Päävirtarele mönkijään

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Päävirtarele mönkijään

ViestiKirjoittaja Levis » 25.2.2015 13:57

Millainen rele mahtaa käydä päävirtareleeksi Polaris Scrambler 500? Ei oikein osaa hahmottaa specsejä, muuta kuin 12V... Akku on 140A käynnistysvirralla. Sähköstartti löytyy.

Mekaaniselle Pääkytkimelle ei oikein löydy suojaisaa paikkaa josta sitä voi käyttää, mutta releen saa helposti koteloitua. Vai onko olemassa pyöräkotelossa viihtyvää pääkytkintä joka ei kurasta välitä?

Riittääkö lähellekään?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481963/Y ... ele-12V70A

-halvalla tietty-

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.2.2015 14:20

Periaatteessa kärjet voi just kyllä riittääkkin, mutta liittimet on vähän ehkä arveluttavia tommoiseen käyttöön. Lisäksi kunnon diodi kelan rinnalla ei ole pahitteeksi jos laitteessa on yhtään elektroniikkaa.

Itse laittaisin ennemmin mallin missä on ruuviliittimillä kovan virran johdot.
Esim Bosch 0332002156

Mikäli hinta on kynnyskysymys, niin toki halvempaa "kiinalaista" on saatavilla vaikka ja kuinka. Ebay.de ja vaikka "Batterietrennrelais" hakusanaksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.2.2015 14:30

Jos tila riittää eikä kärjet kestä ni kytke pari rinnakkain.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.2.2015 19:30

Onko tää kokemusperäisesti opittua tietoa? Äkkiseltään kuvittelisin että ne releet ei voi mitenkään kytkeytyä täsmälleen samaan aikaan päälle jolloin jommasta kummasta iskeytyy kuitenkin se täysi virta läpi. Toki se hetkelline ylivirta ei välttämättä heti riko sitä relettä, mutta tuleekohan pitemmän päälle kuitenkin niitä ongelmia?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.2.2015 20:06

Releiden kytkeminen rinnakkain tosiaan ei ole fiksua. Päävirtareleen tapauksessa se vielä olisi suht toimiva, kun rele vedetään päälle hyvissä ajoin ennen kuormaa. Mutta hölmöltä se silti kuulostaa päävirtareleenäkin. Toi edellä mainittu Boschin rele taisi kestää 250A hetkellistä virtaa, joten riitää periaatteessa henkilöauton startillekkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.2.2015 20:06

Vaikkei samaan aikaan kytkiskään niin hetkellinen virta saa olla huomattavasti suurempi kuin jatkuva, joten ei haittaa.

Puolijohteet kyllä vois hajota tommosesta kytkennästä.

Releiden kytkeminen rinnakkain tosiaan ei ole fiksua.
Mikäs siinä?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.2.2015 20:52

Kahdesta releestä haittana voisi olla se, että jos toinen kyrvähtää. Näennäisesti sitten kaikki kunnossa ja mitä se sitten aikaan saa? Hajottaa jotain? En tietä.

Mut joo, jos sellasen releen sais 20-30 eskon hintaan niin olis kiva. Mihin diodin tarvii? En todella osaa sanoa miten paljon mönkijässä on hienoa elektroniikkaa...

http://www.ebay.de/itm/TRENNRELAIS-KFZ- ... 53fbe39335

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.2.2015 21:15

Diodia yleensä käytetään poistamaan vääränsuuntainen jännite. Nettijuttujen mukaan ainakin autoa startattaessa voi sen laturista irrota aika hurjiakin voltteja sekä plus että miinusmerkkisinä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.2.2015 22:01

Arvot diodille?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.2.2015 23:12

Kahdesta releestä haittana voisi olla se, että jos toinen kyrvähtää. Näennäisesti sitten kaikki kunnossa ja mitä se sitten aikaan saa? Hajottaa jotain? En tietä.
Voihan se ykskin hajota :) Toinen rele voi vielä toimia sen verran että kotiin pääsee.

Usein releissä on diodi sisäänrakennettuna, kuten tuossa Boschin releessä. Toimii vähän kun ohitusventtiili ahtimella; päästää käämin virran kulkemaan kehää kun siltä syöttö katkaistaan.

RCpassat
-
Viestit: 15
Liittynyt: 31.3.2013 13:16

ViestiKirjoittaja RCpassat » 26.2.2015 11:17

Eikös riitäis jos kaikki muu paitsi startti virta kulkis releen kautta harvemmin ne sähköpalot alkaa startin luonta

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.3.2015 11:43

Toki voi jättää startin pois kytkennästä, mutta todella paljon helpompi laittaa rele maajohdon väliin. Akun maajohto on tässä tapauksessa kaikinpuolin otollisemmassa kohdassa.

Millaiset specsit tuollainen diodi vaatii?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.3.2015 13:48

Jaa että katkoisit maata? Tuo on vielä typerämpi idea kuin kahden releen rinnankytkentä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.3.2015 15:46

Diodiksi käy melkein mikä vaan. Siitä kulkee niin pienen ajan virta ettei ehdi lämmetäkään.

Jos ei mitään hienompaa elektroniikkaa laitteessa ole, niin voi jättää diodin poiskin. Sen tehtävä on "suodattaa" jännitepiikit pois.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 7.3.2015 17:05

Miksi ei maata voisi katkoa? Maapiuhaan kun normaalisti kaikki päävirtakytkimetkin liitetään esim työkoneissa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 7.3.2015 17:44

Auton runko jää siinä tapauksessa jännitteelliseksi (joskin henkilöautoissa on lähes kaikki sähkövimpaimet jonkun releen takana, joten järin suurta virtaa ei pitäisi pystyä kulkemaan vikatilanteessa)

Toimiihan kotonakin lamput jos katkoo nollaa, mutta kovin suositeltava tapa se ei ole. Sinne kun menee vaihtamaan lamppua ja ottaa kannasta kiinni niin keho onkin lähes 230v potentiaalissa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 7.3.2015 18:53

Ei siellä mitään virtaa vikatilanteessa pääse kulkemaan jos maakaapeli on "irti" akun ja rungon väliltä. Ensimmäisenähän se miinuskaapeli irroitetaan akkua irti otettaessakin.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 7.3.2015 20:47

On ihan sama missä potentiaalissa mikäkin on mitään ei tapahdu ennenkuin virtapiirin on suljettu... esim. linnut langoilla.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.3.2015 15:35

Tuo verkkosähköön (230/400V) vertaaminen ei tässä yhteydessä toimi mitenkään, ihan eri tilanne.
Tuo sähkötekniikka kannattaa opetella enneku hirveästi sitä alkaa "opettamaan" ;)
t. Alan ammattilainen :)


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa