Puulattian hionta ja lakkaus

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

Puulattian hionta ja lakkaus

ViestiKirjoittaja Piedro » 3.4.2012 21:20

Olisi edessä pieni urakka, noin 30-40 neliön lautalattian hionta. Lattia-ala on samaa tilaa, siis ei ole erillisä huoneita, mielessäni käväisi jos lattian hioisi lautashiomakoneella ja seinän varret pienemmällä käsihiomakoneella. Lattia on noin 2v vanha ja siinä on venelakka pinnassa ja tullaan myös lakkaamaan venelakalla. Ennen en ole hionut lattioita ja siksipä kysynkin jos jollain on kokemusta/tietoa mitä pitää ottaa huomioon urakassa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.4.2012 22:37

Alalla oleva kaveri aikanaan mua varoitti että kone ei saa hetkeäkään jauhaa paikallaan. Pitää käynnistyksessä ja sammutuksessa olla liikkeessä. Muuten heti jää pykälä. Ja sen lattia oli tiikkiä.

Sitten lakkauksessa päähine päähän koska lyhytkin hius lakassa näkyy ja tuntuu. Ja viissiin kannattaa olla kalsaritkin jalassa, you know :D

Itsekin kiinnostaisi kuulla käytännön kokemuksia kun harkitsen hiomisen ja uusinnan välissä itsekin. Oma kämppä tosin on paljon moniulotteisempi muodoltaan joka tarkoittaa paljon nurkkia...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 3.4.2012 22:56

Itsellä ei ole kokemusta, mutta meillä kahden huoneen kovalevyjen alta paljastunut koskematon lautalattia hiottiin ja lakattiin sopuhintaan ihan oikean tekijän toimesta, kun itse ei viitsinyt/kerennyt/uskaltanut, kun piti tää muukin talo saada asumiskuntoiseksi. Kannattaa tiedustella hinnat ja miettiä omalle työlle, hermoille ja ajalle hintaa. Ihan vinkkinä. ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.4.2012 23:10

Meillä viime keväänä koivuparketti hiottiin ja lakattiin ammattilaisen toimesta. 35 neliön hiomisessa oli noin kahden päivän homma ja aineineen maksoi noin tonnin, josta sai töiden osalta kotitalousvähennyksen.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.4.2012 23:18

Alalla oleva kaveri aikanaan mua varoitti että kone ei saa hetkeäkään jauhaa paikallaan. Pitää käynnistyksessä ja sammutuksessa olla liikkeessä.

Siis tämä koskee nauhahiomakonetta. Tosin ei käynnistyksessä ja sammutuksessa, vaan aina kun nauhan laskee lattiaan. Eli siis konehan voi olla käynnissä vaikka et liikutakaan, kunhan nauha on ylhäällä. Mutta aina, siis ihan aina, kun nauha on lattiassa niin kone liikkuu. Eli lähdetään työntämään, lasketaan nauha, ja kun pysähdytään niin nostetaan ensin nauha lattiasta ja sitten vasta pysähdys.
Noilla nauhakoneilla riittää, että vähän esim. johonkin nurkkaan töksähtää niin heti on monttu lattiassa. Muutama sekuntti paikallaan niin se lattia on pilalla. Kaivaa niin syvän montun, että ei enää oikein hiomalla saa pois.

Pari lattiaa olen hionut ja lakannut aikoinaan ihan töiden puolesta, enkä enää itse tee. Ei ainakaan mun mielestä tullut riittävän hyvää.
Itse tein ammattimiehen ohjeiden mukaan. En nyt muista enää tarkkaan oliko niin, että ensin parilla eri paperilla ristiin ja sitten parilla paperilla suoraan lautojen mukaan. Luonnollisestikin karkeammasta hienompaan. Ja lakkauksen välissä välihionta pyörivällä koneella sellasella hioma verkolla.
Ennen lakkausta vielä uudella terävällä lastalla työntelin pinnan läpi, jotta ihan viimesetkin karvat lähtis pois. Ei mun mielestä mitään sille tapahtunut, mutta kuulemma ihan vanhan liiton konsti. Mene ja tiedä.
Mutta...
Jos haluat välttävän, tee itse.
Jos haluat oikeasti hyvän, teetä ammattilaisella. Toi lattian hionta ja lakkaus ei ole niitä kärkipään teeseitse-hommia. Vaatii ihan oikesti taitoa, että tulee hyvä. Varmaan jotain 20-25€ neliö ottaa ammattimies

Tai sitten on se vaihtoehto, että teet ensin itse, ja sen jälkeen otat ammattimiehen joka mahdollisesti vielä veloittaa normi taksaa enemmän korjaillessaan niitä tuhoja...

Lattia on noin 2v vanha

MIten kaksi vuotta vanha lattia on jo hionta kunnossa?
Viimeksi muokannut Eemeli, 3.4.2012 23:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.4.2012 23:26

Ymmärsin että jonkinlainen laikkakone kaverilla oli pääasiassa käytössä kun muistan sen esitelleen helvetin karheita laikkoja jotka ei enää purreet tiikkiin. Semmoisia reikäleivän näköisiä. Tämä tietysti kovasti ihmetytti asiasta tietämätöntä, vaikka niissä oli silmin nähtäviä "kiviä" vai mitä ne nyt sitten ovatkaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.4.2012 23:38

No tällastaei kyllä paljoa liikeessä vasta käynnistellä, kun se vasta käynnistäessä on mahdollista saada liikkeelle.

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 3.4.2012 23:41

Lainaus:
Lattia on noin 2v vanha


MIten kaksi vuotta vanha lattia on jo hionta kunnossa?


Esimerkiksi kolme koiraa, niiden mukana kulkema hiekka, huonekalujen liikkuminen ja mattojen vähyys saa sellaisen yhtälön, että naarmuja tulee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2012 0:13

No tällasta ei kyllä paljoa liikeessä vasta käynnistellä, kun se vasta käynnistäessä on mahdollista saada liikkeelle.
Se kyllä kuulemani mukaan vaatii jonkin verran voimaa että liikahtaa ilman hiontamoottoria, vai mikä se on. Mutta tosiaan kuulopuheilla tässä kirjoittelen. Omahan on lattiasi :)

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 4.4.2012 6:40

Tilanne on se että ollaan muuttamassa vuokra-asunnosta omaan ja vuokranantaja oli rahaa vailla lattiasta koska siinä on kahden koiran kynnen jäljet. Oltiin sitten sitä mieltä että mieluummin hiotaan itse lattia kuntoon koska suvusta/tuttava piiristä löytyy rakennusalan ihmisiä joidenka apua ja tietoa voisi hyödyntää. Itsekkin olen rak.alalla (putkimies) Lattia ei ollut uutenakaan todellakaan priima joten saa nyt se välttävä putkimiehen jälki kelvata. Kiitos vinkkejä kertoneille.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.4.2012 10:50

Mikäli suvusta/tuttava piiristä löytyy henkilö joka on joskus lattioita hionut, niin suosittelen ehdottomasti pyytämään kaveriksi. Itse ainakin olisin kaivannut ihan kädestä pitäen näyttämistä, eikä vain suullisia ohjeita puhelimessa.
Kyllä sä nyt siitä varmaan ihan kelvollisen saat kunhan vehkeet ja neuvonta on kunnossa.
Koneen kun vuokraa, niin pitäisi jo vuokraamosta saada ihan hyvät perusohjeet koneen käyttämiseen.
Itse huomasin ainakin sen, että kun omasta mielestä hiontajälki oli jo ihan hyvä, niin kerran olisi vielä voinut vetästä... Se lakkaus kun tahtoo tuoda sitä pinnasta esille kaiken epämääräisyyden. Varsinkin siinä minkä viimeksi tein, kun lattiaan tuli melkein mustaksi sävytetty lakka. Joka helvetin pienikin lattiaan jäänyt hiontajälki tuli näkyviin. Eteisen jouduin sitten kokonaan hiomaan ja lakkaamaan uudelleen... Oppia ikä kaikki, nyt osaisin varmaan tehdä jo paljon paremmin, mutta en tee...

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 4.4.2012 20:40

Mä oon noita pulpetin kansia hionu ja lakannu n. 400 kpl ja 4 höyläpenkkiä kahteen kertaan tehny. Itellä tuli mieleen että jos venelakalla on tehty niin mites ois tollanen osittainen hionta ja paikka lakkaus? Vain onko koko lattia karmeassa kunnossa?

edittiä vielä... Muistelin vaan sen verran, että pulpetin kannessa jos oli kunnon tehdaslakka päällä, niin paikkalakkaus teki ikävät läikät kanteen, mutta kokonaan hiottuna tuli oikein jees.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 4.4.2012 22:08

Jos jäljet on lakassa eikä puussa, niin melkein harkitsisin itse sitä, että kevyesti hienolla paperilla pinta sileäksi, ei puulle asti. Ohuita lakkakerroksia useampi parin paksun sijaan. Tällaisen ohjeistuksen me saimme tähän meidän parkettilattiaan, kun hoito- ja tulevaisuuden remonttiohjeita kyselimme.

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 6.4.2012 8:52

Jos aiot hioa puuhun asti, niin aina kun vaihtaa paperia karkeammasta hienompaan kannattaa erittäin huolella imuroida välillä, ettei sinne vaan jää ainuttakaan sirua siitä karkeammasta paperista joukkoon pyörimään.
Itselläni ilmeisesti oli jäänyt, ja vasta kun laitoin vahan (lattiani siis on vahattu eikä lakattu) tulivat nuo naarmut näkyviin. Harmitti aluksi kuin sitä pientä kuuluisaa oravaa.
Enää ei, kun joku mimmi on joskus ilmeisesti tanssinut tuolla lattialla korkkareilla joissa on ollut naulat näkyvissä koroissa, sillä en ainakaan itselläni moisia jalkineita muista, enkä mitään ilma-asettakaan muista täällä käytelleeni.

Jos ne naarmut siinä lattiassa ovat vain koirien käpälien ja muutoinkin normaalin asumisen aikana syntyneitä, jättäisin koko hionnan suorittamatta ja korkeintaan laittaisin lakkaan tuohon tarkoitukseen kuuluvan vahan päälle, ellei se lattia alunalkaenkaan ole kerran priimakunnossa ollut. Tuollaisista aiemmista virheistä pitäisi aina ottaa valokuvat jo ennen asuntoon muuttoa jotta olisi helpompaa näyttää väitteensä todeksi mikäli sille on myöhemmin tarvetta.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 7.4.2012 4:31

Naapurin eläkkeellä oleva timpuri sanoi, että lakan poishionta kannattaa teettää jollakulla ulkopuolisella kiinteäksi sovittuun hintaa, koska hommassa menee älyttömästi hiontapapereita. Siis lakka sulaa paperiin ja taas meni vaihtoon.

Itsellä ei ole lakan poishionnasta kokemsta, mutta yhden huoneen lattia on tehty puhtaasta pinnasta hiomalla ja petsattu sekä lakattu.

Vuokraamon isolla koneella vedin isota alueet ristiin ja nurkkia laikkakoneella. Laikkakoneet totesi hommassa huonoksi kun haukkaili ikävästä. Laikkakoneen hommat teinkin pikkurälläkällä ja hienolla lamellilaikalla. Vaati tosin hiukan harjoittelua.

Ensimmäinen petsaus epäonnistui joten jouduin hoimaan sen pois. Silloin ei hotsittanut marssia enää vuokraamoon vaan hioin värin pois isäukon nauhahiomakoneella, semmoisella kädessäpidettävällä Makitalla. Ihan asiallista jälkeä silläkin tuli.

Oli hauskaa huomata että vuokraamon iso lattiahiomakone oli sama millä isä hioi kotitalon lattiat vuonna 1987. Kestävä laite.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 7.4.2012 14:21

Petsauksesta todettiin se, että eka petsikerros vasta lakan päälle, tulee tasaisempi väri. Ja samaten petsiä useampi kerros, niin se väri tasoittuu eikä jää näkyviin levitysjäljet. Meillä petsiä kolme kerrosta ja lakkaa kuusi.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 9.5.2012 11:16

Jos haluaa tasaisen värin niin eikö kannata silloin vetää maali?

Minun mielestäni petsauksen koko idea on, että puun eri tiheyksiset kohdat, oksat ja syyt imee eri lailla petsiä. Silloin petsi tuo puun kuviot esiin.

Petsauksen tasaisuutta paljaaseen hiottuun puuhun auttaa kun kostuttaa pinnan ennen petsausta esim. semmoisella sienimallin lattiansiivousvehkeellä. Jos petsi on hyvin tummaa kuin meilla niin ei oikein voi useita kerroksia vetää.

Tosiaan petsauksen päälle lakkakerrokset meillä, ekan lakkakerroksen päälle kevyt hionta niin lakan nostamat tikut menee poikki ja lopullisesta pinnasta tulee tasainen.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 9.5.2012 12:32

Pätisikö tässä sama petsin kanssa että levittää jollain millä haluaa ja pyyhkii sen kuivaksi ja hieraisee hienolla teräsvillalla päältä? Näin tein ainakin pöydän aikoinaan, mutta ei hajua miten lattian kanssa. Tuli ainakin erittäin tasainen pinta.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.5.2012 16:22

Ite vedin just hiottuun pintaan keskiruskean petsin, niin että toinen kaatoi kannulla petsiä lattialle ja ite tulin n.40cm lastan (teräslasta, johon liimattu pehmeä huopa) kanssa perässä ja vedin lautojen suuntaisesti. Petsin pitää liikkua lastan edessä kokoajan eikä saa jäädä hetkeksikään paikalleen tai muuten jää epätasainen laikukas pinta. Kun petsi on kuivunut kävelykuivaksi voi pieniä virheitä korjata hiomalla petsiä 180-240 hiomapaperilla ja vetämällä päälle laimennettua petsiä.
Tämän jälkeen yön yli kuivaus ja lakkakerrokset päälle.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 19.5.2012 10:20

Laminaatit päälle vaan. Halvemmaksi ja siistimmäksi tulee. Lautalattia on todella hieno uutena mutta mänty ja kuusi on niin pehmeää että jälkiä tulee todella helposti. Ja veikkaanpa että monellakaan ei tammea tai vastaavaa lattiaa ole.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 20.5.2012 14:48

laminaatti on kylmä...sekin kannattaa muistaa

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 20.5.2012 20:38

Omassa käytössä ennemmin naarmuinen puulattia. Sitten kun alkaa myymään niin vois vetästä "hienon" laminaatin pintaan.

petra.0k
-
Viestit: 5
Liittynyt: 29.12.2011 5:51

ViestiKirjoittaja petra.0k » 31.5.2012 11:26

Koiran kun hankittiin, niin ei kannata vähään aikaan ehdä lattialle yhtään mitään.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 31.5.2012 19:23

Ainut oikea aine puulattialle on osmo colorin värkit.

Isommalla koneella isoala ja reunat käsikoneella.

Lankkulattia on kaunis ja kestää aikuisten käytön mutta jos koiraa/lapsia niin erittäin herkästi tulee koloja ja kun yleensä mäntyä/kuusta niin pinta on pehme kuin paperi.

En koskaan omaa puulattiaa pilaisi kovilla venelakoilla.. mielummin vaikka sitten maalaisin.

Osmon tuotteilla saa lakkamaisen pinnan ja hyvä.

Makunsa ja mielipiteensä jokaisella. Laminaatti on eoämukava jossei tykkää käyttää reinoja/villasukkia ja jossei ole lattialämmitystä.

t:maalari. =)


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa