Eli tuli hankittua corradoon pioneerin TS-A172C erkka sarja sekä GM-3200T vahvistin (2-kan. 2x120W (4ohm)) jotka nyt ois sitten tarkoitus asentaa autoon.
Vanhoja ovipaneeleita poistellessa ilmeni, että vanhat kaiuttimet ovat näköjään kiinni pelkästään ovipaneeleissa. Rupesin tässä vaan enemmän suunnittelemaan kaiuttimien kiinnitystä ja tulin ajatelleeksi että näinköhän noista uusista kaiuttimista saa läheskään kaikkea ulos jos ne kiinnittää ovipahveihin? Kun monesti aina puhutaan siitä kuinka ne pitäisi saada tukevasti kiinni jotenka mietin että pitäisikö ne saada varsinaiseen oven runkoon kiinni, vai piisaisiko tuo ovipahvi, kun se on kuitenkin aika jäykkä/tukeva on ettei se ihan mikään vempula ole.. Ajattelin että jos olisin vakio hansikaskotelon irroittanut varsinaisesta paneelista ja siihen sitten muokannut isomman kiinnitys paikan kuidulla 6,5" elementille.
Toivottavasti nyt saatte jotain selvää kysymyksestä ja osaatte vastata. ;)
Toinen asia mikä vähän mietityttää tällein aloittelijaa on se, että mitenkähän kannattaisi suorittaa kaiuttimien johdotukset. Kun erkka sarjassa tuli jakosuodin johon tulee toiseen päähän kiinni singnaali vahvistimelta ja toisesta päästä lähtee sitten diskanteille sekä 6,5" elementeille suodatetut singnaalit niin ei taida diskantti tykätä oikein jos tekisin niin että soittimelta eka vahvistimeen josta sitten jakosuotimeen joka sitten jakaisi singnaalin diskanteille ja mideille? Eli siis ei taida diskantti kestää tota maksimissaan 120W tehoa. Jotenka kannattaisiko sitä tehdä niin että soitin-vahvistin-jakosuodin-midit sekä sitten ostaa toiset jakosuotimet joilla kytkisi sitten diskantit tyyliin soitin-suodin-diskatti? Vai onko tuolla minkälaiset suotimet noissa vakio diskanteissa jos niitä käyttäisi hyödyksi ja kytkisi uudet diskantit noihin vanhojen diskanttien johtoihin.. Mistä tuli sitten sellanen kysymys mieleen, että mitä kaikkia johtoja niille vakio diskanteille mahtaa tulla, kun siellä oli kaksi erillistä liitintä jotka kummatkin olivat kaksinapaisia. Eli siis yhdelle elementille tuli neljä johtoa.. ? Miksi?
Erillissarjan asennus Corradoon
Valvoja: ffp jäsenet
Ei kannata rueta säätämään mitään ihme asennuksia, vaan asennat ihan normaalisti niinkuin kuuluu. Eli elementit jakosuotimiin, jakosuodin vahvistimeen, vahvistimelle RCA normaalisti soittimelta. Ei ne diskantit mihinkään hajoa jos niille ei sitä tehoa aivan älyttömiä liikaa anneta. Sanosin, että saat vain liian vähällä teholla eli soittimen vahvistimella ne diskantit paljon helpommin rikki. Luultavastikkin erkkasarjan midbassot rupeavat ennemmin liiasta tehosta lopsimaan pohjaan ennemmin, kuin diskantit ovat vaarassa hajota, ei nekään kestä sitä tehoa rajattomasti.
Ihan perusasioita on se, että vahvistin joka antaa 2*120w ei tarkoita sitä, että se antaisi tai olisi pakko antaa elementeille jatkuvasti sen verran tehoa. Kannattaa katsoa vaikka Autosoundin sivuilta ohjeet vahvistimen gainin säätämiseen.
http://www.autosound.fi/tietoa.htm
Ihan perusasioita on se, että vahvistin joka antaa 2*120w ei tarkoita sitä, että se antaisi tai olisi pakko antaa elementeille jatkuvasti sen verran tehoa. Kannattaa katsoa vaikka Autosoundin sivuilta ohjeet vahvistimen gainin säätämiseen.
http://www.autosound.fi/tietoa.htm
Viimeksi muokannut Mikkox9x, 3.6.2007 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ei taida diskantti tykätä oikein jos tekisin niin että soittimelta eka vahvistimeen josta sitten jakosuotimeen joka sitten jakaisi singnaalin diskanteille ja mideille?
Niin noinhan se on pakko tehdä, vai mitä tarkoitat? Tehosta murto-osa on diskanttialueella ja sille menee jakosuotimelta vain se jaettu taajuusalue, jonka sen tulisi kestääkin. Diskantteja ei pääsääntöisesti polta suuritehoinen vahvistin, vaan sen puute, sillä alitehoinen vahvistin menee särölle, ja säröllä ajettu vahvistin saattaa muodostaa ylätaajuuskomponentteja jotka sitten polttavat diskantit. Diskantille saattaa mennä ääritilanteessa säröttäen täyttä tehoa. Kytke vaan noin, korvasi menevät ennen diskantteja.
Kuskin jalkatilasta löytyy sopiva läpivienti. Sitten vain raotat lattiamattoa sen verran että saat vedettyä sen johdon takaluukulle (olettaen että vahvistin on siellä)
Penkkien irrottaminen on suositeltavaa, se kun ei ole kuin parin minuutin homma.
EDIT: ja jos en väärin muista niin corradossa on vakiona aktiivi kaiuttimet ovissa.
Penkkien irrottaminen on suositeltavaa, se kun ei ole kuin parin minuutin homma.
EDIT: ja jos en väärin muista niin corradossa on vakiona aktiivi kaiuttimet ovissa.
Joo ei omassakaan ollut niitä ovikaiuttimia. Lisävarusteenahan ne vissiin sai. Vakio sanaa käytin hieman väärin... Tarkoitin että jos siellä jotkut oli niin ne oli aktiiviset... Enkä tuostakaan toki ole varma :)
Oletko varma ettei joku ollut vaihtanut sinne sun corron oviin normi kaiuttimia aktiivien tilalle :)
Oletko varma ettei joku ollut vaihtanut sinne sun corron oviin normi kaiuttimia aktiivien tilalle :)
Vaikka aloittelija tässä asiassa olenkin niin en minä sentäs ihan tyhmä ole, viitaten kommenttiin vahvistimen tehon syötöstä. Ja olen lukenut autosoundin sivut läpi jo muutaman kerran. 60 vattia sieltä pitäisi tulla jatkuvana ja max 120w.
Ja tuon kysymyksen esittämisen jälkeen oivalsin että kyllä ne diskantit sen taitaa kestääkin vaikka sen vahvistimen laittaa sinne, aluksi ajattelin vain ihan maalaisjärjellä että voi olla ettei ne kestäisi noita tehopiikkejä, mutta ilmeisesti kestää sittenkin.. ;) tuota vähän ihmettelinkin jonkun aikaa yhdessä vaiheessa että miten nuo oikein pitäisi asentaa oikein.
Ja virtajohdolle löyty sopiva läpivienti kuskinjalkatilasta. sekä virtajohdon sain vedettyä hyvin taakse ottamalla vaan kynnyslistan, takapenkin sekä takasivuikkunan alta sen verhoilupaneelin pois ja raottamalla lattia mattoa niin alkuperäisten johtojen vieressä samoissa kiinnikkeissä ja samoja reittejä pitkin. Tiedä sitten että häiritseekö se niitä muitan johtoja mutta ei siinä tainnut olla mitään kriittisiä piuhoja mitkä olisi niin "herkkiä". rca:lle ja etukaiuttimien johdoille löyty reitti etupenkkien välistä.
Ja löytyisiköhän joltain/jostain corradon sähkökaavio niin näkisi mistä ja miten noi kaiuttimien johdot menee, kun sinne diskantille tulee tosiaan "hassusti" neljä piuhaa joista kaksi menee aina samaan napaan...(tosin eipä tuolla nyt loppujen lopuksi niin järin paljon ole enää väliä kun uudet johdot niille kummiskin tulee, mutta olisihan se hauska tietää. ;D Ja etuovissa kaiuttimet oli, siitä että aktiivi vai passiivi menetelmällä niin en tiedä. VW logo ja joku koodi löyty magneetista. (ainiin olihan ne vielä yllättävän painavat) :D muuta en osaa noista sanoa. Nyt pitäisi vaan hankkia vielä jostain 4" elementit siihen kojelaudalle sekä kunnon subba konttiin.. ;)
Ja pitää vielä vähän harkita tuota etukaiuttimien asennus tapaa, että laittaisiko, ei niin siististi alkuperäisen tavoin vai tekisikö sitä kuidusta kotelon tapaista millä niitä sitten saisi suunnattua vähän matkustajia päin...
Ja tuon kysymyksen esittämisen jälkeen oivalsin että kyllä ne diskantit sen taitaa kestääkin vaikka sen vahvistimen laittaa sinne, aluksi ajattelin vain ihan maalaisjärjellä että voi olla ettei ne kestäisi noita tehopiikkejä, mutta ilmeisesti kestää sittenkin.. ;) tuota vähän ihmettelinkin jonkun aikaa yhdessä vaiheessa että miten nuo oikein pitäisi asentaa oikein.
Ja virtajohdolle löyty sopiva läpivienti kuskinjalkatilasta. sekä virtajohdon sain vedettyä hyvin taakse ottamalla vaan kynnyslistan, takapenkin sekä takasivuikkunan alta sen verhoilupaneelin pois ja raottamalla lattia mattoa niin alkuperäisten johtojen vieressä samoissa kiinnikkeissä ja samoja reittejä pitkin. Tiedä sitten että häiritseekö se niitä muitan johtoja mutta ei siinä tainnut olla mitään kriittisiä piuhoja mitkä olisi niin "herkkiä". rca:lle ja etukaiuttimien johdoille löyty reitti etupenkkien välistä.
Ja löytyisiköhän joltain/jostain corradon sähkökaavio niin näkisi mistä ja miten noi kaiuttimien johdot menee, kun sinne diskantille tulee tosiaan "hassusti" neljä piuhaa joista kaksi menee aina samaan napaan...(tosin eipä tuolla nyt loppujen lopuksi niin järin paljon ole enää väliä kun uudet johdot niille kummiskin tulee, mutta olisihan se hauska tietää. ;D Ja etuovissa kaiuttimet oli, siitä että aktiivi vai passiivi menetelmällä niin en tiedä. VW logo ja joku koodi löyty magneetista. (ainiin olihan ne vielä yllättävän painavat) :D muuta en osaa noista sanoa. Nyt pitäisi vaan hankkia vielä jostain 4" elementit siihen kojelaudalle sekä kunnon subba konttiin.. ;)
Ja pitää vielä vähän harkita tuota etukaiuttimien asennus tapaa, että laittaisiko, ei niin siististi alkuperäisen tavoin vai tekisikö sitä kuidusta kotelon tapaista millä niitä sitten saisi suunnattua vähän matkustajia päin...
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa