Seinän tasoitus
Valvoja: ffp jäsenet
Seinän tasoitus
Onko olemassa jotain yksinkertaista tapaa tasoittaa röpelöpintaiset seinät? Pitäisikö se pinta massata umpeen vai hioa jollain koneella sileäksi? Ei oikein toimi tuommoinen pinta kun on pieniä sotkevia kakaroita ja elukoita, helvetin vaikea pitää puhtaana.
Koska itse olen ihan käsi näissä hommissa ja makuuhuoneen seinät on kipsilevyä/kiviseinää jossa on kohopainetut tapetit jotka ovat varmaan 20 vuoden aikana kasvaneet tuohon seinään kiinni, niin olisiko tuo saneerauslevy hyvä ratkaisu sen päälle? Koska tarkoitus ei ole tapetoida enää niitä seiniä vaan maalata? Paklaus hommat ym onnistuu, niitä onkin tullut hierottua muualle kämppään.
Paljonko nuo levyt maksaa? Miten ne kiinnitetään, varsinkin tuohon kiviseinään?
Paljonko nuo levyt maksaa? Miten ne kiinnitetään, varsinkin tuohon kiviseinään?
Jos siellä tapetin alla on pohjamaali niin pitäisi lähteä melko hyvin ihan vaan vedellä kostuttamalla. Telalla vaan märäksi se seinä niin kyllä se sieltä irtoaa ja jos ei kerta riitä niin pari kertaa kostuttelee. Jos ei ole vedetty pohjamaalia alle niin voipi olla asteen verran tiukemmassa. Aina pitäisi vetää pohjamaali vaikka seinä tapetoitaisiinkin.
Kyllä yhdestä huoneesta saa tapetit pois otettua vaikka vähän tiukemmassa olisikin. On sitä revitty kokonaisten asuntojen seiniä vaikka on pirun tiukassa ollut. Ostat vaan hyvän terävän lastan niin sillä on hyvä työnnellä. En itse ainakaan alkaisi levyttämään seinää sen takia että siinä on tapetti.
Kyllä yhdestä huoneesta saa tapetit pois otettua vaikka vähän tiukemmassa olisikin. On sitä revitty kokonaisten asuntojen seiniä vaikka on pirun tiukassa ollut. Ostat vaan hyvän terävän lastan niin sillä on hyvä työnnellä. En itse ainakaan alkaisi levyttämään seinää sen takia että siinä on tapetti.
Viimeksi muokannut Eemeli, 7.1.2010 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No pari kerrosta tapettia ei ole vielä juuri mitään. Kyllä se sieltä irti lähtee. Muutama vuosi sitten revittiin tapetit asunnosta missä oli parhaassa seinässä joku 8 kerrosta tapettia...
Säästää siinä ne levyjen ja kiinnikkeiden hinnat kun ei ala levyttämään. Ja todennäköisesti tasoitustakin tulee huomattavasti vähemmän.
edit. Niin myydäänhän sitä kaikennäköisiä aineita tapettien poistoon, mutta suurin osa lähtee ihan vedellä kostuttamalla.
Viimeisin tapetti mitä olen poistanut oli kaverin kämpän seinissä sellanen muovi/kumi pintainen ja siitä kun repi sen pinnan ekana pois ja sit kostutti vedellä niin lähti melko hyvin.
Säästää siinä ne levyjen ja kiinnikkeiden hinnat kun ei ala levyttämään. Ja todennäköisesti tasoitustakin tulee huomattavasti vähemmän.
edit. Niin myydäänhän sitä kaikennäköisiä aineita tapettien poistoon, mutta suurin osa lähtee ihan vedellä kostuttamalla.
Viimeisin tapetti mitä olen poistanut oli kaverin kämpän seinissä sellanen muovi/kumi pintainen ja siitä kun repi sen pinnan ekana pois ja sit kostutti vedellä niin lähti melko hyvin.
Viimeksi muokannut Eemeli, 7.1.2010 23:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mun mielestä kunnon tapetin irroituslitkua niin alkaa tapetit irtoo seinästä. Itel oli kans monikerros tapettia kevytbetoni/siporex seinässä, niin kyl ne vaan siitä irti liukeni. Onhan siinä saamaristi hommaa, mut toisaalta on siinä levyttämisessä ja sen tasoittamisessaki hommaa + ei o niin hinnakas. :)
Mä ostin Bauhausista tota Sanduddin tapaista tavaraa ja tein sillä yhden seinän. Jotain kivipohjaista, jäykkää tavaraa ja peitti hyvin suuretkin kolot. Oli helppo maalata tuo pinta. Omasta mielestä helpompi kuin normaali kiviseinä.
Saattaa olla toi röpelöpinta kuitenkin liian vaativa tollekin kamalle.
Systeri kertoi, että kun sen tapetin on kostuttanut, niin teippaa siihen päälle katosta roikkumaan muovin. Lähtee kuulemma hieman nopeammin irti, kun ei kuivu niin herkästi se tapetti kostutuksen jälkeen.
En ole kokeillut ko. asiaa itse, mutta kuulostaa järkevältä idealta. Mulla ainakin kämppä muistutti lähinnä turkkilaista höyrysaunaa, kun noita tapetteja irrottelin,
Saattaa olla toi röpelöpinta kuitenkin liian vaativa tollekin kamalle.
Systeri kertoi, että kun sen tapetin on kostuttanut, niin teippaa siihen päälle katosta roikkumaan muovin. Lähtee kuulemma hieman nopeammin irti, kun ei kuivu niin herkästi se tapetti kostutuksen jälkeen.
En ole kokeillut ko. asiaa itse, mutta kuulostaa järkevältä idealta. Mulla ainakin kämppä muistutti lähinnä turkkilaista höyrysaunaa, kun noita tapetteja irrottelin,
Itellä on jonkin verran kokemusta noista tapetinpoistolitkuista, mutta kyllä se fairyvesi taitaa vaan olla parempaa :) Uskomatonta miten saippuaveden kanssa irtoaa tapetit.. Tosin meillä ei ole alla ollut missään tapettia, koska aina tapetoidessa revimme vanhat pois!
Ja tommoiset valkoiset kohokuviotapetit vedettiin tossa viime talvena/keväällä telalla ja valkosella maalilla yli, tuli paremmat kuin uudet, myynti hintakin nousi varmasti usealla tuhannella!
Ja tommoiset valkoiset kohokuviotapetit vedettiin tossa viime talvena/keväällä telalla ja valkosella maalilla yli, tuli paremmat kuin uudet, myynti hintakin nousi varmasti usealla tuhannella!
Tuossa joulukuun alussa tuli muutamasta huoneesta tiputeltua tapetit pois, osa oli betonipintaista, osa pohjamaalattua, osa lastulevyseinää. Otin sumutuspullon johon hanasta kuumaa vettä ja loraus astianpesu ainetta (fairy, ajax tms) tein metallilastalla tapettiin vaaka- ja pystyviiltoja arviolta sattumanvaraisin välein ja sumuttelin kyseisiin kohtiin pullosta vettä, annoin hetken vaikuttaa ja tapetti lähti vaivattomasti irti.
Jos se tapetti on vedetty suoraa kipsilevyn eli Gyprocin pintaan ilman että sitä on pohjamaalattu niin kannattaa säästää vaiva irrotusyrityksistä jos on tarkoitus maalata se seinä. Kannattaa päällystää se tuolla tasoitustapetilla tai tuolla 6mm kipsilevyllä uudelleen. Sen jälkeen maalaus, jos aikoo sen uudelleen tapetoida. Tai sitten pelkkä maalaus.
Nykyisessä asunnossa oli useampi huone tapetoitu suoraa kipsilevyn päälle ja tapetti EI irtoa siitä siististi vaikka mitä litkua käytät. Tai siis, irtoaahan se, niinkuin edellä on mainittu, postimerkin kokoisina paloina. Lisäksi kipsilevyn pinnasta lähtee samalla mukana sitä pintapahvikerrosta. No, nehän voi pakkeloida, mutta sekin työ on älytön, koska saat käytännössä pakkeloida seinän kokonaan + hionnat siihen päälle. Homma on iso eikä siltikään välttämättä tule hyvä.
Kipsilevyn pinnasta saattaa lähteä jostain kohtaa hiukan paksumpi pahvikerros, jostain toisesta kohtaa lähtee vain selllainen ihan ohut, lähes läpinäkyvä pahvikerros. Vaikka tuo irtoava pahvikerros olisi tuollainen ihan lähes läpinäkyvä, se näkyy silti maalipinnassa. Ihan sama juttu kuin auton maalauksessa, pohjat pitää olla kunnossa, maali ei peitä virheitä.
Maalatusta seinästä tapetti irtoaa ilman sen kummempia litkuja, ihan kastelemalla pelkällä vedellä. Näin mulla ainakin kun pelkällä liisterillä on tapetoitu.
Nykyisessä asunnossa oli useampi huone tapetoitu suoraa kipsilevyn päälle ja tapetti EI irtoa siitä siististi vaikka mitä litkua käytät. Tai siis, irtoaahan se, niinkuin edellä on mainittu, postimerkin kokoisina paloina. Lisäksi kipsilevyn pinnasta lähtee samalla mukana sitä pintapahvikerrosta. No, nehän voi pakkeloida, mutta sekin työ on älytön, koska saat käytännössä pakkeloida seinän kokonaan + hionnat siihen päälle. Homma on iso eikä siltikään välttämättä tule hyvä.
Kipsilevyn pinnasta saattaa lähteä jostain kohtaa hiukan paksumpi pahvikerros, jostain toisesta kohtaa lähtee vain selllainen ihan ohut, lähes läpinäkyvä pahvikerros. Vaikka tuo irtoava pahvikerros olisi tuollainen ihan lähes läpinäkyvä, se näkyy silti maalipinnassa. Ihan sama juttu kuin auton maalauksessa, pohjat pitää olla kunnossa, maali ei peitä virheitä.
Maalatusta seinästä tapetti irtoaa ilman sen kummempia litkuja, ihan kastelemalla pelkällä vedellä. Näin mulla ainakin kun pelkällä liisterillä on tapetoitu.
Maalatkaa aina levypinnat ennen tapetointia. Helpottaa kummasti remontointia, ei meinaa lähteä tapetit irti maalaamattomasta cyprocista, pakkelointia joutui harrastamaan makuuhuoneiden osalta. Tosin laitettiin niihin sitten ässätex, niin ei pienet epätasaisuudet haitanneet.
Olohuoneeseen sitten vedettiin bauhausista ostettu n.40e/rulla maksavaa tasoitetapettia. Sillä teki sellaiset reilu 10m2 seinää. On helppo laittaa seinään, mutta lasikuitu(tms.)-pohjaisena kädet on kovilla. Maalaamalla tulee siisti ja on tasaiseimpi kuin moni harrastetimpurin tekemä levyseinä. Ei haittaa vaikka tapettia olisi alla, kunhan vaan tapetti on niin tukevasti kiinni, että jaksaa tuon tasoitetapetin pitää seinässä kiinni.
Olohuoneeseen sitten vedettiin bauhausista ostettu n.40e/rulla maksavaa tasoitetapettia. Sillä teki sellaiset reilu 10m2 seinää. On helppo laittaa seinään, mutta lasikuitu(tms.)-pohjaisena kädet on kovilla. Maalaamalla tulee siisti ja on tasaiseimpi kuin moni harrastetimpurin tekemä levyseinä. Ei haittaa vaikka tapettia olisi alla, kunhan vaan tapetti on niin tukevasti kiinni, että jaksaa tuon tasoitetapetin pitää seinässä kiinni.
Pari kk sitten otettiin 20v vanhat kohokuviotapetit vaan vettä ruiskuttamalla pumppupullosta. Sen veden pitää vaan antaa imeytyä kunnolla siihen tapettiin ja sitä vettä kannattaa käyttää REILUSTI sillain että sitä aivan valuu. Jos on parketti lattia (niinkuin meillä) niin kannattaa kuivata välillä lattiaa.
Kun sitä vettä on siihen seinälle ruiskutettu joku 5 kertaa samaan kohtaan niin se lähtee oikein nätisti isoina palasina pois.
Kun sitä vettä on siihen seinälle ruiskutettu joku 5 kertaa samaan kohtaan niin se lähtee oikein nätisti isoina palasina pois.
Suoraan maalaamattomalle kipsilevylle liisteröidyt tapetit irtoavat höyrykäsittelyllä. Konevuokraamoista löytyy sopivia höyrylaitteita, joissa on tapettien irroittamiseen tarkoitettu levysuutin (n. 40x40cm laatta täynnä pieniä reikiä). Höyry läpäisee vaikeammatkin muoviröpelötapetit ja irrottaa liiman. Vettä siirtyy materiaaliin kuitenkin niin vähän (verrattuna suihkupullo-läträykseen), että kipsilevy ei vahingoitu. Suosittelen myös ns. helpompiin kohteisiin (pohjamaalatut levyt tapetin alla), nopeaa ja helppoa eikä tule kosteusvaurioita parkettiin ym.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”