvanahan se siellä oli.
Mikähän tuosta nyt on pettänyt, kun ruikkasi öljyt pihalle? Lähdetään kaverin kanssa nyt tutkimaan sitä tarkemmin, mutta hyvät neuvot olisi paikallaan.
Ps. Onneksi oli osakaskossa autopalvelu plus, olisi hinaus maksanut 503€ mutta nyt vakuutus maksaa sen :)
Mikähän tuosta nyt on pettänyt, kun ruikkasi öljyt pihalle? Lähdetään kaverin kanssa nyt tutkimaan sitä tarkemmin, mutta hyvät neuvot olisi paikallaan.
Ps. Onneksi oli osakaskossa autopalvelu plus, olisi hinaus maksanut 503€ mutta nyt vakuutus maksaa sen :)
Joo vikahan selvisi lähes heti kun päästiin hallille. Laatikon kyljestä lähtevien öljyputkien pultti oli löystynyt n. 5mm ja putket päässyt perääntymään jonkin verran. Varmaankin silloin kovemmilla pakkasilla on paineet olleet suuremmat ja on vuotanut sieltä, ja nyt oli sitten o-rengas muljahtanut n.5mm matkalta ulos sieltä ja sitten vuotanut öljyt kunnolla pihalle.
Onpahan nyt auton pohja öljytty tankille asti :D
Hyvähän tuo oli että ei tuon kummempaa vikaa nyt sitten ollut. Pitää vielä öljyt vaihtaa tässä lähiaikoina siihen mag1 type f:ään.
Onpahan nyt auton pohja öljytty tankille asti :D
Hyvähän tuo oli että ei tuon kummempaa vikaa nyt sitten ollut. Pitää vielä öljyt vaihtaa tässä lähiaikoina siihen mag1 type f:ään.
öljynvaihto
Nyt tartteis vinkkejä laatikon öljyjen vaihtoon!
Huomenna olisi tarkoitus vaihdella type f:t laatikkoon. Tarkoitus olisi kierrättämällä vaihtaa, ja siitä tuleekin pari kysymystä.
Mistä kannattaa öljyputki/letku aukaista, että saa helposti ulostulevan öljyn valutusastiaan ja imevän putken uuteen öljyyn?
Ja kumminpäin kannattaa tehdä: tyhjentää öljypohja, vaihtaa suodatin, uudet öljyt öljypohjaan ja sen jälkeen kierrätys vai kierrätys jonka jälkeen vasta suodattimen vaihto?
Huomenna olisi tarkoitus vaihdella type f:t laatikkoon. Tarkoitus olisi kierrättämällä vaihtaa, ja siitä tuleekin pari kysymystä.
Mistä kannattaa öljyputki/letku aukaista, että saa helposti ulostulevan öljyn valutusastiaan ja imevän putken uuteen öljyyn?
Ja kumminpäin kannattaa tehdä: tyhjentää öljypohja, vaihtaa suodatin, uudet öljyt öljypohjaan ja sen jälkeen kierrätys vai kierrätys jonka jälkeen vasta suodattimen vaihto?
Z1ppo
Jokos iskit type äffät kehiin? Itsellä olisi huomenna tarkoitus vaihdella samaiset öljyt, vaihtaa pari solenoidia lootaan ja ehkä venyttää pikkusen paineensäätö jousta...
Itse ajattelin öljypohjan kautta vaihdella ja riskillä käyttää vaihde päällä muutaman sekunnin konetta vaihde päällä niin tyhjentyy pikkusen lisää.
Kätevintähän olisi ottaa lämmönvaihtimesta tuloletku irti ja öljypohjan kautta kierrättää uutta sisään.
Jokos iskit type äffät kehiin? Itsellä olisi huomenna tarkoitus vaihdella samaiset öljyt, vaihtaa pari solenoidia lootaan ja ehkä venyttää pikkusen paineensäätö jousta...
Itse ajattelin öljypohjan kautta vaihdella ja riskillä käyttää vaihde päällä muutaman sekunnin konetta vaihde päällä niin tyhjentyy pikkusen lisää.
Kätevintähän olisi ottaa lämmönvaihtimesta tuloletku irti ja öljypohjan kautta kierrättää uutta sisään.
Juu vaihdettiin jo. Tehtiin siten, että ensin öljypohja tyhjäksi ja uusi sutari paikoilleen. Sitten 3 litraa öljyä sisään ja öljyputki auki siitä öljypohjan edestä (taisi olla öljypohjaa lähempi putki lauhduttimelta palaava) sitten käyntiin kunnes öljyntulo hiipui niin sammutus. Taas 3 litraa uutta sisään ja uudestaan käyntiin. Sitten putki kiinni ja öljyt sisään.
Kyllähän siinä öljyä meni mutta onpahan nyt ainakin suurinosa vanhoista pihalla.
Pitäisi hommata ATSG manuaali nii vois opiskella tuon sielunelämää enemmän. Jos sitä sitten saisi vähän voimallisemmaksi tuota laatikkoa, edelleen on niin voimattoman oloinen.
Ps. ainakin yksi hyöty oli type f:stä, turbiinilukko jyristi matalilla kierroksilla aikaisemmin, mutta eipä enää :)
Kyllähän siinä öljyä meni mutta onpahan nyt ainakin suurinosa vanhoista pihalla.
Pitäisi hommata ATSG manuaali nii vois opiskella tuon sielunelämää enemmän. Jos sitä sitten saisi vähän voimallisemmaksi tuota laatikkoa, edelleen on niin voimattoman oloinen.
Ps. ainakin yksi hyöty oli type f:stä, turbiinilukko jyristi matalilla kierroksilla aikaisemmin, mutta eipä enää :)
6l vaihettu kerralla uutta öljyä (type ähvää), linjapaineen jousta venyttelin 35mm -> 40mm ja pistin testiksi päätytulppaan jousen alle o-renkaan reilu 2mm paksun. 2 -> 3 vaihto edelleen hidas mutta ei tunnu niin pahalta kun murros vaihettu ehjään. Puuttuu se helvetillinen kolaus vaihdossa. Nyt kyllä tuntuu kovemmissa kiihdytyksissä että pamauttaa vaihteen ehkä liian nopeasti päälle, puuttuu pehmeys. Voisiko boost-paine olla liian pieni nyt?
Vaihtelin samalla uudet 5 ja 7 solenoidit venttiilirunkoon mutta ei ollut vaikutusta vaihtotapahtumaan.
1 ja 2 vaihteet ovat edelleen kauheita luistelijoita, 2200rpm tuntuu olevan jonkinlainen momentinmuuntimen stall-nopeus koska siinä on sellainen raja että luisto loppuu ja kone alkaa tekemään työtä että saadaan vähän nopeuttakin. Vielä kun olisi sitä voimaa tehdä nopeutta :D
Nohh, mennään nyt näillä jonkin aikaa....
Vaihtelin samalla uudet 5 ja 7 solenoidit venttiilirunkoon mutta ei ollut vaikutusta vaihtotapahtumaan.
1 ja 2 vaihteet ovat edelleen kauheita luistelijoita, 2200rpm tuntuu olevan jonkinlainen momentinmuuntimen stall-nopeus koska siinä on sellainen raja että luisto loppuu ja kone alkaa tekemään työtä että saadaan vähän nopeuttakin. Vielä kun olisi sitä voimaa tehdä nopeutta :D
Nohh, mennään nyt näillä jonkin aikaa....
HanhiEmo, tuossa minun vekottimessa saattaa kierrokset nousta jopa lähemmäs 3000rpm ennen kun tosissaan yrittää kiihtyä :D Semmosella "pintakaasulla" menee tuonne 2000-2100rpm, mutta silloin on kiihtyminen melko hidasta. Silleen pintakaasu kiihdytyksessä sitten 2:lla tai 3:lla heittää turbiinilukon päälle niin sitten onkin jo paljon parempi ajella :)
Kokeilin tuossa mitä tuo laatikko näyttää stalliksi, eli D:lle, jarru ja kaasu pohjaan. Kierrokset nousi n. 2500-2600rpm asti. Paljonko muilla 01N:n kanssa tappelevilla tulee tulokseksi? :)
Kokeilin tuossa mitä tuo laatikko näyttää stalliksi, eli D:lle, jarru ja kaasu pohjaan. Kierrokset nousi n. 2500-2600rpm asti. Paljonko muilla 01N:n kanssa tappelevilla tulee tulokseksi? :)
Täällä olen nyt yrittänyt pähkäillä että mistä voisi tuo 2->3 huono vaihto johtua. Onko vika venttiilikoneikossa vai itse "isossa raudassa". 2:lla on kytkettynä K1 ja B2 jarru. 3:nen kun kytkeytyy hydraulisesti B2-jarru vapautuu ja K2 kytkeytyy päälle... Tuleeko vaihteiston hitaus ja vaihteen nopeasti päälle pamaus hitaasta K2 kytkeytymisestä. Kaiken järjen mukaan B2 vapauttaa hyvin koska tuntee hyvin että veto loppuu. Hydraulinen kolmonenhan on siitä hauska vaihde että silloin ei tule venttiilikoneikon millekkään solenoidille virtaa eli se on se "nilkutus" vaihde millä päästään kotio jos sähköt sanoo titityy lootasta.
Tutkinnan arvoinen olisi tietty venttiilkoneikosta liikkuuko 2-3 timing valve kunnolla, onko kulunut ja vieläkö jousi on edes lähelle uuden mitoissa....
Että tällästä pohdiskelua tällä erää.... :)
Tutkinnan arvoinen olisi tietty venttiilkoneikosta liikkuuko 2-3 timing valve kunnolla, onko kulunut ja vieläkö jousi on edes lähelle uuden mitoissa....
Että tällästä pohdiskelua tällä erää.... :)
Tuota 2->3 vaihto probleemaa näyttää olevan paljon 01M lootissa kun googlettelee mutta kukaan ei ole keksinyt mistä johtuu. Vaihtelevat vaan atlantin toisella puolella suoraan uusia lootia tilalle.
En ole vielä saanut aikaseksi repiä verhoiluja sen verran että pääsisi katsomaan tcu:n numeroa. Pitäisi itselle se läppäri hankkia niin pääsisi vcds:llä katselemaan tarkemmin mitä aivot juttelee....
En ole vielä saanut aikaseksi repiä verhoiluja sen verran että pääsisi katsomaan tcu:n numeroa. Pitäisi itselle se läppäri hankkia niin pääsisi vcds:llä katselemaan tarkemmin mitä aivot juttelee....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa