LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

juup87
-
Viestit: 36
Liittynyt: 19.2.2006 18:37

LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja juup87 » 25.2.2019 23:26

Eli työautona on tuollainen LT 46 (muistaakseni 2003) jossa on nopeudentajoitin. Lain mukaan tuota ei kumminkaan tarvitse. Vuosimallin perusteella pitäisi olla mutta jokin pykälä moottorin päästöluokassa antaa kumminkin vapauden (en ole perehtynyt paremmin). Tällähetkellä sulake on irti jolloin rajoitin ei toimi. Tämä kumminkin estää myös kierrostenlukkumittarin toiminnon jonka haluaisin toimintaan. Itse olen kuullut että tuon säätö onnistuisi jollain dip kytkimen säädöllä mutta tästä haluaisin tietää enemmän. Eli missä tarkalleen tuo rajoittimen elektroniikka sijaitsee ja miten se tarkalleen säädetään?

Muutaman kerran kärryn kanssa olisin ollut ojassa jos rajoitin olisi lyönyt päälle. Tämän takia rajoittimen laittaminen takaisin toimintaan ei ole vaihtoehto.

tutkija
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.10.2011 19:24

Re: LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja tutkija » 26.2.2019 10:21

4,6tonnin kokonaispainolla autossa pitää olla nopeudenrajoitin. Päästöluokat ei vaikuta rajoittimiin millään tavalla. Joten opettele vaan ajamaan sääolosuhteiden mukaan ja hiljentämään vauhtia kun on liukasta. Äläkkä ainakaan kehuskele millään keskustelupalstalla julkisesti miten olet tehnyt rikoksia tai kysele ohjeita siihen.

juup87
-
Viestit: 36
Liittynyt: 19.2.2006 18:37

Re: LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja juup87 » 27.2.2019 20:42

Mitäpä jos tutkija hieman opettelisi hieman suomen lainsäädäntöä ennempää kuin avaa suunsa. Ihan suoraan kun katsotaan trafin sivuilta niin...

Nopeudenrajoitinvaatimus Nopeudenrajoitin vaaditaan (ks. LVMa autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 39 § 7 mom.)

1.10.2001 – 31.12.2004 välillä ensimmäisen kerran käyttöönotettuun kuorma-autoon (N2-luokka) ja linja-autoon (M2- ja M3-luokka), jonka pakokaasupäästöjen raja-arvot täyttävät 88/77/ETY muutettuna 2001/27/EY vaatimukset (ei koske bensiinikäyttöisiä autoja)

Eli suomeksi sanottuna ikä ja päästöt vaikuttavat asiaan. Lisäksi asia tarkastettiin soittamalla A-katsastukselle jossa myös sanottiin että rajoittimen poistamiseen ei ole mitään lakiteknisiä esteitä kyseiseen ajoneuvoon. Joten mihinkä helkkarin rikokseen olen kysynyt ohjeita?

tutkija
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.10.2011 19:24

Re: LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja tutkija » 28.2.2019 22:19

Kun kerta luet sitä lakitekstiä niin lueppa sitten koko teksti läpi ajatuksella eikä vaan osakokonaisuutta. Tuosta eteenpäin tulee lisäyksiä mitkä poistaa vapautuksia nopeurajoittimista 10/2001 jälkeen.

aakman
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.1.2018 14:14

Re: LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja aakman » 8.3.2019 21:34

Mulla on kans -02 ikäinen LT46 jonka muutin D1 bussista kevyt ka:ksi ja kyllä siihen muutoskatsastaessa tarvittiin rajoitin.

VCDS:llä pääsee rajoittimen säädön näkemään, mutta silläkään sitä en pystynyt muuttamaan vaan muutoksen teki joku kaveri paremmilla vehkeillä, harmillisesti en päässyt itse jututtamaan että tietäsin tarkemmin millä. Rajoitin (89km/h) näkyy engine modulista enkä kyllä usko että sitä pystyy millään sulakkeella ohittamaan. Mielenkiintoinen tuo sinun rajoitin.

Vahvasti myös epäilen että tulkitset lakia väärin.

juup87
-
Viestit: 36
Liittynyt: 19.2.2006 18:37

Re: LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja juup87 » 8.3.2019 23:59

Itse en ainakaan lakitekstistä löytänyt kohtaa missä tuo tarvisisi rajoitinta. Edellinen omistaja on tuon ohituksen tehtyt sulakkeen ohituksella. Tähän mennessä yhdessäkään katsastuksessa ei ole valitettu että rajoitin ei toimi ja a-katsastuksen neuvonta sanoi että tuon saa ohittaa kyseisellä moottorilla. Pitää kaiketi ruveta katsomaan tuota kierrostenlukumittarin toimintaa että millä sinne saa virran. Pitää kaiketi purkaa mittaristo ja vetää pari hyppyjohtoa ellei sitten satu löytymään virtaliittimestä suoraa sähkön syöttöä.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2019 6:21

Onko autossasi ajopiirturi?

juup87
-
Viestit: 36
Liittynyt: 19.2.2006 18:37

Re: LT46 Nopeudenrajoittimen ohitus/säätö.

ViestiKirjoittaja juup87 » 22.3.2019 23:46

Ajopiirturi on mutta ei koskaan ole firmalla ollessa toiminut kunnolla. Joskus kokeilin mutta jumittaa eikä kiekko kunnolla pyöri. Tosin sitä ei onneksi tarvitse käyttää painon takia.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa