Ruoanlaitto

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

Ruoanlaitto

ViestiKirjoittaja OskuA » 29.9.2013 22:29

Virkistetäänpä keskustelualuetta näinkin arkisella asialla, joka on välttämätön elämämme kannalta. Vai onko? Ainahan sitä voi mikropizzoja lämmitellä, mutta onko se ruoanlaittoa? Kutsutaan sitä itsellekin tuttua harrastusta elimistön eliminaattorina.

Meidän taloudessa vallitsee nykyään kouluajoilta tuttu "ruokalukkari", eli suunnitellaan joka päivälle safkat niin ei tarvi päätä raapia mitä tekis ja mitä söis. Useimmiten menee kaksi päivää sama safka.

Tavoitteena on joka viikko opetella uusi resepti.

Tänään tuli värkättyä uunilohta mascarpone-pinaatti kastikkeella. Lisukkeena jauhosista perunoista tehtyä muusia. Hyvää oli ja emännällekin kelpas (vai pitäiskö sukupuolineutraalin nykymaailman mukaan sanoa 'hänelle'..).

Kuva

iPadilä soiva korvamato on venäläisen tyttötrio Serebron - Mi Mi Mi. Älä kuuntele. Mato tunkeutuu korvaan hyvin syvälle.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 30.9.2013 0:07

Kyllä ruoanlaittoa on, mutta ei todellakaan joka päivä. Aikataulut tuntuu olevan niin tiukilla että ei vain kerkeä tai jaksa aina tehdä. Tykkään kyllä kokkaamisesta kovastikkin. Variskin kuin harrastuksiin kuuluu myös chilien kasvatus.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 30.9.2013 9:37

Ensimmäisen paistinpannuni sain 13v lahjaksi vuonna 1987 ja sittemmin niitä on kulunut melkisen monta. Vastikään taas uuden ostin.
Aikoinaan huomasin, että veitsiin kannattaa todellakin panostaa, jos meinaa oikeasti jotain tehdä.
Lauantaina tein lohta Aura-juustolla, sekä valkosipuli-lohkoperunoita kermaisella kastikkeella. Nyt on hieman köyhemmät eväät, kun pari päivää vietän yksin. En viitsi nykyään aina pelkästään itselleni tehdä gourmeeta.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 30.9.2013 9:44

Mä voinkin Kosse tulla teille syömään, lohi aurajuustolla on mieletöntä. Koitas käyttää juustoja kermakastikkeessa. Mun 'bravuuri' on juustoinen pippuri kermakastike. Kaikki on ollut myytyjä kenelle sitä olen antanut. Täytyy vain pitää vahvoista mauista. Teen siitä reseptin joku päivä ja jaan täällä niin voitte koittaa. Lihojen kanssa todella hyvää, käy hyvin myös lohkoperunoille.

Se on totta että kiiruissaan ei meinaa keritä, mutta itse olen ottanut sille väkisin aikaa. Saa syödä kunnon ruokaa jokapäivä, eikä vaan jotain nopeasti värkättyjä makarooni-juusto-lihapullo kökköjä mitkä vaan turvottaa vatsaa suuren hiilarimäärän vuoksi, vaikka myönnettävä on että onhan se hyvää.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 30.9.2013 12:22

Iteki tuli tehtyä viime torstaina uunilohta, uuniperunoita sekä höyrytettyä parsakaalia. Kastikkeeksi kermaviiliä, johon Dijon-sinappia. Tuosta syötiin emännän kans pariin kertaan ja lohen jämät käytin lauantaina piirakkaan, johon pohjan tein voista, jauhoista, vedestä ja ripauksesta suolaa. Lohen lisäksi piirakkaan sipulia, parsakaalia, kermaa, kermaviiliä ja juustoraastetta. Tuo piirakka huuhdeltiin alas valkkarilla, jonka nimeä en muista. Yleensäkään en muista hyvien (enkä huonojen) viinien nimiä.

Kahden hengen taloudessa säästää tosiaan paljon aikaa ku ei tarvi joka päivä ruokaa tehdä. Keittoakin ku tekee 5 litran kattilan, niin eipä tarvi muuta ruokaa muutamaan päivään tehdäkään :)

Ruoassa meillä pyritään laadukkaaseen, monipuoliseen, terveelliseen. Pastoissa (lue: makaroneissa) tavallisten asemasta käytetään kokojyväisiä. Riisi korvataan useasti täysjyväohralla, jossa mm. kuitua on 3-4x enemmän.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 30.9.2013 15:41

Pistähän OskuA reseptiä tulemaan. Aina uusi maistuu. Useimmiten minä en omista tekeleistäni reseptiä vois kirjoittaa, kun katson ainekset ja määrät ihan vaan tunteella :D

Vaikka en aina teekkään itselleni edes lämmintä ruokaa, mitä tahansa en silti syö. Esim salaatteja tulee tehtyä höystettynä tonnikalalla, kanalla jne. Kyllä niilläkin nälkä siirtyy.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 30.9.2013 20:32

En mäkään yleensä omia ruokia tee resptien mukaan, lähinnä tosiaan tunteiden mukaan läimin tavaraa soosin joukkoon. Nyt aion mitoitella ruoka-aineet parhaan mukaan ja saada siitä täydellisen, mmmhhhh :D

Joskus kun laiskottaa niin salaatti on kohtalaisen nopea kasailla eri raaka-aineista ja terveellinen. Tosin se ei vatsaa pitkäksi aikaa täytyä, tai no, riippuu henkilöstä.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 4.10.2013 14:34

Ruoanlaitto on mukavaa, jos saa tehdä kaiken täysin yksin, hyvillä välineillä ja jos saa tehdä muutakin kuin ainaista jauhelihakastiketta ja spagettia (lapsiperherajoitukset). Kiva vääntää ruokaa, joka sitten ei kelpaakaan - not.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 4.10.2013 15:01

Ja nyt laitan pizzataikinan kohoamaan pitkästä aikaa :D

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 4.10.2013 15:19

EX-kokki ni tuleehan tuota laiteltua kaikenlaista.
Yleensä keep it simply.

Kuva

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 4.10.2013 17:07

Ja nyt laitan pizzataikinan kohoamaan pitkästä aikaa


Tulipa sopivasti puheeksi, juuri väänsin taikinan muutaman viikon tauon jälkeen. Keväällä tuli tehtyä melkeinpä viikottain pitsaa, täydellistä taikinaa ja paistotapaa metsästäessä. Muutaman asian olen uskoakseni oppinut, ottaen toki huomioon että nämä ovat makuasioita ja uuneissa on paljon eroa...:

- hiiva ei tarvitse lämpöä vaikka usein toisin sanotaan. Hitaalla kylmäkohotuksella (esim 1-2vrk jääkaapissa) saa huomattavasti paremman, ilmavamman ja rapeamman pohjan joka muistuttaa kotonakin tehtynä enemmän kunnollisessa kiviuunissa paistettua pitsaa.

- mitä kuumempi uuni sitä parempi. Itse paistan lätyn lämmitetyllä pellillä (pelti siis valmiiksi uunissa), 280 asteisen uunin pohjalla noin 5-7 minuuttia. eli siis ihan uunin lattialla. Tämä voi toki olla riskaabelia uunista riippuen ja pohja saattaa palaa, mutta omassa uunissa tämä toimii.

- kannattaa pysyä kaukana valmiiksi raastetuista "juuston kaltaisista" mössöistä. Ne ovat yleensä mauttomia ja niin täynnä jotain tärkkelystä, ettei tavara edes sula kunnolla. Itse raastettu voimakkaan makuinen juusto toimii omaan makuun parhaiten.

pakollinen kuva:

Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.10.2013 18:25

Mä luin jonkun ohjeen että kannattais esipaistaa pohjaa hetki ennen kun lättää kastikkeen, juuston ja täytteet. Onkos kukaan kokeillut?

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 4.10.2013 18:34

Pohjan voi tosiaan tehdä monella tapaa. Yleensä pizzan teko tulee mieleen niin, ettei ehdi kylmäkohottaa. Silti kohotan pohjan puolisen tuntia kulhossa, levitän paperille ja annan vielä siinä kohota vartin verran. Ja tietysti kuumaan uuniin. Näin saa melkoisen rapean pohjan.
Onko teillä tapana maustaa pohjataikina? Minä siihen ripsautan aina jotain. Jos ei muuta, niin tonnikalaa käyttäessä sen öljyt.

Ahvenfileetkin näyttäis pitkästä aikaa melko hyvälle. Pitänee lähteä jonkun katiskat tyhjentämään.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 4.10.2013 19:14

- kannattaa pysyä kaukana valmiiksi raastetuista "juuston kaltaisista" mössöistä. Ne ovat yleensä mauttomia ja niin täynnä jotain tärkkelystä, ettei tavara edes sula kunnolla.


Niimpä.

Pikaisella kuukletuksella Rainbow pizzaraaste sisältää 50% juustoa ja 48% juuston kaltaista kasvisrasvavalmistetta(!), loput E-koodeja.

Entäs pizzasuikaleet, jotkut vetää niitä täysin kinkkusuikaleina. Mutta ei kannata olla yllättynyt, kun pääraaka-aine onkin "siipikarjaa" (ei ole eroteltu kanoja, broilereita, kalkkunoita). Lihapitoisuus alimmillaan 34%. Pikkusen yli 50% näyttäs oleen keskiarvo, kun mukaan lasketaan lihaan verrattavat valmistusaineet (suolet, nahka, jne..) niin saattaa lihapitoisuus nousta jopa 65%:iin.

Bon Appetit!

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 4.10.2013 19:40

Mulla on ruuan laitto huki yleensä pe ja la iltana, ku ollaan kotona, arkisin emäntä hoitaa ruuat.

Perjantai on ( jos en ole töissä iltavuorossa) pyhitetty punaiselle lihalle ja punaviinille.
Lihat käyn yleensä ostamassa (sisältää piilomainontaa) Akselinpojasta, liha on lähitiloilta eikä mitään vakuumipakattua sitäsuntätä.
Lihoissa on eroja, kannattaa kokeille joskus sitä hiukan kalliimpaa vaikka kauppahallin lihatiskiä.


Lauantai on sit valkeanlihan tai kalan ja valkoviinin päivä.
Jotain itse marinoituja broilerin sisäfileitä yms. tullu paisteltua ja kalasta tullu enemmänkin väsättyä vaikka mitä.
Kuha on hyvää paistettuna korppukuorutuksen ja muusin kanssa, suolaa ja mausteita tietty oman maun mukaan.

Viini suosituksia en rupea tähän laittamaan, mutta leppisvalkkaria ei enää saa :(

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.10.2013 19:41

Onko teillä tapana maustaa pohjataikina? Minä siihen ripsautan aina jotain. Jos ei muuta, niin tonnikalaa käyttäessä sen öljyt.
Kerran vahingossa laitettiin taikinaan normi oliiviöljyn sijaan sitruunaoliiviöljyä. Oltiin kolmistaan kaverin luona tekemässä ja isäntä ite meni leivinuuniin lisäämään puita tai jotain. Toisen kaverin kanssa sit katottiin että tossa lukee "olivo olio" tjsp. ja luirautettiin siitä.

Tuli vähän erikoista. Ei pahaa, mutta erikoista :)

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 4.10.2013 20:50

Paraikaa tekemässä tortilloja. Perus perjantai-koti-leffailta. Sisällöksi seuraavanlainen soosi:

- Jauhelihaa
- Musta Pekka kermaa
- Sipulia (ensin kuullotettuna)
- Mustapippuria
- Chilijauhetta
- Kermajuustoa

Aika styrkkaa soosia tortun sisään, mutta kelpaa vierasväellekin. Lisukkeeksi kastikkeen kera ihan perus vihannesta ja sen sellasta:

- Jäävuorisalaattia
- Tomaattia
- Ananasta
- Sipulia
- Sopivaa litkua joukkoon, jotain Blå Bandia tai Hellmansia tms.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 8.10.2013 17:07

Just pistin sämpylät uuniin. En ole tehnyt sämpylöitä yläasteen jälkeen (=yli 10 vuotta) joten saa nähdä mitä tulee :)

Seuraavaksi sitten kunnon pihvien kimppuun, jääkaapissa on jo "Big Mac Copy kastike" maustumassa. Lisäksi löytyy tietysti suolakurkkua, tomaattia, salaattia, cheddaria...

Kaveriksi itse tehdyt ranskikset..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.10.2013 17:57

Teetkö ransut rasvakeittimellä vai ilman? Jos ilman, niin mitenkäs ne onnistuu että tulee hyviä?

Oon vähän ajatellu että koittais tehdä niinkuin paahdettuja (?) lohkoperunoita uunissa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 8.10.2013 18:12

Itse olen ainakin saanut hyviä itse tehdyistä raneista ihan siten, että kattilaan öljy ja ranskalaiset sitten sinne kiehumaan.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 8.10.2013 18:43

Samalla tavalla kun munkkeja paistais. Kattilaan tosiaan rasvaa ja kasvaa niitä sinne jonkun lävikön kanssa.

Tein just pinaattilettuja. Mokomat kypsyy saamarin hitaasti. Hyvää tuli mutta sain päänsärkyä niiden paistosta kun meni kamalasti aikaa.

Onko kellään mitään hyvää sinappi tai majoreseptiä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.10.2013 19:02

Joo, ton pannussa käristämisen tiesinkin. Aattelin että onnistuisko ilman tota rasvan kanssa läträämistä?

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 8.10.2013 19:12

Lohkoperunoita olen tehnyt niin, että olen, yllätäen, lohkonut perunat ja pistänyt johonkin astiaan, öljy ja mausteita sekaan, pyöräytys ja jääkaappiin maustumaan. Mieluiten seuraavaan päivään. Sit vaan uuniin ja muut herkut kaveriksi.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 8.10.2013 19:13

Itse en ala rasvassa käristämään vaan ihan uunissa teen. Mitään tarkkoja määriä mausteille / öljylle en osaa sanoa, parhaiten pääsee kärrylle testaamalla itse :)

Ensin perunat (kuorineen) melko ohuiksi ranskissiivuiksi. Pistän ne kulhoon ja lorautan öljyä päälle. Sitten haluamat mausteet perään, kansi päälle ja kunnollinen ravistus niin että mausteet ja öljyt sekoittuvat kunnolla.

Uuni 225C ja keskitasolle. Jälleen kerran, minuuttimääriä en osaa sanoa, vaan oppii itse seuraamalla missä vaiheessa alkaa peruna pehmenemään sopivast. Sitten lisää höökiä uuniin eli 250C ja nostetaan ranskikset melko ylös. Sitten tarkkaillaan milloin pinta alkaa muuttumaan rapsakaksi. Pitää vaan olla tarkkana ettei kärähdä.

Itse käytän mausteina paprikaa, mustapippuria, suolaa, cayennea ja timjamia. Lisäksi melko reippaasti korppujauhoa mukaan, se tuo myös hieman rapeutta / väriä ranskiksiin. Pitäisi jossain vaiheessa hieman vielä viritellä reseptiä ja lisätä esim. sipuli / valkosipulijauhetta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.10.2013 19:28

Mä teen lohkoperunat siten että ensin potut kuorineen palasiksi, sitten keitetään vähäsen, öljytään ja mausteet pinnalle.

Sitten sopivaksi aikaa sopivaan lämpöön uuniin. En muista mitä lämpöä oon käyttäny kun on jo niin kauan aikaa, mutta kyllä se jossain 200 paikkeilla oli.

Tuota Pablon ohjetta pitääkin seuraavaksi kokeilla.

Pahus kun tässä tuleekin nälkä...

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 8.10.2013 20:04

Tuli tehtyä pitkästä aikaa kalakeittoa.
Kuorin 3 isohkoa porkkanaa, pistin paloiksi kiehuvaan, vähään veteen. Sitten kuorin 3 isohkoa perunaa, paloiksi ja porkkanoiden joukkoon. Iso kukkakaali paloiksi ja porkkanoiden ja perunoiden sekaan. Tässä vaiheessa maustoin suolalla ja pippurilla. Sitte lohifileestä nahka pois ja file reilun kokoisiksi kuutioiksi. Samalla pilkoin sipulin ja purjon. Kattilaan lisäsin purkillisen maitoa ja kuumennus liki kiehuvaksi. Sitte lohipalat ja sipulit kattilaan. Kun alkoi kuplimaan, niin kolme-neljä minuuttia, kun lohi just ja just läpi kypsä niin pöytään. Keiton kanssa Rainbow:n (=Linkosuon) varrasleipää.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 9.4.2014 20:18

Puoli vuotta vanha topikki, mutta jospa tänne tulisi noston myötä kokeiltavia reseptejä ;)

Tässä kuva tämän päiväisestä illallisesta:

Kuva

Itse tehdyt sämpylät+pihvit. Juustoa molempien pihvien päälle, tomaattisiivut, punasipulia, suolakurkkua, salaattia, hieman ketsuppia sekä Auran paprika-majoneesia. Ja oli muuten hyvää :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.4.2014 20:58

Tuossa oma burgeri. Kaupan sämpylä, oma pihvi, sipulia, suolakurkkua, cheddaria, tomaattia, chiliketsaa, majoneesia ja olikohan jotain muutakin.

Sitten olen hieronut pizzantekotaitojani. Yllättävän hyvin sekin kotiuunissa onnistuu kun vähän harjoittelee. Ennen ja jälkeen uunin. Tota visuaalista puolta pitää vielä hieroa :)

On myös kokeiltu hevosen paistijauharia. Kyllä siinä omanlaisensa maku on ja todella vähärasvaista, kuten valkoisen puutteestakin näkee. 6,9 € kilo.

Viimeisenä uunimunakas kasviksilla. Todella helpp; kaikki sekaisin ja uuniin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.4.2014 20:59

Itse hampparipihvit tekaissu tällä ohjeella. Aiemmin tuli tehtyä aivan liian monimutkaisesti, tossa itselle hyvin maistuva ohje.
Siihen vielä leipoa sämpylät (vaihtoehtoisesti kaupan isot hampurilaissämpylä), ne parilan kautta rapeammaksi.

Väliin cheddar, salaatti, majoneesi, ketsuppi, punasipuli, tomaatti ja aurajuusto.

Juomaksi kylmä maito tai kokis.

Mahtava krapulaeväs.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.4.2014 21:01

Mä teen pihvit ihan pelkästä paistijauharista. Pannulla maustan pikkusen mustapippurilla. Niista tulee vähän sellasia kovahkoja, mutta ei mitenkään huonolla tavalla.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 10.4.2014 9:15

Painonpudotustalkoot menossa, niin ei kauheasti ole minun tarvinnut ruokaa tehdä. Mitä nyt lapsille.
Yksi uusi respeti silti löytyy:
Tonnikalalasalaatti a la Mikko
- Purkki tonnikalaa
- Salaattijuusto
- Pippuria myllystä
Sekoita ja nauti.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa