Bosch yleiskoneen suunnitteluvirhe

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

Bosch yleiskoneen suunnitteluvirhe

ViestiKirjoittaja Boah » 14.7.2011 22:47

Terve,

vähän hassu foorumi kirjoitella kyseisestä aiheesta mutta eiköhän täältä löydy muutakin kuin autoalan asiantuntemusta... Asiaan siis.

Ostin ehkä noin vuosi sitten Bosch MCM5530-yleiskoneen. Takuu kaksi vuotta.
http://www.gigantti.fi/product/pienkone ... itoimikone

Laitteessa on mielestäni kuitenkin tyyppivika, joka on aiheuttanut jo pari vaaratilannetta ja tukun harmaita hiuksia: Pirtelöä tehdessä tuon sekoituskannun pohjaan kierrettävä sekoitusterä kiertyy usein hieman auki ja löystyy koneen käydessä. Kun pirtelökulhon irrottaa itse koneesta niin kulhon pohja irtoaa ja neste valuu itse koneen sisään...

Masiina ollut takuuhuollossa juuri kyseisen vian takia, lopetti toimintansa kun sai taas kerran hieman nestettä sisäänsä. Kerran olen siitä saanut tällin sormille. Jos sekoitusterän kiertää todella tiukkaan niin sitten sitä ei saa enää tahdo auki ollenkaan, tai saa mutta avaustyökalu ei tahdo pysyä ehjänä.

Lähinnä siltä kantilta kyselen, että olisiko tässä aihetta purkaa kauppa? Se on selvä, että koneessa on suunnitteluvirhe. Ei sitä uutta samanlaista osaa vaihtamalla korjata. Lisäksi tuossa on mielestäni henkilövahingon vaara enkä uskalla antaa kenenkään muun esim. käyttää laitetta. Itse kuitenkin sähköalan ihminen, hiukan osaa pitää varansa.

Kertokaas arvon FFP:n lukijat omat kantanne, kiitos.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2011 23:11

Vie takuukorjaukseen niin monta kertaa että myyjä itse ehdottaa kaupan purkua :)

Tietty myyjähän voi vaihtaa tuotteen toiseen vastaavaan. Kaupan purku on aina käsittääkseni se viimeinen keino. Vian korjaus tulee ensiksi sitten vaihto vastaavaan, hinnan alennus ja viimeisenä kaupan purku. Myyntisopumus on harmillisen sitova jos ostaja tahtoisi rahat takaisin...

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 14.7.2011 23:18

Tuo on ollut jo kaksi kertaa takuuhuollossa:

Ensimmäisellä kerrallaa vaihdettiin uusi kulho pohjineen päivineen, kun kerroin ongelmasta. Toisella kerralla vein koneen kun ei enää toiminut saatuaan kunnolla pirtelöä sisäänsä. Kone korjattiin huoltoliikkeessä, kuulemma jos olisi ollut hieman edullisempi niin olisin suoraan saanut uuden kouraan. Tuolta toisesta huollosta hain koneen eilen ja äsken taas teki temput...

Sekin on hiekan hankalaa kun kone on ostettu Prismasta, josta ohjasivat minut suoraan paikalliseen Boschin huoltoon. Kyseinen Boschin huolto kyllä tähän mennessä hoitanut hommat todella hyvin, todella iso plussa sinnepäin.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 15.7.2011 0:08

Pystyiskö sitä itse "korjaamaan" eli virittämään toimivaksi. Esim liimaa sen löystyvän osan tai jotain mitä merkkihuolto ei saa tehdä.

Beetle
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 22:35

ViestiKirjoittaja Beetle » 15.7.2011 13:58

Jos siitä koneesta on sähköiskun saanut, niin kyllä mä harkitsisin tätä vaihtoehtoa kanssa

http://tukes.fi/fi/Kuluttajille/Vaarall ... uotteesta/

sillä, jos noita viallisia on useampia, niin jollekin se tälli voi olla se viimeinen. Sen jälkeen mainosaika, jota saa, on vähemmän mairittelevaa.

Sähköturvallisuus on yleensä ollut asia, josta ei ole tehty kompromisseja.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 15.7.2011 16:29

Tuota ei voi liimata, sillä kulhon pohja pitää voida kiertää auki puhdistusta varten. Osien siis kuuluu irrota toisistaan, muttei tietenkään täyttä kannua koneesta irrottaessa.

Kyllähän tuossa on periaatteessa ihan todellinen vaara olemassa, jos pitää samaan aikaan tiskipöydästä (kupariset vesijohdot eli maissa) kiinni.

Pistin äsken Beetlen antaman linkin kautta ilmoituksen Tukesille.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 16.7.2011 12:31

Meillä on juuri sama Boschin yleiskone ja siinä ei ole ollut kuvaamaasi ongelmaa. Siinä sekoitusteräosassa on o-rengas ja sen saa hyvin kiristettyä kannuun. Ei ole löysännyt kertaakaan.

Ennen tuota oli Moulinex yleiskone ja se oli ihan surkea. Palautettin pari kertaa takaisin kunnes antoivat tuon Boschin tilalle.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 17.7.2011 1:17

Omassa on ainakin tasotiiviste, ei O-rengasta. Tai en tuontyyppisen tiivisteen nimestä tiedä, mutta O-rengas se ei ole. Oma koneeni on MCM5530/02-mallia.

Kyllä tuon pysymään saa jos oikein kovaa kiristää. Silloin on vaan se ongelma, ettei tuota tahdo saada auki. Kulhon kansihan toimii avaustyökaluna tuohon, näin olen ainakin pähkäillyt. Avaustyökalu ei tosin tahdo pysyä muodossaan jos kulhon on kiristänyt oikeen tiukkaan.

Rupesin katsomaan tuota kohtaa, mihin pirtelökulho kiinnitetään itse koneessa. Muoviin on jyrsitty eräänlaisia koloja kiinnityspintaan, mutta niissä on hieman jäystettä. Tiedä sitten aiheuttaako tuo sen ongelman.

Voisitko Kartte katsoa löytyykö omasta masiinastasi kuinka hyvin viimeistelty tuo kulhon kiinnityskohta?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 17.7.2011 8:52

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. =)
Ottakaa molemmat pohjista kuvat ja linkit tänne niin voidaan ihmetellä muutkin.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 17.7.2011 9:27

Tasotiiviste on varmaankin oikea nimitys tiivisteelle. Meidän malli onkin .../01. Ei siellä mitään jäysteitä näy, ihan siistit pinnat.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 17.7.2011 13:39

Tuossa on parit kuvat omasta masiinasta. Jäysteitä ei ole kannun pohjassa vaan itse koneen pinnassa, johon kannu kierretää kiinni.

Ajattelin vaan jos kannun pohjaan kiinnittyvä sekoitinosa voisi jäädä noihin jäysteisiin kiinni kannua itse koneesta irrottaessa ja näin sekoitinosa pysyisi paikoillaan ja kannu kiertyisi sekoitinosasta irti. Tuloksena pirtelöt koneen sisällä.

http://s289.photobucket.com/albums/ll22 ... Yleiskone/

_Wisse_
-
Viestit: 211
Liittynyt: 8.5.2007 21:53

ViestiKirjoittaja _Wisse_ » 23.7.2011 0:23

Kylläpä sattui:D Porukoilla sama kone ja kyllä on tehnyt mukavaa kiireessä töihin lähtiessä kun juurikin kyseinen osa jää koneeseen kiinni, kannu kädessä ja pirtelöt pitkin konetta ja pöytää...kirjoittele vaan tänne miten asia etenee. Säshköiskuja ei ole tullut, vielä. Vitutusta sitäkin enemmän.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 23.7.2011 20:13

Tukesista tuli kuittaus mailiin, että ovat ottaneet ilmoitukseni käsittelyyn.

Tänään juuri käytin konetta, tein pirtelöä ja oikein huolellisesti kiinnitin kannun osat toisiinsa. Mössön valmistuttua irrotin kannun koneesta todella varovasti ja pohjasta kokeiltuani sekoitinosa oli löystynyt huomattavasti, ei ollut paljosta kiinni ettei valahtanut pirtelöt pitkin. Luulisin, että löystyy nimenomaan kannua irti koneesta kiertäessä.

Pitääpä mennä Boschin huoltoon juttelemaan asiasta kun kerkiää. Ei vaan enää yhtään kiinnostaisi ravata tuon kanssa huollossa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 6.8.2011 3:50

Jännä minkälaista kuraa on joka paikassa markkinoilla. Ostin taannoin Einhellin jiirisirkkelin alustalla, niin kaikki kiinnitystarvikkeet oli ihan kuraa. Jalusta olisi pitänyt laittaa alamittasilla aluslevyillä ja tavallisilla muttereilla kiinni. Kuitenkin kyseessä on laite jolla lähtee helposti sormet ja kädet jos alusta pettää sahatessa. Korvasin alamittaiset aluslevyt korialuslaatoilla ja mutterit nylockeilla. Mun mielestä jos hahlo missä on säätövara on esim 10mm leveä, ei mun mielestä 10.5mm halkaisijainen aluslaatta ole luotettava estämään mutterin menemästä hahlon läpi.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 16.8.2011 17:04

Tilannepäivitystä sen verran, että pari viikkoa ovat huoltoliikkeessä odotelleet maahantuojan kantaa asiaan. Hiukan alkaa verenpaine nousta tämän asian suhteen. Että semmosta...

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 25.8.2011 17:45

Boschin maahantuojalla olivat tutkineet edellämainittua ongelmaa, mutte eivät olleet siihen törmänneet. Saan kuitenkin kokonaan uuden koneen takuuseen. Tätä minun yksilöäni he eivät siis ole tutkineet, se on ollut minulla edelleen.

Asian edistymisestä eivät kuitenkaan olleet vaivautuneet huoltoliikettä informoimaan ja huoltoliikkeen kysyttä asiasta heiltä, olivat todella epäystävällisesti todenneet että asia on ratkaistu. Uusi kone minun pitäisi saada ensiviikolla.

Toivottavasti uusi kone pelittää paremmin kuin tuo nykyinen.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 30.8.2011 21:07

Tänään hain Bosch:n toimittaman uuden yleiskoneen. Varmistin vielä, että kyseessä on uusi kone kaikkine osineen.

Kotiin päästyäni totesin myös, että kyseessä on pykälän uudempi MCM5530 / 03-malli. Ensimmäinen käyttökerta takana, ei ainakaan vielä ongelmia ilmennyt. Kuulostaa jopa omaan korvaan smootimmalta tämän koneen käyntiääni.

Toivottavasti ei tarvitsisi enää palata aiheeseen tämän oman koneeni osalta. Saas nähdä ottaako Tukes aikanaan asiaan jotain kantaa. Tosin kyseinen sähköiskun räpsäyttänyt yksilö tuli annettua pois kun tämän uuden sain.

A

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 28.12.2012 13:54

Onko Boahilla kone toiminut nyt hyvin? Ajattelin ostaa samanlaisen.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 29.12.2012 11:30

Hyvin on kone toiminut sen jälkeen, kun kone vaihdettiin kokonaan uuteen. Lähinnä tuota pirtelökannua on tullut käytettyä, mutta esim. vatkausta ja raastamista satunnaisesti tulee käytettyä.

Mitään vastaavaa ongelmaa ei ole enää ilmennyt, mutta varovasti tulee pirtelökannu edelleen irrotettua. Ei valittamista ja kerennyt jo unohtua takuuhärdelli.

Moottorista (1,1kW) ei myöskään pitäisi teho ihan heti loppua kesken.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 29.12.2012 12:59

Kiitoksia vastauksesta, menee tilaukseen.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 96 vierailijaa