Kulutusteräksen poraus, entä hitsaus?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

Kulutusteräksen poraus, entä hitsaus?

ViestiKirjoittaja lasses » 23.11.2009 16:13

Tämmöiseen materiaaliin pitäisi reikiä saada. Meneekö normi terillä vai tarvitaako jotakin spesiaalia? Miten kierrosnopeudet jne.

Nimim. hallintovirkamies metallihommissa
Nimim 2. itse tehdään ja säästetään satasia
Viimeksi muokannut lasses, 3.12.2009 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 23.11.2009 16:32

Anttilan kiviterä, black & deckerin pora ja täydet kierrokset ja jos mahdollista niin isku päälle.

Nimim. Parturikampaaja.

Meinasitko käsikoneella vai pylväskoneella porailla? Kunnon metalliterä, kierroksia sen verran että lastuaa nätisti ja leikkuuöljyä väliin.

Äksjiiärrä
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.12.2007 9:59

ViestiKirjoittaja Äksjiiärrä » 23.11.2009 17:13

JA sitten nimenomaan välttää noita iskuja, koska kulutusteräkset on yleensä iskukarkenevia. Poratessa kappale kunnolla kiinni ja mahdollismman tukeva pylväsporakone, eikä sitte lyödä piikillä merkkiä.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.11.2009 17:35

400 vai 500? Paljon pora ja levyn paksuus?

Käsikoneella voi olla tuskasta mutta isolla pylväskoneella onnaa, laatuterät saa olla ja voitelu kunnossa

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.11.2009 18:48

eikä sitte lyödä piikillä merkkiä

Mikäs juttu tämä on ?

Äksjiiärrä
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.12.2007 9:59

ViestiKirjoittaja Äksjiiärrä » 23.11.2009 19:21

Niin siis esim. Hardox levyt ovat iskukarkenevia, tähän juuri perustuu näitten terästen kulutuskestävyys. Kun lyöt piikillä merkin poraukselle karkaiset samalla sen kohdan levystä ja poraamisen aloittaminen entistä vaikeampaa ainakin jos reiän paikka on tarkka. Toki se pora luultavasti lähtee lastuamaan siitä merkin vierestä.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 23.11.2009 22:03

Niin siis esim. Hardox levyt ovat iskukarkenevia, tähän juuri perustuu näitten terästen kulutuskestävyys. Kun lyöt piikillä merkin poraukselle karkaiset samalla sen kohdan levystä ja poraamisen aloittaminen entistä vaikeampaa ainakin jos reiän paikka on tarkka. Toki se pora luultavasti lähtee lastuamaan siitä merkin vierestä.


No milläs sen merkin sitten tekee? Lyijykynällä ja tost noin? :D

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 23.11.2009 22:23

Mikä vika lyijykynässä on?
Hyvä terä niin ei vetele vaikka ei iskettyä pistettä ole.
Poraa vaikka pienemmällä alkureiät, jotta keskittyy oikein iso terä sitten.
Ja tuskinpa tässä ollaan sadasosamillejä vahtaamassa.
Yhtä hankala se piikki on lyödä tarkasti kuin katsoa terää joka osuu siihen lyijykynä merkkiin.
Ja voihan siihen myös piirtopuikolla raapasta jäljen.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.11.2009 22:38

Jos kyseessä no Uddeholmin tavaraa, niin työstöohjeet löydät Uddeholmin sivuilta.

Esim. kulutustakin kestävän muovimuottiteräksen, Elmaxin työstöohjeet oheisen PDF:n lopussa.
http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_elmax.pdf

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 24.11.2009 11:08

Kiitoksia vinkeistä, eli mitään erikoisteriä ei tarvittane?

Muuten mitä mieltä ollaan noista pilipaliteeman poranteroituskoneista? Olisi kasa tylsiä teriä odottamassa teroitusta ja ainakin mulla tuo käsivaralla terottaminen tuottaa melko vaihtelevia tuloksia...

Ja tämmöisellä pitäisi sitä kulutusterästä nylkyttää:

http://lassen.otokset.fi/kuvat/romut/te ... 009072.jpg

Joo toi oli hyvä toi uddeholmin setti, paha vaan et mun pohjilla siitä ei ymmärtäny mitään... siis enempi vai vähempi kierroksia tohon nylkyttimeen kuin tavis teräksellä?

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 24.11.2009 13:10

Kierrosten laskuun ohjeet:

π*Vc/D*100

Tyylejä on monia, mutta näin olen itse sen tottunut tekemään:

Eli, muunnetaan tuo pii jo muotoon 314 (3.14*100)

314*Vc =Rpm
D

Esim 15mm pora
314*10/15mm=209,33rpm

D=poran halkaisija
Vc= Vakioleikkuunopeus (löytyy tuolta uddeholmin kuvastosta)

Kaava luonnollisesti toimii kaikilla materiaaleilla. Muuttujina on tuo leikkuunopeus ja poran halkaisija. Ja leikkuunopeus määräytyy aineen mukaan.

Toivottavasti saat selkoa.

Muistaakseni Hardox yms kumppanit on myös iloisesti työstökarkenevia, joten poraa suoraan läpi, jos reikä ei ole kovin syvä. Ja paine poratessa pitää olla tasainen, yritä välttää terän hyppimistä, muuten et reikää saa aikaiseksi.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 24.11.2009 19:16

OT: Mistä saa sellaisia poranteriä joista ei nirkko pyöristy heti jos näyttää vähän kovempaa ja/tai epätasaisempaa alustaa? Eri paikoista hankittuja TiN-pinnoitettuja olen testannut mutta melkoista räkää tuntuu olevan.

OT2: Leikkuusta puhutaan tosi herkästi mutta hyperkorrekti valmistustekniikan proffa neuvoi aikanaan että saksilla leikataan ja terällä lastutaan :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 24.11.2009 21:16

Lasses, sullahan on tuolla pylväsporakoneen takana keltainen poranteroituskone. Älä haaskaa rahojasi mihinkään valmiisiin "teroitus"koneisiin. Jos haluat hyvän niin saat latoa satasia tiskiin ison pinon.

Hetken kun opettelee penkkihiomakoneen kanssa teroittelemaan teriä niin huomaat miten naurettavan helppoa ja nopeaa se on. Pari pikku niksiä pitää vain hoksata ja loppu on hienosäätöä.

Poranteristä sen verran että oikeastaan kaikki merkkiporat (Dormer, Zebra, Maykestag etc..) toimivat ja pysyvät terävinä oikein käytettyinä. Anttilan halpaterät voi työntää samaan paikaan sen Bilteman teroituskoneen kanssa. Kobolttiterät ovat aika mukavia, Tin-pinnoitekin toimii laatuterissä. Halpisterissä se taitaa olla jotain kullanväristä vannemaalia, ainakin tuntuu siltä.

Jos et ole varma työstöarvoista niin aloita aina liian pienellä nopeudella. Liian suuri nopeus aiheuttaa värinää, lämpöä ja sitä myöden materiaalin kovettumisen. Lisäksi saatat saada kauniin kolmikulmaisia reikiä ;) Myös terän saat tylsäksi liian suurella nopeudella.

Sanoo proffa mitä sanoo, melkein kaikissa lastuavissa työkaluissa puhutaan leikkuusärmästä. Rintapinta ja päästöpinta ovat leikkuusärmän kaksi puolta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.11.2009 22:44

Muuten mitä mieltä ollaan noista pilipaliteeman poranteroituskoneista? Olisi kasa tylsiä teriä odottamassa teroitusta ja ainakin mulla tuo käsivaralla terottaminen tuottaa melko vaihtelevia tuloksia...
Kierrä mahdollisimman kaukaa Bilteman teroituskoneet. Ainakin se halvin versio on täyttä kuraa, jälki ihan mitä sattuu.

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 24.11.2009 23:41

Samoilla linjoilla Lehtilän kanssa. On tainnut proffa viettää turhan paljon aikaa kirjojen kanssa ja liian vähän aikaa "hallissa". Harvemmin kuulee puhuttavan vakiolastuamisnopeudesta, edes kirjallisuudessa.

Joo, ja ihan hyvä pointti, että mieluummin malttia kierrosten kanssa, mutta syötön kanssa ei kannata ruveta hannailemaan, terä rupeaa herkästi hankaamaan, eikä silloin leikkaa

E:typoja

E2: Niin, ja sitten kun olet huutanut V*TTUS**TANAA pari tuntia ja polttanut kymmenkunta 20e terää, niin uskoisin että osaat porata kulutusterästä. Se on suht villiä ainetta työstettäväksi "heikommilla" vehkeillä, ei mahdotonta, mutta haastavaa.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 25.11.2009 18:03

laserilla tai vedellä niitä reikiä tehdään ;)

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 26.11.2009 8:52

Joo ja sukkulalla mennään avaruuteen.

Kiitoksia näistä hieman maanläheisimmistä kommenteista. No yritetään ainakin ensin itse ja sitten tutkitaan kuka ne reijät sitten tekee ja millä.

Joo on noita teriä tullut itte teroiteltua, mutta kuten totesin, aika vaihtelevalla menestyksellä. Täytyy jatkaa harjoituksia.

Triton
-
Viestit: 178
Liittynyt: 23.7.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Triton » 26.11.2009 15:03

Eivät Hardox, Raex tai Miilux (+muut vastaavat) ole iskukarkenevia, tästä voin panna pääni pantiksi. Iskukarkenevia ovat mangaaniteräkset ja niitä nämä levyinä saatavat eivät normaalisti ole. Poraus onnistuu kohtuu helposti muutaman millin matkan vaikka akkuporalla, mutta syvempiin reikiin olisi suotava olla pinnoitettu tai kovametallipora ja pylväsporakone. Toki on muistettava käyttää leikkuunestettä.

Niin juu, eivät nuo myöskään ole työstökarkenevia. Kaikki lujittumiskyky on käytetty hyväksi karkaisussa ja sen jälkeen ne ovat mitä ovat.

Nm. tekninen asiakaspalvelu.
Viimeksi muokannut Triton, 3.12.2009 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 26.11.2009 20:08

OT, mutta Biltema ja poranterä mainittu samassa ketjussa, joten en malta olla postaamatta omaa kokemustani:

Kuva

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 26.11.2009 20:16

jos oikein hyvän haluaa pylväsporakoneesta niin laittaa 3~ moottorin ja taajuusmuuttajalla ohjaa moottoria; saa kierroksia säädettyä kätevästi potikalla

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 26.11.2009 20:39

ja taajuusmuuttajahan on aika halpa? :D

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 26.11.2009 21:41

ja aivan turha alkaa moista laittamaan hihnavetoiseen koneeseen. Saapi olla ratasvaihteistolla oleva, ja nehän on kolmivaiheisia liki kaikki jo valmiina... :)

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 27.11.2009 0:26

Eivät Hardox, Raex tai Miilux (+muut vastaavat) ole iskukarkenevia, tästä voin panna pääni pantiksi . Iskukarkenevia ovat mangaaniteräkset ja niitä nämä levyinä saatavat eivät normaalisti ole.


Niinpä näyttäisi olevan. Mutta ei ne silti kivoja aineita ole työstää, edes oiki vehkeillä ja terillä. Nm. Koneistaja.

Triton
-
Viestit: 178
Liittynyt: 23.7.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Triton » 27.11.2009 9:44

Eivät ole ei, mutta tuolta saa tilattua ilmaiseksi kirjan jonka avulla niiden kanssa pärjää: http://www.miilux.fi

T. Kirjan tekijä

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 27.11.2009 11:34

Kävi siinä mielessä huono tuuri, että mun levyt on liian paksuja seinänaapurifirman prässiin. Ajatuksena oli painaa sillä reijät noihin levyihin.

Ohjeeksi tuli, että kobolttiterällä ja kertaakaan ei saa honasta. Saas nähdä kuin äijän käy.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 27.11.2009 14:53

Poraa vaikka pienemmällä alkureiät, jotta keskittyy oikein iso terä sitten. Mikä vika lyijykynässä on?

Noinhan se pitääkin tehdä jos haluaa tarkan reiän. Kyllä mää mieluummin pistepuikolla lyön merkin, kun ei oo tallilla mitään über -poranteriä, saa tehtyä pienellä terällä sen alkureiän tarkasti jne..
Leikkuunestettä (poralle öljyä, itselle jotakin muuta jos tarve vaatii) riittävästi niin poraus onnistuu.

OT, mutta Biltema ja poranterä mainittu samassa ketjussa, joten en malta olla postaamatta omaa kokemustani:


On taidettu terääkin painattaa aika huolella kun noin on menny? Vai onko sittenkin ollu liian pehmeetä materiaalia koko laitos..

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 3.12.2009 10:31

Jatketaan taas aihetta: mitens ton kulutusteräksen liittäminen hitsaamalla normi teräkseen? Onnistuuko migillä?

Triton
-
Viestit: 178
Liittynyt: 23.7.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Triton » 3.12.2009 11:29

Onnistuu migillä, mahdollinen esilämmitys kulutusteräksen mukaan ja langaksi joku ihan tavallinen, esim. 12.51. Levyjen oltava hitsattaessa vähintään +20oC, muuten halkeamariski on oleellinen, varsinkin 500-kovuusluokan kulutusteräksillä. Seevi ohuemman levyn puolelle, maali ja ruoste pois hitsattavalta pinnalta.

http://www.miilux.fi/UserFiles/File/Mii ... ohjeet.pdf
Tuossa asiat vähän tarkemmin selitettynä.

Salamari
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.10.2023 18:51

Re: pora

ViestiKirjoittaja Salamari » 14.10.2023 19:47

Hezekiel kirjoitti:OT: Mistä saa sellaisia poranteriä joista ei nirkko pyöristy heti jos näyttää vähän kovempaa ja/tai epätasaisempaa alustaa? Eri paikoista hankittuja TiN-pinnoitettuja olen testannut mutta melkoista räkää tuntuu olevan.

OT2: Leikkuusta puhutaan tosi herkästi mutta hyperkorrekti valmistustekniikan proffa neuvoi aikanaan että saksilla leikataan ja terällä lastutaan :)


Olen Raex kulutusterästen seppä, mutta kulutusteräksiä en ole koneistanut (porannut). Työni oli monipuolista teräksen parissa. Mikään lämmöntuonti teräksiin ei ole hyvä asia ja sitä tulisikin välttää. Tietysti teräksiä työstettäessä, hitsattaessa, syntyy väkisinkin lämpöä. Polttoleikattaessa ja tai hitsattaessa kulutusterästä, se täytyy esilämmittää halkeamisen estämiseksi.
Meillä oli amiksessa yks tiukempi insinööri, joka valisti: Ei poraa sanota poranteräksi, vaan se on Pora. Kierukkaporassa on 2 leikkaavaa terää, yhdistelmäkierukkaporassa 4 leikkaavaa terää.
Siis oikea termi on Pora ei Poranterä tai ”Poranteriä”.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pora


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa