Touranin kaasuläppä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

Touranin kaasuläppä

ViestiKirjoittaja tourankuski » 20.9.2012 9:09

Keltainen moottorivalo syttyi kojelautaan ja testeri herjaa Intake manifold flap v157 eli ilmeisesti kaasuläppään viittaa. Auto toimii oikeastaan aika normaalisti. Kun sammuttaa auton, niin "hörähtää" jotenkin hieman raskaammin. Kaasuläppää on käytetty irti, mutta ulospäin ei siinä tietenkään mitään ongelmaa näkynyt.

Aikaisemmin kesällä oli käyntihäiriöitä johtuen laturilta lähtevän johtosarjan ylikuormituksessa. Tämä ongelma poistui, kun puristelin johtosarjaa joka puolelta. Käynti on ollut sen jälkeen normaali, mutta joku viikko takaperin tosiaan syttyi tämä valo, joka syttyy aina uudelleen, vaikka poistaa sen. Voisiko tällä johtosarjalla ja kaasuläpällä olla jotain yhteyttä? Lienee sulakekin hyvä tarkistaa?

Jossain luki jotain kaasuläpästä, mutta en löydä sitä tekstiä enää! Onko joku tilannut Saksasta autonosia? Meinaan, jos pitää tuo kaasuläppä tilata. Merkkiliikkeessä kuulemma kallis, en oo uskaltanu edes kysyä! Motonetissä yms. ei osaa löydy.

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

ViestiKirjoittaja tourankuski » 20.9.2012 13:32

Uskalsin sittenkin selvittää kaasuläpän hinnan: vaatimattomat 388€.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.9.2012 14:17

Kokeile liikkuuko kaasuläppä sormivoimin, jos liikkuu etsi sulakerasiasta/konehuoneen e-boxista palanut sulake ja uusi se. Jos saat vian poistettua eikä sulake pala heti uudelleen voisi ajatella vian olevan johtosarjassa jos siellä muutakin vikaa kerroit olevan.

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

ViestiKirjoittaja tourankuski » 20.9.2012 15:24

Kiitti. Jatkokysymys: mistä löydän moottoritilan puolelta sulakkeet? :-)

Jostain syystä en löydä ohjekirjapinkasta mitään listaa varokkeista/sulakkeista.(

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.9.2012 15:55

Tuosta: http://i35.tinypic.com/30upr3r.jpg

Eli akun oikealla puolella oleva kansi. Sen alta löytyy muutama rele ja pari riviä sulakkeita.

Sulake taitaa Touranissa(kin) olla paikalla F8, eli kuvaa kun katsot ja bongaat rele/sulakeboksin oikeasta laidasta relen 458. Sen takana 10A punainen sulake?
(Tosin tuo paikka F8 taitaa vaihdella auto/moottorikohtaisesti, mutta Touranissa sen pitäisi olla tuolla 458-relen takana)

Operaation jälkeen kannattaa nollata/lukea vikakoodit vielä, että vika on varmasti poistunut.

Itse irrottaisin akun navan, ennen kuin vaihtelen kaasuläppää tai irrottelen johtoja/sulakkeita...

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

ViestiKirjoittaja tourankuski » 20.9.2012 17:08

Kiitos! Tutkin asiaa!

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

kaasuläppä

ViestiKirjoittaja tourankuski » 26.9.2012 21:29

No niin. Hommasin Tarviketorilta kaasuläpän a 250€. Läppä vaihdettiin ja vikakoodi poistettiin. Kaks ekaa ajoa ja yht. 30km ei mitään ongelmaa ja tuntui, että pieni tahmeus oli hävinnyt ajosta. Mutta kolmas auton käynnistys ja eiköhän keltainen valo syttynyt ja emission workshop tuttuun tyyliin! Mites se kaasuläpän sopeutus? Eikö uuden läpän vaihdon jälkeen pitäisi riittää vikakoodin nollaus?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.9.2012 21:52

Vaihdoitko sen rikkinäisen sulakkeen kaasuläpän vaihdon yhteydessä? Hajonnut kaasuläppä polttaa tosiaan sen 10A sulakkeen, jonka paikan tuossa kuvien säestyksellä sulle selvitin...

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

ViestiKirjoittaja tourankuski » 26.9.2012 22:14

Rikkinäiinen kaasuläppä siis aina polttaa sulakkeen? En ymmärtänyt tätä aiemmista viesteistä, sen verran kovakalloinen oon.

Sulake ei siis ollut palanut. Mutta menin ostamaan uuden kaasuläpän silti.) Johtopäätös: vanha läppä siis oli aivan kunnossa ja vika muualla?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.9.2012 9:15

Juu, rikkinäinen kaasuläppä polttaa sulakkeen.

Eli siis: Sulla on ollut kaasuläppä rikki ja se on polttanut sen sulakkeen. Ehjä kaasuläppä ei sitä sulaketta polta...

Eli et kyllä ole sitä kaasuläppää turhaan vaihtanut. Vaikka sen olisi saanut sulakkeen vaihtamalla ja kaasuläpän puhdistamalla toimimaankin, niin se olisi kyllä hajonnut uudelleen vähän ajan kuluttua.
Kaasuläppä särkyy yleensä, kun akselin tiivisteet alkavat vuotamaan ja öljyä pääsee sähköisiin osiin. Tätä on kotikonstein lähestulkoon mahdoton lähteä korjailemaan.

Uusi kaasuläppä ei lähde toimimaan, ennekuin vaihdat ehjän sulakkeen.

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

ViestiKirjoittaja tourankuski » 27.9.2012 10:01

Markulle vielä: sulake EI ollut eikä ole vieläkään palanut.

Mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin en tiennyt, että viallinen kaasuläppä polttaa aina sulakkeen ja täten vaihdoin kaasuläpän. Mutta valo palaa edelleen ja vikakoodi herjaa kaasuläppää.

Johtopäätöksiä: 1: Vika ei ole ollut ilmeisesti vanhassa kaasuläpässä, vaan esimerkiksi jossain johtohässäkässä?

2: Vai onko mitenkään mahdollista, että sulake on säilynyt ehjänä vaikka vanha kaasuläppä on mennyt epäkuntoon ja valo on syttynyt?! Ja tällöin uusi kaasuläppä pitää jotenkin nyt ohjelmoida, että merkkivalo sammuisi?

On nyt vähän epäselvää tämä tekstini, mutta yrittäkää ymmärtää.)

Apua kaivaten Tourankuski

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.9.2012 20:43

On se tietysti aivan täysin mahdollista, että sulake säilyy ehjänäkin kaasuläpän hajotessa. Riippuu siitä, että mitä sieltä kaasuläpän elektroniikasta hajoaa.
Ja tällöin kaasuläpän rikkoutuessa jää vain vikakoodi muistiin ja kaasuläppä ei tietenkään toimi.

En tiedä olisiko näissä niin puupää-järjestelmä, ettei se kaasuläppä lähde toimimaan, ennenkuin vika on kuitattu (vikakoodit nollattu) ja valo sammunut?

Kokeile nyt vielä a) lukea vikakoodit b) nollata vikakoodit c) sopeuttaa kaasuläppä

Jos ei tällä reseptillä lähde toimimaan ja tarjoaa vieläkin jotain vikakoodia, niin sitten on jossain muualla vikaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 28.9.2012 9:05

Toimiiko flektit keulilla kun laitat ilmastoinnin päälle? Flektien ohjainlaite on samassa virtapiirissä "kaasuläpän" kanssa. Tällä tavoin saat ainakin tietää, onko sulake/virtapiiri oikeasti ehjä ja tuottaa vaadittavat 12 volttia.

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

ViestiKirjoittaja tourankuski » 28.9.2012 9:10

Flektit toimii. Vikakoodi nollattu, mutta valo syttyy uudestaan ja antaa heti samaa vikakoodia.

Sopeutukseen itselläni ei ole välineitä. Mikähän on Oulussa semmoinen paikka missä osaavat tuon homman tehdä? Meneekö merkkiliikkeen hommiksi, Pörhö tai SAH?

tourankuski
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.7.2012 10:46

ViestiKirjoittaja tourankuski » 29.9.2012 12:46

Tulipa vaan mieleen, että voisko vika olla kaasuläpän liittimessä. Onko näissä yleensä vikoja? Pystyykö helposti mittaamaan tuleeko kaasuläpälle virtaa? Auttaisko CRC mitään?

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 23.7.2014 14:04

Löytyiköhän aiheen aloittajalle tähän ratkaisu?

Autossani ovat juuri samat ongelmat. Olen yrittänyt etsiä myös vastausta, pitääkö uusi läppämoottori sopeuttaa vai ei? Merkkivalo palaa sitkeästi taulussa, vaikka kuinka koodit nollaa.

tirasina
-
Viestit: 132
Liittynyt: 7.1.2012 10:23

Re: Touranin kaasuläppä

ViestiKirjoittaja tirasina » 14.4.2019 9:26

Terve! Selasin vanhaa viestiketjua. Onko ongelmaan löytynyt ratkaisua, minun tourani potee samaa vikaa elikkä mootorin häiriövalo palaa sitkeästi. ja kaasuläppään vikakoodi viittaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa