Volkkarin surma

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

VWDoctor
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.12.2013 19:50

Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja VWDoctor » 23.7.2018 19:51

Onko seuraava tapahtuma osoitus teidemme heikosta kunnosta vai vain yksi miljoonasta kun karman laki astuu voimaan.
Vaimon körötellessä kotia kohti, kestopäällysteisellä tiellä. Hiljattain kaivettu ojarumpun kohta oli täytetty soralla, jossa sattui olemaan ainakin yksi isompi sattuma mukana. "Kolmisormisen kämmenen" kokoinen kivenlimppu päätti kiepsahtaa sopivasti öljypohjan ja tien väliin, josta se tukeutui kestopäällysteen kulman kautta 1.6 AKL bensamotin öljypohjaan, joka heikompana antoi periksi.

Matka jatkui seuraavan kilometrin verran, jolloin kone jämähti öljynpuutteesta kiinni. Kävin samoin tein hinaamassa raadon kotio. Kotona katselin, että se olikin kivi joka öljypohjasta kurkisteli, eikä kiertokanki. Tuli samoin tein mileen, että kuinkahan palajon sitä ööliä on tiellä ( tai ei siis enempää mitä kone vetää).

Tuli heti myös mieleen mahdollinen kiveniskukohta, joka on sopivasti ennen mutkaa. Soittelin häkeen, jotta tulkaa siivoamaan öölit poies, ettei motoristit ole heti nokillaan. Eihän ne tehneet muuta kuin ripottelivat jotain valkoista raetta ja lähtivät takaisin munkkikahveille.

Tekaisin tuosta ELY-keskukselle korvaushakemuksen, joten saas näkee ilmoitetun 5 kk jonotusajan jälkeen, miten käy korvausten suhteen. Siihen asti Voklkkari mököttää koskematta.

Aattelin kyllä irrotella tuon ölppipohjan , jos vaikka kehystäis sen ja antais vaimolle lahjaksi sopivan tilaisuuden tullen. Näkis samalla kuinka vakaalla pohjalla parisuhde on....
Kuva

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 23.7.2018 20:49

Ai helevetti. En oo kyllä moista nähny. On kyllä todella huonoa tuuria.

Itsellä meni 70km/h rajoitusalueella vanne soikeaksi, rengas vaurioitui, pyöränlaakeri alkoi ulista (oli varmaan menossa se jo ei tollasesta pitäis mennä vaikk kova tälli olikin)
Oli sellanen ehkä 30cm halkasijaltaan oleva reikä tiessä johon vanne sopivasti upposi, syvyyttä ehkä 8-12cm.

Lopputulema tais olla kaikkine kuluineen 450€
Hain elykeskuksesta korvausta, meni 6kk ja vastaus oli että tiellä liikkuu 20t autoa päivässä ja kolmesta on vain tullut korvaushakemus joten ei se niin paha reikä ollut. (soittoja oli tullut mutta niitä ei lasketa terveisin käsittelijä)

Kolari korjaamossa työnjohto sanoi että oli edellis talvena ollu tapaus missä puu oli kaatunut tielle ja kuljettaja ei mutkanjälkeen saanut auto pysähtymään ja keula meni uusiksi, meni liikennevakuutuksesta kun Ely ei korvannut.

VWDoctor
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.12.2013 19:50

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja VWDoctor » 24.7.2018 11:15

Oli kyllä sellainen tuuri, että ei voi muuta ku ihmetellä. Kivi on edelleen kiinni, onneksi, muutoin olis kyllä ihmetelty vielä enemmän.

Tuossa pari linkkiä, jos jollain muullakin olis asiaa vahingonkorvausten tiimoilta:
https://www.ely-keskus.fi/web/ely/vahingonkorvaukset

Noihin kannattaa tutustua etukäteen, joitain kohtia on jälkikäteen turha koettaa perustella tai näyttää toteen.

Kaavakkeen täyttö netissä, spostiin kolahtaa lähetyksen jälkeen pdf lomakkeesta. Lomakkeen skaalautumattomat laatikot ovat hanurista, kun nuolinäppäimellä pitää rullata tekstiä näkyviin.
https://anon.ahtp.fi/_layouts/15/FormSe ... on.ahtp.fi

Korjautitko ensinnä itse ja hait kuittien mukaan korvauksen? Minä en kyllä ajatellut korjauttaa mitään ennen ELYn päätöstä, moottorinvaihdon hinta kun pompsahtaa "tonnilla yli" auton myyntiarvon.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja Axi » 24.7.2018 19:07

Hyvin suurena ihmeenä pidän, jos ELY korvaa koko moottorin.

Yleisen käytännön mukaisesti korvauksena on öljypohja tarvikkeineen + öljyt ja asennustyö.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja nani » 25.7.2018 9:02

Kyllä minä en saanu euroakaan öljypohjavammasta.

Pienellä asfaltti tiellä talvella 14cm korkea jäinen ura, siihen osui. Puskuri halki ja öljypohja halki. Emäntä ajo niin noin 15km ennenkä sytty valot tauluun onneksi.

Auto kuvattiin, tie kuvattiin molemmat mitan kanssa. Soitin ja infosin asian niin käskivät tehä verkossa hakemuksen, tein ja odotin kuukausia, kunnes tuli hylätty päätös.

Ajankohtaan nähden urakoija oli vasta aurannut tien, vetosivat säiden vaihteluun että uria syntyy lämpötila heittojen takia. Ja että kukaan muu ei ollut valittanu tien kunnosta.

Tämä kaikki pohjois-pohjanmaalla.


Uus öljypohja kiinni, auto toimi. Pari kk ja koko kone vaihtoon.

VWDoctor
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.12.2013 19:50

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja VWDoctor » 25.7.2018 11:46

Liitteiksi korvaushakemukseen lähti autokorjaamon lausunto, jonka mukaan moottori on vaurioitunut niin pahoin, että se on vaihdettava. Lisäksi Auto Jerryn kautta otettu tarjouspyyntö moottorin vaihdosta.

Tässä tapauksessa motti ei tule kuntoon pelkällä uudella öljypohjalla/öljyillä, se kun pitäis saada pyöriinkin ennen sitä.

Kyllä valot vaimonkin mukaan kojelautaan syttyivät ja tien sivuun tuuppasi heti ensi tilassa, mutta jumisnaakkeliin meni sitä huolimatta.

Saas nähdä tuoko pukki ELYn joululahjan vai lähettääkö keripukin pahoittelukirjeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.7.2018 11:49

Mikäköhän siinä on että kun valo syttyy, ni onkin jo myöhäistä sammuttaa? Eiks se valo just sitä varten oo että vasta sit on öljynkierto seis?..

VWDoctor
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.12.2013 19:50

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja VWDoctor » 25.7.2018 12:20

Sitä tuossa olen kans miettinyt. Pakko sinne on ollut lähteä kiertoon jotain kivimoskaa tai muuta, ei se pelkästä öljynvähyydestä ihan heti vedä jumiin.

Taitaa tuo kivi olla just sihdin kohdilla, olisko sihdistä irronnut verkonkarvoja, kivestä muuta murenaa? Kivi ei kyllä sinällään ole estänyt mosan pyörimistä.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.9.2018 22:22

IV golfissa melkein pakollinen olla kunnon pohjapanssari kun öljypohja roikkuu apurungon alapuolella ainakin TDI:ssä, itsellä KOY Sheriff panssari jo yhden kerran pelastanut öljypohjan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 13.9.2018 20:12

Se öljynpaine loppuu sieltä aikalailla kuin veitsellä leikaten kun pumppu imaisee tyhjää ja samantien loppuu voitelu laakereista - kyllä se yleensä on aikalailla moro samantien. Kävi itselle pari viikkoa sitten kun ffp cup kisassa kakkosautosta antautui öljycoolerin letku. Auto sammuksiin heti kun valo syttyi, mutta jumissa on pata. Ei siinä ehdi mikään järjestelmä sytytellä ensin keltaista öljynpainevaloa ja sitten punaista. Öljyn tasoanturi vois tuossa pelastaa, jos öljy ei katoa ihan silmänräpäyksessä.

VWDoctor
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.12.2013 19:50

Re: Volkkarin surma

ViestiKirjoittaja VWDoctor » 27.1.2019 11:00

Non niin, Ely-keskus jakoi Joulupukin kontista myöhästyneet lahjat...tai no, ei sis yhtään mitään. En tuota koko "vastuuvapauskirjelmää" ala tähän kopsaamaan, laitan liitteeksi vain oleellisen:

Maanteitä ei voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Tietä korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään tien kunnossapitäjän ja urakan valvojan havaintojen ja tienkäyttäjiltä saatujen ilmoitusten perusteella.

Tiellä on suoritettu hoitotoimenpiteitä ja tietä on tarkastettu sopimuksen mukaisesti. Ennen ja jälkeen vahingon tehdyissä tiestötarkastuksessa tie on ollut liikennettä tyydyttävässä kunnossa eikä havaintoa liikennettä vaarantavista vaurioista tai esteistä ole tehty. Vahinkopaikalle on vaihdettu rumpu ja vaihdetun rummun mursketäyttö on tehty sopimuksen mukaisella murskeella. Tienkäyttäjiltä ei ole tullut ilmoituksia tiellä olevista kivistä, vaurioista tai esteistä ennen tai jälkeen vahingon. Ajoradalle voi kulkeutua kiviä ajoneuvojen renkaissa ja rakenteissa sekä pudota huonosti kuormatuista kuormista. Kiven kulkeutuminen ajoradalle on ollut niin äkillinen ja ennalta arvaamaton tapahtuma, ettei tienpitäjä ole voinut siihen varautua. Ajoradalle joutuneen ja vahingon aiheuttaneen kiven alkuperää ei voida varmuudella selvittää.

Tien kunnossapitäjä on hoitamalla ja tarkastamalla tietä sekä asettamalla asianmukaiset varoitusmerkit tehnyt voitavansa vahinkojen välttämiseksi, eikä näin ollen ole syyllistynyt tehtäviensä laiminlyöntiin.
Lapin ELY-keskus pitää selvitettynä, että tien kunnossapitoa ei ole laiminlyöty ja näin ollen alueellinen ELY-keskus ei ole velvollinen korvaamaan vahinkoa.


Mitä olis pitänyt tehdä toisin?
-olisi pitänyt seuloa täytön maa-aines, jotta olis selvinyt isompien kuin 16 mm murkuloiden olemassaolo
-kaikki yli 16 mm murkuloiden talteenotto ja tieto miltä syvyydeltä ne löytyivät. Murkuloiden lähetys geologian tutkimuslaitokselle, jossa niiden todetaan olevan samaa "emäkalliota"
-tähän vedoten, kenenkään tienliikkujan kuormasta ei tipu kiveä metriä syvälle tienpinasta, joten sen on täytynyt tulla pintaan rumppu-urakoitsijan kaivamisen toimesta
-olsi pitänyt toivoa, että parille muulle autolle olisi samassa kohtaa käynyt äksidentti

Tuo alleviivattu kohdan tienhoitajan asettamat asianmukaiset varoitusmerkit ilmestyivät vasta vahinkoajankohdan jälkeen. Että näin sitä virkamies puhuu läpiä päähänsä vasten parempaa tietoa.
Tämä merkin puuttuminen olisi syy viedä asia käräjille, etenkin jos tieosuudella olisi tullut kuljettua ensmäistä kertaa. Se vaan kaatuu oikeudessa, kun tietä tulee käytettyä joka päivä, jolloin tien kunnosta on ollut tietoinen ilman merkkejäkin.

Olis nykyajan Karpolla on asiaa ohjelmalle aiheentynkää, kuinka virkamieskoneisto taas kyykyttää kansalaista.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa