Oppisopimuskoulutus

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

Oppisopimuskoulutus

ViestiKirjoittaja -JP- » 24.7.2007 22:23

Alanvaihto siintää mielessä ja oppisopimus olisi mulle paras vaihtoehto, koska lompakko ei kestä kokoaikaista opiskelua. Onko kukaan foorumilaisista opiskellut oppisopimuksella ja mitä olette tykänneet? Hyvät ja huonot kokemukset tervetulleita.

Juha K
-
Viestit: 118
Liittynyt: 26.7.2003 13:01

ViestiKirjoittaja Juha K » 24.7.2007 22:36

oppisopimuksella olen kirjapaino-alalla.

Tietysti tämä nyt on aivan firmakohtaista, mutta:

- meillä ei annettu kunnollista koulutusta siihen hommaan mitä alkaa työkseen tehdä (kiireen takia + vanhempien työntekijöiden huono asenne)
- koulussa patistetaan että "opettele muitakin laitteita käyttämään ku sitä millä teet työtä" ja töissä "et sinä nyt kerkeä opetella noita laitteita käyttään"
- palkka paska
- kursseilla ei opi juuri mitään uutta, ja opettajatkin ovat "pääasia että saadaan teistä rahat"- asenteella, juuri mitään eivät opeta eikä kiinnostusta ole pitää edes opiskelijoiden paikallaolosta mitään kirjaa vaikka se on pakollista.

+ oppii työn johon haluaa ja saa palkkaa ja ammatin
+ kursseilla pääsee 4:ksi viikoksi eroon töistä, ns. "etelän loma" niinku mulle sanottiin ku nivalasta helsingissä kävin.


siis itsehän hain alan töitä vain oppiakseni ammatin, kun tulen luultavasti vielä jonain päivänä joutumaan paiskimaan samaa hommaa omassa puljussa :P

Janne
-
Viestit: 69
Liittynyt: 24.7.2003 13:06

ViestiKirjoittaja Janne » 25.7.2007 9:08

Itse luin oppisopimuksella oulussa datanomiksi ja hyvähän tuo on, että on ammatti nyt.. Neljä kertaa kuussa oli koulua ja kyllähän siellä aina jotain uuttakin oppi..

Huonona puolena tietenkin palkka vaikka ainahan se parempi on kuin täyspäiväisellä opiskelijalla ja sekin riippuu ihan työnantajasta.. Nykyään kyllä ihan eri työssä kuin atk -puolen..

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 25.7.2007 9:55

Eikös sitä saa TESsin mukaista palkkaa sen opiskeluajan?

laaki\veijo.l
-
Viestit: 217
Liittynyt: 17.1.2004 1:25

ViestiKirjoittaja laaki\veijo.l » 25.7.2007 12:36

Itse tällä hetkellä rakennusalaa opiskelen oppisopimuksella
ja ainoa huono puoli on se palkka. koulua on noin viikko kuussa
jolta ajalta ei saa kuin päivärahaa. Muuten meitä kohdellaan lähes
"oikeina" työtekijöinä pomojen ja työtovereiden taholta mutta asiaan
vaikuttaa varmaan suuresti se kun firma jossa opiskelen itse
haki meitä sinne paljon kerralla. 25 aloitti viime syksynä ja tänä syksynä aloittaa
24 tyyppiä. Itse olen ollut todella tyytyväinen siihen että valitsin oppisopimus
opiskelun ja ainakin omasta puolesta suosittelen sitä jos vaan mahdollisuus saada
hyvä paikka avautuu.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 25.7.2007 13:29

Oppisopimuksella olin lähinnä koska se oli ainoa tapa saada vakituinen työsuhde. Tuota nyt on vaikea verrata muihin koska pääasiassa tein ihan normaalityötä normipalkalla, teoriapäivistä sai vain päivärahat ja kilometrikorvaukset.

Mutta itse voisin ainakin toistekin kouluttautua oppisopimuksella.

Janne
-
Viestit: 69
Liittynyt: 24.7.2003 13:06

ViestiKirjoittaja Janne » 25.7.2007 13:54

TESSIN mukaiset harjoittelijan palkat onkin varsin huonoja...

Jani2
-
Viestit: 169
Liittynyt: 3.8.2003 13:43

ViestiKirjoittaja Jani2 » 25.7.2007 15:48

Oppisopimuksella autosähkömekaanikoksi.

+ Opiskelusta maksetaan
+ Teoriaa melko vähän (n. 15päivää/vuosi), nykyajan autoja ei kirjoista opita.
+ Muut töissä oikeasti opettivat kun oli kysyttävää.
+ Teoriajaksoilta sama palkka kun töissä ollessa.
+ Opiskeluaikana sai autojen erilaisiin vikatapauksiin perehtyä huolella, ei ollut mitään kiirettä

- Entiseltä ammatiltani elektroniikka-asentaja, tekemistä oli oppia auton mekaniikka työn ohessa.
- Teoriajaksot melko turhia, voisi sanoa että mitään uutta siellä ei oppinut.

Kaikenkaikkiaan voin kyllä oppisopimusta suositella. Itselleni napsahti vakipaperit ainakin heti koulutuksen loputtua (eikai mikään firma koulutettua työntekijää poiskaan heitä, jos asiansa edes jollakin tapaa hoitaa?). Mitään valittamista ei ole kyllä, paitsi autoalan melkohuonot palkat.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 25.7.2007 16:28

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

Peruutuspaikan sain, kiitos J.E ;)

Palkka ei tosiaan ollut alussa huimaava, alta 7e/tunti. koeajan jälkeen nousi muutaman euron?
Viikko töitä+viikko teoriaa sellaset 3kk, sitten pelkkää työssä oppimista. kurssimatkoja. Näyttökokeet 2 kertaa.
kursseilta saatu: Ammattipassi, panostajan lupakirja,tulityökortti,työturhallisuus kortti,Ea kortti, pelikortit ;)
Koulutus kesti suunnitellusta kahdesta vuodesta, vain 1,5v.
Nyt oon vakituisena, ja Kta 14,5e+lisät

__JuSa__
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.10.2006 21:31

ViestiKirjoittaja __JuSa__ » 25.7.2007 23:46

Itsellä kokemusta paristakin opso koulutuksesta.


Kolme vuotta sitten menin opso:lla VW marmoritiskille töihin varaosia kaupustelemaan. Opso oli tutkintotavoitteeton eli olin käytännössä vain töissä.
Palkka oli aivan surkea.
Vuoden OpSon jälkeen minut vakinaistettiin ja palkka nousi niin vähän että itku meinasi tulla, jolloin päätin että nyt vaihtui firma.

Koulupohjana minulla on metallialan pt.
Sattui sitten vuosi sitten olemaan ilmoitus että haetaan metallin pt:n omaavia OpSo koulutukseen CNC-koneistajaksi. Paperit laitoin ja tärppäsi. Nyt ollaan tutkinnosta suoritettu yli puolet ja syksyllä pitäisi yksi näyttö vielä antaa ja se on siinä.

Kursilla oltiin talvi aikana joka toinen viikko ja siellä opeteltiin pääasiassa kuinka koneet pelaa, sekä tehtiin erilaisia asiakastöitä. Työnantaja maksaa täyden palkan opiskelu päiviltäkin mitä sen ei olisi pakko tehdä sekä maksaa myös ruokailun+ 2xkaffet per päivä. Kesä on ollut työntekoa, syksyllä taas kurssia kunnes on näyttö annettu.

Nyt olen erittäin tyytyväinen työpaikkaani. Palkka nousee pikku hiljaa oikealle tasolle, työajat on erittäin joustavat, ja työ on jopa mukavaa.

Janne
-
Viestit: 69
Liittynyt: 24.7.2003 13:06

ViestiKirjoittaja Janne » 26.7.2007 9:27

Minulla oli oppisopimuksen jälkeen sama syy vaihtaa firmaa ---> palkka olisi pysynyt samana. Päivääkään ei ole tarvinnut firman eikä alan vaihtoa onneksi katua :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 26.7.2007 11:39

Päivääkään en ole itse katunut oppisopimuskoulutuksen antamia oppeja...Suosittelen lämpimästi ;)

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 26.7.2007 18:34

itse olen ollut elintarvikealalla n10v ja nyt viime lokakuussa tuli mahdolliseksi kouluttautua lihanleikkaajaksi oppisopimuksella.
2 alan huippuammattilaista työnopastajana,joita kyllä myös kiinnostaa opettaa.
teoriaa n 15h/v,mutta tällä alalla taito tulee kokemuksen kautta.
meidän alalla ainakin saa täyden palkan sekä työssäolosta että teoriapäivistä.
palkka on nyt kyllä vielä aikasta huono (11,65),mutta syksyllä pitäisi nousta.
päivääkään en ole asiaa katunut.
koulutus kestää 27kk josta on nyt lusittu 10kk:)

suosittelen lämpimästi.

Samppaz
-
Viestit: 63
Liittynyt: 11.2.2007 14:19

ViestiKirjoittaja Samppaz » 30.7.2007 14:32

Itse joskus hakenut oppisopimuspaikkoihin. Tehtaisiin lähinnä ja täytyy sanoa, että onneksi ei päässyt.
Lähinnä sen takia, että suuret tehtaat mielestäni käyttävät oppisopimussysteemiä hyväksi. Saavat työvoimaa edullisesti, maksaa sen 7e/h ja sen parin vuoden jakson jälkeen vain noin kolmasosa saa jäädä.

Itse automaatioasentaja ja pari vuotta sitä hommaa ja nyt raksainssiksi opiskelemassa toista vuotta. Ei ole tarvinnut katua vielä.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 5.8.2007 13:59

Kävin itse oppisopimuksella Talotekniikan perustutkinnon ns. huoltomies/kiinteistöhoitajan tutkinto.

Minulla tuo koulutus kesti n. 3 vuotta joista teoriaa oli yhteensä 4 kk.
Teoriat olivat yhden kk pätkissä muutaman kuukauden välein.
Näistä teoria jaksoista en saanut muuta palkkaa kuin päivärahan.

Lisäksi oli vielä yhden viikon näyttökoejakso kun kaikki teoriat oli käyty.

Työpaikassani (kuntoutuskeskus/hotelli) ei ollut varsinaista omaa kouluttajaa vaan kouluttajana toimi samalta kylältä olevasta kiinteistöhuolto firmasta yksi henkilö jota näin n. pari kertaa viikossa.

Eli aika paljon joutui oppimaan itse ja näin ollen juuri nuo teoriajaksot olivat hyödyllisiä.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 22.8.2007 20:54

Hei opsin käyneet. Saako oppisopimuskoulutuksen ajalta mitään tukea vai elelläänkö sillä 7,49Eur/h reilun vuoden??? Koulutustukea ei saane kun sitä saa max. 1040Eur/kk ja kaikki palkka miinustetaan siitä..koulutuspäivärahaa ei saa kun on ollut vain 1,5 kk työttömänä ja liian aktiivisesti ehtinyt hommia :>

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 13.3.2009 21:38

Mitä mieltä olette, meinaan lähteä oppisopimuksella opiskelemaan autoasentajaksi, kannattaako lähteä kyselemään paikkaa jostain Autoasi yms. yleispaikasta vai merkkiliikkeestä? Tämä tietenkin jos niihin edes pääsee. Ensimmäisessä vaihtoehdossa oppis kaikista merkeistä, mut ajattelin että jonkin merkkiliikkeen kautta vois päästä kurssittamaan itteään pidemmälle? Kaukana haaveissa siintää oma nyrkkipaja.. Sinällään vois olla fiksumpi pelata useamman merkin kanssa. Tai perustekniikkahan noissa on suurinpiirtein sama..

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 13.3.2009 22:51

btw: päivitystä tilanteeseen.
valmiit paperit viime kuussa eli virallinen "huippuammattilainen" lihanleikkaaja.
27kk koulutus.
nyt normiurakassa muiden patujen kanssa kta 21e/h verokortti tälle vuodelle 50Ke
voisin sanoa että kannattaa opiskella työn ohessa
ja meitä aloitti 40 henkeä ja kaikki ovat työllistettyjä.
viime kuussa alkoi uusi 18 hengen uusi kurssi

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 14.3.2009 8:27

Ilmankos se lihan hinta on noussut. Ihan väärällä alalla olen.

nuno
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2006 19:46

ViestiKirjoittaja nuno » 14.3.2009 14:34

Itelläki tässä oppisopimus loppusuoralla yksi näyttö vielä.
Pitäs tulla sähköverkko ja tietoliikenne asentaja.
Alotettiin Yit llä mutta tuli yrityskaupat ja mentiin relacomille tästä johtuen käytännössä ei ole oikein menny niin hyvin kun pitäs.

Tohon teoriapuolen tasoon vaikuttaa paljon missä se koulu on meillä on normi ammattikoulussa niin eipä se taso oikein häikäse eikä motivaatiota nosta.

Tosin kerran viikossa koulua kouluaikana siis sillon kun amislaisillaki
Saadaan palkkaa koulupäiviltä.

Kokonaisuudessaan hyvä kun saa palkkaa mutta ei oikein toi kaksoistutkinto homma oo toiminu käytännössä kun noi kaikki fiman vaihot sun muut.
Elikkä käytännössä opiskellaan miten kuituja päätetään mutta ei niitä töissä koskaan päätetä.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 14.3.2009 14:43

donitsi: sopii tulla kokeilemaan alaa;)
voisin sanoa että fyysinen. paino sanalla fyysinen ammatti...
urakat on nykyään vedetty suhteellisen kireälle, joten ns. huonoja päiviä ei saa tulla

Johny Kidd
-
Viestit: 95
Liittynyt: 20.9.2005 14:14

ViestiKirjoittaja Johny Kidd » 15.3.2009 16:46

Itse alotin Logistiikka-alan perustutkinnnon oppisopimuksena työnantajan vinkistä. Kurssi järjestetty firman työntekijöille (8 kurssilla), joten ihan mukavaa on ollut :) Joka toinen tiistai pari tuntia koulua ja normaalisti ajelen täysperävaunuyhdistelmää töikseni siinä ohessa.
Koulutuksen kesto on 2vuotta.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 15.3.2009 17:49

voisin sanoa että fyysinen. paino sanalla fyysinen ammatti...

Varmaankin on, mutta niin on kovin moni muukin ammatti. Eipä se palkka työn fyysisyyden mukaan nykypäivänä määräydy.

t11ker1
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.3.2009 21:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja t11ker1 » 15.3.2009 19:02

maneesi: niin siis, KTA on tuon 27e? paljon on peruspalkka/tuntiliksa?

Itsekkin koitin opiskella rakennusalalle oppisopimuksen kautta, niin itselläni kans koko homma meni vituiksi sen takia et firma jossa olin, oli ihan susipaska, eivät tajunneet mikä on koulutuksen idea, vaan tosiaan siellä tuli kanniskeltua lautoja yms. turhaa, joka ei todellakaan edesauttanut sitä että olisin ammattia oppinut.

Tosin tällä hetkellä opiskelen autopuolella amiksessa täyspäiväsesti ja illat sitten teen duunia varastolla, kivaa on \o/

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 15.3.2009 19:33

Tuo lihanleikkaajan homma ei oo mitään lastenleikkiä. Kuluttavaa ja fyysistä hommaa, en oo kateellinen vaikka siitä maksettaisiin enemmänkin.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 15.3.2009 19:59

eemeli: yritin vain tuoda asiaan seikan että eihän se raha missään seisoskelemalla tule. toiset tekevät fyysisesti ja toiset henkisesti rassaavaa duunia.
ja suomalaisen lihan hinnan epäilijöille voin kertoa että on joka pennin arvoista...

ja se kta oli edelleen 21e/h ei 27...
perusliksa n19,5e+lisät päälle

pointtihan on se että ilman oppisopimusta leikkaisin edelleen hikistä kalkkunaa n14e/h
firmoissakin on varmasti paljon eroja, kuinka tuon oppisopimuksen toteuttavat...

Aud-i
-
Viestit: 425
Liittynyt: 23.7.2003 17:21

ViestiKirjoittaja Aud-i » 7.1.2013 9:07

Noniin, nyt minuakin kosiskeltiin Oppisopimuksella töihin. Puolituttu / tutun tuttu pyysi minua omaan "auto fit" tms. pajaan oppisopimuksella asentajaksi. Puhuttiin sen verran asioita läpi, että saisin ammattipätevyyspaperit kasaan ja samalla olisin heillä töissä sen n. 3 vuotta. Molemmat siis hyötyisivät tilanteesta, koska minulla on sellainen tilanne, että alanvaihto on nyt jokatapauksessa edessä ja kyseinen ala kiinnostaa. Ainoa "ongelma" on tässä tilanteessa se, että mahdollinen tuleva työnantaja heitti pallon täysin minulle ja sanoi että: "Se on nyt susta kiinni, että millasta rahaa sää haluat saada."

Millanen palkkatoive voi tollasesta hommasta olla? Olen kuitenkin 3-kymppinen äijänköriläs, työkokemusta on paljon erilaisiltakin aloilta ja hommista. Ammattikorkeakoulun käynyt, mutta päivääkään niitä hommia ei ole tullut tehtyä. (Paska palkka ja ei vaan ole töitä tällä alueella.)

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 7.1.2013 18:08

Itse opiskelin trukkimekaanikoksi oppisopimuksella. Koulutus sisälsi automatioasentajan ja raskaskoneasentajan paperit, ja kesti 3 vuotta. Ekana vuonna tienasin 1400€ kuussa ja palkka nousi satasella joka vuosi. Valmistuin pari vuotta sitten. Voitti tuo sen varastomiehen duunit tai korkeakoluopiskelut. Nyt olen tyytyväinen, kun saan tehdä mielekästä duunia. Joutuuhan tuossa kituuttelemaan sen muutaman vuoden, mutta jos oletuksena on, että taloon tulee pahimmassa tapauksessa täysin epäpätevä kaveri, niin eipä se talo hänestä mitään hyödy. Koulussa olisin saanut vielä vähemmän, eli sen 500€/kk opinto ja asumistukea. Itselle talo maksoi palkkaa opiskelupäivinä, joten mitään ylimääräisiä tukia en saanut.

Koulutus järjestettiin aikuisopistossa pari kertaa kuussa, joka sisälsi automatio puolen opiskeluja (pääosin pneumatiikka/hydrauliikkaa, logiikkoja, sun muuta trukeissa esiintyvää), lisäksi kainuusta kävi eräs herrasmies opettamassa ihan trukkilähtöisesti miten nuo koneet toimivat oikeasti. Eli käytiin korjaamassa ja tutkimassa rikkinäisiä koneita omassa ja kilpailevassa firmassa. Muun ajan olin firman korjaamolla hommissa. Aluksi vanhemman asentajan apupoikana ja pikku hiljaa siirryin omatoimisesti hoitamaan korjaushommia. Kyseinen koulutus oli räätälöity trukkialalle ja siitä syystä soveltui hyvin omiin töihin, mutta valitettavasti kouluttava taho meni konkurssiin, eikä näitä enään järjestetä.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 7.1.2013 18:08

Tes:stä vaan katot palkat, saa osviittaa. Toki ainahan kannattaa pyytää mahd.paljon, kyllä se työnantaja osaa omat puolensa pitää :) Rahastahan niitä töitä tehdään.

Jubbe
-
Viestit: 200
Liittynyt: 30.12.2006 18:35

ViestiKirjoittaja Jubbe » 10.1.2013 19:41

Kannattaa varmistaa koululta/oppisopimustoimistosta että saat alkaa oppisopparilla. Mun entinen työkaveri koetti päästä oppisopimuksella varaosamyyjäks, mutta koululta sanovat että ei onnistu koska alla on amk:n tutkinto, kuulemma ihan lakipykälissä lukee näin.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 11.1.2013 14:23

Ei se aikaisempi tutkinto kuitenkaan aina estä, itselläni on amk insinöörin paperit ja kävin sen jälkeen duunin ohessa datanomin koulutuksen läpi oppisopimuksella.

Jubbe
-
Viestit: 200
Liittynyt: 30.12.2006 18:35

ViestiKirjoittaja Jubbe » 11.1.2013 15:34

Aivan, tuo entinen työkaveri kävi autopuolen amk:n ja olisi tosiaan varaosamyyjäksi opsolla opiskellut. Nyt kaveri manailee noita amk:n papereita kun varaosamyyjän hommia on kysellyt ja ovat työpaikoilta sanoneet että ylikouluttaunut varaosamyyjän hommiin (en ymmärrä...).

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 12.1.2013 12:19

Kertookohan ylläolevat viestit jotain myös Suomen kummallisesta koulutusjärjestelmästä? Insinöörit tekee datanomin hommia ja ovat varaosamyyjinä :) Ei sillä että siinä kuitenkaan mitään pahaa olisi, tuli vain mieleen Tekniikka ja talous-lehden juttu akateemisesti koulutetuista jotka työllistyivät lähinnä Akateemiseen kirjakauppaan.

helena057
-
Viestit: 4
Liittynyt: 10.10.2012 13:32

ViestiKirjoittaja helena057 » 20.1.2013 21:35

Kyllä oppisopimus koulutus on omasta mielestä todella hyvä vaihtoehto. Oppii tekemällä eikä tarvitse aivan "opiskelija budjetilla" mennä.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 96 vierailijaa