Onko tuohon mitään kikkakolmosta, millä tuon kytkimen saa kotikonstein kunnolla ilmattua?
Pari kertaa tuon homman tehnyt paineruiskusta tehdyllä laitteella, mutta tuppaa menemään vähän sotkuiseksi, eikä kiinnosta läträtä tuota jarrunestettä ympäri konehuonetta.
Onnistuuko tuo edes normaaliin tapaan poljinta pumppaamalla, ilman että säiliöön laitetaan ylipaine? Jostakin luin, että ilmausnipan kautta injektioruiskulla säiliöön päin onnistuu työntää tavaraa.
Nestekytkimen ilmaus
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Nestekytkimen ilmaus
Itse en saanut muutenkuin puskemalla ruiskulla nestettä sylinteristä säiliöön päin.
Potilas oli mk2 G60.
Potilas oli mk2 G60.
Re: Nestekytkimen ilmaus
Jep pitää kokeilla. Viimeksikin meni litratolkulla tavaraa läpi ja vielä tuli jostain ilmakuplia, vaikka olevinaan praimasin työsylinterin kunnolla...
Re: Nestekytkimen ilmaus
Itselläkin on nestekytkimen ilmaus tekemättä, potilaana -08 Golf Variant TDI. Poljinta on pumpattu tuntitolkulla, nipasta tulee muutama tippa jarrunestettä ja paljon ilmaa. Koitin myös paineilmakäyttöisellä ilmaimella joka imee nipasta. Sieltä tulee käytännössä pelkkää ilmaa. Jostain tuo ilmeisesti hörppii ilmaa reilusti? Kytkimen linja on ollut irroitettuna viikon verran siten että avoin pää osoitti ylöspäin, eli tiettävästi ei ole päässyt valumaan tyhjäksi.
Onko vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa?
Onko vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa?
Re: Nestekytkimen ilmaus
Mäkään en saannu omassa nelkussa ilmattua kytkintä, muuten kuin pumppaamalla ainetta nipasta kohti säiliötä. Tippakannu ja letku on hyvä työkaluyhdistelma.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Nestekytkimen ilmaus
Tapahtuuko mitään jos jätät säiliön korkin ja ilmaruuvin auki? Periaatteessa pitäs valua nestettä täyteen ja ilmat tulla edellä ulos.
Tai saatko mistään käsiis sellasta letkua joka antaa paineilmaa säiliön päähän? Sellasella on muutama hankalampi kohde ilmaantunu mulla.
Tai saatko mistään käsiis sellasta letkua joka antaa paineilmaa säiliön päähän? Sellasella on muutama hankalampi kohde ilmaantunu mulla.
Re: Nestekytkimen ilmaus
Periaatteessa pitäis, mutta käytännössä ei jostain syystä ilmaannu. Joskus ei ilmaannu edes painevaihtajalla, mikä paineistaa säiliön. En ymmärrää itsekään miksi. Tippakannulla ja letkunpäkällä on tähän asti ilmaantuneet kaikki hankalat tapaukset, kun painetaan ilmaruuvista säiliöön päin.
Re: Nestekytkimen ilmaus
Kiitoksia vihjeistä. Pitää katsoa jos joku yleismallin jarrunestesäiliön korkki löytyisi vaikkapa Motonetistä, siitä saisi helposti rakennettua sellaisen kapistuksen millä saa paineen kehitettyä jarrunestesäiliöön.
Jätän nipan auki siksi aikaa kun käväisen hakemassa tippakannun, ei näemmä maksanut kymppiä enempää Motonetissä.
Toivottavasti näillä vihjeillä saisi eloa kytkimeen.
Jätän nipan auki siksi aikaa kun käväisen hakemassa tippakannun, ei näemmä maksanut kymppiä enempää Motonetissä.
Toivottavasti näillä vihjeillä saisi eloa kytkimeen.
Re: Nestekytkimen ilmaus
Kytkimen pääsylinterille lähtee linja jarrunestesäiliön kyljestä puolivälistä säiliötä, eli kannattaa kattoa että nestettä on säiliössä vaikka vähän yli maksimin.
Omani sain ilmattua: nestettä säiliöön reilusti, pari bar painetta ja nippa auki. Vähän tavaraa läpi ja nippa kiinni. Tämän jälkeen kytkinpolkimen pumppailua kymmenkunta kertaa ja sama homma uusiksi.
Kokeilin myös nippa auki pumppailla poljinta, kuten joissakin ohjeissa on mainittu, mutta mielestäni tämä vain vetää ilmaa linjaan.
Meinasin, jos ottaisi linjasta sen kuristusventtiilin pois, josko helpottaisi toimenpidettä jatkossa/parantaisi kytkintuntumaa. Siinä venttiilissä kun on sellainen nuppineulan kokoinen reikä, mikä ahdistaa nesteen virtausta aika tehokkaasti.
Omani sain ilmattua: nestettä säiliöön reilusti, pari bar painetta ja nippa auki. Vähän tavaraa läpi ja nippa kiinni. Tämän jälkeen kytkinpolkimen pumppailua kymmenkunta kertaa ja sama homma uusiksi.
Kokeilin myös nippa auki pumppailla poljinta, kuten joissakin ohjeissa on mainittu, mutta mielestäni tämä vain vetää ilmaa linjaan.
Meinasin, jos ottaisi linjasta sen kuristusventtiilin pois, josko helpottaisi toimenpidettä jatkossa/parantaisi kytkintuntumaa. Siinä venttiilissä kun on sellainen nuppineulan kokoinen reikä, mikä ahdistaa nesteen virtausta aika tehokkaasti.
Re: Nestekytkimen ilmaus
Tippakannulla työnsin reilun määrän pumppauksia nipan kautta linjaan jarrunestettä ja sain kytkinpolkimeen jo jonkinlaisen tuntuman. Aiemmin se "imaisi" pohjaan ja jäi sinne kun pikkuisen painoi poljinta. Nyt poljin sentään vastustaa hieman ja palautuu takaisin ylös painamisen jälkeen. Edelleen kuitenkin tuntuu löysähköltä. Muistaakseni jarrunestesäiliö oli noin puolivälissä ja auton keula tunkattuna ylhäälle, pitääpä koittaa täyttää säiliö piripintaan ja sen jälkeen uudestaan.
Re: Nestekytkimen ilmaus
Sen verran sinne pitää pumpata että säiliön taso selvästi nousee.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 65 vierailijaa