Moottoripyörän Ostaminen

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

Moottoripyörän Ostaminen

ViestiKirjoittaja jylppy » 29.5.2008 19:14

Nyt olisi jälleen hyvät neuvot kalliit. Vihdoin siis sain aikaiseksi hommata sen V**un kalliin(890€ plus luvat yms.) A-kortin B-kortin rinnalle. Tässä katsellut ekaa pyörää ja haaveillut uudemmasta 05vm tai uudemmasta 750cc kikseristä johon ei tietenkään rahat riitä.

Kiinnostaisikin muiden kokemukset kuulla ja tietoutta yleisesti vanhemman pyörän ostosta haarukassa 94-00vm pyöristä, mitä kannattaa katsella tarkemmin muutakin kun huoltomäärää ja yleiskuntoa. Onko järkevää kuinka paljon sijoittaa vanhaan pyörään!? Mistä Vakuutuksen ottaminen kannattavinta?

Olen ajatellut jotain vanhempaa Suzukin gsx, gsx-r, RF tai Hondan cbr tai vastaavia. Oikeastaan mitä vain 600cc tai ja siitä ylöspäin. Tehoakin saisi sen päälle satakonia olla niin ei ala heti tympimään.

Itsellä siis tarkoitus kesäkuun aikana luopua autosta kokonaan ja ottaa prätkä käyttöön, talvella sit taas keksiä jotain muuta.

Keskustellaanmpa siis aiheesta!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 29.5.2008 19:35

Ensimmäiseksi pyöräksi suosittelen ennemmin vaikka kevyttä 600 cbr, gsx, gsx-r jne, jotta opit ajamaan ajamaan ja hallitsemaan pyörää kunnolla!
Noi raskaammat ja tehokkaammat pyörät kannattaa unohtaa, koska niiden aika tulee sitten myöhemmin ;)

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

ViestiKirjoittaja jylppy » 29.5.2008 19:55

Jep, tokihan tuon ymmärrän mutta luultavasti kun nämä ajokaudet venyvät nyky ilmastoilla pitkiksi niin alkaa jo ekana kesänä puhti loppumaan jos joku 75koninen alla. Mutta siis kuten sanoin niin juurikin joku 600cc tai isompi kikseri tai cebari tai...

Smistik
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja Smistik » 29.5.2008 20:25

Minä ostin talvella 600 Honda Hornetin. 94 heppaa löytyy sieltä 10000rpm tuntumasta, jolla ehtii ihan hyvin...mutta..., mutta kun kävin koittaa kaverin tonnista fzr:ää niin vääntö tuntui Hornetissa aivan onnettomalta. Osta heti se tonninen, niin ei tee mieli vaihtaa parin tuhannen kilsan jälkeen isompaan!

Vakuutukset mulla Pohjolassa ympäri vuoden, taisi olla aika lailla halvimmasta päästä. Kai se yleiskunto kertoo enemmän kuin huoltokirja, mutta kannattaahan sitä kysellä. Kun käyt koeajolla, niin vedä kone kuumaksi, niin paljastuu varmaankin kaikki kytkin ja vaihteisto-ongelmat jos niitä on. Ketjut voi näyttää hyvältä, joten tarkasta takahaarukan merkinnöistä/tarrasta onko kireys vedetty jo tappiin. Renkaat ja jarrulevyt/palat ovat myös perus tarkastuskohteita.

mazz
-
Viestit: 94
Liittynyt: 9.10.2003 9:43

ViestiKirjoittaja mazz » 29.5.2008 21:00

Ostat multa lipatun tonnisen gsx-r:n. Saat edukkaasti! Pyörä 2000km ajettu 2007, joka täysin ajokuntoinen.

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 29.5.2008 21:04

Itsellä ekana pyöränä nyt toista kautta toimii 636 ninja -04, itse olen tykännyt kyllä, vääntöhän ei tietysti samaa ole kun tonnikkaassa, mutta mutkapätkällä kiva peli vinguttaa (radalla siis:)..

Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa, itsellä tapiola, tuli vajaa 200e halvemmaksi kuin pohjola, yhden tutun vakuutusrouvan kanssa juttelin ja on kuulema niin pyörä / malli kohtainen että ei yhtä tietä onneen ole.. eli vaihtelee aikapaljon,.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 29.5.2008 21:07

Itellä oli ensimmäisenä pyöränä Kawa 1100GPz, ja samaten viimeisenä. Tulin viidessä vuodessa frigidiksi moottoripyöräilylle, ei napannu enää. Viimesenä kesänä ajoin Kawalla kolme kertaa, jolloin totesin sen joutavan jonkun muun riesoiksi. Ajattelin kustannustehokkaasti jo 90-luvun alussa. 8)

Ei toinna ostaa turhaan niitä mopoja, tekee kuitenkin heti isompaa mieli. Jos ei tee, niin siinä tapauksessa vippaa jossain kohtaa päässä.

Sama juttu muuten perämoottoreissakin. Alkaen 100Hv on hyvä uistelukone. Ei niillä pienillä kerkiä minnekään kalapaikoille, se kalapaikka kun on joka tapauksessa aina toisella puolella järveä. Riippumatta kummalla puolella vesistöä venetäsi pidät.

No uistelu tuli kyllä alotettua seitenkymppisellä koneella, kun ei vielä silloin heti kärkeen ollut pakissa puolimetrisiä vaappuja. Pienemmillä vieheillä kun ei saa kuin täkykaloja .... :/

ABE
-
Viestit: 135
Liittynyt: 20.1.2005 22:20

ViestiKirjoittaja ABE » 29.5.2008 23:55

ot. toisaalta miksi ostaa koko venettä jos ei ole muuta vaihtoehtoa kuin järvi? Kun merikin on keksitty.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 30.5.2008 5:23

Kannattaa käydä kokeilemassa eri pyöriä suosiolla ja sitten miettiä mikä olis paras ajaa. Moni kyykky tuntuu varmasti alkuun mukavalta mutta jos ajetaankin hiukkasen pitempi matka kuin nakkikioskin ympäri. Tai muualla kuin asfaltilla. Kannattaa käydä endurojakin/matkaenduroja kokeilemassa, ainakin omasta mielestä ne on melko kivoja, hondan transalpin ostaisin jos taas prätkäkuume iskis, on sellaisella jonkinverran ajettukin. Ei pelkällä teholla prätkissä tee mitään jos ei osaa ajaa, botniaringillä 400cc nelari suzuki supermoto paineli lähes kymmenen sekunttia kovempia kierrosaikoja kuin tonninen kawasaki ja taitaa suzukissa olla huimat 45 heppaa ;)

prinne
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.1.2004 11:22

ViestiKirjoittaja prinne » 30.5.2008 7:26

Tosiaan kun saa kymmenen sekuntin eron aikaiseksi, niin tais olla hyvä supermoto kuski ja vaisu kawa kuski.

Tosiaan malttia pyörän valinnan kanssa. Joku kuussatku on paljon kevyempi ja helpompi pyöritellä kaupungissa/mutkissa kuin joku yli tonninen pyörä. Toki isommat kuutiot tuo isompaa alavääntöä, mutta kyllä sitä ehtii isommallakin ajamaan, kun oppii ajamisen salat. Eikä ne meno halut suoranaisesti ole hevosista kiinni....

Suoralla tiellä lujaa osaa ajaa meidän mummokin vaikka tonnisella kikserillä, mutta sitten kun pitäs tehdä jotain nopeita väistö liikkeitä tms. niin jää monella oikeaoppisesti tekemättä. Taitaa noi isosta nopeudesta mutkasta ulosajot niitä yleisimpiä onnettomuuksia. No pääseehän sillä isollakin pyörällä hiljaa, eli pyörän valinta riippuu paljon kuskistakin...

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 30.5.2008 10:03

En minäkään ensimmäiseksi pyöräksi mitään tonnista kyykkyä osaisi. Enkä ostanutkaan, vaan vähän vanhempi 600 kyykky oli juuri sopiva vaihtoehto ajamisen aloittamiseen vuosien tauon jälkeen, kun ei sitten taas mikään "tylsä" matkasohvakaan oikein kiinnostanut.

Ja olisihan tuo minun mopo myös myynnissä jos oikein hyvän ensi-mp:n haluaa :)

dEnA
-
Viestit: 193
Liittynyt: 3.1.2006 13:59

ViestiKirjoittaja dEnA » 30.5.2008 10:05

Kyllä mullakin olisi joku tonninen RR jos vaan suomen nopeusrajoitukset olisi hieman vapaammat. Tässä nyt on sentään jonkun verran enemmän järkeä, imo. Onhan tässäkin omat huonot puolensa, mopo.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 30.5.2008 10:07

Itse nyt reilun kolme tonnia ehtinyt tuolla 600f cbr -99 ajelemaan, eikä nyt vielä ainakaan ole tarvetta ilmennyt, että enemmän paukkua olla pitäisi. Toki mukavampi olisi jossei tarvisi huudattaa niin paljoa.. Ja tuossa äffä mallissa ei mikään "makuu"asento ihan ole, ainakin itsellä paikat kestää ajaa pitkään. Takana istuvan penkkiinkin on sen verran panostettu jotta emäntäkin kyydissä viihtyy sen reilun sata kilometriä, sitten kuulemma alkaa olla perse loppu :D

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.5.2008 12:07

Hondaa vois suositella ainakin moottorin kestävyyden kannalta.
Tehoissa häviää ehkä jollekin muulle, mutta tuskin on ekassa pyörässä niin väliksikään.
Joku CBR600, tai jos hiukan enemmän vääntöä haluaa niin CBR900RR (noita on sitten eri versioita, 919RR, 929RR, 954RR).
Mulla on tuollainen 929RR vm2000, mittarissa about 55000km, ja tuskin tarvetta tehdä vielä muuta kuin vaihtaa jakopään ketju.
Mukavan vääntämä moottori, mutta tarvittaessa pitäisi ottaa huippujakin n. 270km/h.
Vaimo ajoi kortin viime kesänä, tuo oli siis eka pyörä hänelle.

KaMu78
-
Viestit: 500
Liittynyt: 23.7.2003 8:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja KaMu78 » 30.5.2008 13:39

Itsellä on Yamaha r6r. Toista kesää nyt mennään ja eipä vielä tee tonnista mieli. Kyllä tuokin kulkee niin perkeleesti.. Taitaa monella olla vaan asennevamma kuussatasia kohtaan, tonninen on vaan niin paljon reteempi nakkikiskan pihalla =)

No joo onhan tonnisella mukavampi ajella jos esim. joku istuu kyydissä, mut opetellaan ny tällä ajamaan kunnolla ja katellaan sit sitä isompaa pyörää.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 30.5.2008 18:12

Kuussatkuillahan ajetaan kymppejä vartilla, että ei nekään ihan turhia ole. Noin kolmessa sekunnissa ollaan mistä tahansa nopeudesta, vaikka paikaltaan, kortinlähtövauhdeissa. Radalla osaamaton kuski tarvitse senkään vertaa tehoja.

Mutta onhan se sitä perisuomalaista meininkiä, että nelikymppinen ensimmäistä pyöräänsä hankkiva Äijä ei voi edes harkita jotain naurettavaa 600-kuutioista.

Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 30.5.2008 18:22

Uusimmassa Moottori-lehdessä oli hirveesti hyviä hankintavinkkejä moottoripyörän ja sen varusteiden ostoon. Suosittelen lukasemaan sen ensin.

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

ViestiKirjoittaja jylppy » 1.6.2008 10:34

Hyvää keskustelua, laittaa aina mietityttämään uudestaan ja eri näkökulmista näitä asioita. mitenkös nuo jakopään vaihdot sun muut, onko kalliita remontteja jos ei itse jaksa vaivautua? ja missä kilometreissä noita yleinsä kannattaa tehdä niin tietäisi vähän kysellä myyjiltä.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 1.6.2008 11:13

Jylppy: Pistin sulle privaa pyörästä ;)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 1.6.2008 23:15

Nuo jakopäät on aika merkkikohtaisia juttuja, eikä välttämättä aivan edullisimmasta päästä.

Siis, jokainen hakee pyörältään omia juttujaan.
joku 600 -pyörä riittää todella hyvin matka-ajoonkin, jos ajaa yksin.
Jopa tuo 929RR välillä tuntuu kunnon ylämäessä vaativan pienempää vaihdetta kun muuten tuntuu vedättämiseltä.
Sen verran lyhyt iskuinen moottori kuitenkin.

Toisaalta pienemmistä vois tulla mieleen Triumph Daytona 3 -sylinterinen versio, tuossa kun on kuitenkin vääntöä.
Lisäksi Ducati voisi olla melkoisen jees :-)

tinippakoo
-
Viestit: 16
Liittynyt: 3.4.2008 16:28

ViestiKirjoittaja tinippakoo » 6.6.2008 8:31

http://www.motopalsta.com/kauppiaat/Tak ... /0/80733/0

mun entinen ja on kunnossa, muistaakseni ainoa huono kohta on eturengas mut senki taitaa saada liikkeen piikkiin

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 6.6.2008 9:45

Tuolla olisi mun pyörä myynnissä.Omakotitalon oston/remontin vuoksi ei enää ehdi ajamaan :/
Käykäähän tutustumassa :)

http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=618979

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 6.6.2008 17:54

Offtopic: En ole ikinä ajatellut, että moottoripyöriäkin madalletaan. :)

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 6.6.2008 22:18

Joo kyllähän niitäkin tiputetaan tarvittaessa :) Aina ei välttämättä jalat yllä maahan asti kunnolla niin silloin madallus auttaa.Onnistuu tosin paljon helpommin kuin autoissa,pitää vaan tehdä eripituiset ns "koiranluut" mitkä vaihdetaan alkup.tilalle. ;)

Meillä tiputettiin kun ei emännällä ylttäny jalat maahan.

Ja vakiot vaihtuu tilalle tarvittaessa n.10 minuutissa..

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 9.6.2008 12:14

Vakuutukset mulla Pohjolassa ympäri vuoden, taisi olla aika lailla halvimmasta päästä.

Itse just Jyväskylässä kyselin ja gsx-r600:n liikenne+kasko vakuutukset Pohjolasta ja Pohjantähdestä ja 200 euroa oli Pohjantähti halvempi vuodessa. Molemmissa sama omavastuu ja samat bonukset ja alennuksetkin hyvin tarkkaan. Pitäis varmaan joka kesä kilpailuttaa :)

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 9.6.2008 21:53

Millaista pyörää suosittelisitte aloittelevalle?

Itsellä ei ole ollut kaksipyöräistä mopoaikojen jälkeen, joskus on tullut kevarilla kokeiltua. Kiinnostuksena olisi hommata suoraan joku 600...1000 lutku customi kun ei oikein muunlaiset kiinnosta. Eli onko siihen uskominen, ettei raskaammalla pelillä opi ajamaan, tarkoittaen siis kaikenlaista väistötekniikkaa yms? Vai ostaako ensin tuollainen ja opetella myöhemmin pienemmällä ajamaan :)

Ola
-
Viestit: 266
Liittynyt: 23.7.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Ola » 10.6.2008 1:29

Eli onko siihen uskominen, ettei raskaammalla pelillä opi ajamaan, tarkoittaen siis kaikenlaista väistötekniikkaa yms?


Täyttä paskapuhetta. Pitäähän pyörän nyt yli 200kg painaa...muuten tuuli vie ;-p

Oikeasti enempi liika teho haittaa menoa/terveyttä kuin pyörän raskas paino. Siis aloittelijalla. Varoittelu ensimmäisen pyörän suuresta painosta on hiukka vääristynyttä verrattuna siihen, että hemmetin monella nettipalstalla suositellaan tonnista kikseriä ekaksi pyöräksi ettei vaan jää pieneksi.

Jos jalat on kuin kukkakepit niin voi tietty painokin muodostua ongelmaksi. Kyllähän raskas pyörä paikoillaan veivatessa "tuntuu", mutta äkkiä sitä oppii minimoimaan moiset pyöritykset. Raskaampi pyörä tarvii ennenkaikkea selvästi määrätietoisempaa otetta kuin 50-100kg kevyemmät pyörät. Toki ajokäyttäytymiseen vaikuttaa painopisteen korkeus ja rengastus sekä miljoona muuta asiaa.

Itse opettelin ajamaan '91 Africa Twinillä, painoa ajokunnossa 235kg ja korkeutta ihan riittävästi. Itseasiassa opettelijoitahan tässä ollaan vieläkin vaikka useampi vuosi tullut noilla vehkeillä pärryyteltyä jo. Niin ja muistelen tuon nykyisen vehkeen painon olevan otteen mukaan 249kg.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 11.6.2008 20:50

Juu, en ole kukkakeppi, 181cm, 93kg.

240kg ajokunnossa painavaa pyörää olen katsellut. Tietty jos tiukka paikka tulee, kevyemmälläkin voisi aloittaa. Miten muuten on, kun vanhaan louskuun ryhtyy, varaosien saannin kanssa? 80-luvun jammu kiikarissa... Vaip pitääkö heti ostaa toinen varaosapyöräksi?

shoebox
-
Viestit: 85
Liittynyt: 14.3.2007 13:16

ViestiKirjoittaja shoebox » 12.6.2008 15:02

Itsellä oli sama tilanne tässä keväällä, eli siirryin paremmista autoista huonompaan autoon ja hyvään prätkään..Ostin vanhemman auton ja uuden pärrän..Muutaman viikon mietin ja kattelin ja päädyin itselle sopivaan vaihtoehtoon: Suzuki GSX 650 F..Malli on uusi tälle vuodelle..

Tehoa 85hp, vääntöä 62Nm, painoa 216kg, kunnon katteet, ruiskutekniikka, hyvä ajoasento matka-ajoonkin, tyylikkään näköinen, ei ihan ärrämäinen, mutta edes sinne päin, ei kuitenkaan mikään pullamössökateäffäläinen..Kävin paria muutakin ajamassa, mutta tuo oli uudeksi pyöräksi kohtuullisen hintainen ja sopivan tehoinen ekaksi pyöräksi..Ei tapa itseään vahingossa keulimalla, kun se ei taida tuolla onnistua kaasusta (toki kytkimen kanssa), mutta jarruilla tappaa, jos harkitsemattomasti jarruttaa, kun on meinaa samat jarrut GSX 750 R:ssä..Ainakin pysähtyy!

1300km oon peräti ehtiny ajaa, mutta pirun tyytyväinen oon ollu..Ääniä sais olla enemmän, mutta niitähän saa pöntön vaihdolla..Ihan harkitseminen arvoinen vaihtoehto ensipyöräksi, oman kokemuksen perusteella..Kattellaan niitä ärrä-pyöriä ja yli litran mukeja sitten ensi -tai seuraavana kesänä. ;)

Bud
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.7.2005 22:23

pyörän hankintaa...

ViestiKirjoittaja Bud » 14.6.2008 8:13

Kerronpa lyhyesti oman pyöränhankinta kuvion...
Kortti tuli aikoinaan ajettua ja ekaksi "isoksi" pyöräksi tuli Yamaha FZR600(tehoja ~95konia) jolla tuli ajettua muutama tuhat km ja jouduin sitten "markkina-miesten uhriksi" ja pitihän se tuoreempaan R6:een vaihtaa.Sillä tuli ajettua myös matkaa(pohjoisen reissu 3pvä/2600km esim) ja sainpa mittariin ajettua ~20tkm. Noh isompaa teki mieli ja CBR1100XX tuli hankittua. sillä mm. pari etelä euroopan reissua tehty ja mittariin ~25tkm ja sen "seuraajaksi" tuli 600cc Suzuki 110hp "katutappelija" pystyllä ja leveällä ajo-asennolla.Jos "kiire" on niin meneehän se 600cc kierroksillakin ihan mukavasti.
Nuin se maailma muuttuu ja mopot vaihtuu...(vai tuleeko minusta vanha ?)
Turvallisia ajokilometrejä vaan kaikille motoristeille/aloittelijoille.
ps.Kumipuoli alaspäin.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 30.6.2008 22:56

Yamaha XV920 vm 82 ostettu ja haettu tänään pois. Testattukin jo parikymmentä km... hauska peli. Ja siistimistä ja sorraamistakin siinä on, ettei heti kyllästy uutukaiseen. Mutta kone käy nätisti, kun on vähän ajettu.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 1.4.2014 17:43

edit: MP - kaupat tuli tehtyä. Nyt vaan odotellaan ajokelejä.
Viimeksi muokannut kraftVWerk, 6.4.2014 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.4.2014 20:56

Aika voimakkaasti tuon busan muotoilu jakaa mielipiteet kahtia

Näin on, onhan se aika kauhean näköinen.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 1.4.2014 22:39

Itekki pyörän ostoo miettiny ku tuli ajettua kortti parisenvuotta sitten, mutta jotenkin tuntuu että tuollanen kierroksilla kisuttaminen ei oikein olis se juttu, eli vääntöä tarvis olla.
Onkos ehdotuksia?

Buellit ja Ktm Superduke ainakin käynyt mielessä, toisaalta joku supermoto tyylinen ratkaisu esim Ktm exc 450 kiinnostais jos vielä siihen hankkis nappulat niin olis monikäyttösempi..

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 2.4.2014 8:57

Onkos ehdotuksia? Buellit ja Ktm Superduke ainakin käynyt mielessä

2014 KTM 1290 Super Duke R Review - MotoUSA
http://www.youtube.com/watch?v=btay6GPBYv0

-Jos klassikko macho-pyörä kiinnostaa, jossa arvo säilyy, niin Yamaha V-Max1200:
V-Max oli markkinoille tullessaan maailman nopein sarjatuotantomoottoripyörä varttimaililla.

Tai jos ostovoimaa riittää, niin uusi V-Max1700, vm 2009 alkaen, 166,8 Nm / 6500 rpm
Viimeksi muokannut kraftVWerk, 6.4.2014 13:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 3.4.2014 20:29

Täällä kans järjetön mopokuume, kun ei vissiin kakkis kulje enää tarpeeksi. Kattelussa supermoto, huomioitavia seikkoja pyörän keveys ja korkeus kun ei tuota kokoa ole itselle juuri suotu. Ajokokemukset lähinnä mopoajoilta, sekä satunnaista piikkirevittelyä ja motocrossia.

Vaihtoehdoiksi lukeutuneet Suzukin DR-Z ja KTM EXC/LC4 SMC. 400-650cm3 luokkaa.

Nyt myös tarjontaa tarkastellessa osunu silmiin Husabergin ja Husqvarnan pöristimet, niin käytännön kokemuksia lähinnä kaipaisin yllämainituista? Kotarit ainaki tällähetkellä vahvimpana, eikä vähiten ulkonäkönsä puolesta.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 3.4.2014 21:10

Mahdollisimman isolla koneella KTM. Tosin ne tärrää niin että lähtee perseestä tunto vartissa... ��

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 3.4.2014 22:30

Viime kesäkuussa tuli ostettua KTM -06 525, motot ja enskavanteet tuli mukana.

On kyllä ollu rahalle vastinetta, viittii lähtee ajaa ihan lykäsenki matkan, ja hiekkateitä ajelee ihan mukavasti motopyörilläki... Syksyllä vaihdoin sitte enskat alle ja nyt en tiiäkkää kuinka paljon motoja tulee sitte tänä kesänä käytettyä. Kadulle toi 525 on ok, mut tuonne kurapyöräajoon olis pienempi ollu ehkä parempi, tosin näillä taidoilla tuo alakierroksilta hyvä kaasuunvastaavuus on eduksi :)

Pikku vikaa ollu kaikenlaista, entinen omistaja oli melkosia patentteja sinne tänne kyhäilly ja jotain paikkoja mitä oli sillä ollu auki niin väärin kasannut, näitä sitte nyt laitellu kuntoon sitä mukaan ku eteen tullu. Osia tuohon saa tosi hyvin (käytettynä ja uutena) ja siinä olen ollu tyytyväinen siihen että päädyin KTM:ään muiden merkkien sijasta. Myös joittenkin alkuperäisosien hinnat on yllättäny positiivisesti.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.4.2014 18:02

Kuinka korkea tommonen EXC on motovanteilla? Istuinkorkeus siis.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 6.4.2014 10:37

Pikaisten mittailujen perusteella 85cm kun kokopainolla istuu penkissä, tohon oon omalle painolle sopivan takajousen vaihtanu.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 6.4.2014 11:58

Aikalailla kääntyny tuohon EXC:n puoleen, kun tarkotus ois toisinaan paahtaa hiukan vähemmän urbaanissa ympäristössä. Ehkä jopa pikkusen lepikon puolellakin, joten mieluiten 400/450 tai ehkä 525 kun niissä näyttää jo valinnanvaraaki olevan. Vuosimalli 2006 tai vanhempi, missä venasäädöt vielä ruuvein kun tarkotus huoltaa menopeli itse ilman ylimääräsiä kirosanoja.

Eli tämmönen n. 170cm pätkäkin yltänee jotenki tuommosta ohjastamaan. 13 vuotta/10kg sitten näpeissä kyllä pysy Aprilia RX, jossa istuinkorkeus ilmoitettu muistaakseni 89cm ja painoa vajaa 100kg, niin tommonen 110kg kotari tänäpäivänä ei liene ihan mahdottomuus. Mihinkää suolle ei oo tarkotus kuitenkaa lähteä rypemään.

Kuinka usein Mikko__ on säädellyt venoja / ylipäätään huoltanut pyörää? Minkäverran tunteja/isompia remontteja takana?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 6.4.2014 16:46

Noi huollot kiinnostais itteeki, ilmeisesti öljynvaihtoväli on aika lyhyt maantieajossa, 500km?
Tai enemmänki kiinnostaa se että tarviiko joka ajon jälkeen olla tekemässä jotain pientä säätöä?

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 6.4.2014 17:15

Ite kanssa tuon -06 ostin sillä perusteella kun kaverit jotka aktiivisesti ovat ajaneet 2000-luvun alusta kehuivat tuota vanhempaa konetta.

Tuolla on nyt ajettu 290h, (tunteja tuolla oli 220 kun ostin) ja ajatuksena olisi nyt vaihtaa runkolaakerit, kanki ja mäntä.

Tuolla nyt ajanut 10h öljynvaihtovälillä ja jokatoinen kerta suodattimet. Sudit yhteensä kympin. Keulan stefat +laakerit meni vaihtoon ennen joulua, yhteensä taisi olla 200€, sitä en itse tehnyt, vaan vein huoltoon että sisuskalut putsataan samalla.
Venttiilit tarkistanut/säätänyt n.30h välein. Tuo on melko helppo homma.

Muuten ei ihan hirveitä sijotuksia ole joutunut tekemään. Pari eturatasta kulunut, ja ilmanputsareita muutama. Ketjut oli uudet kun pyörän ostin, ihan DID ketjut mutta olivat normaalit ja liian heikot, joka lenkin jälkeen sai kiristää. Vahvistetut ketjut kiinni niin loppui sekin jumppa. Jotain parin euron tiivisteitä on tullut vaihdettua että pienet öljyvuodot sai loppumaan.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 6.4.2014 18:12

Noniin, kiitoksia vastauksista.

Eli aikalailla tuonne 200-300h välimaastoon ajottuu sitten isommat remontit mitä nuita tässä kytännyt, joten pitänee ottaa se huomioon pyörää katellessa. Hintahaitari kun näyttäis olevan just sen koneremontin kustannusten verran =D Vanhemmat tosiaan paremmassa maineessa, niin ehdottomasti sellasta alle sitten kun ulkonäköki ehkä enemmän mieleisempi niissä.

Miten noissa pyörissä toimii tämä liikennekäytöstä poisto, onko niinkuin kelkoissa että kilvet pois niin saa vakuutukset poikki? Entä kilven takaisinsaanti?

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 6.4.2014 18:37

^ Monessa yhtiössä pärrien koko vuotinen vakuutus on halvempi ku seisontavakuutus. Ainakin näin oli kevarilla ja viissatasella nakulla.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 5.2.2015 10:15

Mro
VW Bora 2.0 ABT
Lähetetty: 1.4.2014 22:39 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------

Itekki pyörän ostoo miettiny ku tuli ajettua kortti parisenvuotta sitten, mutta jotenkin tuntuu että tuollanen kierroksilla kisuttaminen ei oikein olis se juttu, eli vääntöä tarvis olla.
Onkos ehdotuksia?

Buellit ja Ktm Superduke ainakin käynyt mielessä


Superduke 1290 R olisi kyllä kova sana. Pirun laadukas vehje ja eri mp-lehtien arvosteluissa saanut todella hyviä arvosteluja. Laatua koko rahan edestä. Huono puoli vaan Superduke 1290 R hinnat käytettynäkin ovat ~20k €. Sittenkun hinnat putoaa lähemmäs kymppiä, niin pitää kyllä laittaa hankintalistalle.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 5.2.2015 10:35

Ja sitten kun löytyy ~53k € pätäkkää niin pistetään kanssa hankintalistalle ratapyöräksi Ninja H2 R Kawa. Ehkä paras ikinä valmistettu sarjatuotanto moottoripyörä. Mielenkiintoinen tekniikka, mekaanisesti ahdettu, täysin uudentyyppinen mekaaninen ahdin, joka kiertää max 130 000rpm!

310hv + imuilman patopaineen tuomat 16hv = 326hv.
https://www.youtube.com/watch?v=Foh0xuKQRr0

KAWASAKI H2R FIRST DYNO RUN
https://www.youtube.com/watch?v=aKHgC76WyfY


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa