PD-Koneen ahtopaineen nosto mapin signaalia muokkaamalla
Valvoja: ffp jäsenet
PD-Koneen ahtopaineen nosto mapin signaalia muokkaamalla
Eli eräs potilas tarvitsee kipeästi apuja liialliseen savunmäärään.
Kyseessä on vakio-ohjelmalla, 1749va-ahtimella ja 130/150hp suutinkärjillä oleva 100hp-kone jossa on jo 3.0bar mappi, eli todellinen ahto on n.1.1~1.2bar(mappi+ahdin).
Miten saisi nostettua ahtopainetta helpoiten? Esim. muokkaamalla mapilta tulevaa signaalia?
Pitäisi saada huomiseksi tehtyä jotta ei mene kaverilta leima umpeen, penkkiin säädettäväksi kun ei enää tällä aikataululla ehdi..
Kyseessä on vakio-ohjelmalla, 1749va-ahtimella ja 130/150hp suutinkärjillä oleva 100hp-kone jossa on jo 3.0bar mappi, eli todellinen ahto on n.1.1~1.2bar(mappi+ahdin).
Miten saisi nostettua ahtopainetta helpoiten? Esim. muokkaamalla mapilta tulevaa signaalia?
Pitäisi saada huomiseksi tehtyä jotta ei mene kaverilta leima umpeen, penkkiin säädettäväksi kun ei enää tällä aikataululla ehdi..
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Lisää infoa eli lykkää ihan paikallaan polkiessa, ahtovuotojakaan ei eilen löytynyt. ja nimenomaan 2000+ kierroksilla tarkemmin varmaan lähempänä 4000rpm rajaa ja sen yläpuolella. Ryntäytyksessä maksimikierrokset olivat ~4780 ja K-arvo oli 4.47 / yhdeksän vedon keskiarvo.
Mappi lisää mittauksieni mukaan ahtoja 20% ja va-ahdin 0.15bar vakioon nähden jolloin 0.9bar*1.2+0.15=1.23bar mitä pitäis löytyä jatkuvaa..
Ja savuttaa ylhäällä myös maffin piuha irti..
Voikohan tuo kiertää liikaa tai jotain?
Mappi lisää mittauksieni mukaan ahtoja 20% ja va-ahdin 0.15bar vakioon nähden jolloin 0.9bar*1.2+0.15=1.23bar mitä pitäis löytyä jatkuvaa..
Ja savuttaa ylhäällä myös maffin piuha irti..
Voikohan tuo kiertää liikaa tai jotain?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Jos sulla on pyynti 0.9bar 2.5bar mapilla ja vaihdat 3bar mappiin:
1900mbar + 20% = 2280mbar, eli ahdot nousevat 0.28bar
mulla:
1948 + 20% = 2337mbar.
..tosin toteumaan vaikuttaa paljon VNT siipien asento.
kokeile väliaikaisesti lyhentää vnt akselia, niin ahtaa enemmän ja aikaisemmin.. se kyllä kannattaa ruuvvata takaisin "vakio" arvoihin.
Vähän kyllä oudolta tuntuu että tolla kombinaatiolla savuttaa?
katkeaako syöttö myös pumppareissa 4200rpm niinkuin jakajapumpullisissa?
..onkohan se ahdin ihan elossa.
1900mbar + 20% = 2280mbar, eli ahdot nousevat 0.28bar
mulla:
1948 + 20% = 2337mbar.
..tosin toteumaan vaikuttaa paljon VNT siipien asento.
kokeile väliaikaisesti lyhentää vnt akselia, niin ahtaa enemmän ja aikaisemmin.. se kyllä kannattaa ruuvvata takaisin "vakio" arvoihin.
Vähän kyllä oudolta tuntuu että tolla kombinaatiolla savuttaa?
katkeaako syöttö myös pumppareissa 4200rpm niinkuin jakajapumpullisissa?
..onkohan se ahdin ihan elossa.
No nyt tuli kuitenkin lisäaikaa laittaa vehje kuntoon..
Eli ahtimen vnt-akselin lyhennystä voisi koittaa, samoin jollain pitäisi saada jäämään kaasu ylemmäksi ettei kone kierrä mitään yli 4300rpm jolloin pölläyttää oikein kunnolla.
Ahdin ei ole ajettu edes 10tkm eli luulisin olevan vielä tikissään..
Sitä kun en tiedä mihin kierrosluvulle loppuu pyynti, mutta liikaa kiertää mielestäni.. oma työntää raceilla "tehollista" 4600kierrokselle/punarajalle asti, mutta vdo:n siirtopumpun joutui vaihtamaan kun sieltä loppui tuotto ja siitä tuli ihan omat oireensa savuineen kaikkineen puhumattakaan siitä millaisen äänen pumppusuutin päästää kun aine loppuu :s
Putsari on uusi, ilmanimu on esteetön eikä autossa ole snowscreeniä ja ilmanputsarin imuputki on mallia iso, 130hp:stä on myös imusarja eikä egeriä ole ollut aikoihin..
Nyt heräsi semmoinen ajatus että oliskohan tuo entinen esittelyauto mahdollisesti kuitenkin lastutettu jossain ennen kun se tuli kaverini omistukseen.. se ainakin selittäisi tuota savutusta, itse en ole vehkeellä ajellut sen vertaa että voisi sanoa..
Eli ahtimen vnt-akselin lyhennystä voisi koittaa, samoin jollain pitäisi saada jäämään kaasu ylemmäksi ettei kone kierrä mitään yli 4300rpm jolloin pölläyttää oikein kunnolla.
Ahdin ei ole ajettu edes 10tkm eli luulisin olevan vielä tikissään..
Sitä kun en tiedä mihin kierrosluvulle loppuu pyynti, mutta liikaa kiertää mielestäni.. oma työntää raceilla "tehollista" 4600kierrokselle/punarajalle asti, mutta vdo:n siirtopumpun joutui vaihtamaan kun sieltä loppui tuotto ja siitä tuli ihan omat oireensa savuineen kaikkineen puhumattakaan siitä millaisen äänen pumppusuutin päästää kun aine loppuu :s
Putsari on uusi, ilmanimu on esteetön eikä autossa ole snowscreeniä ja ilmanputsarin imuputki on mallia iso, 130hp:stä on myös imusarja eikä egeriä ole ollut aikoihin..
Nyt heräsi semmoinen ajatus että oliskohan tuo entinen esittelyauto mahdollisesti kuitenkin lastutettu jossain ennen kun se tuli kaverini omistukseen.. se ainakin selittäisi tuota savutusta, itse en ole vehkeellä ajellut sen vertaa että voisi sanoa..
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
olikin näköjään topicci TAAS tippunut jo pois.
Onneksi allekirjoittaneella on print screenejä ko. topicista =) :
by TDI_MR:
bleedaus toteutetaan tällälailla:
1. Etsi oikeat johdot mitä alat työstään, löytyy ainakin AGR moottorissa vänkärin puolelta siittä ahtoputken vierestä muovisuojan sisältä.
2. Katkaise Kelta/Musta johto ja tinaa johdonpäitten väliin potikka missä säätöalue noin 10kOhm-30kOhm
3.Laita 120kOhm vastus Kelta/Mustan ja Ruskea/Sinisen johdon väliin
4.Aloita säätäminen tuosta 10kOhmista ja katso aina täyskaasulla mihin ahdot asettuvat(itsellä arvo 23kOhm tuotti 1,2barin paineen)
värien selitykset jos tarvit:Signal ground = Brown/blue, Temperature output voltage = Grey/green, 5V supply and reference voltage = Purple/red, Pressure output voltage = Yellow/black[/i]
Vanhemmissa,joissa anturi on ecun sisällä(eli moottorin ohjausboksiin menee letku) -tehdään tähän letkuun sopivasti vuotoa, jolla saadaan ecu luulemaan että on vähemmän ahtoa -> Paineet nousee.
Onneksi allekirjoittaneella on print screenejä ko. topicista =) :
by TDI_MR:
bleedaus toteutetaan tällälailla:
1. Etsi oikeat johdot mitä alat työstään, löytyy ainakin AGR moottorissa vänkärin puolelta siittä ahtoputken vierestä muovisuojan sisältä.
2. Katkaise Kelta/Musta johto ja tinaa johdonpäitten väliin potikka missä säätöalue noin 10kOhm-30kOhm
3.Laita 120kOhm vastus Kelta/Mustan ja Ruskea/Sinisen johdon väliin
4.Aloita säätäminen tuosta 10kOhmista ja katso aina täyskaasulla mihin ahdot asettuvat(itsellä arvo 23kOhm tuotti 1,2barin paineen)
värien selitykset jos tarvit:Signal ground = Brown/blue, Temperature output voltage = Grey/green, 5V supply and reference voltage = Purple/red, Pressure output voltage = Yellow/black[/i]
Vanhemmissa,joissa anturi on ecun sisällä(eli moottorin ohjausboksiin menee letku) -tehdään tähän letkuun sopivasti vuotoa, jolla saadaan ecu luulemaan että on vähemmän ahtoa -> Paineet nousee.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
sitten muuten jatkui:
Mites tää ohje pitää paikkansa, ku itekki puhuit vaan yhestä vastuksesta/trimmeristä.
: Katkaise Kelta/Musta johto ja tinaa johdonpäitten väliin potikka missä säätöalue noin 10kOhm-30kOhm
3.Laita 120kOhm vastus Kelta/Mustan ja Ruskea/Sinisen johdon väliin
4.Aloita säätäminen tuosta 10kOhmista ja katso aina täyskaasulla mihin ahdot asettuvat(itsellä arvo 23kOhm tuotti 1,2barin paineen)
----------------------------------
Ota tosta nyt selvää =)
Onhan täällä nyt joku bleedannut ahtoja vastuksella?
Mites tää ohje pitää paikkansa, ku itekki puhuit vaan yhestä vastuksesta/trimmeristä.
: Katkaise Kelta/Musta johto ja tinaa johdonpäitten väliin potikka missä säätöalue noin 10kOhm-30kOhm
3.Laita 120kOhm vastus Kelta/Mustan ja Ruskea/Sinisen johdon väliin
4.Aloita säätäminen tuosta 10kOhmista ja katso aina täyskaasulla mihin ahdot asettuvat(itsellä arvo 23kOhm tuotti 1,2barin paineen)
----------------------------------
Ota tosta nyt selvää =)
Onhan täällä nyt joku bleedannut ahtoja vastuksella?
Juu eli testattu sekä hifistely että raakalaismalli. Raakalaismallilla käy tyhjäkäyntiä selkeästi raadollisemmin/raskaammin, kun taas hifistelyversiolla kuulostaa jopa sivistyneeltä. 22kohmia on vastus ja hyvin ahtaa..
Päästöt läpi notta heilahti, vaikka silmiin näkyvää savua tuli vieläkin aavistuksen verran..
Vaikka olisi PD:n racet kiinni niin katkaisemalla mapilta vain tuon ahtopainesignaalin saa autosta todella vanhan 1.6d imukoneesta mopotetun version tuntuisen =), kun taas maffin irroituksella ei saa autoa mopotettua kuin ripeän vakion 115hv pd:n tasolle.. että semmosta.
Päästöt läpi notta heilahti, vaikka silmiin näkyvää savua tuli vieläkin aavistuksen verran..
Vaikka olisi PD:n racet kiinni niin katkaisemalla mapilta vain tuon ahtopainesignaalin saa autosta todella vanhan 1.6d imukoneesta mopotetun version tuntuisen =), kun taas maffin irroituksella ei saa autoa mopotettua kuin ripeän vakion 115hv pd:n tasolle.. että semmosta.
.
No tätä mappianturin jännitteen sähköistä muokkaamista olen minäkin miettinyt ja kokeillut.
Veskolahan sen sitten toteutti valmiiksi "purkiksi" asti.
Mesessä se toteutettiin periaatteen puolesta siten, että:
Hyvin pienillä ahtopaineilla, eli jännitteenä alle ~2,5V.
Ahtoina taisi olla ~0,5bar.
Jännitettä ei huijattu ollenkaan.
Ei ongelmia käynnistyksessä.
Tasakaasulla ahtopaineen pyyntö ja toteutuma saadaan painumaan sopivan alas.
Tämän raja- arvon jälkeen jännitettä alettiin vääristämään siten, että jossain ~0,8bar jännitteen kohdalla, oikea ahtopaine oli jo huijattu ~1,2bar,iin.
Siitä eteenpäin se huijaus pysyi +0,4bar tasolla lineaarisesti.
Näin saatiin 1,3bar ohjelmallinen ahtopaine siirtymään 1,7bar tasolle.
Vieläpä aika fiksusti, vaikka itse sanonkin :-)
Sähköstä en älyä muuta, kun että kielellä ei kannata kokeilla.
Ja vaati se eräänkin sähköpostin.
Veskuhan sen teki, kertokoon itse, mitä näkee tarpeelliseksi.
Tosin, kannattaako tuosta edes paljoa kertoa, rahanarvoinen idea ja toteutus.
.
No tätä mappianturin jännitteen sähköistä muokkaamista olen minäkin miettinyt ja kokeillut.
Veskolahan sen sitten toteutti valmiiksi "purkiksi" asti.
Mesessä se toteutettiin periaatteen puolesta siten, että:
Hyvin pienillä ahtopaineilla, eli jännitteenä alle ~2,5V.
Ahtoina taisi olla ~0,5bar.
Jännitettä ei huijattu ollenkaan.
Ei ongelmia käynnistyksessä.
Tasakaasulla ahtopaineen pyyntö ja toteutuma saadaan painumaan sopivan alas.
Tämän raja- arvon jälkeen jännitettä alettiin vääristämään siten, että jossain ~0,8bar jännitteen kohdalla, oikea ahtopaine oli jo huijattu ~1,2bar,iin.
Siitä eteenpäin se huijaus pysyi +0,4bar tasolla lineaarisesti.
Näin saatiin 1,3bar ohjelmallinen ahtopaine siirtymään 1,7bar tasolle.
Vieläpä aika fiksusti, vaikka itse sanonkin :-)
Sähköstä en älyä muuta, kun että kielellä ei kannata kokeilla.
Ja vaati se eräänkin sähköpostin.
Veskuhan sen teki, kertokoon itse, mitä näkee tarpeelliseksi.
Tosin, kannattaako tuosta edes paljoa kertoa, rahanarvoinen idea ja toteutus.
.
Ahaa kiitos,
No sellainen on helppo tehdä, suurin vaiva oli laskea mitoitukset kytkennälle, jotta se teki juuri niin kuin haluttiin, eikä yrittänyt säätää ahtoa esimerkiksi 2 bariin, johon MAP anturi ei "ylety".
Periaate oli yksinkertainen, tehdään transistoreilla vahvistin, vähän kuten operaatiovahvistin, jossa on sekä summaava, että invertoiva tulo. Summaava tulo mitoitetaan vahvistukselle 1. Laitetaan lähdöstä transistorilla takaisinkytkentä invertoivaan tuloon siten, että tietyn lähtöjännitteeen jälkeen vahvistimen vahvistus pienenee alle yhden. Tämä takaisinkytkennän vastus määrää miten jyrkästi aletaan huijaamaan. Tuikulla tässä takaisinkytkennässä oli vielä plugi, jolla sai kaksi asetusta.
Tarvittiin 4 transistoria, kymmenkunta vastusta, pari diodia ja taisi siellä parin konkkaakin olla, muutaman euron juttu.
No sellainen on helppo tehdä, suurin vaiva oli laskea mitoitukset kytkennälle, jotta se teki juuri niin kuin haluttiin, eikä yrittänyt säätää ahtoa esimerkiksi 2 bariin, johon MAP anturi ei "ylety".
Periaate oli yksinkertainen, tehdään transistoreilla vahvistin, vähän kuten operaatiovahvistin, jossa on sekä summaava, että invertoiva tulo. Summaava tulo mitoitetaan vahvistukselle 1. Laitetaan lähdöstä transistorilla takaisinkytkentä invertoivaan tuloon siten, että tietyn lähtöjännitteeen jälkeen vahvistimen vahvistus pienenee alle yhden. Tämä takaisinkytkennän vastus määrää miten jyrkästi aletaan huijaamaan. Tuikulla tässä takaisinkytkennässä oli vielä plugi, jolla sai kaksi asetusta.
Tarvittiin 4 transistoria, kymmenkunta vastusta, pari diodia ja taisi siellä parin konkkaakin olla, muutaman euron juttu.
.
Minun mielestäni on.
Vieläpä helposti, noin periaatteena.
Siitä pinnistä, joka välittää sen muuttuvan jännitteen ECUlle, vähennetään jännitettä.
Kuva kertoo paremmin periaatteen.
Mappi lukee koko ajan painetta oikein.
Paineen noustessa jännitekkin nousee.
Tietyssä kohden (2V), aletaan jännitteen nousua huijaamaan pienemmäksi.
Kun Mappi antaa 3,5V jännitettä, niin ECU näkee sen 2,5V,na.
Jännitettä siis lopussa pienennetään 1V.
Tällä tavoin painetta ei voi nostaa yli Mapin lukualueen !
Koska ahtopaineen nousun taittavaa signaalia ei muuten tule.
Huijattu jännite ei sitä saavuta ja Ecu pyyttää vaan koko ajan lisää.
Kaikki luvut on hatusta tempaistu.
Mesen mappi on ollut mielessä mallina, se on 2,7bar mappi.
Alkup. ahtopaine 1,3bar, nostettu 1,7bar.
Sinun täytyy itse mittailla ne arvot kohdilleen.

Minun mielestäni on.
Vieläpä helposti, noin periaatteena.
Siitä pinnistä, joka välittää sen muuttuvan jännitteen ECUlle, vähennetään jännitettä.
Kuva kertoo paremmin periaatteen.
Mappi lukee koko ajan painetta oikein.
Paineen noustessa jännitekkin nousee.
Tietyssä kohden (2V), aletaan jännitteen nousua huijaamaan pienemmäksi.
Kun Mappi antaa 3,5V jännitettä, niin ECU näkee sen 2,5V,na.
Jännitettä siis lopussa pienennetään 1V.
Tällä tavoin painetta ei voi nostaa yli Mapin lukualueen !
Koska ahtopaineen nousun taittavaa signaalia ei muuten tule.
Huijattu jännite ei sitä saavuta ja Ecu pyyttää vaan koko ajan lisää.
Kaikki luvut on hatusta tempaistu.
Mesen mappi on ollut mielessä mallina, se on 2,7bar mappi.
Alkup. ahtopaine 1,3bar, nostettu 1,7bar.
Sinun täytyy itse mittailla ne arvot kohdilleen.

Juuri noin, muistakaahan että kuvassa puhutaan absoluuttisesta painesta eli 1 bar on ahtopainemittari 0 bar kohta. ECU:n kannalta kun tuo absoluuttinen paine on helpompi käsittää, eli imemällä alipainetta MAP:lle alkaa jännite laskemaan lähelle nollaa.
Luojankiitos MAP anturit ovat tuollaisia, sillä huijauskytkentä "herää" vasta kun transistorin kynnysjännite (0.7 V) ylitetään. Muutoin jouduttaisiin soveltamaan eritavalla.
Luojankiitos MAP anturit ovat tuollaisia, sillä huijauskytkentä "herää" vasta kun transistorin kynnysjännite (0.7 V) ylitetään. Muutoin jouduttaisiin soveltamaan eritavalla.
Elikkäs mitenkäs tämä nyt todellisuudessa tapahtuisi 4 golf 81kw mallissa.. AHF tarkalleen ottaen.. 20-30kohm vastus vaan piuhojen väliin ja ehtimään sopivaa painetta? onko tätä kuinka moni kokeillu.. ei vihtis hajottaa koko autoa :).. hammer modit sun muut on tehty ja painetta pitäisi saada lisää "tarvittaessa" :)
Samanmoisia mappeja molemmissa käytetään, eli samoilla opeilla myös huijataan...
Tämän topicin kun lukee ajatuksen kanssa läpi niin taitaa kaikki oleellinen asia löytyäkin.
Muistaakseni tuo kahdella vastuksella tehty map-mod oli alunperin juuri jakajapumpullisten kanssa... mutta mistäpä se map-anturi tietäisi millä polttoaine ruiskutetaan ;)
Tämän topicin kun lukee ajatuksen kanssa läpi niin taitaa kaikki oleellinen asia löytyäkin.
Muistaakseni tuo kahdella vastuksella tehty map-mod oli alunperin juuri jakajapumpullisten kanssa... mutta mistäpä se map-anturi tietäisi millä polttoaine ruiskutetaan ;)
Viimeksi muokannut pete73, 25.1.2013 2:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa