Pyöräily - Yleistä löpinää

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

Pyöräily - Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja OskuA » 23.8.2013 11:39

Ei löytynyt tälle harrastukselle haulla omaa aihetta joten aloitetaanpa. Itse olen ollut aina perus polkupyöräilijä, sillä 10v vanhalla maastopyörällä tai suulista revityllä mummiksella.

No, nyt päätin aloittaa pyöräilyharrastuksen enemmän tosissani ja alkaa trickkaileen/stunttailemaan/katuterrorisoimaan, vai miksi sitä pelleilyä nyt sanotaankaan. Kokemusta löytyy hommasta moottoroidulla kaksipyöräisellä, meni wheeliet, endo, ympyrät, 12'c clockit sun muut härdellit. Nyt on kulunut neljä vuotta vatsaa kasvatellessa. Taidotkin ruostuneet siinä samalla ja kuntoilu on lähinnä ollut saliurheilua joka ei sinänsä kestävyyskuntoa paranna.

Menin sitten ja ostin Focus Black Forest 5.0, ostin myös lyhyemmän stemmin sopivalla astekulmalla ja uuden kevyemmän (tosi tärkeetä 50gr) ohjaustangon 20mm nousulla.

Kypärä on vielä ostamatta ja olisi tyhmää jättää se tilanne niin, jotenka tänään täytyy mennä ostamaan kaupasta kunnollinen kuori suojaamaan aivokeskusta.

Onko täällä pyöräilijöitä? Jos saman tyylisuuntauksen harrastelijoita löytyy niin voisi mennä yhdessä jonnekin cooliin paikkaan fillarit mukana.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 23.8.2013 22:43

Oiskohan joku fillarifoorumi parempi paikka etsiä ystäviä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.8.2013 23:42

Pakko kertoa tänne kun yks naamatuttu leuhotti jarrupalojaan.

Ite oon ajatellu että ei niillä paloilla oo paljoa väliä putkikamelien nopeuksissa, mutta tää heeba oikeesti on ihan suu vaahdossa kun se nyt sai jotkut hyvät palat maastopyöräänsä.

Käski oikeen testaamaan talon pihassa ja kyllä niissä on oikeasti eroja! Pieni hipaisu ja heti ottaa, kun toisella akselilla pitää kahvaa oikeen puristaa. Takana siis jotkut halpikset.

En tiedä mitkä oli ne hi-tek -palat, mutta voi kysyä jos joku haluaa. Jotain 14 € sano maksaneensa.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 24.8.2013 11:42

DH käytössä jarrupaloilla alkaa olla melkoinen merkitys. Samoin Freeride tyyppisessä sekoilussa. Kuten huomasit on niissä eroja. Dh käytössä alkaa levy käydä kuumempana kuin monella autossa ikänä. Ittellä tollasessa freeride tyyppisessä ajossa lapissa jopa nesteet lämmenneet ihan todella tuntuvasti. Pro kuskit ei tetty jarruihin paljon koske, tuo erottaa mut juuri niistä ;)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 24.8.2013 11:45

Itse harrastan vain työmatkapyöräilyä. Paras väline tähän mennessä minkä olen hommannu on pyöräilyalushousut. Ei voisi uskoa miten elämää helpottaa pieni pehmuste oikeassa paikassa :)

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 24.8.2013 20:51

Ihan vakiojarrukamoilla on tuota alamäkeä ajettu useampia vuosia. Periaatteessa kaikki kunnossa olevat hydrauliset levyt kyllä pysäyttää varmana.

Jos levyt kuumiaa niin, että nesteet kiehuu niin jossakin vikaa. Laahaako palat? Tai sitten pitää opetella vetään jarrut auki.

Tosin Åren viikko kyllä söi palat aika finaaliin vaikka vauhtia koitettiin pitää. Mutta ei ole tarvetta millekään erikoispaloille ollut. Jarrujen tuntuma ja säädettävyys omille sormille on tärkeämpää, etenkin kun alla liukas alusta, muta, juuria tai kiviä

Hyviä palstoja fillareille on esim. Yksvaihde.net tai custom psycles jos rakentelusta tykkää, mikä näyttää olevan nouseva trendi Suomessakin.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 24.8.2013 21:31

Jos nyt ihan asiallisesti kirjotan, niin kai tän mun puuhan voi harrastamiseks laskea. Tässä parin vuoden tapahtumat..

Ekaks ostin kombi maxin tilalle tän: http://paasio.com/fillarit/felt_q520.jpg Felt Q520

Sit halusin asfaltilla kovaa ni ostin tän feltin kaveriksi http://paasio.com/fillarit/kona_paddywagon.jpg Kona PaddyWagon

Sit ostin leikkikaluks tän: http://paasio.com/fillarit/spessu_p2.jpg Specialized p.2

Sit halusin nestejarrut ni myin q520 ostin tän: http://paasio.com/fillarit/felt_q620.jpg Felt Q620

Sit myin p.2 ja ostin tän http://paasio.com/fillarit/spessu_p1.jpg Speciallzed p.1

Sit myin kaikki muut fillarit pois, kyllästyin markettipyöriin ja kasasin alusta alkaen omanlaisen http://paasio.com/fillarit/fatty.jpg On-One Fatty

Tuolla läskillä nyt tulee sitte ajettua kaikki ajot. Seuraavaks siittä tarvis porata vanteista 200g alumiinia pois per kiekko, vaihtaa keveemmät sisäkumit. (300g pois per kumi) .. Ja vähän hiilikuitupalikkaa valumiinin tilalle että kevenis vielä..
Viimeksi muokannut slate, 24.8.2013 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.8.2013 21:43

Tossahan on isommat jarrut kuin kakkiksessa=)! - Härre gyyd...:)

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 24.8.2013 21:52

haha, on kakkikses sentää 34mm isommat. :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 24.8.2013 22:01

Itsekin luulin keväällä aloittavani pyöräilyharrastuksen. Työpaikalla osallistuttiin kilometrikisaan (www.kilometrikisa.fi) ja sen innoittamana päätin ostaa uuden (käytetyn) fillarin hyvin 20 vuotta palvelleen Tunturi Marcellon tilalle. Ostin siis käytetyn Focus Mares cyclocrossarin. Klossikengät ja oikein kypäräkin ekaa kertaa elämässä.

Vaan kovin on vähiin ajelut jäänyt, työmatkaa ja kesäloman jälkeen ei oikein sitäkään. Taitaa 250km olla koko kesältä kasassa...

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 24.8.2013 22:09

Mutta onko kakkiksen levyt jäähdytetyt?

Kannattaa jättää noi hikipyörät vaan kauppaan ja kaltevalle pinnalle. Johan alkaa tulla kilometrejä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.8.2013 22:37

Tuli kesällä toki itsekin ostettua fillari. Keskustassa fillarointi on ns. perseestä, mut mukava tolla seikkailla jossain lähinurkissa.

Kuva

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 24.8.2013 23:06

^terassipyörä :)

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 25.8.2013 1:44

Noniiiiiiin onhan täältä pyöräilijöitä löytynyt :) Aloiteltiin tänään veljenpojan (16v) kanssa rakentelemaan n. 20v vanhaa Nishiki Country Sportia. Tarkoitus käyttää orkkis jarruja ja vaihteita (Shimano Deore LX), runko jää myös kuluneeksi Retro rungoksi. Vanteiksi tulee kunnon maantiekiekot, sarviksi perus käyräsarvet 25,4mm niitä saa jo hiukan ettiä, jostain vanhasta Japsifillarista.

Voi olla kirjoirusvirheitä alla 0,5l Jägeriä flunssaa parantamassa :D

Pitäis kunnostella myös yks vanha jopo. Kui mä näihi fillareihin oon näin hurahtanu, Passatti vallan unohtunu (tekee mieli A4 8K) :/

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.8.2013 17:31

tulihan tuota nuorempana harrastettua ihan kilpaa xc:tä. kymmenen vuoden tauon jälkeen vanha fillari alkais taas oleen iskussa ja yks 30km testilenkkiki tullu käytyä pyörähtämässä. vieläkö sais pääharrastukselta, työltä ja perheeltä nipistettyä sen verta aikaa että pääsis käymään kunnolla lenkkejä.
tosin näyttihän tuo viime kerrallaki että jotain on jääny selkärankaan poluilla ajosta. joskin pää vielä vähän pistää vastaan.

kalustona siis vuodelta -02 kona caldera päivitettynä uudella keulalla, navoilla, takapakalla ja ketjuilla. ja muutenki perus huolloilla mentynä. pitäis vielä tilailla uudet vaihtajat niin sais loputki väljyydet pois

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 28.8.2013 18:38

^itellä sama tilanne, kalustona maastoon cannarin F900 muistaakseni -99 ja pari vuotta vanhempi olmon runkoon kasailtu maantie fillari. Viimeset kunnon xc kisat muistaakseni tuli ajettua -00 vuonna. Nyt on (taas) ketjut ja rattaat uusittu, sekä ohjaustangon olen tämän kuvan jälkeen vaihtanut pikkasen "rennompaan" malliin. Keväällä ajelin 13km/suunta työmatkat tuolla maantiefillarilla mutta kesän lomat sun muut menot tuli sotkemaan senkin homman. Muuten epäsäännöllisesti olen käyny nyt maasto lenkkejä ajelemassa, aikaa täytys löytää lisää...

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 29.8.2013 10:25

Itellä menee MTB:llä 14km työmatkat + muuta ajoa vähintään se 5-6km. Eli n. 20km/päivä + harrasteluajot. Niitä kertyy viikossa ~60-80km eli n. 130-150km viikko. Kyl sillä pitäis jo alkaa läskit karista. Viikon keskinopeus ollut 18.4km/h fillariohjelman mukaan. Aina ei muista vaan laittaa päälle.

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 15.9.2013 12:52

Maastossa on tullut ajettua enemmän ja nykyään vähemmän saksalaisella Bionicon Edisonilla. Hiukan harvinaisempi merkki... Ja en ihmettele, on vähän pyörämaailman country. Outoja ratkaisuja mutta toimii. Hetken aikaa oli freeride/park pyöräilen jolla tulo kurvailtua jopa Åressa asti.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 15.9.2013 14:28

Tarkoitus osallistua Tour de Pori pyörätapahtumaan 5.10. Maastoajoa 50-80km Noormarkku-Lassila välissä, metsäautoteitä ja haastavampiakin rasteja jonkin verran. Kukaan lähiseudulla asuva tulossa? Jos ei suunnitelmissa niin suosittelen :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2013 14:33

Onkos porukka huomannut ketjurasvoissa mitään kummempia eroja? Ite oon tän kesän suihkinut CRC:n aseöljyä kun ei muutakaan ole ollut käsillä ja tuntuu että kuivuisi aika nopeasti.

Haenko siis oikeata ketjurasvaa ja/tai mitäs suosittelette?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 15.9.2013 20:35

En tiedä onko rasvoissa muuta eroa muutakuin, että osa tahmaa enemmän ja näin kaikki törky tarttuu ketjuun josta seuraa vaihdepakkojen ennenaikainen kuluminen. Hulluimmat käyttävät jonkin sortin vahoja joita pitää laittaa vissiin joka lenkille, itsellä käytössä pöyräliikkeestä pyörän kanssa samaan aikaan ostettu rasva.. Tosin pyörä pöllittiin viikon alussa joten ei tarvi rasvailla.. PRKL

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 15.9.2013 21:25

WD40.. Mielummin ohutta vähän useemmin ku paksua harvemmin niin ei kerry paskaa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 15.9.2013 22:41

Ketjujen, rattaiden ja vaihtajien pesu Bilthamberin Surfex HD:lla tai Würthin Pinelinella tai muulla vahvalla vesiliukosella liukkarilla. Antaa sen jälkeen kuivua ja ketjuvahaa päälle, se on sellasta vahamaista/kiinteämpää rasvaa. Kevyet suihkasut sitä ja vaihtajien liikkuvien osien rasvaus samalla aineella. Ei saa käyttää paljoa, muuten alkaa keräämään paskaa. Rattaatkin pysyy paremmassa kunnossa ja ketjut jos niitä välillä oikeaoppisesti huoltaa eikä aina vaan lisää rasvaa kaiken lian ja paskan päälle.

slate: WD40 on ohkaista ja "kuivaa" sekä liuottaa vanhoja rasvoja kuivaten ketjua. Saa ihan OK:sti saa vanhat ruttuset ketjut pyörii mutta parempi pestä ja laittaa kunnon aineet.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 15.9.2013 23:30

Muut rasvat? Tarkotus on suihkasta riittävän usein sitä weedeetä, jolloin ketjuissa ja rattaissa on kokoajan suojaava kerros. Kuiva joo, poistaa veden.. En näe kovin huonona.

Jos meinaat että poistaa muut rasvat niin joo, älkää vaan laakereihin ruiskiko.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2013 23:32

Hyvä kuulla. Aiempi kokemus on n. 750 cc moottoripyörästä ja se oli oikeasti ihan siirappia mitä sen ketjuun laitettiin.

Oon jo pessy vanhat mämmit pois tolla pinelinellä ja painepesurilla.

Jos jotain ihan konkreettisia esimerkkejä saisi hyvistä ketjurasvoista? Eikä mitään über-hintaisia hifistelyjä, vaan tälläiselle satunnaiselle pyöräilijälle...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 16.9.2013 17:19

käyä kysymässä ihan urheiluliikkeestä ketjurasvaa. ei ole über-hintaista

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2013 17:25

Lähin pyörähuolto on 200 metrin päässä ja helpompi täällä foorumilla kotona mukavasti istuessa kysellä :)

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 16.9.2013 18:49

Tfää eli teflonia ketjuihin, noin ykkösvaihtoehtona. Motorexin wetlube toimii kanssa.

Wd 40 kuivaa paikat, en suosittele irroitusöljyjä pyöriin.

Pesuun riittää noilla aineilla lämmin vesi plus autopesuaine ja harja. Liuottimet vetää maalipinnat mataksi.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 16.9.2013 22:37

Pineline toimii maalipinnallakin. Vähän hellävaraisempi, mutta kuitenkin tehokas. Millään raskaankaluston mömmöillä en menis koskee.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa