Eli otsikonmukainen etuveto passat. Maantieajossa yli 80 km/h nopeuksissa alkaa auto tärisemään ja ratti nytkähtelee hyvin voimakkaasti oikealle. Vika ei ole jatkuva, vaan tärinä alkaa kun maantieajoa on ajettu kymmeniä kilometrejä. Tärinän alettua olen ajanut tiensivuun, ja pysähdyksen jälkeen pystyy taas jonkin aikaa ajelemaan ennen kuin tärinä ja ratin nytkähtely alkaa uudestaan.
Autossa laahasi vasen takajarru, sekä oikean puolen ulomman vetonivelen suojakumi oli hajonnut. Tänään hain auton korjaamolta ja siihen oli vaihdettu taakse molemmat jarrusatulat, sekä oikealle ulompi vetonivel. Ratin nytkähtely alkoi taas n. 30 km maantieajon jälkeen.
Onko foorumilaisilla kokemuksia tälläisistä oireista? Mistähän vikaa voisi lähteä seuraavaksi etsimään?
Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Ihan hatusta heitetty veikkaus että ABS siellä jarruttelisi oikean puolen etusatulaa? Koitahan napata ABS:n liitin tai sulakkeet irti ja uutta testilenkkiä.
(kannattaa tätä ennen varmistaa että jostain saa VCDS:n käsiinsä mikäli auto kadottaa ESP:n perusarvot tjsp.)
(kannattaa tätä ennen varmistaa että jostain saa VCDS:n käsiinsä mikäli auto kadottaa ESP:n perusarvot tjsp.)
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Pyöränlaakeria vois kans kannattaa tutkailla..
Ootko kokeillut heti pysähtymisen jälkeen onko toisen etupyörän keskiö lämpimämpi kuin toisen?
Sisemmät vetonivelet on kans tainnut joskus aiheuttaa aika vaikeasti paikannettavia tärinöitä/nytkymisiä..
Ootko kokeillut heti pysähtymisen jälkeen onko toisen etupyörän keskiö lämpimämpi kuin toisen?
Sisemmät vetonivelet on kans tainnut joskus aiheuttaa aika vaikeasti paikannettavia tärinöitä/nytkymisiä..
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Eikös tuossa ole se esp-nappi. Kytke se esp sullä pois ni näkee ettei ainakaan se kummittele. Abs tuo ei vaikuta.
Kyllä kai nuo korjaajat ties ton nykimisen ni samalla kattoivat sen etulaakerin.
Onko ohjaustehostimessa öljyä. Noissa alkaa vuotaa se pumpun ja hammastangon välinen paineputki ni öljy katoaa salakavalasti.
Kyllä kai nuo korjaajat ties ton nykimisen ni samalla kattoivat sen etulaakerin.
Onko ohjaustehostimessa öljyä. Noissa alkaa vuotaa se pumpun ja hammastangon välinen paineputki ni öljy katoaa salakavalasti.
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Sillä minä vaan tuota ABS:ää tiedustelin kun vastikään oli samanikäisessä Audissa ongelmia, ohjaamoon kuului selkeästi rytmikästä "tök-tök-tök" ääntä ja jarrulevyistä huomasi että vasen etunurkka selkeästi oli puhtaampi kuin oikea. Vein korjaamolle reklamaatioon kun oli juuri käynyt kulmien suuntauksessa ja kaveri löysi sitten takaoikelta hajonneen abs-kehän jonka vuoksi ABS jarrutteli etuvasenta nurkkaa ajossa..
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Niin tuo esp-nappi ei vaikuta absiin. Voi hyvinki olla abs vika.
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Noniin, kiitos vastauksista ja tässä vähän jatkoa aiheeseen. Ajelin äsken maantieajoa noin 150 km. Ajoin ilman ESP:tä ja sen kanssa, ei vaikutusta tärinään. Homma alkaa aina noin 30 km välein ja alkaa hennolla ratin tärinällä, ja melko satunnaisella rytmillä ratti nytkähtää selkeämmin oikealle. Vedin aina tiensivuun heti tärinän alettua ja pysähdyksen jälkeen pystyi ajelemaan taas muutaman kymmenen kilometriä ilman ongelmia.
Juuri ennen määränpäätä on pitkä alamäki jonka rullasin moottorijarrulla noin 90 km/h nopeudella, tärinä alkoi ja koitin vielä että sillä ei ole vaikutusta onko veto/vaihde päällä vai ei. En voinut tässä vetää sivuun koska olin moottoritiellä. Hetken päästä tärinä voimistui ja auto alkoi puoltamaan ihan tosissaan oikealle puolelle ratin vatkatessa melko kevyesti puolelta toiselle. Ratti oli käännettynä about 45 astetta vasemmalle ja näin sai auton kulkemaan jotenkuten suoraan. Valoihin pysähdyttäessä vielä kävelyvauhdissakin auto puolsi todella voimakkaasti, ja tässä huomasin myös että vasemmalta puolelta edestä kuului rutinaa tasaisella rytmillä. Valot vaihtui vihreäksi ja taas mentiin ilman mitään ongelmaa. Eli puoltaminen ja tärinä menee näköjään aika vakavaksi jos ei pysähdy heti niiden alettua.
Määränpäässä koitin kädellä levyjä sekä keskiöitä ja en huomannut lämpötilaeroa, mielenkiintoiseksi menee. Nappaan kotimatkaa varten nuo ABS:n sulakkeet irti ja katon onko sillä vaikutusta mihinkään. Ja semmosen olennaisen asian olen unohtanut sanoa, että ongelma alkoi renkaanvaihdon jälkeen. Ennen alla oli 16'' aluvanteet ja tilalle laitettiin 15'' peltivanteet uusilla nastarenkailla ja renkaat tasapainotettiin liikkeessä.
Juuri ennen määränpäätä on pitkä alamäki jonka rullasin moottorijarrulla noin 90 km/h nopeudella, tärinä alkoi ja koitin vielä että sillä ei ole vaikutusta onko veto/vaihde päällä vai ei. En voinut tässä vetää sivuun koska olin moottoritiellä. Hetken päästä tärinä voimistui ja auto alkoi puoltamaan ihan tosissaan oikealle puolelle ratin vatkatessa melko kevyesti puolelta toiselle. Ratti oli käännettynä about 45 astetta vasemmalle ja näin sai auton kulkemaan jotenkuten suoraan. Valoihin pysähdyttäessä vielä kävelyvauhdissakin auto puolsi todella voimakkaasti, ja tässä huomasin myös että vasemmalta puolelta edestä kuului rutinaa tasaisella rytmillä. Valot vaihtui vihreäksi ja taas mentiin ilman mitään ongelmaa. Eli puoltaminen ja tärinä menee näköjään aika vakavaksi jos ei pysähdy heti niiden alettua.
Määränpäässä koitin kädellä levyjä sekä keskiöitä ja en huomannut lämpötilaeroa, mielenkiintoiseksi menee. Nappaan kotimatkaa varten nuo ABS:n sulakkeet irti ja katon onko sillä vaikutusta mihinkään. Ja semmosen olennaisen asian olen unohtanut sanoa, että ongelma alkoi renkaanvaihdon jälkeen. Ennen alla oli 16'' aluvanteet ja tilalle laitettiin 15'' peltivanteet uusilla nastarenkailla ja renkaat tasapainotettiin liikkeessä.
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Tere, en tiedä onko samaa vikaa, mutta itellä teki 4Motion Passat satunnaisesti voimakasta puoltamista oikealle ja vapinaa rattiin hitaassa vauhdissa. Tämä ongelma poistui vaihtamalla ohjaustehostimen nesteet, jotka oli täyttä kuraa...
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Alpo1 kirjoitti: Ja semmosen olennaisen asian olen unohtanut sanoa, että ongelma alkoi renkaanvaihdon jälkeen. Ennen alla oli 16'' aluvanteet ja tilalle laitettiin 15'' peltivanteet uusilla nastarenkailla ja renkaat tasapainotettiin liikkeessä.
Sitten heti tarkistamaan renkaat että ovatko kaikki neljä saman kokoisia..
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Kiristä renkaat.
Kokeile kesärenkailla. Samalla kun vaihtaa heiluttele ja pyörittele renkaita. voi olla se laakeri tai vetari tai laatikosta tulla vika.
Kokeile kesärenkailla. Samalla kun vaihtaa heiluttele ja pyörittele renkaita. voi olla se laakeri tai vetari tai laatikosta tulla vika.
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
Vetarin sisänivel kuiva. Ai mistäkö tiedän..
Re: Passat 1.9 tdi AVB Ratin nytkähtely
allrad kirjoitti:Vetarin sisänivel kuiva. Ai mistäkö tiedän..
Annan äänen myöskin sisänivelelle
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa