VW Bora 1.6 pakokaasun merkkivalo
Valvoja: ffp jäsenet
VW Bora 1.6 pakokaasun merkkivalo
Syttyi kaverin autossa ko. merkkivalo palamaan.
Auto juuri tullut perushuollosta, jossa vaihdettu tulpat, öljyt, suodattimia ym.
Mitäs toi tollanen merkkivalo tarkoittaa? Mistä voi johtua ja mitä pitää tehdä?
Vikakoodeja ei olla vielä luettu..
Olisi kiva tietää, että uskaltaako autolla lähteä joulun viettoon?
Auto juuri tullut perushuollosta, jossa vaihdettu tulpat, öljyt, suodattimia ym.
Mitäs toi tollanen merkkivalo tarkoittaa? Mistä voi johtua ja mitä pitää tehdä?
Vikakoodeja ei olla vielä luettu..
Olisi kiva tietää, että uskaltaako autolla lähteä joulun viettoon?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sama vika. Palanut jo jokin aikaa, vaan välillä satunnaisesti ja sammunut taas. Jakopää remontin jälkeen (liikkeessä tehty) alkoi tekemään tuota, liekkö yhteyttä vaiko ei. Tänään sitten emäntä soitti ja kertoi että valo vilkkuu ja auto nykii. Ajoi perille kuitenkin.
Kävin äsken kuulostelemassa autoa. Kuulostaa kuormitettaessa niinkuin kävisi kolmella ja booaa. Ei jaksa mennä ja yrittää sammua. Tutkin sitten huoltokirjaa tarkemmin ja huomasin että bensaputsaria ei ole vaihdettu sataan tuhanteen (190tkm kohta mittarissa). Kumma homma kun muuten kyllä huollettu asiaankuuluvalla tavalla ja aina liikkeessä. Lambdaa epäilin ennen kun toi putsarihomma selvis. Täytyy varmaan kokeilla vaihtaa se putsari ensin kun vaihdettavahan se on jokatapauksessa.
Eli Paroninkin kannattaa varmaan kehottaa kaveriaan viemään auto samantien koodien lukuun ettei vitkuttelu kostaudu kuten allekirjoittaneella. Ja koodien luvun tulokset tietty heti näkyville =D. Onko muuten kyseessä oleva bora sillä "tehokkaimmalla" 1.6 koneella? Mulla on.
Kävin äsken kuulostelemassa autoa. Kuulostaa kuormitettaessa niinkuin kävisi kolmella ja booaa. Ei jaksa mennä ja yrittää sammua. Tutkin sitten huoltokirjaa tarkemmin ja huomasin että bensaputsaria ei ole vaihdettu sataan tuhanteen (190tkm kohta mittarissa). Kumma homma kun muuten kyllä huollettu asiaankuuluvalla tavalla ja aina liikkeessä. Lambdaa epäilin ennen kun toi putsarihomma selvis. Täytyy varmaan kokeilla vaihtaa se putsari ensin kun vaihdettavahan se on jokatapauksessa.
Eli Paroninkin kannattaa varmaan kehottaa kaveriaan viemään auto samantien koodien lukuun ettei vitkuttelu kostaudu kuten allekirjoittaneella. Ja koodien luvun tulokset tietty heti näkyville =D. Onko muuten kyseessä oleva bora sillä "tehokkaimmalla" 1.6 koneella? Mulla on.
Itsellä oli AZD-Golfissa hieman samaista vikaa tuossa aikaisemmin syksyllä. Huollon jälkeen alkoi pikkuhiljaa nykiä ja EPC -valoa tai pakokaasujärjestelmän merkkivaloa polttaa. Vaihtelin puolat ja tulpat uusiin, eikä vaikutusta.
Lopuntehden syynä oli karstoittunut EGR joka piti putsata ja sitten sopeuttaa uudelleen kaasuläpän kanssa. Vikakoodit varmasti auttavat, kuten myös mahdollinen moottorityyppikin. Vika oli jännä, kun se poistui hetkeksi kun huollossa vaihdetut NGK:n tulpat vaihdettiin orggis-boscheihin, mutta tuli kuitenkin takaisin.
Lopuntehden syynä oli karstoittunut EGR joka piti putsata ja sitten sopeuttaa uudelleen kaasuläpän kanssa. Vikakoodit varmasti auttavat, kuten myös mahdollinen moottorityyppikin. Vika oli jännä, kun se poistui hetkeksi kun huollossa vaihdetut NGK:n tulpat vaihdettiin orggis-boscheihin, mutta tuli kuitenkin takaisin.
Monesti on syynä vika valoon karstainen kaasuläppä. Antaa vikoja pakokaasun takasin kierrätykseen yms. Hoitona puhdistus ja kaasuläpän sopeutus. BCB koneeseen löytyy mottoriohjainlaiteelle päivitys joka auttaa edellä mainituun ongelmaan.
Tuo kaasuläpän puhdistus ja moottorinohjauksen päivitys tosiaan auttaa kaasuläppään liittyviin ongelmiin, mutta uusi softa on puolavikojen suhteen huomattavasti herkempi joten päivityksen jälkeen on todennäköistä että ainakin yhden sylinterin puolan saa vaihtaa.
Onko kokemuksia kauanko tuollainen katti yleenksä kestää? Mulla siis kyseessä -03 bora ja n. 190tkm ajettu. Perkules kun auto on perämettässä anoppilassa ja Rollen "pelottelujen" jälkeen ei viittis korjaamollekkaan körötellä =). Auto ei siis ennen eilistä ole ainakaan minun käytössä ole oireillut millään lailla, paitsi tyhjäkäynti joskus todella harvoin heitellyt. (autossa climatronic vaikkuttaako?). Muuten tuo vikavalo vaan välillä palanut. Nykiminen alkoi siis ihan kerrasta. Äkkiäkös tuolla skutassakin yhen katin vaihtais muttei kuitenkaan huvikseen. Persekeles kun olis vag-com. Kellään myynnissä?
Lopuksi vielä pahoittelut Paronille topikin lainaamisesta, mutta en katso tarpeelliseksi luoda toista samannimistä.
Lopuksi vielä pahoittelut Paronille topikin lainaamisesta, mutta en katso tarpeelliseksi luoda toista samannimistä.
Mikähän se mulla on vikana, kun löytyy samainen 2001 AZD 1.6 16V kone ja pakokaasuvalo palaa. Ajanut varmaan 5000km ja välissä se on sammunut ja taas syttynyt??
Joskus kylmänä ei välttämättä heti syty.
Vioksi antoi kesällä 1 pytyn sytkähäiriön ja kaksi jotain muuta... Olisko lamdasta jotain herjannut. Tuossa ylempänä li vain puhetta siitä syttymisestä ja sammumisesta ja vikana oli ollu kaasuläpän karstat.
Voisiko tuota katista rikkoutumisesta johtuvaa suhinaa tarkentaa..
Joskus kylmänä ei välttämättä heti syty.
Vioksi antoi kesällä 1 pytyn sytkähäiriön ja kaksi jotain muuta... Olisko lamdasta jotain herjannut. Tuossa ylempänä li vain puhetta siitä syttymisestä ja sammumisesta ja vikana oli ollu kaasuläpän karstat.
Voisiko tuota katista rikkoutumisesta johtuvaa suhinaa tarkentaa..
Huollosta kuulin tuon 16v koneen "tyyppivioiksi" just tuon kaasuläpän/EGR:n karstottumisen sekä lambdan lämmityksen särkymisen. Tuo kaasuläppä karstoittuu kuulemma helpommin jos ajaa 95 bensalla. Eli 98:a tankkiin ja joululomamatkat nilkka suorana kolmosella ensiavuiksi.
Korjaustoimenpiteinä EGR:n, sen putken ja kaasuläpän putsaus, jonka jälkeen sopeutus. Ongelmat oli mulla hyvin lähellä tuota balloonin kertomusta, vikakoodeja oli jos jonkinmoista absoluuttisen paineen anturista lähtien, mutta mitää ei tullu enää uudelleen putsauksen ja sopeutusten jälkeen. Ecukin taidettiin päivittää kun käytin huollossa.
Korjaustoimenpiteinä EGR:n, sen putken ja kaasuläpän putsaus, jonka jälkeen sopeutus. Ongelmat oli mulla hyvin lähellä tuota balloonin kertomusta, vikakoodeja oli jos jonkinmoista absoluuttisen paineen anturista lähtien, mutta mitää ei tullu enää uudelleen putsauksen ja sopeutusten jälkeen. Ecukin taidettiin päivittää kun käytin huollossa.
Ahaa. 95sellahan sitä ollaan tietysti nuukuuksissaan päästelty. Taas se nähtiin ettei köyhällä oo varaa ostaa halpaa. Mitenkäs mahtaa onnistua tuon kaasuläpän putsaus? Kotikonstein? Sopeutus varmaankin hoituu ihan vag-comilla? Pystyykö tekemään ns. kuka vaan vai vaatiiko asiantuntijaa? Voiko surutta ajella korjaamolle?
Kiitoksia jo tähänastisista vastauksista.
Kiitoksia jo tähänastisista vastauksista.
Tuon putsauksen voinee tehä itekkin. Tuli tutkailtua tilannetta kun käytin kaasuläppäyksikön irti itseltä. Homman voi tehdä joko sinnepäin tai kunnolla. Erona nuilla on se, että kunnolla tehdessä kannattaa tuo itse läppä irroittaa akselista joka tarkoittaa kahden pultin irroittamista akselista ja läpästä, ja taas toisaalta itse kotelon mustan muovisuojan avaamista joka menee jo vähän haastavamaksi. Tuossa on riskinä rikkoa tuo kaasuläppäyksikkö tai sen muovikuori joka ei ole erillinen varaosa, vaan koko helahoito maksaa merkkiliikkeen mukaan "useamman satasen". Se ei taas toimintaa helpota yhtään.
Sinnepäin-vaihtoehto ois sitte hammasharjalla ja jollai muoviveitsentapasella karstojen rapsuttelu. Paskaisuuden tilan voi tarkastaa kun painaa kaasuläppää auki sormella auton ollessa sammuksissa suodatinkotelo irroitettuna. Siitä näkee jo jääkö läppä kanittamaan karstan takia.
Tuosta sopeutuksesta vag-comilla en tiedä, mutta paikallinen teboili ois voinu sen tehdä kun asiasta neuvottelin kahvimotillisen ääressä, mutta vein varulta merkkipuljuun jossa siis sopeutuksen tekivät. Itse en ~140e huollosta töineen tuon putsauksen ja sopeutuksen ja ecu-päivityksen osalta siis nuukaillut. Enkä muuten nuukaile enää bensankaan tai tulppien kanssa. :)
Sinnepäin-vaihtoehto ois sitte hammasharjalla ja jollai muoviveitsentapasella karstojen rapsuttelu. Paskaisuuden tilan voi tarkastaa kun painaa kaasuläppää auki sormella auton ollessa sammuksissa suodatinkotelo irroitettuna. Siitä näkee jo jääkö läppä kanittamaan karstan takia.
Tuosta sopeutuksesta vag-comilla en tiedä, mutta paikallinen teboili ois voinu sen tehdä kun asiasta neuvottelin kahvimotillisen ääressä, mutta vein varulta merkkipuljuun jossa siis sopeutuksen tekivät. Itse en ~140e huollosta töineen tuon putsauksen ja sopeutuksen ja ecu-päivityksen osalta siis nuukaillut. Enkä muuten nuukaile enää bensankaan tai tulppien kanssa. :)
Kyllä sen saa purkamattakin putsattua kun on oikeat aineet eli kunnon kaasarinputsausspraytä (mm. Wurth toimii) ja rättiä käytössä, vanha hammasharjakin on ihan hyvä. Ja läpän reunat eli ne tärkeimmät alueet saa putsattua mattoveitsellä tai talttapäämeisselillä.
Läppäyksikön sopeuttaminen onnistuu vag-comillakin mutta aina se ei mene merkkitesterilläkään läpi.
Läppäyksikön sopeuttaminen onnistuu vag-comillakin mutta aina se ei mene merkkitesterilläkään läpi.
Itekki 95 tankannu ja 98 ajaessa auto toimii paljon paremmin kyllä.. Harmi , että sitä on niin pihi :) Ei se auta ku ottaa osaa irti koneesta ja aloittaa putsaus. Mitä tapahtuu jos tuota kaasuläppää ei sopeuta putsauksen jälkeen? Ja miksi se edes pitää sopeuttaa?
Jos tuon paikallaan putsais niin eikö se kaikki paska valu sinne imukanaviin tai jonnekin sinne? Hmm kertokaas, että mitä osia samalla uusis jos käytän tuon kaasuläppärungon irti?
Jos tuon paikallaan putsais niin eikö se kaikki paska valu sinne imukanaviin tai jonnekin sinne? Hmm kertokaas, että mitä osia samalla uusis jos käytän tuon kaasuläppärungon irti?
Itse käytin kaasuläppäyksikön irti sellaisenaan, enkä uusinut mitään osia kun tiivisteet ja pultit näytti hyvältä. Imusarjaa en ruvennut irroittamaan se kun vaatii enemmänkin purkamista. Itse kaasuläppä lähtee kuudella pultilla irti. Neljä imusarjasta ja kaksi EGR:n tuloputkesta. Näin ainakin AZD koneessa.
Paikallaan putsaillessa kaikki karstat valuu tosiaan imusarjaan, ja sieltä sitten käynnissä kulkeutuvat sellaisenaan palotiloihin, joten kannattanee harkita irroitusta jos lähtee puhdistamaan.
Irroittaminen aiheutti osaltaan sen, että ecu ei tiennyt enää missä asennossa kaasuläppä on, ja näin kone alkoi "humpaamaan" välillä 600-2500 kierrosta, ja aina alaspäin kierrokset tuli röpellyksen kanssa. Tuo sopeutus kertoo eculle siis missä asennossa kaasuläppä milläkin kierrosluvulla on. Voi olla että sopeutusta ei tarvi tehdä, mutta mulla tuo humpaus loppui.
Paikallaan putsaillessa kaikki karstat valuu tosiaan imusarjaan, ja sieltä sitten käynnissä kulkeutuvat sellaisenaan palotiloihin, joten kannattanee harkita irroitusta jos lähtee puhdistamaan.
Irroittaminen aiheutti osaltaan sen, että ecu ei tiennyt enää missä asennossa kaasuläppä on, ja näin kone alkoi "humpaamaan" välillä 600-2500 kierrosta, ja aina alaspäin kierrokset tuli röpellyksen kanssa. Tuo sopeutus kertoo eculle siis missä asennossa kaasuläppä milläkin kierrosluvulla on. Voi olla että sopeutusta ei tarvi tehdä, mutta mulla tuo humpaus loppui.
ConD
PostPosted: 24.12.2008 19:06 Post subject:
Itse käytin kaasuläppäyksikön irti sellaisenaan, enkä uusinut mitään osia kun tiivisteet ja pultit näytti hyvältä. Imusarjaa en ruvennut irroittamaan se kun vaatii enemmänkin purkamista. Itse kaasuläppä lähtee kuudella pultilla irti. Neljä imusarjasta ja kaksi EGR:n tuloputkesta. Näin ainakin AZD koneessa.
Paikallaan putsaillessa kaikki karstat valuu tosiaan imusarjaan, ja sieltä sitten käynnissä kulkeutuvat sellaisenaan palotiloihin, joten kannattanee harkita irroitusta jos lähtee puhdistamaan.
Irroittaminen aiheutti osaltaan sen, että ecu ei tiennyt enää missä asennossa kaasuläppä on, ja näin kone alkoi "humpaamaan" välillä 600-2500 kierrosta, ja aina alaspäin kierrokset tuli röpellyksen kanssa. Tuo sopeutus kertoo eculle siis missä asennossa kaasuläppä milläkin kierrosluvulla on. Voi olla että sopeutusta ei tarvi tehdä, mutta mulla tuo humpaus loppui.
Olet ilmeisesti Oulusta? Missäpäin sopeutit tuon kaasuläpän?
Meikäläisellä vika selvinnyt. Vikakoodeja oli päällä kaikkiaan 13 kappaletta. 1-sylinterin sytkäpuolasta saatiin lopulta syyllinen. 190tkm se on siellä kestänytkin.
Kaverin kanssa putsattiin alkajaisiksi kaasuläpän kotelo, jossa olikin sitten n. 3-4mm parhaimmillaan karstaa. (Voin vilpittömästi suositella tarkoitukseen CRC:n kaasarinpuhdistus spraytä.)
Imusarjaakin epäiltiin halkinaiseksi. Sehän on muovia ja saumakohdat näyttävät sisältäpäin halkeamilta ja antavat myöten yllättävän paljon. Tulipa käytettyä irti.
Lohjan Autolalle kiitokset ripeähköstä toiminnasta lomien jälkeisen ruuhkahuipun keskellä.
Kaverin kanssa putsattiin alkajaisiksi kaasuläpän kotelo, jossa olikin sitten n. 3-4mm parhaimmillaan karstaa. (Voin vilpittömästi suositella tarkoitukseen CRC:n kaasarinpuhdistus spraytä.)
Imusarjaakin epäiltiin halkinaiseksi. Sehän on muovia ja saumakohdat näyttävät sisältäpäin halkeamilta ja antavat myöten yllättävän paljon. Tulipa käytettyä irti.
Lohjan Autolalle kiitokset ripeähköstä toiminnasta lomien jälkeisen ruuhkahuipun keskellä.
Erinomainen nosto kyllä. Ihan ei ehtinyt vuotta olemaan topikki hukassa.
Mainittakoot vielä että kaasuläppä puhdistetaan näistä 1.4 ja 1.6 koneista mieluiten irtaallaan muusta moottorista jotta karstat ja muut väärät aineet tai nesteet eivät valuisi imusarjaan ja sitäkautta moottoriin. Itse ainakin hoidin tuon operaation olohuoneen lattialla.
Tännekin vanhana päivityksenä että tuo pakokaasujärjestelmän merkkivalo johtui kuitenkin jumivasta EGR:stä mitä todennäköisimmin. 95 bensa ja puhdistamaton kaasuläppä yhdessä vielä aiheutti nykimisen.
Mainittakoot vielä että kaasuläppä puhdistetaan näistä 1.4 ja 1.6 koneista mieluiten irtaallaan muusta moottorista jotta karstat ja muut väärät aineet tai nesteet eivät valuisi imusarjaan ja sitäkautta moottoriin. Itse ainakin hoidin tuon operaation olohuoneen lattialla.
Tännekin vanhana päivityksenä että tuo pakokaasujärjestelmän merkkivalo johtui kuitenkin jumivasta EGR:stä mitä todennäköisimmin. 95 bensa ja puhdistamaton kaasuläppä yhdessä vielä aiheutti nykimisen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
VW Golf 1.6 pakokaasujen merkkivalo
Mikä mahtaa olla Golfissa (1.6 -03) kun pakokaasujen varoitusvalo palaa, mutta vikakoodeja ei ole? Olen siis käyttänyt merkkihuollossa, jossa eivät löytäneet autosta mitään vikaa tai vikakoodejakaan, eivätkä saaneet valoa sammumaan..
Kyllä nä noilla koodeilla jälkimmäistä lambdaa lähtisin tutkimaan.
http://www.bentleypublishers.com/tech/audi/audi.dtc.table.htm
Tuosta haet nuo P-koodit, niin saat selitykset. P0136 oli B1, S2 malfunction, eli katin takana oleva lambda koodin mukaan kyseessä.
edit:
H. Jormalainen: 95 bensa palaa epäpuhtaammin, kun ecu koittaa saada sitä poltettua mahdollisimman lähellä nakutusrajaa, jollon palaminen muodostaa 98:a enemmän karstaa joka sitten EGR:n läpi kiertää kaasuläpän alle.
http://www.bentleypublishers.com/tech/audi/audi.dtc.table.htm
Tuosta haet nuo P-koodit, niin saat selitykset. P0136 oli B1, S2 malfunction, eli katin takana oleva lambda koodin mukaan kyseessä.
edit:
H. Jormalainen: 95 bensa palaa epäpuhtaammin, kun ecu koittaa saada sitä poltettua mahdollisimman lähellä nakutusrajaa, jollon palaminen muodostaa 98:a enemmän karstaa joka sitten EGR:n läpi kiertää kaasuläpän alle.
Miksi se 95 palaa epäpuhtaammin?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Oktaaniluku ei vaikuta palamistapahtumaan mitenkään. 95 ja 100 oktaaninen palaa samalla lailla.
Ei kannata mutuilla vaan googlettaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Oktaaniluku ei vaikuta palamistapahtumaan mitenkään. 95 ja 100 oktaaninen palaa samalla lailla.
Ei kannata mutuilla vaan googlettaa.
Ei se nakutus kyllä paikkoja sotke. Pitemmän päälle särkee kyllä. Ja eipä tuollainen kisakiree 1.6 16V moottori 95:llakaan vielä nakuta.
Ei kokoaikaa, mutta tietyissä ajotilanteissa nakuttaa. Ainakin minun auto 95:lla nakuttaa, ja niin teki isukin ex-borakin. Tuo nakutus esiintyy selkeästi silloin kun kone koittaa hakea parasta vääntöä ala-keskikierroksilla aikaistamalla sytkää. 95:lla sen huomaa nakutuksena, ja 98:lla nakutuksen puutteena ja aavistuksen pirteämpänä käytöksenä. Nakutustunnistinhan näissä on, ja tuntuu olevan 95:lla kovassa käytössäkin vielä.
Itse ajelen tyytyväisenä 98 bensalla, eikä ongelmia nyt ole EGR:n vaihdon jälkeen ollut. Viimeksi kun kaasuläppää vilkaisin oli se jokseenkin yhtä kirkas kuin puhdistuksenkin jälkeen.
Omasta kinneristäkin puristuspaineet mitattiin, mutta tarkkoja lukemia en muista. 14-16 kokoluokkaa ne kuitenkin oli. Tiedä sitten mitä muissa värkeissä on.
Jep, itselläni oli 206 pösö täsä vasta niin samaa vikaa, merkkivalo paloi ja alkoi nykimään, käytin vika koodissa ja pörhöllä antoi nivaskan vaihtoehtoja, päätin etten noita ala vaihteleen ja vein ammattikoulun pojille jotka viikon sitä tutki, ja tulos oli että bensan saannissa ongelma,välillä sai liikaa bensaa ja taas välillä liian vähän ja vaihtoivat bensapumpun ja vika korjautui sillä.
Joo, 206 ja 16v golfissa lieneekin samat vian aiheuttajat..
16-naulaisen ykskutosen perusviat tulikin aika hyvin mainittua tässä topikissa. 95 käyttäminen jatkuvasti on veren kaivamista nenästä, kuten 12:1 puristussuhteesta voi jo arvatakin. ConD:n kertoman mukainen kilistys on tosiasia ysivitosella jatkuvasti liikkeellelähtiessä ja alakierroksilla kuormitettaessa.
Ilman testeriä taas on turha lähteä tohon mottiin mitään vaihtelemaan. Puolat, kaasuläpän paskoittuminen, map-anturiviat, sulavat katit (joita vielä kaksin kappalein) ja hajoavat labdat tarjoavat ihan mukavasti työtä myös vag-comin kanssa :D
16-naulaisen ykskutosen perusviat tulikin aika hyvin mainittua tässä topikissa. 95 käyttäminen jatkuvasti on veren kaivamista nenästä, kuten 12:1 puristussuhteesta voi jo arvatakin. ConD:n kertoman mukainen kilistys on tosiasia ysivitosella jatkuvasti liikkeellelähtiessä ja alakierroksilla kuormitettaessa.
Ilman testeriä taas on turha lähteä tohon mottiin mitään vaihtelemaan. Puolat, kaasuläpän paskoittuminen, map-anturiviat, sulavat katit (joita vielä kaksin kappalein) ja hajoavat labdat tarjoavat ihan mukavasti työtä myös vag-comin kanssa :D
VW Golf 1.6 pakokaasujen merkkivalo
Näin meillä: auto vietiin (merkki)huoltoon, jossa vikaa etsittiin 2,5h ja mitään ei löytynyt, mutta eivät myöskään saaneet valoa sammumaan! Kehottivat varaamaan uuden ajan, jolloin auto voisi olla siellä yön yli. Valo kuitenkin sammui itsestään ennen tätä uutta aikaa ja sammuksissa on pysynyt.
Meinasin kaasarin irroittaa ja puhdistaa, kun karstaista on. 98lla ajelen, edelliset omistajat vissiin ei =). AZD kone siis kyseessä. Imusarjan irroitus/puhdistus samalla, onko tuossa irroituksessa mitään heikkoja kohtia mistä kannattaa olla tietoinen?
Kävin tekemässä koneeseen Forte pesun viime viikolla ja tuli korjaajan puheeksi EGR- tulppaaminen, vaihtamaan en ala. Vielä toimii tuo mutta pitemmän päälle ei tuo karsta määrä tee hyvää. Jos kaasarin ja imusarjan puhdistaa, niin EGR- venttiilin kauttahan puskee lisää karstaa, eikö totta? Oletteko bensavehkeelle tuota tehneet? Dieseleissä yleisempää?
Kävin tekemässä koneeseen Forte pesun viime viikolla ja tuli korjaajan puheeksi EGR- tulppaaminen, vaihtamaan en ala. Vielä toimii tuo mutta pitemmän päälle ei tuo karsta määrä tee hyvää. Jos kaasarin ja imusarjan puhdistaa, niin EGR- venttiilin kauttahan puskee lisää karstaa, eikö totta? Oletteko bensavehkeelle tuota tehneet? Dieseleissä yleisempää?
Ajettu 187000km ja seuraavia havaintoja:
Pakokaasumerkkivalo syttynyt, käytetty merkkiliikkeessä, luettu vikakoodit: Takimmainen lampda herjaa. Vika kuitattu ja ajettu sen jälkeen 800km 98-oktaanisella. Samalla ajettu n.100km 3-vaihteella kierrokset 4000-5500, koettanut irrottaa karstoja.
Valo alkoi taas palamaan , kun olin tankannut 99-oktaanista ja ajanut motarilla 10km, sen jälkeen 7-10 käynnistyskertaa ja taas sammui valo. Autolla ajettu nyt 188000.
Moottori on AZD, kaasuläppä on alapuolelta karstainen ja vaatii sen puhdistuksen mistä jo aiemmin mainitsin. Takimmaista Lampdaa ei ole vaihdettu vielä (vaihtoväli 160000km)? On kohta senkin vaihto edessä.
Auton käynnissä ei ole ongelmia eli starttaa ja ottaa kierroksia normaalisti, ei nyi eikä sammuile.
Tuntuu silti koko ajan järkevämmältä tulpata tuo julmettu EGR, ottaa se irti ja laittaa verkon painoksi.
Pakokaasumerkkivalo syttynyt, käytetty merkkiliikkeessä, luettu vikakoodit: Takimmainen lampda herjaa. Vika kuitattu ja ajettu sen jälkeen 800km 98-oktaanisella. Samalla ajettu n.100km 3-vaihteella kierrokset 4000-5500, koettanut irrottaa karstoja.
Valo alkoi taas palamaan , kun olin tankannut 99-oktaanista ja ajanut motarilla 10km, sen jälkeen 7-10 käynnistyskertaa ja taas sammui valo. Autolla ajettu nyt 188000.
Moottori on AZD, kaasuläppä on alapuolelta karstainen ja vaatii sen puhdistuksen mistä jo aiemmin mainitsin. Takimmaista Lampdaa ei ole vaihdettu vielä (vaihtoväli 160000km)? On kohta senkin vaihto edessä.
Auton käynnissä ei ole ongelmia eli starttaa ja ottaa kierroksia normaalisti, ei nyi eikä sammuile.
Tuntuu silti koko ajan järkevämmältä tulpata tuo julmettu EGR, ottaa se irti ja laittaa verkon painoksi.
Täälläpäin Suomea oirehtii 1.6 16V BCB Golffi. Pakokaasun merkkivaloa sytytellyt aika-ajoin ja tänään sit lukaisiin koodit. Tällainen ilmestyi...
Klikkaa tästä kuva auki...
"17550 - Load Calculation Crossa Check Lower Limit Exceeded
P1142 - 35-10 - - - Intermittent"
Tänään kun soitettiin paikalle tutkimaan vikaa. Pakokaasun merkkivalo paloi ja heitti tekstin Emission Workshop. No läksin ajelemaan ja auto toimi ihan ok mielestäni. Annoin tosin aika reippaasti kenkää autolle epäilläkseni itsekin tuota karstaista EGR:ää. Hetken ajelun jälkeen, sammutin ja käynnistin uudelleen... Valo hävisi. Sen jälkeen vikamuistin lukuun ja tuo löytyi.
Googlen mukaan tuon aiheuttaisi "1001" syytä. Onko kellään kokemuspohjaa asiasta? Hetken googlelaulannan jälkeen tilanne tässä;
Tuon mukaan olisi muutama potentiaalinen vikakohde tuollaisella herjalla? Kellään muulla Suomessa kokemuksia tästä? En ainakaan nopeasti hakemalla löytänyt, että kyseessä olisi yleisempikin vika. Tai sit kukaan ei oo valittanut tästä niin paljon. Suoranaisestihan tää ei viittaa EGR vikoihin, mitä näissä nyt tuppaa olemaan jatkuvasti kaikilla. Tai, ei ainakaan tuo koodi siihen viittaa.
Kaunis kiitos ystävälliselle foorumilaiselle koodien lukemisesta!
Klikkaa tästä kuva auki...
"17550 - Load Calculation Crossa Check Lower Limit Exceeded
P1142 - 35-10 - - - Intermittent"
Tänään kun soitettiin paikalle tutkimaan vikaa. Pakokaasun merkkivalo paloi ja heitti tekstin Emission Workshop. No läksin ajelemaan ja auto toimi ihan ok mielestäni. Annoin tosin aika reippaasti kenkää autolle epäilläkseni itsekin tuota karstaista EGR:ää. Hetken ajelun jälkeen, sammutin ja käynnistin uudelleen... Valo hävisi. Sen jälkeen vikamuistin lukuun ja tuo löytyi.
Googlen mukaan tuon aiheuttaisi "1001" syytä. Onko kellään kokemuspohjaa asiasta? Hetken googlelaulannan jälkeen tilanne tässä;
Possible Causes
* Mass Air Flow Sensors (G70) faulty
* Intake Air System faulty/leaking (false Air)
* Throttle Pedal faulty
* Throttle Body dirty/faulty
Possible Solutions
* Check Mass Air Flow Sensors (G70)
* Check Intake Air System
* Check Throttle Pedal
o Check Throttle Pedal Position Sensor (G79)
o Check Throttle Pedal Position Sensor 2 (G185)
* Check Throttle Body
o Check Angle Sensor 1 for Throttle Actuator (G187)
o Check Angle Sensor 2 for Throttle Actuator (G188)
* Check Engine Control Unit
Tuon mukaan olisi muutama potentiaalinen vikakohde tuollaisella herjalla? Kellään muulla Suomessa kokemuksia tästä? En ainakaan nopeasti hakemalla löytänyt, että kyseessä olisi yleisempikin vika. Tai sit kukaan ei oo valittanut tästä niin paljon. Suoranaisestihan tää ei viittaa EGR vikoihin, mitä näissä nyt tuppaa olemaan jatkuvasti kaikilla. Tai, ei ainakaan tuo koodi siihen viittaa.
Kaunis kiitos ystävälliselle foorumilaiselle koodien lukemisesta!
Tsekkaa nyt tuosta potilaasta alkuun kaasuläppä. Sen likaisuuteen/toimintaan tuo vika minusta viittaa. Jollainhan oli ollut kaasuläpän johtosarjassa vikaa, ja oireet vaan jatkui ja jatkui vaikka miten päin putsaili kaasuläppää ja kävi imusarjaa läpi.
EGR:ää et saa kovasti polkemalla oireilemaan mitenkään, sillä se on esimerkiksi täyskaasukiihdytyksissä täysin kiinni. Pintakaasulla taas pyritään mahdollisimman paljon imemään pakokaasuja sekaan.
Maffia taas tässä värkissä ei ole, mutta MAP-anturin voi tarkastaa onko kovin likainen. Tuskimpa kuitenkaan...
VCDS:llä taisi voida kaasupolkimen ja kaasuläpän asentoa mittailla joten sitäkin voisi tutkailla onko itse sähköpolkimessa häikkää.
EGR:ää et saa kovasti polkemalla oireilemaan mitenkään, sillä se on esimerkiksi täyskaasukiihdytyksissä täysin kiinni. Pintakaasulla taas pyritään mahdollisimman paljon imemään pakokaasuja sekaan.
Maffia taas tässä värkissä ei ole, mutta MAP-anturin voi tarkastaa onko kovin likainen. Tuskimpa kuitenkaan...
VCDS:llä taisi voida kaasupolkimen ja kaasuläpän asentoa mittailla joten sitäkin voisi tutkailla onko itse sähköpolkimessa häikkää.
Kiitokset vastauksista. :) Otetaan työnalle jos tuo vielä rupeaa oirehtimaan. Voihan tietysti olla, että kosteuskin on voinut aiheuttaa tuon satunnaisen valituksen. Täällä on kuitenkin ollut melkein pari kuukautta talvisesti pakkasta ja nyt aletaan olla pikkuhiljaa plussan puolella. Jäädään siis toistaiseksi seurailemaan tilannetta.
Tuolla polkemisella mie vaan yritin muuten niin tukkosta moottoria avata hieman. Auto on kuitenkin melko hellässä käytössä. Ns. "sokeella mummolla saaressa". Lueskelin täältä aikaisemmin, että tää pitempiaikainen hissuttelu näillä 16 venttiilisillä ei oo niin herkkua tuolle moottorille.
Tuolla polkemisella mie vaan yritin muuten niin tukkosta moottoria avata hieman. Auto on kuitenkin melko hellässä käytössä. Ns. "sokeella mummolla saaressa". Lueskelin täältä aikaisemmin, että tää pitempiaikainen hissuttelu näillä 16 venttiilisillä ei oo niin herkkua tuolle moottorille.
Tulpataan egr?
Joko sen joutavan egr venttiilin on joku ehtinyt tulppaamaan? Itsellä azd pata ja joka katastukseen on läppä putsattava vaikkei valoa kerkeis polttamaankaan. Kiinnostais kyllä tulpata kun ei siitä taida olla haittaa? jos joku rohkenee koittaa tulppausta niin kirjoitelkoon tänne ohjeet ja hyödyt ja haitat!! Hyötynähän olisi kaljan juonti ajan lisääntyminen.
Noniin, autolla (Golf IV, 1.6 16V AZD/ERT, 2001) mittarissa 189000km ja seuraavia toimenpiteitä:
Käytin huollossa, pakokaasutesterillä, ei mene katsastuksesta läpi (ei ole lukemia tähän laittaa). Ilmoittivat huollossa että katti todennäköisesti paskana?! Alkoi ihmetyttämään, kun katti on uusittu marraskuussa!
Lähin tarkistamaan tilannetta/ongelman aiheuttajaa alkupäästä ja kappas kaasuläppä oli 2mm karstakerroksen kuorruttama alapuolelta. Laitan kuvia kun saan homman lopullisesti hoidettua. Otin kaasuttimen irti kokonaisena ja puhdistin kaasutinpuhdistin aineella "Valvoline, carburetor cleaner tms." motonet, öö 7 euroo. Irrotin EGR- putken ja EGR venttiilin ja puhdistin samalla aineella. Putkea en saanut pujoteltua pois kaiken maailman letkujen alta.
Laitoin kaasuttimen takaisin paikoilleen ja tekee juurikin saman mitä ConD:llä eli alkoi humpata välillä 1200-2000, mutta ei tullut alemmas eli normaali tyhjäkäynti hävisi. Vien koslan sopeutettavaksi huomenna. Niin ja EPC merkkivalo alkoi palamaan tuon toimenpiteen jälkeen, häviää joka toisella käynnistyskerralla... ilmeisesti lähtee pois kun ohjelmoi uusiksi.
Ajattelin vielä vaihtaa sytytystulpat ja puhdistuttaa tuon imusarjan (en uskaltanut ruveta purkamaan ko settiä). Ja todennäköisesti joutuu vaihtamaan taimmaisen Lambda-anturin, koska on alkuperäinen (160000km vaihtoväli,korjatkaa jos olen väärässä).
Toivotaan, että näillä saadaan pk arvot kuriin!
Käytin huollossa, pakokaasutesterillä, ei mene katsastuksesta läpi (ei ole lukemia tähän laittaa). Ilmoittivat huollossa että katti todennäköisesti paskana?! Alkoi ihmetyttämään, kun katti on uusittu marraskuussa!
Lähin tarkistamaan tilannetta/ongelman aiheuttajaa alkupäästä ja kappas kaasuläppä oli 2mm karstakerroksen kuorruttama alapuolelta. Laitan kuvia kun saan homman lopullisesti hoidettua. Otin kaasuttimen irti kokonaisena ja puhdistin kaasutinpuhdistin aineella "Valvoline, carburetor cleaner tms." motonet, öö 7 euroo. Irrotin EGR- putken ja EGR venttiilin ja puhdistin samalla aineella. Putkea en saanut pujoteltua pois kaiken maailman letkujen alta.
Laitoin kaasuttimen takaisin paikoilleen ja tekee juurikin saman mitä ConD:llä eli alkoi humpata välillä 1200-2000, mutta ei tullut alemmas eli normaali tyhjäkäynti hävisi. Vien koslan sopeutettavaksi huomenna. Niin ja EPC merkkivalo alkoi palamaan tuon toimenpiteen jälkeen, häviää joka toisella käynnistyskerralla... ilmeisesti lähtee pois kun ohjelmoi uusiksi.
Ajattelin vielä vaihtaa sytytystulpat ja puhdistuttaa tuon imusarjan (en uskaltanut ruveta purkamaan ko settiä). Ja todennäköisesti joutuu vaihtamaan taimmaisen Lambda-anturin, koska on alkuperäinen (160000km vaihtoväli,korjatkaa jos olen väärässä).
Toivotaan, että näillä saadaan pk arvot kuriin!
Ei se tyhjäkäynti pitäisi "normalisoituakkaan" jos kaasuläppä on sopeuttamatta. 1:1 sama vaiva tosiaan kuin minulla aikanaan... :) Se EGR:n putki on astetta vittumaisempi ujuttaa pois, mutta kerran sen sain sieltä. Toista kertaa en onnistunut.
Vaan vaihda se Lambda. Itsellä oireili muutaman kerran taaempi lambda, ja autossa oli myytäessä n. 146tkm. Joten tuo voi aiheuttaa päästöjen heittämisen. Mimmoisia kulutuksia auto on syönyt bensaa?
Vaan vaihda se Lambda. Itsellä oireili muutaman kerran taaempi lambda, ja autossa oli myytäessä n. 146tkm. Joten tuo voi aiheuttaa päästöjen heittämisen. Mimmoisia kulutuksia auto on syönyt bensaa?
Yli ohjearvon, näin talvikelissä jopa 8-8.5l /100km. Tuohon vaikuttaa varmasti se että aamulla lähtee lämpimästä tallista ja paluumatka kylmäkäynnistyksellä ja työmatka rapiat 20km joka moottoritietä.
Niin ja kuten aiemmissa viesteissä ollut niin tuota pakokaasun merkkivaloa on polttanut vieläkin satunnaisesti.
EDIT: mitä hintaa tuolla taka Lambdalla on ja löytyykö/kannattaako edes yrittää muuta kuin originaalia?
Niin ja kuten aiemmissa viesteissä ollut niin tuota pakokaasun merkkivaloa on polttanut vieläkin satunnaisesti.
EDIT: mitä hintaa tuolla taka Lambdalla on ja löytyykö/kannattaako edes yrittää muuta kuin originaalia?
Eipä mulla omakohtaista kokemusta lambdan vaihdosta ole. Orkkiksen hakisin varmaan itse, jos hintaero ei nyt 50% luokkaa korkeampi ole. 2v takuu osalle kuitenkin lämmittäisi itseäni.
Ei tuo 8-8,5 nyt ihan posketon kulutus ole. Vikakoodeista tuo pakokaasun merkkivalon herja selviäisi. Itsellä tosiaan VCDS:llä luettuna syypää oli juuri takempi lambda loppuvaiheissa.
Ei tuo 8-8,5 nyt ihan posketon kulutus ole. Vikakoodeista tuo pakokaasun merkkivalon herja selviäisi. Itsellä tosiaan VCDS:llä luettuna syypää oli juuri takempi lambda loppuvaiheissa.
Mulla kans BCB koneisessa Borassa vaihettiin pari viikkoa sitten tuo taaempi lambda. Vikakoodiksi ilmoitteli "Katalysaattorin teho alle rajan" mutta päästötestin perusteella arvot kuin oppikirjasta. Keltaista moottorin kuvaa sytytteli vähän väliä. Ensimmäisenä syyllistä haettiin KATista koska kilisi ikävästi kesällä mutta tuo kilinä loppui. Tämän jälkeen lambdojen reaaliaikainen data mittaukseen ja taaemman lambdan käyrä oli kuin juosten kustua joten "alansa ammattilainen" käski sen vaihtaa ja uus osa oli Boschin tekele johon joutui liittimet rakentamaan. Tämän koommin ei oo lamppu syttyny.
Eli johtopäätöksenä vedin sen että lamdan antamien signaalien perusteella ecu luuli katin olevan rikki jolloinka seurauksena edellä mainittu vikakoodi, mutta ihmettelen että miksi ei herjannu suoraan tuota lambdaa.
Eli johtopäätöksenä vedin sen että lamdan antamien signaalien perusteella ecu luuli katin olevan rikki jolloinka seurauksena edellä mainittu vikakoodi, mutta ihmettelen että miksi ei herjannu suoraan tuota lambdaa.
AZD päästöt korkealla, IV Golf 1.6 16V

IMUSARJAN/KAASARI LIITOS

KAASARI PÄÄLTÄ

KAASARI ALTA,ennen puhdistusta...
Yllä lupaamani kuvat kaasarista ennen puhdistusta, AIKA hirveeltä näytti, imusarjaa ei ole puhdistettu.
Mittarissa 190000km eikä ilman ongelmia. Etulambda 80euroa, takalambda 110euroa (oli pimeenä), katti (215euroa) ja etuputki (150euroa), sytytystulpat (10euroa/kpl) (BOSCH) vaihdettu...
Vieläkään ei ole arvot kohillaan; HC ja CO arvot korkealla, kun on käynyt vähän aikaa tyhjäkäyntiä. Heti käynnistyksen jälkeen arvot kohillaan, mutta hetken päästä nousee päästöt? Vikakoodeja ei antanut.
Sitten uutena tänään alkoi röpöttämään oikein kunnolla eli käymään kolmella. En ole päässyt vielä huoltsikalle mittamaan mikä puola on pimeenä. Puolan/puolien vaihdon jälkeen taas menossa pakokaasumittaukseen. Kohtuu tuoreet ainakin tuon koodin mukaan (VW AG 036 905 715A, ELDOR 78180005, 02/05), mutta kuitenkin jokin pimeänä.
Epäilen jo, että joko fuskaa kannen tiiviste? tai venttiilin varren kumit, koska syö hieman öljyä, muttei näy ulospäin vuotoja. Siinä voisi olla yksi syy miksi päästöt korkealla, mutta ei anna vikakoodeja... Onko tullut vastaan samoja oireita??
Noniin puola vaihdettu, käynti tasaantui hieman kun kone 70-80 asteinen, tämä siis perstuntuma. Lämpimänä 90 asteisena alkaa kuitenkin selvästi röpöttää ja pakoputkesta tulee vettä lammikoksi asti. Käy siis ilmeisen rikkaalla? Veto ei selvästikään normaali ja tuntuu väsyneeltä.
Kylmänä siis kone kohtuu normaali, mutta lämpimänä alkaa oireilla. Huohotusputken irroittaminen ilmanputsarista ei vaikuta ensi silmäykseltä mihinkään. Ilmansuodatin kunnossa. EGR- otettu irti ja puhdistettu.
Pakokaasun merkkivalo palaa yhtäjaksoisesti, vikakoodeja ei vielä luettu... Jos taas mekaaninen vika ei välttämättä kerro vikakoodien lukukaan kaikkea.
EDIT: Voisiko yksi vika olla kuitenkin MAP-anturissa, jos paskainen (imusarjaa ei avattu ja puhdistettu) ?
EDIT:10.03.2011 > Vika oli kuitenkin sytytyspuolassa 2 sylinterissä, olin laittanut uuden 3 sylinteriin... Tuo näkyi vasta kun laittoi korjaamolla testerille. Oli 6 vikakoodia päällä, jotka hävisivät kun puola vaihdettiin. Seurataan tilannetta...
Kylmänä siis kone kohtuu normaali, mutta lämpimänä alkaa oireilla. Huohotusputken irroittaminen ilmanputsarista ei vaikuta ensi silmäykseltä mihinkään. Ilmansuodatin kunnossa. EGR- otettu irti ja puhdistettu.
Pakokaasun merkkivalo palaa yhtäjaksoisesti, vikakoodeja ei vielä luettu... Jos taas mekaaninen vika ei välttämättä kerro vikakoodien lukukaan kaikkea.
EDIT: Voisiko yksi vika olla kuitenkin MAP-anturissa, jos paskainen (imusarjaa ei avattu ja puhdistettu) ?
EDIT:10.03.2011 > Vika oli kuitenkin sytytyspuolassa 2 sylinterissä, olin laittanut uuden 3 sylinteriin... Tuo näkyi vasta kun laittoi korjaamolla testerille. Oli 6 vikakoodia päällä, jotka hävisivät kun puola vaihdettiin. Seurataan tilannetta...
Voihan kilinv..... Rupesin sitte nohevana putsaileen kaasuläppää. Aiemmin oli juttua et saa hyvin putsattua ku ottaa pultit irti. No minähän rupesin ottamaan, ainoa vaan et ajan saatossa pultti olikin ilmeisen hapettunut ja napsahti turhankin helposti poikki.
Auttakaapas nyt ammattilaiset, millä tuon VWWWV:nkin kuvissa näkyvän pultin kannan saisi irti? Toinen mahdollisuushan olisi luottaa siihen, että pultti pysyy yhtä tiukasti kiinni kuin halusikin pysyä. Kolmas vaihtoehto lienee jokin liimaus tms, mutta menee jo liian patentin puolelle.
Jeesiä? :) Kanta siis nimenomaan tuolla paskasella puolella.
Auttakaapas nyt ammattilaiset, millä tuon VWWWV:nkin kuvissa näkyvän pultin kannan saisi irti? Toinen mahdollisuushan olisi luottaa siihen, että pultti pysyy yhtä tiukasti kiinni kuin halusikin pysyä. Kolmas vaihtoehto lienee jokin liimaus tms, mutta menee jo liian patentin puolelle.
Jeesiä? :) Kanta siis nimenomaan tuolla paskasella puolella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa