ESP kytkentä pois

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ESP kytkentä pois

ViestiKirjoittaja lurjus » 29.8.2009 14:00

Ei tunnu tietoa löytyvän netistä summittaisella haulla, joten;

Eikö VAG:n nykytuotteista todellakaan saa kytkettyä ESP:iä kokonaan pois?
Osittainhan se löysää napista, mutta jättää sen kuitenkin ärsyttävän sitkeästi päälle.

Huhut kertovat, että esim M-Bn vastaava kytkeytyy kokonaan off, kun nappia painaa noin 10sek ajan...

Löytyykö neuvoja/tietoa?

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 29.8.2009 16:00

Olisikohan noissa kuitenkin eroja malleittain? Tiedä en mutta luulisin...

Thorgen
-
Viestit: 206
Liittynyt: 5.4.2004 7:57

ViestiKirjoittaja Thorgen » 29.8.2009 20:55

Onko jotain esimerkkejä mistä VAGin malleista sitä ei saa nykyään enää pois? En ole moista tavannut, mutten nyt ole ihan kaikkia uusimpia malleja koeajanutkaan.

Tietysti samaan hengenvetoon joku voisi selittää miksi sen poissaanti on edes tärkeää. Radalla sen ymmärrän, mutta kyllä sen sulakkeita irrottamalla saa mykäksi kait sielläkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.8.2009 21:45

kyllä sen sulakkeita irrottamalla saa mykäksi kait sielläkin.
Luultavasti saman sulakkeen takana on muutakin kun ajonvakautusjärjestelmä.

tonzu
-
Viestit: 232
Liittynyt: 23.7.2003 8:45

ViestiKirjoittaja tonzu » 29.8.2009 22:06

Itse luulin alkujaan että tuosta uudemman korimallin Leonista olisi saanut sen pois koska missään en ollut törmännyt juttuihin että siitä sitä ei saisi pois. Muutaman kerran kuitenkin tuli tilanne missä ESP puuttui peliin vaikka se oli kytkettynä pois.

Täytyy tosin sanoa että ihan hyvä että puuttui sillä tilanteet missä tämä tapahtui olisi voinut päättyä ikävämmin. ESP ei ainakaan omien kokemusten perusteella puutu kulkuun mitenkään kevyin perustein. Ei se puuttunut Leonissa vaikka se oli päällä mutta sitä vähemmän kun kytki pois. Kokemuksen perusteella voisi sanoa että se tuntui tietävän milloin on oikea hätä ja milloin halutaan leikkiä. Ja kun leikki meinasi karata käsistä niin silloin pikkasen korjattiin ennen mettää. Ei mikään ihme että useammassa autotestissa ovat kehuneet yhdeksi parhaimmista mitä on saatavilla.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 29.8.2009 22:08

Huhut kertovat, että esim M-Bn vastaava kytkeytyy kokonaan off, kun nappia painaa noin 10sek ajan...

Sprinteristä kokeilin: Off:ia painettaessa jatkuvasti: ensiksi kytkeytyy pois ja 10 sekunnin jälkeen takaisin päälle, eli ilmeisesti tuolla on varmistettu järjestelmän kytkeytyminen päälle, mikäli ko. nappi on rikkoontunut :D

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 30.8.2009 9:49

mikäli ko. nappi on rikkoontunut


Ei vaan mikäli rintteri on niin pahasti penkassa että pitäisi ESP:t ja luistonestot saada pois päältä.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 30.8.2009 10:14

Ainakin jonkun vuoden ikäisissä Mersuissahan saa luistoneston pois napista niin että suoraan voi sutia, mutta jos vähääkään lähtee perä sivulle, luistonesto napsahtaa takaisin päälle. Jonkun lehden koeajossa tuota moitittiin, eikä itselläkään erityisesti kauniita sanoja tuosta ole sanottavana. Estää leikkimisen ärsyttävästi, mutta ennen kaikkea aiheuttaa jännitystiloja jos vaikka talven liukkailla yrittää risteyksestä ripeästi liittyä liikennevirtaan.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 30.8.2009 10:38

Ainakin jonkun vuoden ikäisissä Mersuissahan saa luistoneston pois napista niin että suoraan voi sutia, mutta jos vähääkään lähtee perä sivulle, luistonesto napsahtaa takaisin päälle.


Näin ainakin yhden tuttavan CL500 mersussa.

Meillä oli -06 TT:ssä sillai et kun painoit kerran esp nappia ni lähti ASR pois, eli vetoluistonesto ja kun piti pidempään nappia pohjassa ni lähti koko ESP pois käytöstä.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 30.8.2009 10:59

Pekka kirjoitti:Meillä oli -06 TT:ssä sillai et kun painoit kerran esp nappia ni lähti ASR pois, eli vetoluistonesto ja kun piti pidempään nappia pohjassa ni lähti koko ESP pois käytöstä.


Lähtikö ESP siis kokonaan pois, vai puuttuuko se kuitenkin tilanteeseen silloin, kun mennään kahva edellä?

Omien kokemuksien myötä väittäisin, että ESP:tä ei saa täysin pois päältä, ainakaan siitä napista.. Leikkimistäkin ESP katselee sivusta tiettyyn rajaan saakka, mutta kun luistot sivusuunnassa alkavat mennä "pitkiksi", puuttuu se peliin, vaikka onkin "pois päältä".

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.8.2009 12:50

Taitaa olla liki kaikissa uusissa (BMW poisluettuna) niin, että vetoluistoneston saa pois päältä, mutta itse ajonvakautusta ei. Eli suoraan saa suditella, joissain merkeissä/malleissa tosin vain tiettyyn nopeuteen asti (esim. Peugeot, ESP kytkeytyy takaisin päälle yli 40km/h vauhdissa), jolloin kytkeytyy kaikki hilavitkuttimet taas päälle. Mersussa (-07 Eemeli) kytkeytyy ESP, jos perä luistaa jonkin tietyn verran sivusuunnassa. Toki ihan "oikeasti" jos sen haluaa takaisin päälle, pitää ESP-nappia painaa uudestaan. Mutta ei tuossakaan tosiaan päde se "paina pitkään nii häviää kaikki avut".

-JPO-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 20.8.2008 18:32
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JPO- » 30.8.2009 17:49

Eikös se ole niin että jos ESP pois kytkettynä kosketaan jarruun luiston aikana niin ESP puuttuu silloin peliin. Muuten en itse ainakaan ole huomannut sen häiritsevän pois kytkettynä. Näin ainakin Skoda Roomsterilla ja 3BG Passatilla...

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 30.8.2009 20:20

On muuten aika perseestä kun ei saa kokonaan pois nuita avuja. Mersuilla on talvella jatkuvasti kiinni jossakin noitten takia, ajamisen hauskuuskin kärsii tai oikeastaan se puuttuu.

Ainakin joissakin Opeleissa ei löydy koko ESP:lle minkäänlaista nappulaa, eli ei saa edes hetkellisesti pois.

Uudemmissa Audeissa ainakin toimii niin että kerran painaa niin lähtee luistonesto pois ja pidempään painettaessa lähtee ajonvakautus pois. Ei se ainakaan quattrolla leikkiessä mitään jarruttele =)

Jos saisin päättää en haluaisi autooni minkäänlaista ajonvakautus järjestelmää. Pois kytkettävä luistonesto vajaavetoisiin on ihan hyväksyttävä.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 30.8.2009 23:45

Ainakin 2008 Mercedes S-mallissa saa ASR/ESP:n pois jos haluaa pyöräyttää donitsit.
Mutta kovempaa ajettaessa ei salli kuin pienen luisun kunnes puuttuu peliin.
Samoin oli 2004 S-mallissa, sekä 2006 E55AMG:ssä, kuten myös 2007 CLS-mallissa.

Omassa Leon -08:ssa en ole ESP:tä saanut puuttumaan peliin,
jos sen on napista pois kytkenyt...tosin missään suurissa luisuissa ei olla menty.
Mutta Offtopic:ina...hätävilkkujen kytkeytyminen rajummissa jarrutuksissa häiritsee ja samalla huvittaa.

juusoa
-
Viestit: 117
Liittynyt: 19.3.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja juusoa » 31.8.2009 1:08

Itse luulin alkujaan että tuosta uudemman korimallin Leonista olisi saanut sen pois koska missään en ollut törmännyt juttuihin että siitä sitä ei saisi pois. Muutaman kerran kuitenkin tuli tilanne missä ESP puuttui peliin vaikka se oli kytkettynä pois.


Oma vm.07 1P FR Leonissa lähtee ESP kokonaan pois kun napista painaa. Ei ole puuttunut peliin poiskytkettynä vaikka on menty pitkää luisua niin lumella kuin asfaltillakin.

tonzu
-
Viestit: 232
Liittynyt: 23.7.2003 8:45

ViestiKirjoittaja tonzu » 31.8.2009 2:38

Kuten sanoin niin 1P Leonissa se puuttuu vasta kun on oikea hätä. Antaa mennä sladissa ja pitkään jopa ESP päällä mutta kyllä se lopulta puuttuu jos tulkitsee että auto on lähtenyt ns. käsistä. Se oli itelläkin oikeasti todella kovan yrittämisen tulos että näin pääsi käymään.

Olisi ihan kiva jos autonvalmistajat kertoisivat ihan avoimesti saako sen kokonaan pois tai jos ei niin suunnilleen ne tilanteet missä menoon puututaan.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 4.2.2015 19:19

Moni uudemman vaggilaisen omistava kiroaa kun ESP ei lähde pois päältä ja liikkeetkin sanoo ettei saa pois.

Käytännön tasolla tuo on monesti koodattavissa 09-12 vuotisistakin, ennen 09 asti on monesti niin että vanhemman mallin ABS purkki toimii siten että ESP kytkeytyy napista pois ilman kikkailuja, vm12-> (myös ns. jobbarin vm12 eli käyttöönotto -11) taas usein toimii tuo kahden byten muutos, byte 6 ja 14.
vm09-12 on ollut yleisesti mainittu sellaiseksi ettei ESP:iä saa pois, vain luistoneston tiettyyn rajaan asti, nyt tuohonkin on koodaus mahdollista lukuunottamatta paria ABS ohjainpurkki mallia, ja ihan VCDS:llä. Toisissa toimii yksi ja toisissa kaksi vaiheisesti, 1vaiheinen=eli kokonaan pois tai päällä, 2 vaiheinen=pelkkä luistonesto pois, kaikki pois oikeasti ilman mitään rajoittavia rutinoita, tai päällä.

Tervetuloa käymään riihimäellä ;)

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 4.2.2015 19:25

no jos sulla on kerran kikka noihin 09-12 malleihin olemassa niin kerro nyt ihmeessä :)?
toi 6 ja 14 bitin muuttaminen ei toiminut..
Viimeksi muokannut samza, 4.2.2015 20:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 4.2.2015 19:36

Juu se toimii vaan uudemman mallin bokseissa, joita on kyllä joissain poikkeuksissa jopa -10 myydyissä malleissa huhjujen mukaan? Ainakin jobbarin-12 eli 11 loppuvuodesta myydyissä malleissa osassa on. Näissä vanhemmissa tarvii vain muuttaa yhden byten koodaus. Ei mitään vikatila virityksiä.
Itse bitin uudelleen koodaus taas vaihtelee riippuen siitä onko tai haluaako hill holdia tai rengaspaine vahtia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.2.2015 20:14

Tekeekö tuo siis sen että ESP on pois päältä kunnes koodaa uudestaan, vai että sen saa nappitoimiseksi?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 4.2.2015 20:42

Onnistuisko -09 6J ibizasta saada tuo kaksvaiheiseks, mitäs arvoja pitäs mihinkin bittiin laittaa? ESP 8.2 siis siinä.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 4.2.2015 20:44

Niin siis kuten mainittu, nappitoiminen joko yksi tai kaksivaiheisena. 1=napista päällä tai pois. 2 vaiheinen= päällä, napista lyhyt painallus ASR pois tai pitkä painallus myös ESP pois.
Normaalisti startista päällä, napista pois ja myös takaisin päälle.
Ei kikkailuja, toimii rutinoitta ja ilman vikakoodeja tmsp ihan napista.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 7.2.2015 14:51

Laitetaan tää linkki nyt tänne kun se kumminkin googlella löytyy melko helposti ja olen aika varma että tätä ei keksitty riihimäellä :)
eli 09-12 ESP off ohjeet tuolta:
http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=87293

tässä sitten 2012 eteenpäin:
http://www.goapr.com/support/esp-defeat.html

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 7.2.2015 20:52

09 vuoden skoda octavia scoutissa 4wd ainakin esp kytkeytyy päälle mikäli auto menee liian kauan luisussa. Omassa 3BG passatissa esp kytkeytyy kokonaan pois kun kerran vaan painaa...

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 7.2.2015 21:07

Noi ylläolevat ei näköjään tuon Ibizan kanssa toimi vaan on tarkoitettu Golf-alustaisiin, onko tietoa onko 6R Polo GTI:n ESP kytkettävissä pois ja mikä koodaus siinä mahtaa olla?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa