AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Valvoja: ffp jäsenet
AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Heips,
Ongelma on sellainen, että Volkswagen Passat Variant 1.9TDi (Moottoritunnus AHH) ei hehkuta ennen starttia, mutta hehkuttaa kun moottori käynnistyy. Hehkuttaminen tarkoittaa tässä hekutulpille tulevaa jännitettä.
Kun kanteen menevästä jakotukista ottaa lämpötila-anturin liittimen irti, niin silloin hehkuttaa ennen starttiakin mutta myös koneen käydessä. Se ei siis lopeta hehkuttamista ollenkaan, pois lukien moottorin sammuttaminen.
Olisiko vika tuossa lämpötila-anturissa vaiko onko jossain jokin rele, joka ohjaa jälkihehkutusta?
Reletieto, esimerkiksi valokuva, voisi olla suureksi avuksi. Yksi rele napsuu hehkutettaessa, mutta ei ole varmaa tietoa relejärjestyksestä. Mielestäni rele nro 202 menee kahteenkin kohtaan relepaneelissa. Lisäksi jossain annetaan tuolle releelle tiedoksi polttainepumpun rele ja toisaalla hehkutusreleeksi. KUmpikohan se on?
Kiitos jo etukäteen
ps. Onko tämä foorumi Facebookissa, jossa valokuvilla neuvon kysymynen olisi helpompaa.
Ongelma on sellainen, että Volkswagen Passat Variant 1.9TDi (Moottoritunnus AHH) ei hehkuta ennen starttia, mutta hehkuttaa kun moottori käynnistyy. Hehkuttaminen tarkoittaa tässä hekutulpille tulevaa jännitettä.
Kun kanteen menevästä jakotukista ottaa lämpötila-anturin liittimen irti, niin silloin hehkuttaa ennen starttiakin mutta myös koneen käydessä. Se ei siis lopeta hehkuttamista ollenkaan, pois lukien moottorin sammuttaminen.
Olisiko vika tuossa lämpötila-anturissa vaiko onko jossain jokin rele, joka ohjaa jälkihehkutusta?
Reletieto, esimerkiksi valokuva, voisi olla suureksi avuksi. Yksi rele napsuu hehkutettaessa, mutta ei ole varmaa tietoa relejärjestyksestä. Mielestäni rele nro 202 menee kahteenkin kohtaan relepaneelissa. Lisäksi jossain annetaan tuolle releelle tiedoksi polttainepumpun rele ja toisaalla hehkutusreleeksi. KUmpikohan se on?
Kiitos jo etukäteen
ps. Onko tämä foorumi Facebookissa, jossa valokuvilla neuvon kysymynen olisi helpompaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
http://aijaa.comJönssi_K kirjoitti:ps. Onko tämä foorumi Facebookissa, jossa valokuvilla neuvon kysymynen olisi helpompaa.
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Miksi käyttää aijjaata kun nykyään saa liitteitä suoraan tännekin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Whoa, toi tuli uutena, kiitos! :)
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Jälkihehkutus on aina päällä starttauksen jälkeen, mutta sen pitäisi kytkeytyä pois parin minuutin ajon jälkeen.
Jääkö jälkihehku siis "ikuisesti" tulille vai eikö ole odotettu tarpeeksi kauan?
Jääkö jälkihehku siis "ikuisesti" tulille vai eikö ole odotettu tarpeeksi kauan?
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Ja ei kai se vielä näillä lämpötiloilla ennakkoon pahemmin hehkuttelekaan.. Kun lähtee yhtälailla ilman hehkujakin tulille.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Hitusen poikkeaa aiheesta, mutta missä lämmössä nää tän vuosikymmenen autot haluaa että hehkutetaan ennen starttia?
Opiskelukaveri ajanu pari vuotta dieselillä eikä tienny mitä hehkuttaminen tarkottaa, aina suoraan avain starttiasentoon. :D
Ja mitä pahaa tapahtuu jos ei hehkuta vaikka tarttis?
Opiskelukaveri ajanu pari vuotta dieselillä eikä tienny mitä hehkuttaminen tarkottaa, aina suoraan avain starttiasentoon. :D
Ja mitä pahaa tapahtuu jos ei hehkuta vaikka tarttis?
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Viimeisintä huutoa olevissa on pikahehkut, joilla ei tarvitse edes -25 C:ssä esihehkuttaa, koska tulppa saavuttaa 800 C puolessa sekunnissa. Riittää kun starttaa suoraan käyntiin.
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Kiitoksia kovasti vastauksista.
Hämmästyttää tuo, ettei kylmääkään konetta hehkutettaisi "näin vanhassa" autossa.
Hehkutusta on siis testattu yön jäljiltä, jolloin lämpötilat on nollan pinnassa ja käyntiinlähtö oli huonoa sekä mustaa savua epätäydellisestä palamisesta tuli enemmän kuin mielestäni pitäisi tulla.
Tuo on testaamatta, että jälkihehkutus palaa parikin minuuttia käynnistyksen jälkeen. Noin 30sek-minuutin aikoja olen testannut, mutta nyt pitänee antaa käydä pidempään.
Tähän astisissa tuttavuuksissa tuo jälkihehku on ollut katkonainen, eli virran saanti hehkutulpille ei ole ollut jatkuvaa.
Nappihehku alkaa olemaan erittäin vahva vaihtoehto vaikka periaatteessa tämänkin ongelma pitäisi olla ratkaistavissa..
Kiitos
Hämmästyttää tuo, ettei kylmääkään konetta hehkutettaisi "näin vanhassa" autossa.
Hehkutusta on siis testattu yön jäljiltä, jolloin lämpötilat on nollan pinnassa ja käyntiinlähtö oli huonoa sekä mustaa savua epätäydellisestä palamisesta tuli enemmän kuin mielestäni pitäisi tulla.
Tuo on testaamatta, että jälkihehkutus palaa parikin minuuttia käynnistyksen jälkeen. Noin 30sek-minuutin aikoja olen testannut, mutta nyt pitänee antaa käydä pidempään.
Tähän astisissa tuttavuuksissa tuo jälkihehku on ollut katkonainen, eli virran saanti hehkutulpille ei ole ollut jatkuvaa.
Nappihehku alkaa olemaan erittäin vahva vaihtoehto vaikka periaatteessa tämänkin ongelma pitäisi olla ratkaistavissa..
Kiitos
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Anturi on NTC-elementti, jonka resistanssi kasvaa lämpötilan laskiessa.
Kun otat jäähdytysnesteen lämpöanturin piuhan irti, niin ECU kokee sen äärettömänä resistanssina, ja kuvittelee lämpötilan erittäin matalaksi. Niinpä se kytkee hehkutuksen päälle.
Voi olla, ettei autossasi ole mitään vikaa.
Kun otat jäähdytysnesteen lämpöanturin piuhan irti, niin ECU kokee sen äärettömänä resistanssina, ja kuvittelee lämpötilan erittäin matalaksi. Niinpä se kytkee hehkutuksen päälle.
Voi olla, ettei autossasi ole mitään vikaa.
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Testaan tuon, että jääkö hehku ikuisesti palamaan käynnistyksen jälkeen. Mikäli sammuu jossain vaiheessa, niin voin ajatella että auto on kunnossa siltä osin.
Nappihehku rinnalle varmistamaan kylmäkäynnistyksiä.
Näillä sitten talvea vasten iloitsemaan autoilun riemuista
Nappihehku rinnalle varmistamaan kylmäkäynnistyksiä.
Näillä sitten talvea vasten iloitsemaan autoilun riemuista
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Ootko tarkistannu hehkutulppien kunnon?
Itellä alko pari vuotta sitte takkuamaan käyntiinlähtö parinkympin pakkasesta (ilman esilämmitystä), löytyi 3 rikkinäistä hehkutulppaa..
Lähti kyllä käyntiin mutta ei käynny alkuu kunnolla.
Lämpöanturi toki voi myös antaa väärää tietoa.. Testerillä näkee ecu:lta onko suunnilleen kartalla.. Eikä tosin uus anturikaan taida paljoa maksaa..
Muita syitä huonoon käynnistyvyyteen vois olla esim. Kuluneet suuttimet tai vähän pielessä oleva ruiskupumpun ajoitus.. Ajoituksen tarkistus testerillä..
Toi oma kulkine siis oli agr-tekniikkainen (siis myös jakajapumppu-tdi) Cordoba ja noin 600tkm ajettuna..
Itellä alko pari vuotta sitte takkuamaan käyntiinlähtö parinkympin pakkasesta (ilman esilämmitystä), löytyi 3 rikkinäistä hehkutulppaa..
Lähti kyllä käyntiin mutta ei käynny alkuu kunnolla.
Lämpöanturi toki voi myös antaa väärää tietoa.. Testerillä näkee ecu:lta onko suunnilleen kartalla.. Eikä tosin uus anturikaan taida paljoa maksaa..
Muita syitä huonoon käynnistyvyyteen vois olla esim. Kuluneet suuttimet tai vähän pielessä oleva ruiskupumpun ajoitus.. Ajoituksen tarkistus testerillä..
Toi oma kulkine siis oli agr-tekniikkainen (siis myös jakajapumppu-tdi) Cordoba ja noin 600tkm ajettuna..
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Jakajapumppukoneissa pumpun ennakko tarkastukseen!
Ostin aikanaan yhden jakajapumppukoneisen golfin joka ei myyjän mukaan lähtenyt alle -15 asteesta käymään ilman roikkaa ja oli "hehkut rikki"
Hehkut oli kunnossa kyllä mutta pumpun perusajoitus niin myöhäisellä ettei se piirtänyt vcds:n TDI timing työkaluun edes pisteitä ruudulle.
Käänsin pumpun hihnapyörästä ajoituksen kohdalleen niin loppui kaikki kylmänä temppuilu.
Ostin aikanaan yhden jakajapumppukoneisen golfin joka ei myyjän mukaan lähtenyt alle -15 asteesta käymään ilman roikkaa ja oli "hehkut rikki"
Hehkut oli kunnossa kyllä mutta pumpun perusajoitus niin myöhäisellä ettei se piirtänyt vcds:n TDI timing työkaluun edes pisteitä ruudulle.
Käänsin pumpun hihnapyörästä ajoituksen kohdalleen niin loppui kaikki kylmänä temppuilu.
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Kuten kizmo kirjoitti niin jos ennakko kohillaan ei juurikaan hehkua väläytä alle -15 ja lähtee kuin palmun alta.
Hihnanvaihdossa tuo jostain syystä tuppaa menemään aina myöhäiselle jolloin alkaa käynnistysongelmat ellei ajoitusta tsekkaa.
Ajoituksenhan tuo tarvihtee pelkästään käynnistyksessä. Muutoin hommman hoitaa magneetti venttiili ja ecu koneen käydessä.
Hihnanvaihdossa tuo jostain syystä tuppaa menemään aina myöhäiselle jolloin alkaa käynnistysongelmat ellei ajoitusta tsekkaa.
Ajoituksenhan tuo tarvihtee pelkästään käynnistyksessä. Muutoin hommman hoitaa magneetti venttiili ja ecu koneen käydessä.
Re: AHH 1.9 tdi Hehkuttaa väärään aikaan
Kahden auton kanssa (Pösö 406 2l Hdi ja Polo 1,9SDI) tuli aikoinaan huomattua että -17c oli joku maaginen raja missä hehkuja alettiin toden teolla tarvita. Tässä lämpötilassa kun auto oli ollut pidempään niin starttia sai huudattaa jo aika reippaasti että lähti valtavan löpön tuoksuisen usvan kera käyntiin. Molemmissa autoissa oli siis kaikki hehkut rikki ja esim -14c lähti hyvin käyntiin karvan pidemmän startin kera mutta käytännössä ei huomannut eroa. Mutta se -17c... se oli paha paha
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 155 vierailijaa