Vanteiden kiillotus
Valvoja: ffp jäsenet
Vanteiden kiillotus
Tulossa olis tollaset A8 vanteet (joo tiedän sen , että niitä joka toisella mutta kun omaa silmää mielyttää) ja olen miettinyt niiden kiillottamista. Olen lukenut topicceja hirveistä kiillotus urakoista mitkä saavat raavaan miehenkin itkemään jne. Ajettelinkin, että noi A8 vanteet vois olla helpompi kiillottaa kun ne ovat vähän niinkuin valmiiksi "kiillotetut". Onko näin vai toivoinko ihan turhia? Tarkoitus olisi se pinta kiillottaa. Onnistuuko kiillotus täysin koneellisesti, kun noissa aika lailla tasaista pintaa vain on, vai joutuuko sitä noissakin turvautumaan käsivoimaan? Mitähän koneita sitä pitäis alkaa haalimaan?
Jos pinta on maalin alla tai muuten sorvauksen jälkeen melko tasainen niin voi aloittaa melko hienolla paperilla. Itse kiillotin reunat jotka oli sorvattu ja pääsin aloittamaan homman 600 paperilla. Koneesta en tiiä mut luulisin et niitä jollain epäkeskolla vois tahkoo. Hienoimmilla papereilla joudut kuitenkin varmaan hioon käsin. Veikkaus.
Ja se työn määrä on suoraan verrannollinen siihen kuin hyvän lopputuloksen haluaa.
Ja se työn määrä on suoraan verrannollinen siihen kuin hyvän lopputuloksen haluaa.
Tuossa on teon alla yhdet viisipuolaiset Ronalit. Merkkihän valmistaa mm. Audien orkkisvanteita. Oli muuten tiukassa maalikerros ja se oli todella paksu: edellinen omistaja kertoi, että reunoissa on kanttarikosketuksen jälkiä. Maalikerros oli niin paksu, että kun sen sai pois, alla oleva metallipinta oli virheetön!
Sen sijaan se alumiinipinta on niin rosoinen, että meinasi itku päästä, kun sen neitseellisenä näki. Epäkeskoakaan ei kovin paljoa pääse käyttämään, joten pitänee pääsemättömät paikat maalata ja tasaiset sipaista epäkeskolla.
Minkäslaisista A8 -vanteista on kyse, kun niitä on kuitenkin aika paljon, ainakin varaosakuvaston mukaan.
Sen sijaan se alumiinipinta on niin rosoinen, että meinasi itku päästä, kun sen neitseellisenä näki. Epäkeskoakaan ei kovin paljoa pääse käyttämään, joten pitänee pääsemättömät paikat maalata ja tasaiset sipaista epäkeskolla.
Minkäslaisista A8 -vanteista on kyse, kun niitä on kuitenkin aika paljon, ainakin varaosakuvaston mukaan.
Kyseessä varmaankin tällaiset replicat,lakat pois ja hioo niin tasaiseksi kuin jaksaa.Voi kyllä kiillottaa suoraan lakanpoiston jälkeen mut kiilto on aika "epätasainen",jyrsintä jäljen vuoksi.
^ Tuolla kuvia reunan kiillotuksesta, ja pieni lainaus:
Ensin siis vanteet irti ja hieman suojausta maalarinteipillä. Ettei tuu vedeltyä nitro morssia sinne minne sitä ei haluta. Aine menee kuitenkin maalarinteipistä läpi, mutta tällä tavalla jää hieman aikaa sen pois pyyhkimiseen.
Ei siitä kyllä hyvin kiiltävää saa 400 paperilla ja rättilaikan sipaisulla
nämä vanteet on männä viikolla nimenomaan tuolla menetelmällä kiillotettu: epäkeskohiomakoneessa paperin karkeus vastaa aika paljon hienompaa käsinhiontapaperia. Periaatteessa laiskempi alkaa tarjota laikkaa jo 600 käsikarkeuden jälkeen.
Juu, mutta ei ollut lamauttava isku, kun pystyy vielä keskustelemaan. Miten se menikään: se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Kuten toisaalla projektitopikissanikin totesin, vanteet ovat loppusipistelyä vaille. Hionnan jälkeen on rättilaikkaa on näytetty tuskin kymmentä minuuttia per vanne. Tarkoitukseni oli vain esittää yksi tapa, miten hommaa voisi toteuttaa hyvin kevyellä työllä.
Kuten toisaalla projektitopikissanikin totesin, vanteet ovat loppusipistelyä vaille. Hionnan jälkeen on rättilaikkaa on näytetty tuskin kymmentä minuuttia per vanne. Tarkoitukseni oli vain esittää yksi tapa, miten hommaa voisi toteuttaa hyvin kevyellä työllä.
Kun vanne näyttää aluksi tältä, en ainakaan itse mielelläni lähde vesihiomapaperilla hinkkaamaan orkosia pois lakan poiston jälkeen. Pohjat on kuitenkin tehty. Ylempänähän tuo on sanottu:
jatyön määrä on suoraan verrannollinen siihen kuin hyvän lopputuloksen haluaa
viisas kyllä teettää vieraalla tuollaisen homman!
"Pohjat" kuvassa näkyy selvästi että pinta on "röpelöinen",eli heijastus ei ole tarkka,vaatisi hiontaa vielä.Ja siinä ekassa kuvassa näkyy jopa hapettumat (oikeassa alanurkassa) eli minä en ainakaan tuossa vaiheessa vielä rupeaisi kiillottamaan vaan hiomaan.
Tossa yks kehä josta voi havunneulaset laskea huoletta :)
Itse ainakin tehdään pohjat huolella,koska kiillottamalla ei naarmut häviä,eli sama homma kuin maalaushommissa,huonoja pohjia ei maalilla korjata.
Tossa yks kehä josta voi havunneulaset laskea huoletta :)
Itse ainakin tehdään pohjat huolella,koska kiillottamalla ei naarmut häviä,eli sama homma kuin maalaushommissa,huonoja pohjia ei maalilla korjata.
Voipi olla tyhmä kysymys, mutta ilmeisesti alumiinilaaduissa on jonkinverran eroja, eikä kaikkiin vanteisiin saa ihan sitä "hullunkiiltoa", vaikka hinkkailis päivätolkulla? Eipä kyllä itsellä sen enempää kokemuksia kuin muutamasta vanteesta, enkä ihan viimeisenpäälle tyytyväinen tulokseen ollut... kaipa se on sitten niissä pohjissa vika ;)
-
- ffp jäsen
On alumiinissa eroja tullunna huomattua kun on hieronu noita erillaisia aluvanteita. Ensimmäisenä tulee mieleen porsche d90 pirun kovaa alumiinia sai tosissaan hieroa kunnolla että sai kiiltoa niihin joskun vuonna 2003 kun ne kiillotettiin. Mutta nykyään käytetään kiillotustahnoja 4 erillaista niin vanne kun vanne ruvennu kiiltämään olkoonkin alumiini minkälaista tahansa.
Mutta niinkun on sanottu että pohjat kannattaa tehdä kunnolla ennekuin rupeaa lumppulaikkaa näyttämään vanteelle. Ainakin myö ollaan vesihiottu vanteet aina 1000-1200 saakka sen jälkeen ruvettu kiillottamaan.
Aikoinaan vesihiottiin vanteet 2000 asti mutta silloin oli kiillotusaineena ainoastaan kromitahna kyllä silloinkin sai kelpo pinnan ja kiillon vanteeseen kun aikansa hieroi .
Mutta niinkun on sanottu että pohjat kannattaa tehdä kunnolla ennekuin rupeaa lumppulaikkaa näyttämään vanteelle. Ainakin myö ollaan vesihiottu vanteet aina 1000-1200 saakka sen jälkeen ruvettu kiillottamaan.
Aikoinaan vesihiottiin vanteet 2000 asti mutta silloin oli kiillotusaineena ainoastaan kromitahna kyllä silloinkin sai kelpo pinnan ja kiillon vanteeseen kun aikansa hieroi .
Sipaisin vanteet 1200 paperilla, tuossa tulos. Rättilaikan ja vahauksen jälkeen
Kiilto ennen hiontaa paperilla ja jälkeen.
En ole oikein vakuuttunut, ilmeisesti pitäisi ottaa vielä hienompaa paperia käyttöön.
Kiilto ennen hiontaa paperilla ja jälkeen.
En ole oikein vakuuttunut, ilmeisesti pitäisi ottaa vielä hienompaa paperia käyttöön.
Muutamat pärrän vanteet kiillottanu ja miltei peilikirkasta tuli.
Pohjat pitää vaan tehdä hemmetin hyvin. Maalinpoiston jälkeen jos pinta on sorvinjäljiltä urainen,
niin huoletta voi alottaa 320 karkeudella.
Siitä sitten vesihionnalla kaikki karkeudet lapi, aina 1200 asti.
Tuohon viimiseen hiontaan kannattaa tehdä vedestä ja vahasta kiisseli,
tai käyttää jotain pesuvahaa? Koska happi on alumiinin pahin vihollinen, jolloin lopputulos saattaa jäädä pilviseksi.
Pirummoisen hinkkaamisen jälkeen, olen loppukiillon tehnyt Autoglymin Metal Polish tahnalla.
Lakkaamista en suosittele, koska kiveniskujen jäljiltä urakka taas edessä seuraavana kesänä.
Hoidoksi riittää muutaman kerran kesässä, tuolla glymillä kevyt kiillotus.
-J-
Pohjat pitää vaan tehdä hemmetin hyvin. Maalinpoiston jälkeen jos pinta on sorvinjäljiltä urainen,
niin huoletta voi alottaa 320 karkeudella.
Siitä sitten vesihionnalla kaikki karkeudet lapi, aina 1200 asti.
Tuohon viimiseen hiontaan kannattaa tehdä vedestä ja vahasta kiisseli,
tai käyttää jotain pesuvahaa? Koska happi on alumiinin pahin vihollinen, jolloin lopputulos saattaa jäädä pilviseksi.
Pirummoisen hinkkaamisen jälkeen, olen loppukiillon tehnyt Autoglymin Metal Polish tahnalla.
Lakkaamista en suosittele, koska kiveniskujen jäljiltä urakka taas edessä seuraavana kesänä.
Hoidoksi riittää muutaman kerran kesässä, tuolla glymillä kevyt kiillotus.
-J-
Eipä hirveen ajankohtaista aiheesta löytynyt, eli täytyypi kysyä. Tuli ostettua jo ens kesäksi vanteet (Rial Nogaro 19"), ja talven aikana tarvis kehiä vähän kunnostaa. Itsellä ei riitä hermot ja hieman epäilyttää millaista jälkeä sais aikaseks jos itse kiillottais noi, joten suositelkaa paikkoja/henkilöitä, missä nuo voisi kiillotuttaa? Mielellään sopuhintaan, mutta työn jälki olis kuitenkin pääasia :)
janppa: Mulla on liikaa vapaata aikaa, meitsi vois kokeilla parin kaljalaatikon hinnalla.
Lupaan tosissani pyrkiä parhaaseen mahdolliseen tulokseen, ja että teen työtä vain selvinpäin ettei tule turattua. Millasista vanteista olis kyse? google löys mulle liian monta eri kuvaa.
"how hard can it be?" - Jeremy Clarkson
Lupaan tosissani pyrkiä parhaaseen mahdolliseen tulokseen, ja että teen työtä vain selvinpäin ettei tule turattua. Millasista vanteista olis kyse? google löys mulle liian monta eri kuvaa.
-
- uusi tulokas
Olisi tarve kiillotaa uudet Keskin KT1 -vanteet, jotka ovat lähiaikoina saapumassa minulle, kiilloitettava alue olisi vain lippojen alueelta.
Täähän on helppo homma. Ensin irrotat ne feikkipultit. Sitten vaan auto ylös, vanne alle, kone käyntiin ja vaihde pesään. Käyt rauhassa läpi kaikki karkeudet mitä vesihiomapapereista löytyy sinne 2000 karkeuteen asti ja se on siinä. Hifistelijät tietty viimeistelee vielä jollain tahnalla, itelle on tuo jo riittäny...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”