Itselle tulee ainakin mieleen jos auton nimen perässä lukee GTI niin voisi olettaa että tehoa on ainakin vähän enemmän kuin perusversiossa, mutta Volkkari käytti sitä varustelutasona.
No GTI:hän ei ole koskaan ollut pelkkä varustelutaso vaan normaalia tehokkaampi, epämukavampi ja äänekkäämpi versio Golfista. GT sen sijaan on V Golfiin asti ollut lähinnä varustelutasoa merkitsevä mallimerkintä, joskin tämäkään ei aivan pidä paikkaansa sillä esim. VR6 ja G60 -koneilla varustetut umpikeula-Passatit on GT -merkinnällä ja tehoahan niistä löytyy huomattavasti perusmalleja enemmän.
Omassakin GT Variantissa on 2.0 8v -moottori joka nyt on kuitenkin mallisarjan vakiomoottoreista (dieselit mukaanlukien) mallisarjan kolmanneksi tehokkain moottori VR6:n ja 16V:n jälkeen. "Perus III-Golf" mulle on kuitenkin se perinteinen 75hv 1.8.
Nykyään noita voi varmasti verrata vaikka Audeihin ja Ooppeleihin, mihin saa S ja OPC-lookkia jo lisävarustelistalta rastittamalla ja silti varusteet on lähellä perusversiota, joten ei voida puhua edes varustelutasosta :D