Maalaus topic

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Maalaus topic

ViestiKirjoittaja hb81 » 18.8.2010 16:15

En pikaisella haulla löytäny vastaavaa kuin kiilloitus aiheesta.
Eli täällä voisi ammattilaiset ja harrastajat käydä läpi maalailu juttuja.

Itsellä olisi ajankohtaista vanne maalailut.
Kävin jo hakemassa mustaa candya vesivärinä, koska mustaa ei Stirwelliltä ollu saatavilla muunlaisena kuin tilaamalla erikseen.
Päälle tulee kirkas 2k lakka.
Tähän hommaan voisin ottaa hieman vinkkejä.
Ensinnäkään en ole koskaan leikkiny vesiväreillä ja toisekseen en myöskään candy väreillä.
Perusidean kyllä tiedän candy värillä, mutta tuo vesiväri on nyt se omituisuus mulle =)

Näin ajattelin toimia:
Tiedän että candyt halua erittäin kirkkaan ja karkean hopean,
mutta omat vanteet on vielä uudet ja paketissa värinä melko kirkas hopea, joten en värjää pohjaa.
(kuva hieman hailakka todellisuuteen verraten.)
Kuva
Karhunkielellä meinasin pyyhkiä vanteista pinnan rikki, jotta väri tarttuu.
Tietty normi rasvanpoistot ja putsaukset. (onko vesiväri tarkempi rasvanpoistosta?)
Candy ruiskuttelut todella ohkasina kerroksina niin monta kertaa että peitto miellyttää.
Joka kerros pitäisi antaa kuivahtaa, mutta ohut kerroshan kuivuu kyllä hetkessä.
Eka kerros on vielä Stirwellin myyjän mukaa tärkein tehä ohkasena ettei ala tulee pisaroita.
Candy leikkien jälkeen odotus että täysin kuiva. Kuulemma myös todella tärkeä antaa vesivärin kuivaa täysin, ennen lakkausta.
Kuinkahan kauan tommone kuivuu ilmakuivatuksella 20 asteen lämpötilassa?
Voiko candyn antaa huoletta olla vaikka vuorokauden ja sitten vasta lakkaus?

Tämän asian tiimoilta saa antaa neuvoja ja vinkkejä.

My_bug
-
Viestit: 681
Liittynyt: 1.3.2005 18:34

ViestiKirjoittaja My_bug » 18.8.2010 16:57

Lainataas tätä ketjua ja kysellään, joskö täällä olis tietoa paljonko maksaa polkupyörän rungon ja etuhaarukan pohjatyöt ja maalaaminen "ammattilaisella"? Tietysti jos joku luulee, tai tietää pystyvänsä homman tekemään, voidaan etsintä lopettaa alkuunsa. (Kunhan hinnasta pästään sopuun.)

Muutama ranskalainen:

-Maalarin pitää löytyä Helsingin alueelta.
-Pyörä on terästä, ei alumiinia.
-Runko on kasattu ns. muhviliitoksin, ei hitsaamalla.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 18.8.2010 19:34

vesivärin voi antaa kuivaa yön yli ennenkuin sen lakkaa, jonkunsortin kuivatus kuiten ennen lakan vetoa jotta vältytään "kraatereilta".

joskus edellisen auton listoja ja ovenkahvoja maalasin vesivärillä, 10min kuivatin kuumailmapistoolilla ennen 2k-lakan vetoa ja hyvin on kestänyt niinkin, mutta vanteisiin kyllä kohdistuu kiveniskuja aika paljon enemmän..

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 19.8.2010 22:37

Kannattaa kysyä siltä myyjältä esim. Stirwellin Ripa kyllä neuvoo :)

Kuivumisesta sen verran että silloin voi vetää lakan päälle kun pinta menee kokonaan mataksi. Se kuivuu noin 15 min, riippuen ilmankosteudesta. Jos on älyttömän kuuma päivä niin voi mennä jopa 30 min.
Vedä ohuita ja samalla tasaisia kerroksia koska muuten se tummenee ehkä liikaa hyvin herkästi ja ei tule läikikkään näköinen.
Ei se sen tarkempi ole rasvanpoistosta, pyyhkäise rasvanpoistolla se läpi tai sitä ei ole niin tinnerikin käy

Minun mielestä vesivärit tallikäytössä on jees kun ei joka paikka haise niin pirun pahalle ja maalaamisen jälkeen ruiskun voi pestä vedellä :)

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 20.8.2010 22:35

Tekeekö sähkösillä epäkeskohiomakoneilla mitään?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.8.2010 10:54

Hieman pitäisi vielä harjoitella noita vesivärejä, itsellä tuli hieman appelsiinia ja sävyeroa, kun keväällä maalailin osia. Ilmeisesti oli liian kuuma auringonpaiste ja varmaan liian paksulti vedin lakkaa kerralla.
maalaamisen jälkeen ruiskun voi pestä vedellä :)
Eikös se vesivärin päälle vedettävä lakka ole kuitenkin liuotinohenteista, joten ei siinä kovin paljoa helpommalla pääse.
Sähöisistä epäkeskoista oli toisaalla juttua. Omassa käytössä on reilun satasen arvoinen Bosch PEX-400, josta kymmenen vuoden sisällä toinen kappale menossa. Ehdottomasti hintansa hankkinut moneen kertaan.

AH
-
Viestit: 176
Liittynyt: 28.2.2005 17:23

ViestiKirjoittaja AH » 21.8.2010 10:56

Itse on tullut noilla väreillä harrastepohjalta suihkittua suht' paljon.

Jos on maalannut ennen liukkareilla, niin omasta mielestä vesivärit ovat paljon herkempiä valumaan. Varovaisesti saa vetää. Koska haihtuminen on paljon hitaampaa, niin ne valumatkin voi ottaa aikansa ennen kuin tulevat. Ohuita kerroksia maltilla niin hyvä tulee.
Candyväreillä nuo valumat ovat hasardeja eli niillä sen koko maalauksen saa hienosti pilalle. Pisarointiin auttaa myös viimeinen pölyjenpoisto oikealla liimarätillä tai antistaattisella degreaserilla.

Ja tosiaan ruiskusta säädät tulemaan ainetta aluksi todella vähän että hajoittaa sumun kunnolla eikä pisaroi. Siitä sitten varovasti voi lisätä että saa peittoa enemmän.

Vesiväreistä näkee selvästi missä on märkää ja mistä jo kuiva. Vaihtaa sävyä melko voimakkaasti kuivuessaan ja tosiaan kuten Joba mainitsi niin mattana pitää olla koko alueelta.

Suosittelen tavallisessa tallimaalailussa vähintään 15min haihtumisaikaa, mieluummin vaikka 60min, ellei ole täysin varma. Tallin lämmön lisäksi ilmanvaihto vaikuttaa paljon kuivumiseen. Kuumailmapuhallin tai vastaava on kova sana. Itse käytän sellaista verkkovirralla toimivaa infrapunalämmitintä niin ei tarvitse itse kököttää vieressä ja saa tasaisesti annettua lämpöä..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 21.8.2010 13:30

No eipä tuo valuminen candylla luulisi ongelma olevan.
Sitähän vedellään kuitenkin ohkasia harsoja, eikä vedetä kerralla umpeen.
voipi olla että vetäsen illalla candyt ja annan kuivua seuraavaan aamuun, niin ei tarvitse ihmetellä kuivumisen kanssa.
Ilmanvaihto meillä on kyllä kunnossa. Lisä lämpö vain puuttuu.
Tosin eipä siitä ongelmaa ole tullut. Odottelut vain vähän pidempään.

AH
-
Viestit: 176
Liittynyt: 28.2.2005 17:23

ViestiKirjoittaja AH » 21.8.2010 13:47

Tarkoitin sitä että niiden ohkaisten kerrostenkin kanssa kannattaa olla varovainen. Haihtumisajat kun on mitä on, niin äkkiä kerää märän kohdan jonnekin ja valuttaa.

Tuollaisen vanteen kanssa tuskin tulee sitä ongelmaa että jäisi pilveilemäänkään pahemmin. On kuitenkin niin vähän aina yhdensuuntaista pintaa kerrallaan.

Hyvät niistä tulee, anna mennä. =)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 21.8.2010 19:19

Niin annanki mennä :)
Kyllä tänne sitte huutelen ku pääsen ruiskimaan.
Vielä odotellaan uusia suodattimia imuriseinään.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 2.9.2010 18:59

Nonni.. vituiks meni ennen ku kerkesi ruiskua näyttämään :)
Päätin että takapuoli mustaksi ja etupuoli vain candy mustalla.
Aloitin hieromisen ja hinkkasin takapuolen harmaalla karhunkielellä. Homma ok tähän asti.
Sitten siirryin etupuolelle ja ajattelin että hieron mielummin 600-800 vesissä ettei jää naarmuja.
No aloitin 600 hieromaan niin melkein heti vetäs puhki :P
Ei tommosessa kevyessä "race" vanteessa ihan alession määrää maalia ole :)
No koitin vaihtaa 800 paperiin ja sain melko hyvin hierottua ilman että menee puhki.
Joskin on vittumainen saada niitä nurkkia matattua kunnolla tuolla menetelmällä.
Kokeilin sitten kynäruiskulla vanteen kylkeen. Mattasin ja suihkasin niin heti kun tuli kiiltävämpi kohta, niin jäi pisaraksi pinnalle.
Eli haiskahtaisi lähes mahdottomalta tehdä noin miten ensin suunnittelin.
Eli mattaus, kändi ja lakka.
Taidan käydä hakemassa kaupasta jotain todella kirkasta ja karkeaa hopeaa.
Sitten voiki vetästä mataksi ilman että haittaa puhki hionta :)
Saa myös syvemmän sävyn, kun kunnon kirkas hopea alla.

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 3.9.2010 15:45

Syvempi candyn vaikutus tulee kun vetäsee pohjalle kultaisen. Oli se väri mikä tahansä :D

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 4.9.2010 0:16

vuodatus:
**ttu mä en tajua tuota vesiväritouhua kun kuitenkin lähes poikkeuksetta lakka joka vedetään pintaan on liuotinpohjainen. Järkeä?
Pohjamaaleista ei tällä hetkellä hajua, mutta viimeksi vedin senkin kyllä ihan liuotinpohjaisena...
/vuodatus

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 4.9.2010 8:21

Ympäristösuojelu on menny siihen pisteeseen, että maaleilla on omat määräyksensä. Mitä vikaa niissä vesiohenteisissa on?

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 4.9.2010 14:03

Puolet hiuksista lähtenyt iän myötä ja loput lähtee todennäköisesti vesivärien takia (lähtee tupoittain aina nyrkkiin, kun menee prseelleen..).

Eli kynäruiskulla maalattaessa ei mitään maaliman helpoimpia. Ohennus on korkeampaa matematiikkaa (vaikuttaa varmaan ilman kosteudet ja tuulen suunnat ja kalenteripäivät) ja sitten ne haihdutukset välillä (heittosapluunan kanssa saa odotella aina kuivumisia, ettei tuhri).

Suoraan sanottuna vtuttaa tommonen liukkarien totaalikielto. Kyllähän ne vesivärit menee, kun tehdään pintaa (yksiväristä) oikeanlaisissa olosuhteissa oikeilla vehkeillä, mutta näin autotalliharrastelijan arkea ne kyllä vaikeuttaa...

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 5.9.2010 0:57

Ainakin Oulun Automaalit myy harrastelijoille automaattisesti liuotinpohjasta värimassaa. Kauppaa siis Spies Heckeriä.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 5.9.2010 9:13

Kyllä noita liuotin pohjaisia saa ihan hyvin kyllä.
Nyt omana projektina oli testaa ekan kerran candy värejä ja stirwelliltä ei ollu saatavilla mustaa candya kuin vesivärinä.
Tilauksesta ois sitte muutaki saanu, mutta en jaksanu odotella.
Vaikka sama ois ollu tilaa, kun ei tää projekti oo oikee edenny :D

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 13.9.2010 22:39

Tuli hankittua appiukon viton projektiin tuollainen metabon epäkeskohiomakone ja hienosti ajoasiansa, täytyy sanoa että maalailujen vaikein osa on pohjien teko, kittaus vaatii kyl harjoitusta että sen oppii tekeen niin että tulee hyvä.. mutta onneksi on tuollasia ei niin tarkkoja harkka kappaleita..

Ajattelin ostaa minimanista sellasen rälläkän näköisen kiillotus koneen mutta en tiedä noista kiillotus aineista et osaisko tääl joku kenties kertoa et mikä olis edullinen ja hyvä kiillotus tahna/vaha, et sais kiillotettua noi vanhat maalipinnat tosta kopperosta..

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 14.9.2010 9:16

Ajattelin ostaa minimanista sellasen rälläkän näköisen kiillotus koneen mutta en tiedä noista kiillotus aineista et osaisko tääl joku kenties kertoa et mikä olis edullinen ja hyvä kiillotus tahna/vaha, et sais kiillotettua noi vanhat maalipinnat tosta kopperosta..


http://www.pesukinnas.com ;)

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.9.2010 13:38

Nyt jelppiä, paniikki meinaa uhata.. appiukon vito maalattu.. haalistuneet kohdat piti alunperin vain kiillottaa mutta halusi että maalataan kokonaan, aiemmin maalatut pinnat kuivunu 4pvä tallissa 15-20astetta, no eilen maalasin ja suojasin aiemmin maalatut pinnat sellaisella ohkaisella suojakelmulla/muovilla jossa yhdessä reunassa maalarin teippi ja se on sähköstaattinen joka imee ittensä tosi hyvin kiinni suojattavaan pintaan, no tänä aamuna kävin ottamassa suojasysteemit pois niin se oli jättänyt jälkiä aiemmin maalattuun pintaan, lähteeköhän jäljet kiillotuskoneella ja vahoilla pois?

suojakelmu on jota raksamaalauksissa käytetään kun suojataa valmiita kohtia..

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.9.2010 14:21

Kuulostaa siltä että teipin liimat on imeytynyt maaliin, tuskimpa lähtee millään muulla pois kuin hiomalla ja maalaamalla uusiksi.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.9.2010 17:49

ei ei, kelmussa/suojapeitossa mikä on ollut maalatulla pinnalla ei ole liimaa tai mitään, maalarinteipeistä ei jäänyt mitään mutta kelmusta/suojapeitteestä jäi kun se oli maalipinnalle liimautunut/tarttunut mutta siinä ei ole liimaa tai mitään..
Suojakelmu jossa yhdessä reunassa vain maalarinteippi ja siitä ei jäänyt miitän jälkeä mutta kelmu oli jättänyt ikävät jäljet mutta kyl varmaan kiillottamalla lähtee..

nyt tallissa 29astetta ja 20-25astetta ollut eilisillasta asti, vielä jäi maalipintaa sormenpään jälki kun oikein kovaa painoi.. oiskohan huomena niin kuiva että pihalle vois ajaa sen..

No ei ole ihme ettei kuivu, voi vittujen vittu.. sekotinkohan oikein, jos suhde on 3:1 että maalia esim 3dl ja 30ml kovetinta 5-20%ohenninta? onko toi nyt oikein sekotettu.. kovetintako ihan väärä määrä?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.9.2010 20:49

Rehellisesti sanottuna oot sekoittanut ihan päin persettä maalisi, kestää kyllä kuivua tuolla suhteella todella kauan. 3:1 tarkoittaa että 3desiä maalia ja 1desi kovetinta.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.9.2010 20:54

mä arvasin.. no tästä oppii taas jotain, tietääpä seuraavalla kerralla :) Eka kerralla aina tulee jotain sössittyä, onneksi pinnasta sentään tuli hyvä kun ex peltiseppäkin sitä kehaisi ja appiukonki kasvoille tuli onnellinen hymy.

Kiitos tästä, kuivuu kun kuivuu. Jos 1,5litraan maalia pitää olla 0,5l kovetinta niin tuleekos silloin 0,5litraan maalia 1dl kovetinta?

aika kuivalta toi pinta jo tuntuu kun kävin äsken kokeilemassa ei jää enään kovaa painaessa edes sormen syyn jälkiä..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 18.9.2010 21:11

Maali ei välttämättä kovetu ikinä kunnolla, jos liian vähän kovetetta.
Et saa välttämättä painamalla jälkeä, mutta esim kerran käyttää harjapesussa niin kauheaa raitaa koko auto täys.

Jos sekoitussuhde on 3:1 niin jaa se maali määrä tuolla kolmosella niin saat kovetteen määrän.
Eli tuolloin 5dl maalia ja 1.6dl kovetinta.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.9.2010 21:17

Vittu no nyt alko vituttamaan..

No viel sen verran että kovetin purkissa oli vaihtoehtoja 2:1/3:1/4:1

vittu jossei tuo nyt kuivu ikinä sitte.. vittu. se sössitään mikä sössittävissä on..

Mitäs tuolle nyt sitte voi tehdä? matata ja maalata uusiksi? vai antaa olla ja vasta ajan myötä maalaa uusiksi?

AH
-
Viestit: 176
Liittynyt: 28.2.2005 17:23

ViestiKirjoittaja AH » 18.9.2010 21:41

Odotat vain rauhassa, kyllä se siihen asettuu. :)

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.9.2010 21:53

No täytyy viikko antaa olla tallissa ja kattoa et jossei ole kuivunu kunnolla niin sit hakee laatikon hiomalaikkoja ja hioo sen ja vetäsee uudestaan yli asti OIKEALLA määrällä kovetinta sen, luulis sen kuivuvan viikossa +25asteessa jonkin verran, aika kova se on pinnassa koska kävin listan kohtaa hankaamassa kynsiharjalla ja ei siihen hirveitä jurmuja jääny vaikka hankas kuinka.. kehtaa ees sanoa että +11v korkeapaine/kannuruiskulla maalaillu/lakkaillu ja ei koventin suhdetta tajunnu oikein laskea/laittaa.

VITTU! Onneksi se oli vanha mersu vaan..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 18.9.2010 23:53

Jos maali jää "pehmeäksi" niin siihen ei auta mattaus ja uudelleen maalaus.
Silloin pitää hioa koko maali pois ja uus tilalle. =)
Mutta eiköhän se sulla kovetu jos kynsiharjalla et saa raitoja aikaiseksi.
Anna vielä hieman hautua yli +20 kuivassa tilassa, niin hyvä tulee.
Normaalisti kun vetelee oikeilla suhteilla, niin vuorokausi riittää ilma kuivatukseen +20 asteessa.
Virheiden kautta oppii parhaiten, jos ei ammattilaiset vieressä opeta.
Itsekin lähes kaiken itse kokeilemalla oppinut.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 19.9.2010 9:06

Pienestä pilalle, no toivotaan että joskus kuivuu kun sen verran hyvän pinnan siihen sain taiteiltua..

Annan olla viel tän päivän sen tuol tallissa +20 - +30..

Jossei se kuivuis lainkaan niin oishan maalin nahkapinta jääny kynsiharjaan että helähtää ja alta ois löytyny märkämaali?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.9.2010 10:11

Ei oikeastaan, kyllä se kuivuu koko paksuudeltaan, eikä alle jää pehmeempää maalia. Epäilen kyllä että tuo kuivuu ajan kanssa. Anna kuivua mahdollisimman kauan niin lämpimässä ja hyvin tuuletetussa paikassa kuin vain mahdollista, sitten vaan auto normaalisti ajoon eikä pese/hinkaa maalipintaa ainakaan kuukauteen.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 8.10.2010 20:12

Täytyy nyt nuo sekoitus suhteet muistaa kun tuohon fiestaan alkaa väriä vetämään..

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 15.1.2013 20:26

Nostellaan vanhaa, kun ei sopivampaakaan löytynyt.

Saako automaalikaupoista maaleja Federal Standard värikoodeilla?

http://www.colorserver.net/showcolor.asp?fs=34031

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 12.3.2013 16:51

Joku tollo käyny kolhasemassa autoni takapuskuria, ikävä kyllä juurikin sitä maalattua osaa... Tuloksena semmonen 5cm pitkä, 2mm leveä ja syvä "viiltomainen painauma". Lommoa ei ainakaan nykynyt siinä olevan ja vanhan omistajan jäljiltä nyt muutenkin pikkaisen jälkiä siinä, niin ei niin julmetusti ota päähän...

Mutta itse kysymykseni on, että miten ko. Jälki kannattaisi korjata? Itse ajattelin semmoista, että hioo sen uran karheaksi ja laittaa muovikittiä siihe ja sen jälkeen ihan vaan paikkamaalilla maalaus ja mahdollisesti lakkaus, jos se sitä edes vaatii.

Eli toimiiko muovikitti tossa, voiko sitä käyttää pakkasessa ja sopiiko semmoinen sivellintyyppinen korjausmaali siihen kitin päälle/hommaan ylipäätään? Entäs maalin kuivuminen pakkasessa, kuivuuko itekseen vai pitääkö kuivata kuumailmapuhaltimen avustuksella? Autotallia en omista ja en huoltoaseman halliakaan jaksaisi vuokrata noin vähäpätöiseen hommaan, niin siksi työt pitäisi tehdä ulkosalla katoksessa. Ja työn jälki ei tarvitse olla parasta a-luokkaa, kunhan vain puskin näyttäisi edes kohtuulliselta :D

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 12.3.2013 17:38

itse tekisin näin tai sitten ostaisin auton sävyä paukkupullossa ja vetäisin sillä.

voi olla et tarttis odottaa lämpösempiä kelejä, ei taida tuo muovikittikään tykätä hirveesti pakkasesta ja vaikka jäis kiinni niin pohjalla ei välttämättä oo kiinni ja jossain töyssyssä irtoo noin 5cm pitkä ja 2mm levee maalattu muovikitin palanen :)

itellä ei siis kokemusta mut vois kuvitella et näin kävis. viisaammat korjatkoon :)

ja jos meinaat tehdä niin kyl siitä kuumailmapuhaltimesta on enemmän hyötyä kun haittaa.

-niko-

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 12.3.2013 17:56

Thänks, pitää kattoo miten teen. Mites muuten, tarvitseeko muovikitti millasen primerin ja sopiihan kaikki maalit ja noi muovikit yhteen?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.3.2013 18:36

Ja sä kun rupeet sitä kittiä hiomaan, niin oho kun se hiottu alue onkin kohta 5-10cm leveä. Paikkailepa sitä sitten pensselillä, niin. :D

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 12.3.2013 20:02

ei pitäis tulla probleemaa kitin ja maalien sekotuksesta. ensin hiot kohdan, sit vedät muovitartuntapohjaaineen (vai millä nimellä se kulkee :). sitä saa esim.maalikaupoista spraypullossa. sit maalit perään ja lakat niin avot :)

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 12.3.2013 21:58

Noni loistavaa, huomenna marmorilta maaliia hakemaan ja pakkelit honkkarista, nii joha on perä kuin uusi ;)

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.3.2013 7:29

Kun nyt maalailusta puhutaan niin millä maalata kakkosen sisätilat, siis käytännössä lattiat?
Mattoja / eristeitä EI ole tulossa takaisin, eli hakusessa paksuhko, ehkä hieman karkea kumimainen pinta tuoreen pellin päälle, vähän kuin joissain lava-autojen lavoissa.

Ja ei, en osannut kuukeloida mutta luulisi että tuohon tarkoitukseen joku oma tököttinsä on?

Pellikka, saako Oulun Automaaleista vielä VW:n sävyillä liukkarimaaleja ettei tarvi vesiväreillä tumpeloida? Mutta palataan pintamaalaukseen sitten kun kelit lämpiää ;)

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 13.3.2013 10:13

Ilow, mites plasti-dippaaminen?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.3.2013 10:31

MkIV, kävi mielessä mutta miten kestää kulutusta? Kuitenkin näillä näkymin tulee myös ajoa talvella -> kenkien mukana pakostikkin hiekkaa joskus sisätiloihin (toki eteen tulee kumimatot mutta kuitenkin).

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 13.3.2013 11:04

Itse en ikinä ole ainetta käyttänyt, mutta videoissa plasti-dip kestää erilaisia kemikaaleja, harjaamista pesuharjalla ja painepesurin käytön. Samoin sitä voi käyttää ryökalujen kahvoissa pitoa lisäämässä, eli luulisi kestävän? Sitten siinä dipissähän on se hyvä puoli, että jos pinta rikkoutuu, niin pikkasen sitä dippiä siihen reikään, niin se "sulaa" siihen ja pinta on kuin uusi.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.3.2013 11:08

No noissa mainosvideoissahan nyt luvataan aina maat ja taivaat, mutta todellisuus voi olla vähän jotain muuta.
Onhan se käsittääkseni aika kestäväksi osoittautunut, mutta jotenkin tuntuu, että ei se ihan se oikea aine ole auton lattiaan vedettäväksi, jossa pinta altistuu mekaaniselle rasitukselle jatkuvasti. Jalkojen kohdalla varmaan saisi olla paikkaamassa jatkuvasti, kun kuitenkin hiekkaa ja kiviä sinne kulkeutuu väkisinkin hieman ja niillä sitten sitä lattiaa hierotaan. Muissa sisäpinnoissa varmaan voisi toimiakin.
Viimeksi muokannut Eemeli, 13.3.2013 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 13.3.2013 11:15

Niinno, rapakon takaa ollaan huudeltu, että kestää kiveniskujakin maskissa ja konepellissä kohtuullisen hyvin.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.3.2013 11:27

Taidan skipata dippailun, eli hakusessa vielä Se Maali mikä tuollaisessa käytössä kestäisi..

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 13.3.2013 12:26

Kokeileppas moista reseptiä! Maalaat pellin epoksilla (halpaa, hyvä ruosteen esto ja kulutuksen kesto) ja tuohon karkeahkoon pintaan otat käyttöön ihan helmoihin tarkoitetun ryppymassan. Tuon ryppymassan kuivuttua se on pälle maalattavissaan vaikka uretaanipohjaisella maalilla ja värikirjokin on kattava.

Näin tehtiin aikoinaan liukuestemaalauksia joihinkin Kalmarin vekottimiin ja kuulema on kaverillenikin kelvannut kestoltaan ralliauton jalkotilaan.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 13.3.2013 12:28

Ilow, olisko joku kotelosuoja-aine spray tavarana? Vai minkälaista maalia meinasit? Toinen vois olla,ei kyllä kumimainen pinta,mut jotain miranoolia ohennat vähän xyleenillä ja pensselillä tai ruiskulla.joku teollisuusmaali siis tossa vois kestää. Tai peltikattomaali? Onhan näitä..

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 13.3.2013 15:59


MkIV
-
Viestit: 71
Liittynyt: 19.9.2012 0:47

ViestiKirjoittaja MkIV » 13.3.2013 21:35

Tuli tuosta muovikitistä mieleen, voihan sitä hioa vesihiomapaperilla ja vedellä? En haluaisi pahemmin naarmuttaa ehjää maalia...

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 13.3.2013 21:59

Sattupa tuuri ku huomasin nimeni tuolla.

Saa Oulun Automaaleista liukkari maaleja. Metallit, helmiäiset ja normisävyt kaikki löytyy. Otat sieltä vaikkapa 2-k Urki natoa, on kestävä polyuretaanimaali ja edullista. Löytyy ral sävyt ja jopa metallihopea suorakiiltona. Varsin nätti pintakin sisätiloihin, miksei melkeimpä ulkopuolellekin :D

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 14.3.2013 8:21

Työkaveri heitti vinkin maalista jolla maalataan laivojen pohjia, kaksikomponentti matskua ja kuulemma varmasti kestää, pitää vähän tehdä tiedustelua voiko tuon vetäistä esim alustamassan päälle ja saisiko sillä tehtyä kestävän röpö-pinnan, tai sitten unohdetaan tuo röpö-pinta ja maalataan vain + keksitään jotain millä orkkiskumimatot saa pysymään paikallaan etujalkotiloissa.

Pellikka, sillä kyselin kun ei tahdo saada näin amatöörinä vesiväreillä niin fiksua pintaa kuin vanhan kansan maaleilla ja kakkonen kaipais kesällä uutta maalipintaa.
Mutta hyvä tietää että niitä vielä saa, aluksi mietin värivaihtoa mutta taidan pysyä tuossa orkkiksessa (en muista tähän hätään värikoodia mutta sellainen shampanja/beige -metalliväri on).

(lähtee vähän käsistä tää (halvan, ei tehä mitään, ajetaan vaan) käyttöauton askartelu (AAZ hakusessa, takapenkit lähti jo=pakuksi ja taitaa tulla wannapiiraserikin ohimennen kevennysten takia..), varsinkin kun tiedossa on että kunhan kelit täällä Oulussakin alkaa pysymään plussalla niin saapi tuon ilmawehkeen taas ajoon..)

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 23.3.2013 7:47

Tuli tuosta muovikitistä mieleen, voihan sitä hioa vesihiomapaperilla ja vedellä? En haluaisi pahemmin naarmuttaa ehjää maalia..


Kyllä voi. Korvaisin kyllä tuon veden ihan tuohon hiomatarkoitukseen tehdyllä liukasteella, tai hätätilanteessa ph-neutraalilla autoshampooliuoksella. Vesi ei järin liukasta ole -> irtoavat hiukkaset jää pyörimään hiottavalla pinnalla paljon herkemmin ja saattavan pahimmillaan tehdä huomattavaakin naarmua. Tuon huomaa parhaiten kun vesihioo autoa myllytystä varten.

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 12.12.2013 9:34

Sopii varmaan jollain tapaa tähän topicciin, eli:

Kaikenlaisten vaihtokauppojen jälkeen käsiin jäi BBS RX501 vanteet.
Vanteet on aika surullisessa kunnossa, eli huulet on hapettuneet ja yhtä vannetta on kevyesti hierottu kanttikiveenkin.
Pikaisella katselmuksella tulin siihen tulokseen että vanteet on 2-osaiset ja huuli ei ole rosteria.
Minkälaista kunnostusta noille kannattaisi tehdä, ja miten?
Tässä olisi viimeyönä suunniteltu toimintamalli, onko järkee?:
-Ensiksi tietenkin keskiöt irti (voiko vanhat pultit käyttää uudelleen kasaamisessa?)
-Sitten Kehille puhallus (Hiekka, lasikuula, sooda, pähkinänkuori vai mikä)
-Puhalluksen jälkeen maalaus (Pulveri vai mikä? Kromauskin olisi muuten mahdollinen)
-Vaiko sittenkin NitroMors käsittely ennen maalaamista?
-Keskiosat on hyvässä maalissa joten kunnon pesu varmaan riittää

Mites maalauksen jälkeen kehän kiinnitys keskiöön eli pitääkö jättää maalaamatta liitoskohdan pinnat?

Onko nämä vanteet edes kaiken kunnostamisen vaivan arvoiset vai pannaanko hapettuneena kiertoon jos jollekkin kelpaa?

Sitten vielä vanteen speksit 8x18 et32 jako 5x112 kr 57,1 tai jos tuossa on metallinen soviterengas niin sitten keskireikä on isompi

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 12.12.2013 11:21

Kehille jotain muuta kuin hiekkaa, jolla maali saadaan irti ja tämän jälkeen pulveri on ihan hyvä je kestävä. Nitromors tai mielellään joku tehokkaampi paint stripper passaa kyllä, mutta vaatii sinulta enemmän työtä hiomisen yms muun käsityön kanssa. Puhaltamalla se on lähes suoraan uunivalmis pulveroitavaksi. Tosin kanttinaarmut kannattaa viilalla ajaa suoraksi.

Kiinnityspintaa en maalaisi, jotta varmistutaan keskiön asettumisesta kunnolla ja suoraan. Maali kun voi tehdä eri paksuisia kerroksia siihen.

Kromausta en suosittele, vaatii todella hyvän tasaisen ja kiiltävän pohjan, jotta pinta näyttää siistille.

Pultit voi tietenkin käyttää uudestaan jos eivät katkeile. Tosin suosittelen hankkimaan uudet jos muutenkin kunnostellaan vanteet. Ei ne uudet paljoa maksa.

Vanteet kannattaa kunnostaa, sillä tuo vaiva ja työ sekä raha mitä noihin uppoa, on aika minimaalista vrt. esim uusien kehien jne hankintaan. Mikäli et aio vanteita alle laittaa omaan biiliin niin jätä kunnostamatta. Ei noilla sellasta voittoa saa, mikä olisi taloudellisesti kannattavaa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: Maalaus topic

ViestiKirjoittaja alspe » 27.4.2017 15:46

Pitäis muutamia kohtia paikkamaalata metallinhohto mustasta Passatista.

Mistä värikoodi ja mikä tuote on toiminut riittävän hyvin paukkupullosta? Tarkoitus fiksata itse, halvalla ja yksinkertaisesti.
Motonetissa Car-Rap tuotteita, niistä kokemuksia?

Kaavailin, että somalilaikalla ja santapaperilla ruosteet pois, pullosta pohjamaalia ja pintamaalia päälle. Laitetaanko joku lakka vielä kolmanneksi? Sitten hommataan kunnnolla leikkaavaa vahaa jolla rajoja pois.

getari16vee
-
Viestit: 186
Liittynyt: 13.3.2014 17:26

Re: Maalaus topic

ViestiKirjoittaja getari16vee » 6.5.2017 10:50

Onko foorumilaisilla kokemuksia tai tietoa pintavärin ruiskutuksesta suoraan epoksi-pohjamaalin päälle?

Eli ilmeni omassa projektissa ongelmia pintavärin ruiskutuksessa, pohjalla on epoksimaali ja se kuivui noin kahden viikon ajan, tämän jälkeen hioin 400 paperilla ja rasvanpoistajalla ja liimarätillä putsasin pinnan.
Pintaväriä kun alettiin ruiskuttamaan, niin lähestulkoon välittömästi maali alkoi "nousta" irti pohjista ja alkoi valumaan, tämä siis jo tuolla tartunta sumun aikana. Ja kun ruiskutti peitto kerroksen niin sittenhän maalit valuikin todella iloisesti. 40min. jälkeen pyyhin sitten pelkällä rätillä maalit pois pinnasta. Niihin kohtiin joita ei päässyt kunnolla hiomaan, tarttui pintaväri kiinni aivan oikein.

Maalikauppa sanoo et pitäisi voida maalata suoraan epoksin päälle...


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa