VW Passat 3C/B6 ja Bi Xenonit

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

VW Passat 3C/B6 ja Bi Xenonit

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 7.1.2015 3:34

Tosiaan tuli tuossa mieleen kun kävin koeajaan tutun 3C volkkarin missä oli kääntyvät bixenonit kaarrevalojen lisäksi.

Onko ne bi xenonit aina tuota kääntyvää mallia näissä vai onko ne pelkästään 2008 vm, 3C passateissa?

Vuoden parin päästä vois miettiä 3C passatin ostoa missä on bi xenonit, sen takia haluaisinkin tietää että onko ne aina kääntyvät ( aivan uskomattoman hyvät ne kääntyvät ).

Esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=XMg9Ekk5lC4

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 7.1.2015 7:31

faijalla ainakin 2013 tai 2014 Passat, siinä kääntyvät xenon valot

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 7.1.2015 12:49

En ainakaan itse ole vielä törmännyt sellaiseen malliin missä ne ei olisi kääntyvät, joten vastaus lienee kyllä.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 7.1.2015 16:29

Ainakin vm.2006 passatissa on jo kääntyvät senonit

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 8.1.2015 12:26

Sitten kun ostat tuollaisen bi-xenoneilla olevan 3C:n niin jos ajat muuallakin kuin katuvalojen alla laita suosiolla lisävalot. On nimittäin auto ilman pitkiä!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.1.2015 12:49

Paska puhetta! Pitkät on hyvät jos ajovalot on vaan suunnattu oikein, omassa ne oli alkujaan liian alas ja kirosin itsekin pitkienvalojen surkeutta. Säädön jälkeen kantama on hyvä ja keila leveä, näkee hyvin sivusuunnassakin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.1.2015 13:21

Valotehoon vaikuttaa rajusti polttimon kuluneisuus ja laatu, sekä umpion (heijastinpinnan) kunto. Toiselle mahdollisesti kehnoihin halogeneihin tottuneelle jopa kuluneetkin perus bi-xenonit kääntyvällä heijastimella saattaa olla tosi hyvät, kun taas toisen käyttöön ne saattavat olla käyttökelvottoman surkeat. Henkilökohtainen mielipide on että 3C:n bixenonit ei kovin kummoset vakioballasteilla ja polttimoilla ole, modattuna kylläkin paljon paremmat. Yksiäkään hyviä kaukovaloja en ole projektoriumpiosta nähnyt jossa ei erillistä kaukovalopolttimoa ole, mutta kyllähän niillä toki ajelee... Jonkun mielestä ehkä hyvätkin. Mut kaikki ei olekaan valofriikkejä ja joillekin riittää vähempikin :)

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 8.1.2015 14:09

No mielestäni tuo bi-xenon nimitys on jo näiden valojen kanssa harhaanjohtava sillä autossahan on vain yhdet ja samat valonlähteet lyhkäsille ja pitkille ja olen kanssa sitä mieltä että ilman lisäpitkiä ovat aivan onnettomat. Ja kyllä, valot ovat oikein suunnatut. Lyhkäset ovat mielestäni ihan hyvät.
Esim. appiukon 2010vm Jetassa missä on omat heijastimet pitkille niin on aivan tolkuttoman paljon paremmat valot kuin tuossa omassa 2006 passatissa. Jetta ei mitään lisävaloja kaipaa, mutta passatti kyllä.

p0wer: minkälaista modaamista tarkoitat koskien noita passatin valoja?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.1.2015 15:24

Toisilla täytyy olla rekkavalot jotta tuntee itsensä suureksi ja mahtavaksi;-)

Mitä järkeä on laittaa autoon jotkut superpitkät millä näkee kilometrin päähän ja kun vaihtaa lyhyille tulee "black ou"t? Samaa tyhmyyttä kun sumareilla ajeleminen pimeällä. Hyvät pitkät on sellaiset millä näkee riittävän kauas, ja mikä on sitten riittävän kauas? Mielestäni se että on aikaa reakoida esteeseen ja saada auto pysähtymään ennen törmäystä.

Pysähtymismatkat:
120km/h kuiva kesäkeli noin 95m
100km/h luminen tienpinta noin 220m
80km/h jäinen tienpinta noin 190m

Eli jos auton ajovalot kantaa sen 200m on ne riittävät. En löytänyt 3C valokarttaa mutta eiköhän se aika lähellä tuota ole.

Omasta mielestäni kantavuutta vielä tärkemämpi on se kuinka leveän keilan valot antavat.
Tietenkin jos ajelee poronhoitoalueella missä ei muita liiku voi ajella jatkuvasti pitkät päällä, on asia eri.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 8.1.2015 15:44

Kyllähän ne varmaan sen 200m "kantaa" mutta mitä sieltä 200m päästä enää noilla valoilla erottaa on ihan eri asia. Itse ajelen paljon teillä missä ei muuta valaistusta ole ja totesin nuo valot sen verta heikoiksi että lisävaloa kaivataan. Ei mullakaan mitkään rekkavalot ole, pienet led-lisärit jotka riittävät vallan mainiosti. Varsinkin kun tiet ovat märkiä ja jos lunta ei ole niin ei passatin omat lyhdyt riitä. Jos on lumiset tien penkat niin silloin pärjää toki noillakin jollain tapaa.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 9.1.2015 8:34

Meillä on 3C:n keulassa NBB alpha 225 35W xenon-sarjalla. Näkee hyvin n.300m ja leveästi.
Mekin ajellaan paljon valaisemattomia tieosuuksia jossa liikkuu poroja ja hirviä niin on aika tärkeetä nähdä kunnolla.
Kuva valaistumisesta. Tuossa vähän näkyvyyttä haittaa tuo satava lumi, mutta joku käsitys. Tuossa kuvassa toisesssa lisärissä oleva ballasti "paska" niin antaa vain pienen sinisen pallukan valoa eli periaatteessa 1 lisärillä valaistu.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 14.1.2015 17:37

Itse oon hyvinkin riippuvaine hyvistä ajovaloista :D. Eipä mun mielestä ollut mitään moitittavaa tuossa tutun 3C ajovaloissa, näyttivät vallan mainiosti. Ballastit vaihdettu niihin joskus 2012 kohdalla kuulemma, muuten vain polttimot vaihdettu tarpeen tullessa...

Ja kyllä varmaan hankinkin sitten lisävalot mikäli oikeasti tarve tulee. Kunhan alkaisi tuo ledi tekniikka kehittyyn niin ostais mielummin pitkille ledit niin ei olisi niin pitkää syttymis aikaa pitkille :)

Ja tosiaan tällä hetkellä 3BG passatti halogeeni umpioilla missä lyhyillä että pitkillä 35w 6000k xenon muutossarjat. Paremmat ne on kuin alkuperäiset halogeenit :) Eihän ne tietysti lisävaloja voita millään, mutta ostin kun halvalla sain.

Kaverilla löytyy traktorin katolta näitä kaks kappaletta ja sanoi että vallan mainiot ainakin työkonekäytössä. Tiedä sitten minkälaiset nämä olisivat tiellä auton nokassa.

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le ... 010120080/

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 15.1.2015 13:47

Modasin T5 portteriin H4 umpioihin 3C:n linssiyksiköt ja kyllä niissä oli paikoillaan ne sivulle kääntö systeemit. Helppo tunnistaa sisemmista suojakromeista, joissa on ns. asteikko osoittamaan kääntymiskulmaa. Bi-xenon linssit nuo on. D1S poltin vain kankaalle ja D2S tilalle kunnon ballastilla, niin jopa näkyy. Tai no niiden museo H4 tekniikan tilalle mitä tahansa (paitsi kuplan 6v tyhjiöpoltin), niin paranee.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.1.2015 15:00

Ja kyllä varmaan hankinkin sitten lisävalot mikäli oikeasti tarve tulee. Kunhan alkaisi tuo ledi tekniikka kehittyyn niin ostais mielummin pitkille ledit niin ei olisi niin pitkää syttymis aikaa pitkille :)


Auton omista kaukovaloista saa tarvittaessa yleensä reilusti valoa, useasti perus lisävaloasennusta enemmän kun polttimo on vaan tehokas. Xenonit syttyy nopeasti kun osat valitsee oikein, mutta ei toki pärjää ledille ensimmäisillä parilla sekunnilla. Valoteho on kuitenkin jotain ihan muuta...

Ja tosiaan tällä hetkellä 3BG passatti halogeeni umpioilla missä lyhyillä että pitkillä 35w 6000k xenon muutossarjat. Paremmat ne on kuin alkuperäiset halogeenit :) Eihän ne tietysti lisävaloja voita millään, mutta ostin kun halvalla sain.


Hyvällä sarjalla orggis pitkät pesee perus-lisävalot kyllä helposti.

Kaverilla löytyy traktorin katolta näitä kaks kappaletta ja sanoi että vallan mainiot ainakin työkonekäytössä. Tiedä sitten minkälaiset nämä olisivat tiellä auton nokassa.

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le ... 010120080/


Samanlaiset kun traktorinkin nokalla. Leveyttä noilla saa mukavasti, mutta BG:n orggispitkillä saadaan kyllä hyvällä lampulla enemmän kantavuutta, ja ylipäätänsä valoa paljon enemmän.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 15.1.2015 17:18

Taitaa kyllä mennä ainakin apukuskin umpio autosta kokonaan vaihtoon.

Oli siellä sitten kaverin CnLightnin xenon poltin ja ballasti kiinni taikka ollon niin valoteho aivan uskomattoman surkea, sama homma pitkillä apukuskin puolella.

Kuskin puoleinen valo on huomattavasti tehokkaampi ja selvempi kuin tuo apukuskin puolen, en tiedä sitten mitä tuossa on tapahtunu kun siellä kuitenkin on polttimot aivan oikein kiinni, varmuuden vuoks tosiaan kävin kaverilla testaamassa sen muutossarjalla.

Niin ja pitkillä tuo kuskin puoleinen pitkien valojen keila on paljon pistemmäisempi kuin tuo apukuskin, otan kuvan jos saan napattua selvästi sen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.1.2015 19:04

Vanhoissa autoissa voi olla toisen puolen umpiokin vaihdettu ajan saatossa erilaiseen, umpion erot voi vahvistaa helpoiten vaihtamalla polttimoita ja ballasteja puolelta toiselle.

3BG:n umpioissa on tyypillistä että lähivalojen, projektoreiden heijastinpinta alkaa ajan kanssa ruostumaan ja linssin pintaan kertyy pölyä ja sitä kautta valoteho alkaa huononemaan merkittävästi, umpioiden tehollinen käyttöikä vaihtelee yleensä 150-300tkm välillä automallista ja käytöstä riippuen.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 15.1.2015 21:13

No juu onhan noilla jo 307tkm ajettu, ei ainakaa mainintaa että olis vaihdettu ja epäilen myöskin että ei oo vaihdettu koska jouduin auton ostaessa hioon umpiot kiiltäväksi.

http://imgur.com/Js4LwEI


Ylempi kuva ennen ( kameraan ei osunu niin hyvin kaikki kiven iskut jne ) ja alempi hiomisen jälkeen.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa