Mulla on autona -03 BCB golf 1.6 ja aiheen mukainen vikakoodi hämmentää. Vikavalo syttyy todella satunnaisesti, eikä vaikuta käyntiin mitenkään. Valo on syttynyt ja sammunut nyt varmaan yli vuoden verran. Joskus viikoittain, joskus kuukauden välein tai harvemmin Paitsi yhden kerran nakkasi auton kesken ajon vikatilaan, ettei vastannut kaasuun ennen kuin sammutti ja käynnisti uudelleen.
Olen puhdistanut map-anturin ja kaasuläpän sekä sopeuttanut sen. Vikakoodi syttyy silti mutta edelleen täysin satunnaisesti. Kaasuläppä oli kyllä niin paksussa tervassa, että meni siinä varmaan tunti, kun hammasharjalla ja asetonilla sitä puhdistin. Kokeilin ensin brake cleaneria, eikä auttanut mitään. Oisko kellään ajatusta, mihin tässä seuraavaksi ryhtyisi, kun vaihtoehtoina ois tieten ainakin sen map-anturin vaihto tai egr-venttiilin puhdistus/vaihto? Niin ja autolla on ajettu 240 000 km.
Vikakoodi p0106
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Vikakoodi p0106
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16490/P0106/000262
Jos pääset reaalidataa lukemaan VCDS:llä niin näät että näyttääkö se anturi vähäkään realistisia arvoja. Minä vaihtasin sen MAP-anturin.
Jos pääset reaalidataa lukemaan VCDS:llä niin näät että näyttääkö se anturi vähäkään realistisia arvoja. Minä vaihtasin sen MAP-anturin.
Re: Vikakoodi p0106
EGR venttiili vaihtoon, tyyppivika ja tekee juuri tuota. MAP antureita menee todella harvoin. Toinen mikä tekee tota niin karsta venttiileissä.
Re: Vikakoodi p0106
mulla meni egr 250tkm kohdalla. vaihdoin marmorilta haetun uuden ja menty jo 65tkm ilman ongelmia. jos epäilee vähääkään vian olevan siinä, niin vaihtoon ja nimenomaan tiskiltä haettuun malliin. tarvikkeissa ollut ongelmia. Jos epäilee venttiilien likaantumista, niin bcb:ssä saa vielä annettua vähän vesihuikkaa kaasuläpän välistä, joka kuumalla koneella olennaisesti puhdistaa imupuolen venoja veden höyrystyessä kanteen päästessään. Veden käyttö omalla vastuulla ja kannattaa tehdä kierroksilla jonkun polkiessa kaasua. Älä tee jos et ole tekemästäsi varma.
Re: Vikakoodi p0106
Pierburgin EGR toimii kyl hyvin, muut merkit jättäsin väliin
Re: Vikakoodi p0106
Kiitos vain paljon neuvosta. Käsittääkseni se egr pitää myös sopeuttaa? Pystyykö autolla ajamaan metriäkään ennen sitä?
Kaasuläpän puhdistuksen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset vain heijasi, mutta mitä se egr-venttiilin vaihto tekee ilman sopeutusta?
Kaasuläpän puhdistuksen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset vain heijasi, mutta mitä se egr-venttiilin vaihto tekee ilman sopeutusta?
Re: Vikakoodi p0106
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Exhaust_Gas_Recirculation_(EGR)_Valve_Adaptation
Tuosta linkistä hyvät ohjeet EGR:n sopeutukseen. Jos ei onnistu niin laita YV:tä niin autan. Nuita sopeutuskanavia on itekkään mahdoton muistaa ulkoa.
Tuosta linkistä hyvät ohjeet EGR:n sopeutukseen. Jos ei onnistu niin laita YV:tä niin autan. Nuita sopeutuskanavia on itekkään mahdoton muistaa ulkoa.
Re: Vikakoodi p0106
Oli vähän pitkissä puissa homman edistyminen, mutta egr on nyt vaihdettu ja sopeutettu korjaamolla, eikä vika poistunut. Edelleen sytyttää vikavaloa satunnaisesti. MAP-anturiko se on seuraava paikka?
Re: Vikakoodi p0106
Map anturi, jota menee todella harvoin. Karstaset imuventtiilit ja kaasuläpän ja egr välinen putki. Tietenki et kaikki sun mainitsemat hommat on tehty oikein ja oikeilla osilla.
Re: Vikakoodi p0106
Onko tietoa, tekeekö tolla CRC:n intake cleanerilla mitään tossa imuventtiilien puhdistuksessa, vai onko sama käyttää pelkkää vettä sumutepullosta? Tarkoitan onko tuosta aineesta vastaavaa hyötyä?
Edit: Eipä tuota näköjään Suomesta saakaan.
Edit: Eipä tuota näköjään Suomesta saakaan.
Re: Vikakoodi p0106
Okei, eli kokeilin ensin antaa vähän vesihuikkaa kaasuläpän välistä. Tämän jälkeen irrotin imusarjan ja puhdistin sen väkevällä pesuliuoksella. Puhdistin myös kaasuläpän kirkkaalle pellille samalla liuoksella. Lähdin ajelemaan ja noin 40 km ajon jälkeen valo syttyi taas kun painoin kaasun pohjaan kesken ajon. Multa loppuu ideat.
Kaasuläpän ja EGR:n välistä putkea en ole putsannut, kun en oikeen keksiny miten sen saisi käteen tuolta konehuoneesta.
EDIT: nollasin vikakoodin heti ja jatkoin ajoa, nyt meni 110 km kotipihaan ilman mitään vikavaloja.
Kaasuläpän ja EGR:n välistä putkea en ole putsannut, kun en oikeen keksiny miten sen saisi käteen tuolta konehuoneesta.
EDIT: nollasin vikakoodin heti ja jatkoin ajoa, nyt meni 110 km kotipihaan ilman mitään vikavaloja.
Re: Vikakoodi p0106
Kaasuläpältä 2 ruuvia EGR 2 mutteria ja 1 kiinike ruuvi putken n. keskikoh
dalta ni putki on irti. Jos oot imusarjan saanmu irti ni toi putki on helppo homma. Katoitko imuvent. puhtautta?
dalta ni putki on irti. Jos oot imusarjan saanmu irti ni toi putki on helppo homma. Katoitko imuvent. puhtautta?
Re: Vikakoodi p0106
Se puolivälin kiinnikeruuvi oli itseltä ilmeisesti hukassa. Venttilit oli tosi puhtaat.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 110 vierailijaa