Touranin ilmastointi ei lähde päälle
Valvoja: ffp jäsenet
Touranin ilmastointi ei lähde päälle
Kylmää ei tule yhtään, lämpömittarilla mitattu.
Painoin Eco+sisäkierto nappia 3sek, ja ilmastoinnin lämpötilanäyttöihin tuli vasempaan OE5 ja oikeaan 02h. "http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18485"
Mitähän tuo vikakoodi kertoo?
Onneksi riisipussin ilmastointi toimii, ei perhe grillaudu näillä keleillä!
Painoin Eco+sisäkierto nappia 3sek, ja ilmastoinnin lämpötilanäyttöihin tuli vasempaan OE5 ja oikeaan 02h. "http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18485"
Mitähän tuo vikakoodi kertoo?
Onneksi riisipussin ilmastointi toimii, ei perhe grillaudu näillä keleillä!
Äänet tuloilmakanavasta
Tuloilmakanavasta kuuluu sirinää, kun kierrokset yli 1200.
Mistä näkee pyöriikö kompura? Kompuran rullan pää pyörii koko ajan.
Mistä näkee pyöriikö kompura? Kompuran rullan pää pyörii koko ajan.
V golfissa ja touranissa ym. on vinolevykompressori, eli kompura pyörii koko ajan, vaikka ilmastointi ei olisi päällä. Kompressorin tehoa säädellään portaattomasti ohjausventtiilillä. Kompuran pyörimisestä ei siis voi paljoa päätellä..
Mahdollisia vikakohteita:
- Kylmäainetta liian vähän
- Kylmäaineen paineanturi viallinen (luulee että kylmäainetta liian vähän)
- Kompressorin ohjausventtiili viallinen (ei saa erikseen, kompressori uusittava)
- Kompressori leikannut kiinni (kompuran päässä oleva metalli- tai kumi"sulake" ratkennut)
Omassa V golfissa tuo ohjausventtiili on mykkä, kompressori marmoritiskiltä ~1000€ :/
Tuon venttiilin saa kyllä irti (lukkorenkaalla kiinni), mutta sitä ei myydä erikseen..
Mahdollisia vikakohteita:
- Kylmäainetta liian vähän
- Kylmäaineen paineanturi viallinen (luulee että kylmäainetta liian vähän)
- Kompressorin ohjausventtiili viallinen (ei saa erikseen, kompressori uusittava)
- Kompressori leikannut kiinni (kompuran päässä oleva metalli- tai kumi"sulake" ratkennut)
Omassa V golfissa tuo ohjausventtiili on mykkä, kompressori marmoritiskiltä ~1000€ :/
Tuon venttiilin saa kyllä irti (lukkorenkaalla kiinni), mutta sitä ei myydä erikseen..
3C Passatti ja ongelmana myös ettei kylmää tule. Vikadiagnoosissa kävi eikä mitään vikakoodeja ollut. Kompura kuulemma toimii (tämä siis marmoritiskin jantterin mielipide) ja sano että tod. näkösesti kylmäaine vähissä. Käytin kaverilla joka puuhastelee kylmävehkeitten kanssa, katsoi jollain mittarilla että painetta järjestelmässä on joten ei ole aineen vähyys.. Mutta eikös siellä voi olla painetta vaikka aine ois vähissä? Ruppee pikkuhiljoo vituttammaan tämä Paskatti.. Talvella ei toimi webasto ja kesällä ei ilmastointi!
Saiko Rotfl ilmastoinnin kuntoon muuten ja jos sait, mikä oli vikana?
Vielä semmonen asia, että flekti(t) ei pyöri mulla vaikka ilmastointi on päällä, mites muilla?
Saiko Rotfl ilmastoinnin kuntoon muuten ja jos sait, mikä oli vikana?
Vielä semmonen asia, että flekti(t) ei pyöri mulla vaikka ilmastointi on päällä, mites muilla?
Joo, itellä on/oli tuo 0E5 02h vikakoodi ja kävin eilen täyttämässä ilmastoinnin yms, toinen venttiileistä oli auki joten vika oli siinä. Nyt toimii ja puhaltaa kylmää :)
En vielä ole ehtinyt kattomaan häviskö tuo koodi myös. Ainakin +25C lämpötilassa nuo molemmat tuulettimet pyörivät.. ja pyörivät myös hetken auton sammutuksen jälkeenkin, muuten eivät koskaan.
En vielä ole ehtinyt kattomaan häviskö tuo koodi myös. Ainakin +25C lämpötilassa nuo molemmat tuulettimet pyörivät.. ja pyörivät myös hetken auton sammutuksen jälkeenkin, muuten eivät koskaan.
Joo ensin kannattaa vetää virrat pois ja virrat päälle ja sitten econ + sisäkierto 3sekkaa, se tekee diagnoosin jolloin se puhaltelee eripaikkoihin yms(näyttöihin tulee ihme sekasotkua), sitten sen jälkeen uudelleen econ + sisäkierto 3 sekkaa ja pitäs tulla ne koodit, niitä voi selata lämpötila + ja - näppäimillä, koodit loppuu silloin kun näyttöön tulee " !0 " (muistaakseni).
Toinen niistä täyttöventtiileistä oli jumittunut auki, muistaakseni se johon laittovat sinisen letkun kiinni täyttölaitteesta, venttiili makso 6 euroa. Mulla ei ollu yhtään ainetta enää järjestelmässä :D
Ei lähteny flektit pyörimään ollenkaan ja kompura ei kuormittanut ollenkaan myöskään(luonnollisesti).
Toinen niistä täyttöventtiileistä oli jumittunut auki, muistaakseni se johon laittovat sinisen letkun kiinni täyttölaitteesta, venttiili makso 6 euroa. Mulla ei ollu yhtään ainetta enää järjestelmässä :D
Ei lähteny flektit pyörimään ollenkaan ja kompura ei kuormittanut ollenkaan myöskään(luonnollisesti).
Niin painettahan voi varmasti olla vaikka ainetta oliskin ihan vähän, jos vaan ei vuoda mistään. (tarkista nuo kaksi venttiiliä?, vai kokeilitko, että sihahtaa, tästähän saattas nähdä myös, että tuleeko ainetta pihalle?) Tuo ainehan taitaa haihtua suht. nopeasti itsestäänkin.
Tuossa tsekkasin nuo vikakoodit nyt uudelleen ja tosiaan eipä tuo enää yhtään mitään koodia anna, eli ilmeisesti koodi 0E5 02h tarkoittaa, että kylmäaine on loppu/vähissä tai painetta ei järjestelmässä ole. Voi toki tarkoittaa myös yleisesti ettei kompura vaan lähde päälle syystä tai toisesta.
edit. tosiaan itekkin ensin kyselin voisko tarkistaa onko ainetta järjestelmässä, mutta vastaus oli melko tyly: ei voi, koska automaattinen täyttölaite ensin tyhjentää ja alipaineistaa koko järjestelmän ja täyttää uudelleen ja kertoo sitten kuinka paljon ainetta oli.. (omasta mielestä tuon kyllä voisi kai tuollakin koneella katsoa, vaan eivät kehtaa.)
Tuossa tsekkasin nuo vikakoodit nyt uudelleen ja tosiaan eipä tuo enää yhtään mitään koodia anna, eli ilmeisesti koodi 0E5 02h tarkoittaa, että kylmäaine on loppu/vähissä tai painetta ei järjestelmässä ole. Voi toki tarkoittaa myös yleisesti ettei kompura vaan lähde päälle syystä tai toisesta.
edit. tosiaan itekkin ensin kyselin voisko tarkistaa onko ainetta järjestelmässä, mutta vastaus oli melko tyly: ei voi, koska automaattinen täyttölaite ensin tyhjentää ja alipaineistaa koko järjestelmän ja täyttää uudelleen ja kertoo sitten kuinka paljon ainetta oli.. (omasta mielestä tuon kyllä voisi kai tuollakin koneella katsoa, vaan eivät kehtaa.)
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 11.6.2010 12:02
Touranin ilmastointi ei lähde päälle
Vähän samanlaista vikaa, mulla manuaali-ilmastointi (Climatic). Vikahistoria on tällainen:
Muutama viikko sitten huomasin että eipä toimi ilmastointi.
Varasin ilmastointihuollon
Päivää-kahta ennen huoltoa huomasin että kappas, ilmastointihan toimii taas
No, kylmäaineen täyttö tehtiin joka tapauksessa koska ajattelin että -04 autoon on se ehkä hyvä tehdä.
Kylmää tuli mukavasti muutaman päivän ajan mutta sitten loppui.
Kävin VW-liikkeessä luetuttamassa vikakoodit, todettiin että kompressori pyörii mutta ei kehitä painetta. Kylmäainetta oli kadonnut reilussa viikossa 200g. Vuotoja ei löytynyt.
Johtopäätös oli kompressorin vaihto ja putkiston puhdistus. VW-liikkeen hinta-arvio 1500€, paikallisesta ilmastointihuollosta 700€. Valitsin jälkimmäisen. Nyt katsotaan miten etenee.
Osaisikohan kukaan sanoa voisiko homma tulla kuntoon tuon ohjausventtiilin vaihdolla vai onkohan se yleensäkään mahdollista? En ihan saanut kiinni tuosta ebay-linkistä.
Muutama viikko sitten huomasin että eipä toimi ilmastointi.
Varasin ilmastointihuollon
Päivää-kahta ennen huoltoa huomasin että kappas, ilmastointihan toimii taas
No, kylmäaineen täyttö tehtiin joka tapauksessa koska ajattelin että -04 autoon on se ehkä hyvä tehdä.
Kylmää tuli mukavasti muutaman päivän ajan mutta sitten loppui.
Kävin VW-liikkeessä luetuttamassa vikakoodit, todettiin että kompressori pyörii mutta ei kehitä painetta. Kylmäainetta oli kadonnut reilussa viikossa 200g. Vuotoja ei löytynyt.
Johtopäätös oli kompressorin vaihto ja putkiston puhdistus. VW-liikkeen hinta-arvio 1500€, paikallisesta ilmastointihuollosta 700€. Valitsin jälkimmäisen. Nyt katsotaan miten etenee.
Osaisikohan kukaan sanoa voisiko homma tulla kuntoon tuon ohjausventtiilin vaihdolla vai onkohan se yleensäkään mahdollista? En ihan saanut kiinni tuosta ebay-linkistä.
Vikakoodia pukkaa
Uutta probleemaa pukkaa.. Nyt Econ+sis.kierto yhdistelmällä näyttöihin tulee seuraavat: 382 (vasen) 0Ah (oikea).. Ja tämä tuli sen jälkeen kun kokeilin kompuran johtoa irti (auton käynnissä ollessa) ja mittasin tuleeko siihen jännitettä, vähän alle 14 V tuli siihen piuhaan. sitten koitin myös tuota testi nappiyhdistelmää joka puhaltelee vähän joka paikkaan ja näytössä sotkua (auto tässä vaiheessa ei pyörinyt vaan virrat päällä), niin molemmat flektitkin pyöri tovin aikaa.. Kertokee ihmeessä mikä tässä mättää..
Ostin varaosahaun kautta 50tkm ajetusta jetasta kompuran, maksoi toimituskuluineen 300 egeä. Konalan Superhuolto asensi paikoilleen, laskua tuli karvan vajaa 280 egeä.
1K0 820 803S on ainakin soiva peli (Sanden PXE16 kompura, ei Zexel kuten se hajoava paska) ja todennäköisesti tämäkin kelpaisi hienosti:
http://www.varaosahaku.fi/?index=defaul ... id=5010367
1K0 820 803S on ainakin soiva peli (Sanden PXE16 kompura, ei Zexel kuten se hajoava paska) ja todennäköisesti tämäkin kelpaisi hienosti:
http://www.varaosahaku.fi/?index=defaul ... id=5010367
Mulle kerrottiin huoltoliikkeessä, että se kompuran pittää olla prikulleen samanlainen (1K0820803N) muuten ei välttämättä toimi. Onkohan sitten näin.. Ja jos laittas jonkun toisen kompuran niin pitäskö tehä muita muutoksia systeemiin? Pystyyköhän nuita juminneita kompuroita korjaamaan? Liikkeen mukaan ei, näinköhän? En tosin tiijjä onko jumahus johtunut mäntien vai laakereitten takia. Ajattelin kyllä purkaa tuon aparaatin kuhan saan joskus toisen kompuran.
Tuolta tilasin viime syksynä lauhduttimen ja tuli kelpohintaan kotiovelle. Näyttäs olevan noita kompuroita alle kolmensadan (muutakin kun tuota Zexel:ä). Samalla myyjällä samaa tavaraa eBay: n kautta vähän halvemmallakin. Kannattaa etsiä: http://shop.atp-autoteile.eu/Artikelgru ... 100354.htm
Kuakku, niin kauan kun numero on sama ei tuolla viimeisellä kirjaimella ole merkitystä. Se on juokseva versionumero jossa A on eka ja B toka jne... Eli 1K0 820 803L tai N on se hajoamisvaarassa oleva Zexel niin sen tilalle sopii kaikki uudemmat (kuten esim. Sanden 1K0 820 803S) ja vanhemmatkin varmaankin melkolailla yhtä hyvin.
1K0 820 803N
Tommonen numero löytyi omasta kiinnileikanneesta kompurasta. Tämä varmaan sitten kuuluu niihin sarjoihin, joissa ongelmia on ollut?
Nyt siellä on joku aivan eri numerolla oleva ja itse kompurakin fyysisesti erinäköinen.. Hihnapyörän keskiön ulkopuolella on jokin kytkinhässäkkä, jota ei edellisessä ollut lainkaan? Vilkaisin vain ohimennen, en tutkinut sen kummemmin..
Tommonen numero löytyi omasta kiinnileikanneesta kompurasta. Tämä varmaan sitten kuuluu niihin sarjoihin, joissa ongelmia on ollut?
Nyt siellä on joku aivan eri numerolla oleva ja itse kompurakin fyysisesti erinäköinen.. Hihnapyörän keskiön ulkopuolella on jokin kytkinhässäkkä, jota ei edellisessä ollut lainkaan? Vilkaisin vain ohimennen, en tutkinut sen kummemmin..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 145 vierailijaa