Skoda octavia 1.9TDI AHF hyytyi kiihdytyksessä.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

Skoda octavia 1.9TDI AHF hyytyi kiihdytyksessä.

ViestiKirjoittaja -karppa- » 19.10.2011 17:24

Skoda teki tenät tänään ja jäin tienvarteen. Kiihdytin ylämäkeen, niin auto hyytyi ensin vedosta ja sen jälkeen rupesi säksättämään. Tässä vaiheessa näin parhaaksi sammuttaa auton.

Nopea tutkinta ja päätelmät:

A:Vetarit on ehjät
B:Ennen vikaa turbon vihellys kuului aika selvästi (Ahtoputki vuoto tai ahtoputki pamahtanut, joka aiheuttaa säksätyksen).

Onko parempia ideoita/kokemuksia?
Viimeksi muokannut -karppa-, 20.10.2011 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 19.10.2011 21:11

D: Ahtimen laakeri, siivet ottaa runkoon kiinni?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 19.10.2011 21:32

En tuohon täysin usko, koska kyllä silloinkin auton pitäisi kulkea vaikka turbo ei ahda ;).

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.10.2011 23:50

Ahtimen säätösiivet jumittaa (tai alipaine ohjaus ei toimi) -> ahtopaine nousee liian ylös (kova turbon ääni) -> moottori menee vikatilaan, eli tehot ja ahdot pudotetaan leikkaamalla polttoaineen syötttöä. Tämä nollautuu kun käytetään virrat pois.
Säksätys voisi selittyä em. tilanteessa nousseilla pakopaineilla -> pakoventtiilit jää kantamaan kun hydrauliset venttiilinpainimet sekoavat... asettuu itsekseen hetken kuluttua kun aiheuttaja (pakopaine) poistuu...
Näistä pitäs löytyä haulla juttua...

Voin olla toisaalta ihan väärässäkin :)

edit.. oliskohan hihnanvaihdossa lähtenyt/jäänyt alipaineletku irti.. se jo yksin taitaisi riittää..
Ahtoputket toki kans kannattaa tarkistella,niitäkin joutuu jakorempassa irroitella..
Cordoba muistaakseni kulki vikatilassa nippa nappa 120 kun aikansa jaksoi odottaa;) ohituksia ei tehnyt mieli harkitakaan..

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 20.10.2011 9:30

Juu ei se meno kokonaan lakkaa, mutta puutuu aika lailla ilman ahdinta.
N75 vika tai siipien jumitus aiheuttaa vastaavaa menohaluttomuutta kun menee vikatilaan. Laakerien pikatarkistus on helppo tehdä kun irroittaa kompuran tuloputken ja kokeilee onko akselissa millitolkulla klappia tai onko siivistä irronut palasia. Ei välttämättä joudu paljoa purkamaan.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 20.10.2011 19:22

Turbo ehjä, jakopää kunnossa mutta lopputulos oli se worst case scenario eli pakopuolenventtiili sanonut sopimuksen irti ja samalla naarmuttanut nokka-akselin. Kova epäilys, että käytetty vääriä öljyjä, kun mittarissa on vain 294tkm.

Nyt ilmeisesti pitää ruveta tilaamaan uutta kantta.

Tervetuloa VAG:sten pariin...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.10.2011 21:46

eli siis mitä siel on tapahtunut? perinteisestikkö nostinkuppi hajonnut ja syönyt nokan myös?

näissä koneissa ei oikein mitään speziaali öljysuositusta ole, eli ihan suht perus öljy passaa... tai sit ajettu normiöljyllä longlife väliä, se on yks vaihtoehto.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.10.2011 6:09

-Jarzi- Juurikin noin ja mitä olen jutellut parin enemmän vag:n perehtyneen kanssa, niin kyllä tuo vag:sten koneet on tarkkoja öljyistä. Toisin kun nissaniin voi laittaa vaikka jäteöljyä. Joten pysyn tuossa mielipiteessä, että joku edellisistä omistajista säästänyt öljyissä tai öljynvaihdoissa. Ei muuten oikein selitä tuota rikkoontunmista.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.10.2011 11:25

Worst case scenario. Nelospytyn venttiili poikittain ja nelosen männässä reikä =).

Kuvia vauriosta:
http://imageshack.us/g/695/skodasylinteri.jpg/

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 22.10.2011 11:39

Onnea uudelle koneelle.

Jos meinaat vielä korjata, mittaa ensimmäisenä mäntien ylitys lohkoon nähden yläkuolokohdassa heittokellolla. Näet suoraan, onko kanki ottanut itseensä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.10.2011 12:04

Uusi kone on se järkevin vaihtoehto. Ei tuota kannata ruveta korjaamaan, jos meinaa auton saada käyttöön kohtuullisella ajalla. 2500 euroa oli yhden koneistamon arvio, jos olisivat tuon alakerran korjanneet ja tehdasuusi kansi. Pari sataa olisi säästänyt jos olisivat rempanneet tuon vanhan kannen.

Ei oikein järkeviä vaihtoehtoja hinnoiltaan nuo. Uusi kone laakkosella 4700€ ;).

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 22.10.2011 12:10

Uusi kone laakkosella 4700€ ;).

Mutta taas pääsis 290tkm ;DDD

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.10.2011 12:27

Tuolla rahalla saa jo katsella 200tkm ajettua avensista jolla ajelee sen 600tkm moottoria avaamatta...

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 22.10.2011 16:19

Ei tuon alakerran remontointi kovin ihme asiaa ole.
Jos kanki on kunnossa, vaihdat vain männän renkaineen, kiertokangen laakerit + pultit ja laitat uuden kannen paikalleen.
Poikittaiskoneen kyseessä ollessa öljypohjan irrotuskin on helppoa.Öljypumpun sihti kannattaa puhdistaa tai vaihtaa samalla.

Eihän nuo alakerrat ole 300 tkm ajettuna kuin sisäänajettuja.

****

Nuo ylläolevat tietenkin sillä varauksella, ettei sylinterin seinässä ole venttiilin jälkiä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.10.2011 20:35

Laskeppa huvikseen paljonko työ maksaa korjaamolla ja perheessä tarvitaan kahta autoa.

Pieni kaava:

A: Ostat toisen auton 500€ ja myyt sen sitten 300€ otat takkiin 200 euroa, kun koneistamolla menee 2-3 viikkoa
B: Ilmeneekin, että lohkossa on kunnon naarmut eikä saa pelkällä uudella männällä korjattu = Tämä on aika varmaa
C: Ok saa koneistettua, mutta ylikoon männät 150€/kpl, öljypumppu 120€ + muut hilut oli korjattuna tuossa firmassa 2500 euroa tehdas uudella kannella:
http://www.vigeliuksenmoottorikorjaamo.fi/index.phtml
D: Korjaamo tekee töitä vaikka 10 tuntia ylimääräistä työtä 550€

300+2500+550= 3350€

vai plan b:

Ostat alakerta korjatun koneen uudella kannella saksasta 1600-1800€. Aikaa menee viikko eikä toista autoa tarvita.

1600€+550€=2150€

Erotus 1200€. Sillä saa jo uuden turbon autoon...

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 23.10.2011 6:53

No sitten toinen kaava:

Moottorin pyöräytys, jotta sylinterin kunnon näkee/ pystyy kokeilemaan. Muutama minuutti, onnistuu melkeinpä kenellä tahansa. Työkaluina 2 optista lukijaa =silmät ja käsi ilman kintasta.

Mäntien korkeuden mittaus; varttitunnin työ korkeintaan (auto lienee jo korjaamolla). 20e?

Jos mäntien laet samalla tasolla, kanki on suora.

Öljypohja irti, 20 min työ about. 30 e

4-pytyn kanki irti, männän vaihto, uudet kiertokangen pultit. Mäntä sen 150 euroa tai käytetty halvemmalla. 2 pulttia muutaman euron kappale. Ei pitäisi puolta tuntia mennä.
Kustannus noin 200 euroa. Muihinkin pyttyihin voisi toki renkaat vaihtaa, lähinnä makuasia noilla kilometreillä.

Öljypumpun sihdin vaihto tai puhdistus. Muutaman minuutin työ, sihti parikymppiä. 30e?

Öljypohja kiinni; liima ja puoli tuntia töitä. 70e.

Kansipahvi 50 eur, pultit 30e, kansi linkkisi mukaan 850 eur. Jakopään osat 150 euroa.
Töitä 3-4 tuntia, kun kerran vanha kansi on jo irti. 4 tunnin mukaan 360 euroa.

Tiivisteitä, pultteja, nestettä, öljyä, suodatin lisäksi. 150 euroa?


Elikkä noin 2000 euroa. Laskettuna 90 e/ tunti. 55e tunnilla kustannus tippuu pari sataa.

Siitä olemme samaa mieltä, ettei lohkoa kannata alkaa poraamaan. Noilla yllä olevilla tarkastuksilla voit kuitenkin muutaman satasen säästää rahaa, lisäksi aikaa.

Pahimmillaan puhutaan muutaman kympin menetyksestä, joka kuitenkin lienee tämän kokoluokan asiassa siedettävä? Tämä skenaario tulisi vastaan, jos männän laen alapuolella olisi naarmuja sylinterissä männän ollessa alakuolokohdassa.

Laita vaikka isommat suutinkärjet tai ohjelma säästyneellä rahalla... Sen turbon lisäksi

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.10.2011 9:09

Tuolla yllä olevalla kaavalla mahdollisuus siihen, että työ tehdään kahteen kertaa on enemmän, kuin todennäköistä. Satasen parin säästöstä tuli tonni takkiin. Sen tiedän jo, että siellä sylinterissä on ainakin pieniä naarmuja eikä mäntä pyöri kunnolla siellä. Ja edelleenkin kone on vanha (Mä voin sen sulle myydä asevelihintaan jos haluat remppailla sen jälkikäteen) ;).

Mutta sopivasti tarjottiin eilen kunnon kytkinpakettia ja vauhtipyörää. Jos saisi alakerta korjatun + uudella kannella olevan koneen saksasta. Siihen isompi turbo, ruiskutussuuttimet, säädön ja lastun, niin eiköhän se olisi siinä (160-170hp ja 350nm vääntöä). Suunnitelmat oli tarkoitus toteuttaa vasta ensi kesänä, mutta miksei jo nyt pakon edessä jos lompakko kestää. Eipä sen jälkeen olisi paljoa mitä tuosta autosta uusia moottorin puolelta.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 23.10.2011 10:07

Sen tiedän jo, että siellä sylinterissä on ainakin pieniä naarmuja eikä mäntä pyöri kunnolla siellä.


No - tätä asiaa ei aiemmista viesteistä ilmennyt. Enpä olisi noita korjausjuttuja turhaan kirjoitellut.

Kytkin kannattaa tosiaan laittaa tässä yhteydessä uusiksi.

Jos turbon meinaat vaihtaa isompaan, ota samantien 200 hv palikat koneeseen.
160 hv lähtee ehjällä vakioturbollakin.

(Mä voin sen sulle myydä asevelihintaan jos haluat remppailla sen jälkikäteen) ;).

Pistäpä hinta ja sijainti yv:llä, mulla se remppaus kyllä onnistuu.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.10.2011 11:25

Garret:n 1749VB turbo sinne tulee. Kyseessä käyttöauto joten enempää ei tarvitse tuosta repiä, vaan tarkoitus on hakea kompromissi taloudellisuuden/tehon suhteen.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.10.2011 5:59

AXI heitti linkin Ruotsissa olevaan koneeseen. Itseä epäilyttää epäselvät tiedot koneesta, kun kaveri on ilmoittanut "1.9 TDI moottori VW Audi Seat Skoda moottori koodi AGR, ALH ja AHF". Onko ALH, AGR ja AHF moottori samat? mutta turbo eroa, kun ainakin autowikin mukaan niissä on 15kW ero?

1,9-litraiset elektronisesti ohjatut jakajapumpulliset suoraruiskutusturbodieselmoottorit (TDI):

* 1Z 66 kW
* AFN 81 kW
* AGR 66 kW
* AHF 81 kW
* AHU 66 kW
* ALE 66 kW
* ALH 66 kW
* ASV 81 kW
* AVG 81 kW

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 25.10.2011 20:50

taitaa nuo olla aikalailla smoja koneita....
Agr hukkaporttiahtimella
Alh ja Ahf ja Asv muuttuvasiipisellä
Suuttimet vaihtuu tehon mukaan

Nuo kaikki siis ilman apuakselia olevalla uudemmalla lohkolla.
Käsittääkseni ei juuri muita mekaanisia eroja ole..

Jos joku tietää paremmin niin toivottavasti tarkentaa :)

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 25.10.2011 21:31

Tieto lisää tuskaa. Itse kun olen elänyt autojen kanssa missä on yksi moottorityyppi. Vw:llä näköjään niitä malleja löytyy vaikka, kuinka paljon ja erot on vain turboissa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 6.11.2011 17:43

Nyt tässä tuttavapiirissä kolme autoa missä kahdesta mennyt nelospytyn venttiili ja yhdestä kolmospytyn venttiili poikki ja aiheuttanut täydellisen konerikon. Oma on AHF 81kw moottori skoda, yksi golf AGR ja yksi audi AGR. Yhdessäkään näistä koneista EI ole jakopäänhihna katkennut ja kaikilla ajettu alle 300tkm. Näissä kahdessa viimeisessä täydellinen huoltokirja ja huollettu aina ajallaan. Golf tosin on lastettu, mutta en usko sen vaikuttavan tähän. Sinänsä mielenkiintoinen ominaisuus näissä VAG:sissa. Tulee mieleen, että olisiko vika ruiskutussuuttimessa vai sitten tuossa voitelussa?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.11.2011 18:35

Auto ollut nyt korjaamolla kohta kuukauden ja tässä hieman tarinaa:

No skodan olisi pitänyt olla valmis kaksi viikkoa sitten perjantaina (4.11), mutta eivät saaneet jakopäänhiluja tilattua eikä kuulemma jakopään rempalle tule takuuta, jos ei ole heidän tilaamat kamat. Seuraavan kerran luvattiin toissa viikon tiistaille auto valmiiksi (8.11). Tiistaina ei oltu vielä edes konetta saatu vaihdettua ja luvattiin perjantaille (11.11). Perjantaina käyn korjaamolla, jolloin kone on vaihdettu, mutta kuulemma siirtopumpun rele palanut, kun ei polttoainetta tule. Soitin maanantaina, että mikä tilanne, niin aikoivat ilmata järjestelmää. Viime viikon keskiviikkona 16.11 kävin, niin olivat polttaneet ilmeisesti siirtopumpun sulakkeen, jättäneet mankan päälle ja akku kuollut eikä kuulemma vieläkään ole saaneet ilmattua polttoainejärjestelmää. Yksi hehkukin oli kuulemma palanut. Eivät sitten olleet mitanneet samalla sitä, kun tuo uusi kone oli pöydällä ja tekivät jakopäänrempan.

Soittelin perjantaina 18.11 kello 14.50, että millä mallilla auto on, niin kuulemma kaveri tulee ja 10 minuutin sisällä rupeavat autoa laittamaan. Kävin sitten tänään katsomassa autoa, niin akku kuulemma tyhjä eivätkä olleet sitä katsoneet perjantaina. Toinen kaverihan kertoi, että mankka oli jäänyt päälle ja sen takia akku kuollut. Tämä toinen sankari rupeaa selittämään, mulle että kun auto on seisonut kuukauden ja joutunut starttamaan, niin kyllähän se tyhjenee. Tuossa vaiheessa rupesi pikkaisen kiuhumaan. Totesin että jos auto on kuukauden laiton alla ja starttailette, niin eikö tullut mieleen ladata akkua välillä. Ei kuulemma ole akkulaturia. Sen jälkeen tarina jatkui, että lainassa kaverilla ja tuo sen tänään illlalla. Kuulemma vissiin "ajonesto" päällä, niin ei lähde käyntiin ja rupesi roplaamaan omaa autoa. Mä ajoin siitä kotiin, hain oman akkulaturi ja löin pöytään, että ei se tuosta jää kiinni eikä tartte kaveria odotella. Kysyin vielä, että ovatko vag-comilla katsoneet mitä herjaa, niin eivät kuulemma ole sitä tehneet. Huomenna vien vielä optiman, niin ei tarvitse selittellä, että eivät saa korjattua, kun tuo vanha akku on kuollut.

Onko näin, että moottorivaihdon yhteydessä tai akun tyhjentäessä vetää ajoneston päälle? Jos vetää niin miten tuon saa "nollattua"?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.11.2011 21:02

Yksi kyssäri tuli tuon ajoneston lisäksi mieleen, että onko vw:ssä/skodassa erillistä kampiakselinasentotunnistinta? Koska ainakin oireet on samanlaiset, kuin primerassa ja itse epäilin silloin ajonestoa. Viaksi paljastui kampiakselinasentotunnistin.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.11.2011 18:51

Nyt arpoivat korjaamolla, että ruiskutuspumppu on hajonnut. Onko kenelläkään tietoa paljonko AHF-moottoriin maksaa uusi ruiskutuspumppu vai kannattaako vanha korjata?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.11.2011 20:23

Ei varmaan oo pumppu hajonnut.. eivät vaan osaa ilmata sitä. Ruiskuputket vähän auki ja starttailua. Toki ensin täytetään filtteri. Jos ei lähde niin yksi ruiskuputki irti ja ruuttaa naftaa väärään suuntaan niin johan pumppa täyttyy. EI muuten ole mitään siirtopumppua tuollaisessa. Haiskahtaa tietämättömältä korjaamolta.

Onkohan vikakoodit luettu? ajonestosta jää moottorin ohjainlaitteeseen "ohjainlaite lukittu" vikakoodi.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.11.2011 20:25

Kuulemma joku dieselammattilainen käynyt tuon toteamassa, kun kellottanut pumppua. Ilmauksen kanssa ollut ongelmia, mutta itse hommaan nyt tuon uuden ruiskutuspumpun ja sillä jos ei lähde käyntiin, niin korjaamo saa maksaa tuon pumpun. Mulle tämä alkaa haisemaan jo vedätykseltä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.11.2011 20:27

Joo aika ammattimaiselta tuo vaikuttaa :D :D

olikohan diesel ammattilainen joku vanha kyläseppä joka on edellisen kerran ropannut jotain lucas cav pumppua ransitissa :D

nyt ne vikakoodit lukuun ja äkkiä..

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.11.2011 20:32

Ei ole vikakoodeja korjaamon mukaan. Se mua ihmetyttääkin miten ruiskutuspumppu ei anna vikakoodia, jos on rikki. Olis halunnut tuo dieselammattilainen korjata tuon pumpun, mutta mä en lämminnyt sille. Halusin myös tuon vanhan pumpun takaisin, että on jotain faktaa onko se oikeasti rikki.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.11.2011 20:41

sittenhän se on mahdollista jos ei oo vikakoodeja..

jos pumppu mekaanisesti rikki ei tule vikakoodeja.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.11.2011 21:16

Kiitoksia. Eli uutta pumppua tilaamaan. Käytetyt maksoi 300-500 euroon, mutta pitää vielä selvittää paljonko uusi maksaa. Ebaystä olisi käyetttyä saanut 150 euroon, mutta ei jaksa otta riskiä.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.11.2011 22:30

Aika useinhan tuollaisessa tapauksessa joutuu käyttämään erillistä siirtopumppua tankin ja suodattimen välissä että saa ilmattua.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 25.11.2011 9:51

Olivat sitten eilen saaneet auton käyntiin starttipilotilla ja ei kuulemma saa vielä tilata uutta ruiskutuspumppua. Eli mitä täällä ja useampi tuttu on arvellut, että ilmaa on tuolla järjestelmässä. Kuulemma taas tänään ammattilaisen kanssa kellottelevat pumppua. Huoh.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 25.11.2011 20:54

Tietääkö kukaan hyvää vag-korjaamoa laakkosta lukuunottamatta Jyväskylässä minne hinauttaisin tuon auton. Oikeasti en jaksa enään tuota arpomista. Ehkä vissiin ruiskutuspumppu rikki, vaikka polttoainetta tulee, mutta eivät ole varmoja tuleeko riittävästi. Pitäisi ruveta ruiskutuspumppua tilaamaan, mutta eivät osaa sanoa onko se rikki vai ei. Ilmaa ei kuulemma VOI olla enään.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.11.2011 22:58

eikö se sittenkään käy se auto kuitenkaan?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 25.11.2011 23:06

Jos käy niin pumppu on kunnossa.
Onkos hatemilla tallilla tilaa jos 'vähän vilkaisisi' tuota? ;)

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 26.11.2011 9:57

Korjaamolta kuultua:
Moottorista on puristukset mitattu ok, polttoainetta tulee sylintereihin, mutta ei käynnisty. Starttipilotilla moottori oli käynnistynyt.

Nyt arpoivat seuraavana, että tuleeko ruiskutuspumpulta tarpeeksi polttoainetta? Epäilivat että tuo ruiskutuspumppu hajonnut, kuin tuo venttiili katkennut ajosta. Minusta taas tuntuu oudolta, että mekaaninen pumppu särkyy, jos auto sammutettiin ajosta ja jako on ollut kohdallaan. Nämä on vain maallikon ajatuksia ja epäilyksiä korjaamon ammattitaitoa kohtaan, että ammutaanko tässä summassa vikaa, josta minä maksan.

Itse olen sitä mieltä, että nyt vihellän pelin poikki. Kumminkin kuluttajaviranomainen sanoi, että korjaamon ei olisi pitänyt alunperinkään ottaa tuota hommaa elleivät kykene sitä tekemään. Auto vain sattui laukeamaan 16.15 eikä kovin moni korjaamo ole enään tuohon aikaan auki ja toimitin siihen millä oli vikakoodinlukija, koska hinuri oli tilattu.

Nyt auto ollut yli kuukauden "korjattavana" ja TDIfreakin kanssa oli säätö sovittu 5.12, joka näyttää menevän reisille. Tarkoittaa siis sitä, että hinautan auton jollekkin oikeasti volkkareista tietävälle korjaamolle, ettei tarvitse enään arpoa missä vika on.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 26.11.2011 10:56

Taitaa olla jako pielessä, pilotilla syttyy vaan herkemmin.

Mitenköhän katkennut venttiili voi pumpun särkeä?? ;D

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.11.2011 11:38

Suuttimen kärjen kyllä särkee jos osuu sopivasti. Jos kärki menee tuossa tilanteessa umpeen ettei siitä mene ainetta yhtään läpi (mikä on kyllä erittäin epätodennäköistä), voisi pumpussa tapahtua jotain.
Mutta lienee katsottu että vanhat suuttimet on ainakin päällepäin kunnossa jos ne on edelleen käytössä?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 26.11.2011 12:03

Kovin on koomisen oloista "korjausta".

Voisit ehkä "mainoksen" laittaa kyseisestä remonttipajasta, etteivät muut turhaan vaivautuisi saranoita kuluttamaan.

Jos perusasiat on kuitenkin saatu tehtyä oikein, uskoisin vaikkapa JKL Autotarvikkeen saavan auton käyntiin. Ainakin kustannusarvion tehtyä, onhan tällä nyrkkipajallakin oikeus kuitenkin korjata tekemänsä virheet, jos siihen pystyvät.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 26.11.2011 12:05

Kun kerran puristukset on mitattu, niin paljonko niitä on?

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 26.11.2011 12:06

Kuulemma jako tarkistettu kolmeen kertaan ja on kohdallaan eikä voi olla väärässä.

Uudet suuttimet tuli tuon uuden moottorin mukana ja vanhat on kiinni vanhassa kannessa (Epäilen ettei niitä ole katsottu milläänlailla). Nuo vanhat oli tarkoitus lähettää sulle Arttu, kun tuo auto on saatu pelaamaan. Näin sulla olisi ollut aikaa sovittaa ne uudet kärjet ennen asennusta ja säätöä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 26.11.2011 13:58

En hoksannut niitä puristuksia kysyä eikä tässä vaiheessa hirveänä enään kiinnosta. Eiköhän kuukaudessa firmalla ole ollut mahdollisuus selvittää missä vika on?

Yksi villi arvaus oli, kun autossa on jälkiasennettu varashälytin, että se mennyt päälle, kun vaihtoivat siirtopumpunrelettä tai kun akun päästivät tyhjäksi. Heillähän ei ollut akkulaturia joten vein omani sinne. Missään vaiheessa minulla tuo hälytin ei ole vaivannut tai toiminut. Ei myöskään anna mitään vikakoodia.

Sellaista hakuammuntaa että en ole toista firmaa nähnyt. Kerron myöhemmin kyllä tämän firman ettei kenenkään muun tarvitse kokea samaa kohtaloa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 26.11.2011 19:44

90% todennäköisyydellä vika selvisi. Kaverin isä raskoneella töissä ja oli todennut vain kylmän rauhallisesti, että vie autosi muuhun firmaan. Jako kuulemma heittää yhdellä, jos polttoainetta tulee eikä käynnisty ja starttipilotilla käynnistyy. Totesi myös että ei pumppu tuollaisen rikon yhteydessä mene miksikään ja sanoi ettei missään nimessä kannata uutta pumppua lähteä tilaamaan.

Se siittä, että jako tarkistettu kolmeen kertaan. Nyt pitää vain metsästää dolly, millä hinaan tuon auton A:Raskoneelle B:Laakkoselle C:Jonnekkin muualle

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 26.11.2011 22:03

Joo tuosta olen aika sata varma itsekkin että jako pielessä. nimimerkillä kokemusta on.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 28.11.2011 17:37

Nyt on auto Laakkosella ja kädet ristissä, että saavat käyntiin. Luottamusta ainakin huomattavasti enemmän, kuin tuohon nyrkkipajaan. Kehtas vielä heittää, kun menin autoa hakemaan ja totesin viheltäväni pelin poikki, että kyllä siinä on jako kohdallaan, kun viisi kaveria sitä "katsonut". Nyt nähdään paraniko se katsomalla vai oliko tekijässä vikaa. Otti nimittäin pikkaisen nokkiinsa, mutta kuukauden hautomisen jälkeen sietää ottaakkin.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.11.2011 17:47

It's alive. Saatanan tekele käynnistyi. Tämän Tikkakosken Autopalvelu n mukaan jako EI voi olla väärässä ja pumppu oli rikki. Oli ruiskutuspumppu 180 astetta lukittu väärin. Kävin vielä loput romut hakemassa tuolta firmasta, niin kysyin vielä, että oliko jako kohdallaan niin kuulemma oli. Mä kysyin, että miten voi olla mahdollista, että kaveri isä heitti näkemättä vian ja Laakkosella saivat kolmessa tunnissa auton käyntiin ja teillä meni kaksi viikkoa vian etsintään. Ei kuulemma vika ole heissä.

Tämän lisäksi oli rikottu ruiskutuspumpun liitin, veloitettu hehkupumpunreleestä (Vaikka vanha oli ehjä), ohjaustehostimen nesteistä (Joutuivat lisäämään sitä Laakkosella), hukattu lokasuojan ruuvit (Oli jätetty irti, kun menin noutamaan ja käskin kiinnittää sen) sekä poltettu tuo yksi sulake ja sen jälkeen tinattu=rupes herjaamaan abs:n hydrauliikkapumppua.

Mikä sulake on tuo keskimmäinen viidestä jotka on akun päällä? Ensimmäinen edestä päin katsottuna oli 150A, toinen 110A, kolmas oli palanut epäilys 40A, neljäs oli 50A ja viides 50A

Nyt vain kilometrejä, että pääsee tuon vielä säädättämään ensi viikolla. Mitä kytkimeen tulee, niin jos ovat tuolla nyrkkipajassa tuon sach:n paketin heittäneet, niin ei yhtään kyllä tärisytä tyhjäkäynnillä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa