Golf3 GTI Laakerit, tyyppivika?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

maza_ri
-
Viestit: 60
Liittynyt: 20.2.2006 14:33

Golf3 GTI Laakerit, tyyppivika?

ViestiKirjoittaja maza_ri » 28.8.2006 18:19

Elikkäs..

Vaihdoin golffiini juuri n.1500km sitten toisellepuolelle taakse pyörän laakerit..ja nyt tuntuis siltä että toinenkinpuoli vaatii samanhomman..huutaa siihen malliin.

Eli tuli täs mieleen, että oiskohan tuo volkkareiden tyyppivikaa. Autolla on ajettu 158tkm.
Tokihan ne laakerit joka autossa kuluu ja joutuu vaihtamaan..

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 28.8.2006 19:15

Kyllä nuo VW:n takalaakerit aika paljon nopeammin kuluvaa sorttia ovat kuin muissa kulkineissa. Eli ihan tyypillistä...

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 28.8.2006 19:21

kannattaa yleensä vaihtaa kumpiki puoli kerralla. vaikka se toinen ei mitenkää ääntäis..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.8.2006 20:06

Samaa ihmettelen aina, miksi ei ihmiset vaihda kulutusosia pareittain. Heijastuu jopa varaosaliikkeiden varastoon, jos on tiukka kuri varaston kulkunopeudella niin ei löydy kuin yksi jokaista palikkaa. Tähän mennessä tutusta varaosaputkasta on aina joutunut tilaamaan toisen pallonivelen, suojakumin, yms.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 28.8.2006 22:16

Kyllä minäkin epäilin vahvasti tyyppivikaa kun edellisestä Jetasta joutui vaihtamaan 300tkm jälkeen jo etupyöränlaakereitakin ;P

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 29.8.2006 13:48

Joo tyyppivikahan se on ku mullakin on tosta romusta vaihettu etulaakeritkin jo TOISEEN KERTAAN! :D

Mittarissakaan ole ku vasta 550 000km. Takalaakereitaki menny yhtenä jonona, kolmannet jo menossa.


Että eiköhän ne oo ihan kulutusosia. Eikä maksa paljon, ja takalaakerit varsinkin helpot vaihtaa.

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 29.8.2006 14:49

Onko muuten kui hankala vaihtaa nuo takalaakerit tosta gti kolopallosta?
Taitaa mullakin olla aiheellinen =)

maza_ri
-
Viestit: 60
Liittynyt: 20.2.2006 14:33

ViestiKirjoittaja maza_ri » 30.8.2006 15:55

En vaihtanut itse autooni niit laakereita..Esson korjaamolla 100€:lla tekivät sen.

Kallis vai halapa..?

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 30.8.2006 16:15

Hintaan kuulu työt ja uudet laakerit?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.8.2006 16:29

kyl ne tunnissa vaihtaa jos vaan kaikki aukee sillain ku pitäs =)

Kuplakolfi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 13.5.2006 16:14
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kuplakolfi » 1.9.2006 11:40

on kyll tyyppi vika sanoisin jouduin vahtamaan nyt kessällä takalaakerit omaani ja siit ei kyl ollut pitkä aika edellisestä laitosta

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 1.9.2006 11:49

seki tosin taitaa riippu et miten ne kiristää, ja siitä et mitkä ping-pong laakerit sinne työntää... jälkikiristys on myös hyvä tehä

Ilipo
-
Viestit: 111
Liittynyt: 12.10.2004 12:07

ViestiKirjoittaja Ilipo » 1.9.2006 12:11

Ja jos rupeaa enemmänkin laakereita syömään oikeista kiristyksistä huolimatta niin ei muutakuin napatappi vaihtoon.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.9.2006 13:24

Jos ei laadukkaat laakerit kestä sielä päälle 100tkm niin silloin on asennuksessa vika, taikka sitten tosiaan tapissa/navassa mutta asentajan pitäisi se huomata.

Gullikki
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.12.2004 0:26

ViestiKirjoittaja Gullikki » 1.9.2006 14:10

Itse vaihdoin juuri takalaakerit omasta golfistani kun huomasin, että rengas oli kulunut epätasaisesti ja laakerit olivat väliät. Vaihdon jälkeen auto ei vienyt enää suoralla ajaessa vasemmalle.

Kyllä homman pystyy itse tekemään jos vaan löytyy korjausopas, josta saa hieman vinkkejä. Parisen tuntia meni aikaa per puoli.

AceBear
-
Viestit: 37
Liittynyt: 13.7.2006 9:19

Takalaakereiden "välys"

ViestiKirjoittaja AceBear » 4.6.2007 9:18

Tervehdys!

Löytyi näemmän ketju, jossa aiheesta jo puhutaan..

Kävin nyt ensimmäistä kertaa katsastamassa tuon oman ruoskani (VR6 -92) ja katsastusmies kirjasi ylös löysän takapään, jossa on kuulemma klappia laakereiden suhteen. Käski vaan kiristellä ennen kuin laakerit menee.

Nyt kun olen ketjua lukenut ja tehnyt havaintoja, niin porukka puhuu siitä, kuinka välystä kuuluukin olla (ja tietysti jonkun verran kuuluu olla, sehän on selvä).
Mikä sitten on ohje tuolle "oikealle" kiristystavalle, onko heittää esim. momenttia kehiin? Mieluusti tuon ainoan huomautuksen hoitelen heti kuntoon, tää on itelle harvinaista herkkua päästä näin lyhyellä syntilistalla katsastuksesta ulos!

Kiitokset etukäteen jos joku viitsii lukea/vastailla.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 4.6.2007 11:12

Takana kuuluu tosiaan olla klappia, ja minusta mitään momenttia ei voi sanoa vaan kiristää sen kiinni asti ja sen jälkeen löysää (jotain puolisen kierrosta?) kunnes pyörii nätisti mutta klappi ei ole liian iso :)

Etulaakereissa taas ei sitten kuulu olla klappia.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.6.2007 11:13

Yleinen ohje on se, että ensin kiristetään kunnes laakeri alkaa hieman jarruttamaan renkaan pyörimistä (rengas ilmassa kokeilee pyörittää) ja sitten löysätään kunnes kiristysmutterin alla olevaa prikkaa pystyy kampeamatta ruuvarin kärjellä liikuttamaan. Yleensä tuolloin laakerissa on pyörästä heiluttelemalla kokeiltuna pienen pieni klappi mikä on ihan ok.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 4.6.2007 11:27

Aika samanlaisia ohjeita itelle joskus neuvottu

-eli mutteri kiinni saakka sen verran mitä yhdellä kädellä saa käännettyä vääntimellä hylsyn kohdalta (käytä tässä tervettä maalaisjärkeä) ja sitten mutterin kulmavälin verran aukipäin kuitenkin niin että kun fillari on kiinni ja heiluttelee sivuttain tunnet ihan pienen välyksen.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.6.2007 12:45

Hieman OT: Tulipa mieleen tuossa taannoin muutama tapaus, kun oli kuulemma tyyppivika 500 tkm ajetussa ykkös-Golffissa hajonnut vetonivel =)

Samaten eräs asentaja totesi noista takapyörän laakereista, että tyyppivika on volkkareissa, niin kuin termostaattikotelon kannen pulttien katkeaminen vesipumppuun. Tuolloin oli nosturilla +400tkm ajettu kakkos-Golffi mistä se niitä roplasi, ja lähti vieläpä pultit ehjänä auki =)

AceBear
-
Viestit: 37
Liittynyt: 13.7.2006 9:19

Kiitokset ohjeista, eiköhän se näillä eväin jo onnistu!

ViestiKirjoittaja AceBear » 4.6.2007 13:57

Vielä kysymys (tarvii pyytää vaikka isukkia ottamaan työkalut töistä mukaan), eli minkä kokoinen hylsy tarvitaan tuohon kiristysmutteriin? Toistaiseksi yhtään Golffia purkamatta olettaisin sen olevan samaa luokkaa kuin aiemmissa puuhasteluissani, jotain 32 luokkaa, tai sinne päin.. Kuitenkin tarvin kalut lainaksi.
Ainakin Peugeotin perää olen joskus räplännyt ja siellä keskiömutteri oli tuota suuruusluokkaa.

Mutta kiitokset ohjeista, aiemmilla neuvoilla selviän jo hommasta!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.6.2007 15:34

Koska sitä ei tarvitse käytännössä kuin hieman pyöräyttää, jakari ajaa asiansa tuossa paikassa.

Edit: Mulla olisi ekat laakerit vieläkin menossa jos Motonetin rummut eivät olisi niitä murjoneet.
Viimeksi muokannut SS, 5.6.2007 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 4.6.2007 19:22

Kyllä se syypää laakerivikaan likelle 200tkm ja hieman yli 10v volkkarissa taitaa olla surkeassa stefaratkaisussa takapäässä. Itse muutamia takalaakereita (yhteen kakkoskoppaan ja kahteen kolmoseen) vaihtaneina laakerit ovat olleet kaikki enemmän ja vähemmän ruosteessa. Eli vesi pääsee tekemään tepposet. Laakeri on varmasti hyvä, mutta stefa lakkaa pitämästä vettä jossakin vaiheessa. Tämä on kuitenkin niitä helpompia ja pienimpiä murheita. Jos kestää vaan muutaman tkm, silloin kyllä pakko olla vikaa akselitapissa, laakerissa valmistusvika tai asennusvirhe ja voitelun puute tai mahdollisesti jarrujen laahaus kuumentanut laakerin - rasvat mäelle ja laakeri leikkaantunut.

Jos itse olisin tuota laakerinvaihtoa tekemässä niin uusisin jarrulevyt ja -palat sekä liukutapit samalla. Ellei ole hiljakkoin niin tehty.

Voi muuten olla kyllä laakerissakin valmistusvika. Isän kanssa vaihdoimme joskus vuonna x kakkosgolffiin etupyörän laakerin joka kesti sitten muutaman tkm; kun laakeri otettiin auki, yksi kuulista oli kuin kivenmurunen, ei yhtään sileätä pintaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa