Kirkkaammat polttimot?
Valvoja: ffp jäsenet
No nyt tuli sitten hieno ongelma ku ei sammu ajovalot mitenkään sammuttaa auton niin ajovalot edelleen palaa vaikka katkaisin nolla asennossa ja kun laittaa oitkät päälle ni sillonkin palaa lyhyet...koko talven jo ollu nuo releet tuolla ja hyvin on pelannu ja nyt rupes ryppyileen...voiko rele jädää jumiin vai mikä lie vialla?
Jotkin tarvikereleet on hyvinkin lyhytikäisiä kovilla virroilla. Hellat taitaa olla ihan ok tavaraa, eli epäilen, että voisi hitsautua kiinni. Tosin nuo Corradon valokytkimet taitaa olla suhteellisen heikkoja, itselläkin oli yksi joka ei menannut pysyä päällä ellei runnonut kunnolla ja pitänyt hetkeä ihan pohjassa...
Valokatkaisijaan viittaa se, että nuo on kummatkin päällä yhtä aikaa. Tuo releistys taas varmasti pidentää valokatkaisijoiden kosketuspintojen ikää, kun virta joka menee kytkimistä on vain murto-osa aiemmasta.
Valokatkaisijaan viittaa se, että nuo on kummatkin päällä yhtä aikaa. Tuo releistys taas varmasti pidentää valokatkaisijoiden kosketuspintojen ikää, kun virta joka menee kytkimistä on vain murto-osa aiemmasta.
-
- -
- Viestit: 32
- Liittynyt: 10.2.2005 10:09
Minä taas ostin oikein King merkkiset, niitten täytyy olla hyvät, kun on tuon nimisetkin ;u)
Mutta ero jopa noilla oli järkyttävän iso.
Tuollaisessa TM-testissä olisi varmaan kannattanut tehdä vaikka kymmenen otoksella sytytys-sammutus ja polttoikä testit.
Taispa voittaa TM:n uuden testin tuo King. 6€ pari että siirrytään vaan kaikki niihin. Pisin ja levein valokeila.
Minä taas ostin oikein King merkkiset, niitten täytyy olla hyvät, kun on tuon nimisetkin ;u)
Mutta ero jopa noilla oli järkyttävän iso.
Tuollaisessa TM-testissä olisi varmaan kannattanut tehdä vaikka kymmenen otoksella sytytys-sammutus ja polttoikä testit.
Taispa voittaa TM:n uuden testin tuo King. 6€ pari että siirrytään vaan kaikki niihin. Pisin ja levein valokeila.
Taisipa olla TL:ssä se testi...
octavian jännitteet oli 10.8 +-0.2 volttia. Laiskana miehenä laitoin tilauksen tuosta dirlight sarjasta kun oli sen verta helpon ja vaivattoman näkönen laittaa paikalleen.
tilasin viime perjantaina. kun sarjaa saati tilausvahvistusta ei alkanu kuulua keskiviikkoon mennessä, laitoin puljun asiakaspalveluun kysymyksen että onko ne edes saanu tilausta vastaan. no tänä päivänä oli tullu viesti sähköpostiin joka kuului näin:
olin vähä että mitä vit...
nyt en sitte uskolla rakentaa omaakaan sarjaa saati hakee piltemasta kun ei oo mitään tietoo onko tuo nyt tulossa vai ei. maksaa kuiteski sen 45 eukkia. loistavaa. meinasin että olis laittanu kiinni ennenku lähen savoon jouluks köröttämään. se siitä ideasta...
pitäsköhän yrittää soittaa huomenna.
tilasin viime perjantaina. kun sarjaa saati tilausvahvistusta ei alkanu kuulua keskiviikkoon mennessä, laitoin puljun asiakaspalveluun kysymyksen että onko ne edes saanu tilausta vastaan. no tänä päivänä oli tullu viesti sähköpostiin joka kuului näin:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.
YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.
Delivery to the following recipients has been delayed.
[email protected]
olin vähä että mitä vit...
nyt en sitte uskolla rakentaa omaakaan sarjaa saati hakee piltemasta kun ei oo mitään tietoo onko tuo nyt tulossa vai ei. maksaa kuiteski sen 45 eukkia. loistavaa. meinasin että olis laittanu kiinni ennenku lähen savoon jouluks köröttämään. se siitä ideasta...
pitäsköhän yrittää soittaa huomenna.
no sieltähän ne tuli ja about puoli tuntia meni kun laitoin kiinni. tuossa sarjassa on semmonen huomioitava seikka että kannattaa varmistaa relerasian alla olevien liittimien paikallaa pysyvyys. mulla oli 3 abikoa irti kun johtoja räpelsin aikani.
on muuten kummasti paremmat valot mitä ikuna on ollu. ekaa kertaa on oikeesti valojen korkeussäädölle käyttöä. huono puoli on että aika moni vastaantulija kuvittelee että ajaisin pitkät päällä vastaan vaikka lyhyet olis päällä. paras kyllä oli kun muutama vastaan tulija näki että vaihoin lyhyille ja piti silti räpsytellä valoja:)
on muuten kummasti paremmat valot mitä ikuna on ollu. ekaa kertaa on oikeesti valojen korkeussäädölle käyttöä. huono puoli on että aika moni vastaantulija kuvittelee että ajaisin pitkät päällä vastaan vaikka lyhyet olis päällä. paras kyllä oli kun muutama vastaan tulija näki että vaihoin lyhyille ja piti silti räpsytellä valoja:)
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Polttimot
Jeejees, löytyihän tämmöinen polttimot topic täältä myös. Varmasti täältä löytyy autoilijoita joilla on paljon kokemuksia eri poltin vaihtoehdoista. Apua tarvitaankin. Tarkoitus olisi löytää mahdollisemman "tehokkaat" ihan perus 60/55w lähdöillä olevat polttimot (H4).
Kahden vaiheilla olen ollut Philipsin Premium vai Philipsin Bluevision. Bluevisionit taitaakin olla pikkasen kalliimmat, mutta onko sinänsä noilla Bluevisioneilla ja Premiumeilla niin suurta merkitystä että juuri Bluevisionit kannattaisi ostaa ? Budjetinkin ajattelin pitää näin opiskelijana siinä 10 euron pinnassa/pari.
Toki muu merkkikin käy, mutta tälläkin foorumilla on yllättävän paljon Philipsiä joskus kehuttu. Mielipiteitä voisi kertoa...
Kahden vaiheilla olen ollut Philipsin Premium vai Philipsin Bluevision. Bluevisionit taitaakin olla pikkasen kalliimmat, mutta onko sinänsä noilla Bluevisioneilla ja Premiumeilla niin suurta merkitystä että juuri Bluevisionit kannattaisi ostaa ? Budjetinkin ajattelin pitää näin opiskelijana siinä 10 euron pinnassa/pari.
Toki muu merkkikin käy, mutta tälläkin foorumilla on yllättävän paljon Philipsiä joskus kehuttu. Mielipiteitä voisi kertoa...
On ainakin Motonetissa ja Prismassa, siis lähes missä tahansa. Myös omien kokemusteni mukaan nuo GE:t ovat noista kirkkaista parhaat. Tosin eivät nuokaan kovin pitkään kestä ainakaan yli 14V jännitteillä.
Itse siirryin tavalliseen Philips Premium +30%-polttimoon ja nyt kokeeksi nokalla +30% Boschit. Tosin nyt ensimmäinen Bosch kärähti noin 2 kuukauden käytön jälkeen (~1,7h/pv)
Itse siirryin tavalliseen Philips Premium +30%-polttimoon ja nyt kokeeksi nokalla +30% Boschit. Tosin nyt ensimmäinen Bosch kärähti noin 2 kuukauden käytön jälkeen (~1,7h/pv)
minä ainakin pienillä aivoillani järkeilin että perus polttimo ilman noita + tosimonta% merkintöjä kestäs noissa releytetyissä valoissa paremmin. niissähän se valoteho parannetaan ohentamalla lankaa. tämmöseen tulokseen tulin kun valot pimeni heti kohta releytyksen jälkeen. ostin ihan perus h4 osramit. toivottavasti ei heti tartte ostaa uusia.
Jessj
Jepjep, käväsin Prismassa tänään ei ollut noita GE Megalaitteja enää. Oli ainoastaan perus GE polttimoita, suhteellisen halpoja, mutta ei napannut. Matkustinkin muutaman kilometrin eteenpäin ja käteeni sattuivat Osramin Silverstar polttimot. Nappasin ne auton keulalle ja johan parani huomattavasti. Eron huomaa selvästi, mutta toivottavasti kestävät myös jonkin aikaa 16 euroa kuitenkin olivat pari. Mielestäni kuitenkin halvat kun olen kuullut että saattavat maksaa jopa 10 - 12 euroakin kappale. En tiedä sitten. Suosittelen ainakin noita valoja, olen ollut tyytyväinen tähän astisiin tuloksiin. :)
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Itsellä on johdot irti autosta ja ajattelin tehdä tuon ajovaloautomaatin valoille, kannattaakohan siihen vielä lisätä nuo lisäreleet konetilaan vai riittääkö ne valoautomaatin releet vähentämään jännitehäviöitä? Jos vaihtaisi ne johdot mitkä lähtee siltä valoautomaatilta valoille paksumpiin niin riittäisikö se?
http://www.autolamps-online.com/index.htm
Diamond Plus kyllä kirkastuu. Kaverilla Volvossa Xenonit lyhyet ja nuo pitkissä, ja tarkkaan pitää kattoo jos eroa huomaa ;).
Diamond Plus kyllä kirkastuu. Kaverilla Volvossa Xenonit lyhyet ja nuo pitkissä, ja tarkkaan pitää kattoo jos eroa huomaa ;).
Lähtevät kun jollain pikkuruuvarilla tai tapilla painaa sieltä liittimen etupuolelta liittimessä olevaa läppää. Tapin täytyy siis olla niin ohut, että se sopii etupuolelta (polttimon puoli) sinne laattaliittimen selkäpuolen ja liittimen muovirungon väliin. Muutaman harjoituskerran jälkeen homma kyllä sujuu :)
Toinen vaihtoehto on ostaa uusi muoviosa siihen jostain tai valmis liitin jonka tinaa kiinni.
Edit: Noita liittimien sisuskaluja ei muuten ihan joka liikkeessä ole.
Toinen vaihtoehto on ostaa uusi muoviosa siihen jostain tai valmis liitin jonka tinaa kiinni.
Edit: Noita liittimien sisuskaluja ei muuten ihan joka liikkeessä ole.
Tuli hommattua sitten kaikki tilpehöörit tätäkin projektia varten ja katsotaan miten käy.
Samalla hinnalla olisi tosin melkein saanut sen valmiin dirlightinkin, mitä nyt on mennyt johtoihin, lattaliittimiin, haaroitusliittimiin, jatkoliittimiin, rosvoliittimiin, releisiin, sulakerasioihin ja sulakkeisiin. Onneksi sentään löytyi kolvi ja tinaa kaapista. Suurimman loven kukkaroon tekee nuo johdot. Ei viitsisi kaikkia vetää samanvärisellä, ja 2,5 neliöistä ei näköjään saa kuin noissa 10m satseissa.
No, noilla johdoilla ja tarvikkeilla nyt sitten releyttää pari seuraavaakin autoa :D
Samalla hinnalla olisi tosin melkein saanut sen valmiin dirlightinkin, mitä nyt on mennyt johtoihin, lattaliittimiin, haaroitusliittimiin, jatkoliittimiin, rosvoliittimiin, releisiin, sulakerasioihin ja sulakkeisiin. Onneksi sentään löytyi kolvi ja tinaa kaapista. Suurimman loven kukkaroon tekee nuo johdot. Ei viitsisi kaikkia vetää samanvärisellä, ja 2,5 neliöistä ei näköjään saa kuin noissa 10m satseissa.
No, noilla johdoilla ja tarvikkeilla nyt sitten releyttää pari seuraavaakin autoa :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ihan hyvin menee ku vetää plussajohdon punasella ja maajohto mustalla...
Mutta noi rosvoliittimet, haaroitusliittimet ym rojut voit heittää olan yli mäkeen. Niistä ei saa ku harmia kun aika tekee hapettumia. Sit mittaillaan yl. muttarin kanssa hämärässä kun räntää sataa vaakatasossa ja muutenkin v:tuttaa.
Juota kaikki liitokset mitkä ei ole irrotettaviksi tarkoitettuja. Tehokkaalla kolvilla ja paksu kutisteletku päälle.
Joihinkin hiertymille alttiille kohdille laitoin kaksikin letkua päällekkäin ettei mee oikkariin.
Mutta noi rosvoliittimet, haaroitusliittimet ym rojut voit heittää olan yli mäkeen. Niistä ei saa ku harmia kun aika tekee hapettumia. Sit mittaillaan yl. muttarin kanssa hämärässä kun räntää sataa vaakatasossa ja muutenkin v:tuttaa.
Juota kaikki liitokset mitkä ei ole irrotettaviksi tarkoitettuja. Tehokkaalla kolvilla ja paksu kutisteletku päälle.
Joihinkin hiertymille alttiille kohdille laitoin kaksikin letkua päällekkäin ettei mee oikkariin.
Olin niitä näkevinäni Motonetissa. Mutta otin vaarin tästä ketjusta ja nappasin hyllystä Kingin satawattiset, katsotaan josko ne kestää noiden releiden kanssa. Olivat kuitenkin euron halvemmat kuin "lailliset" polttimot, joten tulipahan taas säästettyä siinäkin.
E: Itseasiassa noissa ei enää luekaan King vaan joku A. Samassa nipussa muita polttimoita ainakin oli vanhojen King -pakettien kanssa, joten luultavasti vain ovat vaihtaneet pakkauksia/nimeään.
E: Itseasiassa noissa ei enää luekaan King vaan joku A. Samassa nipussa muita polttimoita ainakin oli vanhojen King -pakettien kanssa, joten luultavasti vain ovat vaihtaneet pakkauksia/nimeään.
Tai vetää johdot putkiin. Itse asentelin johdotukset viimeisen päälle uusiksi kesällä, täytyypä napsaista jokunen kuva asennuksista. Releiksi laitoin minireleitä ja asensin ne johonkin IP65-asennuskoteloon kalvoläpivienneillä :) Liittiminä Bilteman kutistesukallisia versioita ja kaikki mahdollinen on tinattu.Joihinkin hiertymille alttiille kohdille laitoin kaksikin letkua päällekkäin ettei mee oikkariin.
Edit: Edelliset releet roikkuivat suojaamattomina konepellin alla, ainakin yksi releen jalka oli jo ehtinyt ruostua/hapettua poikki. Kannattaa siis suojata ne releet jollain pahimmilta suolavesiroiskeilta.
mulla on kans huonoja kokemuksia noista osramin lampuista. meni rikki joka välissä. vaihdoin philipsiin niin alkoi kestämään.(h7)
Itse en enää noihin osrameihin sekaannu. Ainakin H3 ja H4 tuikkuja saa vaihdella jatkuvasti..
Valtion leikkikerhosta jäi käteen muutama Wührtin H3 ja H4 tuikku.. Käsittämättömän sitkeitä verrattuna em. osramiin, eikä valotehokaan ole mikään huonoin mahdollinen. Ei vain taida ihan joka puljusta tuota merkkiä löytyä, mutta würtin omissa myymälöissä luulisi olevan.
Onkos kukaan koitellut 100w H1 tai H3 polttimoita lisävaloissa ? Mistä saisi hyviä ja kestäviä "ei tietenkään tieliikennekäyttöön" -polttimoita ?
Itse olen lisäpitkiin laittanut muistaakseni Philipsin ja Osramin satawattisia H1:siä. Keston kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia, aina ne on tullut vaihdettua muuten vaan uusiin ennen kuin ovat hajonneet. Ihan normi varaosaputkasta olen noita ostanut.
H7:n kestosta sen verran kun noita on lähivaloissa ollut, että nämä kalliit ja tehokkaat versiot (tyyliin Osram Cool Blue, Philipsin Night Guide) ovat kestäneet aika kehnosti merkistä riippumatta. Sen sijaan peruspolttimoissa ei keston kanssa ole ollut mitään ihmeellistä ongelmaa millään merkillä (ollut ainakin Osramia, GE:tä, Philipsiä). Valotehossa häviää pikkasen parhaimmille, mutta kestävät paremmin. Näin mulla.
H7:n kestosta sen verran kun noita on lähivaloissa ollut, että nämä kalliit ja tehokkaat versiot (tyyliin Osram Cool Blue, Philipsin Night Guide) ovat kestäneet aika kehnosti merkistä riippumatta. Sen sijaan peruspolttimoissa ei keston kanssa ole ollut mitään ihmeellistä ongelmaa millään merkillä (ollut ainakin Osramia, GE:tä, Philipsiä). Valotehossa häviää pikkasen parhaimmille, mutta kestävät paremmin. Näin mulla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
onkohan noista mihinkään?
Philips X-treme Power
Philips X-treme Power
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Just noin mulla oli edellisen omistajan jäljiltä. Sit ku valot sammu niin piti todeta että yli puolet releiden jaloista lähti irti vetämällä ku oli hapetunu releet muusiks. Kai sitä kosteutta pääsi sieltä johtonipun keskeltä.Jos on uudet releet ja liitokset kunnolla tehty/puristettu, niin voi releen johtoineen peitellä vulganointiteipillä
Saattaa olla myös tien päällä helpompaa vikatilanteessa jos ei ole ilman puukkoa avattavissa kytkennät :)
onkohan noista mihinkään?
Philips X-treme Power
Ostin tuollaiset X-tremet kun sattuivat olemaan tarjouksessa. On parhaat polttimot Leonissa tähän asti, aikaisemmin oli Philipsin vanhemmat Nightguidet. Valoa tulee paljon ja sävy on kirkas eikä kellertävä. Releytystä olen miettinyt, mutta ei saa aikaiseksi. Ihan kivasti näkee noillakin, ainakin kun vertaa muiden tielläliikkujien (pl. Xenonit) valoihin.
Vaikkapa näin:Jees, voihan sen kusta vaikka valais hartsiin :D Että ei sitä lokasuojaan saa silti laittaa, vakka kuinka teipattu olis. Paras on tosiaan koteloida releet, ja sillain että saa kannen auki
Sähköasennuskoteloon
Vielä kun saisi sellaiset sormiruuvit jostain tuohon koteloon, nyt joutuu ruuvarilla avaaman. Tosin kertaakaan ei ole ollut tarvetta avata tuota.
Mitkään muyt kuin peruspolttimot eivät enää mulla kestä, ilmeisesti tuo 14V on hieman liikaa.
^
Ylläolevassa linkissä on hyvin esitettynä toimintaperiaate. Siinä on vain pieni virhe. Kuvassa olevista kahdesta vakioliittimesta otetaan ohjaus H4:sen pitkille oikealta puolelta ja vasemmalta puolelta lisäpitkille H3:sille. Käsitykseni mukaan vakioliittimistä tulee ohjaus H4:sen pitkille ja normaaleille valoille molemmilta puolilta. Ohjaus ja virta ilman releytystä tulee H3:lle aivan omista liittimistään(?)
Itse olen hommannut tarvikkeet oman corran valojen releytykseen ja katselin keskustelun läpi. Hyvää tietoa ja kokemusta on threadissa.. joten uppia tässä samalla tulee, kun syksyn märkä ja musta asfaltti imee valoa itseensä.
Ylläolevassa linkissä on hyvin esitettynä toimintaperiaate. Siinä on vain pieni virhe. Kuvassa olevista kahdesta vakioliittimesta otetaan ohjaus H4:sen pitkille oikealta puolelta ja vasemmalta puolelta lisäpitkille H3:sille. Käsitykseni mukaan vakioliittimistä tulee ohjaus H4:sen pitkille ja normaaleille valoille molemmilta puolilta. Ohjaus ja virta ilman releytystä tulee H3:lle aivan omista liittimistään(?)
Itse olen hommannut tarvikkeet oman corran valojen releytykseen ja katselin keskustelun läpi. Hyvää tietoa ja kokemusta on threadissa.. joten uppia tässä samalla tulee, kun syksyn märkä ja musta asfaltti imee valoa itseensä.
Pitkille voi ottaa ohjauksen samasta pisteestäkin, sillä ei ole haittaa jos pitkien ohjaus katkeaa. Lyhköset on syytä pitää eri piireissä.
Tuossa kaaviossa ei ole kerrottu, mistä sumuvalokytkimelle tulee ohjaus. Sumarien kanssahan pitää olla vähintään seisonta- ja takavalot toiminnassa. Havainnollinen kuva, mutta voisi kertoa, kummalta puolelta alkuperäinen liitin on kuvattu.
Tuossa kaaviossa ei ole kerrottu, mistä sumuvalokytkimelle tulee ohjaus. Sumarien kanssahan pitää olla vähintään seisonta- ja takavalot toiminnassa. Havainnollinen kuva, mutta voisi kertoa, kummalta puolelta alkuperäinen liitin on kuvattu.
Ei se mikään virhe ole, tarkoituksella tein homman noin, jotta saan valot suunnattua helpommin. Jos siis haluan lisäpitkät pois päältä, voin irrottaa vain yhden sulakkeen tai liittimen ja päinvastoin. Vastaavasti yhden releen tai sulakkeen hajoaminen ei pimennä toisen puolen pitkiä kokonaan vaan pelkästään lisä- tai orkkispitkät. Lisäpitkille kun ei ole mitään katkaisijaa vaan ovat aina päällä.Siinä on vain pieni virhe. Kuvassa olevista kahdesta vakioliittimesta otetaan ohjaus H4:sen pitkille oikealta puolelta ja vasemmalta puolelta lisäpitkille H3:sille. Käsitykseni mukaan vakioliittimistä tulee ohjaus H4:sen pitkille ja normaaleille valoille molemmilta puolilta. Ohjaus ja virta ilman releytystä tulee H3:lle aivan omista liittimistään(?)
Periaatteessahan on ihan sama miten pitkien ohjauksen ottaa, mutta halusin tuon kahdentaa varmuuden maksimoimiseksi. Myös releiden ohjauksen maadoitukset on kahdennettu tasan kuten kuvissa on. Alkuperäiset H3:set oli haaroitettu suoraan auton alkuperäisten valojen piuhasta ilman releitä :(
Sumuvalokytkin ko. tapauksessa on auton alkuperäinen, eli ohjaus on otettu paisuntasäiliön alle tulevasta liittimestä. Siellähän on johto jo valmiina.Tuossa kaaviossa ei ole kerrottu, mistä sumuvalokytkimelle tulee ohjaus. Sumarien kanssahan pitää olla vähintään seisonta- ja takavalot toiminnassa.
Tuon voi helposti päätellä katsomalla mihin johdot polttimoiden kannassa menevät. Seuraa vaikka sinistä johtoa vasemmalla.Havainnollinen kuva, mutta voisi kertoa, kummalta puolelta alkuperäinen liitin on kuvattu.
Motonetissa on aika hyvin, sieltä nuo kuvien minirelekannat ja releet ostin. Myös Biltemassa on tavallisia, varustettuna johdon tyngän kanssa. Itse ostin Motonetista irtoliittimiä, jotka törkin sinne tyhjään relesokkeliin tinattuani ne, ei tarvitse jatkaa johtoja mistään kohdin.Mistäs noita rele sokkeleita saa? Muutamasta autovaraosa liikkeestä kysyny ja ei oota myyty.
Noinkin voi tehdä, mutta sokkeli helpottaa ainakin hajonneen releen vaihtoa. Lisäksi sokkelit on usen kätevä niputtaa peräkkäin, tulee siistimpi asennus jos releitä on paljon.Sokkelia ei välttämättä tarvitse. Laittaa abicoilla, lattamallisilla.
E: Kuvan viritelmä on ollut käytössä noin vuoden vailla murheita, en ole edes kertaakaan avannut relekoteloa. Täytyypä vilaista, miten kuivana se on säilynyt.
1) Helppoahan tuo on itsekin tehdä, auto tasamaalle esim. 10m seinästä.
2) Mitataan auton umpion keskikohdan korkeus.
3) Säädetään valokuvion vaakaviiva umpion keskikohtaa 10cm alemmas
Vastaavasti 5m matkalla alenema olisi 5cm jne. Sivusuunnassa taas kuvio saa osoittaa suoraan eteenpäin.
Noin olen säätänyt ja tarvittaessa yhden illan ajon jälkeen korjannut säätöä niin että käytännössäkin näkee hyvin. Oikean suuntauksen kyllä löytää ihan kokeilemallakin.
2) Mitataan auton umpion keskikohdan korkeus.
3) Säädetään valokuvion vaakaviiva umpion keskikohtaa 10cm alemmas
Vastaavasti 5m matkalla alenema olisi 5cm jne. Sivusuunnassa taas kuvio saa osoittaa suoraan eteenpäin.
Noin olen säätänyt ja tarvittaessa yhden illan ajon jälkeen korjannut säätöä niin että käytännössäkin näkee hyvin. Oikean suuntauksen kyllä löytää ihan kokeilemallakin.
mulla on tuossa omassa radossa näitä paljon parjattuja jälkiasennus kenoneita..
H4 muutossarjan muodossa ja kyllä näkee ;)
eihän se laillinen ihan ole, mutta ompahan itellä ainakin hyvä mieli kun näkee ajella vähän
pimeämmässäkin. eikä valokuviokaan vääristynyt yhtään noiden polttimoiden myötä.
olen kuullut juttuja, että joillain jälkiasennuskenoneilla on taipumus joissain autoissa
tehdä valokuviosta virheellinen.
H4 muutossarjan muodossa ja kyllä näkee ;)
eihän se laillinen ihan ole, mutta ompahan itellä ainakin hyvä mieli kun näkee ajella vähän
pimeämmässäkin. eikä valokuviokaan vääristynyt yhtään noiden polttimoiden myötä.
olen kuullut juttuja, että joillain jälkiasennuskenoneilla on taipumus joissain autoissa
tehdä valokuviosta virheellinen.
Huh, just sain itse revittyä Corradosta aikasemman omistajan jätökset pois. Oli laittanut yhden releen, mistä vetänyt piuhat lyhyille. Ainut ongelma, että rele jäi jumiin. Mistä tälläinen releen jumittuminen johtuu? Otin releen pois välistä ja laitoin alkuperäiset kasaan siksi aikaa että saan auton leimalle valoilla. Pitää sit rakentaa vielä kun saa rahaa niin koko keula uusiksi valojen suhteen.
itsellä oli noin kolme kuukautta osramin nightbreakerit ja sen jälkeen paloikin jo toinen. lampun kannalle tulee noin 14V kävelin varaosaliikkeeseen ja sanoin että normaalit h4 ettei mitään +++++ merkintöjä. nyt siis testissä kauan kestää nuo +30% boschit. kuitenki edelliset normi osramit kesti yli puoli vuotta ku päätin testata noita NB:tä
Jeps.. piti tuossa itekin tutkia noita golf 2 valoja, kun täällä on kerran muitakin samalla asialla.
otin yleismittarin ja mittasin jännitteen polttimon istukasta ja antoi 13,2V ja autossa on alkuperäiset johdot (1985) joten ihmeenkin hyvin antaa virtaa vanhoilla johdoilla.
Mutta noin 2 vuotta sitten asennetut lisävalot sai vain 11,2V releeltä mitattuna.....?
otin yleismittarin ja mittasin jännitteen polttimon istukasta ja antoi 13,2V ja autossa on alkuperäiset johdot (1985) joten ihmeenkin hyvin antaa virtaa vanhoilla johdoilla.
Mutta noin 2 vuotta sitten asennetut lisävalot sai vain 11,2V releeltä mitattuna.....?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
mulla on tuossa omassa radossa näitä paljon parjattuja jälkiasennus kenoneita..
H4 muutossarjan muodossa ja kyllä näkee ;)
eihän se laillinen ihan ole, mutta ompahan itellä ainakin hyvä mieli kun näkee ajella vähän
pimeämmässäkin. eikä valokuviokaan vääristynyt yhtään noiden polttimoiden myötä.
olen kuullut juttuja, että joillain jälkiasennuskenoneilla on taipumus joissain autoissa
tehdä valokuviosta virheellinen
Minä en oikein edes ymmärrä mitä tuo "valokuvion vääristyminen" edes tarkoittaa. Se mikä itseä noissa joissakin autoissa xenoneiden myötä häiritsee, liittyy hajavaloon. Kyllä se hajavalo tulee varmasti ihan sillä alkuperäiselläkin polttimolla, mutta xenonin myötä sen määrä on selkeästi suurempi.
Vaikka valokuvio näyttää edelleen maassa tai seinässä hyvältä, niin siihen kuvion yläpuolelle todennäköisesti heijastuu valoa paljon enempi kuin halogeenipolttimon voimasta. Tätä on vaikea havaita, koska kuvion alueella valo on selkeästi kirkkaampi. Yläpuolella on kuitenkin nyt paljon enempi luxeja häikäisemässä vastaantulijoita.
Orkkis xenonumpion ja linssivalojen tekniikka on selkeästi kuintenkin erilainen, kuin umpiossa jossa kuvio muodostuu lasin pinnassa olevasta rihlauksesta.
Toimivatkohan ne uudemmat jälkiasennussarjat miten hyvin sillä häikäisyä vähentävällä tekniikalla?
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 4.12.2008 20:43
Ostinpas kokeeksi Motonetista valovahvistimen Leoniin.
Kun ostin auton, valot tuntuivat todella surkeilta. Paremmat polttimot auttoivat sekä lisäpitkät, mutta nyt valovahvistimen kanssa olen jo tyytyväinen.
Tuolla toisessa ketjussa epäiltiin vahvistinta releytykseksi, mutta kyllä se hakkuri on. Auto sammuksissakin tulee 14 volttia kannalle, vaikka akkujännite on vain 12v. Sama vahvistin väittää parantavan polttimon kestoa: kokeilin aluksi vahvistinta vain toiselle puolelle, ja polttimoksi vuoden kiinni olleen Philipsin Extremen jonka lanka näytti olevan aikas loppu. Kun tuo polttimo kesti kuukauden, virittelin vahvistimen molemmille lyhkäsille ja omille pitkille.
Lamput ovat vaan turhankin kirkkaat päiväkäyttöön. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa sumuvalot huomiovaloiksi. Toinen vaihtoehto olisi viritellä joku releytys, että päivävaloilla polttimot saisi alkuperäistä noin 10 voltin jännitettä, mutta taitaa olla turhan monimutkainen viritelmä.
Ostin H7+H7 sarjan, jolla sain sekä pitkät että lyhkäset kovattua samalla kertaa. Vaikka pitkissä on H1:set, tuo H7 sarja meni sinne heittämällä.
Polttimoina on Extremet lyhkäsissä, ja Night Breakerit pitkissä. Ei taida laillisin keinoin valoteho enää paljoa parantua.
Kun ostin auton, valot tuntuivat todella surkeilta. Paremmat polttimot auttoivat sekä lisäpitkät, mutta nyt valovahvistimen kanssa olen jo tyytyväinen.
Tuolla toisessa ketjussa epäiltiin vahvistinta releytykseksi, mutta kyllä se hakkuri on. Auto sammuksissakin tulee 14 volttia kannalle, vaikka akkujännite on vain 12v. Sama vahvistin väittää parantavan polttimon kestoa: kokeilin aluksi vahvistinta vain toiselle puolelle, ja polttimoksi vuoden kiinni olleen Philipsin Extremen jonka lanka näytti olevan aikas loppu. Kun tuo polttimo kesti kuukauden, virittelin vahvistimen molemmille lyhkäsille ja omille pitkille.
Lamput ovat vaan turhankin kirkkaat päiväkäyttöön. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa sumuvalot huomiovaloiksi. Toinen vaihtoehto olisi viritellä joku releytys, että päivävaloilla polttimot saisi alkuperäistä noin 10 voltin jännitettä, mutta taitaa olla turhan monimutkainen viritelmä.
Ostin H7+H7 sarjan, jolla sain sekä pitkät että lyhkäset kovattua samalla kertaa. Vaikka pitkissä on H1:set, tuo H7 sarja meni sinne heittämällä.
Polttimoina on Extremet lyhkäsissä, ja Night Breakerit pitkissä. Ei taida laillisin keinoin valoteho enää paljoa parantua.
Nostoa nostoa syksyn pimetessä taasen...vuosi sitten releytin ajovalot valmissarjalla, polttimoina olleet sen jälkeen Philipsin 50% ja 30% polttimot. Philips 50% paloivat parissa kuukaudessa, 30% polttimot olleet nyt jo vuoden käytössä, mutta valoteho on hiipunut selvästi. GE polttimoista ollut tuota juttua niin kysymyksiä heräsi.
1: Onko esimerkiksi tuo GE 90% poltin kestävä valinta tuohon releytettyyn, vai käytetäänkö siinäkin jotain ohkaisemman langan tekniikkaa verraten johonkin vähemmän "prosentteja" sisältävään tuotteeseen. Tuosta on kai ainakin 60% malli ja liekö joku "tavan" polttimokin olemassa ilman prosentteja.
2: Värisävyissä jotain eroa GE 90% polttimossa verraten minkä tahansa normimallin polttimon kanssa? Siniselle sävylle sanoisin notta ei kiitos, jos tähän suuntaan menee.
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=381
Vanha testi Tuulilasin tekemänä : http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/testissa-h4-ja-h7-polttimot
Nimimerkillä: riittävän monta polttimoa kokeillut kysymättä :)
Edit: ja täytyy sanoa, että pahanenteisiä väristyksiä tulee kyllä aina, kun noissa hehkulanka polttimoissa mainitaankin sana "Xenon"...
1: Onko esimerkiksi tuo GE 90% poltin kestävä valinta tuohon releytettyyn, vai käytetäänkö siinäkin jotain ohkaisemman langan tekniikkaa verraten johonkin vähemmän "prosentteja" sisältävään tuotteeseen. Tuosta on kai ainakin 60% malli ja liekö joku "tavan" polttimokin olemassa ilman prosentteja.
2: Värisävyissä jotain eroa GE 90% polttimossa verraten minkä tahansa normimallin polttimon kanssa? Siniselle sävylle sanoisin notta ei kiitos, jos tähän suuntaan menee.
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=381
Vanha testi Tuulilasin tekemänä : http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/testissa-h4-ja-h7-polttimot
Nimimerkillä: riittävän monta polttimoa kokeillut kysymättä :)
Edit: ja täytyy sanoa, että pahanenteisiä väristyksiä tulee kyllä aina, kun noissa hehkulanka polttimoissa mainitaankin sana "Xenon"...
Kaikissa +xx% polttomoissa se ekstrateho saavutetaan keston kustannuksella. Esim. Philipsin jossain +90% versioissa jo paketissakin mainitaan kestoiän puolittuvan. No, kestivät releyttämättömässä Saabissa 2...3kk, jännitettä en ole mitannut.
Releytetyssä Golfissa (valoille ~14V) +60% GE:t kestivät myös muutaman kuukauden, +30% polttimoilla kestoikä oli jo siedettävä (>6kk). Ajoa vajaat 2h/päivä.
E: Vuotta pidempään on minkään polttimon turha kestää, tuossa ajassa polttimo himmenee jo niin paljon että sen voi heittää syksyllä roskikseen.
Releytetyssä Golfissa (valoille ~14V) +60% GE:t kestivät myös muutaman kuukauden, +30% polttimoilla kestoikä oli jo siedettävä (>6kk). Ajoa vajaat 2h/päivä.
E: Vuotta pidempään on minkään polttimon turha kestää, tuossa ajassa polttimo himmenee jo niin paljon että sen voi heittää syksyllä roskikseen.
passattiin täytyisi tehdä tälläkertaa nuo "perusjutut" eli mitata jännitteet, sitten tarvittaessa(todennäköisesti) releyttää ja johdottaa sekä hankkia vielä jotkut lisätykit keulalle..
viime talvena kokeilin bilteman 100w lisäpitkissä(keulalla oli yht.505w valotehoa;) ja olivat hyvät ja kestivätkin hyvin mutta taidan silti tyytyä tulevassa asennuksessa laillisiin 55w..
kuitenkin kun P=U*I saadaan jännitehäviötä vähentämällä kummia aikaiseksi.
viime talvena kokeilin bilteman 100w lisäpitkissä(keulalla oli yht.505w valotehoa;) ja olivat hyvät ja kestivätkin hyvin mutta taidan silti tyytyä tulevassa asennuksessa laillisiin 55w..
kuitenkin kun P=U*I saadaan jännitehäviötä vähentämällä kummia aikaiseksi.
Täytyis Boraan saada vähän enemmän valoa keulalle niin onko kellään seuraavista polttimoista kokemusta http://www.dealextreme.com/p/philips-h4-5000k-60-55w-diamond-vision-premium-halogen-headlight-bulbs-12v-2-pack-70579#open%20full%20view ?
Jatketaas tätä vanhaa ketjua.
Alko olemaan vaikeukksia pimeessä ja märässä vanhojen H4:ten kanssa.
Alko näkymään tietä ähän pidemmältäkin kun vaihto näihin:
http://www.osram.fi/osram_fi/uutiset--t ... /index.jsp
Releytys vielä ni paraneen.
harmi kun ei tullu otettu verokkikuvia miten muuttu.
Pakkivaloille pitää kanssa tehdä jotain.
Kattoo mitä teholedejä sinne löytys.
Alko olemaan vaikeukksia pimeessä ja märässä vanhojen H4:ten kanssa.
Alko näkymään tietä ähän pidemmältäkin kun vaihto näihin:
http://www.osram.fi/osram_fi/uutiset--t ... /index.jsp
Releytys vielä ni paraneen.
harmi kun ei tullu otettu verokkikuvia miten muuttu.
Pakkivaloille pitää kanssa tehdä jotain.
Kattoo mitä teholedejä sinne löytys.
Juu, valotehoa tulee nightbreakereillä, mutta valitettavasti polttimon kesto ei ole samaa luokkaa lähellekään kuin peruspolttimoilla. 5-6v edellisistä nightbreakereistä ja laitoin taas tänä syksynä "uudistetut" polttimot taas paikalleen. Umpiot kiillotin vielä ennen asennusta. Kyllä kai noilla näkee pimeässä ajaa sen, mitä mahdollista, mutta jännittää vaan kauanko kestää taas. Vanhan mallin polttimot kesti 2kk vaan. Releytys on ollut myös vanhempien polttimoiden aikaan tehtynä, kuten myös nykyisten. Toisaalta, tämän vanhan Octavian valojen muuntaminen xenoneiksi laillisesti kustantaisi 1000+€, joten ostaahan noita Osrameita jonkun parin siihen hintaan ja vielä uudet tarvikeumpiotkin.
Juu, valotehoa tulee nightbreakereillä, mutta valitettavasti polttimon kesto ei ole samaa luokkaa lähellekään kuin peruspolttimoilla. 5-6v edellisistä nightbreakereistä ja laitoin taas tänä syksynä "uudistetut" polttimot taas paikalleen. Umpiot kiillotin vielä ennen asennusta. Kyllä kai noilla näkee pimeässä ajaa sen, mitä mahdollista, mutta jännittää vaan kauanko kestää taas. Vanhan mallin polttimot kesti 2kk vaan. Releytys on ollut myös vanhempien polttimoiden aikaan tehtynä, kuten myös nykyisten. Toisaalta, tämän vanhan Octavian valojen muuntaminen xenoneiksi laillisesti kustantaisi 1000+€, joten ostaahan noita Osrameita jonkun parin siihen hintaan ja vielä uudet tarvikeumpiotkin.
Tiedä si kuinka kauan paremmin tuo plus-versio kestää.
Näkee ajan kanssa.
Onhan tuo ollut tiedossa et tehokkaamilla poltimoilla lyhyempi kestoikä.
Hanskalokeroon varapoltimot kaiken muun roinan lisäksi.
Kun johdot ovat kunnossa, Ebay tarjoaa suht edullisesti myös Osramin 65w lamppuja. Ulkomaisilta foorumeilta luettuna ovat varsin hyvin valotehoa antavia. Laittomathan nekin ovat, mutta esimerkiksi oma auto on Osramin sopivuuslistassa eli mahdolliset komplikaatiot liene jollain lailla testattu..?
Hakusanoina Osram 65w / Sylvania / Offroad. Itsellä autossa Osram 65w Offroad Xenon-look 4000K. Tuolle kerrottu olevan 2100 lumenia, ilman xenon-lookia 2300 lumenia. Nämä siis vaihtoehtona noille melkoisen arvokkaille NB+:lle yms.
Hakusanoina Osram 65w / Sylvania / Offroad. Itsellä autossa Osram 65w Offroad Xenon-look 4000K. Tuolle kerrottu olevan 2100 lumenia, ilman xenon-lookia 2300 lumenia. Nämä siis vaihtoehtona noille melkoisen arvokkaille NB+:lle yms.
H4 kannalle ei juuri löydy mitään välimalleja, 100/55W on pienin mitä olen nähnyt 60/55W tilalle. Ja jos johdot kestäisikin, niin muoviumpiot ottaa kyllä osumaa 100W tehosta vaikka pitäisikin vain ajoneuvon liikkuessa pitkiä päällä. Jotain 75/60W vois kokeillakin talvisaikaan, jos semmoista ois tehty.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa