VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Valvoja: ffp jäsenet
VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Apuuuva....
Hankin MK1 GTI projektiini MK2:n GTI 1.8 16v PL auton. Auto oli seissyt kuusen alla n. 3-4 vuotta, mutta jäänyt sinne ajosta. Ajattelin testata tekniikan ennen purkamista. Olen tehnyt kaikki perus sähkö- ja polttoainepuolen huoltotoimenpiteet. Antureita ym. en ole vielä lähtenyt vaihtamaan, mutta yleismittarilla ja netistä löytyvillä ohjeilla olen pyrkinyt näidenkin kuntoa tarkistamaan. Kone pyörii hyvin, kipinäkin tulee ja ruiskukin on testattu, eikä pitäisi olla mitään häikkää. Maan kanssa on ollut ongelmia. Kun saan maat moottoriin ja runkoon, että auto starttaa, niin tällöin bensapumput lakkaavat toimimasta? Pelkällä runkomaalla virrat päälle laitettaessa pumput pyörivät ja sammuvat, mutta auto ei puolestaan starttaa. Sulake- ja reletaululta lähtevää johtoviidakkoa en ole vielä hirvinnyt lähteä penkomaan. Kun saisi auton starttaamaan ja pumput toimimaan samanaikaisesti, niin olisi ehkä hieman lähempänä ongelman ratkaisua. Osaako kukaan neuvoa mistä pitäisi vikaa lähteä etsimään tai miten ongelmaa voisi oikoa, että koneen saisi käyntiin kunnon toteamiseksi?
Hankin MK1 GTI projektiini MK2:n GTI 1.8 16v PL auton. Auto oli seissyt kuusen alla n. 3-4 vuotta, mutta jäänyt sinne ajosta. Ajattelin testata tekniikan ennen purkamista. Olen tehnyt kaikki perus sähkö- ja polttoainepuolen huoltotoimenpiteet. Antureita ym. en ole vielä lähtenyt vaihtamaan, mutta yleismittarilla ja netistä löytyvillä ohjeilla olen pyrkinyt näidenkin kuntoa tarkistamaan. Kone pyörii hyvin, kipinäkin tulee ja ruiskukin on testattu, eikä pitäisi olla mitään häikkää. Maan kanssa on ollut ongelmia. Kun saan maat moottoriin ja runkoon, että auto starttaa, niin tällöin bensapumput lakkaavat toimimasta? Pelkällä runkomaalla virrat päälle laitettaessa pumput pyörivät ja sammuvat, mutta auto ei puolestaan starttaa. Sulake- ja reletaululta lähtevää johtoviidakkoa en ole vielä hirvinnyt lähteä penkomaan. Kun saisi auton starttaamaan ja pumput toimimaan samanaikaisesti, niin olisi ehkä hieman lähempänä ongelman ratkaisua. Osaako kukaan neuvoa mistä pitäisi vikaa lähteä etsimään tai miten ongelmaa voisi oikoa, että koneen saisi käyntiin kunnon toteamiseksi?
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Pensapumpulle oma syöttö että saa varmasti sen +12V ja kattoo että kipinää tulee niin pitäs pärähtää
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Kiitos vinkistä. Täytyypä testata.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Apuva edelleen.....
Samaiseen MK2:n GTI 1.8 16v PL autoon liittyen. Sain auton tulille 4 vuoden Ruususen unesta. Käynnistyy, tyhjäkäynti on vaikeaa ja auto herää n. 2500 rpm jälkeen ja sitten mennään puhtaasti kierrosalue loppuun asti (aikaisempaan viestiin viitaten pumput toimivat nyt normaalistin releiden kautta).
Tarkistin ajoitukset. Nokkahihnan, vauhtipyörän (kuin myös kampiakselin päässä olevan kiilahihnapyörän) merkit on kohdallaan. Tarkistin myös ruuvarilla, että 1 on yläkuolokohdassa merkkien kohdalla. Sytytysjohdot olivat puolassa (vastapäivään katsottuna) 1,4,3,2 ja merkkien ollessa kohdillaan pyörrin n. n 30 astetta!!! ennakossa (säätö tapissaan). Tällä set up:lla auto toimi kuten edellä kuvaisin.
Nyt muutin sytytysjärjestyksen oikeaksi 1,3,4,2 ja ennakon käsituntumalta n. 6 astetta. Nyt auto ei käynnisty. "hörähtää" joka kerta, mutta ei jaksa käydä sammuu saman tien. Ajoituksen ruuvamisella ei toivottua tulosta.
Jäähdytyksen ECU:lle tiedon antava lämpötila-anturin ollessa kiinni ei edes yritä käynnistyä. Luin jostain, että ECU:sta pitäisi vanha ajoitustieto saada poistettua ajoituksen säädön yhteydessä, jotta uudet asetukset saadaan voimaan. Jokaisessa moottorityypissä näyttää olevan hieman omanlaisensa nollaustavat, mutta en ole vielä löytänyt yksiselitteistä ohjetta PL-koneelle.
Mitä mieltä olette voisiko käynnistysongelma johtua tästä ja jos, niin löytyykö teiltä ohjetta tähän ECU:n nollaamiseen? Vai voiko ongelma olla jossain muualla?
Samaiseen MK2:n GTI 1.8 16v PL autoon liittyen. Sain auton tulille 4 vuoden Ruususen unesta. Käynnistyy, tyhjäkäynti on vaikeaa ja auto herää n. 2500 rpm jälkeen ja sitten mennään puhtaasti kierrosalue loppuun asti (aikaisempaan viestiin viitaten pumput toimivat nyt normaalistin releiden kautta).
Tarkistin ajoitukset. Nokkahihnan, vauhtipyörän (kuin myös kampiakselin päässä olevan kiilahihnapyörän) merkit on kohdallaan. Tarkistin myös ruuvarilla, että 1 on yläkuolokohdassa merkkien kohdalla. Sytytysjohdot olivat puolassa (vastapäivään katsottuna) 1,4,3,2 ja merkkien ollessa kohdillaan pyörrin n. n 30 astetta!!! ennakossa (säätö tapissaan). Tällä set up:lla auto toimi kuten edellä kuvaisin.
Nyt muutin sytytysjärjestyksen oikeaksi 1,3,4,2 ja ennakon käsituntumalta n. 6 astetta. Nyt auto ei käynnisty. "hörähtää" joka kerta, mutta ei jaksa käydä sammuu saman tien. Ajoituksen ruuvamisella ei toivottua tulosta.
Jäähdytyksen ECU:lle tiedon antava lämpötila-anturin ollessa kiinni ei edes yritä käynnistyä. Luin jostain, että ECU:sta pitäisi vanha ajoitustieto saada poistettua ajoituksen säädön yhteydessä, jotta uudet asetukset saadaan voimaan. Jokaisessa moottorityypissä näyttää olevan hieman omanlaisensa nollaustavat, mutta en ole vielä löytänyt yksiselitteistä ohjetta PL-koneelle.
Mitä mieltä olette voisiko käynnistysongelma johtua tästä ja jos, niin löytyykö teiltä ohjetta tähän ECU:n nollaamiseen? Vai voiko ongelma olla jossain muualla?
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Minulla on sama mottorimalli (PL) Auto on ostettu uutena jenkeissä vuonna 1988 ja tuotu muuttoautona ja ollut siitä asti meillä. Tämä taustoiksi. Nelisen vuotta sitten käyntiin tuli teräviä katkoksia joiden arveltiin johtuvan puolasta. Sen vaihtaminen auttoi ja auto toimi moitteettomasti kunnes vajaa vuosi vahdon jälkeen auto ei käynnistynyt lyhyen sammutuksen jälkeen. Hörähteli ja sätki mutta ei jäänyt käyntiin. Tulpissa oli kipinä tosin heikohko. Tästä alkoi kaikkien syttyosien vaihtoprojekti kunnes jäljellä oli enää puola , joka hohti uutuuttaan eikä sen johdosta ollut vaihtolistalla. Yksi ko mallin kanssa pelaillut kaveri kävi sanomassa, että tämä malli on erittäin kranttu puolasta. Kun se vaihdettiin lähti auto heti käyntiin ja toimi kuten pitää. Vastuullinen varaosakauppias sanoi, että Osca merkkillä myytäviä osia ei pitäisi käyttää. Sanoi että merkki voisi hyvin olla Rosca:) Huom Autoon kokeiltiin speksien mukaan sopivaa puolaa, joka ei toiminut - eli vain oikea malli käy.
PS: Onko kenelläkään tietoa voiko PL (Kat versio) moottorin muuttaa sen ajan (1989 malli) Euro moottoriksi. Tekisi mieli saada ne +10 hevosta käyttöön, jotka katti hukkaa.
PS: Onko kenelläkään tietoa voiko PL (Kat versio) moottorin muuttaa sen ajan (1989 malli) Euro moottoriksi. Tekisi mieli saada ne +10 hevosta käyttöön, jotka katti hukkaa.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) nyt käy
Kiitos vinkeistä. Itselläni oli aikoinaan (n. 25v sitten) -89 vuosimallin KR, mutta en osaa sanoa onko näiden konetyyppien välillä kovin suurta suorituskykyeroa. Sama käsitys on minullekin syntynyt, että PL todella kranttu käytetyistä varaosista. Myös moittorin säädöt pitää just kohdallaan, ei sinnepäin. Maat ovat myös jonkin asteinen murhe.
Nyt olemme saaneet, niin sytyksen kuin co:n säädettyä. Tätä ennen vaihettiin sytytyksen kaikki kulutusosat hall-anturi ja lambda-anturi mukaan lukien. ISV-venttiili piti säätää korvakuulolta, kun ei ole siihen sopivaa säätölaitetta. Bensan paineet tarkastettiin painemittarilla. Viimeiseksi vaihdettiin siirtopumppu. Nyt auto toimii moitteettomasti.
Mitä tulee kysymykseesi tehojen lisäämisestä KR-version tasoon, niin ilmeisesti ruiskun ja katin lisäksi ainoa ero moottoreissa lienee imunokat. Omasta PL:sta on katti otettu pois ja toimii vallan mainiosti. Ymmärtääkseni jos autosi ei ole ns. Vähäpäästöinen, niin näin voit tehdä sinäkin. Voisin kuvitella, että muutaman lisähevosen saa tällä toimenpiteellä.
Nyt olemme saaneet, niin sytyksen kuin co:n säädettyä. Tätä ennen vaihettiin sytytyksen kaikki kulutusosat hall-anturi ja lambda-anturi mukaan lukien. ISV-venttiili piti säätää korvakuulolta, kun ei ole siihen sopivaa säätölaitetta. Bensan paineet tarkastettiin painemittarilla. Viimeiseksi vaihdettiin siirtopumppu. Nyt auto toimii moitteettomasti.
Mitä tulee kysymykseesi tehojen lisäämisestä KR-version tasoon, niin ilmeisesti ruiskun ja katin lisäksi ainoa ero moottoreissa lienee imunokat. Omasta PL:sta on katti otettu pois ja toimii vallan mainiosti. Ymmärtääkseni jos autosi ei ole ns. Vähäpäästöinen, niin näin voit tehdä sinäkin. Voisin kuvitella, että muutaman lisähevosen saa tällä toimenpiteellä.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Tulppien kesto on ollut ABF moottorissa ongelma. Perus tulpat kesto 1000km ja iridiumit kestäneet. Kaikkea muutosta tosin koneessa. Kannessa tehty kaikki mahdollinen.
Itse muuttaisin tuohon ABF mallin nokat. Nostoa ja asteita enemmän kuin kr/pl yms muut 16v moottoreissa. G3 gti / passat / ibiza keulilla noita ollut.
Itse muuttaisin tuohon ABF mallin nokat. Nostoa ja asteita enemmän kuin kr/pl yms muut 16v moottoreissa. G3 gti / passat / ibiza keulilla noita ollut.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Kiitokset vinkeistä Katin poistoon. Autoani ei onneksi ole merkitty vähäpäästöiseksi, joten KAT ei ole pakollinen. Mistähän noita nokkia voisi kysellä?
Tänään kävi museokatsastaja tekemässä audittia ja pientä korjattavaa jäi ennenkuin museopaperit voidaan kirjoittaa. Tiedoksi muillekin että alkuperäinen kunto tarkoittaa tässä yhteydessä virheetöntä kuntoa eli alkuperäinen mutta ruosteessa ei kelpaa
Tänään kävi museokatsastaja tekemässä audittia ja pientä korjattavaa jäi ennenkuin museopaperit voidaan kirjoittaa. Tiedoksi muillekin että alkuperäinen kunto tarkoittaa tässä yhteydessä virheetöntä kuntoa eli alkuperäinen mutta ruosteessa ei kelpaa
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Tuo nokka-akseli juttu alkoi kiinnostamaan minuakin. Kaikki tieto hankintakanavista ja nokka-akseleiden tyypeistä otetaan kiitollisuudella vastaan.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Muutamia eri nokkia tullut kokeiltua.
Abf moottori nyt ollut kasassa 2 vuotta.
Abf omat nokat ei oo täys remontin jälkeen ollut paikakkaan
Catcams 266 asteiset nyt paikallaan
Kr nokat olivat sitä ennen ja tuntui että alkaa hyytyä reilu 6500 jälkeen. 266 vetää n 7500 rajoittajalle hyvin .
290 asteiset on hyllyssä ei toiminut oikein mitenkään enää vakio ruiskulla digifant ollenkaan. Vakio digifant ruisku säilyy golf cabrio 3.5.ssa
Jetta mk1 on talven aikana KR moottori kaasareilla siihen aattelin abf nokat tai 290.
290 tarvii vaan jo puristus suhteen nostoa.
PL tai joku muu imunokkia 2 kpl hyllyssä niistä voin luopua jos joku haluaa hointa aihiot.
Abf moottori nyt ollut kasassa 2 vuotta.
Abf omat nokat ei oo täys remontin jälkeen ollut paikakkaan
Catcams 266 asteiset nyt paikallaan
Kr nokat olivat sitä ennen ja tuntui että alkaa hyytyä reilu 6500 jälkeen. 266 vetää n 7500 rajoittajalle hyvin .
290 asteiset on hyllyssä ei toiminut oikein mitenkään enää vakio ruiskulla digifant ollenkaan. Vakio digifant ruisku säilyy golf cabrio 3.5.ssa
Jetta mk1 on talven aikana KR moottori kaasareilla siihen aattelin abf nokat tai 290.
290 tarvii vaan jo puristus suhteen nostoa.
PL tai joku muu imunokkia 2 kpl hyllyssä niistä voin luopua jos joku haluaa hointa aihiot.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Alkuperäistä KR imunokkaa saa uutena ihan kohtuulliseen hintaan.
https://www.volkswagen-classic-parts.de ... f-16v.html
Kahteen koneeseen (PL ja 9A) olen tuon vaihtanut ja on siinä alkuperäiseen selvä ero, vaikkei siitä nyt mitään voimamoottoria tuolla tulekaan. ABF nokilla saanee yläkierroksille vielä paremmin vetoja.
https://www.volkswagen-classic-parts.de ... f-16v.html
Kahteen koneeseen (PL ja 9A) olen tuon vaihtanut ja on siinä alkuperäiseen selvä ero, vaikkei siitä nyt mitään voimamoottoria tuolla tulekaan. ABF nokilla saanee yläkierroksille vielä paremmin vetoja.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Pitää ottaa asia harkintaan ensi talvena, kun otetaan PL-tekniikka irti mk2 korista. Tekniikka siirtyy mk1 GTI, joten tuo nokan vaihto voi olla aivan riittävä toimenpide. Toki pakoputkisto pitää rakentaa uusiksi. ke-jetronicia ei kannata katsastussyistä alkaa vaihtaa (alkupetäinen PL-tekniikka kelpaa suoraan muutoskatsastuksessa). Kiitos hyvistä vinkeistä.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
https://www.clubgti.com/forums/index.ph ... dy.156126/
tuolla on vertailtu nokkaakseleita. mun kisa koneseen hiottiin abf nokista ku niitä ei tarvi täyttää.
tuolla on vertailtu nokkaakseleita. mun kisa koneseen hiottiin abf nokista ku niitä ei tarvi täyttää.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
Kiitokset saamistani vinkeistä. Tovi jos toinenkin vierähti noita originaalisosia katsellessa. Taitaa mennä tuo KR-nokka tilaukseen. Joku taisi suunnitella pakoputkiston rakentamista, joka lienee minullakin edessä kun poistan katalysaattorina. Valikoimaa tuntuu olevan ja nyt olis kiva istua jonkun osaavan polvella ettei tule tilattua väärää tavaraa.
Palataan aiheeseen tuonnempana.
Palataan aiheeseen tuonnempana.
Re: VW golf gti 1.8 16v (PL) ei käynnisty
...ja vielä kun löytäisi sellaisen pakoputken, jossa äänimaailma olisi herrasmiesmäinen, eikä mikään teini pärinä :-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa