Peräkärry asuntovaunusta
Valvoja: ffp jäsenet
Peräkärry asuntovaunusta
Kuinka lasketaan asuntovaunun alustalle tehdyn kärryn kuljetuskyky kiloina? Onkohan yksiakselisesta vaunusta henkilöauton kuljettajaksi? Löytyykö netistä laskentatietoa näistä, itse en ainakaan viel löytänyt ohjetta...
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Kokonaispaino on periaatteessa asuntovaunun papereiden mukainen kokonaispaino.
Helppoja tsekattavia mahdollista muutoskatsastusta silmälläpitäen ovat akselin ja vetopään maksimimassat.
Jollekin jokkisautolle, tai kevyelle vanhukselle, esim. 2-koppa Golf saattaisi kantavuus muutoskatsastuksen jälkeen riittää, isommille ei.
Helppoja tsekattavia mahdollista muutoskatsastusta silmälläpitäen ovat akselin ja vetopään maksimimassat.
Jollekin jokkisautolle, tai kevyelle vanhukselle, esim. 2-koppa Golf saattaisi kantavuus muutoskatsastuksen jälkeen riittää, isommille ei.
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Tässä on semmoinen miina, että asuntovaunuissa on iso omamassa ja olematon kantavuus, noin 150-250 kg. Aiemmin pystyi aika helposti pelaamaan tuon kokonaismassan sisällä, mutta nykyään sekin on tiukentunut.
Että yhteys siihen konttoriin jossa meinaat muutoskatsastuksen tehdä, että noiden massojen puljaaminen onnistuu.
Että yhteys siihen konttoriin jossa meinaat muutoskatsastuksen tehdä, että noiden massojen puljaaminen onnistuu.
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Kaveri teki jokunen vuosi sitten telivaunusta. Muistaakseni kokonaismassa (1600) tuli vaunusta ja omamassa(~400) käytiin kaatopaikan puntarilta. Jäi ihan kohtuullinen kantavuus just kakkiksille ja muille pikkulaitteille.
Miten lie sitten käytännöt muuttuneet.
Miten lie sitten käytännöt muuttuneet.
Re: Peräkärry asuntovaunusta
2013 vuonna tullut laki sisältää monenlaisia tiukennuksia. Ennen onnistui helposti mm kokonaismassan pienennys. Itse kyselin tätä vasta kun pelkkä b kortti ei riitä hinaamaan 1500kg kärryä. Tuli tehtyä vahinko-ostos huutokaupasta.
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Vedät sitä max.2000kg autolla?
Re: Peräkärry asuntovaunusta
No ei se e-kortti niin paljoa maksa, jos sille tarvetta on ;)
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Kyllä näin se onnistuu, mutta kyseistä kärryä varten pitäisi ostaa auto. Esim 2.0 tdi Octavia painaa 2010kg. 1.9:llä tuota voisi vetää. Kortin hankkiminen on mielessä joo, silloin kortti pitää uusia 5 vuoden välein. Toki ei tämäkään ole kuin muodollisuus, uudet kuvat vaan menemään.
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Ai niin joo, siinä tulee nykyään tuo 5-vuotis riesa kaupanpäälle kun uusii korttiaan..
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Pikkuisen pitää kiusata; kannattaako oikeasti alkaa vanhasta p..sta kärryä rakentamaan?
Muutoskatsastuksella on hintansa, vanha vetopää on väljä ja vanhat jarrut kuluneet. Sähköt sieltä viime vuosituhannelta... Eivät lavan materiaalit saati maalaaminen ilmaista ole.
Esim. tuossa kevyempään tarpeeseen asiallinen kärry: https://huutokaupat.com/fi/v/618214
Muutoskatsastuksella on hintansa, vanha vetopää on väljä ja vanhat jarrut kuluneet. Sähköt sieltä viime vuosituhannelta... Eivät lavan materiaalit saati maalaaminen ilmaista ole.
Esim. tuossa kevyempään tarpeeseen asiallinen kärry: https://huutokaupat.com/fi/v/618214
Re: Peräkärry asuntovaunusta
Äkkiseltään satasen vaunuraatoon vajaalla kolmella tonnilla näppärä seppä tekee vaikka mitä. Ja jää vielä reilusti rahaa asennusjuomaankin.
Re: Peräkärry asuntovaunusta
ite ostin mädän autonkuljetus kärryn ja korjasin sen. piti tehä kokonaan uus vetoaisoja lukuun ottamatta. samalla kärry kasvo pituutta ja leveyttä.
raato makso 250e vetopäineen ja putket alle 300e jotain tarvikeita piti ostaa ja kokonais kustannus jäi alle 1200e katastuksineen. jarrut tuossa on autosta ni saa halvalla osia.
raato makso 250e vetopäineen ja putket alle 300e jotain tarvikeita piti ostaa ja kokonais kustannus jäi alle 1200e katastuksineen. jarrut tuossa on autosta ni saa halvalla osia.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa