Hammas halkesi / yksityisen hammaslääkärin hinnat?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

Hammas halkesi / yksityisen hammaslääkärin hinnat?

ViestiKirjoittaja kinelo » 18.4.2007 19:34

Nyt iski melkoinen kipu purukalustoon. Syödessä oli jauhelihan seassa jotain tosi kovaa, puraisin niin oikealta puolelta takimmainen hammas otti ja halkesi keskeltä. Onko kellään tietoa paljonko yksityisellä maksaa korjaaminen tai poistaminen?

Koskaan ei ole reikiä ollut hampaissa ja nyt sitten tällainen, toki mausteena tähän vielä lisätään melkoinen hammaslääkärikammo jo pelkkien tarkistuskäyntien muodossa..

Kiitoksia avusta jo etukäteen!

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 18.4.2007 19:39

Itsellä maksoi takimmaisen poskihampaan poisto (viisuri työnsi vauhtia altapäin) n. 30e. Tuohon on Kelan korvaus laskettu valmiiks.

Itse ei ole yksityisellä tarvinnut jännittää, kunnan hammaslääkäriin en suostu menemään enää.

Skoctavia
-
Viestit: 26
Liittynyt: 6.11.2005 16:13

ViestiKirjoittaja Skoctavia » 18.4.2007 20:03

Jos tuo haljennut hammas oli ihan terve, niin eipä sitä varmaan poistamaan ruveta. Tietysti jos haluat, niin varmaan sekin järjestyy. Itsellä lohkesi muutama vuosi sitten hampaasta jo toinen pala ja sen korjaaminen/täyttäminen maksoi noin 200€ kelakorvausten jälkeen. Hampaassa oli reikä jne. ja sitä piti hoitaa useampi kerta. (lääkepaikka, juurihoito, jne.) Tämä siis yksityisellä hammaslääkärillä käytynä. Itselläkin oli hammaslääkäripelko ennen tuota tapahtumaa kunnallisten hammaslääkäreiden vuoksi, mutta yksityisellä käyn nykyään kakistelematta. Eli ei muuta kun rohkeasti vaan puhelin kouraan ja soittelemaan aikaa.
Viimeksi muokannut Skoctavia, 18.4.2007 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juheksi
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 8.10.2005 18:38

ViestiKirjoittaja Juheksi » 18.4.2007 20:26

Itsellä lohkesi joku vuosi sitten poskihampaasta kohtuu pala. Keskeltä hammasta ikenen juuren sellainen siivu. Muovista uusi puolikas tilalle ja 40€ makso kun KELA:n osuus vähennettiin. Yksityiselle menen jatkossakin jos ja kun tarvetta ilmenee.

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 18.4.2007 21:51

Olikohan tuo hammas ihan kunnossa jos halkesi... Pieni epäilys että siellä on ollut reikä eli hammas on syöpynyt sisältä, joten taitaa olla juurihoitoa luvassa. :) Kannattaa ottaa röntgenkuvat kaikista leegoista, ettei sama toistu. Tuon ne taitaa tehdäkin ensimmäisellä hammaslääkärikäynnillä...

Hammaslääkäri-inho oli mullakin ennen kuin siiryin yksityiselle puolelle. Vanhemmilta perinyt ehkä maailman paskimmat hampaat, joten käyntejä on riittänyt. Onneks firma maksaa kaiken.
Etuhammas halkesi kerran, sen korjaaminen maksoi n.150e.

PalliArt
-
Viestit: 131
Liittynyt: 5.3.2005 22:25

ViestiKirjoittaja PalliArt » 18.4.2007 21:56

Yksityisellä ja kunnallisella on tosiaan eroa kuin yöllä ja päivällä.
Kunnallisen räpellys vaikuttaa ihan harrastelijoiden puuhastelulta, eikä siellä mikään ikinä kerralla edes kuntoon tullut.
Eikä se hintakaan kela-korvausten jälkeen yksityisellä niin hirveästi korkeampi kuitenkaan ole.

Sinne vaan, ei se satu.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 18.4.2007 22:48

Mulla halkes hammas ja oli juurihoidettu, eli täysin kuollu sisältä. Se lohkes lähes kokonaan, niin et vaan juuret jäi jäljelle. No siihen jouduttiin tekemään muotilla uus hammas mikä sitten kiinnitettiin orkkis-juuriin. Tolla operaatiolla oli hintaa n. tonnin verran yksityisellä...onneks vakuutusyhtiö maksoi.

Noi yksityisten hinnat on muutenkin ihan naurettavia kun aika menee pari sataa kun sen firman oven avaa. Kunnalliseen pääsin 8kk:n jonotuksen jälkeen, et jos tästä lähtien pääsis käymään siellä, kun ihan hyvää palvelua sielläkin saa.

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja kinelo » 19.4.2007 4:07

Kiitoksia hintatiedoista ja neuvoista, siis hammas on tosiaankin kokonaan halki ja kipu sen mukainen, illalla ehdin kunnalliselle soittamaan ja sanoivat että soita aamulla uudestaan. Jos sinne ei samalle päivälle saa aikaa niin ajan mihin vaan ja aivan sama mitä se maksaa kunhan toi kipu helpottuu.. Ei paljoa ole tullut nukuttua tänä yönä, onneksi näin sairaankuljettajana lääkekaapista löytyy melko hyvät aineet, silti ei hampaista tiedä mitään. Huono koulutus tai jotain..

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 19.4.2007 7:39

Ei kaikki yksityiset ole kalliita, ainakin täällä on tosiaan edullisia ja kalliita valittavissa. Kalliin vastaanoton lattiamateriaali on marmoria, joka on tuotu italiasta. Kalliilla on oma nukutuslääkäri ja monta muuta työntekijää käytettävissä. Edullisempi sijaitsee vain 200 m keskustasta ja toimitilat ja asunto on jo maksettu, eikä halua käydä montaa kertaa etelässä ja toimii tiloissaan yksin. Ei kuulemma ota uusia asiakkaita vanhojen vakkareiden lisäksi.
Itellä maksoi edellinen kerta 13 euroa ja nyt 20 euroa, josta saa vielä kelasta takaisin. Ainoa miinuspuoli on käteismaksu, pankkikortti ei käy. Pitää todella tarkasti päiväkirjaa, josta löytyy jopa 6 vuoden takainen käynti ja on perfektionisti hammaskiven suhteen. Tykkää hommistaan ja tekee siksi pitkää päivää, mukava kun saa ajan klo 18 illalla. Ekaa kertaa porattiinkin, olihan se inhottavaa, muttei niin paha kuin odotin.

Euso
-
Viestit: 192
Liittynyt: 24.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Euso » 19.4.2007 9:03

^Melko hyvässä kunnossa on hampaat ollut jos nyt ekaa kertaa porattu :o Itse en tainnut olla vielä koulussakaan kun ensimmäisiä reikiä alkoi jo löytyä.

No, tämä topic sai minut ainakin varaamaan ajan (tai ainakin yritän koko ajan) YTHS:lle. Aikaisemmin olen vaiin vitkastellut asian kanssa ja ajatellut, että "sitten jossain vaiheessa". Mun piti käydä siellä jo yli vuosi sitten hoidattamassa alkava reikä ja poistattamassa viisaudenhampaat, mutta se jotenkin jäi. No jos nyt sais homman hoidettua.

Onko muuten kellään kokemusta eritoten Jyväskylän YTHS:n suunhoitopalveluista? Toimiiko? Kallista ei ainakaan ole. Tosin ilmaistahan tuo olisi ollut intissäkin, mutta jotenkin luottamus VKS:n toimintaan ei ollut ihan hirveän suuri. Turhaa pelkoa varmaan..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.4.2007 9:18

Monesti siellä julkisella sektorillakin on hammaslääkäreitä jotka sen verran rahan ahneita että pitävät lisäksi yksityistä vastaanottoa.

Ainakin omalla osalla syy yksityisen hammaslääkärin käyttöön on osaksi myös paikkausmateriaalit, julkisella tyydytään siihen muoviin. Yksityisellä saa nk. Keraamisia paikkoja, huomaa hinnassa, mutta kestäneekin sitten pidempään.
Nimimerkillä 1. paikka päälle 400e, kela korvasti tuosta jotain 80eur.

Ja ompa tuo palveluasennekin monesti erilainen yksityisillä.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 19.4.2007 9:19

^Melko hyvässä kunnossa on hampaat ollut jos nyt ekaa kertaa porattu :o Itse en tainnut olla vielä koulussakaan kun ensimmäisiä reikiä alkoi jo löytyä.


Hehe, pakko tähän väliin kommentoida. Yhdyn kyllä edelliseen mielipiteeseen. Itellä joskus, olisko olllut ala-asteen alkupuolella, oli hirvee hammaslääkärikammo, eikä oikein hammasharjan käyttökään kiinnostanut, eikä mulle mitään pinnoitteitakaan saatu laitettua. Noh, sitte jossain välissä oli pakko mennä sinne tuoliin, niin hammaslääkärin karu tuomio oli, että 12 reikää :) Tiesipä aina mitä on luvassa, kun sinne meni, paikkaus yllättäen :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.4.2007 9:29

Palveluasenne noilla yksityisellä on ihan erimaailmasta, muistan joskus kun ehjä hammas ol jostain syystä vetänyt herneen nenukkaan, ja oli jumalaton särky, ja ilmeinen tarve juurihoidolle, aika järjestyi samana päivänä hyvinkin nopeasti.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 19.4.2007 9:37

Onko muuten kellään kokemusta eritoten Jyväskylän YTHS:n suunhoitopalveluista? Toimiiko? Kallista ei ainakaan ole. Tosin ilmaistahan tuo olisi ollut intissäkin, mutta jotenkin luottamus VKS:n toimintaan ei ollut ihan hirveän suuri. Turhaa pelkoa varmaan..


Itse olen käynyt Densens-nimisessä hammaslääkärissä Jyväskylässä joten en osaa sanoa muista mitään.

Alunperin eksyin kyseiseen firmaan kun huomasin että intin hammaslääkärin "korjaama" hammas rupesi murenemaan suuhun, kunnan hammaslääkäri oli valmis jatkamaan juurihoitoa joka rupesi epäilyttämään. Silloin ajattelin koittaa yksityistä koska kyseinen lego ja ikenet oli hieman kipeät ja jännitti, yksityisellä kuvasivat hampaan ja kuvasta näyttäen selittivät epäonnistuneen juurihoidon ja sen aiheutukset, sitten otettiin kyseinen hammas kokonaan pois. Ei muuten lähtenyt nykäisemällä vaan pieninä paloina :)

AudiA6
-
Viestit: 164
Liittynyt: 31.7.2003 22:07

ViestiKirjoittaja AudiA6 » 19.4.2007 9:58

Jos hampilekuri pelottaa (niinkuin minullakin teki) niin kannattaa pyytää omalta lääkäriltä lähetettä pelkoyksikköön (löytyy ainakin Oulun kunnallisesta systeemistä). Siellä pelot karsitaan pois ja kohtelu on asiallista. Suosittelen.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 19.4.2007 13:07

Jos toista hammaslääkäriä vielä saa kehua, niin Riihimäen Viestirykmentissä oli hammaslääkärinä mies, joka on samalla sotilaspastori ja urheiluvalmentaja. Pitää lisäksi yksityisvastaanottoa Riihimäellä. Yksi parhaista hammaslääkäreistä, joihin olen törmännyt. Jos pelkää kovasti, niin käyttää tarvittaessa hypnoosia ;D En saanut kuin puudutuksen viisaudenhammasta otettaessa, mutta oli varmat otteet ja hammas lähti vikkelään.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 19.4.2007 13:09

itse käyn opiskelijana Oulun YTHS:llä ja olen todella tyytyväinen palveluun. Aikoja on tietysti mahdoton saada parin viikon sisään jos ei ole kipuja mutta muuten toimii hyvin. Ammattitaitoista porukkaa, uudet tilat vehkeineen ja hinnat naurettavan halvat.

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja kinelo » 19.4.2007 13:32

No niin, nyt on leego kunnossa, Hämeenlinnasta sain tälle aamulle ajan ja kaikki meni hienosti. Kustannuksia tuli vähän alle 200€ mutta kipu on poissa ja syödäkin pystyy! :)

Ihmeen vähän sitä sitten lopulta pelkäsi kun siihen tuoliin ensin pääsi. Loppu hyvin kaikki hyvin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.4.2007 13:46

Millä kokonaan haljennut leego korjattiin?

Ei kai niitä pysty liimaamaan...?

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja kinelo » 19.4.2007 14:02

Se ei ollutkaan sitten haljennut niin pitkälle kun luulin alkuun. Ensin sitä porattiin ja sitten päälle tuli jonkinlainen keraaminen mössö. Enkä edes halua tietää enempää :)

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 19.4.2007 14:17

jmr: Jos toista hammaslääkäriä vielä saa kehua, niin Riihimäen Viestirykmentissä oli hammaslääkärinä mies, joka on samalla sotilaspastori ja urheiluvalmentaja. Pitää lisäksi yksityisvastaanottoa Riihimäellä. Yksi parhaista hammaslääkäreistä, joihin olen törmännyt. Jos pelkää kovasti, niin käyttää tarvittaessa hypnoosia ;D En saanut kuin puudutuksen viisaudenhammasta otettaessa, mutta oli varmat otteet ja hammas lähti vikkelään.


Itse en harmikseni "kerinnyt" Viestirykmentin hammaslääkäriin 5kk:n visiitin aikana vaan hoitelin legot kuntoon loppuaikana Parolassa ja sain siitä todella kauhean kammon hammaslääkäreitä kohtaan. Paikkausten ja juurihoidon jälkeen jätin viisaudenhampaiden poiston suosiolla siviiliin (en ollut ainoa). Olin varmaan aika näky varuskunnassa kun tulin hammaslääkäristä puolipaitaa märkänä. Nuo PV:n traumat säilyvät kyllä muistoissa hautaan saakka...

5 vuotta kesti ennenkuin uskalsin uudestaan hammaslääkärin tuoliin kivun pakottamana. Vaimo ja tuttavat suosittelivat kunnallisesta mukavaa hammaslääkäriä joka todella sellaiseksi osoittautui. Nykyään pystyy jo nukkumaan hammaslääkärikäyntiä edeltävänä yönä. Ainoa miinus kunnallisessa on nuo lyhyet ajat. Jos on paljon reikiä niin siellä pitää ravata harvase päivä.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 19.4.2007 15:39

Itse voin sanoa että ei ne kunnallisetkaan hammaslääkärit kaikki mitään hiltinkäyttäjiä ole.

Minulle on tehty oikomishoito ihan hammaspoliklinikalla,jossa hampaitani siirrettiin,oiottiin,hiottiin,ruuvvattiin leukaluuhun,leikattiin ikeniä yms. mukavaa.Eli periaatteessa tehty melkein kaikki mitä suuhun nyt voi tehdä,luunsiirtoa ei sentään tehty ja ei mitään valittamista.
Pääsen aina samana päivänä jos jotain ongelmia tulee,esim.jos "ruuvvihammas" löystyy jne.

Ikinä en oo kyllä pelännytkään hammaslääkäriä,koska hammaskalustossani on puuttuvia hampaita ollut aina,eli perinnöllinen vaiva,ja hammaslääkärin luona olen joutunut käymään vähintään kerran vuodessa.

Nyt on purukalusto ollut kunnossa jo kolme vuotta ja hintaa tuli vain n.1/4 osa siitä mitä yksityisellä.

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 18.9.2007 14:21

Löysin tän topikin hakusanalla, ja tuli mieleen kun multa lähtee viisurit ja pari muutakin poistoon, että älkää oman hyvinvointinne takia antako niitten ottaa molemmilta puolilta samalla kertaa. vittu tää on syvältä ku koko suu on ihan tunnoton ja verta /kuolaa valuu pisin lattioita...:)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 18.9.2007 14:40

^ Se on ihan yksilöstä kiinni ;) Otettiin kans aikoinaan viisureita pois ja molemmat samalla kerralla. Pois kun pääsi niin osti vaan kaupasta litran jätskiä ja sitä puputtamaan kotio ;)

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 18.9.2007 14:50

Kyllä meikäläinen puputtaa pari päivää verta ennenkuin uskaltaa mitään syödä, vaikka poistettais vain se yksi hammas. Verta on tullut saman verran aina, kävi sitten yksityisellä tai kunnan hampilassa :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2007 15:03

Noissa kunnallisissa hoidoissa on aika paljon eroa. Joissakin kaupungeissa homma toimii, joissakin ei. Itse olen ravannut vain kunnallisessa hammashoidossa pienehkössä kaupungissa eikä suurta valittamista ole. Henkilöstö vaikuttaa mukavalta ja pätevältä eikä ole juurikaan kipua tarvinnut sietää.

Tarkastukseen menen 2 vuoden välein vaikkei oireita olisikaan, ei tarvitse suuria remontteja tehdä kerralla.

Ruuhkaa kyllä joskus on, aika on löytynyt yleensä 2vko...3kk sisään :) Kiireellisiä tapauksia varten on kyllä joku kipupäivistys, onneksi ei ole tarvetta ollut.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 18.9.2007 15:06

No idea siinä jätskissä on että kylmä tyrehdyttää verenvuotoa ja puuduttaa samalla. Ja ei tartte pureksia...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.9.2007 15:35

Se olis mullakin sitten tunnin kuluttua hammaslääkäri ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2000. Ikeneen on jomottanut enemmän tai vähemmän nelisen viikkoa, hampaassa taitaa olla aikamoinen kolo (kahden hampaan välissä), kun sinne aina jää ruuanpalasiakin kiinni. kai sieltä jotain juurihoitoa on luvassa.

Yksityiselle oon menossa, ja sinnekin sai odotella tuon kolmisen viikkoa. Kunnalliseen täällä lehtitietojen mukaan puolen vuoden jono. Työkaveri tosin sai tuurilla ajan 10 minuutin päähän soitosta, oli kai joku peruutus tullut...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 18.9.2007 17:05

Ei se satu. No ehkä joskus vähän. Mutta mitä enemmän sitä asiaa ajattelee ja pelkää sitä vittumaisemmalta se siellä tuntuu. Oikeastaan se poraaminen tuntuu siinä alussa aika hassulta. Mut sit kun alkaa vähän viiltämään niin itse ainakin mielessäni pieksän sitä lekuria rautakangilla ym. muuta mukavaa niin jotenkin se vaan auttaa :D
Heh, vähän nauratti viime talvena kun kävin hammaslääkärissä. Olin sit siinä lähdössä sieltä pois ja "pikkasen" verta pukkas jostain ikenestä ja siinä sit ulos päästyäni sylkäsin puoli suullista verta lumihangelle. Oli nimittäin aika kauhistunut ilme jollain pikku pojalla jota isukki talutti sisälle. Voin veikata että se ei ole ihan suosiolla mennyt sinne penkkiin makaamaan :D

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.9.2007 17:21

No, ei siellä sitten tänään kuin paikattu yksi lohjennut hampaan kulma (ei sattunut yhtään kun ei ollut lohjennut hermoon asti, ollut lohjenneena jo melkein seitsemän vuotta) ja vähän hiottiin värjäytymiä pois. Röntgenien perusteella löytyi pari reikää tuolta kipeältä ikenen alueelta, mutta niiden kimppuun sitten vasta ensi viikolla. Yksi viisaudenhammaskin pitää kuulemma poistaa, reikä siinäkin.

Yllättävän pienellä tuntuu selviävän, vaikka edellisestä kerrasta on se seitsemän vuotta.

Aika paljon ne ehtii 20 minuutissakin tehdä, jotenkin mulla oli YTHS-ajoilta sellaiset muistot, että siellä menee aina vähintään 40 minuuttia.

Rahaakaan ei vielä haluttu ottaa... kai ne sitten pistää ison laskun hoitojen lopuksi.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 18.9.2007 19:43

Noista jonoista kunnallisella niin tiedä mutta särkyajan saa seuraavaksi arkipäiväksi ainakin täälläpäin.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 18.9.2007 19:51

Riippuu ihan kunnasta noi jonot. Joissain paikoissa on törkeet jonot kun taas jossain muualla saattaa päästä melkein heti.
Juu, ja tosiaan särkyaika pitäisi aina saada melkein heti.
Itse sain entisessä kotikunnassa särkyajan kirjaimellisesti heti. Lauantai iltana klo 19.00
Tosin silloin oli melkein pakko päästä ja äkkiä, koska muuten olisin varmaan hypännyt vaikka rekan alle melko pian. Aika sietämätöntä kipua voi aiheuttaa hammas, kun väliaikaisen paikan alla on painetta. Särkylääkkeistä ei mitään apua vaikka tuli syötyä yhtä sun toista nappia.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 18.9.2007 20:01

Tuli alkuperäisestä postauksesta mieleen, että jos jossain jauhelihassa tms. on joku kova kökkö seassa, joka ei sinne kuulu niin eikö hammaslääkärikulut pitäisi pystyä perimään kyseisen tuotteen valmistajalta?-o

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 18.9.2007 20:10

Eemeli, Oulussa ei onnistunut menneellä viikolla kun paremman puoliskon viisaudenhammas teki tepposet ja puoli päätä turposi. Kehotettiin syömään särkylääkettä ja odottamaan aikaa joka olisi ollut KAHDEN VIIKON päässä... Siis poiston osalta, toki ne otti parin päivän viiveellä lekuriin jossa laitettiin TILAPÄINEN paikka hampaaseen jossa reiän alku ja joka oli tuhoutunut juuriin asti, eivät voineet poistaa sitä?? Juurihoitoa ehdottivat kun kipu vain paheni... Jepjep, auttopa nappejen napsiminen tasan 0 mutta käynti yksityisellä seuraavana päivänä auttoikin jo jotain kun hampaat olivat irtonaisina pussissa (molemmat ala tahi ylähampaat, en muista).

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 18.9.2007 22:42

kunnallisella puolella käydessäni tuli kammo siihen hammaskiven poistoon, joko ne raapi sitä saatanallisella voimalla sillä koukulla tai sit sellasellä valohommelilla joka painettiin hampaaseen. Se piti tajuttoman tärinän niin et koko pää pörisi ja sit kaiken kukkuraksi se ääni, kimee ulina! ne muutamat minuutti siinä kasittelyssä tuntui tunneilta...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 18.9.2007 22:44

Ei siinä hammaskiven pois ottamisessa ole oikein muuta keinoa.
Ja sillä koukulla on toinenki homma, sillä katotaan jos hampaat on irti kiinnityksestään.
Se ultraääni on kyllä nopeampi vaikka vähän epämiellyttävä ujelluksen ja pienen vihlonnan takia.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 18.9.2007 23:10

Täältä pisteet ainakin kunnallisen palvelun ammattitaitoon ja nopeuteen!
Koskaan ei ole ollut onneksi ongelmia :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.9.2007 1:57

Kyllä meikäläisellä ainakin traumat tulleet nimenomaan julkiselta sektorilta. - Kannattaa kuitenkin muistaa että ihmisestä sekin duuni kiinni on. Osa julkisen sektorin hemmoistakin tekee duunia myös yksityisellä sektorilla. - Itse olen yksityisellä käynyt aina ya:n jälkeen, ei valittamista. Kallista tosin joskus on, touhutonni palaa tässäkin lystissä äkkiä jos tehdään juurihoitoa ja vähän keraamista paikkaa päälle. Kela korvannee vittuillakseen satkun (tai siihen verrattavaa).

Tuli itsekin käytyä ekaa kertaa Tampereella hammaslääkärissä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.9.2007 8:15

kunnallisella puolella käydessäni tuli kammo siihen hammaskiven poistoon
Itse olen käynyt yksityisellä, palvelu on hyvä ja sitä saa nopeasti. Maksaahan se tietty, mutta se on priorisointia. Minkäs voit, kun on luonnostaan niin huonot leegot.

Mikään ei v***ta niin paljoa hammashoidossa, kun tuo täyshoito hammaskiven poistoa. Sillä rassilla kaiveleminen ja ultralla täristäminen on jotain helvetillistä. Porauksen sietää, kun tietää, että se kestää korkeintaan vain muutamia minuutteja, mutta viimeksi suuhygienisti raapi kalustoani kokonaiset puolitoista tuntia! Monta kertaa kävi mielessä, että eikö tämä koskaan lopu ja juuri, kun uskoi kidutuksen päättyneen, se jatkuikin taas.
Suosittelen elokuvan "Maratoonari" katsomista juuri ennen moiseen operaatioon menemistä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.9.2007 10:52

Osa julkisen sektorin hemmoistakin tekee duunia myös yksityisellä sektorilla.

Juuri tämä minunkin käyttämäni lekuri on päivät julkisella ja iltaisin tekee yksityisenä.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 19.9.2007 10:56

Miten te ootte päässy noin halvalla.... mulla oli pelkkä tarkastus noin vuosi sitten ja sekin maksoi joku 120 eukkaa. Oli kyllä perusteellinen tarkastus, mutta silti hiukka kirpaisi kassalla.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 19.9.2007 14:25

Viimeks tais tarkastus maksaa 20€ jonka maksoin mielelläni kun ei reikiä ollut.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2007 14:56

Korvaakos kela noista muuten jotain?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 19.9.2007 15:01

Taitaapi mennä niin että hampilääkäri ottaa sulta valtakirjaan nimen ja laskuttaa sitten puolestasi Kelaa, sinä maksat oman osasi, Kela loput -> hampilääkäri iloinen

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 19.9.2007 15:54

Juuri tuossa laskeskelin noita kahta viimeistä hammaslääkärilaskua maksaessani, että viimeisen ~1.5kk aikana on hammaslääkäriin mennyt 124€. Tämä kaikki sisältää:

- Täydellinen tarkastus = 5+7€
- Viisauden hampaan poisto = 5+7+32€
- 2 paikkauskertaa (4 pientä reiän alkua) = 5+7+22€ * 2

Ja nämä siis julkisella sektorilla.

Jokaisesta käynnistä joutuu maksamaan tuon 7€ "käyntimaksun" ja 5€ "muut kulut". Viisauden hampaan poisto oli kirurginen toimenpide, koska yhtään viisauden hammasta ei ole vielä kokonaan puhjennut. Paikkauskerroilla laitettiin kuntoon neljä pientä reiän alkua. Yhtään oikeaa reikää tms. vakavampaa ei onneksi löytynyt. Ensikuun loppupuolella olisi toisen alaleuassa olevan viisauden hampaan poisto ja loput kaksi yläleuan leegoa napataan pois sitten joskus hamassa tulevaisuudessa jos siltä tuntuu, niiden puolesta ei ole kuulemma mahtumisongelmia.

Koskaan en ole yksityisellä käynyt vaan aina julkisella sektorilla. Ei juurikaan valittamista mistään, vaikka on ajan saatossa tehty juurihoitoa, oikomista, paikkausta, yms. yms. On sitten vissiin ollut hyvä tuuri kun kipua ei ole juurikaan tarvinnut sietää ja hommat on hoituneet suht hyvin. Tuota viisauden hampaan poistoa kyllä jännitin etukäteen aika paljon, mutta pelko osoittautuikin turhaksi sillä toimenpide oli täysin kivuton eikä kestänyt kaikkiaan, kuin noin 15-20min. Jälkikipuja tosin kyllä oli jonkun verran ja tikkilankoja sai imeskellä luvattua pidempään.

Nykyään joutuu varailemaan näitä aikoja melkoisen pitkän ajan päähän mutta ei ole tuottanut ongelmia näissä ei niin akuuteissa jutuissa. Tuohon ensimmäiseen viisauden hampaan poistoon oli varattu aika 8kk ennen poistoa ja tarkastukseen pääsykin kesti yli 3kk.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.9.2007 17:40

Kela korvauksen suuruus vaan aika kaukana todellisesta. Viimeksi muutaman hampaan paikkaus maksoi reilut 400e, kela korvasi noin 100e tuosta. Labrassa tehtäviä keraamisia paikkoja ei korvata lainkaan.

Yksityiselle taisin Tampereella kesällä saada ajan n. Parissa viikossa (ei kiireellinen case).

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja kinelo » 19.9.2007 19:39

Unohtui sitten ihan koko topic :)

Kyseisen jauhelihan valmistajalle soitin ja kerroin tilanteen hoitojen jälkeen, sanoivat että lähetä heille lääkärinlausunto ja laskuista kopiot niin he hoitavat asian kuntoon ja vielä kysyivät että haluanko jotain muita korvauksia lähteä hakemaan. En halunnut kun noin fiksusti tilanteen hoitivat. Tämä firma maksoi lääkärikulut ja lähetti vielä 50€ lahjakortin x-ketjun kauppoihin.

Katosi muuten se hammaslääkäripelko kertaheitolla noiden operaatioiden jälkeen kun ton haljenneen jälkeen vielä leikattiin kaksi viisuria pois :) (sitä tosin jauhelihan valmistaja ei maksanut ;) )

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 19.9.2007 21:06

hampaista puheenollen, älkää lykätkö hammaslääkärissä käyntiä jos jokin vaivaa saatika jättäkö hampaita tarkistamatta pitkäksi aikaa, sain juuri tuntuvan muistutuksen siitä.

itsellä piti vetää kaikki neljä viisaudenhammasta, yksi painoi viereiseen hampaaseen jossa oli reikä mitä ei tämän takia oikein saanut hoidettua. ensiksi vedettiin toiselta puolelta kaksi, myöhemmin selvisi että nämä oli tavallaan väärät kaksi sillä viisuri oli toisella puolella. no, mikään ei vaivannut joten ei ollut mitään hätää. tämän jälkeen kävin intissä, ja sen jälkeen meni toinen vuosi ennen kun kävin uudelleen hammaslääkärissä. tuo reiällinen hammas ei vaivannut, mutta kävin kuitenkin ottamassa ne kaksi muuta viisuria pois hammaslääkärin suosituksesta. sanoi että olisi hyvä hoitaa tuo yksi hammas nopeasti. aikaa kului kuitenkin taas reilusti välissä, kesällä meinasin mennä mutta tuo vakilääkäri oli juuri lomalla, joten ajattelin mennä sitten myhemmin.

muutama viikko sitten alkoi yllätykseksi sellainen kipu poskessa etten pystynyt nukkumaan. kaikeksi onneksi en ollut edes suomessa tuolloin, vaan ranskassa lomalla. vietin siellä sitten useamman yön hakaten päätä seinään, kipu säteili koko nuppiin aina niskaa myöten. teki mieli lyödä itseltään taju kankaalle. kun tulin suomeen sain hätäajan hammaslääkärille missä selvisi että hammas oli aivan mätä sisältä. tuo loi sinne painetta mikä sai pään tuntumaan siltä kun joku olisi työntänyt poraa poskesta sisään.

nyt on käyty noin 5 kertaa juurihoidossa enkä suosittele kenellekkään. vähemmän tämä tosin sattuu kun ennen hampaan avaamista, mutta ei se kivaa silti ole. eli lapset, hoitakaa hampaitanne :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 19.9.2007 21:44

tuo loi sinne painetta mikä sai pään tuntumaan siltä kun joku olisi työntänyt poraa poskesta sisään.

Tuttu tunne tuo paine hampaan sisällä. On muuten tosiaan niin hirveä kipu, että en ole koskaan sellaista tuntenut. Säteilee tosiaan niskoihin asti. Ja siihen kun ei edes särkylääkkeet auta mitään.
Ainakin itsellä kipu hellitti samantien, kun se paine päästettiin sieltä pois.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.10.2007 22:30

Nyt on sitten kalusto kunnossa. Kolme käyntiä se vaati:
1. Tarkastus ja röntgen
2. Viisaudenhampaan poisto ja yhden hampaan paikkaus
3. Paikkaus ja hiukan värjäytymien poistoja

Kukin kerta vajaa 20 min, eli yhteensä vajaa tunti meni. Kipuja ei juurikaan joutunut kärsimään, mitä nyt tuo puuttuvan hampaan kolo on vähän oudolta tuntunut, mutta alkaa nyt 2vk jälkeen olla jo aika huomaamaton. Kaikenkaikkiaan jäi ihan hyvä fiilis, lääkäri tuntui osaavan hommansa.

Kustannuksia tuli 230 euroa (350 eur, josta 120 eur korvausta). Korvaus menee jotenkin automaattisesti, eli ei tarvinnut edes mitään allekirjoittaa.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.10.2007 0:07

Lähin yksityiselle sen jälkeen kun kunnallinen kaiveli koukulla puolimätää hammasta puoli tuntia ja löi päälle väliaikase paika ja sano, että kattellaan. Tosin olen kyllä aikasemminkin ollut hyvillä kunnallisilla lääkäreillä, mutta riihimäellä jonotusajat on todella pitkät, ite sain odottaa puolikiireellisiä hoitoja (hammas lohjennu, ei kipua) monta kuukautta ja tarkastuksee ei selvinnyt ees että saako aikaa.

Soitto yksityiselle -> aika samalle viikolle. No yksityinen katto sitä paikattua hammasta ja totes ei helvata ja juurihoitoa heti perää, katto siinä samalla muutaki kalustoa ja kävin reilu kuukaude aja viikon välein hoidos, lopputulos, yks juurihoito ja 6 muuta reikää. 4 reistä oli hammaskive alla ien rajassa ja ne ei olis tullu ilmi ellei se lääkäri olis tyrkyttäny hammaskive poistoa.

Tänä syksynä sama lääkäri soitti, että vuosi menny, tuutko tarkastukseen. Menin, heti tarkastuksen yhteydessä paikkas 2 reikää ja viiko päästä toiset 2. Laskua kattelen niin "Kolmen tai useamman pinnan täyte" 98e, josta kela maksanut 30e. Näitä pari ja puudutuspiikki 13e josta kela korvannu 2e. Tää kaveri käyttää kyl aika paljo puudutusainetta, juurihoito ei sinällänsä sattunu vaikka tosi inhottavaa oliki. Ja hommat sujuu nopeasti. Hammaskaluston röntgen, tarkastus, ja kahen reiän paikkaaminen etuhampaide takapuolel noin puoli tuntia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2007 1:11

Eilen soittelin täällä Tampereella että tarvis leegot tarkistaa kun on menny jo niin pitkän aikaa kun on sinne katottu.

Joku plikka sit totes että ensin suuhygienistille arvioimaan h-lääkärin tarve ja samaan hengenvetoon se totes että jaa ootkin käyny siellä ja siellä ennen että jos aihetta tulee niin sinne samaan sut nytkin sitten laitetaan.

Se jossa kävin aiemmin oli yksityinen erittäin hyväntuntuinen paikka ja silloin viitisen vuotta sitten TREen kaupunki käytti hänen palveluitaan jonojen lyhentämiseen.

Kaikkein parasta tässä on että hinta on mulle sama mitä kunnallisen h-lääkärillä käynti, eli eipä juuri mitään.

Muuttakaa kaikki tänne asumaan, täällä saa leegot kuntoon :D

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 26.1.2008 20:43

Mjoo, älkää pojat surko muutaman satasen laskujanne yksityiseltä. Mulla on ens viikon perjantaina uusien hampaiden sovitus, ylhäältä uusitaan muutama kokonaan poistettu hammas, ja alas poskeen tulee myöhemmin kanssa ainakin kolmen hampaan silta. Ruuveilla tulevat leukaluuhun ja ylähammasluuhun kiinni, eikä kyllä erota alkuperäisistä omista hampaista yhtään.

Kaukana on ne ajat kun hampaat yöksi lasiin laitettiin :) Hintakin on tosin kohdallaan, eikä se johdu euroon menosta...:D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.1.2008 20:59

Juuri sain päätökseen yksityisellä hoidon, jossa paikattiin jotain neljä reikää. Odotin 250€ laskua, mutta se olikin vain hieman päälle kahden sadan. Vastikään noussut Kela-korvaus (edellinen korotus 18v sitten) vaikutti hoitavan lääkärin mukaan laskussani useita kymppejä.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 26.1.2008 22:18

Lähti viime lauantaina iso paikka irti takahampaasta, mitä lie intissä laitettuja?!? Soitto maanantaina terkkariin ja penkissä hikoilemassa neljän tunnin päästä. Paikka uusittu kymmenessä minuutissa ja lasku 34€. Palvelu ripeää muttei niin miellyttävää kuin vakiokunnallisella missä olen aiemmin käynyt. Käyn kunnallisessa jatkossakin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.1.2008 14:51

Itellä tullu vähän mitta täyteen hammaslääkärissä ramppaamisesta pienenä (oli noin viidet erialiset oikomahärvelit suussa) ka tuli sitten pidettyä muutaman vuoden tauko hampilääkärissä käynnissä... Ei olis kannattanu.

Oon käyny kunnallisella nyt kohta kymmenkunta kertaa (purukalusto aika hyvässä kunnossa) ja kyllähän sielläkin palvelu on ihan toimivaa. Pari hammasta on nyt poistettu ja muutama hammas paikattu, muutaman hampaan paikkaus vielä edessä. Helmikuun loppuun mennessä pitäisi olla remontin valmis. Paikkaukset ja/tai poistot ollut 22-30 euroa kerta, röntgen oli muistaakseni 11 euroa, päivystyskäynnit tuota 25 euron luokkaa kans. Eli ilmastahan tämä on hyötyynsä/helpotukseensa nähden.

Jonotusajatkaan ei ole mitään ihan tappavia, ainakaan, jos purukalustossa on oikeasti jotain vialla. Päivystykseenhän sinne pääsee usein samantien - parin tunnin viiveellä, jos on särkytapaus/hammas haljennut tms.

Eli itsellä ei ainakaan ole negatiivista sanottavaa paikallisen kunnallisen toiminnasta. Ekaa kertaa kun kävin särkyyn helpotusta hakemassa, niin pistivät seuraavan parin kuukauden päähän aimo kasan aikoja, tyyliin: "pistetäänhän noi sun leegot kuntoon NYT eikä yritetä sitä sit kun se on jo myöhästä".

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 27.1.2008 16:01

Muistaa kannattaa, että materiaaleissakin on eroja. Julkisella puolella ei tehdä esim. keraamisia paikkoja, jotka on takahampaissa selkeesti kestävempiä.

Itsellä takahampaissa pari keraamista ja tyytyväinen olen.

KetZu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 29.1.2009 12:47

Hammaslääkäri-YTHS

ViestiKirjoittaja KetZu » 3.3.2009 23:39

Itselläni viime yönä yhden aikaan kun olin tampereelle päin tulossa, niin yhtäkkiä takahampaasta lähti jotain palasia, ei muuta kuin tänään YTHS:n yhteys ja ajan sai samalle päivälle, siinä sitten korjasi sen, riitti pelkkä paikkaus. Samalla kuitenkin lähete ensiviikolle kuvaukseen ja viisaudenhampaat vissiin poistetaan ja reikiäkin kuulemma ienrajassa. Lasku oli vain 14€, mutta Tampereen kaupunki päätti myös yllättää minut 40 euron pikavoitolla. Tuli vähän kiire ja kalevantien lähellä mitään paikkoja ole, joten piti pistää parkkiin siten, että puoliksi kielletyllä -alueella, luulin että ei mitään tulisi, mutta toiveajattelua ja helvetin kauhee vitutus...Ensi kerralla kyllä kävelen, hitto ku sammonkadulta sinne mitään ylivoimasta matkaa ole...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.3.2009 0:40

Tuolla erään yksityisen hinnasto:
http://www.ajanhammas.fi/tmp_basic_site ... l44j4&s=36

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.3.2009 22:13

Itse just olin eilen hammaslääkärissä ja toimenpide oli "Vaativa hampaan poisto leikkaamalla".. Yksityislääkärillä kävin ja jotain pari satkua se maksoi. Itse operaatio oli näin jälkeenpäin ajateltuna ihan jees, puudutus oli kivuliain osuus (eikä sekään oikeastaan satu) ja sen jälkeen mikään ei tuntunut mitä se siellä suun takaosassa teki. Alaviisaudenhammas oli kokonaan ikenen alla ja piti poistaa kun oli jo kertaalleen tulehtunut (ja ois tulehtunut jatkossakin kuulemma). Hammas leikattiin esiin eikä mahtunut tulemaan ehjänä ylös (ensin se koitti jotain 5-10 minuuttia nostella sitä ehjänä) joten se leikattiin kahteen osaan. Hampaan puolittaminen kesti noin 20 sekuntia ja sen jälkeen se nousi pois viidessä sekunnissa. Nyt noin vuorokautta myöhemmin ei edes ole suu kipeä, tosin 800mg buranaa ja tulehduskipuläkkeitä oon heitelly naamaan 8h välein kun niin määrättiin.. Antoi myös kolmiolääkereseptin kipuun mutta niitä ei oo tarvinut ottaa.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 15.4.2015 9:42

Ei näköjään veronmaksajilla ole oikeutta Nyky-Suomessa julkisen terveydenhuollon kautta saada hammaslääkäripalveluita, niin pitää esittää kysymys, että onko kukaan käynyt Virossa yksityisellä hammaslääkärillä?

Olisiko Tallinnassa joku osaava ja järkevän hintainen hammaslääkäriasema jota voisi suositella?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 15.4.2015 20:50

On oikeus, mutta pitää osata "puhua" oikein, soittaa ja valittaa kipua niin perkeleesti, niin pääsee kipuajalle samalle päivälle, näin ainakin oulussa toiminut viimeiset kymmenen vuotta...

Edit. Kuka täyspäinen antaisi jonkun viron puoskarin työntää mitään omaan suuhunsa :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.4.2015 7:42

Halkesi hammas itellä heinäkuussa, paikka vuotanut ja joutui juurihoitoon.
Täällä ihmisten ilmoilla soitto terveyskeskukseen ja oltiin lääkärin penkissä 3 tunnissa. Tammikuussa sitten viimeinen käynti asian tiimoilta.

Tosin heinäkuussa samalla reissulla varasin hammastarkastukseen ajan, pääsin sinne helmikuussa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.4.2015 13:30

Jos on mahdollista liittyä sairaskassaan, kuten Enerkemi, ni kanattaa liittyä. Mää oon Enerkemin jäsen. Se maksaa muistaakseni 20€/kk ja se korvaa hammaslääkärikuluista 75% aina 1000€/vuodessa asti. Ja samoin se korvaa yksityisellä lääkärillä käynnit, muistaakseni samalla kaavalla.

Jos oot ison firman palkkalistoilla, ni kannattaa ottaa selvää tämmösistä mahdollisuuksista. Saattas ilman tota kassaa jäädä käymättä yksityisellä. :/

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.4.2015 23:17

Pari huomiota em. sairaskassan ehdoista;
-Hml ei saa vähentää kelakorvausta (=asiakas maksaa hoidon 100%, ilman kelakorvausta, ja tästä sitten hakee korvauksen kassasta 75%)
-muut lääkärissäkäynnit max 1500e/kalenterivuosi (=ei tosiasiassa kovinkaan paljoa siis jos jotain oikeasti pitää siellä lääkärissä tehdäkin)

..sanoisin siis että "turva" ei ole kovinkaan kummoinen. -> Katse siis sairaskuluvakuutuksiin

En myöskään pitäisi yksityistä hammaslääkäriä aina niin kalliina. Esim. Perus paikkaus yms. vaikka 70-150e, eikä ainakaan mulla hammaslääkäriin mene tuota läheskään joka vuosi. Viimeksi käydessä taisin saada sunnuntaina kysytyn ajan maanantai päivälle, ja lysti maksoi about 80e.

Isommat remontit, implantit, keraamiset/kultaiset paikat (isompaan koloon nyt ei vaan välttämättä kannata peruspaikkaa huolia) yms. toki maksaa, ja en keksi kyllä ainoatakaan syytä miksen katselisi näissä remonteissa sitten esimerkiksi Tallinnan tarjontaa. Samalla saa tuotua vaikka saunajuomaakin varastoon:)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 20.4.2015 7:52

No joo, tuossa lääkärikulujen korvauksessa on kyllä simulalla hyvä pointti. Ei sillä paljoa juhlita. Onneks tommosia tapauksia varten on sitten vakuutukset.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 24.4.2015 23:38

Ei hampaan korjaukseen liittyvä mutta viisauden hampaan poisto. Onko joku poistattanut viisauden hampaansa ja mihin hintaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.4.2015 23:51

Kaikki neljä ja jotain ropoja maksoi. Ups, olikin kunnallisella :)

Jos ne oikeesti vihottelee ni soita itelles aika. Älä kato mistään nettivarauksesta. Saa varmasti nopeammin.

Just vähän aika sit hoidin nettivarauksen hoidontarpeen arviointiin ja pidän neljää viikkoa kohtuullisena kun ei oo muuta kun hammaskiven poiston tarpeen arviointia. Seuraavaks päiväks (ja muutamille seuraavillekin) olis saanu jos olis lähteny Tampereelta Orivedelle :D

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 25.4.2015 10:51

Kyllä tässä taisi tulla hammaspeikon puolesta Viron keikka, kun kuulin suomalaisen yksityisen kustannusarvion. Ei naurata.

Tässä olisi esimerkkinä netistä poimittu yhden yksityisen Helsinkiläisen hammasklinikan hinnastoa.

Toimenpide - Hinta € - Omavastuu-hinta €

SAA02 Suun perustutkimus 65,86 50,36
WX110 Puudutus 20,70 15,70

Paikkaus
SFA10 Yhden pinnan paikkaus 69,00 53,50
SFA20 Kahden pinnan paikkaus 129,50 102,50
SFA30 Kolmen tai useamman pinnan paikkaus 148,25 118,25
SFA40 Hammasterä tai -kruunu 185,05 147,05
SFB30 Keraaminen osakruunu vastaanotolla (CEREC) 527,73 433,73
Röntgen
EB1AA Hammasröntgen (yksi kuva) 32,96 22,96
EB1HA Leukojen panoraamaröntgenkuva 93,50 78,50
Hammaskiven poisto
SDE03 Hammaskiven poisto, laaja (suuhygienistin tekemänä) 81,72 61,72
SDE04 Hammaskiven poisto, erit. laaja (suuhygienistin tekemänä) 102,15 72,15
SDA04 Hammaskiven poisto, erit. laaja (hammaslääkärin tekemänä) 145,68 118,68
Juurihoito
SGA02, SGB10, 2 x WX110, EB1AA Juurihoito, etuhampaan juurihoito (sis. puudutus ja röntgen) 232,44 182,94
SGA03, SGB20, 2 x WX110, EB1AA Juurihoito, premolaarin juurihoito (sis. puudutus ja röntgen) 302,52 240,52
SGA04, SGB30, 2 x WX110, EB1AA Juurihoito, takahampaan juurihoito (sis. puudutus ja röntgen) 430,24 350,24
Hampaan poisto
EBA00 Hampaan poisto (sis. puudutus) 85,27 69,77
EBA05 Vaativa hampaan poisto ilman leikkausta (sis. puudutus) 177,94 162,44
Implantti
EB1HA, WZC10 Implanttikonsultaatio (sis. panoraamaröntgen) 150,00 99,90
Esteettinen hammashoito
SoPuh Kalkkipuhdistus 60,09 -
Vvalk Hampaiden valkaisu vastaanotolla (90 min.) 290,00 -

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 25.4.2015 12:38

Onko joku poistattanut viisauden hampaansa ja mihin hintaan?


Yks viisuri (alaleuasta) poistettu joskus "leikkaamalla", tais maksaa jotai päälle 300e, simppeli homma kun oli osaava kaveri työn touhussa.. Perään antiobioottikuuri koska voi tulehtua. -Kaikki ei määrää, mutta ainakin mun tuntemat hammaslekurit on sen kannalla että kannattaa ottaa varmuuden vuoksi. Se kun ei ole kivaa jos tulehtuu.....

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.4.2015 13:23

4 viisaudenhammasta poistettu.

Itsellä on aivan helvetinmoinen hammaslääkäripelko joten onneksi vittumaisin hammas jäi viimeiseksi. Ukko väänsi 2h45min alahammasta palasiksi eikä se suostunut irtoamaan. Sanoi että Ouluun (~215km) lähdettävä leikkaukseen välittömästi kun hammas on muusina suussa. Sitten siinä keräili hetken vielä voimia että kokeillaan vielä kerran. Sitten se lähti onneksi.
Naama oli seuraavat 3 viikkoa turvoksissa ja aivan mustana.

Mutta eipähän tarvinnut maksaa mitään, silloin ainakin täällä vielä 19-vuotiaskin sai ilmaisen hammashoidon.

Ylhäältähän ne lähti kun näytti pihtejä mutta alahampaissa oli jotain ylimääräisiä juuria niin olivat tiukassa.

Yks otettiin yksityisellä, jotenkin muistelen että oisko satasen luokkaa ollut.

En tiedä korvaako matkavakuutus viisaudenhampaan poistoa, jos sopivasti "reissussa sattuisi kipu alkamaan" ja hakeutuisi vastaanotolle. Itsellä se korvaa muistaakseni 300€ asti akuutteja hammaslääkärikuluja.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 25.4.2015 15:58

Itellä myöskin lievä pelko hampaan poistosta. Joskus poistettiin kulma hammas joka oli aivan tuhannen palasina ja kaivoivat semmoisella koukulla pala palalta pois sieltä. Puuduttivat varmaa kuusi kertaa ja silti pystyin tunteen aivan järkyttävän kivun.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.4.2015 16:10

Jos ei pidä hammaslääkäristä (kukapa pitäisi), niin yksityiselläkin hommat tekee ihan sama hammaslääkäri :/

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.4.2015 16:24

Itsellä onneksi hieman laantuunut pelko kun nykylääkärit ymmärtää että joku voi oikeasti pelätä siellä käyntiä.
Vanhan liiton ukot -80 ja -90 luvulla oli kyllä aika jäätäviä.

Yksityisellä saa tarvittaessa tajun pois operoinnin ajaksi, hinnasta ei tosin ole tietoa. =D

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 25.4.2015 23:22

Itellä myöskin lievä pelko hampaan poistosta.


Tämän vuoksi sen homman tekee mielellään kunnolla. Alaleuka käsittääkseni vittumaisempi

Hammaslääkärikammoisillekin voi sanoa sen verran, että kannattaa löytää hyvä hammaslekuri jonka kanssa homma toimii. Itse olen käynyt samalla hampulekurilla jo jotain 15vuotta. -Yksityisellä asiakas voi valita hammaslääkärinsä, ja kyllä se joskus voi olla niinkin, että yksityinen vastaanotto pitää potilasta asiakkaana, sekä yksityinen puoli tarjoaa asiakkaalle enemmän vaihtoehtoja (osa niitä mitä kunnallinen ei edes tarjoa) , kuten nuo kirurgiset hampaanpoistot, keraamiset paikat yms.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa