VR5 rallatus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
VR5 rallatus
Eli potilaana 98 vuoden 2.3 V5 AGZ Bora. Jakopää siis sama kuin 12v VR6:sessa. Ongelmana on koneesta kuumana kuuluva rallatus. Ääni ei ole jatkuva vaan on taajuudeltaan selvästi koneen/nokkien pyörimisnopeutta pienempi. Tässä videota äänestä: https://youtu.be/aglOrufINWs
Käytin ylemmän jakopään kopan pois ja kiristin oli jumissa ja laahain murtunut. Kiristin palautui kun männän painoi suoraan, mutta oli aika herkkä jumimaan sisään päin painettaessa. Kiristinlaahaimeenkin oli kulunut aika hyvät urat mutta sitä ei saa vaihdettua irrottamatta vaihteistoa ja alempaa koppaa.
Vaihdoin mustan laahaimen, kiristäjän, öljyt ja suodattimen. Öljypohjakin kävi poissa mutta kiristimen palasta ei näkynyt. Joku varmaan vaihtanu öljypohjan joskus. Rallatus ei poistunut, ehkä ennemmin paheni(vainoharhaisuus). Tuleekohan ääni nyt varmasti jakopäästä? Aika selvästi kuuluu tuolta koneen vaihteiston puolelta mutta oudon harva on toi ääni?
Auto rullattu 330tkm.
Käytin ylemmän jakopään kopan pois ja kiristin oli jumissa ja laahain murtunut. Kiristin palautui kun männän painoi suoraan, mutta oli aika herkkä jumimaan sisään päin painettaessa. Kiristinlaahaimeenkin oli kulunut aika hyvät urat mutta sitä ei saa vaihdettua irrottamatta vaihteistoa ja alempaa koppaa.
Vaihdoin mustan laahaimen, kiristäjän, öljyt ja suodattimen. Öljypohjakin kävi poissa mutta kiristimen palasta ei näkynyt. Joku varmaan vaihtanu öljypohjan joskus. Rallatus ei poistunut, ehkä ennemmin paheni(vainoharhaisuus). Tuleekohan ääni nyt varmasti jakopäästä? Aika selvästi kuuluu tuolta koneen vaihteiston puolelta mutta oudon harva on toi ääni?
Auto rullattu 330tkm.
Re: VR5 rallatus
Noilla kilsoilla jos jakopäätä ei ole vielä tehty, niin tekisin pois.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Hyvin todennäköistä että alkuperäinen jakopää siellä vielä hyrrää.. Ainakin noi vaihdetut osat oli sen verran kuluneita. Ihmetytyttää vaan että mikä siellä ääntää kun ylemmän ketjun pitäisi olla nyt uudella kiristäjällä ja laahaimella ihan ok. Ellei ole tosi venynyt. Harmi ettei itellä ole kuin vcds lite, niin en pääse ketjun venyneisyyttä sillä tarkastamaan.^^BeBe kirjoitti:Noilla kilsoilla jos jakopäätä ei ole vielä tehty, niin tekisin pois.
Jos autoa olisi tarkoitus pitää pidempään tekisin jakopään jo ihan varmuuden vuoksi. On itsellä vaan tilapäisautona. Eihän noi osat kalliit ole kun febin tai swagin sarjaa saa alle 150€ virosta. Äkkiä toki hintaa tulee kun kytkintä yms uusii samalla..
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
https://www.youtube.com/watch?v=I1Fnx3aHuwg
Onko ton verran löysää kun nokat lukittu erikoistyökalulla? Erikoistyökaluksi sopii lattarauta.
Onko ton verran löysää kun nokat lukittu erikoistyökalulla? Erikoistyökaluksi sopii lattarauta.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Eipä tullu kokeiltua, mutta epäilen.HuHu kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=I1Fnx3aHuwg
Onko ton verran löysää kun nokat lukittu erikoistyökalulla? Erikoistyökaluksi sopii lattarauta.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Nyt on vaihteisto irti. Jakopäätä en kerennyt vielä avaamaan. Pitäisi miettiä mitä muuta jakopään lisäksi uusitaan. Kuinkahan kestäviä näissä on ollut nuo kaksoismassavauhtipyörät? Mietin vaan että menee kytkimen uusiminen hukkaan jos vauhtipyörä sanoo sopimuksensa lähiaikoina irti. Ei nimittäin saa tuota vauhtipyörää erikseen, vaan täytyy ostaa koko setti. Sen verran kerkesin vilkaista että painelevyssä oli volkkarin/audin logo eli on alkuperäisosa. Voiko olla näillä kilometreillä alkuperäinen kytkin(330tkm)? Huoltokirjassa ei merkintöjä kytkimestä.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
Sattusko siihen sopimaan VR6sen vauhtipyörä ?
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
https://uk-mkivs.net/topic/65038-vr6-fl ... completed/
Ilmeisesti vr6 vauhtipyörä käy ainakin johonkin versioon. Tällä agz moottorikoodillakin näkyy olevan kahta erikokokoista kytkin/vauhtipyörä settiä. Kasaan vanhalla kytkimellä jos se näyttää alkuunkaan hyvältä...
Paineasetelman pultit tilattu 12kpl marmorilta, kun olivat reilun euron kipale. Vauhtipyörän pultit yli 4€ kappale. En kyllä periaatteestakaan laita yli 40€ vauhtipyörän pultteihin. Ideoita mistä muualta voisi löytyä?
Osa nro: N 90665202
Vanhoilla kasaaminen on varmaan huono idea?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Ilmeisesti vr6 vauhtipyörä käy ainakin johonkin versioon. Tällä agz moottorikoodillakin näkyy olevan kahta erikokokoista kytkin/vauhtipyörä settiä. Kasaan vanhalla kytkimellä jos se näyttää alkuunkaan hyvältä...
Paineasetelman pultit tilattu 12kpl marmorilta, kun olivat reilun euron kipale. Vauhtipyörän pultit yli 4€ kappale. En kyllä periaatteestakaan laita yli 40€ vauhtipyörän pultteihin. Ideoita mistä muualta voisi löytyä?
Osa nro: N 90665202
Vanhoilla kasaaminen on varmaan huono idea?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
Kyllä se vanhoillakin pysyy. Kunhan muistaa laittaa ruuvilukitetta kiereisiin, ettei öljyt vuoda pultinreiistä.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Joo kasataan sitten vanhoilla vauhtipyörän pulteilla kun monet on ilmeisesti hyvällä menestyksellä niin tehneet. Paineasetelmaan uudet.
Nyt ois jakopää viimein kokonaisuudessaan näkösällä. Ei edelleenkään löydy muuta moitittavaa kuin ylemmän ketjun kiristinlaahaimen kuluneisuus. Ylempi ketju saattaa olla myös kyllä venynyt kun on reilusti löysää väärällä puolella ketjua kun kampiakseli ja nokat ajoitusmerkeissä. Nokkien välissä ei ole kovin paljon löysää mutta eihän siinä ole kun pari lenkkiä ketjuakaan.
Kytkin näyttää valmiilta kun urat kuluneet osittain kokonaan pois?
Kaksoismassapyörä vaikutti siinä mielessä hyvältä että "tyhjä liike" oli vain n. 3 starttikehän hampaan verran. Sivuttainkin heilui varmaan alle 2mm. Saakos tän vauhtipyörän vielä elvytettyä vai tarviiko tehdä mitään? Vähän ottanut väriä ja muutama pieni särö.
Termarikotelokin yllättäen rikki..
Kysymykset tiivistettynä:
1. Kytkin valmis, pitääkö vauhtipyörälle tehdä jotain, saako pelastettua?
2. Pitäisikö vetarin laipassa olla joku tiiviste pultin alla kun laipan ja vetärin välissä oli öljyä?
3. Kannattaako nyt samalla uusia muutakin kuin jakopää, kytkin, termarikotelo, kampuran stefa ja vetareiden stefat?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Nyt ois jakopää viimein kokonaisuudessaan näkösällä. Ei edelleenkään löydy muuta moitittavaa kuin ylemmän ketjun kiristinlaahaimen kuluneisuus. Ylempi ketju saattaa olla myös kyllä venynyt kun on reilusti löysää väärällä puolella ketjua kun kampiakseli ja nokat ajoitusmerkeissä. Nokkien välissä ei ole kovin paljon löysää mutta eihän siinä ole kun pari lenkkiä ketjuakaan.
Kytkin näyttää valmiilta kun urat kuluneet osittain kokonaan pois?
Kaksoismassapyörä vaikutti siinä mielessä hyvältä että "tyhjä liike" oli vain n. 3 starttikehän hampaan verran. Sivuttainkin heilui varmaan alle 2mm. Saakos tän vauhtipyörän vielä elvytettyä vai tarviiko tehdä mitään? Vähän ottanut väriä ja muutama pieni särö.
Termarikotelokin yllättäen rikki..
Kysymykset tiivistettynä:
1. Kytkin valmis, pitääkö vauhtipyörälle tehdä jotain, saako pelastettua?
2. Pitäisikö vetarin laipassa olla joku tiiviste pultin alla kun laipan ja vetärin välissä oli öljyä?
3. Kannattaako nyt samalla uusia muutakin kuin jakopää, kytkin, termarikotelo, kampuran stefa ja vetareiden stefat?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
Onko siellä jakopäässä alempana myös joku laahain joka olisi kulunut ja aiheuttaa ketjuun löysää?
Termostaattikotelon ja lohkon välistä tiivistettä ei saanut viime keväänä enää marmorilta, joutui metsästämään sopivan kokoisen ja paksuisen o-renkaan.
Termostaattikotelon ja lohkon välistä tiivistettä ei saanut viime keväänä enää marmorilta, joutui metsästämään sopivan kokoisen ja paksuisen o-renkaan.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Kaikki laahaimet vaikuttivat ehjiltä, kun sen yhden ylemmän jo aiemmin vaihdoin. Selvinnee paremmin kun purkaa ne irti ja vertaa uusiin.
Tuota vanhemman AGZ:n termarikoteloa ei saanut tarvikkeena eikä uutenakaan. Mutta ilmeisesti uudempi versio sopii, kun myynnissä on muunnoskittejä tuolle uudemmalle kotelolle.. Tilasinkin sen uudemman kotelon ja AQN:n termarilta lähtevän muoviputken, kun sellaiset tässä kitissä näkyy olevan: https://www.arz-tuning.de/shop/en/therm ... engine-agz
Ja uusi termostaatti tohon uuteen erilaiseen koteloon... Toivotaan että sopii.
Kytkinsetti tulee nyt ilman vauhtipyörää, mutta kai tuo vauhtipyörä on ihan ok :D
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Tuota vanhemman AGZ:n termarikoteloa ei saanut tarvikkeena eikä uutenakaan. Mutta ilmeisesti uudempi versio sopii, kun myynnissä on muunnoskittejä tuolle uudemmalle kotelolle.. Tilasinkin sen uudemman kotelon ja AQN:n termarilta lähtevän muoviputken, kun sellaiset tässä kitissä näkyy olevan: https://www.arz-tuning.de/shop/en/therm ... engine-agz
Ja uusi termostaatti tohon uuteen erilaiseen koteloon... Toivotaan että sopii.
Kytkinsetti tulee nyt ilman vauhtipyörää, mutta kai tuo vauhtipyörä on ihan ok :D
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
Kannattaa samalla vaihtaa noi rattaat, niissäkin on varmasti kulumaa ja nyt ne on helppo vaihtaa kun loota on pois.
Ja tuo vauhtipyörä näyttää ihan kypsältä, siinä 500e hujakoilla ulkomailta koko setti uutena, tarvitsee vain mitata vanha ja sitten tietää mikä sinne sopii.
Itse arvaisin että 5v vaihteiston kanssa olisi 228mm ja 6v kanssa 240mm, mutta kun osat on pöydällä niin varmista. 4syl moottorin kanssa voidaan kaikki osat vaihtamalla päivittää 240mm versioon helpolla ja uskoisin että Vr koneen kanssa sama
Ja tuo vauhtipyörä näyttää ihan kypsältä, siinä 500e hujakoilla ulkomailta koko setti uutena, tarvitsee vain mitata vanha ja sitten tietää mikä sinne sopii.
Itse arvaisin että 5v vaihteiston kanssa olisi 228mm ja 6v kanssa 240mm, mutta kun osat on pöydällä niin varmista. 4syl moottorin kanssa voidaan kaikki osat vaihtamalla päivittää 240mm versioon helpolla ja uskoisin että Vr koneen kanssa sama
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Perhana kun ei viittis tästä vanhasta romusta ihan uutta tehdä kun ei ole itsellä kuin sen aikaa että saa Audin maaleihin.. Varmasti ois hyvä vaihtaa kaikki rattaat samalla, mutta ei varmaan saa kuin marmorilta. Olen siinä uskossa että ei olisi kovin yleistä niitä näissä uusia [emoji848]
Vauhtipyörä on sitä pienempää mallia. Kytkinsetti jo tilattu, eikä millään ole rahaa pistää 500€ uuteen vauhtipyörään. Parempikuntoinen käytetty ois toki vaihtoehto. Tiedätkö sopisiko vanhan mallin vr6 vauhtipyörä?
Tuota ei taida saada hiottua kun tuo kitkapinta on tuolla syvällä piilossa. Voi olla että värjäytymän syy on vuotanut kampiakselin stefa, mutta hyvin tuo piti pari tuhatta kilometriä mitä ajoin säälimättä yhtään. Pykälää ei vauhtipyörässä ole yhtään. Pieniä säröjä(normaalia?) ja lämpövärjäytymää. Sanokaa joku muukin nyt ettei tota voi enää takaisin laittaa niin kehitän jotain :D
Edit: Venakopassa on kiinteä tiiviste. Pitänyt tähän asti silikonin kanssa, mutta nyt meni kappaleiksi kun kylmästä koneesta irrotin. Hyviä ideoita?
Edit2: 219mm on kytkimen halkaisija siis. Löytyi ehkä hyvä käytetty vauhtipyörä. Mikään muu vauhtipyörä ei varmasti käy tilatun kytkinsetin kanssa kun tässä paineasetelmassa 12 pulttia.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Vauhtipyörä on sitä pienempää mallia. Kytkinsetti jo tilattu, eikä millään ole rahaa pistää 500€ uuteen vauhtipyörään. Parempikuntoinen käytetty ois toki vaihtoehto. Tiedätkö sopisiko vanhan mallin vr6 vauhtipyörä?
Tuota ei taida saada hiottua kun tuo kitkapinta on tuolla syvällä piilossa. Voi olla että värjäytymän syy on vuotanut kampiakselin stefa, mutta hyvin tuo piti pari tuhatta kilometriä mitä ajoin säälimättä yhtään. Pykälää ei vauhtipyörässä ole yhtään. Pieniä säröjä(normaalia?) ja lämpövärjäytymää. Sanokaa joku muukin nyt ettei tota voi enää takaisin laittaa niin kehitän jotain :D
Edit: Venakopassa on kiinteä tiiviste. Pitänyt tähän asti silikonin kanssa, mutta nyt meni kappaleiksi kun kylmästä koneesta irrotin. Hyviä ideoita?
Edit2: 219mm on kytkimen halkaisija siis. Löytyi ehkä hyvä käytetty vauhtipyörä. Mikään muu vauhtipyörä ei varmasti käy tilatun kytkinsetin kanssa kun tässä paineasetelmassa 12 pulttia.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
https://www.instagram.com/p/Bn9cuNVB0X6/
tuossa on minun golfini vauhtipyörä hiottuna. onnistuu sen hionta.
tuossa on minun golfini vauhtipyörä hiottuna. onnistuu sen hionta.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Onko ihan jossain koneistamossa tehty? Tässä on kaksoismassavauhtipyörä. Hiookohan joku näitäkin TRE seudulla? Voi olla kyllä läpi asti ottanut lämpöä
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
Hiomo Kantanen Jyväskylässä hioi tuon.
Luulisi Tampereellakin olevan moottorikoneistamoita.
Luulisi Tampereellakin olevan moottorikoneistamoita.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Vähän nyt ihmetyttää kun uusilla hilppeillä ohjurin puolella näin paljon väljää? Ketju istuu tiukasti rattaille.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Re: VR5 rallatus
Eikös se kiristin toimi öljyn paineella, eli ketju kiristyy kunnolla vasta koneen käydessä...
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27.12.2018 13:55
Re: VR5 rallatus
Nyt alkais olemaan auto hyvin lähellä ekaa starttia. Kytkin oli jostain syystä vetänyt ilmaa sisään korjauksien aikana? Mitään linjoja ei ole irrotettu, ainoastaan työsylinteri irrotettu vaihteistosta.
Jarrunestesäiliöstä paineistamalla ja nipan avaamalla tuli jonkun verran ilmaa pihalle. En ollut kuitenkaan ihan varma tuntuiko poljin yhtä kovalta kuin ennen remonttia.
Kokeiltiin sitten ilmata vielä perinteisellä konstilla, eli toinen kabiinissa painaa polkimen lattiaa, ja toinen avaa ja sulkee nipan. Tällä tavalla poljin kuitenkin halusi aina jäädä lattiaan ja piti auttaa kädellä ylös. Ei tosin kokeiltu kuin ehkä 5 syklia, kun lisää ilmaa ei tullut ulos.
Sitten taas säiliöstä paineistamalla polkimeen sai ihan ok tuntuman. Onkohan ilmaa vielä tai jotain rikki?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Jarrunestesäiliöstä paineistamalla ja nipan avaamalla tuli jonkun verran ilmaa pihalle. En ollut kuitenkaan ihan varma tuntuiko poljin yhtä kovalta kuin ennen remonttia.
Kokeiltiin sitten ilmata vielä perinteisellä konstilla, eli toinen kabiinissa painaa polkimen lattiaa, ja toinen avaa ja sulkee nipan. Tällä tavalla poljin kuitenkin halusi aina jäädä lattiaan ja piti auttaa kädellä ylös. Ei tosin kokeiltu kuin ehkä 5 syklia, kun lisää ilmaa ei tullut ulos.
Sitten taas säiliöstä paineistamalla polkimeen sai ihan ok tuntuman. Onkohan ilmaa vielä tai jotain rikki?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa