AAZ Kulutus?
Valvoja: ffp jäsenet
AAZ Kulutus?
Mitä muilla kuluttaa 1.9TD AAZ koneella olevan VAGgineet? Tuntuu että itellä mittari tippuu silmissä.. missäköhän syy.. tosin autolla ajettu 440 000km voi olla tekijänä dieselin nälkään..
Minulla maantie kulutus 5.5l
Kiinancooleri keulassa, syöttöjä ja karaa ropellettu, ahdot 1.2 vakio k03 ahdin.
Tttaljalla asialliset sivut http://www.tttalja.fi/index_files/iterointi.htm
Kiinancooleri keulassa, syöttöjä ja karaa ropellettu, ahdot 1.2 vakio k03 ahdin.
Tttaljalla asialliset sivut http://www.tttalja.fi/index_files/iterointi.htm
Kannattanee lueskella tuo edellä linkitetty ajatustenvirtani (jota kyllä pitäisi pikkusen päivittää kokemuksen karttuessa). Meillä on pari aaz-Ventoa, joista enemmän ropellettu vie 4,8-5,5l/100km ja vähemmän ropellettu pikkusen enemmän. Tankillisellä pitäisi kuitenkin päästä vähintään 800km.
Tuohon kun vielä lisää kunnossa olevan pumpun ennakon ( ~0,9) ja puhtaat suodattimet, niin kulutuslukemien pitäisi olla kunnossa. Niin monessa paikkaa olen tätä toitottanut, mutta muistutetaanpa vielä kerran: Jakopäähuollon huolto-ohjeeseen ei näemmä automaattisesti kuulu pumpun ennakon tarkistus, joka tuppaa täten jäämään 0,6 tienoille. Eli ei mikään ihme jos tuntuu vähän "pehmeältä".
Tuohon kun vielä lisää kunnossa olevan pumpun ennakon ( ~0,9) ja puhtaat suodattimet, niin kulutuslukemien pitäisi olla kunnossa. Niin monessa paikkaa olen tätä toitottanut, mutta muistutetaanpa vielä kerran: Jakopäähuollon huolto-ohjeeseen ei näemmä automaattisesti kuulu pumpun ennakon tarkistus, joka tuppaa täten jäämään 0,6 tienoille. Eli ei mikään ihme jos tuntuu vähän "pehmeältä".
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
oma aaz tuntuu kyllä aivan helvetin janoiselta,jotn häikkää ilmeisesti pakko olla.pitäisi ajoitus ja suuttimien kunto tarkastaa varmaankin näin alkuunsa.
täysin vakiona kesärajoituksilla lähinnä melkein matka-ajoa maistu 7.5 litraa ja pumpun säätämisen jälkeen talvirajoituksilla ja myös melkein matkaa-ajoa 6.9 litraa.
entinen viritetty 1.6 td meni 6 litran pintoja seka-ajossa suht raskaalla kaasujalalla;D
täysin vakiona kesärajoituksilla lähinnä melkein matka-ajoa maistu 7.5 litraa ja pumpun säätämisen jälkeen talvirajoituksilla ja myös melkein matkaa-ajoa 6.9 litraa.
entinen viritetty 1.6 td meni 6 litran pintoja seka-ajossa suht raskaalla kaasujalalla;D
Tuo oma td tuntuu imevän naftaa todella reilusti myös. Ttaljan ohjeiden mukaan hieman säädetty, kulkee ihan mukavastikin pienellä kaasulla mutta kulutus huitelee 8-9l/100km lukemissa?! Perussyöttöä lisätty noin kierros, pumpun ennakkoa käännetty hieman myöhäiselle, ahtoja nostettu 0.6bar.
Ajo on ollut taajamapainotteista, mutta ei kaiken järjen mukaan tuon pitäisi kuluttaa noin paljoa vaikka miten polkis/säätäis persiilleen tuon pumpun? Suuttimissa vikaa? Polttoainelinjat täytyis tsekata, ei tule kuitenkaan naftan hajua sisälle. Ideoita?
Ajo on ollut taajamapainotteista, mutta ei kaiken järjen mukaan tuon pitäisi kuluttaa noin paljoa vaikka miten polkis/säätäis persiilleen tuon pumpun? Suuttimissa vikaa? Polttoainelinjat täytyis tsekata, ei tule kuitenkaan naftan hajua sisälle. Ideoita?
Nyt on pakko heittää semmonen et tankkasin silleen et polttoaine mittari näytti toisiks ylintä viivaa(60L) ja sen jälkeen melkein pelkkää maantie ajoa n.320km niin mittari laskenu vain seuraavalle viivalle. Ei varmaan pidä kovin paikkaansa mittari? Voi varmaan jossain vaiheessa tippua reilusti.. Auto siis vuoden 95 farmari passat AAZ ja autoon tehty: Ahtokara muokattu, syöttöä lisätty vähän, ahtoja lisätty vähän, garret t02 ahdin muistaakseni(melko sama ku k03).. välijäähdytintä ei ole. Kaasuun vastaan sen verran hyvin et matkaajossa kun ottaa kaasun pois niin tarttee vain melkeinpä hipasta niin menee sitä nopeutta mitä mennään.
Edit: niin se polttoaine mittarin viiva väli 10L
Edit: niin se polttoaine mittarin viiva väli 10L
Golfin mittari näyttää kans välillä ihan mitä sattuu. Pari kertaa loppunu löpö kun mittarin mukaan tankissa ainetta vielä, toimii yleensä normaalisti mutta joskus jumittaa jonnekkin tyhjän tankin ja 1/4 välille.
Nyt on tuos rotiskossa onneks kulutukset laskeutunu sille tasolle mitä kaiketi pitäis, parhaimmillaan matkaa karvan verran alle 5 litran. Seka ajossa reilu 5,5 tällein talviaikaan. Pumppua säädelty vähän lisää ja kulkee tosi köykäsesti. Mukavaa ajoa 55e dieselverolla =)
En tiedä olikohan yksi syy janoisuuteen hukkaportin jumitus, ei nostanut ahtoja ollenkaan kun vasta jossain reilu 3t kierroksen kohdalla. Ainakin tuli muhevammat väännöt kun turbo herää pienillä kierroksilla. Ainakin osasyyllinen tuo hukkaportti varmast oli. (ja rengaspaineet, pari kiloa alle suositellun :D)
Nyt on tuos rotiskossa onneks kulutukset laskeutunu sille tasolle mitä kaiketi pitäis, parhaimmillaan matkaa karvan verran alle 5 litran. Seka ajossa reilu 5,5 tällein talviaikaan. Pumppua säädelty vähän lisää ja kulkee tosi köykäsesti. Mukavaa ajoa 55e dieselverolla =)
En tiedä olikohan yksi syy janoisuuteen hukkaportin jumitus, ei nostanut ahtoja ollenkaan kun vasta jossain reilu 3t kierroksen kohdalla. Ainakin tuli muhevammat väännöt kun turbo herää pienillä kierroksilla. Ainakin osasyyllinen tuo hukkaportti varmast oli. (ja rengaspaineet, pari kiloa alle suositellun :D)
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
Oma vento on perus syötön ja ahtojen lisäilyn jälkeen kuluttanut noin 6l/100km sekalaisessa ajossa, josta kuitenkin suurin osa on ollut maantiellä n.100km/h ajelua. Eli vielähän tuosta kai on mahdollista päästä alaspäin. Pitäis vielä ainakin ahtomittari hommata että saa ahdot varmuudella kohdallee. Onkos coolerin laittaminen auttanut kulutukseen?
Onkos coolerin laittaminen auttanut kulutukseen?
Ei varsinaisesti suurta merkitystä, mutta suosittelen silti.
Mulla on talvi mennyt ~5,5/100km. Toivottavasti kohta menee pienemmällä. ;)
moi!
Ostelin tuossa kuukautta aiemmin aaz venton 365tkm ajetun 95vm. Kulutus oli mukavan pientä (seka ajossa melko pätkissä 6,5tienoilla) matka ajossa meni nopeusrajotusten mukaan 5,8 pienimmillään. No nyt tuli tuossa viikko sitten vähän kaahailtua, kärryperässä tommosta 120 nopeutta 130km jonka jäkkeen kärry jäi, ja ilman kärryä autoa samuttamatta 5ison ukon alla ventoa kiusattiin raskaalla kaasujalalla jälleen 100nopeampaa vielä 260km. Syöttöjä tuossa on kuulemma nostettu vartti, paineet nostettu 0,75bar. Tuolla reissussa paineet oli käytännössä kokoajan yli .6... Noh, tuolla reissulla autolle nyt maistui varmasti 8päälle satasella, mut reissun jälkeen kulutus tuntu mystisesti jäävän tonne.... Huomasin myös reissun aikana/jälkeen etta kone jotenkin oudosti tyhjäkäynnillä tärisyttää, joskus enemmän, joskus vähemmän.. Voi myös olla ettei puskenu kaasutellessa tuollatavallla savua, tosin savutus on tosi pientä vieläkin.
Niin ja ahtopaineet tuntuu nousevan paljon helpommin nykyisin, vai liekkö vain tuo mittari ajjaitunu sissään ni on herkempi :D
eli voisko olla että oikeen jotain vikaa tuli tuon kiusaamisen aikaan? Ajotus? Suuttimet? Mikä siellä ois voinu ottaa siipeensä...
Mittakello pitää hankkia piakkoin, ja koittaa säätää ajotus, sekä tehdä tuolta ylhäältä löytyvästä linkistä mainitut muutokset, ja koittaa saada kulutus alle 6, miel. Alle 5. Kilsoja kuitenkin tulee 4tonnia kuukaudessa ainakin seuraavat puol vuotta.
Kiitoksia etukätteen jos vihtitte asiantuntemusta jaella, itelle eka turpokiisseli, kuten myös eka nestejäähytteinen volkkari. Autojen ja diisseleitten perusteet kyllä on enemmän ko hallussa, ohan nuitten moottoreitten kans tullu elettyä jo lähemmäs 15vuotta...
Ostelin tuossa kuukautta aiemmin aaz venton 365tkm ajetun 95vm. Kulutus oli mukavan pientä (seka ajossa melko pätkissä 6,5tienoilla) matka ajossa meni nopeusrajotusten mukaan 5,8 pienimmillään. No nyt tuli tuossa viikko sitten vähän kaahailtua, kärryperässä tommosta 120 nopeutta 130km jonka jäkkeen kärry jäi, ja ilman kärryä autoa samuttamatta 5ison ukon alla ventoa kiusattiin raskaalla kaasujalalla jälleen 100nopeampaa vielä 260km. Syöttöjä tuossa on kuulemma nostettu vartti, paineet nostettu 0,75bar. Tuolla reissussa paineet oli käytännössä kokoajan yli .6... Noh, tuolla reissulla autolle nyt maistui varmasti 8päälle satasella, mut reissun jälkeen kulutus tuntu mystisesti jäävän tonne.... Huomasin myös reissun aikana/jälkeen etta kone jotenkin oudosti tyhjäkäynnillä tärisyttää, joskus enemmän, joskus vähemmän.. Voi myös olla ettei puskenu kaasutellessa tuollatavallla savua, tosin savutus on tosi pientä vieläkin.
Niin ja ahtopaineet tuntuu nousevan paljon helpommin nykyisin, vai liekkö vain tuo mittari ajjaitunu sissään ni on herkempi :D
eli voisko olla että oikeen jotain vikaa tuli tuon kiusaamisen aikaan? Ajotus? Suuttimet? Mikä siellä ois voinu ottaa siipeensä...
Mittakello pitää hankkia piakkoin, ja koittaa säätää ajotus, sekä tehdä tuolta ylhäältä löytyvästä linkistä mainitut muutokset, ja koittaa saada kulutus alle 6, miel. Alle 5. Kilsoja kuitenkin tulee 4tonnia kuukaudessa ainakin seuraavat puol vuotta.
Kiitoksia etukätteen jos vihtitte asiantuntemusta jaella, itelle eka turpokiisseli, kuten myös eka nestejäähytteinen volkkari. Autojen ja diisseleitten perusteet kyllä on enemmän ko hallussa, ohan nuitten moottoreitten kans tullu elettyä jo lähemmäs 15vuotta...
auto parani hieman kun tein linkissä olevia ohjeita. Eli pohjaennakon ruuvia parikiekkaa auki, syöttöjä vielä vartti lisää. Nyt toimii ihan ivasti, mitä nyt tuntuu ettei ilman ahtoja ole oikeen voimaa. Tosin ahdotkin nousee jo aiemmin, 1700 jo täydet. Kulutuksen mittaan tänään kun ajan kohta putkeen taas tuon 400km matkaa.
Tuli vaan mieleen, oisko kunkku pultti pettämässä? Remmi vaihettu ~20t sitten, ei mitään tietoa onko liimattu ja onko uudella pultilla. Pitänee käydä ostamassa varmuudeksi pultti ja tsekata ja liimata tosissaan kiinni.
Tuli vaan mieleen, oisko kunkku pultti pettämässä? Remmi vaihettu ~20t sitten, ei mitään tietoa onko liimattu ja onko uudella pultilla. Pitänee käydä ostamassa varmuudeksi pultti ja tsekata ja liimata tosissaan kiinni.
Auto kulutti 400km matkalla keskimääräsesti 5,6litraa, eli ihan jees, tosin ajelin nätisti aikalailla satasta mittarin mukaan, eli aika rauhallisella kaasulla. eli mielestäni pitäs mennä hiukka vähemmällä vielä. alla alkuperäis koon nastarenkaat, toki nekin sitä voi nostaa. mittari näyttää 5km liikaa...
Avasin myös kunkkupultin, oli (onneksi) hienossa kunnossa kiila ja sovitus. Laakeri lukitteet väliin, ja uuden pultin kierteisiin punasta liimaa, ja 90nm ja varttikierros. oli kyllä tiukka :D
Ja joku tollo oli aiemmin laittanu laturin remmin kiertämään väärältä puolelta vesipumpun ratasta, eli siis kiilapuoli sitä SILEÄÄ ratasta vasten... oli hiukan palasta lentäny jo, ja rullassa kulunu jo tunnettavat jälet. Eikä ihme että lämmöt meinas välillä seilata :D ei totta toimi ihan oikeen ku pumppu kierrättää nesteitä väärään suuntaan... no nyt uusittu remmi, ja oikein kiinni.
Kysymyskin vielä, kuinka kireällä tuon nokka hihnan häätyy olla? tuntu ettei saanu väännettyä tolla kiristys rullalla riittävän tiukkaan.
Avasin myös kunkkupultin, oli (onneksi) hienossa kunnossa kiila ja sovitus. Laakeri lukitteet väliin, ja uuden pultin kierteisiin punasta liimaa, ja 90nm ja varttikierros. oli kyllä tiukka :D
Ja joku tollo oli aiemmin laittanu laturin remmin kiertämään väärältä puolelta vesipumpun ratasta, eli siis kiilapuoli sitä SILEÄÄ ratasta vasten... oli hiukan palasta lentäny jo, ja rullassa kulunu jo tunnettavat jälet. Eikä ihme että lämmöt meinas välillä seilata :D ei totta toimi ihan oikeen ku pumppu kierrättää nesteitä väärään suuntaan... no nyt uusittu remmi, ja oikein kiinni.
Kysymyskin vielä, kuinka kireällä tuon nokka hihnan häätyy olla? tuntu ettei saanu väännettyä tolla kiristys rullalla riittävän tiukkaan.
^Kyllä ne nastat varmaan pari kymmenystä sitä kulutusta nostaa.
Tänään sain ahtomittarin laitettua autoon. Vielä pitäisi joku kiinnike sille hommata kun nyt se makaa keskikonsolissa ;)... Jotain pientä testailuakin tuli suoritettua. Alkuun ahdot olivat 0,7 josta ruuvasin kokeilumielessä tangon tappiin asti ja ahdot nousivat 1,0. Tämä jälkeen otin syötöstä aavistuksen pois, minkä seurauksena ahdot nousivat alkuun 1,0 ja 2500-3000rpm välillä ahdot alkoivat nousta ja jatkoivat nousua aina 1,5 asti. Mistä lie moinen johtuu?
Laskin ahtoja hieman ja nyt ne pysyvät tasaisesti 0,8 ja nousevat siihen +-2000rpm kohdalla.
Täytyy koittaa viikonlopun aikana löytää asetukset joilla auto vetää kevyesti ja lähteä maanantaina tavoittelemaan 4 alkavaa maantiekulutusta =).
Tänään sain ahtomittarin laitettua autoon. Vielä pitäisi joku kiinnike sille hommata kun nyt se makaa keskikonsolissa ;)... Jotain pientä testailuakin tuli suoritettua. Alkuun ahdot olivat 0,7 josta ruuvasin kokeilumielessä tangon tappiin asti ja ahdot nousivat 1,0. Tämä jälkeen otin syötöstä aavistuksen pois, minkä seurauksena ahdot nousivat alkuun 1,0 ja 2500-3000rpm välillä ahdot alkoivat nousta ja jatkoivat nousua aina 1,5 asti. Mistä lie moinen johtuu?
Laskin ahtoja hieman ja nyt ne pysyvät tasaisesti 0,8 ja nousevat siihen +-2000rpm kohdalla.
Täytyy koittaa viikonlopun aikana löytää asetukset joilla auto vetää kevyesti ja lähteä maanantaina tavoittelemaan 4 alkavaa maantiekulutusta =).
Itellä sama, tavoite saada auto kulkemaan kevyesti, hieman ehkä bensa automaisesti. Nyt vaan se syöttöpumpun ajoitus, ostin heittokellonkin viimein, kun hyvä syy tuhlata 40e...
Onkos sulla timo tuossa ahtimen sisäinen hukkaportti? sitä vain mietin että jos se käy kovin ahtaaksi, niin alkaa väkisillä ahtamaan kun tavaran on pakko päästä ulos, ja menee sitten pakosiipien lävitse. Tai rajottaako joku läpän aukeamista? Kun mielestäni tuommosen kellon tankoa lyhyemmäksi kiertäminen on hiukan väärä tapa nostaa paineita, se kun rajottaa myös maksimi avautumista, kun ottaa pohjille ennen kun läppä on täysin selällään. Eli mielummin bleedaamalla joko reikä letkuun, taikka sitten haarotus jonka päähän sääjettävä ohivirtaus venttiili..
Itelläkin tosin noussu paineet kelien myötä 0,1barilla, nyt ovat max 0.8, joka riittää mulle, ainakin ennen välijäähyä.
Onkos sulla timo tuossa ahtimen sisäinen hukkaportti? sitä vain mietin että jos se käy kovin ahtaaksi, niin alkaa väkisillä ahtamaan kun tavaran on pakko päästä ulos, ja menee sitten pakosiipien lävitse. Tai rajottaako joku läpän aukeamista? Kun mielestäni tuommosen kellon tankoa lyhyemmäksi kiertäminen on hiukan väärä tapa nostaa paineita, se kun rajottaa myös maksimi avautumista, kun ottaa pohjille ennen kun läppä on täysin selällään. Eli mielummin bleedaamalla joko reikä letkuun, taikka sitten haarotus jonka päähän sääjettävä ohivirtaus venttiili..
Itelläkin tosin noussu paineet kelien myötä 0,1barilla, nyt ovat max 0.8, joka riittää mulle, ainakin ennen välijäähyä.
no voe sun helevetti...
ihime paskaa tommoset suunnittelut, sileä ratas hampaita vasten? miks :D
noh, kyllähän toi näköjään noinkin toimii, vois toki käännellä toisinkin päin, liekkö seksuaalista vaikutusta, kun näyttäs nesteet kiertävän oikeeseen suuntaan tollakin, kun ylävesiletku lämmin mut alhaalta viileä... olihan tuop aika tiukassa kyllä saahakin paikalleen kun pituus ei meinannu riittää, mut meni kuiten.
Kulutus kaupunki ajossa 7päälle, sais mennä vähemmällä, mut ymmärtäähän ton mun kaasujalalla...
Mites muuten porukalla toimii tuo kevyellä kaasulla tuo hukkaportin aukasu? Eli toi sähkösolenoidi vetäsee alipaineella portin auki jolloin ahdot katoaa kevyellä kaasulla. Parempi matkassa toi, mut toi oma vekotin on niin saataan herkkä nostamaan siitä sitten paineet takas. Pikkusen päälle satasta voi ajella ilman paineita varovasti, mut heti jos vauhtia yli 110 ni mennään paineilla paitsi alamäet. Hukkaportin tankoa pidentämällä (eli paineita laskemlla) vois parantua, eli kärsis vetää lujempaa niin että paineet pysyy nollilla? Ahtopaineethan saa kyllä nousemaan takas tonne nykyseen 0,8 bleedaamallakin.... Ois vaan kiva kun ei tarttis "varoa" et paineet ei oo jatkuvasti ylhäällä... Ja tuntuu se pihimmällä menevän ilman paineita
ihime paskaa tommoset suunnittelut, sileä ratas hampaita vasten? miks :D
noh, kyllähän toi näköjään noinkin toimii, vois toki käännellä toisinkin päin, liekkö seksuaalista vaikutusta, kun näyttäs nesteet kiertävän oikeeseen suuntaan tollakin, kun ylävesiletku lämmin mut alhaalta viileä... olihan tuop aika tiukassa kyllä saahakin paikalleen kun pituus ei meinannu riittää, mut meni kuiten.
Kulutus kaupunki ajossa 7päälle, sais mennä vähemmällä, mut ymmärtäähän ton mun kaasujalalla...
Mites muuten porukalla toimii tuo kevyellä kaasulla tuo hukkaportin aukasu? Eli toi sähkösolenoidi vetäsee alipaineella portin auki jolloin ahdot katoaa kevyellä kaasulla. Parempi matkassa toi, mut toi oma vekotin on niin saataan herkkä nostamaan siitä sitten paineet takas. Pikkusen päälle satasta voi ajella ilman paineita varovasti, mut heti jos vauhtia yli 110 ni mennään paineilla paitsi alamäet. Hukkaportin tankoa pidentämällä (eli paineita laskemlla) vois parantua, eli kärsis vetää lujempaa niin että paineet pysyy nollilla? Ahtopaineethan saa kyllä nousemaan takas tonne nykyseen 0,8 bleedaamallakin.... Ois vaan kiva kun ei tarttis "varoa" et paineet ei oo jatkuvasti ylhäällä... Ja tuntuu se pihimmällä menevän ilman paineita
Aika herkkähän tuo on. Satasen vauhdissa pitäisi portin olla auki, motarivauhdeissa vähän pumpun säädöistä riippuen pitäisi pysyä välillä 0-0,3bar moottorin rasituksesta riippuen.
Tuossa pari videoita kevennyksen havainnollistamiseksi omasta kulkineesta
Tuossa pari videoita kevennyksen havainnollistamiseksi omasta kulkineesta
Aika herkästi tuo tuntuu lyövän ahtoja jos kaasuun koskee vähänkin raskaammin. 100 vauhdissa omalla kuitenkin pystyy pienet mäet vielä menemään niin että mittari näyttää 0bar mutta toki vauhti laskee hieman, mutta isompiin nyppylöihin kannattaa jo suosiolla antaa lisää soppaa.
Tänään rikottiin matka-ajossa 5l raja kun kulutus oli 4,9l/100km ja vauhti pyöri siinä 100 molemmin puolin.
Tänään rikottiin matka-ajossa 5l raja kun kulutus oli 4,9l/100km ja vauhti pyöri siinä 100 molemmin puolin.
pitänees kokeilla kesä rattailla miten herkästi paineet nousee, kun niitten halkaisia on hiukkasen isompi. Ja muutenkin kattoa pääsiskö itekin alle 5litran kulutukseen... Mullakun nousee paineet 100vauheissa jos hiukankin nostaa nopeutta, ni paineet on ja pysyy 0,6barissa, sen alle ei noilla kiekoilla ilman kevennystä mene ei sitten millään. Vois koittaa tota ahon alasta syöttön jousta vaihella jäykempään, koska se terpasee sen kuitenkin heti pohjille kun paineet vähänkin nousee. Jäykemmäkkä jousella vois tota rofiiliakin jyrkennellä, niin sais sitten täyskaasu kiihareissa autoon lisää soppaa ilman mahotonta savutusta. Nyt puskee kevyen pilven kun polkasee pohjaan pieniltä kiekoilta, mutkun paineet nousee niin häviää savutuskin.
Niin, noissa mun iterointiohjeissa käytetty kylmäkäynnistysvivun höllääminen vaikuttaa myös siihen, että lähteekö se auto liikkumaan vai ei, oli paineet mitkä tahansa. Tuota säätämällä saanet homman pelaamaan kuten tuossa mun videossakin. Samatetn karan kaivaminen ja jousen jäykemmäksi vaihtaminen auttavat asiaan. Välijäähdyttimestä puhumattakaan...
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
mulla ahtaa tuo ahdin jatkuvasti tien päällä olipahan taajama tai maantie eli ei pudota paineita ollenkaan tasakaasulla.100-110 vauhdissa taisi ahtoja olla 0.5-0.6 bar.
ja kulutustakaan en ole saanut tippumaan alle 6.7 sitten millään vaikka on kokeiltua mitä.ja tuo 6.7 oli nyt viimeisin mittaus vielä talvirajoituksilla seka-ajossa.sitä ennen keitto maistui siinä 7 pintoja jatkuvasti.veistelty kara ja alasyöttöä säädelty suuntaan ja toiseen eikä oikein sanottavia vaikutuksia.
tuon pakokaasun kierrätyksen olen ottanut pois käytöstä tukkimalla sen mutta mikään lie pielessä kun ei ota ahtoja pois päältä tasakaasulla vaan aina ahtaa?tässähän se varmaan suurin syy miksi ruoka maistuu liiankin hyvin`.
ja kulutustakaan en ole saanut tippumaan alle 6.7 sitten millään vaikka on kokeiltua mitä.ja tuo 6.7 oli nyt viimeisin mittaus vielä talvirajoituksilla seka-ajossa.sitä ennen keitto maistui siinä 7 pintoja jatkuvasti.veistelty kara ja alasyöttöä säädelty suuntaan ja toiseen eikä oikein sanottavia vaikutuksia.
tuon pakokaasun kierrätyksen olen ottanut pois käytöstä tukkimalla sen mutta mikään lie pielessä kun ei ota ahtoja pois päältä tasakaasulla vaan aina ahtaa?tässähän se varmaan suurin syy miksi ruoka maistuu liiankin hyvin`.
En viittiny uutta topicia alottaa kun varmaan saan vastauksen täältäkin..
Huomasin tuossa jokupäivä, että yksi suuttimista on ulkopuolelsta märkä ja tänään sitten tutkin asiaa enemmän. Kyseessä on siis jakoremmiltä päin katsottaessa ensimmäinen suutin eli onko se nyt sitten 1 pytyn suutin. Suuttimethan on vielä ainakin omassani keskenään letkuilla yhteydessä toisiinsa, mutta 4 sylinteriltä toinen letku palaa takaisin pumpulle. 1 sylinterissä taisi toinen letku taisi lähteä 2 sylinteriin ja sitten toisen letkun lähdön paikalla oli vain joku kuminen tulppa josta polttoainetta pääsee kaasua painettaessa pihalle. Mikähän tämä mystinen kuminipukka on? Ja pitäiskö siittä lähteä letkun johonkin?
Vähän ehkä epäselvästi selitetty, mutta kun ei kameraakaan ole niin tämä saa kelvata :D.
Huomasin tuossa jokupäivä, että yksi suuttimista on ulkopuolelsta märkä ja tänään sitten tutkin asiaa enemmän. Kyseessä on siis jakoremmiltä päin katsottaessa ensimmäinen suutin eli onko se nyt sitten 1 pytyn suutin. Suuttimethan on vielä ainakin omassani keskenään letkuilla yhteydessä toisiinsa, mutta 4 sylinteriltä toinen letku palaa takaisin pumpulle. 1 sylinterissä taisi toinen letku taisi lähteä 2 sylinteriin ja sitten toisen letkun lähdön paikalla oli vain joku kuminen tulppa josta polttoainetta pääsee kaasua painettaessa pihalle. Mikähän tämä mystinen kuminipukka on? Ja pitäiskö siittä lähteä letkun johonkin?
Vähän ehkä epäselvästi selitetty, mutta kun ei kameraakaan ole niin tämä saa kelvata :D.
Ne on ylimääräisen polttoaineen ylitsevuotoa varten, jotka sitten palauttaa sen aineen polttoaineen paluulinjaa pitkin tankkiin. Kuuluu mennä juuri noin. Jos ne vuotaa, niin uusi ne. Entinen vaikka malliksi niin tulee oikeaa kokoa.
edit: Jaa niin se tulppa.. Noh, uusi sellainen tai pielaveteläiset ja letkunpätkään ruuvi päähän ja tökkäät sen siihen.
edit: Jaa niin se tulppa.. Noh, uusi sellainen tai pielaveteläiset ja letkunpätkään ruuvi päähän ja tökkäät sen siihen.
Ja mikähän mahtaa olla se mötikkä ilmanputsarin letkun alla mihin menee töpseli ja kaksi letkua toinen imusarjan kellolta ja toinen jarrutehostajalta.
Tuo mollukka ohjaa nimenomaan sitä hukkaportin kevennysominaisuutta. Ja sen mollukan toimintaa ohjaa syöttöpumpulla suutinputkien keskellä oleva anturi. Jos tämä on joskus eliminoitu "turhana anturina", niin luonnollisesti tuo kevennyskään ei toimi.
P.s. Aika hurjat ahdot jos 0,5bar on jo satasen vauhdissa matka-ajossa.
Auton ollessa käynnissä pitäisi alipaineen päästä alipainepumpulta "mokkulan" eli magneettiventtilin kautta hukkaportin kellolle, irroita letku kellolta ja kokeile imeekö. Jos ei ime on vika magneettiventtiilissä tai siinä pumpun päässä olevassa kytkimessä. Mankkuvenan voi kokeilla antamalla sille suoraan 12V jännitteen.
Tännään vilikasin varsin tuonne egr-systeemiin ja olikaise tukossa,
Sen pitääkin olla tukossa, erittäin tukossa. ;)
Periaatteessa myös syötön määrä ja noissa mun ohjeissa kerrottu "pohjaennakon" säätö auttanee tohon ahdon pikaiseen nousuun. Sitten kun neula hyppiii pintakaasulla 0-0,2 väliä, niin homma on aika lailla kunnossa.
Edit: ja tossa mun linkin ekassa videossa havainnollistetaan miten sen kevennyksen toimivuuden voi käytännössä todeta konehuoneesta. Eli vähän kaasuvivusta nyppäisee, jolloin portti menee kiinni ja hetken päästä pitäis portin taas aueta.
Sen pitääkin olla tukossa, erittäin tukossa. ;)
Joo tiedän, egr saakin kyytiä syksyyn mennessä kun aletaan etsiä ventosta kulkupuolta. ;)
Mutta mutta, pitääpä aamulla kattella tuota magneettiventtiilin toimintaa. Siihen töpseliin kumminkin tulee tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla noin 13v mutta jos kaasun painaa nopeasti pohjaan ja päästää niin 0v.
Vento eko TD on alkanut kuluttaa mielestäni turhan reilusti naftaa. Viime talvena oli kulutus maksimissaan ~7.3l, kun nyt leudoista keleistä huolimatta sekalaisessa ajossa on mennyt litran verran enemmän. Maantiellä rauhallisessa ajossa kuluu polttoainetta 6.5l, kun taas vuotta aiemmin meni litraa pienemmällä.
Muutoin auto tuntuu yhtä laiskalta kuin ennenkin, eli kulkupuolessa en ole muutosta havainnut. Se mikä saattaa olla muuttunut (kasvanut) on tyhjäkäynti, joka on lämpimällä koneella kierroslukumittarin mukaan noin 1100rpm. Mitään ei ole räpelletty tällä välin ja kone on täysin vakio. Kilometrejä on takana ~350t.
Mistä kannattaisi käydä ongelmia ratkomaan?
Muutoin auto tuntuu yhtä laiskalta kuin ennenkin, eli kulkupuolessa en ole muutosta havainnut. Se mikä saattaa olla muuttunut (kasvanut) on tyhjäkäynti, joka on lämpimällä koneella kierroslukumittarin mukaan noin 1100rpm. Mitään ei ole räpelletty tällä välin ja kone on täysin vakio. Kilometrejä on takana ~350t.
Mistä kannattaisi käydä ongelmia ratkomaan?
Kyllähän tuo 7,3 jo sekin turhan paljon Ventolle. Ootko muuttanut rengastusta? Painavilla ja isoilla vanteilla saa yllättävän paljon lisää kulutusta aikaan, vaikka asiaa paremmin tuntematta en sen piikkiin kaikkea laittaisikaan. Joka tapauksessa Ventolla pitäisi helposti päästä vitosella alkaviin lukemiin, jos kaikki on kunnossa.
Muutamia geneerisiä kulutuksen lisääjiä ovat tietenkin polttoainevuodot, tukkoinen katti, pielessä oleva ajoitus ja laahaavat jarrut. Sit tietysti kannattaa mitata ahdot (esim. laittaa jonkun teollisuusmittarin väliaikaisesti kiinni, jos ei halua ahtomittaria pysyvästi asentaa).
Muutamia geneerisiä kulutuksen lisääjiä ovat tietenkin polttoainevuodot, tukkoinen katti, pielessä oleva ajoitus ja laahaavat jarrut. Sit tietysti kannattaa mitata ahdot (esim. laittaa jonkun teollisuusmittarin väliaikaisesti kiinni, jos ei halua ahtomittaria pysyvästi asentaa).
Rengastus on muuttunut ainoastaan kumien osalta, eli alla on tuoreemmat nastakumit vakiopeltivanteilla. Vuotoja en ole havainnut eikä nafta haise. Etujarruissa on kyllä pientä laahaamista joka tuli todettua renkaanvaihdon yhteydessä, mutta auto kyllä rullaa kevyesti. Ahtopainemittari voisi olla kyllä hyvä hankinta. Jonkin verran ahto-ongelmia kun on noissa näyttänyt olevan.
Onkohan mahollisesti tukkoiselle katille/karstoittuneelle koneelle tehtävissä minkälaisia toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi, reilusti kenkää vai jotain sivistyneempää? :)
Pienin kulutus joka on ylös kirjautunut reilun vuoden aikana (androidin aCar, oiva softa!) näyttäisi olevan viime maaliskuun 5.14l/100km ja keskimäärin soppaa on kulunut 6.54l/100km, joten hajontaa on melko paljon.
Onkohan mahollisesti tukkoiselle katille/karstoittuneelle koneelle tehtävissä minkälaisia toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi, reilusti kenkää vai jotain sivistyneempää? :)
Pienin kulutus joka on ylös kirjautunut reilun vuoden aikana (androidin aCar, oiva softa!) näyttäisi olevan viime maaliskuun 5.14l/100km ja keskimäärin soppaa on kulunut 6.54l/100km, joten hajontaa on melko paljon.
Golf 4 Variant 1,9 Tdi PD ATD kulutus ihmetyttää, kun ajotietokone näyttää 7,4 litraa/100km. Ajo on sekalaista, ja autolla ajettu 173tkm. Vaihdoin lämpöanturin, niin tuntui että turbo lähtisi hieman alempaa mukaan. Kulutus kuitenkin pysyi ennallaan. Tosin en ole ajanut autollla vasta kuin n.600km.
Jarrut ei laahaa, jako pitäisi olla kohdallaan, ei vuotoja. Ei taida olla ihan tehtaan lupaamissa arvoissa.
Pitäis varmaan luke nuo vikakoodit, että mättääkö joku.
Jarrut ei laahaa, jako pitäisi olla kohdallaan, ei vuotoja. Ei taida olla ihan tehtaan lupaamissa arvoissa.
Pitäis varmaan luke nuo vikakoodit, että mättääkö joku.
Otsikkoon ja viimeisimpiin aaz-koneisiin kirjoituksiin liittyen, kerron että emännän auton kulutus nousi litralla kun seisoi 2 viikkoa. Liekkö sitten suuttimet jumineet tai jotain muuta kummallista. Kulutus kun ei ole takaisin laskenut, vaikka muuten toimii kuten ennenkin. Suhuttimet huoltoon ja katsotaan mitä tapahtuu. Eli aina ei säätämälläkään selviä.
Omassa aloin jo tässä huolestumaan kun ison kärryn ja kuorman kanssa meinasi juoda 6l/100km. ;)
Omassa aloin jo tässä huolestumaan kun ison kärryn ja kuorman kanssa meinasi juoda 6l/100km. ;)
Onkohan mahollisesti tukkoiselle katille/karstoittuneelle koneelle tehtävissä minkälaisia toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi, reilusti kenkää vai jotain sivistyneempää? :)
On. Kannattaa vähentää karstoittumista eli tukkia egr noin ensi hätään. AAZ:ssa kyllä lämmintä riittää, vaikka sen tukkiikin. Tukossa olevalle katille tietääkseni ainut lääke on sen tyhjentäminen.
moro! mikähän mahtaa omassa aaz mättää kun vuotaa polttoainetta tuosta paluulinjan banjo pultista. ? uudet tiivesteet vaihdoin rempan yhteydessä ja ei pidä.. onko pultti venähtäny vai mikä vikana? pohjaennakkoa säädin tttaljan neuvoilla ja vuotaa enemmän johtuen tietysti paineesta pumpussa. halkeamiakaan ei silmä määräisesti näy pumpussa kuin putkessa tai pultissa.
Onko ne suuttimien paluuletkut uusittu kanssa? =)
Toinen vaihtoehto on uusia se suodattimen päällä oleva muoviliitin (ja oikeastaan koko putkisto suodattimelta pumpulle), tai sitten pumppu vetelee ilmaa jostain välistä.
Edit: EkoJetta menee nykyisin 4,5l / 100km. Voi sen kai justiinsa aaziksi lukea...
Toinen vaihtoehto on uusia se suodattimen päällä oleva muoviliitin (ja oikeastaan koko putkisto suodattimelta pumpulle), tai sitten pumppu vetelee ilmaa jostain välistä.
Edit: EkoJetta menee nykyisin 4,5l / 100km. Voi sen kai justiinsa aaziksi lukea...
siis vuotaa tuosta pumpun oikeasta reunasta johon tulee paluulinjan alkupätkä pultilla kiinni. (ulos päin siis tulee polttoainetta) eli siitä ahtokaran oikealta puolelta edestä päin katsottuna.
paluuletkuja en oo uusinu vaan pätkäsin 4pytyn suuttimelta tulevaan paluuletkua sen verran ettei pitäisi ainakaan siitä vuotaa ja paluuletku tulee just suuttimelta tähän kyseiseen onkkelma kohtaan eli siihen banjo pultin viereen.
toinen kysymys: kävin just pyöräyttämässä pohjaennakko ruuvia kiinni päin (päin vastoin kuin ohjeessa) miksi auto rupesi vastaamaan paremmin kaasuun noin korva kuulolla? ruiskutuspumpun ennakkoa en ole mitannut mutta kampuran ja nokan merkkien ollessa kohalla pumpun reikä ei ole kohallaan eli on hieman aikasella... menisköhän 5,5mm poran terä juuri ja juuri reikään.. onkohan liian aikasella?
paluuletkuja en oo uusinu vaan pätkäsin 4pytyn suuttimelta tulevaan paluuletkua sen verran ettei pitäisi ainakaan siitä vuotaa ja paluuletku tulee just suuttimelta tähän kyseiseen onkkelma kohtaan eli siihen banjo pultin viereen.
toinen kysymys: kävin just pyöräyttämässä pohjaennakko ruuvia kiinni päin (päin vastoin kuin ohjeessa) miksi auto rupesi vastaamaan paremmin kaasuun noin korva kuulolla? ruiskutuspumpun ennakkoa en ole mitannut mutta kampuran ja nokan merkkien ollessa kohalla pumpun reikä ei ole kohallaan eli on hieman aikasella... menisköhän 5,5mm poran terä juuri ja juuri reikään.. onkohan liian aikasella?
eiku perkules!! pistin vahingossa pumpun ennkon myöhäselle! hyvä minä :DD täytyy käydä korjaamassa ja katsoa miten sitten vastaa kaasuun.
Kone ei ole siis omassa volkkarin korissa ja tuota hukkaportin kevennys toimintaa tuskin saan koskaan pelamaan?? ahdon nousee vasta noin 3000rpm kieppeillä. vaikuttaako syöttö ja pohjaennakko tähän mitenkään? (syötöt aika lailla vakiot kun ei savua työnnä missään vaiheessa)
Kone ei ole siis omassa volkkarin korissa ja tuota hukkaportin kevennys toimintaa tuskin saan koskaan pelamaan?? ahdon nousee vasta noin 3000rpm kieppeillä. vaikuttaako syöttö ja pohjaennakko tähän mitenkään? (syötöt aika lailla vakiot kun ei savua työnnä missään vaiheessa)
osaako tttalja muuten sanoo kuinka lujaan tuo paluulinjan banjo pultin kestää vetää? uudet kupari tiivisteet laitoin ja vedin niin lujaan kuin uskalsin (epäilyttää alumiini kierteet nm. muutamat korkannu) saatto kylläkin jäädä liian löysälle, mitä ohjeet sanovat.
johtuuko se polttoaine vuoto sit, jos tuo pultti liian löysällä??
otin parit kuvatki mutta miten sais ne tänne ? :D
pohjaennakkoa säädin taas kun laitoin kaikki ajotusmerkit kohalleen eli kiinni päin nii tuntuu vastaavan parhaiten kaasuun.. mistähän tämä johtuu?
johtuuko se polttoaine vuoto sit, jos tuo pultti liian löysällä??
otin parit kuvatki mutta miten sais ne tänne ? :D
pohjaennakkoa säädin taas kun laitoin kaikki ajotusmerkit kohalleen eli kiinni päin nii tuntuu vastaavan parhaiten kaasuun.. mistähän tämä johtuu?
joo :D kyllä pultti luulis olevan oma koska kannassa lukee juuri tuo 55 ja halkaisijan merkki sen edessä.. eilen taas vaihteeksi kävin tutkaileen eikä halkeamia tai epämuodostumia näkynyt (3 kertaan). :D
noh löijäsin sit alkuperäset tiivisteet ja kasaan.. kas sehän pitää :DD eli ei ainakaan noin varttitunnin paikallaan kaasuttelun jälkeen sormi kastunut. (ennen 2 min jälkeen...)
kohta kehtaa viiä leimalle tuo romun..
vielä siitä pumpun ajotuksesta niin oisko 0.9-0.95 hyvä arvo tuommoselle vakio koneelle? en ole sitä vielä säätänyt kun ei sitä ilmaamis vehjettä ole vai tarviiko ollenkaan ilmata heittokellolla kattomisen jälkeen??
noh löijäsin sit alkuperäset tiivisteet ja kasaan.. kas sehän pitää :DD eli ei ainakaan noin varttitunnin paikallaan kaasuttelun jälkeen sormi kastunut. (ennen 2 min jälkeen...)
kohta kehtaa viiä leimalle tuo romun..
vielä siitä pumpun ajotuksesta niin oisko 0.9-0.95 hyvä arvo tuommoselle vakio koneelle? en ole sitä vielä säätänyt kun ei sitä ilmaamis vehjettä ole vai tarviiko ollenkaan ilmata heittokellolla kattomisen jälkeen??
Ei tarvi ilmata. Jos siinä ajoitusreiässä on se anturi, niin samalla voit näppärästi tehdä siihen liittimen, koska muuten se on anturin johdoille aika rasittava avata.
Ennakkoa voi tökkiä yli millinkin. 0,9 on perusennakko, muistaakseni 1,05 lienee lähimpänä totuutta noissa pikkuisen piristetyissä muuten vakioissa.
Ennakkoa voi tökkiä yli millinkin. 0,9 on perusennakko, muistaakseni 1,05 lienee lähimpänä totuutta noissa pikkuisen piristetyissä muuten vakioissa.
okkei.. anturi on paikallaan mut johot poikki, niinku ilmeisesti huonosti asian ilmaisinkin jo aikasemmin. kone ei ole volkkarin kopassa ja nuita hukkaportin kevennyksiä tuskin saan pelaamaan??
eli kierroksia saa olla aika reilusti ennen kuin rupee ahtamaan. eli sun videossahan tuo hukkaporti liikkuu tosi herkästi ja mulla saa kiertää noin 2500-3000 kierrosta ennen kiinni menoa.
vai millä systeemillä tuo hukkaportti menee sit kiinni? eli johtuuko juurikin tuosta anturista kun johot poikki ja mikä sit hukkaporttia sit loppupeleissä keventää? :D tyhmiä kysymyksiä mutta koittakaa kestää :DD
ajotuksen vois iteltäkin sitten pyöräyttää tuonne millin nurkille..
eli kierroksia saa olla aika reilusti ennen kuin rupee ahtamaan. eli sun videossahan tuo hukkaporti liikkuu tosi herkästi ja mulla saa kiertää noin 2500-3000 kierrosta ennen kiinni menoa.
vai millä systeemillä tuo hukkaportti menee sit kiinni? eli johtuuko juurikin tuosta anturista kun johot poikki ja mikä sit hukkaporttia sit loppupeleissä keventää? :D tyhmiä kysymyksiä mutta koittakaa kestää :DD
ajotuksen vois iteltäkin sitten pyöräyttää tuonne millin nurkille..
Re:
Ostin Punkalaitumelaiselta maajussilta -99 mallisen VW Golf Variantin, heti uutena pakettiautoksi rekisteröidyn. Ajettu 275 000 km, kulutuksen mittasin ensi töikseni ja se oli tarkalleen 5,52 litraa sadalla normaalissa seka-ajossa. Ei paha. Huollettu on merkkiliikkeessä erittäin säntillisesti, mutta muuta ei ole tehty (tarpeellistakaan: EGR:n juuri tulppasin sokealla laipalla, se on niellyt paskaansa kaikki nämä vuodet. Syöttöruuvissakin on vielä blommit paikallaan. Täytyy vähän hienosäädellä)
Tuosta ei kulutusta varmaan enää paljon pienemmäksi saa? Öljyt sekä kaikki suodattimet (ilma, polttoaine ja öljy) on uudet.
Tuosta ei kulutusta varmaan enää paljon pienemmäksi saa? Öljyt sekä kaikki suodattimet (ilma, polttoaine ja öljy) on uudet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa