Passat 35i mystinen vika
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 35i mystinen vika
Kyseessä Passat 35i - 1.8 ABS moottorilla
Sammuu ajossa varoittamatta, lähtee kuitenkin heti toisella yrittämällä käyntiin vauhdista ja myös paikaltaan.
Yleensä tuossa tilanteessa valot/ virrat jäävät vielä päälle kun auto sammuu, lisäksi laitan hätävilkut ja huomaan että mittaristossa valot himmenee.. ihan kun akku olisi hyytymässä..
käynnistyttyään taas kaikki normaalisti.
Tapahtuu mielesti vain kun auto on lämmin ja satunnaisesti.
Ajattelin kyseessä olevan jokin rele joka ylikuumenee ja siksi bensapumpun rele on nyt vaihdettu mutta ei vaikutusta. Mitähän tässä nyt kokeilisi seuraavaksi ? Voiko puola tollaista aihettaa.. avaimesta päätellen autossa on tarvike virtalukko. sitäkin olen epäillyt mutta täsmääkö oireet virtalukko vikaan ?
vinkit tervetulleita :) Kiitos. palkkio sille joka arvaa oikein :D
Sammuu ajossa varoittamatta, lähtee kuitenkin heti toisella yrittämällä käyntiin vauhdista ja myös paikaltaan.
Yleensä tuossa tilanteessa valot/ virrat jäävät vielä päälle kun auto sammuu, lisäksi laitan hätävilkut ja huomaan että mittaristossa valot himmenee.. ihan kun akku olisi hyytymässä..
käynnistyttyään taas kaikki normaalisti.
Tapahtuu mielesti vain kun auto on lämmin ja satunnaisesti.
Ajattelin kyseessä olevan jokin rele joka ylikuumenee ja siksi bensapumpun rele on nyt vaihdettu mutta ei vaikutusta. Mitähän tässä nyt kokeilisi seuraavaksi ? Voiko puola tollaista aihettaa.. avaimesta päätellen autossa on tarvike virtalukko. sitäkin olen epäillyt mutta täsmääkö oireet virtalukko vikaan ?
vinkit tervetulleita :) Kiitos. palkkio sille joka arvaa oikein :D
Re: Passat 35i mystinen vika
Vakioveikkaus mystisille sammumisvioille: Kampiakselin asentotunnistin.
Vikakoodit luettu millä laitteella ja miltä ohjainyksiköiltä?
Vikakoodit luettu millä laitteella ja miltä ohjainyksiköiltä?
Re: Passat 35i mystinen vika
ABS:sä ei taida kampuran asentotunnistinta olla, virranjakajasta sitä vastoin löytyy hall-anturi, josta yleensä tulee vikakoodi kun auto ei käy.
Vikakoodin puute ja tuo oire laittavat epäilemään virranjakajaa. Ei ole ebayssä edes kallis osa.
Vikakoodin puute ja tuo oire laittavat epäilemään virranjakajaa. Ei ole ebayssä edes kallis osa.
Re: Passat 35i mystinen vika
Vikakoodinlukulaitteena toimii vanha kannettava tietokone jossa vcds ja kiinan halpispiuha.. yhden vikakoodin se antoi joka on juuri tuo hall anturi tulee vain silloin jos auto ei käy..
Akun navat ja akulta tulevat johdot putsattu ja tarkistettu. myös maadoitusjohdot/pisteet siinä koneen edessä kävin läpi.. Virranjakajan kimppuun sitten seuraavaks.
Akun navat ja akulta tulevat johdot putsattu ja tarkistettu. myös maadoitusjohdot/pisteet siinä koneen edessä kävin läpi.. Virranjakajan kimppuun sitten seuraavaks.
Re: Passat 35i mystinen vika
Huohotin letku ja se rautainen huohotin putki puhdistettu, oli aivan tukossa .. samalla ventiilinkopan tiiviste vaihdettu kun hieman vuosi pakosarjan päälle, pakoputkesta reikä paikattu ja virranjakajan kansi vaihdettu ( oli hieman halki) ja pyörijä vaihdettu.. lisäksi virtalukon pohja uusittu.
Luulin että näillä korjauksilla lähtis toimiin... No , edelleen tekee samaa :D
Luulin että näillä korjauksilla lähtis toimiin... No , edelleen tekee samaa :D
Re: Passat 35i mystinen vika
ECU vaihdettu = ei auttanut ongelmaan.
Ostin tarvike hall anturin, irroitin virranjakajan ja uusi hall anturi tilalle.. käynti oli todella alhainen. Sain kaverilta ajoituslampun lainaan ja sain tyhjäkäynnin ok ,mutta nyt paukkuu putkessa aika huolella ja ei meinaa auto liikkua mihinkään vaikka kaasu pohjassa.
hermo menee :D Kuuluuko tuolla vauhtipyörässä olla enemmänkin jotain merkkejä ? itse en löytänyt kun yhden loven ja sen laitoin kohdalleen.. tarviiko tässä olla joku vagcom että sen sytytys ennakon saa varmasti oikein ?
Ostin tarvike hall anturin, irroitin virranjakajan ja uusi hall anturi tilalle.. käynti oli todella alhainen. Sain kaverilta ajoituslampun lainaan ja sain tyhjäkäynnin ok ,mutta nyt paukkuu putkessa aika huolella ja ei meinaa auto liikkua mihinkään vaikka kaasu pohjassa.
hermo menee :D Kuuluuko tuolla vauhtipyörässä olla enemmänkin jotain merkkejä ? itse en löytänyt kun yhden loven ja sen laitoin kohdalleen.. tarviiko tässä olla joku vagcom että sen sytytys ennakon saa varmasti oikein ?
Re: Passat 35i mystinen vika
https://aijaa.com/aq3g6p
löysin vauhtipyöräst' vain yhden merkin ja se on toi ! onko tuo ykk merkki vai sytytysennakko.. tuon laitoin kohdalleen niin tyhjäkäynti ok , mutta putkessa paukkuu nii paljo että kuulostaa ralliautolta ja ihan tehoton isommilla kierroksilla ja isommilla vaihteilla.
löysin vauhtipyöräst' vain yhden merkin ja se on toi ! onko tuo ykk merkki vai sytytysennakko.. tuon laitoin kohdalleen niin tyhjäkäynti ok , mutta putkessa paukkuu nii paljo että kuulostaa ralliautolta ja ihan tehoton isommilla kierroksilla ja isommilla vaihteilla.
Re: Passat 35i mystinen vika
Taitaa olla sytytysennakon merkki ja kuulostaisi että jakajan asento on nyt hampaan tai pari pielessä.
Pyöritä kone YKK:aan jolloin nokka pitäisi olla tässä asennossa (joko A tai B, kumpi nyt Pasatissa sattuu olemaan)...
... kampiakseli + apuakseli tässä asennossa...
... ja jakajan pyörijän tulisi olla vähän vaille jakajan rungossa olevaa merkkiä.
Samaten vauhtipyörän merkki tulisi tällöin olla lähellä tarkistusreiässä näkyvää pykälää.
Jos jakaja on oikeassa asennossa, pyörijän tulisi osoittaa suurinpiirtein sylinterikannen nurkkaa kohti:
Jos pyörijä osoittaa jonnekin muualle, nosta jakaja pois ja käännä oikeaan asentoon.
Noilla asetuksilla sen pitäisi toimia.
Pyöritä kone YKK:aan jolloin nokka pitäisi olla tässä asennossa (joko A tai B, kumpi nyt Pasatissa sattuu olemaan)...
... kampiakseli + apuakseli tässä asennossa...
... ja jakajan pyörijän tulisi olla vähän vaille jakajan rungossa olevaa merkkiä.
Samaten vauhtipyörän merkki tulisi tällöin olla lähellä tarkistusreiässä näkyvää pykälää.
Jos jakaja on oikeassa asennossa, pyörijän tulisi osoittaa suurinpiirtein sylinterikannen nurkkaa kohti:
Jos pyörijä osoittaa jonnekin muualle, nosta jakaja pois ja käännä oikeaan asentoon.
Noilla asetuksilla sen pitäisi toimia.
Re: Passat 35i mystinen vika
Sitten vielä kone käytiin ja käyttö kuumaksi, testerillä perussäätötila päälle ja dynaaminen ennakko kohdalleen ajoituslampun kanssa. Näin ainakin ADZ:n kanssa.
Re: Passat 35i mystinen vika
Kaikki merkit olivat kohdillaan ja jakaja nyt oikeassa asennossa, mutta ei auta! Edelleen ralliauto,tehoton ja paukkuu putkessa.. ja lähtee juuri ja juuri käyntiin....
viewtopic.php?p=867739
tuossa topicissa sanotaan näin :
Ecu säätelee tyhjäkäyntiä myös ennakkoa säätämällä. Koneessa ei ole mitään asentoantureita, se ei esim. tiedä YKK:sta yhtään mitään vaan koneelle annetaan perussäätötilassa oikea sytytyshetki jonka mukaan se sitten antaa ennakkoa ja ohjaa ruiskutushetkeä.
Jos sytkää yrittää säätää pelkästään jakajaa kääntämällä, ecu alkaa 'tapella vastaan' ja yrittää muuttaa sytkää toiseen suuntaan ja lisäksi muuttelee kaasuläpän asentoa, VCDS:ssä ennakko näytti pienenevän kun jakajaa käänti aikaisemmalle mutta en tosin ole satavarma mitä todellisuudessa tapahtuu. Ainakin itse oletan että on kuitenkin parempi antaa eculle perussäätötilassa ohjeenmukainen lähtökohta josta se sitten alkaa muutella ennakoita.
Luulen että moni on perehtynyt enemmänkin noihin monoMotronicceihin ja oikaiskoon jos olen ymmärtänyt systeemin väärin.
Eli tarvitsenko vcds tai vagcom linsenssin että tuon saa säädettyä ?? Taidan viedä vain suoraa liikkeeseen ellei nyt selviä. Jos sais selkeän ohjeen miten tuo tapahtuu. ihan hepreaa joku perussäätö ym
viewtopic.php?p=867739
tuossa topicissa sanotaan näin :
Ecu säätelee tyhjäkäyntiä myös ennakkoa säätämällä. Koneessa ei ole mitään asentoantureita, se ei esim. tiedä YKK:sta yhtään mitään vaan koneelle annetaan perussäätötilassa oikea sytytyshetki jonka mukaan se sitten antaa ennakkoa ja ohjaa ruiskutushetkeä.
Jos sytkää yrittää säätää pelkästään jakajaa kääntämällä, ecu alkaa 'tapella vastaan' ja yrittää muuttaa sytkää toiseen suuntaan ja lisäksi muuttelee kaasuläpän asentoa, VCDS:ssä ennakko näytti pienenevän kun jakajaa käänti aikaisemmalle mutta en tosin ole satavarma mitä todellisuudessa tapahtuu. Ainakin itse oletan että on kuitenkin parempi antaa eculle perussäätötilassa ohjeenmukainen lähtökohta josta se sitten alkaa muutella ennakoita.
Luulen että moni on perehtynyt enemmänkin noihin monoMotronicceihin ja oikaiskoon jos olen ymmärtänyt systeemin väärin.
Eli tarvitsenko vcds tai vagcom linsenssin että tuon saa säädettyä ?? Taidan viedä vain suoraa liikkeeseen ellei nyt selviä. Jos sais selkeän ohjeen miten tuo tapahtuu. ihan hepreaa joku perussäätö ym
Re: Passat 35i mystinen vika
Vastasin jo YV:si. Lisäksi kampi- ja apuakselin merkit menee herkästi pieleen kun ne joutuu katsomaan ylhäältä sivuviistosta. Tein pienen t- mallisen palikan jolla sai sihdattua hihnapyörän kyljestä apuakselin pisteeseen.
Re: Passat 35i mystinen vika
Aloitusviestin oireilla AAM-koneella oleva Vento oikutteli kunnes lopulta alkoi tekee että käynnistyi ja sammui miltei heti.
Parantui kun vaihdoin uuden ruiskuyksikköhässäkän kokonaan.
viewtopic.php?f=4&t=212036&hilit=AAM
Parantui kun vaihdoin uuden ruiskuyksikköhässäkän kokonaan.
viewtopic.php?f=4&t=212036&hilit=AAM
Re: Passat 35i mystinen vika
Tuon ruiskuyksikkö hässäkän vaihdoin tuossa toissa viikolla toiseen käytettyyn joka oli toimivasta autosta irroitettu, tyhjäkäynnin seilaaminen loppui mutta sammumis oireita ei parantanut.
Autossa nyt se uusi hall anturi (tarvike) ja kun 10 minuutin lenkin heitin niin auto ei kyllä sammunut, mutta tosiaan tehot kateissa ja ajon kuuli varmaan koko kylä paukkumisen takia.
Työn alla nyt hommata joku vagcom auttaja säätämään tuo ennakko :)
alfamer korjausopas sanoo näin sytytysennakosta:
Huom: Seuraava teksti käsittelee ainoastaan
PB- ja PF-moottoreita, sekä vanhempia
RP- (7/90 asti) ja 2E-moottoreita
(6/92 asti).
Muissa Passatin moottoreissa
sytytysennakko ei ole mekaanisesti säädettävissä,
vaan se säätyy automaattisesti
oikeaksi elektronisen ohjausyksikön toimesta.
Sytytysennakkoa ei myöskään voi
edes tarkastaa tavanomaisin välinein,
vaan siihen tarvitaan korjaamon erikoislaitteita.
Valtuutettu VW-korjaamo onkin
todennäköisesti ainoa paikka, jossa sytytysennakkoa
päästään tutkimaan. Onneksi
tähän ei tarvitse usein ryhtyä, sillä auton
määräaikaishuoltoihinhan sytytysennakon
tarkastus ei kuulu.
ja ulkomailta löytyi tuo vagcom ohje:
Select the option basic setting 04, then sub group 000 and now you are in basic adjustment mode so you can check and then, if necessary, adjust the timing which is 6 degrees before top dead centre.
Autossa nyt se uusi hall anturi (tarvike) ja kun 10 minuutin lenkin heitin niin auto ei kyllä sammunut, mutta tosiaan tehot kateissa ja ajon kuuli varmaan koko kylä paukkumisen takia.
Työn alla nyt hommata joku vagcom auttaja säätämään tuo ennakko :)
alfamer korjausopas sanoo näin sytytysennakosta:
Huom: Seuraava teksti käsittelee ainoastaan
PB- ja PF-moottoreita, sekä vanhempia
RP- (7/90 asti) ja 2E-moottoreita
(6/92 asti).
Muissa Passatin moottoreissa
sytytysennakko ei ole mekaanisesti säädettävissä,
vaan se säätyy automaattisesti
oikeaksi elektronisen ohjausyksikön toimesta.
Sytytysennakkoa ei myöskään voi
edes tarkastaa tavanomaisin välinein,
vaan siihen tarvitaan korjaamon erikoislaitteita.
Valtuutettu VW-korjaamo onkin
todennäköisesti ainoa paikka, jossa sytytysennakkoa
päästään tutkimaan. Onneksi
tähän ei tarvitse usein ryhtyä, sillä auton
määräaikaishuoltoihinhan sytytysennakon
tarkastus ei kuulu.
ja ulkomailta löytyi tuo vagcom ohje:
Select the option basic setting 04, then sub group 000 and now you are in basic adjustment mode so you can check and then, if necessary, adjust the timing which is 6 degrees before top dead centre.
Re: Passat 35i mystinen vika
Tähänkin löytyi vihdoin vika.. Syy oli se Hall-anturi sekä bensapumppu eli omaa elämäänsä,ei riittänyt paineet pumpulla..
Auto kävi pirkkalan autosähkössä sytytyksen säädössä ..Paukkuminen putkessa kyllä loppui, mutta auto on edelleen aika tehoton... Voiko se olla katti syypää ? kun tuolla nyt on ajettu välillä lenkkiä niin että sytytys oli myöhäisellä, jos se on rikkonut katin tai saanut rojut liikkumaan sisällä ja auheuttanut tukoksen `?..
Katsastuksessa se ei ainakaan näkynyt sillä päästöt oli hyvät!
Auto kävi pirkkalan autosähkössä sytytyksen säädössä ..Paukkuminen putkessa kyllä loppui, mutta auto on edelleen aika tehoton... Voiko se olla katti syypää ? kun tuolla nyt on ajettu välillä lenkkiä niin että sytytys oli myöhäisellä, jos se on rikkonut katin tai saanut rojut liikkumaan sisällä ja auheuttanut tukoksen `?..
Katsastuksessa se ei ainakaan näkynyt sillä päästöt oli hyvät!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa