2.0tdi bkd ongelma (kunnossa)
Valvoja: ffp jäsenet
2.0tdi bkd ongelma (kunnossa)
Moro. Golf v 4motion -06 ajettu 280tkm. Turbo uusittu noin 50tkm sitten. Oireena käynnistyksen jälkeen kylmänä tai lämpimänä kone, ei vetoja parilla eka kiihdytyksellä. Kaasun löysättäessä kuuluu outo woosh.. ääni. Sitten alkaa toimimaan eli vääntämään alhaalta normaalisti ja pelaa taas seuraavaan käynnistykseen asti. Vikavaloa ei anna ja ahtoja seurattu torguella ja ne näyttäs normaalilta. Onko tuo nyt vnt vika vai joku muu halvempi vaihtoehto. Auto aika tuore niin ei tietoa pitkäänkö käyttäytynyt noin.
Viimeksi muokannut j.p.s, 23.9.2018 7:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Muutaman kerran pöläyttänyt eka kiihdytyksissä sinertävää savua ja usein mustaa utua. Imuletkussa eli haitariletkussa kohtalainen reikä löyty. Se paikattu ja vedot palasi huomattavasti. Mustaa savua joskus polettaessa mut se varmaan normaalia.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Kyllä tuo oma pölläyttää vaik kaikki ilmeisesti ok
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Ei loppunutkaan ongelmat siihen. Turbosta alkanut kuulua sakkaus ääntä ja sinistä pölläyttelyä ilmennyt. Tänään eka kerran limb mode yliahdosta. Raju karstanpoltto moottoritiellä saanut mitä ihmeellisempiä ääniä tulemaan turbon suunnalta. Pitäisikö vnt vivun saaha liikkumaan alipaine letkusta suulla imemällä? Sormella saa vivun just liikkumaan jonkin verran. Taitaa olla turbon vaihto edessä. Kestihän tuo sen 50tkm/3vuotta.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Ei se suulla imemällä liiku. Jos sitä ei oo oikein säädetty vaihdon yhteydessä niin ei se tuota pitempän kestä. Voihan seki vaikuttaa jos se on siitä haitarista pitempään sulla vuotanu. Kai se jotaki voi vaikuttaa jos ilmamäärä poikkeaa halutusta x verran.
Se sinertävä savu on kaiketi öljyä, sen se tekee ku kylmä painelaakeri on väljä. Vuotaa imuilman mukaan öljyä ja polttaa sen. Sitte ku lämpiää niin piettää taas sen öljyn oikealla puolella. Tästä mie päättelisin että ei oo säädetty sitä turboa kunnolla vaihdon yhteydessä ja sielä on ollu joka polkasulla aikaset pakopaineet ja tuossa tulos, 50tkm ja 3 vuotta.
Se sinertävä savu on kaiketi öljyä, sen se tekee ku kylmä painelaakeri on väljä. Vuotaa imuilman mukaan öljyä ja polttaa sen. Sitte ku lämpiää niin piettää taas sen öljyn oikealla puolella. Tästä mie päättelisin että ei oo säädetty sitä turboa kunnolla vaihdon yhteydessä ja sielä on ollu joka polkasulla aikaset pakopaineet ja tuossa tulos, 50tkm ja 3 vuotta.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Paljon mahdollista, että vaihtoturbo on ollut väärin säädetty. Ei tietoa onko kunnostettu vai uusi. Ja sekin letkun vuoto voinut olla hyvinkin pitkään jo ilman kummempia oireita.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Noniin turbo vaihdettu ja sakkaus äänet pois. Muutenkin väännöt terävemmin tulee. Mutta sinisen savutus jatkuu ennallaan ellei pahempana. Eli käynnistyksen jälkeen ja pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kiihdytyksessä sinistä utua pukkaa hetken. Onko kone jo noin väljä vai mikä tuossa nyt on. Ahtoputken liitos hikoilee öljyä enemmän mitä aikaisemmin. Voiko tuonne tulla muualta öljyä kuin turbon kautta?
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Tarkista alipainejärjestelmä.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Axi kirjoitti:Tarkista alipainejärjestelmä.
Saisko selitystä miten alipainejärjestelmä vaikuttaa öljyn palamiseen?
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Alipainepumppu sanan mukaisesti imee alipaineen putkiin. Jos alipainejärjestelmässä on vuotoa, pumppu työntää ilmaa kampikammioon eli aiheuttaa ylipainetta kampikammioon.
Huohottimen kautta sitten menee sekä ilmaa että öljyä turbon imupuolelle ja ahtoilman mukana eteenpäin.
Huohottimen kautta sitten menee sekä ilmaa että öljyä turbon imupuolelle ja ahtoilman mukana eteenpäin.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Axi kirjoitti:Alipainepumppu sanan mukaisesti imee alipaineen putkiin. Jos alipainejärjestelmässä on vuotoa, pumppu työntää ilmaa kampikammioon eli aiheuttaa ylipainetta kampikammioon.
Huohottimen kautta sitten menee sekä ilmaa että öljyä turbon imupuolelle ja ahtoilman mukana eteenpäin.
Ok. Näin kerkesin jo jostain lukeakin. Alipaine letkuja kävin läpi mutta ei noista mitään vuotoja löytynyt tai en löytänyt. Lisää kokeilua missä vaiheessa savutus tulee tälle aamua. Kylmänä kone käyntii ja sievää kaasuttelua perään ei mitään savutusta. Vähän aikaa tyhjäkäynnillä ja uudestaan hieman kaasua ja sininen/harmahtava pöläytys. En osaa sanoa onko öljyn käry vai palamatonta polttoainetta. Auto toimii muuten hyvin ja käy tasasesti tyhjäkäynnillä.
Pitää vielä seurata tuleeko tuota öljyä reilummin ahtoputkeen vielä. Puhdistin sen eilen. Miten vikanainen suihku oireilee, voiko tehdä tuota savutusta?
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Aukasin ahtoputken uudelleen ja kuivalta vaikutti vaikka savutus jatkuu. Olen kaliistunut siihen että tuo pöläytys on palamatonta dieseliä eli joku suutin vuotais. Tai ainakin vahva arvaus. Auttaisikohan ne ihmeliemet tankkiin mitään.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Ne puhdistusaineet osaa kyllä liottaa kakat pois mutta eivät muutu kemiallisesti metalliksi ja paikkaile koloja, tuohon suuntaan siis ei niistä ole apua.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Taisi selvitä savustuksen syy. Otin ilmamassamittarista pistokkeen irti ja heitin lenkin. Ei minkään väristä savua tullut ja vetoja tuntui olevan paremmin kuin piuha kiinni. Eli eikö tuo viittaisi imm anturavikaan. Mitä kaikkea tuo varakartalle meno ohittaa?
Edit: uusi massamittari ei vaikutusta. Vaalea/sininen pölläytys tulee välillä kaasuttaessa. Johto irti loppuu heti pölläytys.
Edit: uusi massamittari ei vaikutusta. Vaalea/sininen pölläytys tulee välillä kaasuttaessa. Johto irti loppuu heti pölläytys.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Tuliko sil uuella anturilla vetoja myllyyn vrt edellinen?
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Ylpäähän tuli aavistus lisää potkua ja eka kerran näin mustaa savua taustapeilistä täyskaasu kiihdytyksessä motarilla.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Päivitystä aiheeseen. Savutus lisääntyi melkeen kokoaikaiseksi ja pientä nykimistäkin jo havaittavissa osakaasulla. Otin kokeeksi egr venttiilistä alipaineletkun irti ja tulppasin sen. Savutus loppui samantien ja ei päivän ajoilla savuttanut yhtään ja kiihtyy tasaisemmin mitä aiemmin. Lisäksi kiinnitin huomiota ihme suhinaääneen mikä kuuluu ilmanputsarikotelon ja tulipellin väliltä kun kaasuttelee paikallaan. En muista että ois aina kuulunut. Ei saanut selvää vuotaako joku putki, ei ainakaan haise pakokaasulle.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
BKD:ssäkin on egr:n lauhdutin, semmoinen rst-putki siellä pakosarjan lähellä.
Siinä on alipainekäyttöinen läppä, jonka alipainekello saattaa hajota.
Katsopa otsalampulla ja peilillä. Ja sitten alipainepumppu/testeri kehiin...
Siinä on alipainekäyttöinen läppä, jonka alipainekello saattaa hajota.
Katsopa otsalampulla ja peilillä. Ja sitten alipainepumppu/testeri kehiin...
Re: 2.0tdi bkd ongelma
Se suhina tuleekin näköjään siitä kun tulppaa egr alipaineletkun. Viimeisin diaknoosi, suuttimien o renkaat vuotaa. Ne vaihtoon seuraavaksi.
Re: 2.0tdi bkd ongelma
j.p.s kirjoitti:Se suhina tuleekin näköjään siitä kun tulppaa egr alipaineletkun. Viimeisin diaknoosi, suuttimien o renkaat vuotaa. Ne vaihtoon seuraavaksi.
Edit: Suuttimiin ei koskettu vaan vika oli korjatussa turbossa. Uusi Garretti paikoilleen ja auto toimii paremmin kuin koskaan. Ei turbon potkasuja ja vääntää jo sieltä 1700prm lähtien aina punarajalle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa