Heps.
Onko kenelläkään TDI-kanssakärsijöistä kokemusta tuollaisesta moottorin tärähdyksestä/jyrähdyksestä/heilahtamisesta kun myllystä kääntää virrat pois.
Koneena siis 66kW/90hp TDI ja autona -99 Bora.
Onko tuo jälkikäyntiä vai mitä.. Tuntuu kuitenkin sille kuin joku yksi sylinteri iskisi muutaman kertaa vielä sen jälkeen kuin muut ovat jo lopettaneet.
TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
Lue vikakoodit, voi olla ettei sammutusläppä toimi kunnolla.
Re: TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
Mulla oli samaa vaivaa.. johtui alipaineen puutteesta sammuttaessa. Oireili tosin myös jarrutehostimen puutteena tyhjäkäynnin tuntumassa, tehostin "katosi" ensimmäisen polkaisun jälkeen jos ei moottorissa ollut enempi kiertoksia.
Vaihdoin tuolloin alipainepumpun mutta varsinainen vika taisi olla halkeillut alipaineputki pumpun ja tehostimen välillä, jonka korjasin vulkanoituvalla teipillä.
Sittemmin ei ole ongelmia ollut tehostimessa eikä sammutuksessa.
Koneena mulla AGR, eli 90heppanen hukkaporttiahtimella (eli siis alipaine ei vaikuta ahtimen toimintaan, toisin kuin ALH koneessa).
Myös öljynkulutus lakkasi tuon rempan jälkeen, ilmeisesti johtuen huohotuksen oleellisesta vähenemisestä ehjän alipainepuolen johdosta.
Tuosta korjauksesta on nyt 7-8 vuotta aikaa ja auto on edelleen mulla aktiivissa käytössä... tuolloin oli ajettu n.350tkm nyt ajettu 600tkm
Vaihdoin tuolloin alipainepumpun mutta varsinainen vika taisi olla halkeillut alipaineputki pumpun ja tehostimen välillä, jonka korjasin vulkanoituvalla teipillä.
Sittemmin ei ole ongelmia ollut tehostimessa eikä sammutuksessa.
Koneena mulla AGR, eli 90heppanen hukkaporttiahtimella (eli siis alipaine ei vaikuta ahtimen toimintaan, toisin kuin ALH koneessa).
Myös öljynkulutus lakkasi tuon rempan jälkeen, ilmeisesti johtuen huohotuksen oleellisesta vähenemisestä ehjän alipainepuolen johdosta.
Tuosta korjauksesta on nyt 7-8 vuotta aikaa ja auto on edelleen mulla aktiivissa käytössä... tuolloin oli ajettu n.350tkm nyt ajettu 600tkm
Re: TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
https://www.youtube.com/watch?v=Br_wop8kkI0
Katso että tuo alipainekello vetää sammuttaessa ja jos ei, siltä puuttuu alipaine syystä tai toisesta tai kellon kalvokin voi olla rikki.
Katso että tuo alipainekello vetää sammuttaessa ja jos ei, siltä puuttuu alipaine syystä tai toisesta tai kellon kalvokin voi olla rikki.
Re: TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
-vellu- kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=Br_wop8kkI0
Katso että tuo alipainekello vetää sammuttaessa ja jos ei, siltä puuttuu alipaine syystä tai toisesta tai kellon kalvokin voi olla rikki.
Joo itsekkin löysin tuon illalla guuglaillessa, pitää kokeilla heti kun kosla kotiutuu. Näytti toisessa videossa olevan aika tukevasti paskassa tuo egr. Ei varmaan uskalla kurkata oman sisään.
Mikähän tuohon egr:n paskoittumiseen vaikuttaa, hissutteleva ajotapa, dieselin laatu tms? Yrittänyt itse antaa kenkää kaasulle ja jarrulle aina silloin harvoin kun ajan. Muuten vaimon käytössä kaupungissa joten ei välttämättä ole kovin kovalla käytöllä nuo.
Vaimolta hyvä kysyä autoon liittyviä juttuja että onko huomannut mitään erikoista. "Emmää oo huomannu". Sitten kun itse ajaa niin huomaa heti nuo pienetkin epämääräisyydet.
Re: TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
Juu, ei ollut tuo vipu jumissa, liikkui iloisesti. Kun kone on kylmempi niin tuota jyrähdysongelmaa ei juurikaan ole vaan se ilmenee useammin silloin kun motti on lämmin.
Ilmamassamittarikin menee taas vaihtoon joten katsotaan josko johtuisi siitä. Epäilen kyllä ettei auta..
Ilmamassamittarikin menee taas vaihtoon joten katsotaan josko johtuisi siitä. Epäilen kyllä ettei auta..
Re: TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
Huohottaminen ja sitä kautta öljyn meno imuilman sekaan. Siinä se egr:än paskottumisen syy on. Vähäinen huohottaminenhan kuuluu asiaan moottorissa ku moottorissa, mutta vaikkapa alipainevuoto lisää sitä.
Kato että se venttiili liikuttaa sitä sammutusläppää. Se on samanlainen ku vnt kamppeen n75. Eiköhän se vika siitä venttiilistä löydy kerta vipu liikuskelee.
Kato että se venttiili liikuttaa sitä sammutusläppää. Se on samanlainen ku vnt kamppeen n75. Eiköhän se vika siitä venttiilistä löydy kerta vipu liikuskelee.
Re: TDI 66kW jyrähdys sammutettaessa
pertti108 kirjoitti:Huohottaminen ja sitä kautta öljyn meno imuilman sekaan. Siinä se egr:än paskottumisen syy on. Vähäinen huohottaminenhan kuuluu asiaan moottorissa ku moottorissa, mutta vaikkapa alipainevuoto lisää sitä.
Kato että se venttiili liikuttaa sitä sammutusläppää. Se on samanlainen ku vnt kamppeen n75. Eiköhän se vika siitä venttiilistä löydy kerta vipu liikuskelee.
Joo, näytti olevan huohotinletkun ilmaputken pään liittimessä öljyvuotoa. Joten olisikohan juurikin jotain alipainevuotoa jossain kohtaa joka aiheuttaa kovemman huohottamisen..
Itsehän en autotekniikasta hirveästi ymmärrä, joten mennään joko korjaamolle tai sitten youtuben kautta. Korjaamolla alkaa olla pikkuhiljaa isompi ja isompi kynnys ottaen huomioon auton iän. Mutta kun kyseessä on perheen ainoa auto, josta pidetty ihan hyvää huolta koko elinkaaren ajan, niin tuon kanssa ei mitkään purkkaviritykset käy päinsä.
Voisikohan tuota ilmavuotoa etsiä jollain sopivalla syttyvää nestettä sisältävällä painepullolla kuten jotkin tekikin muutamassa videossa. Kone kylmänä tyhjäkäynnillä..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa