Mistä autoista saa pakun.
Valvoja: ffp jäsenet
Mistä autoista saa pakun.
Tiedän että isoista, esim farkku passatista ja vastaavista saa pakun takapenkkien poistolla mutta kuulin että joistakin pienemmistäkin saa? Tarkoittaako että oikeastaan kaikista autoista saa pakun tekemällä siitä kaksipaikkaisen vai?
Joskus on tullut sellainenkin vastaan, että ford Fiestasta on tehty pakettiauto, joten ei tuo tilavuus vaatimus ainakaan kovin iso ole ;)
Luulis ainakin tuon A3 jo olevan siinä kategoriassa, mutta eiköhän AKE osaa kertoa sen helpoiten, tai käy kysäisemässä katsastuskonttorilla niin saa ainakin varmaa tietoa.
Luulis ainakin tuon A3 jo olevan siinä kategoriassa, mutta eiköhän AKE osaa kertoa sen helpoiten, tai käy kysäisemässä katsastuskonttorilla niin saa ainakin varmaa tietoa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
nythän pakettiauto säädökset on muuttumassa EU.ssa yhteneväisiksi.
Se Kuitusen kuutio pitäis poistua. Kuitusen kuutio on kuvitteellinen kuutio mikä pitää mahtua oleen siellä sisällä mutta sen kuution ei tarvi mahtua takaluukusta sisään.
Se kuutio on Kuitusen keksimä juttu ettei pakuja tehtäisi niin helposti,tosin on siihen tullu kai lievennyksiä vuosikymmenten aikana.
Se Kuitusen kuutio pitäis poistua. Kuitusen kuutio on kuvitteellinen kuutio mikä pitää mahtua oleen siellä sisällä mutta sen kuution ei tarvi mahtua takaluukusta sisään.
Se kuutio on Kuitusen keksimä juttu ettei pakuja tehtäisi niin helposti,tosin on siihen tullu kai lievennyksiä vuosikymmenten aikana.
Eli kaikki farmari autot + sellainen 3 ovinen hatcback malli mikä on jossain EU-maassa tyyppihyväksytty paketti autoksi.-> saa rekisteröityä pienen käyttövoimaveron pakettiautoksi siten että poistaa etummaisen penkkirivin takaa kaikki istuinpaikat.
(Käsittääkseni tuo tilavaatimus -juttu koskee mahdollista autoveron pienentymistä Eli se ei vaikuta käyttövoimaveron määrään)
Itse etsin vähän aikaa sitten pakettiautoversioksi sopivaa aihiota, niin nettiautossa oli myynnissä yksi 5-ovinen opel corsa, joka oli katsastettu pakettiauton käyttövoimaverolle. Kysyin tätä asiaa konttorilta ja opel maahantuojalta niin molemmista sanoivat että ei ole mahdollista katsastaa ko. 5-ovista mallia pienelle diesel verolle,koska ei ole tyyppihyväksyntää pakettiautoksi. 3-ovisen sen sijaan saa varmasti.
kysyin myös tämän corsan myyjältä että milloin on muutoksen tehnyt ja sanoi että alle vuoden on ollut pakuna ja viisasteli vaan että niinhän ne sanoo ettei muka saa... tiedä sitten että kuinka se oli juilattu.
Toinen tapaus II Golf joka olisi kiinnostanut minua, niin ajattelin varmistaa konttorilta asian, ja rekisterinumeron perusteella katsoivat koneelta ja sanoivat että ei ole mahdollisuutta pienelle verolle. Vaikka Olen monta II golffia nähnyt 2-paikkasena pikkuveropakuna.
Eli jos on ostamassa jotain 3-ovista hatcbackiä ja siitä olisi muuttamassa pienen veron pakua niin kannattaa ehkä kysyä konttorilta ko. auton rek. tunnuksen perusteella että saako vai ei, niin eipähän etukäteen lyö käsiään paskaan...
(Käsittääkseni tuo tilavaatimus -juttu koskee mahdollista autoveron pienentymistä Eli se ei vaikuta käyttövoimaveron määrään)
Itse etsin vähän aikaa sitten pakettiautoversioksi sopivaa aihiota, niin nettiautossa oli myynnissä yksi 5-ovinen opel corsa, joka oli katsastettu pakettiauton käyttövoimaverolle. Kysyin tätä asiaa konttorilta ja opel maahantuojalta niin molemmista sanoivat että ei ole mahdollista katsastaa ko. 5-ovista mallia pienelle diesel verolle,koska ei ole tyyppihyväksyntää pakettiautoksi. 3-ovisen sen sijaan saa varmasti.
kysyin myös tämän corsan myyjältä että milloin on muutoksen tehnyt ja sanoi että alle vuoden on ollut pakuna ja viisasteli vaan että niinhän ne sanoo ettei muka saa... tiedä sitten että kuinka se oli juilattu.
Toinen tapaus II Golf joka olisi kiinnostanut minua, niin ajattelin varmistaa konttorilta asian, ja rekisterinumeron perusteella katsoivat koneelta ja sanoivat että ei ole mahdollisuutta pienelle verolle. Vaikka Olen monta II golffia nähnyt 2-paikkasena pikkuveropakuna.
Eli jos on ostamassa jotain 3-ovista hatcbackiä ja siitä olisi muuttamassa pienen veron pakua niin kannattaa ehkä kysyä konttorilta ko. auton rek. tunnuksen perusteella että saako vai ei, niin eipähän etukäteen lyö käsiään paskaan...
ei ole mahdollisuutta pienelle verolle. Vaikka Olen monta II golffia nähnyt 2-paikkasena pikkuveropakuna.
Aikanaan oli laissa porsaanreikä hetken aikaa, jolloin kakkiksesta sai jopa kovilla takapenkeillä pakun. Eli nykyään vaatii tosiaan aina sen tyyppihyväksynnän, jota ei löydy juuri mistään viisi ovisesta ja harvassa on hyväksyntä uudemmissa kolmi ovisissakin.
205 pösöllä on ainakin tyypit pikkuautoista.
Jos autosta on maahantuoja tehnyt dokumentin, ettei vahvuudet muutu takapenkkien poistosta ja tilavuudet riittää... esim golf mk1, ei periaatteessa ole koskaan saanu pakuksi.
minullakin on semmoinen. Ja vielä viis paikkanen... ;)
kakkiksen pystyy taas nykyään tekemään, joskus oli mahdollista. Hetken oli taukoa ettei saa, mut nykyään saa... siis vain kaks paikkaseksi... enään ei tunneta viispaikkasia...
minullakin on semmoinen. Ja vielä viis paikkanen... ;)
kakkiksen pystyy taas nykyään tekemään, joskus oli mahdollista. Hetken oli taukoa ettei saa, mut nykyään saa... siis vain kaks paikkaseksi... enään ei tunneta viispaikkasia...
Käsittääkseni kysymys oli siitä että mitä nykypäivänä saa muuttaa pakuksi ja mitä ei, kun säädökset muuttuu jatkuvasti. Että jos vaikka takaisin aiheeseen ennenkuin tähän nyt kukin listaa omaa "vanhoina hyvinä aikoina" tehtyjä kalusteitaan.
Oliko 5ovisista hb- malleista faktaa, vai onko se puhtaasti merkki/mallikohtianen asia?
Oliko 5ovisista hb- malleista faktaa, vai onko se puhtaasti merkki/mallikohtianen asia?
tota kakkos golffin muutosta pakuksi kävin jokunen kuukausi sitten itsekkin kyselemässä ja vastaus oli jyrkkä ei, viellä naurun kera.. mutta jo siihen on taas tullut muutosta ja olisi jälleen mahdollista niin olisi todella mahtavaa vähdä asiasta mustaa valkoisella niin voi aloittaa muutostyöt.. jos joku on käyny kyseleen tai löytäny netistä virallista lausuntoa niin voisko ystävällisesti postata tännekkin kopiota moisesta lausunnosta..
heh sehän se vasta oikskin melkoisesti turvallisuutta sa sporttisuutta lisäävä veronkiertotemppu.. takapankit hiiteen ja turvakaaret tilalle niin tulee paku.. luulis nyt että eivät kuinteknaan selasta hyväksy.. kai siellä jonkilainen avonainen tila täytyy olla että sitä vois edes väittää pakuksi.. :S
Sorry että tuon vanhaa topikkia ylöspäin. Tänään kävin kysymässä A katsastusasemalla tollasen 1.8 litrasesta 1.6 td;ksi muutetun 90 vuosimallia olevan kakkoskoppaisen golffin muuttamista 2-paikkaiseksi pakettiautoksi, hetken tutkittuamme katsuri totesi että ei passaa koska tämä kyseinen auton mallisarjanumero on erilainen 5267092384 (muuten sama mutta 84 lopussa pilaa kaiken). Miten on mahdollista että samaa autoa, vieläpä samaa vuosimallia olevaa ei voi rekisteröidä pakettiautoksi? Johtuuko kaikki tuosta bensa autona olemisen historiasta? Valaiskaa ymmärtämätöntä.
Tuossa on muistaakseni neljän tai viiden kakkiksen tyyppikoodeja vertailtu ja kaikissa passaa olipa bensa, diesel tai 5-ov.
E:
Jermusetae pistähän konttori vaihtoon, kyllä onnistuu muuttaa tuo sinunkin kakkis kun täyttyy tuo vaadittu koodi 52670923. Niillä viimeisillä kahdella numerolla ei ole väliä, kuten tuosta listasta näet mikä ylempänä.
Itse kysyin kolmelta konttorilta, mm. A-kats. ja kaikki näyttivät vihreätä valoa nähtyään tuon listan, aluksi se oli jyrkkä ei kaikkialla.
E:
Jermusetae pistähän konttori vaihtoon, kyllä onnistuu muuttaa tuo sinunkin kakkis kun täyttyy tuo vaadittu koodi 52670923. Niillä viimeisillä kahdella numerolla ei ole väliä, kuten tuosta listasta näet mikä ylempänä.
Itse kysyin kolmelta konttorilta, mm. A-kats. ja kaikki näyttivät vihreätä valoa nähtyään tuon listan, aluksi se oli jyrkkä ei kaikkialla.
No mun mielestä se loppuosa on yksilökohtainen joka taisi poiketa miltei kaikissa mitä vertailtu, jos oikein muistan. Kuitenki tuo vaadittu koodi täyttyy niin ei kai siinä pitäis sanomisia olla.
Tuo konttori (yksityinen) missä muutin omani, vaati AKE:sta erikseen hyväksynnän joten pistin s-postia sinne autoni tiedoilla ja sieltä tuli hyväksyvä vastaus, eikun paperille ja konttorille niin homma selvä.
Tuo konttori (yksityinen) missä muutin omani, vaati AKE:sta erikseen hyväksynnän joten pistin s-postia sinne autoni tiedoilla ja sieltä tuli hyväksyvä vastaus, eikun paperille ja konttorille niin homma selvä.
Verotus tulevaisuudessa?
Miten 1+1 pakujen verotus tulee muuttumaan vuodenvaihteessa? Meneekö kuten kaikissa eli päästöjen mukaan?
Tarvisin toista autoa ja pakuksihan se kannattaisi laittaa, mutta mietin että onko myöhäistä..
Tarvisin toista autoa ja pakuksihan se kannattaisi laittaa, mutta mietin että onko myöhäistä..
juu ei niillä kahdella numerolla ole mitään vaikutusta katastuksen, jos tuosta inssi inisee niin saa sen suosiolla puusilmäksi haukkua... itsekkin kävin ensiksi k1 konttorilla missä oli jossain oudossa paikassa äidinkielen opintonsa käynnyt inssi luki oikealta vasemmalle
A katastuksessa sitten löytyi lukutaitoinen inssi
A katastuksessa sitten löytyi lukutaitoinen inssi
Kysäsin rekkarin perusteella akesta ja sieltä vastattiin että ei saa. kirjoitin sitten tuon mun auton mallisarjakoodin ja lisäsin linkin siihen aken omilta sivuilta sen pakettiautolistan missä lukee tuo sama numero kun minulla, mutta lopussa ne 2 numeroa liikaa eikä sieltä mitää vastausta enää kuulunu.
Taju9 sama kysymys on askarruttanut minuakin
edit. Ehkä selvensin tekstiä hiukan : )
tuplaedit.
Taju9 sama kysymys on askarruttanut minuakin
edit. Ehkä selvensin tekstiä hiukan : )
tuplaedit.
jos ei vastausta ala kuulumaan kysäses piruuttaan sit miten kelpas 2 koppa jonka rekkari on OFH-609 ja tyyppikoodi 5267092359
tuo akelle soittelu välillä turhauttaa, paras oli varmaan kun kaveri meinasi chevyn pikkarista tehdä nelikon ja eikun akelta utelemaan että mites onnistuu. vastaus oli "no tee nyt ensteks ja vie konttorille, kyl ne siellä kerttoo kelpaako vai ei"
joskus harvoin on saannut asiansa osaavan jannu luurin päähän, yleensä vastaus on "kyllä pitäs pitää mahdollisimman alkuperäisen" tai "selvitetään asia ja otetaan yhteyttä" yllätys yllätys sitä yhteyden ottoa ei kuulukkaan
tuo akelle soittelu välillä turhauttaa, paras oli varmaan kun kaveri meinasi chevyn pikkarista tehdä nelikon ja eikun akelta utelemaan että mites onnistuu. vastaus oli "no tee nyt ensteks ja vie konttorille, kyl ne siellä kerttoo kelpaako vai ei"
joskus harvoin on saannut asiansa osaavan jannu luurin päähän, yleensä vastaus on "kyllä pitäs pitää mahdollisimman alkuperäisen" tai "selvitetään asia ja otetaan yhteyttä" yllätys yllätys sitä yhteyden ottoa ei kuulukkaan
Paku
kyllä täälläkin oli ongelmia saada katastettua golffia pakuksi,eivät muka tienneet koko asiasta mitään.sanoivat että saihan sitä aikonaan katsastettua pakuksi muttei enää.Soittelin muihin katsastuspaikkoihin sain selville että saahan sen katsastettua pakuksi.Sain vielä yhdeltä A.katsastusasemalta teknisen tuen puh.numeron ja soitin sinne ja selvitin asiani,sieltä oikein mukavantuntuinen mieshenkilö katsoi tietysti koneelta tyypin mukaan ja sanoi,että kyllä onnistuu ja jos tulee jotain ongelmia niin käski katsastusmiehen soittaa hänelle.No kävin sitten katsastamassa tuolla Marjahaan katsastusasemalla Iisalmessa jonne soittelin jo aikaisemmin,jossa oli kyseisiä autoja katsastettu jo pakuksi.Oli erittäin hyvä palvelu ja katsastus hinnat myös kohdillaan,maksoi 45e.Puhelinnumero sinne A-Katsastus tukipalveluun on:0600-17050 kannattaa ehdottomasti soitella tai kysellä muista konnttoreista,itelläkin oli usko jo välillä loppua.Marjahaan katsastusasema sai kyllä minusta vakio asiakkaan.
"Vuotuinen ajoneuvovero muuttuu kaavailujen mukaan vuoden 2010 keväällä CO2-päästöperusteiseksi niillä autoilla, joilla yhdistetty EU-kulutus on saatavilla (vuosimalli 2001 ja uudemmat). Vanhemmilla autoilla ajoneuvovero lasketaan kokonaismassan mukaan. Tällöinkin ajoneuvovero on jossain määrin ympäristöveronomainen, koska raskaammat autot yleensä kuluttavat enemmän polttoainetta." -Aken sivuilta lainattua.
En tiedä sitten kannattaako enää laittaa pakettiautoksi vanhaa 2-koppaista jos tulee painon mukaan eikä pakettiautoksi rekisteröimisellä ole enää mitään väliä(mutu).
En tiedä sitten kannattaako enää laittaa pakettiautoksi vanhaa 2-koppaista jos tulee painon mukaan eikä pakettiautoksi rekisteröimisellä ole enää mitään väliä(mutu).
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Eikös käyttövoimavero dieseleissä säily tuon perusveron kyjjessä.. Muutoshan koskee vain tuota 127,75e, joka porrastuu jostain muutamasta kympistä jonnekkin kuuteen sataan.
Sen sijaan en löytänyt enää mistään sitä tietoa (joka aiemmin kerrottiin), että säilyykö pakujen ajoneuvovero kiinteänä (127,75 euroa/v) vai saadaanko niihinkin co2 pohjainen porrastus. Alunperin ilmoittivat, että pakuihin ei sovellettaisi vielä.
Tarkoittaa siis, että kevyessä vanhassa tai vähäpäästöisessä uudessa pakussa maksaa perusveroa enemmän kuin henkilöautona. Lisäksi vanhat pakut (ennen -94) vero nousee tuohon 127,75 euroon ja siitä vanhasta 94.90 hinnasta luovutaan.
Nyt vaan sitten jotain bemarin alle -01:stä X5:sta pakuttamaan, niin ei ole kokonaispainolla merkitystä.. ;-)
Sen sijaan en löytänyt enää mistään sitä tietoa (joka aiemmin kerrottiin), että säilyykö pakujen ajoneuvovero kiinteänä (127,75 euroa/v) vai saadaanko niihinkin co2 pohjainen porrastus. Alunperin ilmoittivat, että pakuihin ei sovellettaisi vielä.
Tarkoittaa siis, että kevyessä vanhassa tai vähäpäästöisessä uudessa pakussa maksaa perusveroa enemmän kuin henkilöautona. Lisäksi vanhat pakut (ennen -94) vero nousee tuohon 127,75 euroon ja siitä vanhasta 94.90 hinnasta luovutaan.
Nyt vaan sitten jotain bemarin alle -01:stä X5:sta pakuttamaan, niin ei ole kokonaispainolla merkitystä.. ;-)
Nonii, taas nostetaan vanhaa topicia! :D Kävin konttorilla ja näytin tuon sivun missä oli noita pakettiautotyypityksiä, inssi totes vaan että kyllä se on mahdollista saada pakuksi. Tosin jäi vähä hämäämään kun kysyin muutoskatsastuksen hintaa niin inssi sanoi että 40-50€ ja kassalla sanottiin että 90-100€ haha, melkoset on hinnat! =)
Kolmisen viikkoa nyt ollut Golf Mk3 GT TDI kolmiovisena pakuna. 45€ maksoi ja tosiaan ei ollut kuin parin minuutin tarkistus konttorilla. Istuinosa pois ja selkänojat popniiteillä ja reikänauhalla kiinni alkuperäisiin istuinosan pultinreikiin. AKE:n pakettiautolistasta bongasin tuon oman ajokin mallisarjan numeron ja soitin asiasta. Ei ollut mitään estettä muutokselle.
Oman ajokin mallisarja on 52670943x ja se löytyy listalta nykyään.
Oman ajokin mallisarja on 52670943x ja se löytyy listalta nykyään.
Minulla on asiasta semmoinen käsitys, että minkä auton vaan voi rekisteröidä pakuksi, vaikka bensavehkeen, mutta missä menee järjen raja, siitä kai pääasiassa on kysymys.
Jos ajaa paljon yksin, kakkis, fiesta, Ibiza yms. voi olla järkevä vaihtoehto. Jos ajaa pitkiä matkoja, Passat, 100 tai A6 farkkuna voi olla viisasta (nimim. kokemusta on).
Toki aina pitää ottaa huomioon paikallisen konttorin tulkinnat, että minkä hyväksyy.
Mulla tosiaan oli joskus umppari-Passat farkkupaku, vero jotain 60-65€ vuosi, kulutus 5,2l / 100 km, 90 litran tankki... Tosi halpaa. Sitten oli Audi 100 Avant, vero ja kulutus hieman enemmän, mutta silti edullista. Sitten tuli mukuloita....
Käykää paikallisella konttorilla, ne kyllä kertoo. Toki ulkomailta on ehkä turha lähteä.
Jos ajaa paljon yksin, kakkis, fiesta, Ibiza yms. voi olla järkevä vaihtoehto. Jos ajaa pitkiä matkoja, Passat, 100 tai A6 farkkuna voi olla viisasta (nimim. kokemusta on).
Toki aina pitää ottaa huomioon paikallisen konttorin tulkinnat, että minkä hyväksyy.
Mulla tosiaan oli joskus umppari-Passat farkkupaku, vero jotain 60-65€ vuosi, kulutus 5,2l / 100 km, 90 litran tankki... Tosi halpaa. Sitten oli Audi 100 Avant, vero ja kulutus hieman enemmän, mutta silti edullista. Sitten tuli mukuloita....
Käykää paikallisella konttorilla, ne kyllä kertoo. Toki ulkomailta on ehkä turha lähteä.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Minulla on asiasta semmoinen käsitys, että minkä auton vaan voi rekisteröidä pakuksi, vaikka bensavehkeen, mutta missä menee järjen raja, siitä kai pääasiassa on kysymys.
Ei pidä paikkaansa,auton täytyy olla tyyppikatsastettu pakuksi,että onnistuu.
Esim 6n poloa ei saa pakuksi,koska näin ei ole,mutta taas Opel corsan saa,koska se on tyyppikats.
Nuo asiat selviää parhaiten kats.konttorilla,näkevät suoraan tietokannoista onnistuuko.
Ei ole yksittäisestä konttorista kiinni nämä jutut,kyllä niistä pakuiksi kelpaavista autoista löytyy ihan tiedot sieltä niitten omista tietokannoista.
Selvä. Muistelin vaan tarinoineeni katsastusinssin kanssa asiasta, mutta ei minun muistiin ole muutenkaan luottamista.
Mutta bensa-autonkin voi rekiseröidä pakuksi. Toki siinä ei ole mitään järkeä, kun rekisteröini maksaa, mutta vero ei muutu.
Eli ostakaa VAG-diesel farkku, sen saa pakuksi varmasti. Luulisin. Ehkä. Suurella todennäköisyydellä.
Mutta bensa-autonkin voi rekiseröidä pakuksi. Toki siinä ei ole mitään järkeä, kun rekisteröini maksaa, mutta vero ei muutu.
Eli ostakaa VAG-diesel farkku, sen saa pakuksi varmasti. Luulisin. Ehkä. Suurella todennäköisyydellä.
Tänään muutoskatsastin 3-ovisen kakkoskoppaisen golfin pakuksi. Hintaa oli 50e ja muutokseen riitti että nappasin takapenkin pois ja nippasin hitsillä ruuvit kiinni. Oli akelta tulostettu lappu mukana joka riitti. 2-paikkainen tuli siis.
Kolmelta konttorilta kävin kysymässä, yksi antoi suoran kieltävän vastauksen eikä muuttanut kantaansa, toinen oli myöntyvä ja kolmannella tutulla konttorilla sitten muutoskatsastin.
Kolmelta konttorilta kävin kysymässä, yksi antoi suoran kieltävän vastauksen eikä muuttanut kantaansa, toinen oli myöntyvä ja kolmannella tutulla konttorilla sitten muutoskatsastin.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Jos nyt ei kuitenkaan lähettäis tässä ketjussa tuolle "muistaakseni serkun kaverin velipoika..." linjalle.
Trafin (ex. AKE) sivuilta kaivettua
"Ajoneuvon luokittelu pakettiautoksi:
Ajoneuvon luokittelu perustuu puitedirektiivin 2007/46/EY liitteen II määritelmiin ja lähtökohtaisesti ajoneuvon valmistajan tekemään luokitteluun. Jälkeenpäin tehtävän luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin päällekkäisen luokituksen välttämiseksi.
Pakettiautoksi muutettavalla henkilöautolla tulee olla rinnakkainen luokittelu pakettiautoksi valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko ATJ:n tyyppihy-väksyntätiedoista TYYTIstä tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.
Rinnakkaismalli luettelo:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/74E14A06 ... olista.pdf
Puitedirektiivin mukaisten AC (station wagon eli farmari-autot)- korityyppiin tai AF (monikäyttöajoneuvo)- korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei kuitenkaan ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää eikä rinnakkaisen pakettiauto-luokittelun olemassaoloa. Myöskään muihin kuin AC- tai AF-korityyppiin kuulu-vien autojen osalta ei ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää em. tie-dostoissa, jos:
• auto täyttää vanhan autoverolain vaatimuksen vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta tai avolavapakettiautojen tavaratilan mittavaatimukset (alemman autoveron alainen auto, joka on ensiverotettu ennen 1.4.2009 voidaan muuttaa ilman veroseuraamuksia pakettiautoksi jos se täyttää autoverolain 23§:n vaatimukset)
• auto on muuten em. korityyppejä vastaava eli esim. tila-auto, farmariauto tai maastohenkilöauto (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe, avo-auto tai niitä vastaavan korityypin auto)."
Eli ei käsittääkseni onnistu edelleenkään "mistä vaan autosta".
Trafin (ex. AKE) sivuilta kaivettua
"Ajoneuvon luokittelu pakettiautoksi:
Ajoneuvon luokittelu perustuu puitedirektiivin 2007/46/EY liitteen II määritelmiin ja lähtökohtaisesti ajoneuvon valmistajan tekemään luokitteluun. Jälkeenpäin tehtävän luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin päällekkäisen luokituksen välttämiseksi.
Pakettiautoksi muutettavalla henkilöautolla tulee olla rinnakkainen luokittelu pakettiautoksi valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko ATJ:n tyyppihy-väksyntätiedoista TYYTIstä tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.
Rinnakkaismalli luettelo:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/74E14A06 ... olista.pdf
Puitedirektiivin mukaisten AC (station wagon eli farmari-autot)- korityyppiin tai AF (monikäyttöajoneuvo)- korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei kuitenkaan ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää eikä rinnakkaisen pakettiauto-luokittelun olemassaoloa. Myöskään muihin kuin AC- tai AF-korityyppiin kuulu-vien autojen osalta ei ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää em. tie-dostoissa, jos:
• auto täyttää vanhan autoverolain vaatimuksen vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta tai avolavapakettiautojen tavaratilan mittavaatimukset (alemman autoveron alainen auto, joka on ensiverotettu ennen 1.4.2009 voidaan muuttaa ilman veroseuraamuksia pakettiautoksi jos se täyttää autoverolain 23§:n vaatimukset)
• auto on muuten em. korityyppejä vastaava eli esim. tila-auto, farmariauto tai maastohenkilöauto (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe, avo-auto tai niitä vastaavan korityypin auto)."
Eli ei käsittääkseni onnistu edelleenkään "mistä vaan autosta".
Tuota AKEn laatimaa listaa pakettiautoiksi hyväksyttävistä malleista ei nykyään enää löydy mistään, niin laitetaanpa jakoon kun vanhalta kiintolevyltä tuli vastaan.
http://dl.dropbox.com/u/90342164/pakettiautolista.pdf
http://dl.dropbox.com/u/90342164/pakettiautolista.pdf
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... e_ja_maara
Kerrotaan nyt esimerkkinä tuo oma octavia, käyttövoimavero jotain 60€/vuosi.
Kerrotaan nyt esimerkkinä tuo oma octavia, käyttövoimavero jotain 60€/vuosi.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
^ Tuossahan ei taida olla mitään ongelmia muutoskatsastuksen kanssa koska golf mk3 hatchback on tuolla pakettiautolistalla.
Nyt löytyi päivitetty lista Trafin sivuilta. Vain pari Citroënia tullut lisää tuohon 2009 -versioon verrattuna.
Pakettiautolista
Pakettiautolista
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa