Tuota ja autokouluopetusta koskien olisi muutama kysymys taloudellisen ajamisen soveltamisesta vanhempiin <1990 kaasuttimella varustettuihin autoihin.
Ylämäessä tavoitteena on ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja pitää kaasupoljin
melkein pohjassa. Usein väitetään, että kaasupolkimen pitäminen näin alhaalla
pienillä kierroksilla rasittaa autoa liikaa. Moottorivalmistajat ovat kuitenkin
suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella
kierrosnopeuden ollessa kuorma- ja linja-autoilla noin 1000 rpm, ja henkilöautoilla
noin 1200 - 1300 rpm.
Auton moottorin tehokkuus
paranee myös silloin kun moottorikuormitus on suuri, eli kun kaasua annetaan lisää
pienillä kierrosnopeuksilla. Näissä olosuhteissa moottori toimii tehokkaammin.
Kiihdytettäessä tehokkain ajotapa on siis vaihtaa isommalle vaihteelle heti kun
mahdollista (pienillä kierrosnopeuksilla) ja kuormittaa moottoria suhteellisen paljon.
Näinhän sitä väitetään, että auto hajoaa. Mihin siis uskoa? Voiko esim. kakkista rasittaa vitosella alhaisissa kierrosnopeuksissa?
Vanhemmissa kaasuttimella varustetuissa autoissa sekä vanhemmissa
dieselautoissa (valmistettu ennen vuotta 1990) ei ole eroa polttoainetehokkuuden
kannalta siinä, onko vaihde päällä vai ei jarrutettaessa, koska kaasutin on
mekaaninen laite, jossa ei ole polttoainesyöttöä katkaisevaa elektroniikkaa. Nämä
autot käyttävät yhtä paljon polttoainetta moottorijarrutuksen ja tyhjäkäynnin aikana.
Kaasupolkimen vapauttaminen ajoissa auttaa silti välttämään terävää jarrutusta ja
parantaa jarrujen kestävyyttä. Tällä on vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen - kun
vaihde on päällä ja kytkin ylhäällä kuljettajalla on valmius saada auto liikkumaan
tarpeen vaatiessa nopeasti eteenpäin.
Tämän mukaan on sama polttoainekulutuksen kannalta onko kaasutinmalleissa vaihde silmässä vai ei jos ei paina kaasua. Kuitenkin on selvästi huomattavissa, että kytkin pohjassa auto lipuu paljon sulavammin ja kauemmaksi (tietysti kun moottori ei jarruta), mutta tällöinhän olisi edullisempaa aina ottaa vaihde pois silmästä jos kerran kulutus pysyy samana?
Entä miten käsitellään 2E-E sähköinen kaasutin, jossa kuitenkin on sitä elektroniikkaa ympärillä? Katkaiseeko elektroniikka ko. vehkeessä polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa?