Miten tdi käyttäytyy kun polttoaine jäätyy?
Valvoja: ffp jäsenet
Miten tdi käyttäytyy kun polttoaine jäätyy?
Nyt kävi näin.
Auto -03 passat tdi. Sitä on viimeksi tankattu heinäkuussa ja seissy tallissa. Tein siihen kansirempan ja otin sen ulos käymään. Hyvin toimi ja ajoinki sillä ~300m. Sitten pihassa kattelin, että pysyykö nesteet sisällä yms, kun kierrokset alkoi laskemaan ja sammui. Tämä ilman kilinöitä, eli en usko että mitään olis rikki.
Nyt kyllä pyörittää hyvin ilman kummosempia ääniä, muttei käynnisty. Pakkasta on 17,5 astettta.
Onko kellään hyytyny pirssi kesälaadun takia ja miten on oireillu? Vai onko nyt tankkiin kertyny kosteutta seisonnan aikana.
Auto -03 passat tdi. Sitä on viimeksi tankattu heinäkuussa ja seissy tallissa. Tein siihen kansirempan ja otin sen ulos käymään. Hyvin toimi ja ajoinki sillä ~300m. Sitten pihassa kattelin, että pysyykö nesteet sisällä yms, kun kierrokset alkoi laskemaan ja sammui. Tämä ilman kilinöitä, eli en usko että mitään olis rikki.
Nyt kyllä pyörittää hyvin ilman kummosempia ääniä, muttei käynnisty. Pakkasta on 17,5 astettta.
Onko kellään hyytyny pirssi kesälaadun takia ja miten on oireillu? Vai onko nyt tankkiin kertyny kosteutta seisonnan aikana.
Kotosalla ajellaan traktorilla ja siellä on käytössä vain kesälöpöä. Ei kestä ajelle kuin jonnekin 5-10 pakkasen puolelle. Jos talli on lämmin, niin työntö sinne ja tankkiin joko jotain jäänestoa(onko olemassakaan?) tai sitten talvilöpöä tankki täyteen.
EI kait suodattimen vaihdolla mitään saavuteta? Siellä on vain jäätynyttä löpöä ja kun sulaa->toimii.
EI kait suodattimen vaihdolla mitään saavuteta? Siellä on vain jäätynyttä löpöä ja kun sulaa->toimii.
Nesteen sivuilta napattu:
"Dieselpolttoaineessa olevat parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä lämpötilan laskiessa samepisteen alapuolelle,
jolloin myös polttoaineen ulkonäkö muuttuu sameaksi. Parafiinikiteet ovat niin suuria, että ne tukkivat
hienoja siivilöitä ja polttoainesuodattimen. Tukkeutuminen johtaa moottorin tehon laskuun tai pysähtymiseen
jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä tai liikkeelle lähdöstä. Pahimmillaan kiteet tukkivat myös polttoaineputkissa
olevia ahtaita mutkia ja liittimiä.
Kun ulkoilman lämpötila on polttoaineen samepisteen alapuolella, alkaa siivilöiden ja suodattimen tukkeutuminen
vähitellen. Häiriötön toiminta riippuu siitä, miten järkevästi ajoneuvon polttoainejärjestelmä on
rakennettu. Ongelmia ei tule, mikäli suodatin ja siivilät on sijoitettu niin, että niiden lämpötila nousee ajon
aikana samepisteen yläpuolelle. Tällöin parafiinikiteet alkavat liueta takaisin nesteeksi ja ajo voi jatkua
normaalisti."
"Dieselpolttoaineessa olevat parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä lämpötilan laskiessa samepisteen alapuolelle,
jolloin myös polttoaineen ulkonäkö muuttuu sameaksi. Parafiinikiteet ovat niin suuria, että ne tukkivat
hienoja siivilöitä ja polttoainesuodattimen. Tukkeutuminen johtaa moottorin tehon laskuun tai pysähtymiseen
jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä tai liikkeelle lähdöstä. Pahimmillaan kiteet tukkivat myös polttoaineputkissa
olevia ahtaita mutkia ja liittimiä.
Kun ulkoilman lämpötila on polttoaineen samepisteen alapuolella, alkaa siivilöiden ja suodattimen tukkeutuminen
vähitellen. Häiriötön toiminta riippuu siitä, miten järkevästi ajoneuvon polttoainejärjestelmä on
rakennettu. Ongelmia ei tule, mikäli suodatin ja siivilät on sijoitettu niin, että niiden lämpötila nousee ajon
aikana samepisteen yläpuolelle. Tällöin parafiinikiteet alkavat liueta takaisin nesteeksi ja ajo voi jatkua
normaalisti."
Uus suodatin-> täyteen talvilaatua, tankkiin 20 litraa talvilaatua. Sahaamisen jälkeen käymään, sammui, käyntiin, sammui. Akku lataukseen.
Ne parafiinit kun on tukkineet suodattimen, sitä ei saa sulamaan kyllä millään, vaatii lämpöä ja reilusti. Ja kun auto ei käy niin eipä se paljoa sulatakkaan.. Eli uutta suodatinta tilalle ja talvilaadut tankkiin. Toi kesä- ja talvilaadun sekotus on muuten sitten melkein vielä pahempi juttu, tulee kunnon hyhmää.. ;) Traktorissa testattu/koettu em homma...
TAas vähä OT:tä... Vuonna 2002 oli lokakuussa kireitä pakkasia, n. 20 raatia pari viikkoa, no itsellä oli silloin 306 pösön nokivasara... aamulla tallista lähti kivasti käyntiin ja kouluunkin sillä pääsi mutta iltapäivällä ei sitten toivoakaan että patonki olis käyny edes yli 10 sek.. suodattimet harmaana ja ihan tukossa ja kuinka ollakkaan, tankki puolillaan kesälaatua, eikä huoltoasemilla ollut edes tuohon "vuodenaikaan" vielä talvilaatua saatavilla...no muutama tunti sahailua käyntiin siinä toivossa että lämpiäis edes hieman, no lopulta se sitten rupes käymään :D ..ja sittenhän ne kelitkin lämpeni...
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Mulla on myös pihassa yksi 3bg odottelemassa kesää.. :-D
Laitteessa oli vielä viime viikkoon asti kesäkamaa tankissa ja nyt välilaadun sekoitus. Eihän se eilen enää virrannut kun olis pitänyt töihin päästä. Viime viikolla itse asiassa ihmettelin, että vielä myyvät välilaatua. Tuokin laite on seisoskellut elokuusta asti, joten ei ollut mahdollisuutta ajella tankkia tyhjäksi.
No, vanha kunnon jakajapumpullinen on tuonut ja vienyt sillä välin (talvilaadulla tosin)..
Pakko myöntää, että talvi pääsi yllättämään tuon uudemman kanssa..
Tänään olis mahkuja kaverin lämpimään talliin, jotta sais ajoon..
Laitteessa oli vielä viime viikkoon asti kesäkamaa tankissa ja nyt välilaadun sekoitus. Eihän se eilen enää virrannut kun olis pitänyt töihin päästä. Viime viikolla itse asiassa ihmettelin, että vielä myyvät välilaatua. Tuokin laite on seisoskellut elokuusta asti, joten ei ollut mahdollisuutta ajella tankkia tyhjäksi.
No, vanha kunnon jakajapumpullinen on tuonut ja vienyt sillä välin (talvilaadulla tosin)..
Pakko myöntää, että talvi pääsi yllättämään tuon uudemman kanssa..
Tänään olis mahkuja kaverin lämpimään talliin, jotta sais ajoon..
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
VAGeissa ei taida olla kunnollista polttoaineen lämmitystäkään. Pösöön 1.9TD koneessa oli termostaattikotelon päällä polttoainesuodattimen kotelo. Jos auton sai lohkolämppäriin, lämpeni suodatinkin ja aina lähti käyntiin. Ja tehoa tuollaisessa vesitoimisessa lämmittimessä oli niin paljon että tavara tankissakin lämpeni kun auton täräytti käymään. Oli se talvella kivan lämmin auto muutenkin nykyiseen verrattuna... No, lukot oli kyllä aina jäässä :)
Eikös tämä volkkarin keksintö lämmitä, ainakin AFN koneessa, polttoainesuodatinta sillä palaavalla polttoaineella? Toimiihan se tietenkin jos saa ensin käytettyä lämpöiseksi...
Eikös tämä volkkarin keksintö lämmitä, ainakin AFN koneessa, polttoainesuodatinta sillä palaavalla polttoaineella? Toimiihan se tietenkin jos saa ensin käytettyä lämpöiseksi...
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
En saanut omaani vielä lämpimään eilen, joten sulattelin filtteriä ja läheisiä putkia tukankuivaajalla puolisen tuntia kokeeksi.
Kuumailmapuhallin olisi vähän turhan ärhäkkä tuohon hommaan.
Paluupuolen reiästä näki, että filtteri ei ole täynnä (mulla sammui siis ajosta alunperin, eikä ole luvannut edes sen jälkeen). Sain filtterin ihan lämpimäksi asti, joten uskoisin sen jo virtaavan, kun oli vielä 10min lämmittämisen jälkeenkin haalean lämmin verrattuna ulkoilmaan. Siirtopumppu korahtaa kyllä, mutta ei tuo lotja eloon herää lyhyillä starttauksilla :-(
Mistähän se vielä jäpittää? Lämmittelin koneen kantta myös puolisen tuntia, että siellä päässä oleva dieseli olisi varmasti nestemäistä starttaushetkellä. Ei tullut irrotettua tuloletkua filtteristä ja kokeiltua siirtopumpun kykyä työntää tavaraa.. Tuolla kai näkisi kulkeeko putkistossa mikään.
Niin, ja sisätilan lämmitin pöhötti pohjan alla tankin pohjaan tunnin pari, joten luulisi senkin olleen jo muutaman asteen lämmenyt.
Pitäiskö tuolllaisen pumpparin hörähtää laakista kunhan vain nesteet taas virtaa? Lähinnä kyselen, onko mieltä starttailla paria kolmea sekuntia enempää sulatusyritysten välillä? Tietysti tuo filtteri olisi hyvä täyttää manuaalisesti ensin..
Tänään taas toiveita kaverin puolilämpimään talliin..
Kuumailmapuhallin olisi vähän turhan ärhäkkä tuohon hommaan.
Paluupuolen reiästä näki, että filtteri ei ole täynnä (mulla sammui siis ajosta alunperin, eikä ole luvannut edes sen jälkeen). Sain filtterin ihan lämpimäksi asti, joten uskoisin sen jo virtaavan, kun oli vielä 10min lämmittämisen jälkeenkin haalean lämmin verrattuna ulkoilmaan. Siirtopumppu korahtaa kyllä, mutta ei tuo lotja eloon herää lyhyillä starttauksilla :-(
Mistähän se vielä jäpittää? Lämmittelin koneen kantta myös puolisen tuntia, että siellä päässä oleva dieseli olisi varmasti nestemäistä starttaushetkellä. Ei tullut irrotettua tuloletkua filtteristä ja kokeiltua siirtopumpun kykyä työntää tavaraa.. Tuolla kai näkisi kulkeeko putkistossa mikään.
Niin, ja sisätilan lämmitin pöhötti pohjan alla tankin pohjaan tunnin pari, joten luulisi senkin olleen jo muutaman asteen lämmenyt.
Pitäiskö tuolllaisen pumpparin hörähtää laakista kunhan vain nesteet taas virtaa? Lähinnä kyselen, onko mieltä starttailla paria kolmea sekuntia enempää sulatusyritysten välillä? Tietysti tuo filtteri olisi hyvä täyttää manuaalisesti ensin..
Tänään taas toiveita kaverin puolilämpimään talliin..
Arkoja ovat nykypäivän autot pikkupakkasille, hyvinkäältä ajeltiin kohti tamperetta maanantaina niin 3 autoa oli motarin varrella ja kaikki yli -00.
Väittäisin, että vika ei ole tekniikassa vaan huoltamisessa. Uudehkoissa autoissa huoltovälit on pitkiä ja polttoainesuodatin vaihdetaan sitten siellä määräaikaishuollossa samalla kun muutakin tehdään, oli sitten kevät tai kesä. Kun huollot tekee itse, kannattaa pa-suodatin vaihtaa erikseen syksyllä kun talvilaatu tulee myyntiin. Sitten ei ainakaan ole vaaraa että parafiinia tulisi talven aikana jostakin jemmasta sotkemaan.
Tai näin ainakin itse olen tehnyt, eikä ongelmia ole ollut.
Nimim. 13 vuotta dieselillä
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Joo, mullakin on vain pari viikkoa vanha suodatin kun vaihdoin sen juuri ennen käyttöönottoa... Olis vain pitänyt saada ajettua tankki tyhjemmäksi ja älytä etsiä talvilaatua, mutta kun ei ehtinyt... No, tyhmästä päästä kärsii...
Eberistäkään ei ole iloa kun ei kunnolla saa imettyä sekään.. Nyt olis lohkolämmittimelle ollut käyttöä kun sulattelee konetilaa.. :-D
Eberistäkään ei ole iloa kun ei kunnolla saa imettyä sekään.. Nyt olis lohkolämmittimelle ollut käyttöä kun sulattelee konetilaa.. :-D
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
Voiko Venton AAZissa olla vika suodattimessa, kun tosiaan näin -23 pakkasella hörähtää silmän räpäyksessä käyntiin, mutta minuutin päästä sammuu ja pitää ilmeisesti ilmata kone. Ja siihenhän se akku just ja just tuurista riippuen riittääkin näillä ilmoilla.
Tolpan nokasta ei ole mitään ongelmia, miten lohkolämmitin suodatinta pääsisi lämmittämään? Kun paluuletkukin menee suoraan tankkiin, pistin viime talvena vanhemman mallisen suodattimen. Mistähän tämmöisen kaks putkisen suodattimen sais, motonetin sivuillakin näytti olevan myynnissä vain kolmeputkisia?
Tolpan nokasta ei ole mitään ongelmia, miten lohkolämmitin suodatinta pääsisi lämmittämään? Kun paluuletkukin menee suoraan tankkiin, pistin viime talvena vanhemman mallisen suodattimen. Mistähän tämmöisen kaks putkisen suodattimen sais, motonetin sivuillakin näytti olevan myynnissä vain kolmeputkisia?
Lämmitä suodatinta reilusti kuumailmapuhalimella,nin voit ajella hetken aikaa.
Vältä avotulta.
Piää lämmittää aika kauan ,jotta parafiini sulaa.
Muuten ei aine kulje suodattimen läpi.
Aikojen saatossa oli venäläistä kesälaatua kovilla pakkasilla.
Aina kun auto seisoi oli peräkontissa sisätilalämmitin päällä.
Ja ei koskaan jättänyt tien päälle.
(Audi 80)
Vältä avotulta.
Piää lämmittää aika kauan ,jotta parafiini sulaa.
Muuten ei aine kulje suodattimen läpi.
Aikojen saatossa oli venäläistä kesälaatua kovilla pakkasilla.
Aina kun auto seisoi oli peräkontissa sisätilalämmitin päällä.
Ja ei koskaan jättänyt tien päälle.
(Audi 80)
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
Luoko lohkolämmitin 23 asteen pakkasilla puolessatoista tunnissa moottoritilaan niin kovan lämmön, että etäällä moottorista oleva pa-suodin lämpiää siinä määrin, ettei parafiinikiteitä enää ole? Kun tolpannokasta ei ole mitään ongelmia. Miten mahdollista?
Luulis, että kuumailmapuhaltimella samaan pääsisi helpostikin. Pitää testata, mutta jotain kaasukäyttöistä taskutohoa. Nimittäin sinne mihin tuo tulee jäämään, ei sähköä ole ollut saatavilla :)
Vai voiko vika olla jossain muualla, että starttaa kyllä hyvin, mutta hyytyy minuutin sisällä? Ei kyllä luulis.
Luulis, että kuumailmapuhaltimella samaan pääsisi helpostikin. Pitää testata, mutta jotain kaasukäyttöistä taskutohoa. Nimittäin sinne mihin tuo tulee jäämään, ei sähköä ole ollut saatavilla :)
Vai voiko vika olla jossain muualla, että starttaa kyllä hyvin, mutta hyytyy minuutin sisällä? Ei kyllä luulis.
Viimeksi muokannut BornFromJets, 17.12.2009 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Erään kotimaisen öljy-yhtiön edustajan kertomaa koulutustilaisuudessa:
Jos tankissa on puolet kesälaatua(-15c) ja puolet talvilaatua (-32c), niin ko. tankillisen samepiste on n. -17c!
Arktiseen laatuun(-40c) edustaja suositteli lisäämään 2-tahtiöljyä 2dl/50l dieseliä, jotta jakajapumppu / rivipumppu saisi riittävästi voitelua. Eli nämä 2T kikkailutkin on vanhojen taksimiesten ja tukkikuskien peruja niiltä hyviltä ajoilta kun 124 Mersut ja SM Sisut oli uusia ja arktista laatua tarvittiin.
Omia kokemuksia jäänestoaineestakin on kun aikanaan 81kw Leon jäätyi lapin matkalla.
Seatin "hätänumerosta" sanottiin että jos on Pumppusuutin/Commonrail niin EHDOTTOMASTI ei saa laittaa jäänestoa!
Mutta jokainenhan saa laittaa tankkiin mitä haluaa ja uskoa mihin haluaa.
Nykyinen autoni lämpeää hyvin ja nopeasti (kiitos sähkövastuksen), mutta edelliset TDI:t olen suojannut ajoviimalata marraskuusta huhtikuuhun (aaltopahvia ja mattamustaa käläkälä-maalia). Eipä ole jäätynyt enää auto eikä kuljettaja.
Jos tankissa on puolet kesälaatua(-15c) ja puolet talvilaatua (-32c), niin ko. tankillisen samepiste on n. -17c!
Arktiseen laatuun(-40c) edustaja suositteli lisäämään 2-tahtiöljyä 2dl/50l dieseliä, jotta jakajapumppu / rivipumppu saisi riittävästi voitelua. Eli nämä 2T kikkailutkin on vanhojen taksimiesten ja tukkikuskien peruja niiltä hyviltä ajoilta kun 124 Mersut ja SM Sisut oli uusia ja arktista laatua tarvittiin.
Omia kokemuksia jäänestoaineestakin on kun aikanaan 81kw Leon jäätyi lapin matkalla.
Seatin "hätänumerosta" sanottiin että jos on Pumppusuutin/Commonrail niin EHDOTTOMASTI ei saa laittaa jäänestoa!
Mutta jokainenhan saa laittaa tankkiin mitä haluaa ja uskoa mihin haluaa.
Nykyinen autoni lämpeää hyvin ja nopeasti (kiitos sähkövastuksen), mutta edelliset TDI:t olen suojannut ajoviimalata marraskuusta huhtikuuhun (aaltopahvia ja mattamustaa käläkälä-maalia). Eipä ole jäätynyt enää auto eikä kuljettaja.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Eilen sain auton lämpimään illaksi. Sai sahata melko monta kertaa ennen kuin potkien lähti pumppari käyntiin.
Eberillä lämmitin ensin 15-20min kun oli lohko vielä jäässä vaikka auto muuten sulanut. tehokkaalla lämmittimellä laitettiin pohjan alle vielä virtaus, jotta putketkin lämpenee nopeammin. Muuten ois varmaan saanut olla puoli vuorokautta. Ei kauaa tarvinnut koneen käydä kun suodatin oli suorastaan kuuma takaisin kierron ansiosta. (huomaa, kone oli 75 asteinen eberin jäljiltä)
En viittinyt kuitenkaan imeä tankkia tyhjäksi vaan heitin talvikamaa perään minkä mahtui. Eiköhän se nyt jo ala kestämään nämä etelän pakkaset kun auto on lämpimässä parkkihallissa aina 10h päivässä. Ei ehdi tankki jäätyä ihan ulkolämpötiloihin asti 12h:ssa..
Itse lueskelin myös, että kesälaatu seassa saattaa aiheuttaa kokkareita tukkien linjoja/suodattimia vaikka talvikamaa olisikin jo mukana. Ei siis parane seisottaa pitkiä aikoja ulkona vielä.
Eberillä lämmitin ensin 15-20min kun oli lohko vielä jäässä vaikka auto muuten sulanut. tehokkaalla lämmittimellä laitettiin pohjan alle vielä virtaus, jotta putketkin lämpenee nopeammin. Muuten ois varmaan saanut olla puoli vuorokautta. Ei kauaa tarvinnut koneen käydä kun suodatin oli suorastaan kuuma takaisin kierron ansiosta. (huomaa, kone oli 75 asteinen eberin jäljiltä)
En viittinyt kuitenkaan imeä tankkia tyhjäksi vaan heitin talvikamaa perään minkä mahtui. Eiköhän se nyt jo ala kestämään nämä etelän pakkaset kun auto on lämpimässä parkkihallissa aina 10h päivässä. Ei ehdi tankki jäätyä ihan ulkolämpötiloihin asti 12h:ssa..
Itse lueskelin myös, että kesälaatu seassa saattaa aiheuttaa kokkareita tukkien linjoja/suodattimia vaikka talvikamaa olisikin jo mukana. Ei siis parane seisottaa pitkiä aikoja ulkona vielä.
Itse lueskelin myös, että kesälaatu seassa saattaa aiheuttaa kokkareita tukkien linjoja/suodattimia vaikka talvikamaa olisikin jo mukana. Ei siis parane seisottaa pitkiä aikoja ulkona vielä.
Se kesälaatu kestää "poistua" hetken aikaa, ajaa aina tankin mahdollisimman tyhjäksi ja sitten taas uutta talvilaatua tankki täyteen.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Isäukko ei taas millään tajua että filtteri pitäis äiteen mersuun vaihtaa, viime talvena sama juttu, 30km kotoa oli mersu sammunut, auto kotiin talliin, jäänestoa tankkiin ja aamulla ulos.
Vaihdoin filtterin sitten itse kun ei se ole kun 5min homma.
Katotaan nyt kuinka kauan taas mennään, ostin jo filtterinkin mutta ei sitä kukaan ainakaan vielä ollut vaihtanut, äitee oli mersun tallista ottanut ja lähti iltavuoroon töihin, pakkasta täällä -20. En varmasti lähde hinaamaan/hakemaan. :)
Hemmetin kovapäisiä nämä vanhukset :)
Olen jo muutaman vuoden yrittänyt sanoa että vaihtaisivat tuon diiselin pois kun ei sillä ajeta kun max 5000km vuodessa, äitee just manas kun tuli verolaput 470e, no minähän sanoin....
Sitten vielä ihmetellään kun mersu on niin huurussa sisältä, no varmaan jos se viikon seisoo pihassa ja sitten käydään 2km lenkki kauppaan, ei kone ehdi koskaan kunnolla lämmetä.
Vaihdoin filtterin sitten itse kun ei se ole kun 5min homma.
Katotaan nyt kuinka kauan taas mennään, ostin jo filtterinkin mutta ei sitä kukaan ainakaan vielä ollut vaihtanut, äitee oli mersun tallista ottanut ja lähti iltavuoroon töihin, pakkasta täällä -20. En varmasti lähde hinaamaan/hakemaan. :)
Hemmetin kovapäisiä nämä vanhukset :)
Olen jo muutaman vuoden yrittänyt sanoa että vaihtaisivat tuon diiselin pois kun ei sillä ajeta kun max 5000km vuodessa, äitee just manas kun tuli verolaput 470e, no minähän sanoin....
Sitten vielä ihmetellään kun mersu on niin huurussa sisältä, no varmaan jos se viikon seisoo pihassa ja sitten käydään 2km lenkki kauppaan, ei kone ehdi koskaan kunnolla lämmetä.
Lähti tuo omaki pakastin taas käyntiin kun ensin lämmitteli kuumailmapuhaltimella suodatinta. Jonku aikaa ku oli käyny tyhjää, niin koitin varovaisesti antaa kaasua. Sammui. Noh, lisää lämmittelyä ja auton käydessäkin annoin puhaltimen lämmittää. Annoin käydä sen tunteroisen samalla ilmaten jäähdytysjärjestelmää. Loppujen kärsi antaa kaasuakin ja webastokin heräs henkiin. Pakkasta oli enää 8 astetta. Oliskohan tankissa ollu kosteuttakin pitkän seisonnan jälkeen.
Koskahan tuolla uskaltas lähtä tallia pitemmälle. Mitä mieltä raati on: tankissa oli alunperin ~10-15 litraa kesälaatua, lisäsin sinne 20 litraa talvilaatua. Mikä on nyt polttoaineen pakkasen kesto ja jos tankkaan täyteen, niin jokohan sitte uskaltaa lähtä reissuun?
Ps. kävipä muuten nätisti kansirempan jälkeen verrattuna aiempaan. Huohottimestakaan ei käyny enää puhuria... Kärsiikö muuten talvisaikaan huohottimen olla erillisessä säiliössä vai onko jäätymisvaaraa?
Koskahan tuolla uskaltas lähtä tallia pitemmälle. Mitä mieltä raati on: tankissa oli alunperin ~10-15 litraa kesälaatua, lisäsin sinne 20 litraa talvilaatua. Mikä on nyt polttoaineen pakkasen kesto ja jos tankkaan täyteen, niin jokohan sitte uskaltaa lähtä reissuun?
Ps. kävipä muuten nätisti kansirempan jälkeen verrattuna aiempaan. Huohottimestakaan ei käyny enää puhuria... Kärsiikö muuten talvisaikaan huohottimen olla erillisessä säiliössä vai onko jäätymisvaaraa?
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Aamulla heräsin, kun ilmalämpöpumppu oli sammunut kämpässä (Sanyossa -20C raja). Ei kestänyt hermo vedellä hirsiä vielä paria tuntia, vaan piti mennä eberi lyömään tulille.. Hyvin se vielä lähti päälle kuten vaimonkin laitteessa. Parkkihalliin taas työpäiväksi..
Ens viikollekin lupailtu kylmää etelässäkin. 22.12 näyttää foreca päivälämmöksi -17C eli yöllä mahdollisesti parikymppiä paukkuu taas.
Ens viikollekin lupailtu kylmää etelässäkin. 22.12 näyttää foreca päivälämmöksi -17C eli yöllä mahdollisesti parikymppiä paukkuu taas.
Itellä tosiaan Webasto lopetti -10 asteen jälkeen toiminnan kesälaadulla mutta auto pelas vielä -16 asteessa.
Eilen tankki oli enää puolillaan ja vetäsin sen täyteen talvilaadulla. -20 asteessa aamulla lähti webastokin jo päälle :)
Eli ei taida aiemmin tässä ketjussa esitetyn öljy-yhtiön edustajan juttu pitää ihan kutiansa.
Eilen tankki oli enää puolillaan ja vetäsin sen täyteen talvilaadulla. -20 asteessa aamulla lähti webastokin jo päälle :)
Eli ei taida aiemmin tässä ketjussa esitetyn öljy-yhtiön edustajan juttu pitää ihan kutiansa.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Viittaisko johonki löpöongelmaan, kun tos äsken ajoin motaria pitkin vakkarilla, niin
muutaman kerran tuli semmoista pieniä notkahduksia, huomas just just persiissä.
Oma 3BG pummpusuutin kone tekee ihme nykäsyjä muutenkin tasakaasulla tai vakkarilla satunnaisesti. Samoin muistelen 90hv 3B AHU aikoinaan vakkarilla teki yht'äkkisiä kiihdytyksiä, jotka ilmeni nopeana nykäisynä. Nopeus ei olennaisesti muuttunut, mutta tunsi sellaisen kiihdytysnykäisyn. Tuossa oli lastu.
Onko oireita ennen ollut, vai onko tuore peli alla? Voisi siis liittyä vain johonkin vastaavaan.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
Jäin tänään taas tielle. Pakkasta oli vaivaiset -12 astetta. Starttasin Venton ja ekalla lähti, annoin käydä pari minuuttia ja kun kierrokset oli vajaat sata rundia normia alempana tein virheen ja nostin kierroksia jalalla reiluun kahteen tonniin nopeammin lähtöön päästäkseni. Ei montaa sekuntia kestänyt kierroksia ylhäällä pitää kun hyytyi kierrokset nollaan. Ympärillä vallitsevan jäätävän hiljaisuuden rikkoi vain konehuoneesta kuuluva kurlatus vähän aikaa. Kysymys #1: Mistä tämä kurlatus tuli? Ei saanut suodattimen läpi imettyä ainetta ja tuli alipaine ja ilmaa koneeseen?
Akku loppui koneen ilmaamiseen -> kävelemään jätkä lähti. Tähän väliin aivan järkyttävän suuri KIITOS Oulun Mäkelininkadun Tarviketori Oy:n henkilökunnalle. Kysyin starttibuusterin hintaa mutta sainkin paljon järeämpää ja toimivampaa apua!
Taas lähti Vento nätisti käymään ilman ongelmia. Suodattimen vaihdan lähipäivinä sellaiseen malliin, että paluuletku menee takaisin suodattimeen, eikä tankkiin. Jos edes vähän lämmittäisi.
Kysymys #2: Kun kone on ollut käynnissä muutaman minuutin, käynti tasaantuu normaaliksi. Tässä vaiheessa koitin kädellä ja suodatin oli edelleen jääkylmä. Lohkolämmittimen avullakaan ei mitään käyntiongelmia ole millään pakkasella, eikä senkään luulisi suodatinta lämmittävän. Voiko vika raadin mielestä olla lähempänä moottoria kuin suodatinta?
Mulla loppuu äly.
Akku loppui koneen ilmaamiseen -> kävelemään jätkä lähti. Tähän väliin aivan järkyttävän suuri KIITOS Oulun Mäkelininkadun Tarviketori Oy:n henkilökunnalle. Kysyin starttibuusterin hintaa mutta sainkin paljon järeämpää ja toimivampaa apua!
Taas lähti Vento nätisti käymään ilman ongelmia. Suodattimen vaihdan lähipäivinä sellaiseen malliin, että paluuletku menee takaisin suodattimeen, eikä tankkiin. Jos edes vähän lämmittäisi.
Kysymys #2: Kun kone on ollut käynnissä muutaman minuutin, käynti tasaantuu normaaliksi. Tässä vaiheessa koitin kädellä ja suodatin oli edelleen jääkylmä. Lohkolämmittimen avullakaan ei mitään käyntiongelmia ole millään pakkasella, eikä senkään luulisi suodatinta lämmittävän. Voiko vika raadin mielestä olla lähempänä moottoria kuin suodatinta?
Mulla loppuu äly.
Kyllä mulla on toiminu ihan moitteettomasti auto ja webasto sen jälkeen kun loppuviikosta tankkasin tankin täyteen talvilaatua. Eli lantrinki on nyt 10-15 litraa kesä- ja loput 45-50 talvilaatua.
Kyllä mullakin vielä kertaalleen jähmetty pirssi uudenkin suodattimen jälkeen(onneksi talliin), mutta luulen, että sillon oli vielä vajaa tankki ja aivan varmasti kosteutta kuukausien seisonnan jälkeen. Vähä jäi sellanen kutina että vika ei välttämättä ollu suodattimessa vaan tankin ja suodattimen välillä. Suodatin oli kyllä koko ajan lämmin, mutta silti kierroksia antaessa sammu melkolailla heti. Aikansa käytyään alko tulevakin polttoainelinja lämpenemään, eikä sen jälkee oo oireillu yhtää.
Mulla ku tuo on pumppari, nii en hirveesti uskaltanu jääneston kans lotrata, mutta ~desin laitoin silti ennen tota viimesintä tankkausta. Tiedä sitte oliko nii vähällä muuta ku psykologinen vaikutus...
Kyllä mullakin vielä kertaalleen jähmetty pirssi uudenkin suodattimen jälkeen(onneksi talliin), mutta luulen, että sillon oli vielä vajaa tankki ja aivan varmasti kosteutta kuukausien seisonnan jälkeen. Vähä jäi sellanen kutina että vika ei välttämättä ollu suodattimessa vaan tankin ja suodattimen välillä. Suodatin oli kyllä koko ajan lämmin, mutta silti kierroksia antaessa sammu melkolailla heti. Aikansa käytyään alko tulevakin polttoainelinja lämpenemään, eikä sen jälkee oo oireillu yhtää.
Mulla ku tuo on pumppari, nii en hirveesti uskaltanu jääneston kans lotrata, mutta ~desin laitoin silti ennen tota viimesintä tankkausta. Tiedä sitte oliko nii vähällä muuta ku psykologinen vaikutus...
Tänään golf sammui tien laitaan vauhdista, nykien ensin kuin olisi polttoaine loppumassa.
Pakkasta taisi olla n. -15 astetta. Ajettu melkein vuosi venäjän dieselillä, jonka piti nyt kestää -35 astetta. Pa-suodatin vaihdettu lokakuussa 2014.
Melko varmasti suodatin jäässä/tukossa koska siinä suodattimelta tulevassa läpinäkyvässä letkussa ilmakuplia ja näyttää samealta.
Minkä takia jäätyy nyt samanlaisessa ajossa pienemmällä pakkasella vaikka toimi hyvin viime viikolla -25 asteen pakkasilla? Sama polttoaine ollut tankissa pari viikkoa.
Pakkasta taisi olla n. -15 astetta. Ajettu melkein vuosi venäjän dieselillä, jonka piti nyt kestää -35 astetta. Pa-suodatin vaihdettu lokakuussa 2014.
Melko varmasti suodatin jäässä/tukossa koska siinä suodattimelta tulevassa läpinäkyvässä letkussa ilmakuplia ja näyttää samealta.
Minkä takia jäätyy nyt samanlaisessa ajossa pienemmällä pakkasella vaikka toimi hyvin viime viikolla -25 asteen pakkasilla? Sama polttoaine ollut tankissa pari viikkoa.
Tätä ketjua kun lukee niin mun pitäis olla tienposkessa joka pakkasella :)
Tankin ajan aina käytännössä tyhjäksi, polttoainesuodattimen olen kerran vaihtanut kuluneen 7 vuoden aikana minkä tuo seat on mulla ollut.... akku on vissiin 8 vuotta vanha.
Silti on luotettavasti päästy päivittäin kulkemaan kelistä huolimatta. Kilometrejä on omassa käytössä tullut noin 150000...
edit... unohtu mainita että enimmäkseen tulee tankattua st1:n "paskaa" :D
Pointti on, että nuo kaikki neuvot ja ohjeet on periaatteessa ihan paikkansapitäviä mutta käytännössä muuttujia on niin paljon että yksittäisen asian hoitamattomuus ei yleensä aiheuta auton hyytymistä. Esim. Itselläni ei polttoaine ehdi vanheta takissa juuri viikkoa enempää ja käynnistyksen jälkeen autolla ajetaan yleensä vähintään puoli tuntia yhtäjaksoisesti, monesti paljon enemmän. Ja itse reagoin hyvin herkästi pieniin vihjeisii mahdollisista ongelmista suorittamalla korjaavat toimet ennen kuin ne pahenee.
Tankin ajan aina käytännössä tyhjäksi, polttoainesuodattimen olen kerran vaihtanut kuluneen 7 vuoden aikana minkä tuo seat on mulla ollut.... akku on vissiin 8 vuotta vanha.
Silti on luotettavasti päästy päivittäin kulkemaan kelistä huolimatta. Kilometrejä on omassa käytössä tullut noin 150000...
edit... unohtu mainita että enimmäkseen tulee tankattua st1:n "paskaa" :D
Pointti on, että nuo kaikki neuvot ja ohjeet on periaatteessa ihan paikkansapitäviä mutta käytännössä muuttujia on niin paljon että yksittäisen asian hoitamattomuus ei yleensä aiheuta auton hyytymistä. Esim. Itselläni ei polttoaine ehdi vanheta takissa juuri viikkoa enempää ja käynnistyksen jälkeen autolla ajetaan yleensä vähintään puoli tuntia yhtäjaksoisesti, monesti paljon enemmän. Ja itse reagoin hyvin herkästi pieniin vihjeisii mahdollisista ongelmista suorittamalla korjaavat toimet ennen kuin ne pahenee.
Viimeksi muokannut pete73, 14.1.2016 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tankin sisällä ei ole läheskään sama ilmankosteus kuin sen ulkopuolella. Kondensoituminen on toki voimakkaampaa lämpimän polttoaineen lämmittäessä myös tyhjää tilaa mutta kun ilman kosteusprosentti laskee tarpeeksi alas, ei tiivistymistä enää tapahdu. Huohottimen kauttaa kosteusprosentit jossainmäärin pyrkivät tasoittumaan sisä- ja ulkopuolella mutta ei merkittävästi.
Jos ongelma olisi niin suuri kuin sen joskus sanotaan olevan, olisi suodatinten vedeneroittimet täynnänsä vettä vähän väliä.
Jos ongelma olisi niin suuri kuin sen joskus sanotaan olevan, olisi suodatinten vedeneroittimet täynnänsä vettä vähän väliä.
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Ei ole jäätynyt
Tässä on 1,9 tdi llä ajeltu vuodesta 2012 eikä ongelmia ole ollut. Joka syksy vaihdettu uusi polttoaine filtteri ja öljyt yms...
Että sinällään en osaa vastausta antaa että miten polttoaine filtteri käyttäytyy jähmetessään koska niin ei ole koskaan käynyt.. Keula on pistetty umpeen hyvissä ajoin ainakin alhaalta jäähdytin että vähän myöhemmmin vielä coolerin ilmanottoaukko.
Että ihemetyttää miten voi saada esim polttoaine filtterin pakkasilla tukkoon jos se säännöllisesti on vaihdettu. Oma kulkine on kuitenkin vielä ulko ruokinnasssa toki siinä on vesiletkulämmitin jota pidetään vähintään 4h päällä oli stten pakkasta miinus 5 taikka enemmän.
Että sinällään en osaa vastausta antaa että miten polttoaine filtteri käyttäytyy jähmetessään koska niin ei ole koskaan käynyt.. Keula on pistetty umpeen hyvissä ajoin ainakin alhaalta jäähdytin että vähän myöhemmmin vielä coolerin ilmanottoaukko.
Että ihemetyttää miten voi saada esim polttoaine filtterin pakkasilla tukkoon jos se säännöllisesti on vaihdettu. Oma kulkine on kuitenkin vielä ulko ruokinnasssa toki siinä on vesiletkulämmitin jota pidetään vähintään 4h päällä oli stten pakkasta miinus 5 taikka enemmän.
Golf odottelee lämpimämpiä aikoja pihassa, en ole vielä ehtinyt vaihtaa pa-suodatinta golfiin tuon sammumisen jälkeen. Tällä hetkellä epäilen tosiaan että suodattimessa oleva vesi olisi jäätänyt suodattimen tukkoon.
Olen tankannut Venäjällä viime maaliskuusta asti ja epäilen että sieltä olisi tullut vettä polttoaineen mukana tankkiin joka on nyt jäätänyt suodattimen. Suodatin on vaihdettu ennen Venäjällä tankkausten aloitusta. Polttoaineen pakkasen keston pitäisi olla riittävä joten tuskin on parafiinin takia suodatin tukossa.
EDIT: Vaihdoin pa-suodattimen ja laitoin tankkiin diesel 100:sta jäänestoa (vaikka ei suositella), niin sain auton taas käyntiin. Suodatinta vaihtaessa sen sisältä tuli mielestäni kaksi pientä jäämöykkyä. Lopuksi tankkasin tankin täyteen suomi dieseliä.
Olen tankannut Venäjällä viime maaliskuusta asti ja epäilen että sieltä olisi tullut vettä polttoaineen mukana tankkiin joka on nyt jäätänyt suodattimen. Suodatin on vaihdettu ennen Venäjällä tankkausten aloitusta. Polttoaineen pakkasen keston pitäisi olla riittävä joten tuskin on parafiinin takia suodatin tukossa.
EDIT: Vaihdoin pa-suodattimen ja laitoin tankkiin diesel 100:sta jäänestoa (vaikka ei suositella), niin sain auton taas käyntiin. Suodatinta vaihtaessa sen sisältä tuli mielestäni kaksi pientä jäämöykkyä. Lopuksi tankkasin tankin täyteen suomi dieseliä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 50 vierailijaa