Talouden ATD koneinen Golffi kärsii ilmeisesti ilmavaivoista, parin tunnin seisominen keula ylämäkeen aiheuttaa hankalan käynnistyksen, startilla joutuu sahaamaan useamman kerran ennenkuin laite jää tulille.
Keula alamäkeen parkkeerattuna ei ongelmia, ajossa ok, ei vikakoodeja.Polttoainesuodatin on ok ja uusittu tammikuussa isossa 180 tkm huollossa.
Onko kokemuksia/vinkkejä mistä voisi haukata ilmaa?
Golf ATD ilmavaivoja
Valvoja: ffp jäsenet
Tässäpä ote Ultimate VW foorumilta jossa samantyyppinen vaiva:
"Itselläni oikeastaan ainoa "kunnon" vika on ollut juuri tuon kaltainen.
Autolla oli tuolloin ajettu reilut 200 tkm ja se oli minulle aivan uusi.
Auto hörähti käyntiin ja sammui heti. Myöskin minulle ehdotettiin heti ajoneston vikaa. Vika oli aluksi hyvin satunnainen ja ainoa yhteinen tekijä oli auton seisominen vähintään 6 h ajamatta (mieluummin vähän yli).
Aivan sama muilla tekijöillä. Itse päättelin tästä, ettei vika ole missään tapauksessa ajonestossa. Loogisesti päättelemällä tulin tulokseen, että kone ei saa polttoainetta tai polttoaineen seassa on ilmaa.
Seikkaa vahvisti se, että pitkällä uudella startilla kone lähti aina käyntiin.
Käyntiin lähdettyään kävi normaalisti.
Ensimmäinen vaihe oli polttoaineletkujen liitosten tarkistus mukaanlukien suodatin. Ei tulosta. Siispä polttoainepumppujen kimppuun.
Kaksi vaihtoehtoa: sähköinen tankissa tai mekaaninen nokka-akselin päässä.
Nokka-akselin päässä oleva pumppu on ns. tandempumppu. Se kehittää mm. jarrutehostimelle alipaineen.
Lisää testejä. Pysäköin ongelmien tihetessä auton vuoroin keula ylöspäin ja vuoroin keula alaspäin. Selvä vaikutus. Keula alaspäin lähti todennäköisemmin heti käyntiin kun vastaavasti "keula pystyssä" ei juuri koskaan.
Siispä oma diagnostiikkani oli: Tandempumppu vaihtoon.
Tandempumpun sisäinen rakenne on monimutkainen useine venttiileineen, kanavineen jne.. Jokin siellä oli kulunut koska ko. pumpun vaihdon jälkeen ongelmat loppuivat. Huomata kannattaa se seikka, että ajon aikana ei ollut koskaan mitään ongelmaa eikä vikakoodeja jäänyt.
Aluksi käytin asian tiimoilta autoani paikallisessa vw-merkkiliikkeessä, koska auto oli minulle vähän outo ja ei ollut itsellä aikaa paneutua vikaan.
Rahaa "paloi" jonkin verran turhaan, koska merkkiliikkeessä vaihtoivat täysin turhia osia. Järkevästi ajateltuna vika ei olisi voinut olla niissä, mutta järjen käyttö on merkkiliikkeessä ilmeisesti kielletty.
Tehtyä työtä ei saatu tekemättömäksi, mutta muita hyvityksiä jonkin verrain sain neuvoteltua. Loppu meni onnellisesti, kun "käskin" vaihtaa tandempumpun. Työstä en maksanut mitään (hyvitystä)."
Selkeimmin tuon kai voisi todeta paineen mittauksella jonka tandemi kehittää
ja verrata mitattua arvoa tehtaan antamiin ohjearvoihin?
Pitäisi vaan saada ohjearvot jostain ja painemittari.
"Itselläni oikeastaan ainoa "kunnon" vika on ollut juuri tuon kaltainen.
Autolla oli tuolloin ajettu reilut 200 tkm ja se oli minulle aivan uusi.
Auto hörähti käyntiin ja sammui heti. Myöskin minulle ehdotettiin heti ajoneston vikaa. Vika oli aluksi hyvin satunnainen ja ainoa yhteinen tekijä oli auton seisominen vähintään 6 h ajamatta (mieluummin vähän yli).
Aivan sama muilla tekijöillä. Itse päättelin tästä, ettei vika ole missään tapauksessa ajonestossa. Loogisesti päättelemällä tulin tulokseen, että kone ei saa polttoainetta tai polttoaineen seassa on ilmaa.
Seikkaa vahvisti se, että pitkällä uudella startilla kone lähti aina käyntiin.
Käyntiin lähdettyään kävi normaalisti.
Ensimmäinen vaihe oli polttoaineletkujen liitosten tarkistus mukaanlukien suodatin. Ei tulosta. Siispä polttoainepumppujen kimppuun.
Kaksi vaihtoehtoa: sähköinen tankissa tai mekaaninen nokka-akselin päässä.
Nokka-akselin päässä oleva pumppu on ns. tandempumppu. Se kehittää mm. jarrutehostimelle alipaineen.
Lisää testejä. Pysäköin ongelmien tihetessä auton vuoroin keula ylöspäin ja vuoroin keula alaspäin. Selvä vaikutus. Keula alaspäin lähti todennäköisemmin heti käyntiin kun vastaavasti "keula pystyssä" ei juuri koskaan.
Siispä oma diagnostiikkani oli: Tandempumppu vaihtoon.
Tandempumpun sisäinen rakenne on monimutkainen useine venttiileineen, kanavineen jne.. Jokin siellä oli kulunut koska ko. pumpun vaihdon jälkeen ongelmat loppuivat. Huomata kannattaa se seikka, että ajon aikana ei ollut koskaan mitään ongelmaa eikä vikakoodeja jäänyt.
Aluksi käytin asian tiimoilta autoani paikallisessa vw-merkkiliikkeessä, koska auto oli minulle vähän outo ja ei ollut itsellä aikaa paneutua vikaan.
Rahaa "paloi" jonkin verran turhaan, koska merkkiliikkeessä vaihtoivat täysin turhia osia. Järkevästi ajateltuna vika ei olisi voinut olla niissä, mutta järjen käyttö on merkkiliikkeessä ilmeisesti kielletty.
Tehtyä työtä ei saatu tekemättömäksi, mutta muita hyvityksiä jonkin verrain sain neuvoteltua. Loppu meni onnellisesti, kun "käskin" vaihtaa tandempumpun. Työstä en maksanut mitään (hyvitystä)."
Selkeimmin tuon kai voisi todeta paineen mittauksella jonka tandemi kehittää
ja verrata mitattua arvoa tehtaan antamiin ohjearvoihin?
Pitäisi vaan saada ohjearvot jostain ja painemittari.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”