Golf3 GTI Laakerit, tyyppivika?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf3 GTI Laakerit, tyyppivika?
Elikkäs..
Vaihdoin golffiini juuri n.1500km sitten toisellepuolelle taakse pyörän laakerit..ja nyt tuntuis siltä että toinenkinpuoli vaatii samanhomman..huutaa siihen malliin.
Eli tuli täs mieleen, että oiskohan tuo volkkareiden tyyppivikaa. Autolla on ajettu 158tkm.
Tokihan ne laakerit joka autossa kuluu ja joutuu vaihtamaan..
Vaihdoin golffiini juuri n.1500km sitten toisellepuolelle taakse pyörän laakerit..ja nyt tuntuis siltä että toinenkinpuoli vaatii samanhomman..huutaa siihen malliin.
Eli tuli täs mieleen, että oiskohan tuo volkkareiden tyyppivikaa. Autolla on ajettu 158tkm.
Tokihan ne laakerit joka autossa kuluu ja joutuu vaihtamaan..
Samaa ihmettelen aina, miksi ei ihmiset vaihda kulutusosia pareittain. Heijastuu jopa varaosaliikkeiden varastoon, jos on tiukka kuri varaston kulkunopeudella niin ei löydy kuin yksi jokaista palikkaa. Tähän mennessä tutusta varaosaputkasta on aina joutunut tilaamaan toisen pallonivelen, suojakumin, yms.
-
- -
- Viesti:
Itse vaihdoin juuri takalaakerit omasta golfistani kun huomasin, että rengas oli kulunut epätasaisesti ja laakerit olivat väliät. Vaihdon jälkeen auto ei vienyt enää suoralla ajaessa vasemmalle.
Kyllä homman pystyy itse tekemään jos vaan löytyy korjausopas, josta saa hieman vinkkejä. Parisen tuntia meni aikaa per puoli.
Kyllä homman pystyy itse tekemään jos vaan löytyy korjausopas, josta saa hieman vinkkejä. Parisen tuntia meni aikaa per puoli.
Takalaakereiden "välys"
Tervehdys!
Löytyi näemmän ketju, jossa aiheesta jo puhutaan..
Kävin nyt ensimmäistä kertaa katsastamassa tuon oman ruoskani (VR6 -92) ja katsastusmies kirjasi ylös löysän takapään, jossa on kuulemma klappia laakereiden suhteen. Käski vaan kiristellä ennen kuin laakerit menee.
Nyt kun olen ketjua lukenut ja tehnyt havaintoja, niin porukka puhuu siitä, kuinka välystä kuuluukin olla (ja tietysti jonkun verran kuuluu olla, sehän on selvä).
Mikä sitten on ohje tuolle "oikealle" kiristystavalle, onko heittää esim. momenttia kehiin? Mieluusti tuon ainoan huomautuksen hoitelen heti kuntoon, tää on itelle harvinaista herkkua päästä näin lyhyellä syntilistalla katsastuksesta ulos!
Kiitokset etukäteen jos joku viitsii lukea/vastailla.
Löytyi näemmän ketju, jossa aiheesta jo puhutaan..
Kävin nyt ensimmäistä kertaa katsastamassa tuon oman ruoskani (VR6 -92) ja katsastusmies kirjasi ylös löysän takapään, jossa on kuulemma klappia laakereiden suhteen. Käski vaan kiristellä ennen kuin laakerit menee.
Nyt kun olen ketjua lukenut ja tehnyt havaintoja, niin porukka puhuu siitä, kuinka välystä kuuluukin olla (ja tietysti jonkun verran kuuluu olla, sehän on selvä).
Mikä sitten on ohje tuolle "oikealle" kiristystavalle, onko heittää esim. momenttia kehiin? Mieluusti tuon ainoan huomautuksen hoitelen heti kuntoon, tää on itelle harvinaista herkkua päästä näin lyhyellä syntilistalla katsastuksesta ulos!
Kiitokset etukäteen jos joku viitsii lukea/vastailla.
Yleinen ohje on se, että ensin kiristetään kunnes laakeri alkaa hieman jarruttamaan renkaan pyörimistä (rengas ilmassa kokeilee pyörittää) ja sitten löysätään kunnes kiristysmutterin alla olevaa prikkaa pystyy kampeamatta ruuvarin kärjellä liikuttamaan. Yleensä tuolloin laakerissa on pyörästä heiluttelemalla kokeiltuna pienen pieni klappi mikä on ihan ok.
Aika samanlaisia ohjeita itelle joskus neuvottu
-eli mutteri kiinni saakka sen verran mitä yhdellä kädellä saa käännettyä vääntimellä hylsyn kohdalta (käytä tässä tervettä maalaisjärkeä) ja sitten mutterin kulmavälin verran aukipäin kuitenkin niin että kun fillari on kiinni ja heiluttelee sivuttain tunnet ihan pienen välyksen.
-eli mutteri kiinni saakka sen verran mitä yhdellä kädellä saa käännettyä vääntimellä hylsyn kohdalta (käytä tässä tervettä maalaisjärkeä) ja sitten mutterin kulmavälin verran aukipäin kuitenkin niin että kun fillari on kiinni ja heiluttelee sivuttain tunnet ihan pienen välyksen.
Hieman OT: Tulipa mieleen tuossa taannoin muutama tapaus, kun oli kuulemma tyyppivika 500 tkm ajetussa ykkös-Golffissa hajonnut vetonivel =)
Samaten eräs asentaja totesi noista takapyörän laakereista, että tyyppivika on volkkareissa, niin kuin termostaattikotelon kannen pulttien katkeaminen vesipumppuun. Tuolloin oli nosturilla +400tkm ajettu kakkos-Golffi mistä se niitä roplasi, ja lähti vieläpä pultit ehjänä auki =)
Samaten eräs asentaja totesi noista takapyörän laakereista, että tyyppivika on volkkareissa, niin kuin termostaattikotelon kannen pulttien katkeaminen vesipumppuun. Tuolloin oli nosturilla +400tkm ajettu kakkos-Golffi mistä se niitä roplasi, ja lähti vieläpä pultit ehjänä auki =)
Kiitokset ohjeista, eiköhän se näillä eväin jo onnistu!
Vielä kysymys (tarvii pyytää vaikka isukkia ottamaan työkalut töistä mukaan), eli minkä kokoinen hylsy tarvitaan tuohon kiristysmutteriin? Toistaiseksi yhtään Golffia purkamatta olettaisin sen olevan samaa luokkaa kuin aiemmissa puuhasteluissani, jotain 32 luokkaa, tai sinne päin.. Kuitenkin tarvin kalut lainaksi.
Ainakin Peugeotin perää olen joskus räplännyt ja siellä keskiömutteri oli tuota suuruusluokkaa.
Mutta kiitokset ohjeista, aiemmilla neuvoilla selviän jo hommasta!
Ainakin Peugeotin perää olen joskus räplännyt ja siellä keskiömutteri oli tuota suuruusluokkaa.
Mutta kiitokset ohjeista, aiemmilla neuvoilla selviän jo hommasta!
Koska sitä ei tarvitse käytännössä kuin hieman pyöräyttää, jakari ajaa asiansa tuossa paikassa.
Edit: Mulla olisi ekat laakerit vieläkin menossa jos Motonetin rummut eivät olisi niitä murjoneet.
Edit: Mulla olisi ekat laakerit vieläkin menossa jos Motonetin rummut eivät olisi niitä murjoneet.
Viimeksi muokannut SS, 5.6.2007 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
Kyllä se syypää laakerivikaan likelle 200tkm ja hieman yli 10v volkkarissa taitaa olla surkeassa stefaratkaisussa takapäässä. Itse muutamia takalaakereita (yhteen kakkoskoppaan ja kahteen kolmoseen) vaihtaneina laakerit ovat olleet kaikki enemmän ja vähemmän ruosteessa. Eli vesi pääsee tekemään tepposet. Laakeri on varmasti hyvä, mutta stefa lakkaa pitämästä vettä jossakin vaiheessa. Tämä on kuitenkin niitä helpompia ja pienimpiä murheita. Jos kestää vaan muutaman tkm, silloin kyllä pakko olla vikaa akselitapissa, laakerissa valmistusvika tai asennusvirhe ja voitelun puute tai mahdollisesti jarrujen laahaus kuumentanut laakerin - rasvat mäelle ja laakeri leikkaantunut.
Jos itse olisin tuota laakerinvaihtoa tekemässä niin uusisin jarrulevyt ja -palat sekä liukutapit samalla. Ellei ole hiljakkoin niin tehty.
Voi muuten olla kyllä laakerissakin valmistusvika. Isän kanssa vaihdoimme joskus vuonna x kakkosgolffiin etupyörän laakerin joka kesti sitten muutaman tkm; kun laakeri otettiin auki, yksi kuulista oli kuin kivenmurunen, ei yhtään sileätä pintaa.
Jos itse olisin tuota laakerinvaihtoa tekemässä niin uusisin jarrulevyt ja -palat sekä liukutapit samalla. Ellei ole hiljakkoin niin tehty.
Voi muuten olla kyllä laakerissakin valmistusvika. Isän kanssa vaihdoimme joskus vuonna x kakkosgolffiin etupyörän laakerin joka kesti sitten muutaman tkm; kun laakeri otettiin auki, yksi kuulista oli kuin kivenmurunen, ei yhtään sileätä pintaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”