tee-se-itse -cruise

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

tee-se-itse -cruise

ViestiKirjoittaja RB » 1.7.2004 22:06

Tulipa tässä jostain mieleen jotta millainenhan operaatio olisi rakennella itse vakionopeussäätimen napit jonnekin muualle kuin viiksen päähän. Mekaaninen työ ei liene ongelma, eikä vag-commilla ohjelmointi, mutta löytyneekö kytkentätietoja? Auto on Golf TDI 2001.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.7.2004 7:52

OT: Täytyy vaan ihmetellä miksi niitä tulisi jonnekin muualle laittaa... IMO

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 2.7.2004 8:23

Idea on varmaan se ettei tarvitse ostaa sitä viikseä.

Minäkin olen tehnyt joskus kauan sitten pariin TDI transportteriin cruisen yhdellä napilla ja "sopeutuksella".

Siitä napista se settas nopeuden ja jarrusta hyppäs pois. Oli siis muuten aina standbyssa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.7.2004 8:29

Tota en ajatellutkaan... :(

Reimond
-
Viestit: 638
Liittynyt: 1.8.2003 15:16

ViestiKirjoittaja Reimond » 2.7.2004 8:38

Juu, kytkentää vaan esille, niin pääsee rakentamaan

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 2.7.2004 9:56

Mullakin oli ennen tota cruisen viikseä yhden napin käyttöliitymä siihen..

Värejä en muista, miten ne oli, mutta mahtaako ne olla -01 mallissa enää samat muutenkaan?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 2.7.2004 10:18

IMHO: jos mulla olisi noin uusi auto niin en kyllä tekis siihen mitään nappiviritystä. Tämä voi tietty olla kapitalistin mielipide mutta...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.7.2004 10:21

Sama kai se mitä nappulassa lukee vaikka onkin uus auto. Tekee vaan sen verran siististi että kehtaa kavereille näyttää.

AtlHawk
-
Viestit: 427
Liittynyt: 8.3.2004 14:58

ViestiKirjoittaja AtlHawk » 2.7.2004 11:19

Mutta kehtaako myyjälle näyttää jos/kun on autoa vaihtamassa? Voi pari kertaa ihmetellä kun sanoo asentaneensa ihan ite noi nappulat tonne ja ohjelmoineensa yms.

Pikkusen vaikee liikkeen myydä tommosia eteen päin.

jos auto on melkee 30.000 niin ei luulis n.300e* paljoa tuntuvan
(*eikös se jotain 200e viiksi ja 100e asennus ole?)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.7.2004 11:28

No ottaa sitten irti jos ei halua autokauppaan napulaansa viedä.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 2.7.2004 11:55

AtlHawk: tai alle 100 eur viiksi johtosarjoineet (jos tarvitsee) ja asentelee parkkipaikalla ite kiinni. TDI:stähän nyt oli kyse.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 2.7.2004 12:29

En minäkään ole omaan tollai laittanut, mutta silloin noin 6-7vuotta sitten viiksien hinnat oli aika vitusti kovemmat ja ne pokat oli jotain skotin ja laihialaisten jälkeläisiä.

Ja jos auton myynti kariutuu yhteen siististi asennettuun nappiin...

Reimond
-
Viestit: 638
Liittynyt: 1.8.2003 15:16

ViestiKirjoittaja Reimond » 2.7.2004 13:11

Jotain löysin vr6:seen


Just so I can say I've ruled out every other possibility,
I went ahead and did the full cruise control diagnostics
on page 96-10 of the Bentley, twice. It's pretty simple
actually.

Remove trim cover over relay panel.
Unclip relay/fuse panel, unhook and drop it down as far as
it'll go.
Pull the door chime relay.. so it doesn't annoy the hell out of you.
Stick your head back there and shine a line back up from
the underside toward the front of the dash. You'll see a white
and silver box next to each other. The silver one is the cruise ECU.
Pull the 12 pin plug from the back.

I simply cut some little pieces of thin solid wire (utility wire
found at any hardware store) and wrapped them around the ends of the
probes on my multimeter so that I could stick them into the harness slots
and let the probes hang.

Here's the reader's digest condensed version of the tests.
Probes on pin 9 and ground.. Turn on ignition and cruise control on stalk.
Should see 12V when on. 0 when off. (tests voltage supply)

Probes on pins 9 and 4 (9 and 12 on some cars). Ignition on, cruise on.
Should see 12V when on, 0 when off. (tests ECU ground)

Probes on pins 8 and 4. Ignition on, cruise on, push and hold Set button.
Should see 12V when Set pressed, 0 when released (tests set button)

Probes on pins 5 and 4. Ignition on, cruise on. push and hold Resume button.
Should see 12V when Resume pushed, 0 when released. (tests resume button)

Probes on 3 and 9. Ignition on, cruise on.
Should see 12V.
Push Brake pedal.. should drop to 0. Release, returns to 12V. (tests pedal
Push Clutch pedal.. should drop to 0. Release, returns to 12V. switches)

Probes on 7 and 4.. raise one front wheel and turn slowly.
Voltage switches between low (0-4V) and high (7-12V)
skip this one.. tests wheel speed sensors
and if you speedo works.. then this'll work too.

Here's the fun one..
Out of the same type of solid wire, I made three little jumpers.
Jumper pins 9 and 11, 1 and 4, and 2 and 4 (do 2 and 4 last so
you can pull it off and put back on easily) all at the same time.
Ignition on, cruise on, vacuum pump will run, and should push gas pedal
to floor. You'll notice vacuum pump is *loud*.
Cruise off, gas pedal returns slowly.. cruise on, pump on, gas goes back down.
Press brake pedal.. gas will return slowly. Release, it'll go back down.
Press clutch pdeal.. gas will return slowly. Release, it'll go back down.

While it's all still running, pull the 2-4 jumper.
Vacuum pump will stop. Gas pedal should remain on the floor. Wait.
Gas pedal should stay pressed to floor. This indicates no
vacuum leaks. Any of the above steps (cruise off, brake/clutch will
relieve the vacuum, and replacing 2-4 jumper will fire up pump again )

I did all that. Every test passed. That indicates it's the Cruise ECU.
So just for giggles, I removed the trim panel under the steering
wheel (just 5 screws, and pull down), and that gives me access
to the 10mm nut which holds the bracket on with cruise and
alarm ECUs. Removed.. unscrewed Cruise controller from
bracket, bent the tabs on the edges up, and pulled the
end off and the guts out. Sure enough, there's a relay in there.
Everything looks perfect. Nothing charred. Futzed with the
relay's spring a little.. put it all back together..

Went for a drive.. Cruise worked (first time in months).. for about
1 minute. Then switched off and continued to be unresponsive for the rest
of the drive. Got home, dropped the relay panel and ran the diags
again (took about 5 minutes the second time around, from start
to finish). All tests passed again. So.. We're back to the ECU being
bad. That $235 circuit board that probably takes $15 to make..
Bah humbug.

AtlHawk
-
Viestit: 427
Liittynyt: 8.3.2004 14:58

ViestiKirjoittaja AtlHawk » 2.7.2004 13:21

Jos on niin ovela=) hah hah.. kuvittelin päässäni koelautaan paratut reijät tai jotain vastaavaa=) kyllähän sen voi sivistyneemminkin tehdä.

Reimond
-
Viestit: 638
Liittynyt: 1.8.2003 15:16

ViestiKirjoittaja Reimond » 2.7.2004 13:36


jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 2.7.2004 13:43

AtlHawk: siitä yhdestä napista se sitten lähtee :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.7.2004 14:07

Oisko tosta apua:
http://pajalle.com/misc/CCS_kytkis.jpg

Ton avulla se mun '03 TDI Leoniin asentu.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 2.7.2004 14:52

Niin, tämä nyt tuli yhtenä ideana mieleen.

Olkoon auto kuinka uusi tahansa, minusta 85e viiksestä on kohtuuhinta, mutta Tampereen Laakkosen hinta 195e asennuksesta on sen verran törkeä että en periaatteesta sitä mielellään maksaisi.

Jokainen muodostakoon oman käsityksensä "nappivirityksestä". Itse en tullut ajatelleeksikaan että rakentaisin "virityksen". <g>

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.7.2004 14:54

Määrittele sana "viritys".

Nappihan se alkuperäinenkin on. Ja 85 € on mun mielestä napista liikaa.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 2.7.2004 14:59

Viiksestä johtosarjoineen, ei napista.
Sun mielestäsi se on sitten liikaa, ok.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.7.2004 15:02

No sillä että mä en saa sillä rahalla lisää kun yhden(?) napin. Vaikka onkin sitten siistin näköinen.

Ei se niin pahalta tunnu jos viiksi on poikki ja sen takia joutuu uuden ostamaan.

Tai jos saa vanhan viiksen myytyä.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 2.7.2004 15:35

Heikki J, tuo CCS_kytkis.jpg näyttää lupaavalta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.7.2004 15:53

Kyllä se tuolla kytkennällä onnistuu

Jannu
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja Jannu » 5.7.2004 9:42

Asiasta kiinnostuneena aloin tutkiskella "CCS_kytkis.jpg" kykentää siinä oli useampi johdin kuin "Jälkiasennus vakionopeudensätimen" asennus oppaassa.

Sitten löysin tällaisen joka voisi sopia paremmin vanhaan volkkariini.
Muistaisiko kukaan noiden johtimien värejä?
Kuva

Heikki J:n kytkentä käy varmaankin uudempiin autoihin ->98


Edit:

Hieman asiaan perehtyen tutkiskelin vw:täni jossa on siis 1Z moottori.
Löysin johdoille värit ja minne menevät

Johtojen värit autossa:
1. musta virtalukko
2. sininen boxi 34
3. punainen boxi 35
4. musta/valkoinen boxi 66


Ja nyt vain VAG-COM:a odotteleen.

Edit:
Kuva vaihdettu
Viimeksi muokannut Jannu, 5.7.2004 21:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 5.7.2004 17:53

Alfamerin Golf/Bora 1998-2003 -kirjasta löysin itse tämän:

Kuva

[/img]

Jatkoa: VAG-COMilla tuli sitten tänään enabloitua cruise jo etukäteen.

Nyt kun vielä löytäisi tuon purkin "103".. Onko se nyt IV:ssä sitten kojelaudan alla vaiko tuolla konehuoneen puolella pyyhkijöiden moottorin alla? Vai mistä tuo kytkentäpiste löytyy helpoiten?

Jelpatkaa, ettei tartte huomenna purkaa koko autoa... ;-)
Viimeksi muokannut RB, 22.12.2013 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jannu
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja Jannu » 5.7.2004 21:24

Tarviikohan ton toisen kytkimen olla kaksi/moni osainen(kanavainen???).

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 5.7.2004 22:18

Nyt kun vielä löytäisi tuon purkin "103".. Onko se nyt IV:ssä sitten kojelaudan alla vaiko tuolla konehuoneen puolella pyyhkijöiden moottorin alla? Vai mistä tuo kytkentäpiste löytyy helpoiten?


Toi 103 on siis sama kuin tuossa mun laittamassa kytkennässä J248 eli ECU ja sen 121-pinninen liitin...

Golf IV TDI:ssä ECU:lta tulee tosin ne johdot sinne läpiviennille kuskin puolelle tuulilasin etureunan paikkeille sinne konehuoneen puolelle. Purat pois lasinpyyhkijät ja ne muovit siitä tuulilasin alta, sieltä löytyy tuo mun kytkiksen T10e. Ei tarvitse siis liittää johtoja suoraan ECU:n liittimeen.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 6.7.2004 20:17

No niin, kytkentäpisteet on nyt paikannettu ja johdotettu hytin puolelle liitinripaan testejä varten. VAG-COMmilla on cruise enabloitu.

Nyt jää vielä ihmetyttämään tuon (viiksi)kytkimen toiminta. Onko kyseessä neliasentoinen kytkin? Punainen johdin on ilmeisesti SET ja siniharmaa RES, mutta mikä on valkoisen johtimen tarkoitus?

Joku jolla on IV:ssä originaali cruiseviiksi, kerrohan miten sen toimii.

mikkor
-
Viestit: 32
Liittynyt: 11.8.2003 11:54

ViestiKirjoittaja mikkor » 6.7.2004 20:57

Mä oon kans tän päivän johdottanut oman auton (Golf IV tdi -98) cruisea, mut en osannut enabloida sitä mun VAG-COM:lla. Muuten ois valmista. Eli voisko joku neuvoa sen enabloinnin? Jos saan toimimaan niin voin sit laittaa mun kytkennän tänne.

-Mikko

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 6.7.2004 21:02

Mulla ainakin viiksessä set, res, sekä + ja - joilla saadaan nostettua tai laskettua nopeutta pienin pykälin vakkarin tippumatta päältä.
E: Sekä tietysti ON/OFF...

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 6.7.2004 21:04


RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 6.7.2004 21:17

Enablointi meni ihan tällä:

Select engine control module by pressing "01Q".
Select read data function by pressing "08Q".
Read group 06 by pressing "06Q" or "006Q" depending on which version of VAG 1551 tool that you have.
The 1551 will display a bunch of numbers. The fourth group of numbers, on the far right of the display will be either "0" or "255". "0" means that cruise control is already enabled. If you see "255" then cruise control is locked, unlock it using the following steps.
Press the right arrow key.
For login procedure press "11Q".
Enter the unlock code "11463Q".
Now repeat the above steps and see if that "255" has changed to a "0"


Tai sitten mulla on jotain edelleen pielessä.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 6.7.2004 21:20

>Mulla ainakin viiksessä set, res, sekä + ja - joilla saadaan nostettua tai
>laskettua nopeutta pienin pykälin vakkarin tippumatta päältä.
>E: Sekä tietysti ON/OFF...

Mutta sullako ei ole siinä GTI:ssä tuollaista neliasentoista kytkintä?

Mikkor: Millaiset toiminnat sun TDI:n viiksessä on? moniasentoinen kytkin vai painonappeja vai mitä?

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 6.7.2004 21:57

Mulla on TDI:n viiksessä viiksen päässä yksi painonappi (set/-), sekä sitten se "liipaisin" siinä varressa jossa on se reset/+ ja on/off -toiminnot.

Toisen mallisessa viiksessä nuo + ja - on siellä viiksen päässä olevissa napeissa.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 6.7.2004 22:03

Mulla on TDI:n viiksessä viiksen päässä yksi painonappi (set/-), sekä sitten se "liipaisin" siinä varressa jossa on se reset/+ ja on/off -toiminnot.


Danke. Tällä eteenpäin. :)

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 6.7.2004 22:08

Niin siis joo... Eli ne + ja - on niissä SET ja RES napeissa. Piti käydä ihan vilkasemassa... ;) Viiksen päällä on ON/OFF liukukytkin ja päässä 2 nappia joissa toiminnot +/RES ja -/SET.

mikkor
-
Viestit: 32
Liittynyt: 11.8.2003 11:54

ViestiKirjoittaja mikkor » 6.7.2004 23:24

Nyt alkoi toimimaan! Mä tein sen cruisen yhdellä napilla (osat maksoi paikallisella huoltoasemalla 5e).. Eli mulla on cruise koko ajan standby tilassa (kun autossa on virrat päällä). Pitämällä nappia pohjassa voin kiihdyttää vauhtia cruisella ja kun painan nappia toisen kerran nopeus tallentuu muistiin. Kun haluan hiljentää, niin painan jarrua/kytkintä, niin cruise lähtee pois päältä ja menee standby tilaan. ohitustilanteessa voin myös kiihdyttää normaalisti kaasua painamalla ja kun päästän kaasupolkimen ylös cruise muistaa/palauttaa tallennetun nopeuden. Lyhyen kokeilun jälkeen olen tyytyväinen.. Tein oman kytkennän ylläolevista kytkentäkaavioista, mutta jos joku haluaa ton mun kytkennän niin voin kyl laittaa sen tänne.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 7.7.2004 6:29

>Nyt alkoi toimimaan!

Hienoa!

>Pitämällä nappia pohjassa voin kiihdyttää vauhtia cruisella ja kun painan
>nappia toisen kerran nopeus tallentuu muistiin. Kun haluan hiljentää, niin
>painan jarrua/kytkintä, niin cruise lähtee pois päältä ja menee standby
>tilaan. ohitustilanteessa voin myös kiihdyttää normaalisti kaasua
>painamalla ja kun päästän kaasupolkimen ylös cruise muistaa/palauttaa
>tallennetun nopeuden.

Hyvä toimintaselostus. Katsotaan mitä saan aikaan tämän avulla. :)

>Tein oman kytkennän ylläolevista kytkentäkaavioista, mutta jos
>joku haluaa ton mun kytkennän niin voin kyl laittaa sen tänne.

Laita ihmeessä!

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 7.7.2004 13:09

No niin, toimiihan se minunkin kytkentäni, en vain osannut sitä eilen käyttää. :)

Seuraavaksi pitää etsiä kaksi siistiä painonappia, mielellään taustavalaistuja tietysti. Pelkästään yhdellä napilla cruisen käyttäminen tuntui vaikealta.

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 7.7.2004 20:54

Mikkor: Laita tuo sun kytkentäs ja melko yksityiskohtasesti niin yritän väsätä 99- boraani samanlaisen...

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 7.7.2004 21:03

Tolammin, suosittelen laittamaan kaksi nappia., set/- ja res/+. Noin homma pelaa ainakin mulla täydellisesti.

Mulla on nyt kytketty ECUn liittimet 14 ja 46 suoraan sulakkeelle F5, ja tästä pisteestä toisen painikken kautta liittimeen 45 (res) ja toisen painikkeen kautta liittimeen 44 (set).

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 7.7.2004 21:22

RB: Voisitko laittaa tuon sun kytkentäs mulle ja mielellään niin tarkasti kuin pystyt niin ainakin tulee paremmin ymmäretyksi.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 7.7.2004 23:04

Ota tuo CCS_kytkis.jpg ja lue edellinen viestini sen kanssa. Jos ei selviä niin yritän huomenissa piirtää kuvan. Sulake F5 on yhtäkuin tuon kuvan liitin 147.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 8.7.2004 21:13

Tässäpä sitten hand-cad -kuvani editoituna tuosta css-kytkiksestä:

Kuva

Ja versio 0.1 nappiasennuksestani löytyy täältä:

http://rbb.homeip.net/kuvatuksia/oho/cruisen_napit_versio_0.1.JPG

Hintaa koko asennukselle kertyi kokonaista 0€.

Kiitos kaikille osallistuneille!
Viimeksi muokannut RB, 22.12.2013 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 8.7.2004 22:01

Vois melkeen hivata Audista ton cruiseviiksen huisin kuuseen ja tehdä jotain samantapaista. Kuinkahan monta kertaa mulla on menny pitkät päälle, ku painasee cruisen päälle. Nyt ku siihen on tottunu, niin kylläkin harvemmin, mutta aina pitää olla varovainen ja sen napin painaminen vie keskittymistä muusta liikenteesta!

Jossain 70-luvun Audeissa oli muuten cruise ihan vakiona keinukytkimellä paneelissa.

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 8.7.2004 22:20

Kyllä mä tuon ymmärrän mutta käytännössä että mistä nuo piuhat löytyy ja mikä on sulake F5 ja tällaset asiat tahtoisin tietää paremmin.

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.7.2004 23:25

Kyllä mä tuon ymmärrän mutta käytännössä että mistä nuo piuhat löytyy ja mikä on sulake F5 ja tällaset asiat tahtoisin tietää paremmin.


http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 059#124059

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 9.7.2004 9:04

En kuvitellut että et ollut lukenut tätä ketjua alusta. ;-)

Heikki J jo auttoikin.

F5 on kojelaudan sulakerasian sulake, T10e on se musta liitin siellä kytkentärasiassa lasinpyyhkijöiden moottorin alla. Siihen pääsee _periaatteessa_ käsiksi sisäkauttakin, mutta vaikeaa voi olla. :)

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 9.7.2004 13:18

Kyllä olen lukenut mutta en ainakaan huomannut tuosta sulakkeesta että mistä sen löytää ja onko se joku valmiina oleva sulake vai pitääkö itse laittaa?

Jannu
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja Jannu » 9.7.2004 14:17

Luultavasti sulakerasissa sulake numero 5.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 9.7.2004 17:56

Ihan se siellä on olemassa se F5.

Hassua miten joku voi pitää itsestään selvänä että sulake F5 on sulake numero 5. Ei tullut mieleenkään suomentaa tuotakin. :)

Sama kai mistä sen +12VDC ottaa. Pääasia kai on että se tulee virtalukon takaa. En tiedä onko nykyautoissa eri sähköä elektroniikalle kuin esim. valoille ja muille paljon virtaa haukkaaville laitteille...

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 9.7.2004 18:19

No joo kyllä mä aattelin että se on se vitos sulake mutta varmistin vain kun siinä oli jotain muutakin sillä sulakkeella...

RB: Siis sisäkauttakin pääsee käsiksi mutta ulkokautta parempi... Vai?

VolvoTDi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 3.3.2004 10:27

ViestiKirjoittaja VolvoTDi » 9.7.2004 18:36

Oiskohan helpompaa ostaa se viiksi ja johtosarja yht. n.50 € ja lopettaa koheltaminen. Eri asia olisi jos auto ei olisi TDi, koska sitten se maksaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.7.2004 19:01

Ja mistäs niitä noin halvalla saa?

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 9.7.2004 19:12

Eihän se viiksi ja johtosarja niin paljoa maksa mutta asennus maksaa paljon enenmmän...

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 9.7.2004 19:56

Voi olla että selässä saisi olla pari nikamaa enemmän jos sisäkautta yrittää. Lasinpyyhkijöiden vivuston/moottorin poistaminen oli kuitenkin yksi helpoimpia hommia koko operaatiossa.

Viiksen ja johtosarjan ostamisen jälkeen työtä on _vielä_ enemmän kuin mitä mulla oli. Hondamiehet tietty tekee asiat eri tavalla kuin muut. ;-)

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.7.2004 20:37

Eihän se viiksi ja johtosarja niin paljoa maksa mutta asennus maksaa paljon enenmmän...


Kyllä ne viiksi ja johtosarja (ainakin uutena) maksaa reilusti enemmän kuin 50eur.

Lisäys: Mulla Leoniin ovh. n. 95eur.

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 9.7.2004 20:43

Quote:
Eihän se viiksi ja johtosarja niin paljoa maksa mutta asennus maksaa paljon enenmmän...


Kyllä ne viiksi ja johtosarja (ainakin uutena) maksaa reilusti enemmän kuin 50eur.


Niin maksaakin enemmän kuin 50 euroa. Tarkotinkin että ei se viiksen ja johtosarjan hinta sinänsä paha ole mutta asennus on törkeän hintanen.

VolvoTDi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 3.3.2004 10:27

ViestiKirjoittaja VolvoTDi » 9.7.2004 23:11

maksoin tarkalleen ottaen viiksestä 43€ (uudemman mallin viiksi jossa plus ja miinus viiksen päässä, oli toi malli halvempi ja parempi käyttää) ja johtosarjasta 25€ ja ohjelmoinnista 20€, yht 88€ Tampereen Laakkosella. Se 50€ oli muistivirhe, mutta ei se silti ole koheltamisen arvosta...

sam68
-
Viestit: 26
Liittynyt: 24.3.2004 13:22

ViestiKirjoittaja sam68 » 19.7.2004 17:11

Laitan tähän Passat -02 PD vakkarin asennusjutun:

Asennus ei ollut kovin ihme juttu, mutta ei kyllä ihan helppokaan. Viiksen vaihdossa oli vaikeinta saada airbag irti kun en saanut niitä lukituksia auki helpolla. Viiksen vaihto meni muuten todella helposti.

Johtosarjan kytkeminen oli lievä sekamelska johon onneksi sain tutun VW-huoltomiehen apua. Johdot juotettiin läpivienti/kytkentä-boxin sisällä oikeisiin paikkoihin eli valkoisen liittimen johtoihin. Johdoissa valmiina olleita liittimiä ei käytetty eikä niitä käytä huoltokaan kun vakkaria asentaa. Syy: liittimen irroitus on todella hankala homma.
Värit/juottaminen meni näin: (johtosarjan väri=>liittimen johto)
sininen=>sininen,
pun/kelt=>pun/kelt,
valk=>pun/harm,
mu/ke=>mu/va ja
mu/sin tulee sulaketauluun sulakkeeseen n.o 8 (mu/si johto). Juotin tämänkin kiinni kun en saanut liitintä irti kohtuuväkivallalla :)

VW-huollossa laittoivat VAG-COM:lla "vakkarin päälle" ja airbagiin tullut virhe poistettiin samalla.
Hintaa tuli viiksi+kaapeli=90€. Asennettuna hinta olis ollut ~290€ eli asennuspalkkaa tuli ~200€ eli yli 20€ tunnille! :) Homma kesti n.8h , mutta seuraavan samanlaisen laittaisin alle 3h.. ;)

tolammin
-
Viestit: 122
Liittynyt: 22.3.2004 19:51

ViestiKirjoittaja tolammin » 19.7.2004 19:13

Mä tein boraan viimeviikolla kahdella napilla tuon ja hyvin tuntuu toimivan. Huomasin tuossa myös sellasen että esim. jos on ajanut sataa ja kun tulee vaikka risteykseen ja joutuu hiljentämään eli cruise menee pois päältä. Sitten taas kun kerran painaa + nappia niin nopeus nousee takaisin siihen sataan joka oli ennen jarrun painamista.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 25.7.2004 17:58

Palataanpa vielä tähän vanhaan aiheeseen. Nyt on tullut cruisattua napeilla reilu pari viikkoa ja hienosti on toiminut. Löpönkulutus ei ainakaan ole lisääntynyt. :)

Nyt tuli mieleen sellainen kysymys että mitä ECU tykkää kun cruise on aina jatkuvasti "päällä", eli standby-tilassa? Toimiiko jokin asia jotenkin eri tavalla kuin jos cruise olisi kokonaan pois päältä?

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.7.2004 9:58

Aina se päällä mullakin on. Ei siitä oo mitään haittaa. Ihan turha se koko Off-asento.

megamagnum
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.1.2004 21:07

ViestiKirjoittaja megamagnum » 29.7.2004 14:11

Mites onnistuisi octavia -98 1.8:siin tolanen nappi viritys asentaa ? vai onko toi ccs tiisseli miesten herkkua ?

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 29.7.2004 14:30

Jos sulla on sähköinen kaasupoljin, selviät johtojen lisäilemisellä. Löysin tossa sattumalta netistä tuollaisen Audi TT:n CCS kaavion kanssa:
http://homepage.ntlworld.com/dgace/imag ... wiring.jpg

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 29.7.2004 18:07

megamagnum:
Vilkaisin Alfamerin Golf/Bora-kirjasta 1.8-DOHC-bensamoottorin AGN kohdalta mutta en löytänyt vakkaria siitä. :( Tuo mun AGR-dieselmoottori siitä löytyy ja sen vakkarin kytkis.

mikkor
-
Viestit: 32
Liittynyt: 11.8.2003 11:54

ViestiKirjoittaja mikkor » 27.8.2004 8:09

Oisko kenelläkään cruisen kytkentää AHU- moottoriin?

vtwin
-
Viestit: 227
Liittynyt: 29.7.2003 11:16

ViestiKirjoittaja vtwin » 27.8.2004 8:24

Osittain aiheeseen liittyen;

Omassa autossani on ns. multifunktion-ratti, jossa on cruisen napit.
Onko mahdollista muuttaa cruise viikseen vaihtamalla vain viiksi? Eli onko siis plug-n-pray -juttu?

Aattelin vaan, että jos vaika jostain ostais originaalin puu/nahkaratin..

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 30.8.2004 16:54

Onkohan Tdi Transportterissa jo valmiiksi jotain liitintä tolle vakkarille, kuten golfissa? Missä?
-vai tartteeko alkaa vetämään johtoja eculta asti..

haherskoi
-
Viestit: 14
Liittynyt: 19.4.2004 15:22

ViestiKirjoittaja haherskoi » 31.8.2004 11:48

Onko kukaan virittäny cruisea vaijerilliseen moottoriin? Tuleeko kalliiksi?

Judson
-
Viestit: 16
Liittynyt: 24.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Judson » 7.9.2004 12:01

Päteekö tuo boran kytkentä Passatiin TDi -98 ? ( AHU )

Reimond
-
Viestit: 638
Liittynyt: 1.8.2003 15:16

ViestiKirjoittaja Reimond » 8.9.2004 10:47

Onko liitin T10 valmiina kojelaudan alla (auton sisällä)?

Watercooled
-
Viestit: 166
Liittynyt: 25.8.2003 16:56

ViestiKirjoittaja Watercooled » 8.9.2004 12:20

Haherskoi: Ite asentelin kesällä vdo:n cruisen omaan pasuunaan (vaijeri) eikä ollu paha rasti. Hintaa oli reilu 300

mikkor
-
Viestit: 32
Liittynyt: 11.8.2003 11:54

AJQ-Moottorin kytkentäkaavio..

ViestiKirjoittaja mikkor » 29.10.2004 13:02

Oisko kenelläkään AJQ-moottoriin kytkentäkaaviota lähinnä ton cruisen kytkennän osalta?

Mistä vois saada???

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 16.12.2004 18:52

Tulipa tänään vahingossa todettua että kun painaa sekä SET että RES -nappeja yhtäaikaa, cruise putoaa pois päältä. Tämähän johtuu tietysti siitä että tilannetta ei voi orkkisviiksellä tapahtua. ECU tulkitsee tämän vikatilaksi ja kirjoittaa siitä huomautuksen vikamuistiin. ;-)

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 18.7.2005 12:40

Nostan kissaa pöydälle, samaa kyselen kuin muutkin on pariin otteeseen, mites AHUn kanssa, toimiiko, mistä, miten, jne? =)
cordyyn pitäs sovitella, transportterin cruiseviiksi on kyl tossa pöydällä, mutta jos helpommalla pääsis.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.7.2005 21:19

Toimii mutta boksille pitää vetää muistaakseni kolme johtoa ja loput saa sulaketaululta.

pasikok
-
Viestit: 9
Liittynyt: 4.6.2005 15:42

ViestiKirjoittaja pasikok » 20.7.2005 10:09

Putko muisti aivan oikein. Kolme johtoa vedetään ECU:lle ja vakionopeussäätimen 4. johto tulee virtalukon jälkeen 12V:sta. ECU:n päässä vakkarin johdot tulee pinneihin 34, 35, 66(tämä soveltuu AHU-moottoriin). Lue enemmän mun aikaisemmista viesteistä.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 11.8.2005 10:58

tässä yksi kaavio jolla kytkin cordon (vm.-00) vakkarin
http://img.photobucket.com/albums/v498/ ... Kaavio.jpg

Alexi
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.6.2005 14:32

ViestiKirjoittaja Alexi » 11.8.2005 16:20

Onko kukaan laittanut/asennuttanut tai muuten tietoa minkälainen homma olisi cruisen jälkiasennus AGU-moottoriseen vaijerikaasulliseen IV GTI Golfiin? Mitä maksaisi osat? Missä ja mihin hintaan hoituisi asennus pääkaupunkiseudulla?

tocarlsson
-
Viestit: 13
Liittynyt: 12.7.2005 23:26

ViestiKirjoittaja tocarlsson » 12.8.2005 12:15

Miksi tehdä kaikki itse?

Eli: ostin paikallisesta VW-merkkiliikkestä orkkis cruise viiksen. Mukaan tuli HYVÄT asennusohjeet. Paikallinen amis asensi tuon viiksen ja ajoi sen ohjelmistonkin läpi.

Kaikki toimii kuten pitääkin. Olisin muuten asentanut viiksen itte, mutta kun tuota luppo-aikaa on rajallisesti (eikä mulla ole tuota VW:n ohjelmisto systeemiä omasta takaa) ;) + asennukselle sain tällain 1v. takuun (eli saman kun koko viikselle)

Koko viksen hinnaksi tuli asennuksineen 120 €, kun autoa tilattaessa rasti kohtaan "vakionopeudensäädin" olisi maksanut muistaakseni 400 tai 480 €

EDIT: kyseessä siis IV korimaallinen -04 vuotinen variantti pwd Golf

SAMIQ
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 2.8.2005 22:41

ViestiKirjoittaja SAMIQ » 18.8.2005 23:08

Passat TDI 1996 1Z

Yhdellä painonapilla toteutettu ti-cruise
Aktivoin suorahuollossa etukäteen 30e
Painonappi 5,8e

Sitten pöyhimään liitintä jossa oli jo usko loppua mutta 1h etsittyäni
viimein löytyi kannattaa vaan jatkaa oli itselläni sotkettu sulaketaulun taakse johtojen keskelle.

Sulake nro 5 toiseen eli ylempään kantaan juotos josta sokeripalalle piuha

Sokeripalalta piuha mustaan johtoon liittimessä

Sokeripalalta piuha painonapille

Painonapilta piuha punaiseen johtoon liittimeltä

Jos haluaa uhrata toisen painonapin niin sokeripalalta piuha napille
Painonapilta piuha siniseen johtoon

Musta johto toimii on/off kytkimenä jätin sen toki standby-tilaan
Punainen johto toimii SET-kytkimenä ja + nappia painaen vauhti nousee
Sininen johto toimii RES-kytkimenä ja - nappia painaen vauhti laskee

Jos haluaisi kehittää tai ei mitään kehittää mutta mittaisi vielä tuleeko
aktivoinnin jälkeen 12v musta/harmaaseen piuhaan ja on toki sulakkeen takana niin ei tarvitsisi leikkiä sulakkeen nro5 kanssa.

leke
-
Viestit: 5
Liittynyt: 12.9.2004 14:24

ViestiKirjoittaja leke » 24.8.2005 9:57

Olisiko tietoa mihin ECU:n pinneihin vakkari kytketään Fabiassa -02 SDI koneisessa? Onko samat pinnit kuin tossa edellä olleessa golfissa?

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 22.9.2005 12:50

Onko kenelläkään lähettää/myydä/skannata/lainata viiksi-johtosarjapaketin mukana tullutta asennusohjetta

1203
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.9.2005 17:12

ompas kätevää

ViestiKirjoittaja 1203 » 4.11.2005 16:29

moi
ajattelin et haluisko joku tienata hieman ja rakentaa cruisen mulle passattiin vm 2000 1.9 tdi pd tiptronic

kasipallo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 17.10.2005 14:57

ViestiKirjoittaja kasipallo » 15.11.2005 14:46

Eikö tuohon hommaan olisi kaksiasentoinen keinukytkin omiaan(semmoinen joka palauttaa automaattisesti keskiasentoon) niin ei tulisi tuota ongelmaa että tulee painettua SET ja RES yhtäaikaa pohjaan. Löytyykö keltään Audi A4 TDI:n kytkentäkaaviota(B5, AJM kone)

kasipallo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 17.10.2005 14:57

ViestiKirjoittaja kasipallo » 21.11.2005 11:03

Nyt toimii keinukytkimellä mokoma, TDI ja bensavehkeissä näkyy A4:sen osalta olevan samat piuhat/värit

CasipariCat
-
Viestit: 64
Liittynyt: 9.9.2003 16:19

ViestiKirjoittaja CasipariCat » 22.11.2005 19:59

Tuli asenneltua tuossa tuo viiksi tuohon a6:seen. Rupes vaan tympiin ku huomas että tuo alkuperänen vakkariton viiksi on ontto ja takapuolelta saa irti semmosen peitelistan. Viiksen sisällä on tilaa aika hyvin ja sinnehän sais rakenneltua aika näppärästi vakkarin nappulat, vaikka mikrokytkimet viiksen sisään ja siistit tapit viiksen päästä ulos. Sais tehtyä noin aika fiksun systeemin. Pitää varmaan kokeilla tuohon vanhaan viikseen värkkäillä.

1203
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.9.2005 17:12

multa viiksi

ViestiKirjoittaja 1203 » 22.11.2005 20:36

.halvalla vain 50 +pk
Viimeksi muokannut 1203, 14.12.2005 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HJP
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.10.2005 21:49

ViestiKirjoittaja HJP » 28.11.2005 19:43

Mites cruisen asennus AGU-moottorilla varustettuun Golf IV GTI:hin onnistuu? Ebaysta noita löytyy hakusanoilla golf tempomat aika paljon...

Ebay.de

Kuju
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.4.2004 9:33

ViestiKirjoittaja Kuju » 28.11.2005 22:05

AGU moottorissa ei ole sähköistä kaasua eli vaatii esim. seuraavanlaisen sarjan eBay

leke
-
Viestit: 5
Liittynyt: 12.9.2004 14:24

ViestiKirjoittaja leke » 14.12.2005 10:42

No niin fabiaan pitäisi saada tehtyä tuommoinen napeilla toimiva vakkari tuollaisen kytkentäkaavion perusteella. http://i3.photobucket.com/albums/y96/leke76/FABIA/KAAVIO.jpg Ainoastaan toi virtapiuhan paikka on selvä. Mutta se, että mihin liittimeen muut piuhat laitetaan on hukassa. Kojelaudan alta löytyi ainoastaan tällainen ruskea liitin mutta siinä on jo kuudes pinni varattuna! http://i3.photobucket.com/albums/y96/leke76/FABIA/liitin.jpg Eli onko minulla oikea liitin kourassa vai olekos aivan hakoteillä?? Lisäksi neuvoja minkä piuhojen väliin laitetaan set ja reset?

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 14.12.2005 13:08

mihinkä hintaan noita valmiita alkuperäisiä viiksiä saa? onko kyseisessä viiksessä matkassa kauhea johto härdelli?

leke
-
Viestit: 5
Liittynyt: 12.9.2004 14:24

ViestiKirjoittaja leke » 14.12.2005 13:19

Alkuperäisen viiksen hintaa en ole kysynytkään. Vaan ajattelin joskos tollaisen saisi kytkettyä parilla napilla jonnekkin kojelautaan.

1203
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.9.2005 17:12

mulla viiksi myynnis

ViestiKirjoittaja 1203 » 14.12.2005 18:35

multa halvalla orkkisviiksi 50 + pk tai nouto

Peltsi
-
Viestit: 74
Liittynyt: 6.4.2005 19:37

ViestiKirjoittaja Peltsi » 31.12.2005 10:51

Olisko kenelläkään tietoa, mihin karvoihin Golf IV AZD/BCB koneiden MARELLI 4MV ECU:ssa pitää iskeä noi vakkarin viikseltä tulevat piuhat. Eli johdot välille ECU - liitin T10e.
Vaikka kuinka toivoin, ei niitä tietenkään ollu valmiiks vedelty.
Vai kannattaako edes yrittää?

Kuju
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.4.2004 9:33

ViestiKirjoittaja Kuju » 1.1.2006 8:26

BCB:n kytkennät

Der 10-fach Steckplatz am Lenkstockschalter wird wie folgt angeschlossen, entweder an den 10-fach Stecker (schwarz) im Wasserkasten, oder direkt ans Motorsteuergerät:

Pin
Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl Wasserkasten (T10e/1)
3 ro/ge Wasserkasten (T10e/2)
4 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
5 ws Wasserkasten (T10e/9)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
8 - -
9 - -
10 - -

bzw.

Pin
Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl/gr Motorsteuergerät (T121/75)
3 ro/ge Motorsteuergerät (T121/57)
4 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38)
5 ws Motorsteuergerät (T121/76)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38)
8 - -
9 - -
10 - -

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 1.1.2006 17:24

Onko kellään tietoa kuinka cruisen virittäminen onnistuu Audi 80 B4:seen? Yritin tänään etsiä sitä liitintä kojelaudan alta, mutta en ainakaan vielä löytänyt. Onko mahdollista, että piuhat olis vedettävä ECUlta asti?
Viimeksi muokannut peni, 3.1.2006 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 2.1.2006 7:47

http://jesi.1g.fi/cordy/tmp/cruisenappi.jpg
Tuommosen nikkaroitsin, toimii kun junan vessa.
Kiitän auttaneita!

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 5.1.2006 22:30

EDIT: nyt se toimii. Kytkentä menee niin, että valko/punaiselta piuhalta menee jatkuvasti 12v puna/siniselle ja kelta/mustalle. Sininen on "res/+" ja kelta/punainen "set/-", niille on siis painonapit.
Auto on siis Audi 80 B4 tdi, vm. -94.

No niin. Nyt sieltä kojelaudan alta, releiden takaa löytyi orpo sininen liitin, johon tulee viisi piuhaa: sininen, kelta/musta, puna/musta, puna/keltainen ja puna/valkoinen. Puna/valkoiseen tulee 12v, kun virta on päällä. Muista ei ole mitään hajua... Voisko tuo olla cruisen liitin? Ja jos se on, niin toimiiko homma tosiaan niin, että jos löydän sieltä esimerkiksi "set"-piuhan ja yhdistän siihen 12v palauttavalla painonappikytkimellä (siitä puna/valkoisesta johdosta), se asettaa nopeuden? Olisko vinkkejä siitä, mikä piuha tekee mitäkin?
Mikä on muuten pienin nopeus, jossa cruisen saa päälle?
Edit: Testailin tänään VAG-COMilla... Kytkin piuhat seuraavasti: puna/valkoiselta(+12v) piuha painonapille, ja painonapilta piuha kelta/mustaan johtoon liittimellä.
Lisäksi kytkin puna/valkoiselta (+12v) piuhan toiselle painonapille, josta taas piuha puna/siniselle johdolle liittimellä. Sitten koeajoin ja painelin nappeja... Ei toimi. VAG-COMista löytyi kenttä "cruise control", jonka alapuolella lukee Cl/Br/Re/Ac/on/on. Normaalisti kentässä on kuusi nollaa eli 000000. Kun painoin keltamustan piuhan nappia, muuttui viimeinen nolla ykköseksi. Kun painoin puna/sinisen painonappia, muuttui toiseksi viimeinen nolla ykköseksi. Vaikka painoin molempia yhtä aikaa, tai vuoronperään, ei cruise suostu toimimaan. Siinä VAG-COMin component fieldissä löytyy kirjain G ja Cruisen viimeinen kenttä näyttää 0.0 eli kyllä se enabloitu on. Ei vaan suostu jäämään päälle. Mitä mä oon kytkenyt väärin? Ongelma on siis kai se, ettei cruise mene päälle. Measuring Block 6 viimeinen kenttä näyttää aina vaan 0.0, cruise päällä sen pitäisi olla 1.0.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa