VW Caravelle GL syncro T4
Valvoja: ffp jäsenet
Haaveilin tässä aikani ja vihdoin viikko-pari sitten tuli tehtyä äkkipikainen 1200km road-trip, jolta kantautui mukaan aito T4 -93 2.4 Syncro, pitkä umppari. Nyt ollaan niin onnellista että! :D
Kansiremppaan pääsin ensimmäiseksi ja näköjään hitsaushommiin seuraavaksi. Ei kyllä näin raakile -kuntoista kärryä ole perheessä ennen ollu! Eli tekemistä riittää.
Lookista sen verran, että karun äijämäisempi ei juuri voisi olla...
Kansiremppaan pääsin ensimmäiseksi ja näköjään hitsaushommiin seuraavaksi. Ei kyllä näin raakile -kuntoista kärryä ole perheessä ennen ollu! Eli tekemistä riittää.
Lookista sen verran, että karun äijämäisempi ei juuri voisi olla...
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 4.9.2008 2:43
Hello vaan kaikille!
Mahtava topikki! tämän takia rekisteröidyin tänne foorumille.
Mukava huomata että VW-pitää kulttimainettaan yllä myös uudemmissa pakumalleissakin.
Itse tuli kanssa vanhojen volkkarien miehenä (kupla,kirppu, kleinbus) ostettua juuri -93 lyhyt paku Syncro 284000km mittarissa. Peruspaku vailla turhia "herkkuja"
hyvin on itsellä ainakin 600km pelittänyt... ;)
nyt esitänkin ammattilaisille muutaman kysymyksen...
Kaikki puhuu aina madallusjousista mutta itse haluaisinkin hieman nostaa alustaa että saisi alle tuollaiset bf goodrich all-terrain "melkein" maastorenkaat. Mitenkäs tuo?
antaako etupään vääntösauvat myös mahdollisuuden korottamiseen? entä löytyykö taakse jostain myös pidempiä jousia?
Lisäksi haluaisin tietää tuon takapyörästön lukon toiminnasta, minullakin pitäisi sellainen olla mutta ei mitään hajua toimiiko ollenkaan...onko vinkkejä?
Lisäksi koelaudassani on jonkinlainen vetokaavio alustasta kolmella vihreällä valolla joidenka pitäisi infota ehkä jotain? ne nyt ei tietenkään minun yksilössäni toimi. Mikä on niiden toimintafunktio? ovat siinä lukkovetokytkimen vieressä.....
Vanteista myös sen verran että sopiiko "väyrys" E-malli mersun vanteet t4:seen? appiukolla olisi niitä tallissa....
PS. vanhaa kalustoa myynnissä! hartaudella rakennettu, pakko vaan jo luopua... http://www.nettiauto.com/2098892 hinnassa hieman syksyvaraa...
Mahtava topikki! tämän takia rekisteröidyin tänne foorumille.
Mukava huomata että VW-pitää kulttimainettaan yllä myös uudemmissa pakumalleissakin.
Itse tuli kanssa vanhojen volkkarien miehenä (kupla,kirppu, kleinbus) ostettua juuri -93 lyhyt paku Syncro 284000km mittarissa. Peruspaku vailla turhia "herkkuja"
hyvin on itsellä ainakin 600km pelittänyt... ;)
nyt esitänkin ammattilaisille muutaman kysymyksen...
Kaikki puhuu aina madallusjousista mutta itse haluaisinkin hieman nostaa alustaa että saisi alle tuollaiset bf goodrich all-terrain "melkein" maastorenkaat. Mitenkäs tuo?
antaako etupään vääntösauvat myös mahdollisuuden korottamiseen? entä löytyykö taakse jostain myös pidempiä jousia?
Lisäksi haluaisin tietää tuon takapyörästön lukon toiminnasta, minullakin pitäisi sellainen olla mutta ei mitään hajua toimiiko ollenkaan...onko vinkkejä?
Lisäksi koelaudassani on jonkinlainen vetokaavio alustasta kolmella vihreällä valolla joidenka pitäisi infota ehkä jotain? ne nyt ei tietenkään minun yksilössäni toimi. Mikä on niiden toimintafunktio? ovat siinä lukkovetokytkimen vieressä.....
Vanteista myös sen verran että sopiiko "väyrys" E-malli mersun vanteet t4:seen? appiukolla olisi niitä tallissa....
PS. vanhaa kalustoa myynnissä! hartaudella rakennettu, pakko vaan jo luopua... http://www.nettiauto.com/2098892 hinnassa hieman syksyvaraa...
Tutkipa vääntösauvojen säätöpultteja siinä pyörälinjan takana, onko siinä säätövaraa, normaalisti säädön pitäisi olla aika keskellä. Sentin liike säätömutterissa suuntaan tai toiseen on noin kaksi senttiä etuakselilla ylös/alas.antaako etupään vääntösauvat myös mahdollisuuden korottamiseen?
Vaimea naksahdus kuuluu kojelaudan takaa, jos sähköt systeemissä pelaa. 100% lukon kyllä huomaa asfaltilla käännettäessä, auto on lukko päällä ketterä kuin kivitalo. Talvikelissä lukon toiminta on helppo testata, pienitehoinen pakukin menee nättiä sladia lukko päällä.Lisäksi haluaisin tietää tuon takapyörästön lukon toiminnasta, minullakin pitäisi sellainen olla mutta ei mitään hajua toimiiko ollenkaan...onko vinkkejä?
En kyllä ymmärrä, mitä muita merkkivaloja kojetaulussa lukoille on, omassani on yksi keskikonsolissa kuplamallin vetokytkimen vieressä akselistokuvan keskellä.
Mesen vanteissa on yleensä aika pitkälle samat speksit, mutta keskireikä on 66.6 mm, joten vaatii sovitteen. Vaatii varmaan oman pulttinsa, koska portterissa on pallo ja pituuskaan ei täsmää. Mesen vanteiden kantavuus voi olla alimitoitettu pakuun, mutta sehän on sivuseikka.Vanteista myös sen verran että sopiiko "väyrys" E-malli mersun vanteet t4:seen?
Paluu takaisin tuhlaajapoikareissulta. Tulipahan kokeiltua isoja ja komeita vanteita, mutta järki käski palata pienempään: Ronal 7x15, ET-lukema edessä 20 ja takana 23.
Mersun keskiölätkät ovat kuvassa vain lavasteena, eivät jää paikoilleen. Saksasta tilattu dummy-lätkät, katsotaan sopiiko vai ollaanko ilman.
Mersun keskiölätkät ovat kuvassa vain lavasteena, eivät jää paikoilleen. Saksasta tilattu dummy-lätkät, katsotaan sopiiko vai ollaanko ilman.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noinkin isoksi setiksi, hyvin vähän jäi edellisestä rengasvalinnasta moitittavaa, mutta näillä kahdella vanne-rengasyhdistelmällä on sen verran merkittävä painoero, että se vaikuttaa selkeästi auton liikkuvuuteen. Eihän tässä vanneruletissa mitään järkeä ole, mutta on tuossa oma mielenkiintonsa ja tuleepahan oltua noittenkin laittelemisen ajan pois pahanteosta 8)
Ronalin vanteiden originaali ET on 23, mutta edessä vanne ei mahdu ilman 3 mm levikepalaa pyörimään. Nuo vanteet olisi hyvin passelit T3 syncroon, mutta kyllä tässakin pientä offroad lookia on.
Ronalin vanteiden originaali ET on 23, mutta edessä vanne ei mahdu ilman 3 mm levikepalaa pyörimään. Nuo vanteet olisi hyvin passelit T3 syncroon, mutta kyllä tässakin pientä offroad lookia on.
Merkit valmiina
Saksan kaupasta löytyi 90-luvun puolivälin uusi Passat GL -merkki, joka toimi elimenluovuttajana
Asentamisessa piti olla tarkkana, sillä merkin liima tarttuu kuin tauti, eikä salli korjailua. Urakkaa ei yhtään helpottanut se, että paikalle osui joku paikallinen tuurijuoppo, joka oli ressulla reippahalla osunut puolen kilometrin päähän siitä paikasta, mihin oli edellisenä iltana jättänyt polkupyöränsä. Siinä merkin paikkoja mittaillessani kehui olevansa tarkkasilmäinen kirvesmies, vaikka olisin sen arvannut sanomattakin. Auttavasta kädestä huolimatta sain merkit jotensakin kohilleen.
Apurikin piti keikan jälkeen heittää kyydillä kohteeseensa, mutten en varmaan olisi päässyt hänestä eroon.
Asentamisessa piti olla tarkkana, sillä merkin liima tarttuu kuin tauti, eikä salli korjailua. Urakkaa ei yhtään helpottanut se, että paikalle osui joku paikallinen tuurijuoppo, joka oli ressulla reippahalla osunut puolen kilometrin päähän siitä paikasta, mihin oli edellisenä iltana jättänyt polkupyöränsä. Siinä merkin paikkoja mittaillessani kehui olevansa tarkkasilmäinen kirvesmies, vaikka olisin sen arvannut sanomattakin. Auttavasta kädestä huolimatta sain merkit jotensakin kohilleen.
Apurikin piti keikan jälkeen heittää kyydillä kohteeseensa, mutten en varmaan olisi päässyt hänestä eroon.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 4.9.2008 2:43
Kiitokset vinkeistä täytyypä katsastaa tuo etuakseliston pulttisäätö!
Tsekkasin tuon Syncroni akselipainot näytti olevan 1380/1340 kg joten ei kummoisia kantavuuksia vanteiltakaan vaadita!
Siis lukkokaavion kuva olis tällainen ja minusta näyttää että siinä on useampia "valopaikkoja" mitäs ne kaikki lienevätkään... yksikään ei minulla niistä kyllä pala...
http://www.fotopankki.fi/maveolento/kuva/4822120394537121/selaa_tageja/4vetokaavio
mutta ei se mun lukko kyllä kytkeydy mihinkään.... rikki! täytyy tsekata kytkennät sun muut.
Muuten, onko Transporter syncroon olemassa kanssa korjauskäsikirjaa joka käsittelisi myös tuota syncro ominaisuutta? petyin hieman kun tilasin Alfamerilta korjauskirjan ja huomasin vasta sen saatuoni että ei käsittele ollenkaan 4-vetotekniikkaa.
Itselläni ei ole käyttöahjekirjaakaan kuin caravelle /Transporter malliin kai syncrolla on sentään olemassa oma käyttöohjekirjanen?
Tsekkasin tuon Syncroni akselipainot näytti olevan 1380/1340 kg joten ei kummoisia kantavuuksia vanteiltakaan vaadita!
Siis lukkokaavion kuva olis tällainen ja minusta näyttää että siinä on useampia "valopaikkoja" mitäs ne kaikki lienevätkään... yksikään ei minulla niistä kyllä pala...
http://www.fotopankki.fi/maveolento/kuva/4822120394537121/selaa_tageja/4vetokaavio
mutta ei se mun lukko kyllä kytkeydy mihinkään.... rikki! täytyy tsekata kytkennät sun muut.
Muuten, onko Transporter syncroon olemassa kanssa korjauskäsikirjaa joka käsittelisi myös tuota syncro ominaisuutta? petyin hieman kun tilasin Alfamerilta korjauskirjan ja huomasin vasta sen saatuoni että ei käsittele ollenkaan 4-vetotekniikkaa.
Itselläni ei ole käyttöahjekirjaakaan kuin caravelle /Transporter malliin kai syncrolla on sentään olemassa oma käyttöohjekirjanen?
Olisin voinut vannoa, että minulla tuo lukkokaavio on erilainen, mutta samalta se kuvassa näyttää:
Eilen illalla pimeässä ajellessani totesin, että tuossa koko figuurissa palaa valo ja kun lukon kytkee, muistaakseni oikeanpuolisin valo syttyy.
Workshop manuaalit T4-malleihin näyttävät olevan kiven alla. Itselläni on paksu saksankielin omistajan käsikirjan liite syncron kommervenkkien ihmettelyä varten.
Tuolla kaupataan jotakin CD-versiota.
e: Iltapimeällä ajellessani totesin, että W8 -kattovalo on ihan älyttömän mukava varuste: valo kohdistuu vaihdekepin tienoille ja ohjaamossa on pehmeä tunnelmavalaistus, joka ei kuitenkaan häiritse. Ei tarvitse pimeässä hapuilla
Tilasin kaukomailta pari 120 ledin säänkestävää (alustavalomalli) sinistä ledinauhaa, jotka oli tarkoitus laittaa kabiinin puolelle, mutta toimituksessa tuli vahingossa hieman lyhkösempi satsi, jonka meinasin uhkarohkeasti koeasentaa saunaan. Jos sulaa seinään kiinni, en tilaa pidempää vast. käyttöön.
Eilen illalla pimeässä ajellessani totesin, että tuossa koko figuurissa palaa valo ja kun lukon kytkee, muistaakseni oikeanpuolisin valo syttyy.
Workshop manuaalit T4-malleihin näyttävät olevan kiven alla. Itselläni on paksu saksankielin omistajan käsikirjan liite syncron kommervenkkien ihmettelyä varten.
Tuolla kaupataan jotakin CD-versiota.
e: Iltapimeällä ajellessani totesin, että W8 -kattovalo on ihan älyttömän mukava varuste: valo kohdistuu vaihdekepin tienoille ja ohjaamossa on pehmeä tunnelmavalaistus, joka ei kuitenkaan häiritse. Ei tarvitse pimeässä hapuilla
Tilasin kaukomailta pari 120 ledin säänkestävää (alustavalomalli) sinistä ledinauhaa, jotka oli tarkoitus laittaa kabiinin puolelle, mutta toimituksessa tuli vahingossa hieman lyhkösempi satsi, jonka meinasin uhkarohkeasti koeasentaa saunaan. Jos sulaa seinään kiinni, en tilaa pidempää vast. käyttöön.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaikka huomiovalot ovatkin varsin kätevät päiväkäytössä, kun ei tarvitse huolehtia, onko valot päällä, oli ne pakko ottaa pois, rupesi sen verran ketuttamaan sumareita kyttäävät kotipoliisit.
Sokerina pohjalla oli, kun ajelin viime viikolla kuutostietä pohjoiseen viiden aikaan iltapäivällä, niin poliisit vilkuttelivat minulle valojaan. Tarkoittivat varmaan, että nuo sumarit voisi kirkkaalla poutakelillä sammuttaa 8)
Sokerina pohjalla oli, kun ajelin viime viikolla kuutostietä pohjoiseen viiden aikaan iltapäivällä, niin poliisit vilkuttelivat minulle valojaan. Tarkoittivat varmaan, että nuo sumarit voisi kirkkaalla poutakelillä sammuttaa 8)
A8 Replicoille löytyi uusi omistaja. Tulipa testattua tuokin, miten suuri merkitys rengasmassalla on etenkin pienitehoisessa autossa. Onneksi se oli vain rahaa, mitä noihin tuli törsättyä hieman hukkaan menneenä kokeiluna.
Ne, jotka haukkuvat kehitysmaapakun kulkua, eivät ole ehkä päässeet kokeilemaan alle kevyempää rengasta/vannetta. Pakun oma peltivanne ja c-luokan rengas on arvioni mukaan massaltaan 25 kg/kpl.
Vaikka LI lukemalla 100 varustettu 215/65R15 rengas on pakostikin raskastekoinen, jää massa Ronalin ProjektZwo -vanteen kanssa 15 kiloon, mikä selkeästi herkistää pakun liikkuvuutta. Suosittelen.
Ne, jotka haukkuvat kehitysmaapakun kulkua, eivät ole ehkä päässeet kokeilemaan alle kevyempää rengasta/vannetta. Pakun oma peltivanne ja c-luokan rengas on arvioni mukaan massaltaan 25 kg/kpl.
Vaikka LI lukemalla 100 varustettu 215/65R15 rengas on pakostikin raskastekoinen, jää massa Ronalin ProjektZwo -vanteen kanssa 15 kiloon, mikä selkeästi herkistää pakun liikkuvuutta. Suosittelen.
Olen viime aikoina keskittynyt tuon toisen käyttöauton ropaamiseen. Lisäksi menossa on yksi rakennusprojekti joka vie lopun vapaa-ajan. Paku on siis niin täynnä roinaa, että sisällä ei ainakaan mahdu tekemään mitään.
Tuollaisen Ruotsin armeijan tunnuksilla varustetun akkulaatikon bongasin huutonetistä.
Varsin lujatekoista lasikuitua, varustettuna asiallisilla kantokahvoilla ja salvoilla. Hieman toista kuin motonetin ohuesta muovista valmistetut.
Tarkoitus olisi asentaa hieman isompi akku taakse, kun tuossa 75Ah patterissa ei oikein lyhösessä ajossa tahdo riittää puhti.
Varsin lujatekoista lasikuitua, varustettuna asiallisilla kantokahvoilla ja salvoilla. Hieman toista kuin motonetin ohuesta muovista valmistetut.
Tarkoitus olisi asentaa hieman isompi akku taakse, kun tuossa 75Ah patterissa ei oikein lyhösessä ajossa tahdo riittää puhti.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvivanteet
Viime talven Ronalit kaipasivat ehostusta, joten en niitä tohtinut alle laittaa. Tarjolla oli 7x15 ET25 Stilauton vanteet, joita oli tarkoitus kiillotella ja maalailla käyttöä varten, mutta loukkasin kiillotussormeni männä viikolla, joten puunaaminen ei oikein luonnistunut. Rupesi tämä vanteiden kanssa vatuloiminen sen verran puuduttamaan, että vedin sitten vanteisiin syksyn trendikkään harmaan värin
Renkaina edelleen 215/65R15 Michelin Agilis M+S "kitkat".
Renkaina edelleen 215/65R15 Michelin Agilis M+S "kitkat".
Apu-apuakun kokemuksia
Asensin ruotsin armeijan akkulaatikkoon Puolan akkuteollisuuden ylpeyden, Zap Sznajderin Energy Plus 100 Ah käynnistysakun. Olisin mielelläni taukolämmitinkäyttöön vapaa-ajan akun, mutta tuon kokoisissa hinta pompsahtaa ihan mahdottomiin. Vapaa-ajan akussahan on ominaista virranantokyky, joka säilyy tasaisena mahdollisimman pitkään.
Ns. merkkiakutkin maksavat tuon kokoisina ihan älyttömiä. 2006 TM-testin mukaan Zapissa on hyvää virran vastaanottokyky. Muita käynnistysakkuun liittyviä ominaisuuksia moitittiinkin sitten estoitta, mutta eipä niistä tässä käytössä olekaan merkitystä.
Viime viikonloppuna Kainuussa käydessäni oli pakkaskeliä ja lämmitin tohisi melkein aamusta iltaan, kun yhdellä akulla Eberin akkuvahti laukaisi lämmittimen hiljaiseksi jo parin tunnin jälkeen.
Ns. merkkiakutkin maksavat tuon kokoisina ihan älyttömiä. 2006 TM-testin mukaan Zapissa on hyvää virran vastaanottokyky. Muita käynnistysakkuun liittyviä ominaisuuksia moitittiinkin sitten estoitta, mutta eipä niistä tässä käytössä olekaan merkitystä.
Viime viikonloppuna Kainuussa käydessäni oli pakkaskeliä ja lämmitin tohisi melkein aamusta iltaan, kun yhdellä akulla Eberin akkuvahti laukaisi lämmittimen hiljaiseksi jo parin tunnin jälkeen.
itse kävin dynolla, jossa oli kahdet rullat, eikä ollut ongelmaa. Paitsi että rullien akseliväli oli muutaman cm lyhyempi kuin auton akseliväli.
Konttorilla ne tekee vaan koeajon, jolla testaa jarrut. Mut taitaa tuo käsijarrun testaus aika mutua konttorilla. :) ei haittaa...
btw. onko se uusi alipainepumppu vielä hiljainen? itsellä on sen vaihto tulossa eteen...
Konttorilla ne tekee vaan koeajon, jolla testaa jarrut. Mut taitaa tuo käsijarrun testaus aika mutua konttorilla. :) ei haittaa...
btw. onko se uusi alipainepumppu vielä hiljainen? itsellä on sen vaihto tulossa eteen...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Pitihän se itsekin kokeilla, onko se väljä. Toden totta: heiluu kuin hullun m...u mielettömän p...ssä. Väljyys olisi ollut erittäin helposti todettavissa esim. renkaanvaihdon yhteydessä. Kumma, kun ei ajossa huomaa.
Yritin Saksan kaupoista etsiä Febi-Bilsteinia, mutta tuon valmistajan valikoimissa ei ko. osaa taida olla. Mikähän lienee OEM-valmistaja ko. osalle?
Febin ylä-ja alapallot ostin keväällä varastoon, kun ne eivät maksaneet siellä paljon mitään Suomen hintoihin verrattuna.
Alkuperäistä vastaava tarvikeosa -mikä sitten lienee- maksaa AD-liikkeessä nelisen kymppiä. Mietin, että kannattaisikohan vaihtaa molemmat ja viedä kulmien vaihtoon tai säästää, ja vaihtaa vain toinen passata nivel kohilleen ihan näppituntumalla. Tällöin tietysti renkaat kuluvat nopeasti piloille ja koitunut säästö kostautuu kerrannaisesti.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on molemmat raidepäät vaihdettu. Työkaluna vasemmanpuoleisen irrotuksessa oli tuollainen
joka ei portterin nivelen irrotukseen sovi lainkaan, koska se rauta, johon nivel tulee kiinni, työntyy niin pitkälle, että tuollaista kiristettävää ei voi kunnolla käyttää. Alkuperäismallin nivel oli kuitenkin aika löysästi kiinni, joten tuollakin se onnistui. Lesfjörsin uusi nivel maksoi 40€. Katsurikin tykkäsi uudesta nivelestä ja myönsi siitä hyvästä uuden otteen.
Päätin sitten vaihtaa toisenkin, kun pyöränkulmien tarkistus oli kuitenkin. aiheellinen. Optimal -merkkinen pallo oli sitten lujassa ja mainittu työkalu osoittautui aivan sopimattomaksi tähän tarkoitukseen. Hain sitten kaupasta reilun tuntuisen irrotushaarukan
hieman lämpöä puhaltimellam irrotusöljyä ja muutama napakan lekan iskun jälkeen nivel lopulta irtosi. Aamulla Pohjolan Renkaalle kulmien tarkistukseen.
joka ei portterin nivelen irrotukseen sovi lainkaan, koska se rauta, johon nivel tulee kiinni, työntyy niin pitkälle, että tuollaista kiristettävää ei voi kunnolla käyttää. Alkuperäismallin nivel oli kuitenkin aika löysästi kiinni, joten tuollakin se onnistui. Lesfjörsin uusi nivel maksoi 40€. Katsurikin tykkäsi uudesta nivelestä ja myönsi siitä hyvästä uuden otteen.
Päätin sitten vaihtaa toisenkin, kun pyöränkulmien tarkistus oli kuitenkin. aiheellinen. Optimal -merkkinen pallo oli sitten lujassa ja mainittu työkalu osoittautui aivan sopimattomaksi tähän tarkoitukseen. Hain sitten kaupasta reilun tuntuisen irrotushaarukan
hieman lämpöä puhaltimellam irrotusöljyä ja muutama napakan lekan iskun jälkeen nivel lopulta irtosi. Aamulla Pohjolan Renkaalle kulmien tarkistukseen.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Väittävät, että kulmat saa pallonivelen vaihdon jälkeen kohilleen ihan metrin mittaa käyttäen. Alalla kymmeniä vuosia ollut asentaja teki toista tuntia töitä, että sai kaikki kolme/neljä etupään säädettävää parametria kohdalleen. Yksi arvo, olisiko ollut caster, pitää säätää pyörä irrallaan, näppituntumalla. Suuria heittoja ei ollut, mutta mitattavissa ja tuntuu myös ajossa. Takanakin olisi ollut pientä säätöä, mutta mitään säätökohteita siellä ei ole.
Mainittakoon, että alustasarjan asennuksen jälkeen kolmosgolffin kulmien säätö kesti vartin.
Joensuun tienoilla asuville voi varauksetta suositella Pohjolan Renkaan palveluita kulmien tarkastuksessa, en ole viiteentoista vuoteen muualla käynytkään. Renkaat irrotettiin kolmeen kertaan ja oikein pistin merkille, kun pultit lopuksi kiristettiin momenttiavaimella.
Mainittakoon, että alustasarjan asennuksen jälkeen kolmosgolffin kulmien säätö kesti vartin.
Joensuun tienoilla asuville voi varauksetta suositella Pohjolan Renkaan palveluita kulmien tarkastuksessa, en ole viiteentoista vuoteen muualla käynytkään. Renkaat irrotettiin kolmeen kertaan ja oikein pistin merkille, kun pultit lopuksi kiristettiin momenttiavaimella.
Dectane Klarglas
T4 -malleihinkin on näköjään tullut nuo pirunsilmä -lyhdyt. Itseäni moiset kiinnosti sen vuoksi, että noissa on tuo päivänvalolook, eli parkkivalossa on tuo ledinauha. Lähivaloille on linssityyppinen H1 -polttimo ja kaukovaloille normaali H1 sekä umpioon integroitu kirkaslasilyhty myös vilkuille. Kaiken lisäksi systeemi on E-hyväksytty.
Hieman ennakkoluuloja herätti, kun arvasin jo ennalta tuotteen tulevan jostakin kaukoidän halpamaasta. Yllätys oli kuitenkin hyvin positiivinen: lyhty vaikuttaa laadukkaalta, vaikka onkin lähes kauttaaltaan kuttaperkkaa. Kaikki liittimet ovat plug´n´play, mikä ei suinkaan ole itsestäänselvyys näissä idän ihmeissä.
Korkeudensäätömoottori vaati askartelua, koska alkuperäisessä lyhdyssä säätömekanismi on hieman eri tavalla toteutettu, mutta mukana tulevalla säätöohjeella tämä ei tuota ongelmia. Muuta ohjetta mukana ei tulekaan.
Kuskin puolella dieselissä oleva hehkurele pitää siirtää sisemmäksi, jotta lyhty mahtuu paikoilleen.
Ledinauha on hyvin erottuva ja vaikka tuo ei huomiovalokäyttöön olekaan hyväksytty. Umpiosta puuttu RL -merkintä, mutta sen sijaan tuttujen HR/HC -merkintöjen lisäksi löytyy PL, joka ei aiemmin ollut itselle tuttu. Googletus auttoi ja löysi tiedon, jonka mukaan PL=Plastic Lens -)
Parkit on kytketty syttymään auton käynnistyessä (saa pois kytkimellä) joten parkit toimii huomiovaloina, jos unohtaa kytkeä ajovalot.
Lähivalosta ei ole vielä kokemusta, pimeällä näkee sitten valokuvion.
Lyhty tulee Philipsin polttimoilla varustettuna, oranssi vilkkupolttimo erottuu turhan selvästi, eli se menee vaihdettavaksi malliin silver. Polttimon vaihtokin päivittyy nykyaikaan: keulaa on purettava, jotta umpion saa kokonaan irti vilkkupolttimon vaihtoa varten -)
Hieman ennakkoluuloja herätti, kun arvasin jo ennalta tuotteen tulevan jostakin kaukoidän halpamaasta. Yllätys oli kuitenkin hyvin positiivinen: lyhty vaikuttaa laadukkaalta, vaikka onkin lähes kauttaaltaan kuttaperkkaa. Kaikki liittimet ovat plug´n´play, mikä ei suinkaan ole itsestäänselvyys näissä idän ihmeissä.
Korkeudensäätömoottori vaati askartelua, koska alkuperäisessä lyhdyssä säätömekanismi on hieman eri tavalla toteutettu, mutta mukana tulevalla säätöohjeella tämä ei tuota ongelmia. Muuta ohjetta mukana ei tulekaan.
Kuskin puolella dieselissä oleva hehkurele pitää siirtää sisemmäksi, jotta lyhty mahtuu paikoilleen.
Ledinauha on hyvin erottuva ja vaikka tuo ei huomiovalokäyttöön olekaan hyväksytty. Umpiosta puuttu RL -merkintä, mutta sen sijaan tuttujen HR/HC -merkintöjen lisäksi löytyy PL, joka ei aiemmin ollut itselle tuttu. Googletus auttoi ja löysi tiedon, jonka mukaan PL=Plastic Lens -)
Parkit on kytketty syttymään auton käynnistyessä (saa pois kytkimellä) joten parkit toimii huomiovaloina, jos unohtaa kytkeä ajovalot.
Lähivalosta ei ole vielä kokemusta, pimeällä näkee sitten valokuvion.
Lyhty tulee Philipsin polttimoilla varustettuna, oranssi vilkkupolttimo erottuu turhan selvästi, eli se menee vaihdettavaksi malliin silver. Polttimon vaihtokin päivittyy nykyaikaan: keulaa on purettava, jotta umpion saa kokonaan irti vilkkupolttimon vaihtoa varten -)
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keulan ilme muuttui kyllä huomattavasti. Ihan tyylikkään sekä laadukkaan näköiset valot kyllä.
Noissa kun näyttää tuo linssi olevan, niin kävikö mielessä xenonien asennus?
Vaikka ne tietysti laittomat vähän niinkuin onkin. Omassa kolmoskoppasessa on inpro:n tekeleet. Niissä on muutossarja, valokuvio on miellyttävä jopa vastustajan näkökulmasta. Linssi kun on niin ei sitä hajavaloa juurikaan ole.
Noissa kun näyttää tuo linssi olevan, niin kävikö mielessä xenonien asennus?
Vaikka ne tietysti laittomat vähän niinkuin onkin. Omassa kolmoskoppasessa on inpro:n tekeleet. Niissä on muutossarja, valokuvio on miellyttävä jopa vastustajan näkökulmasta. Linssi kun on niin ei sitä hajavaloa juurikaan ole.
Tuon lyhdyn spekseissä xenonien käyttö kielletään, syytä en tiedä. Ei varmaan ainakaan lämmöntuoton takia. Satawattinen polttimo voisi olla kyllä jo selkeä riski.
Bi-xenonit oli viime talvena, mutta niiden valokuvio oli aivan hanurista, joten ne lähtivät jo keväällä.
Kävin heittämässä pimeälenkin ja täytyy todeta, että rajaus noissa linsseissä on tosi terävä. Suuntaus on tosin päin peetä. Noissa on korkeussäätö samantapainen kuin esim. golffeissa, eli isolla ruuvarilla puöritellään ratasta lukkopellin reiästä. Sitä reikää vain ei T4 -malleissa vakiona ole, vaan se on tehtävä.
Sivusäätöä noissa ei olekaan, mutta eipä näyttäisi olevan tarviskaan.
Bi-xenonit oli viime talvena, mutta niiden valokuvio oli aivan hanurista, joten ne lähtivät jo keväällä.
Kävin heittämässä pimeälenkin ja täytyy todeta, että rajaus noissa linsseissä on tosi terävä. Suuntaus on tosin päin peetä. Noissa on korkeussäätö samantapainen kuin esim. golffeissa, eli isolla ruuvarilla puöritellään ratasta lukkopellin reiästä. Sitä reikää vain ei T4 -malleissa vakiona ole, vaan se on tehtävä.
Sivusäätöä noissa ei olekaan, mutta eipä näyttäisi olevan tarviskaan.
Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
Apparin puolen korkeudensäätömoottori on mykkä. Eipä muuta kuin umpio irti ja moottori purkuun. Moottori on varsin kompakti paketti ja ilmeisen roiskevesitiivis o-renkaineen ja kumitiivisteineen.
Toimimattomuuden syy selviää pian:
Jostakin on purkkiin päässyt vettä ja se on sitten jäätynyt. Säätömekanismikin on jumissa ja vaatii melkoisen herkistelyn.
Ennen kuin alkaa pyörittelemään, kannattaa pistää muistiin tuon ison valkoisen rattaan perusasento (esim. koteloon nähden).
Sähkömoottorin on ruosteisesta ulkonäöstään huolimatta ehjä -toimii taas kevyen kuivauksen jälkeen.
Elektroniikkayksikkö sen sijaan ei ole tykännyt kosteudesta ja komponentinkappaleita putoilee hapettuneelta piirilevyltä. Yläkulmassa on liukupotentiometri, joka on kiinni säätöakselissa ja säätelee tämän liikettä kojetaulun säätöpotikan ohjaamana.
Uutta moottoria sitten vaan hakuun, osa# 165 941 295 löytyy lähes kaikista -90 -luvun volkkareista ja audeista, onhan korkeudensäätö ollut pakollinen varuste vuodesta -95. Tuollaista saa tarjota, jos ylimääräinen löytyy.
Pimeäkuva
Toimimattomuuden syy selviää pian:
Jostakin on purkkiin päässyt vettä ja se on sitten jäätynyt. Säätömekanismikin on jumissa ja vaatii melkoisen herkistelyn.
Ennen kuin alkaa pyörittelemään, kannattaa pistää muistiin tuon ison valkoisen rattaan perusasento (esim. koteloon nähden).
Sähkömoottorin on ruosteisesta ulkonäöstään huolimatta ehjä -toimii taas kevyen kuivauksen jälkeen.
Elektroniikkayksikkö sen sijaan ei ole tykännyt kosteudesta ja komponentinkappaleita putoilee hapettuneelta piirilevyltä. Yläkulmassa on liukupotentiometri, joka on kiinni säätöakselissa ja säätelee tämän liikettä kojetaulun säätöpotikan ohjaamana.
Uutta moottoria sitten vaan hakuun, osa# 165 941 295 löytyy lähes kaikista -90 -luvun volkkareista ja audeista, onhan korkeudensäätö ollut pakollinen varuste vuodesta -95. Tuollaista saa tarjota, jos ylimääräinen löytyy.
Pimeäkuva
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päivänpaisteessa nuo ledit ei näy sivulle juuri mitenkään, mutta suoraan eteen melko hyvin.
Etupuskuri on aika karskin näköinen: Hellan huomiovalot piti ottaa pois jo kesällä ja toinen sumari sai kiveä lasiin ja piti ottaa molemmat pois katsastukseen. Uusi puskuri on odottamassa maalia pintaan, samoin yhtenäinen keulapelti.
e: lyhtyjen ja konepellin väli huutaa Votexin luomia, josko ne on viimein sitten hankittava.
Etupuskuri on aika karskin näköinen: Hellan huomiovalot piti ottaa pois jo kesällä ja toinen sumari sai kiveä lasiin ja piti ottaa molemmat pois katsastukseen. Uusi puskuri on odottamassa maalia pintaan, samoin yhtenäinen keulapelti.
e: lyhtyjen ja konepellin väli huutaa Votexin luomia, josko ne on viimein sitten hankittava.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole huomannut sitä punaista portteria. Itselläni on ihan peruspolttimot, enkä ole huomannut itse ajovalon sävyssä mitään erikoista. Olisiko tuossa toisessa vehkeessä sitten xenonit?
Orkkisumpioissa oli ledipolttimot parkeissa ja huomasin, että ledien kylmä valkea valo toi oman sävynsä myös ajovaloon ja näyttäisi tämänkin umpion ledinauhan tekevän saman.
Tuollainen lyhty sopii siis kaikkiin lyhytkeulaisiin T4-malleihin -03 vuosimalliin saakka. En tiedä, onko joissakin malleissa erilainen lokasuojan pokkaus, mutta tuossa vilkun yläreunassa on kumitiiviste, jonka ylle tässä jää jonkinlainen rako. Pitäisiköhän sen raon jossakin mallissa oleman umpi?
Orkkisumpioissa oli ledipolttimot parkeissa ja huomasin, että ledien kylmä valkea valo toi oman sävynsä myös ajovaloon ja näyttäisi tämänkin umpion ledinauhan tekevän saman.
Tuollainen lyhty sopii siis kaikkiin lyhytkeulaisiin T4-malleihin -03 vuosimalliin saakka. En tiedä, onko joissakin malleissa erilainen lokasuojan pokkaus, mutta tuossa vilkun yläreunassa on kumitiiviste, jonka ylle tässä jää jonkinlainen rako. Pitäisiköhän sen raon jossakin mallissa oleman umpi?
Tuli mieleen vielä tuosta sisävalo"kontrollerista", että onkohan tuossa kikkareessa myös "feidaus" syttymiselle? Mielestäni yhtätavalla mukavuustekijä kuin himmennys sammumisen yhteydessä. Itselleni olen yrittänyt sellaista kaavailla mutta sopivaa palikkaa en ole vielä onnistunut löytämään, täytynee tehdä itse?
Lisäpistukka
Tuossa sisävalon viiveessä ei ole porrastusta syttymiselle. Fade-in olisi toki mahdollista toteuttaa yksinkertaisella aikavakiopiirillä, mutta viiveen pitäisi olla varsin lyhyt.
Kun kojetaulussa on vain yksi pistukka ja pitäisi saada virtaa naville ja kännykkäkin pitäisi ladata, joutuu asentamaan toisen pistukan. Luonteva paikka löytyy keskikonsolin alaosasta
Osa on farkkumallin passatin takaosastosta löytyvä lisälaitepistukka, käsittääkseni osa #701 925 071. Tuossahan on hieman pienempi sisähalkaisija, joten raskaat laturipistokkeet pysyvät paikallaan heilumatta.
On tuohon tulppakin, mutta sen look ei oikein sovi kojelaudan yhteyteen
Tuossa topikissa on muuten pohdiskeltu tupakansytyttimen pistukan mitoitusta.
Kun kojetaulussa on vain yksi pistukka ja pitäisi saada virtaa naville ja kännykkäkin pitäisi ladata, joutuu asentamaan toisen pistukan. Luonteva paikka löytyy keskikonsolin alaosasta
Osa on farkkumallin passatin takaosastosta löytyvä lisälaitepistukka, käsittääkseni osa #701 925 071. Tuossahan on hieman pienempi sisähalkaisija, joten raskaat laturipistokkeet pysyvät paikallaan heilumatta.
On tuohon tulppakin, mutta sen look ei oikein sovi kojelaudan yhteyteen
Tuossa topikissa on muuten pohdiskeltu tupakansytyttimen pistukan mitoitusta.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuli tehtyä viikonloppuna talvilomareissu Ahvenanmaalle, 1400 kilometriä ajoa + laivamatka. Menomatkalla ennen Helsinkiä oli sää mitä kurjin: valtateitä ei oltu juuri aurattu, vaan lumi oli sulatettu suolalla. Nelivedosta oli kerrankin isosti hyötyä. Ålandiassa oli lunta ja jäätä, eikä siellä teitä suolata eikä paljon hiekoitetakaan, joten nastattomilla renkailla oli tuulen kiillottamalla jäällä hieman livakkaa.
Dectanen valoja voi vain kehua: tulomatkalla oli välillä hieman räntäinen keli ja piti ajaa lähivaloilla, jotka riittivät hyvin näkemiseen. Kaukovaloissakin riittää kantama tosi hyvin.
Dectanen valoja voi vain kehua: tulomatkalla oli välillä hieman räntäinen keli ja piti ajaa lähivaloilla, jotka riittivät hyvin näkemiseen. Kaukovaloissakin riittää kantama tosi hyvin.
Ilmeisesti pienen valoaukon takia linssivalo ei siedä paljoa likaa lasissa kun valoteho heikkenee. Huomasin puhdistuksen auttavan melkoisesti.
Omassa ei valopesureita ole ja saa tauoilla saa puhdistella lyhtyjä ahkeraan. Kun vettä ei ole, kuivalla hankaaminen naarmuttaa muovia. Onneksi muovinen lyhdyn lasi on helppo myllyttää kirkkaaksi. Audi UrS4:n linssiumpion laseja yritin aikanaan hiomatahnalla ja epäkeskokoneella hioa kirkkaammaksi ja tulostakin tuli, mutta monta tuntia siinä meni.
Muistelen noihin muovilaseihin olevan suojakalvoja, kuten esim digikameroiden takapaneelihin, pitääpä metsästää.
Omassa ei valopesureita ole ja saa tauoilla saa puhdistella lyhtyjä ahkeraan. Kun vettä ei ole, kuivalla hankaaminen naarmuttaa muovia. Onneksi muovinen lyhdyn lasi on helppo myllyttää kirkkaaksi. Audi UrS4:n linssiumpion laseja yritin aikanaan hiomatahnalla ja epäkeskokoneella hioa kirkkaammaksi ja tulostakin tuli, mutta monta tuntia siinä meni.
Muistelen noihin muovilaseihin olevan suojakalvoja, kuten esim digikameroiden takapaneelihin, pitääpä metsästää.
Uusi 15€ hintainen korkeudensäätömoottori saapui Saksasta
Säätötappi samoihin mittoihin kuin entinen ja paikoilleen. Tottahan toki, tehtaalta lähtiessä moottori on alimmassa säädössään ja kun kytken valot, moottori asettuu perusasentoon -ja tanko pitää säätää uudelleen.
Tuolta lyhty näyttää takaosasta, aikamoinen johtohässäkkä. Ylhäällä keskellä olevasta pylpyrästä säädetään korkeus. Ilmeinen hienosäätö, sillä sen vaikutus tuntuu olevan minimaalinen.
Samalla vaihdan oranssinväriset vilkkupolttimot hopeisiin. Uusissa polttimoissa on kannan offset tietysti symmetrinen, joten toinen nasta pitää rälläköidä tasaiseksi. No, eipä loista värivirhe enää silmään
Säätötappi samoihin mittoihin kuin entinen ja paikoilleen. Tottahan toki, tehtaalta lähtiessä moottori on alimmassa säädössään ja kun kytken valot, moottori asettuu perusasentoon -ja tanko pitää säätää uudelleen.
Tuolta lyhty näyttää takaosasta, aikamoinen johtohässäkkä. Ylhäällä keskellä olevasta pylpyrästä säädetään korkeus. Ilmeinen hienosäätö, sillä sen vaikutus tuntuu olevan minimaalinen.
Samalla vaihdan oranssinväriset vilkkupolttimot hopeisiin. Uusissa polttimoissa on kannan offset tietysti symmetrinen, joten toinen nasta pitää rälläköidä tasaiseksi. No, eipä loista värivirhe enää silmään
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kesävannekausi lähestyy, tuollaiset vanteet löytyivät. Zender 7x15 ET22
Jonkin verran ajan patinaa, joten puunaamista riittää. Isoin homma on ruuvata kehäpultit kumitiivisteineen irti.
Saattaisivat toimia paremmin tölkissä, mutta eipä noista tiedä, ennen kuin laittaa alle.
Tuollaisen 3.5" volttimittarin meinasin upottaa johonkin kojetaulun peitelevyyn
Jonkin verran ajan patinaa, joten puunaamista riittää. Isoin homma on ruuvata kehäpultit kumitiivisteineen irti.
Saattaisivat toimia paremmin tölkissä, mutta eipä noista tiedä, ennen kuin laittaa alle.
Tuollaisen 3.5" volttimittarin meinasin upottaa johonkin kojetaulun peitelevyyn
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuolta kaupasta hintaan 8.65€ postilaatikkoon toimitettuna. Nyt vasta luin laitteen mukana tulleen käyttöohjeen: mitattava jännite ei saa olla samassa maapotentiaalissa kuin mittarin käyttöjännite. Pitänee siis viritellä 9V patteri käyttöjännitteeksi, sopii mittarin taakse nätisti. Tarkoitus ei oikeastaan ollutkaan koko ajan polttaa näyttöä, vaan vaihtokytkimen kautta tarkistaa käyttöakun ja apuakun jännitetaso.
Muuten mittari on juuri passeli T4:n radion alla olevaan peitelevyyn.
e: näkyyhän tuolla olevan sellaisiakin, jotka eivät tarvitse erillistä käyttöjännitettä, siis tilaukseen.
Muuten mittari on juuri passeli T4:n radion alla olevaan peitelevyyn.
e: näkyyhän tuolla olevan sellaisiakin, jotka eivät tarvitse erillistä käyttöjännitettä, siis tilaukseen.
Näin voi olla, en ole edes tullut ajatelleeksi. Toisaalta voi ajatella, että mitkään uuden aallon vanteetkaan eivät sovi melkein 80-luvulla suunniteltuun autoon, vrt. aiemmin tässä topikissa nähdyt A8 replicat.
Näin vaatimattomilla kulkuvaroilla varustetun kulkineen vannevalintoihin vaikuttaa paljon vanteen massa. Viime syksynä alla olleet Ronalit pyörivät alla herkästi ja painavat 7.5 kg/kpl, Zenderit saman verran.
Näin vaatimattomilla kulkuvaroilla varustetun kulkineen vannevalintoihin vaikuttaa paljon vanteen massa. Viime syksynä alla olleet Ronalit pyörivät alla herkästi ja painavat 7.5 kg/kpl, Zenderit saman verran.
Viimeksi muokannut lukkari, 20.10.2020 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jahass. Joku fiksumpi voisi kertoa, että miten tuon mittarin saisi toimimaan autossa pelkillä auton sähköillä? Ei kiinnostaisi mitän patterivirityksiä ruveta keksimään. Pystyykö maapotentiaalieron kehittämään jotenkin keinotekoisesti, esim jollain komponentilla/kytkennällä?
Tuommoinen mittari olisi vaan pirun käytännöllinen, etenkin kun noita hifejä olisi tarkoitus Golfiin alkaa rakentelemaan... Ja sävykin sopisi Golffin kojetauluun kivasti. :)
Tuommoinen mittari olisi vaan pirun käytännöllinen, etenkin kun noita hifejä olisi tarkoitus Golfiin alkaa rakentelemaan... Ja sävykin sopisi Golffin kojetauluun kivasti. :)
Hommasin moisen samoista virroista toimivan jännitemittarin tässä männä viikolla: Ebay linkki.
Tästä sitten lisää saman kauppiaan tuotteita.
Kirje tuli Kauko-Idästä, vaikka irlannista ostinkin. Tuntuu ainakin ihan pätevältä.
Tästä sitten lisää saman kauppiaan tuotteita.
Kirje tuli Kauko-Idästä, vaikka irlannista ostinkin. Tuntuu ainakin ihan pätevältä.
Viimeksi muokannut tttalja, 2.3.2009 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuossa mittaripaneelissa on aika kirkas valo, pitäisi melkein ennen kiinteää asennusta kokeilla, onko liiankin kirkas. Tuollainen paneeli voisi toimia ambient -valaisimena vrt. W8-kattovalo.
Viimeksi muokannut lukkari, 4.12.2020 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Isolla vaivalla kiinnittämäni pohjapanssari piti ottaa irti laturin hihnan kiristystä varten. Pitäisiköhän sillekin tehdä reikä säätöä varten, kuten öljynvaihtoa varten pitää? Olisi kohta aika juustoa mokoma amme.
Samalla tuli testattua, miltä näyttää facelift -puskuri keulassa.
Korin väriä tuo kaipaisi, hieman ehyempi onkin maalausta odottamassa.
Samalla tuli testattua, miltä näyttää facelift -puskuri keulassa.
Korin väriä tuo kaipaisi, hieman ehyempi onkin maalausta odottamassa.
Kaukaloa ei tarvii irrottaa hihnankiristyksen takia. Jos ei onnistu kaukalo paikoillaan niin tekniikka kaipaa hiomista. Ja tämä ei tarkoita sitä etteikö hihnan kiristäminen kaukalo paikoilaan olisi hankalaa. :)
Onkos noissa uusissa hienoissa lampuissa E-hyväksyntää? Syyhyttäs kovasti ostaa, mutta kun ei kiinnostas voimistella dallapeen poikien kanssa. Mitä iipein kuvia oon ihastellu, niin kovasti vaikuttasivat lasit merkkaamattomilta. :/
Onkos noissa uusissa hienoissa lampuissa E-hyväksyntää? Syyhyttäs kovasti ostaa, mutta kun ei kiinnostas voimistella dallapeen poikien kanssa. Mitä iipein kuvia oon ihastellu, niin kovasti vaikuttasivat lasit merkkaamattomilta. :/
itselle t4:seen tuli tilattua tuollaiset http://www.autoimago.com/tuotteet.html?id=132/517 ja näyttäisivät olevan e-hyväksytyt...
tilasin kylläkin kcs:ltä koska siellä jonkun verran halvemmat....
pitäis saapua ens kuun alussa...
tilasin kylläkin kcs:ltä koska siellä jonkun verran halvemmat....
pitäis saapua ens kuun alussa...
Zenderit alla
Zenderien kanssa tuli vietettyä tovi jos toinenkin. Aikamoinen jobi irrotella kaikki kehäpultit, poistaa vanteista lakat ja puunata vanteet kesäkuntoon. Koska kyseessä on vanhemman mallin mesen vanne, joka on tarkoiotettu 12 mm pultille, pultin kolokaan ei osunut kohdalleen -no pultin kartiokaan ei tietty ole 14 mm kokoa, mutta kuitenkin yllättäen pallo, vaikka käsittääkseni mersuissa on kartio.
Varsin retro on tuo look, niin 80 -lukua että. Omaan silmään käypi ja mikä parasta, tuo vanne on todella kevyt, vain hieman 7kg/kpl, joten pyörii alla herkästi.
Samalla tuli lopultakin irrotettua takajarrurummut. Olin noita aiemminkin yrittänyt irti, mutta rumpuun leikkautunut hartia esti irrotuksen. Jostakin vanhasta oli miellen jäänyt, että säätö pitää löysätä pultin reiästä, mikä ei tietenkään onnistunut ja toisen puolen jarru jämähtikin kiinni, kun kiersin väärään suuntaan. Hetken pähkimisen ja tuumailun jälkeen löytyi jarrukilvestä säätöreikä ja sen jälkeen homma oli klaari.
Hyvä, että tuli avattua, toisen puolen käsärin ohjausvipu jumitti hieman ja kulutti kenkää.
Takapyörän laakerit ilmeisesti myös ääntävät, pitäisi keksiä kotikonstit laakerin ulos vetoon ja takaisin punnertamiseen. Ideoita?
Varsin retro on tuo look, niin 80 -lukua että. Omaan silmään käypi ja mikä parasta, tuo vanne on todella kevyt, vain hieman 7kg/kpl, joten pyörii alla herkästi.
Samalla tuli lopultakin irrotettua takajarrurummut. Olin noita aiemminkin yrittänyt irti, mutta rumpuun leikkautunut hartia esti irrotuksen. Jostakin vanhasta oli miellen jäänyt, että säätö pitää löysätä pultin reiästä, mikä ei tietenkään onnistunut ja toisen puolen jarru jämähtikin kiinni, kun kiersin väärään suuntaan. Hetken pähkimisen ja tuumailun jälkeen löytyi jarrukilvestä säätöreikä ja sen jälkeen homma oli klaari.
Hyvä, että tuli avattua, toisen puolen käsärin ohjausvipu jumitti hieman ja kulutti kenkää.
Takapyörän laakerit ilmeisesti myös ääntävät, pitäisi keksiä kotikonstit laakerin ulos vetoon ja takaisin punnertamiseen. Ideoita?
Pientä off-road lookia tuli, kun 215/65/15 rengas näyttää tuolla vanteella aika muhkealta.
Kieltämättä 16" koosta löytyisi runsaasti kiinnostavia vanteita, mutta kesä-ja talvirenkaan koon tässä kulkineessa sanelee aika pitkälle nelivedon vaatimukset: haluan, että mukana on aina oikean kokoinen vararengas.
Kieltämättä 16" koosta löytyisi runsaasti kiinnostavia vanteita, mutta kesä-ja talvirenkaan koon tässä kulkineessa sanelee aika pitkälle nelivedon vaatimukset: haluan, että mukana on aina oikean kokoinen vararengas.
Voihan se vararengas olla tuumiltaan pienempi kunhan pyörän halkaisija on sama. Jos vararenkaana on esimerkiksi 215/65r15, ja alla olisi 215/60r16 renkaat niin näillä on eroa halkaisijassa 4 milliä. Ero on niin pieni ettei taida enää vaikuttaa siihen nelivetoon mitenkään :)
Tuolla voi tarkastella noita erikokoisten renkaiden tietoja: http://www.autosound.fi/rl/index.htm (Paina osoterivillä Entteriä jos linkki ei toimi muuten.)
Tuolla voi tarkastella noita erikokoisten renkaiden tietoja: http://www.autosound.fi/rl/index.htm (Paina osoterivillä Entteriä jos linkki ei toimi muuten.)
Samat jorinat toistelen kuin edellisellä sivulla: viime kesänä hetken alla ollut 225/50R17 on myös aika liki tuota kokoa.
Haastavaksi vanteiden ja renkaiden etsimisen tekee se, että mitään raskasta settiä ei tähän kehitysmaaversioon kannata laittaa, tuntuu heti kulkuhaluissa. Käytetyistä vanteista kun ei painoa aina tiedä.
Haastavaksi vanteiden ja renkaiden etsimisen tekee se, että mitään raskasta settiä ei tähän kehitysmaaversioon kannata laittaa, tuntuu heti kulkuhaluissa. Käytetyistä vanteista kun ei painoa aina tiedä.
Alipainepumpun tiivistys ja takajarrukenkien vaihto
Viime kesänä vaihtamani alipainepumppu alkoi tihkuttaa laipastaan öljyä ihan ympäristöongelmaksi asti. Asialle piti siis tehdä jotakin. Pumppu irti ja paikat puhtaaksi käyttäen runsaasti jaarukliineriä. Ompa tullut todettua sekin, että Motonetista saatava Motox on oikeasti aika huonoa ainetta: varsin tehotonta ja ponnekaasu on niin heikkoa, että pulloon jää ainetta.
Pumpun laippaan sipaisin kerroksen Loctiten sinistä silikonia, samoin lohkoon. Pumppu on aina yhtä mukava panna paikoilleen, kun väliakseli kanittaa vastaan. Parhaiten taitaa onnistua, kun alta kiristää sen verran alimmaista mutteria kiinni, ettei pumppu karkaa käsistä. Sitten ylhäältä nostamalla kiristetään ylämutteri kiinni saakka. Korjaus näyttäisi toimivan, ei tihku enää.
Takajarrukengät kävin hakemassa AD-liikkeestä, ihan asiallisen näköistä tavaraa. Alkuperäiset ovat niitatut, nämä liimatut.
Portterin takajarrussa on hieman enemmän tavaraa kuin henkilömallin vastaavassa, joten piti ottaa kuva, jotta osasi kasata takasin. Jousia on kuusi kappaletta ja osa niistä on aika jämäköitä.
Kuvassa olevat kengät ovat vielä käyttökunnossa, toisella puolella on kulunut epätasaisesti.
Kannattaa olla tarkkana, miten tuo säätötanko asettuu kenkään nähden: hahlon pidempi osa tulee käsijarruvivun taakse. Kasattaessa käytetty spraymallin kuparitahna auttaa tulevissa remonteissa.
Takapyörän FAG-merkkiset laakerit tarttuivat myös matkaan. Melko suolaisen hintaiset, ovh. jotain satasen kappale.
Itse en rupea ropaamaan, menköön pajalle ensi viikolla, kun niillä on siellä kuitenkin kunnon vehkeet.
Pumpun laippaan sipaisin kerroksen Loctiten sinistä silikonia, samoin lohkoon. Pumppu on aina yhtä mukava panna paikoilleen, kun väliakseli kanittaa vastaan. Parhaiten taitaa onnistua, kun alta kiristää sen verran alimmaista mutteria kiinni, ettei pumppu karkaa käsistä. Sitten ylhäältä nostamalla kiristetään ylämutteri kiinni saakka. Korjaus näyttäisi toimivan, ei tihku enää.
Takajarrukengät kävin hakemassa AD-liikkeestä, ihan asiallisen näköistä tavaraa. Alkuperäiset ovat niitatut, nämä liimatut.
Portterin takajarrussa on hieman enemmän tavaraa kuin henkilömallin vastaavassa, joten piti ottaa kuva, jotta osasi kasata takasin. Jousia on kuusi kappaletta ja osa niistä on aika jämäköitä.
Kuvassa olevat kengät ovat vielä käyttökunnossa, toisella puolella on kulunut epätasaisesti.
Kannattaa olla tarkkana, miten tuo säätötanko asettuu kenkään nähden: hahlon pidempi osa tulee käsijarruvivun taakse. Kasattaessa käytetty spraymallin kuparitahna auttaa tulevissa remonteissa.
Takapyörän FAG-merkkiset laakerit tarttuivat myös matkaan. Melko suolaisen hintaiset, ovh. jotain satasen kappale.
Itse en rupea ropaamaan, menköön pajalle ensi viikolla, kun niillä on siellä kuitenkin kunnon vehkeet.
Viimeksi muokannut lukkari, 4.12.2020 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kromikaarista on varmaan jokaisella mielipide. Yleensä se ei ole mitenkään mairitteleva, kyseessähän on lähinnä jäänne menneiltä vuosikymmeniltä. T4 rosterikaaret tarttuivat jo aikoja sitten ulkomaan kaupasta ostoskoriin. Sovittelin noita paikoilleen jo viime syksynä, mutta rohkeus ei riittänyt niiden asentamiseen. En olisi asentanut nytkään, mutta lokasuojan kaaret ovat kuosiltaan sen verran rupuset, että piti peittää jollakin.
Kaarien alla sivelin aimo kerroksen Teboil MDS Gear Greasea. Aine on viidentoista asteen lämpötilassakin sen verran sitkeää, että piti lämmittää, jotta sai leviämään.
Kaarien alla sivelin aimo kerroksen Teboil MDS Gear Greasea. Aine on viidentoista asteen lämpötilassakin sen verran sitkeää, että piti lämmittää, jotta sai leviämään.
Viimeksi muokannut lukkari, 4.12.2020 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei näyttänyt enää olevan kauppiaana ebayssa, mutta haulla löytyy.
Jokainen tietysti saa autoaan rakentaa ihan vapaasti kuten parhaaksi näkee.
Mutta mies jolla löytyy oma, vankka, ainoa oikea ja ennen kaikkea rakennustyyliä varsin voimakkaasti arvosteleva ajatus kovin moneen projekti- ja myyntikohteeseen, saa itse aikaiseksi tälläistä jälkeä
Enäähän tuosta puuttuu 50 mm pidemmät takajouset, takaroiskeläppien playboy logot ja valkoiset Good Year tekstit kumien kyljestä, niin oltaisiin todella syvällä kultaisessa 70 - 80 lukujen vaihteessa...
Mutta mies jolla löytyy oma, vankka, ainoa oikea ja ennen kaikkea rakennustyyliä varsin voimakkaasti arvosteleva ajatus kovin moneen projekti- ja myyntikohteeseen, saa itse aikaiseksi tälläistä jälkeä
Enäähän tuosta puuttuu 50 mm pidemmät takajouset, takaroiskeläppien playboy logot ja valkoiset Good Year tekstit kumien kyljestä, niin oltaisiin todella syvällä kultaisessa 70 - 80 lukujen vaihteessa...
Niinno, eihän tuossa tietysti 16" tuuman BBS:siä oo ET-luvun ollessa -14. Mutta ei tuo minusta ainakaan pahalta näytä. :o Tuollaisella rengaspaketilla, mikä nyt on auton alla. On varmaan ihan hyvä vielä kaikenlisäksi ajaakin tuo auto... Toisin kun kakkoskopan Golffi jossa on 16x9 pallot alla ja ohjaus vielä tehostamattomana, niin voin jo kuvitella, sen riemun Suomen hyväkuntoisilla ja laadukkailla teillä. Sehän on enempi kun p**ka ajaa. Taitaa mennä OT:ksi... Mut menköön... Sitäpaitsi on nähty jo ihan tarpeeksi kattoantennista tukivarsiin ruosteessa olevia autoja. Tässäkin on jotain sitä erilaista... Mikä erottaa tämän massasta. Niinkun pokemonhirviöt ja liikkuvat ruosteläjät.
Tämä on kuitenkin mielestäni melko "pienillä" muutoksilla saatu ihan hyvännäköiseksi Caravelleksi ikäisekseen.
Etupuskuri kaipaa maalia, ihan näin autoon liittyen.
Tämä on kuitenkin mielestäni melko "pienillä" muutoksilla saatu ihan hyvännäköiseksi Caravelleksi ikäisekseen.
Etupuskuri kaipaa maalia, ihan näin autoon liittyen.
Täytyy itsekkin sen verran kirjotella, että monesti lukenut hymyssä suin Lukkarin kommentteja näihin jo niin nähtyihin Retro autoihin mitä tämä foorumi on nykyää täynnä ja kyllä tätä topickia mieluummi luen vaikkei niitä maltanristejä olekaa :-) Kerranki jotaki muuta ku aina samaa mk2 oossomia. Mukavaa luettavaa, jatka samaan mallii!
-Ei herneitä-
-Ei herneitä-
Käyttistä kai tässä topicissa on päivittäistarpeita katsoen laiteltu ja jollain budjetillakin. On jopa jaksettu ihan kivasti pitää foorumilaisia ajan tasalla muutoksistakin.
Kaikki muutokset ei tässäkään istu omaan silmään, mutta tiettyjä kompromisseja on selvästi tehty ja osa niihin johtaneista syistä on jopa selvitetty, mutta mukava tätä on ollut lukea.
Jostain syystä foorumilla on menossa vittuilukilpailu... kun muija ei oo antanut mullekkaan pi**ua niin sanompa että on kyllä niin vi*un rumat kromikaaret!
Ei se että on silmää, tarkoita, että saa omasta laitteesta visioidensa näköisen. Osalla ihmisistä on muutakin elämää kuin auto! Kompromisseja joutuu elämässään tekemään, tai on varmasti täysi mul**u.
- ei herneitä -
PS: kyllä tuota olutta on mennyt, ja kyllä: vituttaakin.
Kaikki muutokset ei tässäkään istu omaan silmään, mutta tiettyjä kompromisseja on selvästi tehty ja osa niihin johtaneista syistä on jopa selvitetty, mutta mukava tätä on ollut lukea.
Jostain syystä foorumilla on menossa vittuilukilpailu... kun muija ei oo antanut mullekkaan pi**ua niin sanompa että on kyllä niin vi*un rumat kromikaaret!
Ei se että on silmää, tarkoita, että saa omasta laitteesta visioidensa näköisen. Osalla ihmisistä on muutakin elämää kuin auto! Kompromisseja joutuu elämässään tekemään, tai on varmasti täysi mul**u.
- ei herneitä -
PS: kyllä tuota olutta on mennyt, ja kyllä: vituttaakin.
Ikellä on hyvä viesti.
Ihan asiallinen ja hyvin dokumentoitu projektihan tämä on. Lopputulos on makuasia, mutta eikös näitä autoja rakenneta itselle ja omaan käyttöön sopivaksi?
Tämän foorumin lukeminen on nykyisin melko rasittavaa. Kaikki erilainen on suoraan perseestä, ostetaan kaikki ne vitun kakkikset, revitään jouset h*lvettiin ja pultataan peltivanteet väärinpäin alle. Sikoossom. Kovimmat jätkät vetää rälläkällä maalitkin pois. Sik oossom!!!
Jos tässäkin olisi ne porssevanteet niin kaikki huutaa sikossomia. Aivan sama miten huonosti ne autoon sopii, onhan ne porssevanteet. Melko suuri osa tämänkin foorumin porssevanteisista autoista näyttää aivan järkyttävältä, vanteet sopivat kuin kiikarit hirvelle. Ja tästä ei tarvitse alkaa mussuttamaan mitään, makuasioista ei nyt aleta kiistelemään ainakaan tässä topikissa. Mutta uskoisin etten ole ainut joka ajattelee samalla tavalla.
Voin kertoa että parilla muulla foorumilla nauretaan näille teidän lapsellisille väittelyille, linkit olivat eksyneet sinnekkin erään toisen tämän foorumin käyttäjän laittamana :)
Mutta eiköhän lopeteta tämä jauhanta tähän, annetaan Lukkarin jatkaa projektiaan :) Tulen seuraamaan tätä jatkossakin.
Ihan asiallinen ja hyvin dokumentoitu projektihan tämä on. Lopputulos on makuasia, mutta eikös näitä autoja rakenneta itselle ja omaan käyttöön sopivaksi?
Tämän foorumin lukeminen on nykyisin melko rasittavaa. Kaikki erilainen on suoraan perseestä, ostetaan kaikki ne vitun kakkikset, revitään jouset h*lvettiin ja pultataan peltivanteet väärinpäin alle. Sikoossom. Kovimmat jätkät vetää rälläkällä maalitkin pois. Sik oossom!!!
Jos tässäkin olisi ne porssevanteet niin kaikki huutaa sikossomia. Aivan sama miten huonosti ne autoon sopii, onhan ne porssevanteet. Melko suuri osa tämänkin foorumin porssevanteisista autoista näyttää aivan järkyttävältä, vanteet sopivat kuin kiikarit hirvelle. Ja tästä ei tarvitse alkaa mussuttamaan mitään, makuasioista ei nyt aleta kiistelemään ainakaan tässä topikissa. Mutta uskoisin etten ole ainut joka ajattelee samalla tavalla.
Voin kertoa että parilla muulla foorumilla nauretaan näille teidän lapsellisille väittelyille, linkit olivat eksyneet sinnekkin erään toisen tämän foorumin käyttäjän laittamana :)
Mutta eiköhän lopeteta tämä jauhanta tähän, annetaan Lukkarin jatkaa projektiaan :) Tulen seuraamaan tätä jatkossakin.
Komppaan kyllä Rollea. kromatut kaaret, vanteet ja lamput sopii transuportteriin kuin mennen lihapulliin. Vastapainoksi kiitokset lukkarille hyvästä projektikertomuksesta.
Jokainenhan saa rakentaa autonsa siihen tyyliin kuin haluaa mutta rajansa se on huonolla maullakin ;) Itse olen oem+ tyylisuuntaan kallellaan mikä ei varmastikaan sikoossomeita herätä karjalalippispäisissä kakkiskuskeissa.
Mutta mielipiteet on kuin p....reikä, jokaisella on omansa.
Jokainenhan saa rakentaa autonsa siihen tyyliin kuin haluaa mutta rajansa se on huonolla maullakin ;) Itse olen oem+ tyylisuuntaan kallellaan mikä ei varmastikaan sikoossomeita herätä karjalalippispäisissä kakkiskuskeissa.
Mutta mielipiteet on kuin p....reikä, jokaisella on omansa.
Vaikka kärpästenkin mielestä eräs kuona-aine on parempaa kuin kunnon eväs, topikin kävijälaskuri se vaan rullaa ja sataa -ainakin epäsuorasti- laariin, jonka kyljessä lukee etulehdellä yhteistyökumppanien mainosten likellä "ffp".
Asiat riitelee, ei ihmiset. Nyt kun tuuli on lakannut heiluttamasta huulia, voisi hieman itsekin kommentoida.
Vanteiden sopivuudesta ulkonäköön en voinut tietää mitään ennen alle laittoa. Ulkonäkö ei ehkä kaikkia miellytä, mutta järki sanoo toista: mistä löytyy vanne, joka painaa rapiat seitsemän kiloa ja rengas, joka olisi varmasti parempi kuin tuo Nokian H? Kun tuolla tuli todettua, että vanteet kumeineen ei sovi autoon mitenkään, mainittakoon, että vanteen speksit ovat samat kuin ko. vuosimallin alkuperäisen aluvanteen, lukuun ottamatta offsetia, joka on 13 mm pienempi, mistä ei ainakaan haittaa ole ulkonäölle. Rengaskoko on valmistajan tuolle vuosimallille antama vaihtoehtokoko 215/65/15.
Vanteen massa vaikuttaa tässä automallissa yhdessä renkaan massan kanssa erittäin ratkaisevasti hitausmomentteihin tmv. ja sitä kautta kulkuherkkyyteen.
Sekin pitää muistaa, että renkaan kantavuusindeksin pitää olla tässä vehkeessä yli 97. Siitä ei kannata tinkiä, jos meinaa katsastuksesta päästä läpi. Indeksi rajoittaa valittavissa olevien renkaiden kirjoa ja kuten arvoisat autoharrastajat tietävät, vahvistettu rengas ei aina ole kevyt.
Rengastestejä on paljon, mutta esim. Tyretest.comin mukaan ei taida parempaa rengasta tuossa koossa ja kantavuusindeksissä löytyä. Kuten tuolla hieman vihjattiinkin ajo-ominaisuuksiin, tällä rengastuksella tämä kulkine on -pakuksi- hemmetin hyvä ja mukava ajettava. Reilusti yli puolen miljoonan kilometrin ajokokemuksella sanoisin, että jopa moneen ajamaani henkilömalliinkin verrattuna.
Olen tässä pari päivää selannut markkinoiden tarjontaa 16" vannekoossa. Vanteita on hyvin tarjolla, hintaluokkaan 300€ saa ihan kivan näköistä OEM -Ronalia esimerkiksi.
Tuollainen vanne tosin painaa 11-12 kg, ei hyvä. Sopiva rengas -koossa 225/55R16 löytyy hyvin valikoimaa- maksaa esim. Nokian V -mallina (varma valinta) rengas-onlinessa 500€ kotiin toimitettuna.
Reilu 800€ ainoastaan ja vain ulkonäön vuoksi on jonkin verran rahaa, vaikka vanhoista muutaman roposen myydessä saisikin.
Rosterikaaret, kuten ounastelinkin- herättävät kiinnostusta puoleen ja toiseen. Petteri tietääkin tämän kulkineen kaarien kunnon. Niitä ei ole ihan helppo vaihtaakaan eikä pakkeli ole oikotie onneen. Kaarien alla hyvässä rasvassa poissa silmistä, poissa mielestä. Kaarien väri voisi olla jotain muutakin kuin kromi, mutta vaihtoehdot pitää käydä esim. photoshopin kautta.
Kaaretkin saa toki tarvittaessa irti parin minuutin popparien niittien poraamisella, eikä koriin jää mainittavia jälkiä.
Yleensäkin, kaikki osat, mitä tuohon autoon on vaihdettu, on melko täydelleen vaihdettavissa takaisin esim. originaaliksi. Jokseenkin kaikki alkuperäiset osat ovat tallella -myös ne melkein 50 mm korottavat alkuperäiset nelivedon takajouset. Ainoa isompi ei-niin-original on tarvikemallin taempi kattoikkuna -siihenkin on varastossa odottamassa OEM Saint Gobain.
Etupuskuri sai kummasti näköä, kun sille tarjosi kuumailmaa. Tuo on vain sen verran naarmuinen, että uusi "nahka" on odottamassa -maalaria pitäisi vielä käydä kovistelemassa.
Noista etulyhdyistä olenkin jo aiemmin kommentoinut: terävämpää ja kantavampaa lähivalokuviota tuskin laillisesti tähän malliin saa. Muutenkin, lyhtyvaihtoehdot ovat tähän malliin hakusassa.
Lyhytjänteisyyteni autoon tehtyjen muutosten tuntien, foorumilaiset voinevat odottaa, että viimeisimmät muutokset eivät ole pysyviä. Kompromisseja on tosiaan tehty.
Asiat riitelee, ei ihmiset. Nyt kun tuuli on lakannut heiluttamasta huulia, voisi hieman itsekin kommentoida.
Vanteiden sopivuudesta ulkonäköön en voinut tietää mitään ennen alle laittoa. Ulkonäkö ei ehkä kaikkia miellytä, mutta järki sanoo toista: mistä löytyy vanne, joka painaa rapiat seitsemän kiloa ja rengas, joka olisi varmasti parempi kuin tuo Nokian H? Kun tuolla tuli todettua, että vanteet kumeineen ei sovi autoon mitenkään, mainittakoon, että vanteen speksit ovat samat kuin ko. vuosimallin alkuperäisen aluvanteen, lukuun ottamatta offsetia, joka on 13 mm pienempi, mistä ei ainakaan haittaa ole ulkonäölle. Rengaskoko on valmistajan tuolle vuosimallille antama vaihtoehtokoko 215/65/15.
Vanteen massa vaikuttaa tässä automallissa yhdessä renkaan massan kanssa erittäin ratkaisevasti hitausmomentteihin tmv. ja sitä kautta kulkuherkkyyteen.
Sekin pitää muistaa, että renkaan kantavuusindeksin pitää olla tässä vehkeessä yli 97. Siitä ei kannata tinkiä, jos meinaa katsastuksesta päästä läpi. Indeksi rajoittaa valittavissa olevien renkaiden kirjoa ja kuten arvoisat autoharrastajat tietävät, vahvistettu rengas ei aina ole kevyt.
Rengastestejä on paljon, mutta esim. Tyretest.comin mukaan ei taida parempaa rengasta tuossa koossa ja kantavuusindeksissä löytyä. Kuten tuolla hieman vihjattiinkin ajo-ominaisuuksiin, tällä rengastuksella tämä kulkine on -pakuksi- hemmetin hyvä ja mukava ajettava. Reilusti yli puolen miljoonan kilometrin ajokokemuksella sanoisin, että jopa moneen ajamaani henkilömalliinkin verrattuna.
Olen tässä pari päivää selannut markkinoiden tarjontaa 16" vannekoossa. Vanteita on hyvin tarjolla, hintaluokkaan 300€ saa ihan kivan näköistä OEM -Ronalia esimerkiksi.
Tuollainen vanne tosin painaa 11-12 kg, ei hyvä. Sopiva rengas -koossa 225/55R16 löytyy hyvin valikoimaa- maksaa esim. Nokian V -mallina (varma valinta) rengas-onlinessa 500€ kotiin toimitettuna.
Reilu 800€ ainoastaan ja vain ulkonäön vuoksi on jonkin verran rahaa, vaikka vanhoista muutaman roposen myydessä saisikin.
Rosterikaaret, kuten ounastelinkin- herättävät kiinnostusta puoleen ja toiseen. Petteri tietääkin tämän kulkineen kaarien kunnon. Niitä ei ole ihan helppo vaihtaakaan eikä pakkeli ole oikotie onneen. Kaarien alla hyvässä rasvassa poissa silmistä, poissa mielestä. Kaarien väri voisi olla jotain muutakin kuin kromi, mutta vaihtoehdot pitää käydä esim. photoshopin kautta.
Kaaretkin saa toki tarvittaessa irti parin minuutin popparien niittien poraamisella, eikä koriin jää mainittavia jälkiä.
Yleensäkin, kaikki osat, mitä tuohon autoon on vaihdettu, on melko täydelleen vaihdettavissa takaisin esim. originaaliksi. Jokseenkin kaikki alkuperäiset osat ovat tallella -myös ne melkein 50 mm korottavat alkuperäiset nelivedon takajouset. Ainoa isompi ei-niin-original on tarvikemallin taempi kattoikkuna -siihenkin on varastossa odottamassa OEM Saint Gobain.
Etupuskuri sai kummasti näköä, kun sille tarjosi kuumailmaa. Tuo on vain sen verran naarmuinen, että uusi "nahka" on odottamassa -maalaria pitäisi vielä käydä kovistelemassa.
Noista etulyhdyistä olenkin jo aiemmin kommentoinut: terävämpää ja kantavampaa lähivalokuviota tuskin laillisesti tähän malliin saa. Muutenkin, lyhtyvaihtoehdot ovat tähän malliin hakusassa.
Lyhytjänteisyyteni autoon tehtyjen muutosten tuntien, foorumilaiset voinevat odottaa, että viimeisimmät muutokset eivät ole pysyviä. Kompromisseja on tosiaan tehty.
Teet Lukkari just niinkuin haluat! ja niin oot kyllä tehnytkin!
Mä ymmärrän täysin ton vanne ratkaisun, et jos autossa on 75hv ja neliveto niin ei paljoo kiihdy enään niillä 15kg painavilla vanteilla, mutta 7kg:lla tulee jo kummasti sähäkkyyttä menopuoleenkin ja mun mielestä noi vanteet sopii ihan hyvin tuohon autoon ja sen tyyliin olla käyttöauto jolla ajetaan ympäivuoden. Erikseen sit nää thyyning autot jolla ei pääse edes tallista ulos ilman raapimista, ne myös ovat hienoja (omalla tavallaan), mutta se käytännölisyys pojat, se on vaan jollekkin tärkeämpää! ;)
Mä ymmärrän täysin ton vanne ratkaisun, et jos autossa on 75hv ja neliveto niin ei paljoo kiihdy enään niillä 15kg painavilla vanteilla, mutta 7kg:lla tulee jo kummasti sähäkkyyttä menopuoleenkin ja mun mielestä noi vanteet sopii ihan hyvin tuohon autoon ja sen tyyliin olla käyttöauto jolla ajetaan ympäivuoden. Erikseen sit nää thyyning autot jolla ei pääse edes tallista ulos ilman raapimista, ne myös ovat hienoja (omalla tavallaan), mutta se käytännölisyys pojat, se on vaan jollekkin tärkeämpää! ;)
Sarjassa remontteja "älä yritä tätä kotona" kävi paku tänään pajalla laakerien vaihdossa. Varsin järeillä työkaluilla, joita ei kotioloista löydy, joutuu vääntämään laakerit irti. Toinen vaihtoehto on tukivarren irrotus ja prässi, mutta siinä on vielä isompi homma.
Koska uudet jarruhilut oli taakse juuri rempattu, niiden irrotus tieltä oli varsin nopea toimenpide, joten vaihtotyö meni kiinteän etupyörälaakerin vaihtotaksalla. Remppa tosiaan kannatti, takapäästä kantautuva tasainen jyrinä hiljeni olemattomiin.
Jälleen kerran kiitokset moitteettomasta työstä Joensuun AD-korjaamo V-M Romppaselle.
e: kannattaa pajalla kysyä, tarvitseeko heidän työkalujen tieltä purkaa jarrukengät pois. Uudet kengät ei paljon maksa, tulee vaihdettua samalla vaivalla. Niin, kun ei tullut mainittua: se rumpuun kulunut olake kannattaa rälläköidä pois, niin on asentajalla kivempaa.
e2: tukivarren irrotus vaatii käsittääkseni taka-aurauksen säädön jälkeenpäin, mikäli mallissa sellainen on.
Koska uudet jarruhilut oli taakse juuri rempattu, niiden irrotus tieltä oli varsin nopea toimenpide, joten vaihtotyö meni kiinteän etupyörälaakerin vaihtotaksalla. Remppa tosiaan kannatti, takapäästä kantautuva tasainen jyrinä hiljeni olemattomiin.
Jälleen kerran kiitokset moitteettomasta työstä Joensuun AD-korjaamo V-M Romppaselle.
e: kannattaa pajalla kysyä, tarvitseeko heidän työkalujen tieltä purkaa jarrukengät pois. Uudet kengät ei paljon maksa, tulee vaihdettua samalla vaivalla. Niin, kun ei tullut mainittua: se rumpuun kulunut olake kannattaa rälläköidä pois, niin on asentajalla kivempaa.
e2: tukivarren irrotus vaatii käsittääkseni taka-aurauksen säädön jälkeenpäin, mikäli mallissa sellainen on.
Joensuun kitumarketilla asentaja tekee tänään ja huomenna tuulilasikorjauksia ja turvauria
Pitäähän ne tässäkin olla, kun melkein kaikissa muissakin on ollut. Sama kaveri teki jo vuonna -94 cabrioni lasiin urat. Käykäähän, joensuulaiset, tukemassa pienyrittävyyttä, urat saa nyt puoleen hintaan, 12.50€.
Pitäähän ne tässäkin olla, kun melkein kaikissa muissakin on ollut. Sama kaveri teki jo vuonna -94 cabrioni lasiin urat. Käykäähän, joensuulaiset, tukemassa pienyrittävyyttä, urat saa nyt puoleen hintaan, 12.50€.
Viimeksi muokannut lukkari, 4.12.2020 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaa näköjään joskus kurkata, mitä vaihdelaatikon sisällä lilluu. Aikamoista kuraa löytyi. Tilalle täyssynteettistä 3.75l Shell Getriebeöl EP 75W-90 ja vaihteetkin alkoivat napsahdella päälle ihan toisella tapaa. Perään samaa ainetta 1.25l.
Ei ihan halpaa, 5l öljyä yht 70€, onneksi ei usein tarvitse vaihtaa, joskus kuitenkin.
Ei ihan halpaa, 5l öljyä yht 70€, onneksi ei usein tarvitse vaihtaa, joskus kuitenkin.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa