Jarrulevyjen minimipaksuus
Valvoja: ffp jäsenet
Jarrulevyjen minimipaksuus
Ventuskaan pitäis jarrupalat vaihtaa ja levyissä pientä uraa jonka sais sorvissa pois mutta mikä saa olla levyjen minimi paksuus eli kannattaako / pystyykö sorvata?
Kyseessä normaalit jarrulevyt, EI jäähdytetyt.
Kyseessä normaalit jarrulevyt, EI jäähdytetyt.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 22.11.2007 13:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
10mm näytti levyt olevan ja pelkääjän puolella paloista kitkapinnat poissa eli metallilla mennään. Vento on syksyllä leimattu mutta ei viittis uusia paloja urasille levyille laittaa ja jos nuo sorvauttaa niin mitta pienenee noin 8 milliin, tuumataan mitä tehdään.
Miksi volsuissa tuo alin mitta on noinkin suuri? Luulis että alin mitta määräytyisi esim murtymisvaaran mukaan mutta noissahan on siihen varaa vaikka kuinka paljon.
Farmarista huomauttivat konttorilla kevät talvella että levyt on alimitassa, hittojako niitä vaihtamaan kun pintaa on jäljellä monta milliä? Samat palikat alla vieläkin ja hyvin on mennyt.
Miksi volsuissa tuo alin mitta on noinkin suuri? Luulis että alin mitta määräytyisi esim murtymisvaaran mukaan mutta noissahan on siihen varaa vaikka kuinka paljon.
Farmarista huomauttivat konttorilla kevät talvella että levyt on alimitassa, hittojako niitä vaihtamaan kun pintaa on jäljellä monta milliä? Samat palikat alla vieläkin ja hyvin on mennyt.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jäi sitten palat vaihtamatta kun torksi otti ja pyörähti, vittu näitä romuja, kuka hemmetin valopää on suunnitellut torx -pultit tuollaiseen paikkaa jonne varmasti kerääntyy kaikki paska vai onko tarkoituksena paalata koko pirssi kun jarrupalat on loppu?
Marmoritiskille saa nyt suunnistaa uutta pulttia tilaamaan.
5 tuntia tuli venton alla urheiltua kun piti jarrupalojen vaihdon yhteydessä laturin ja tehostajan remmit vaihtaa myös mutta kolmeen kertaan sai käydä laturin remmiä vaihtamassa kunnes sai oikean pituisen.
Marmoritiskille saa nyt suunnistaa uutta pulttia tilaamaan.
5 tuntia tuli venton alla urheiltua kun piti jarrupalojen vaihdon yhteydessä laturin ja tehostajan remmit vaihtaa myös mutta kolmeen kertaan sai käydä laturin remmiä vaihtamassa kunnes sai oikean pituisen.
Onko siellä muka tosiaan torxit? Kakkosessa liukutappien pultit ovat kuusiokolokannalla. Pienellä piikillä ja paineilmalla olen putsannut kannat puhtaiksi ja sen jälkeen vasaralla naputtelemalla vääntötappi pohjaan asti ennen vääntämistä.
Ja kuparitahnaa kierteisiin kasatessa! Pultteja saanee ihan tavallisesta pulttikaupastakin.
E: Tämä perustuu oletukseen että kolmosessa olisi samantyyppiset jarrusatulat kuin kakkosessa.
Ja kuparitahnaa kierteisiin kasatessa! Pultteja saanee ihan tavallisesta pulttikaupastakin.
E: Tämä perustuu oletukseen että kolmosessa olisi samantyyppiset jarrusatulat kuin kakkosessa.
Yritin olla puuttumatta tähän mut nyt ei enää pysty.Pakko on avautua.Anteeksi.
Ensiksi ketä on se valopää duunari joka menee availemaan pultteja varmistamatta et se avain istuu kunnolla avattavassa kappaleessa.
Olkoon sitten kuusiokanta tai torx ihan sama mut se avain täytyy saada sinne pultin kantaan pohjaan saakka.Jollei muutoin ni sitten putsaamalla se kanta.
Se saksalais insinööri joka vetelee kestopäälyste teitä ei varmaan jaksa ottaa hirvettä murhetta siitä kuinka muutamaan tuhanteen volsuun saadaan täällä hiekkateiden ja maatiesuolan luvatussa maassa vaihdettuja jarruhiluja.Ei yksinkertaisesti kannata ku rakenne on toimiva 95% myyntialueesta.Suomen vuotuiset myyntimäärät ku taitaa volkkarinki volyymeillä merkata kahdenpäivän tuotantoa koko vuostuotannossa.
Toinen asia on toi jarrulevyjen minimi paksuus.Onko arvon herralla minkäänkään näköistä pientäkään käryä kuinka levyjarrut toimii.
Se nyt sattuu olemaan silleen et jos vedetään muutaman millin jarrulaikoilla ja loppuunajetuilla paloilla ni onko sulla aavistustakaan kuinka paljon siellä jarrusatulan sisällä sen jarru männän tulee siinä vaiheessa jo liikkua et sitä hidastumista tapahtuu?Sitten kirotaan seuraavaksi sitä ku on paskat jarrut ja auto ei pysähdy ku joko jarruneste säiliöstä loppuu tyyliin jo mehut kesken ku sitä katoo toista desiä sinne jarrumännän taakse tai sit vaan aika jonka se mehun kulkeminen sinne ottaa on liian pitkä.
Kyllä ne autovalmistajat on noi alimitat antaneet ihan sen vuoksi et myös kuluneilla osilla saavutettais riitävän nopea hidastuminen.
ja viimeiseksi ihan vaan kysymys nimimerkki -jarkolle-. Kun sinulla nyt tuntuu volsujen kanssa kaikki asiat päistävän ja menevän suoraan sanottuna päin persettä ni mikä ihmeen masokismi saa miehen illasta toiseen kiroomaan niitä.Tuolla on kaupat täynnä kaiken maailman riisirakettia ja ranskatarta kai sieltä löytyis hiukan paremmin rakeinteiltaan ja kestävyydeltään suuniteltuja autoja sun käyttöön.
Uhg. Olen puhunut. Kiitos ja anteeksi.
Ensiksi ketä on se valopää duunari joka menee availemaan pultteja varmistamatta et se avain istuu kunnolla avattavassa kappaleessa.
Olkoon sitten kuusiokanta tai torx ihan sama mut se avain täytyy saada sinne pultin kantaan pohjaan saakka.Jollei muutoin ni sitten putsaamalla se kanta.
Se saksalais insinööri joka vetelee kestopäälyste teitä ei varmaan jaksa ottaa hirvettä murhetta siitä kuinka muutamaan tuhanteen volsuun saadaan täällä hiekkateiden ja maatiesuolan luvatussa maassa vaihdettuja jarruhiluja.Ei yksinkertaisesti kannata ku rakenne on toimiva 95% myyntialueesta.Suomen vuotuiset myyntimäärät ku taitaa volkkarinki volyymeillä merkata kahdenpäivän tuotantoa koko vuostuotannossa.
Toinen asia on toi jarrulevyjen minimi paksuus.Onko arvon herralla minkäänkään näköistä pientäkään käryä kuinka levyjarrut toimii.
Se nyt sattuu olemaan silleen et jos vedetään muutaman millin jarrulaikoilla ja loppuunajetuilla paloilla ni onko sulla aavistustakaan kuinka paljon siellä jarrusatulan sisällä sen jarru männän tulee siinä vaiheessa jo liikkua et sitä hidastumista tapahtuu?Sitten kirotaan seuraavaksi sitä ku on paskat jarrut ja auto ei pysähdy ku joko jarruneste säiliöstä loppuu tyyliin jo mehut kesken ku sitä katoo toista desiä sinne jarrumännän taakse tai sit vaan aika jonka se mehun kulkeminen sinne ottaa on liian pitkä.
Kyllä ne autovalmistajat on noi alimitat antaneet ihan sen vuoksi et myös kuluneilla osilla saavutettais riitävän nopea hidastuminen.
ja viimeiseksi ihan vaan kysymys nimimerkki -jarkolle-. Kun sinulla nyt tuntuu volsujen kanssa kaikki asiat päistävän ja menevän suoraan sanottuna päin persettä ni mikä ihmeen masokismi saa miehen illasta toiseen kiroomaan niitä.Tuolla on kaupat täynnä kaiken maailman riisirakettia ja ranskatarta kai sieltä löytyis hiukan paremmin rakeinteiltaan ja kestävyydeltään suuniteltuja autoja sun käyttöön.
Uhg. Olen puhunut. Kiitos ja anteeksi.
Farkkugolffissa jarrusatulat on kiinni normaaleilla kuuskulmapulteilla ja tuossa ventossa tosiaan torx ja nekin sellaisen kumitöttörön sisällä joka nyt pitää tuhota että saan migillä heftattua jotakin siihen muljahtaneeseen kantaan.
Pultit putsailin tikulla ja paineilmalla mutta eihän tuollainen paljoa tarvitse että pyörähtää.
Liukutappi lienee putkiholkki pultin päällä jonka sais vaihdettua?
Opalle vain tiedoksi että kyllä noita jarruja on tullu ihmeteltyä jokunen vuosi mutta uskomatonta että tällä automerkillä niissä olisi käyttövaraa jopa 2mm?
Vaihtoautoa mietin vuoden päivät että minkä sitä ostaisi, koeajettiin rellut,volvot,audit,toitsut ym mutta autoon kun ei hirveästi kannata panostaa niin silmiin osui kummalisen edulliset volkkarit kun vertasi hintaa/vuosimallia mutta nyt vuoden aikana on tullut selväksi miksi nämä on edullisempia kun muutama muu vaihtoehto.
Perus kulkineita joissa ei juurikaan mitään luxusta, tyyppivikoja pullollaan joihin ei näköjään ajomäärällä ole merkitystä, mutta likkuvat paikasta a paikkaan b.
Farmaria ollaan muutaman kertaan oltu vaihtamassa mutta eihän tuosta enää mitään saa, bussilipun rahan korkeintaan.
Jatkamme taistelua hitlerin koston kanssa.
Pultit putsailin tikulla ja paineilmalla mutta eihän tuollainen paljoa tarvitse että pyörähtää.
Liukutappi lienee putkiholkki pultin päällä jonka sais vaihdettua?
Opalle vain tiedoksi että kyllä noita jarruja on tullu ihmeteltyä jokunen vuosi mutta uskomatonta että tällä automerkillä niissä olisi käyttövaraa jopa 2mm?
Vaihtoautoa mietin vuoden päivät että minkä sitä ostaisi, koeajettiin rellut,volvot,audit,toitsut ym mutta autoon kun ei hirveästi kannata panostaa niin silmiin osui kummalisen edulliset volkkarit kun vertasi hintaa/vuosimallia mutta nyt vuoden aikana on tullut selväksi miksi nämä on edullisempia kun muutama muu vaihtoehto.
Perus kulkineita joissa ei juurikaan mitään luxusta, tyyppivikoja pullollaan joihin ei näköjään ajomäärällä ole merkitystä, mutta likkuvat paikasta a paikkaan b.
Farmaria ollaan muutaman kertaan oltu vaihtamassa mutta eihän tuosta enää mitään saa, bussilipun rahan korkeintaan.
Jatkamme taistelua hitlerin koston kanssa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Yhdyn edelliseen. Itse olen opiskelija eikä mitään tuloja tällä hetkellä, mutta siitä huolimatta tuo 65e tuntuu halvalta! Siis jos yksi levy maksaa 20€ niin ei se minusta ole käytännössä mitään, ainakaan jos verrataan sitä siihen mitä kyseisellä "investoinnilla" saavuttaa, johan sitä menee ruokaostoksiin saman verran kun käy muutamaksi päiväksi sapuskat ostamassa, saati jos sitä baarissa tykkää käydä.
se liukutappi on yhtäpuuta.. ei o holkkia pultin päällä... saa ihan harakirinäkin niitä, samoin niitä kumitötteröitä ;)
Täytyy käydä hakemassa.
Harkitsisin vakavasti työpaikan vaihtoa, jos 65 euron satsaus auton jarruihin meinaa aiheuttaa konkurssin.
Työpaikan / alan vaihto menossa. Volsuihin upotettu tämän vuoden aikana noin 500e.
Loppuunkulunut pala vaihdettu, levyissä pintaa vielä 10mm, katsastus ens syksynä.
Täytyy käydä hakemassa.
Harkitsisin vakavasti työpaikan vaihtoa, jos 65 euron satsaus auton jarruihin meinaa aiheuttaa konkurssin.
Työpaikan / alan vaihto menossa. Volsuihin upotettu tämän vuoden aikana noin 500e.
Loppuunkulunut pala vaihdettu, levyissä pintaa vielä 10mm, katsastus ens syksynä.
Siis saman matkan päässä levystä se pala makaa oli kuinka ohut levy hyvänsä, ei pitäisi vaikuttaa mitään jarrutustehoon tai polkimen liikkeeseen.Se nyt sattuu olemaan silleen et jos vedetään muutaman millin jarrulaikoilla ja loppuunajetuilla paloilla ni onko sulla aavistustakaan kuinka paljon siellä jarrusatulan sisällä sen jarru männän tulee siinä vaiheessa jo liikkua et sitä hidastumista tapahtuu?
juuei .-.. ainoo jos molemmat oikee tosissaan loppu niin mäntä voi päästä pulpahtamaan paikoiltaan ;) niitäki nähny :D tai sitten "palan" loppu pääsee luiskahtamaan satulan kannakkeen välistä pois ja sitte mäntä on suoraa levyä vasten tai tulee pois paikoiltaan...
ite hakannu tohon omaan romuun jo varmaan tonninpari ylimäärästä :D vaikka kaikki muka halvalla saanu ;)
ite hakannu tohon omaan romuun jo varmaan tonninpari ylimäärästä :D vaikka kaikki muka halvalla saanu ;)
Jos sekä levy että palat ovat kuluneet, on mäntä varsin ulkona sylinteristä ja jos vielä suojakumi falskaa, sylinteri saattaa joutua korroosiolle alttiiksi.
Tuossa kuvaa Lucasin satulasta 256x13 levylle
Tuossa kuvaa Lucasin satulasta 256x13 levylle
Levyissä pintaa 10mm ja paloissa yli puolet eli en näe mitään järkeä alkaa levyjä uusimaan, näillä mennään. Farkun takapenkillä pyörii iskarien yläkumit odottaen vaihtoa mutta sekin kustantaa 50e + pyöränkulmien säätö eli olkoon.
Just meni 300e nastakumeihin ja pihassa odottaa 1000e ilmalämpöpumppu asennusta.
Muuttakaa pojat omaan kämppään niin alkaa sitä rahaa menemään muuhunkin kun autoon.
Just meni 300e nastakumeihin ja pihassa odottaa 1000e ilmalämpöpumppu asennusta.
Muuttakaa pojat omaan kämppään niin alkaa sitä rahaa menemään muuhunkin kun autoon.
Itte hajin levyt varaosaromusta mikä oli maannu mettässä jo parivuotta akselit maassa, ja hyvin kelpasi katastukseenki kunhan vähän aikaa ajeli että lähti ruosteet pois. Nyt 10tkm jälkeen tuntuu pikkusen urautuneen mutta ei lähellekkään 2mm, ja palat ei ole käytännössä juuri kuluneet.
Ikinä en ole vienyt ohjauskulmien säädätykseen sen takia että tolpat olleet auki, tuosta nykysestäkin ollu tolpat varmaan 3-4 kertaa irti (viimeksi eilen) milloin jousien ja milloin yläpäänlaakerien vaihdon takia. Eikä 5tkm aikana 195/50-15 eripariset kesäeturenkaat kulunu juuri milliä enempää. Kattoo vaikka vatupassilla että tulee etupyörä suunnilleen suoraan kun kiristää ne etutolppien alapäät, tai sitte vertaa takapyörien asentoon..
Kaikenhan voi tehdä maalaisjärjellä, tai sitten tukulla tuohta.. se on itsestä kiinni.
E:
Tuo on kyllä paras :) kuullut jatkuvasti noista volkkarien tyyppivioista, kuulemma 500tkm ajetussa ykköskoppaisessa on tyyppivika kun vetonivel hajoaa (auto ollut peltoautona edelliset 3 vuotta), ja sitten kulunut kytkin on tyyppivika 460tkm ajetussa kakkoskoppaisessa :D Sitä voi vaan kuvitella, montako kierrosta se vetoakselikin tekee 25 vuoden/500tkm aikana.. ja kuinka monta kytkimen luistattajaa sopii tuohon 460tkm:lle..
Ikinä en ole vienyt ohjauskulmien säädätykseen sen takia että tolpat olleet auki, tuosta nykysestäkin ollu tolpat varmaan 3-4 kertaa irti (viimeksi eilen) milloin jousien ja milloin yläpäänlaakerien vaihdon takia. Eikä 5tkm aikana 195/50-15 eripariset kesäeturenkaat kulunu juuri milliä enempää. Kattoo vaikka vatupassilla että tulee etupyörä suunnilleen suoraan kun kiristää ne etutolppien alapäät, tai sitte vertaa takapyörien asentoon..
Kaikenhan voi tehdä maalaisjärjellä, tai sitten tukulla tuohta.. se on itsestä kiinni.
E:
tyyppivikoja pullollaan joihin ei näköjään ajomäärällä ole merkitystä
Tuo on kyllä paras :) kuullut jatkuvasti noista volkkarien tyyppivioista, kuulemma 500tkm ajetussa ykköskoppaisessa on tyyppivika kun vetonivel hajoaa (auto ollut peltoautona edelliset 3 vuotta), ja sitten kulunut kytkin on tyyppivika 460tkm ajetussa kakkoskoppaisessa :D Sitä voi vaan kuvitella, montako kierrosta se vetoakselikin tekee 25 vuoden/500tkm aikana.. ja kuinka monta kytkimen luistattajaa sopii tuohon 460tkm:lle..
Aika monta kommenttia on tullut kun tuosta jousitolppien yläkumien vaihdosta kysyin, jotkut kirjoittaa että kulmat muuttuu ja pitää säätää, jotkut taas ei, tiedä sitten.
Kevään hommia jos laitetaan, ei tuolla ulkona katoksessa viitsi mitään tehdä ja korjaamolle ei onnistu kun autoa tarvitaan viikot.
Kevään hommia jos laitetaan, ei tuolla ulkona katoksessa viitsi mitään tehdä ja korjaamolle ei onnistu kun autoa tarvitaan viikot.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No jos aattelee niin päin että vanhalla ehjällä osalla kulmat on ollu kunnossa ja säätöihin ei oo sen jälkeen koskettu niin eikö ne uudella ehjällä osalla taas ole samassa...
Niin JOS ne on kunnossa mutta tässä tapauksessa ne pitäis koittaa vaihtaa jospa sitten vähenis tuo vetely kun mistään muualta ei vikaa ole löytynyt, nyt nastakumeilla kyllä menee suhkoot suoraan, ei tartte ratista niin lujaa vastaan vääntää. Alla nyt nastat 175/65/14 volsun omilla peltivanteilla ja kesäkumit oli kokoa 195/50/15 eli liian matalat, taulukon mukaan pitäis olla 195/55/15.
Niin JOS ne on kunnossa mutta tässä tapauksessa ne pitäis koittaa vaihtaa jospa sitten vähenis tuo vetely kun mistään muualta ei vikaa ole löytynyt, nyt nastakumeilla kyllä menee suhkoot suoraan, ei tartte ratista niin lujaa vastaan vääntää. Alla nyt nastat 175/65/14 volsun omilla peltivanteilla ja kesäkumit oli kokoa 195/50/15 eli liian matalat, taulukon mukaan pitäis olla 195/55/15.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa