Kytkykauppaluuri softapäivityksellä jumiin

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

Kytkykauppaluuri softapäivityksellä jumiin

ViestiKirjoittaja Mika B » 13.9.2009 19:45

Sinänsä ei vahinkoa ole tapahtunut, kun on lankomiehen puhelimesta kyse ;-)

Päivitin N95:n softaa, ja 99%:ssa yhteys puhelimeen katkeaa. Puhelin ei lähde sitten edes päälle tuon jälkeen.

Kävin paikallisessa puhelinliikkeessä kysymässä tuosta, ja siellä ongelma tiedettiinkin. Kytkykauppaluurissa tuo on ominaisuus, eli luuri lienee suojattu ominpäin tehdyiltä päivityksiltä.

Onko tuon korjaamiseen muuta keinoa kuin lähettää luuri huoltoon? Saisiko sitä mitenkään itse sörkittyä vielä kuntoon..? Mielellään säästäisin sen 60 euroa johonkin muuhun. :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.9.2009 19:50

Kytky ei vaikuta itse tehtävään ohjelmapäivitykseen. Monissa puhelimissa jossain vaiheessa päivitystä tietokone ilmoittaa yhteyden katkenneen ja sitten muistaakseni itse ohjelman päivitys alkaa. Jos kaikki tehtiin ohjeiden mukaan niin pitäisi mennä takuuseen jos takuu on voimassa.

Kotona tolle ei voi muuta kun koittaa huoliiko päivityksen uudestaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.9.2009 20:07

Pari kuukautta sitten päivitin uusimman softan E51-malliin, eikä puhelin enää käynnistynyt sen jälkeen. Nettikeskustelujen mukaan yleisempikin ongelma s60-alustalla.
Vaihtoon meni luuri enkä ihan kernaasti enää päivittele puhelimeeni Nokian tarjoamia softia.

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 13.9.2009 20:27

No just.. Takuukin tosta on just menny.

Siihen ei tule edes sen vertaa älyä että kone tunnistaisi sen usb:n kautta. Eli huoltoon se on toimitettava..

Ihmettelin tuota paikallisen liikkeen kommenttia, että puhelin menee lukkoon jos sitä itse päivittää (kytkykauppatapauksessa siis). Kai siitä nyt joku maininta jossain pitäisi olla. Toki en sitä nokian käyttöohjetta ole vieläkään lukenut, mutta sopimuspapereissa ei mainintaa ollut.

Hiton Nuubia. Useampi on tullut päivitettyä (E-sarjalaisia), tämä oli ensimmäinen N-sarjalainen. Tais jäädä viimeiseksikin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.9.2009 21:06

No just.. Takuukin tosta on just menny.
Kannattaa silti kysyä mikä on huollon mielipide asiasta. Ei toi noin kuulu toimia vaikka takuu olisikin ohi.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 13.9.2009 21:34

Kytky ei vaikuta itse tehtävään ohjelmapäivitykseen.

Mutta silti yleensä puhelimen product code pitää vaihtaa, jos puhelimeen haluaa päivittää jonkun muun kuin operaattorin kautta tarjotun firmwaren.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.9.2009 21:40

Tarkoitin tässä ilman mitään ohjelmavirityksiä.

Brändätty ohjelma tulee samalla lailla Nokialta eikä operaattorilta. Operaattorin ei anneta koskea ohjelmaan. Noi tulee viiveellä ja harvemmin päivitettynä jonka takia brändäämätön ohjelma on parempi.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 13.9.2009 21:54

Mulla teki näin: Päivitysohjelma ei "löytäny" uutta versiota vaikka sellainen oli saatavilla, ilmoitti vaan että "puhelimeen ei löytynyt ohjelmistopäivitystä" tms.
Puhelin oli siis N73 kytkypuhelin. Tulipa sitten myöhemmin kokeiltua, n. vuosi edellisestä kerrasta uudestaan, no niin, löytyhän sieltä uudempikin softa ja sai sen asennettua puhelimeen.. jotain henkimaailman juttuja vissiin...
Toinen mystinen juttu: pari viikkoa sitten puhelin päätti jökittää oikein huolella: näppäinlukko ei auennut, joten päätin ottaa akun irti ja käynnistää luurin uudestaan. No pin- koodin kysely: koodi väärin, vaikka näppäilin ihan varmasti koodin oikein.. no sitten sama juttu Puk -koodin kanssa josta lopputuloksena se että sim -kortista tuli roskiskamaa. Sain datakaapelilla puhelimen tulille kun epäilin että näppäimistössä olis jotain vikaa.. no olihan siinä: 2. näppäimestä tuli jostain syystä 7. näppäin.. tämän takia ei sitten huolinut pinnejä eikä pukkeja...
Avasin kuoret, ei ollut mitään roskia tms , olisko vain ollu jonkinsortin softabugi... ei kuitenkaan johtunut softapäivityksestä tuo vika vaan ihan jostain muusta koska puhelimen päivitin n. puoli vuotta ennen tätä "mysteeriä".[/list]

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.9.2009 21:55

Kyllä minunkin mielestä product code pitää vaihtaa jotta pystyy kytkypuhelimen(joka on siis operaattori lukittu,ei siis "vapaa kytkypuhelin") päivittää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.9.2009 22:11

Tuolla voitte tarkistaa onko uudempaa ohjelmaa saatavilla.

Mulla teki näin: Päivitysohjelma ei "löytäny" uutta versiota vaikka sellainen oli saatavilla, ilmoitti vaan että "puhelimeen ei löytynyt ohjelmistopäivitystä" tms.
Noin voi käydä jos on brändätty ohjelma ja löytyy brändäämätön uudempi ohjelma. Niiden versionumeroinnitkin usein eroaa toisistaan.

JouLe
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.3.2007 19:27

ViestiKirjoittaja JouLe » 13.9.2009 22:58

Siihen ei tule edes sen vertaa älyä että kone tunnistaisi sen usb:n kautta. Eli huoltoon se on toimitettava..

Tuleeko näyttöön mitään kun yrittää käynnistää?
Jos Nokia teksti tulee näytölle, niin kokeile tätä.
Puhelin pois päältä, paina näppäimet (vihreä luuri, tähti ja 3:nen) pohjaan ja pistä virrat päälle. Pidä näppäimiä pohjassa niin kauan että puhelin käynnistyy ja kysyy maata.

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 14.9.2009 9:47

^on kokeiltu tuo hard reset. Näppäimistön valot syttyy kun laittaa virrat päälle, ja ne palaa sitten niin kauan kun akussa on virtaa. Muuta ei tapahdu. Akku irti ja taas tilanne stabiili..

En ollut kuullut tuosta product coden vaihtamisesta aiemmin. Löyty ohjeetkin, mut eipä tuosta tässä tapauksessa enää ole apua.. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.9.2009 9:57

Päivitin E51:n siis versiosta 300.34.56 versioon 400.34.011. Onnistuneen uploadauksen jälkeen käynnistettäessä laite surahti kerran ja taustavalo syttyi. Netistä löytyi muutama vastaava esimerkki: jos hard reset ei auta, puhelin pitää viedä huoltoon.

karvis
-
Viestit: 199
Liittynyt: 23.7.2003 10:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 18.9.2009 20:24

Kyllä minunkin mielestä product code pitää vaihtaa jotta pystyy kytkypuhelimen(joka on siis operaattori lukittu,ei siis "vapaa kytkypuhelin") päivittää.


Ei tarvi vaihtaa product codea kytkyluuriin päivityksen takia, ei edes sim-lukittuun. Lukittuun ei saa kuin sen operaattori-brändätyn softan sisään, jos haluaa "puhtaan" softan niin silloin pitää vaihtaa product code. Silloinkaan ei sitten pääse sim-lukosta eroon ;)

Eli kytkyn päivitys menee ihan normisti NSU:lla, päivitykset vaan tulee hiukan myöhemmin tarjolle.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.9.2009 20:37

^niin siis juuri meinasin sitä "puhdasta" (=valmistajan) softaa. Sehän on yleensä nopeammin saatavilla.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 19.9.2009 0:01

^Aivan. Nuo brändätyt softat tulevat monesti tarjolle viikkojen/kuukausien päästä siitä kun se normaali softa on julkaistu ja siihen odotteluun näyttää moni kytkyluurin omistaja hajoilevan. Varsinkin uusien puhelinmallien kohdalla nuo päivitykset voivat olla erittäinkin olennaisia puhelimen käytettävyyden kannalta.
Eipä siis kannata kenenkään sekaantua kytkysopimuksiin.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 19.9.2009 0:11

Tämä on kyllä sellainen juttu mikä kannattais nostaa isomminkin esille. Mullakin on N95 johon kuitenkin tulee (yhä) ajoittain päivityksiä ja niistä tulee jopa ilmoitus. Ei oo niin vaikeaa mennä asentamaan pahaa aavistamatta päivitystä ja johan menee pieleen :-/

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2009 0:14

Luulisi että noksukin tietää että ei oo käyttäjän vika jos ohjeiden mukaan tehdään ja menee pieleen.

Jokos joku on kysynyt huollosta virallista mielipidettä asiaan? Ännään kun ei kai muuta kautta oikein yhteyttä saakaan paitsi suoralla henkilön osoitteella...

karvis
-
Viestit: 199
Liittynyt: 23.7.2003 10:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 20.9.2009 18:19

Luulisi että noksukin tietää että ei oo käyttäjän vika jos ohjeiden mukaan tehdään ja menee pieleen.

Jokos joku on kysynyt huollosta virallista mielipidettä asiaan? Ännään kun ei kai muuta kautta oikein yhteyttä saakaan paitsi suoralla henkilön osoitteella...


Jos päivitys NSU:lla menee reisille, niin takuuaikana se menee takuun piikkiin. Jos takuu on ohi, niin kyllä se huolto siitä softauksesta osuutensa ottaa. Yleensä se päivitys ryssitään käyttäjän oman toiminnan myötä...
Ja jos Nokiaan haluaa ottaa yhteyttä, niin: http://www.nokia.fi/asiakastuki-ja-ohje ... teystiedot

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 20.9.2009 18:35

Laittelin tuonne jo kysymystä, että miten tällaisessa tapauksessa taloudellinen vastuu on.. :)

En ihan allekirjoita tuota "Yleensä se päivitys ryssitään käyttäjän oman toiminnan myötä".
Kyllähän toi NSU on sen verran informatiivinen ja yleensä vikasietoinenkin, ettei sitä ihan helpolla saa ryssittyä väärällä käytöllä.
Tähänastiset päivitykset ovat kaikki menneet ongelmitta läpi, onpa pari kertaa tullut puhelukin päivitettävään luuriin ja silti on lopputulos ollut ok.

karvis
-
Viestit: 199
Liittynyt: 23.7.2003 10:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 20.9.2009 18:54

Monesti se päivitys nyrjähtää siihen, että nyppästään kaapeli irti kesken kaiken. Tai sitten wintoosa hukkaa yhteyden syystä tahi toisesta, mutta siitä on hankala kyllä valmistajaa syytellä :/

Aika kovalta kuulostaa tuo mainitsemasi hinta softauksesta, 20-30€ kuulostaa oikeammalta summalta. Kannattaa kysyä hintaa jostain muualtakin.

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 21.9.2009 18:15

Meiliin tupsahti vastaus:
SIM-lukituksen ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Ongelma on todennäköissti itse puhelinlaitteessa, se kannattaa viedä huoltoon.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 21.9.2009 20:32

Monesti se päivitys nyrjähtää siihen, että nyppästään kaapeli irti kesken kaiken. Tai sitten wintoosa hukkaa yhteyden syystä tahi toisesta, mutta siitä on hankala kyllä valmistajaa syytellä :/


No, aika onnettomia virityksiä ovat nuo kännyköiden mukana tulevat datakaapelit, ei tarvitse aina välttämättä muuta kuin puhaltaa puhelimen suuntaan niin datakaapelin yhteys katkeaa.. eikä mun mielestä voi ainakaan kuluneisuudesta yms johtua jos kaapeli ja kännykkä ei ole montaa päivää päivän valoa nähneet.. ;)

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 1.2.2010 10:48

Jep, kun ei ekasta uskonu niin nyt on omakin kytkyluuri jumissa. Ei olisi pitänyt uskoa noita teknisen tuen jeppejä (ks. postaukseni 21.9.2009).

Nokia 5800XM, jossa oli ennakkotiedoista poiketen räätälöity softaversio. Sitä en tiedä miten räätälöity, kun yleensä räätälöidyissä on laitettu jotain operaattorin sälää valikkoon (sim-lukituksen lisäksi). Tässä ei _pitänyt_ olla edes sim-lukitusta myyjän mukaan.

Puhelimen omalla online-päivityksellä ilmoitti, ettei uutta versiota ole tarjolla. Nokia Software Updater -pc-ohjelma taas ilmoitti uudemman version olevan tarjolla, joten päätin sen asentaa. Syynä tähän Ovi Mapsin (ent. Nokia Maps) vaatima minimiohjelmistoversio, joka mulla siis oli liian vanha.
Nykyinen versio 21.0.025, Ovi Mapsin vaatima 30.jotain, uusin versio 40.0.005..

Olis pitäny ottaa se iPhone, prkl.

Hardresetistä ei tässäkään tilanteessa ollut apua, mutta jos joku sitä tietoa kaipaa:
Vihreä luuri (näytössä vasemmanpuoleinen) + punainen luuri (oikeanpuoleinen) + kameran painike pohjaan ja virrat päälle. Pidä näppäimiä pohjassa kunnes Nokian kättelyruutu tulee --> formatointi käynnistyy tämän jälkeen.

Lähden nyt kuljettamaan raatoa Nokian huoltoon.

kermu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 10.2.2009 7:28

ViestiKirjoittaja kermu » 1.2.2010 14:02

Ongelmahan noissa on se, että käyttäjä pistää softan päivitykseen silloin kun akkua on jäljellä yksi palkki, tommonen kun sattuu syömään sitä akkua jonkun verran niin olisi hyvä edes ladata akku täyteen...
Noista on tosiaankin todella hankala lähteä syyttämään valmistajaa koska valmistaja ei ole vastuussa käyttäjän tietokoneen toimivuudesta yms.

Todennäköisesti näitä tapauksia varten Nokia on ilmoittanut softaa asennettaessa että se ei ota vastuuta kadonneista tiedoista tai siitä että käyttäjävirheen takia laite on mennyt jumiin softapäivityksen aikana.

Kävin paikallisessa puhelinliikkeessä kysymässä tuosta, ja siellä ongelma tiedettiinkin. Kytkykauppaluurissa tuo on ominaisuus, eli luuri lienee suojattu ominpäin tehdyiltä päivityksiltä.

Onko tuon korjaamiseen muuta keinoa kuin lähettää luuri huoltoon? Saisiko sitä mitenkään itse sörkittyä vielä kuntoon..? Mielellään säästäisin sen 60 euroa johonkin muuhun. :)


Kytkyluureja ei tuolta ole suojattu. Nokian puhelimissa viat ovat ominaisuuksia.

Meillä tuo softan päivitys taitaa olla jotain 20-30e luokkaa.

Edittiä editin perään prkl!

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 1.2.2010 14:54

Ongelmahan noissa on se, että käyttäjä pistää softan päivitykseen silloin kun akkua on jäljellä yksi palkki

Niin tota, tuo Nokia Software Updater ei lähde tekemään mitään päivitystä, ellei akku ole täysi (tai lähes täysi). Kokeilepa joskus.
..ei ota vastuuta kadonneista tiedoista tai siitä että käyttäjävirheen takia laite on mennyt jumiin softapäivityksen aikana

Ainakin tuon ekan muistan lukeneeni, ja todennäköisesti sieltä tuo täysi vastuuvapauslausekekin löytyy. Mutta takuun piikkiin menee onneksi tämä tapaus.

kermu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 10.2.2009 7:28

ViestiKirjoittaja kermu » 1.2.2010 15:06

Ei oo tarvetta kokeilla kun on paremmat systeemit töissä. :) Aikasemmin tuo ainakin anto softailla niin että akku pääs loppumaan kesken...

Takuun piikkiinhän noiden pitääkin mennä, hyvä että näin kävikin.

Ikäväähän se kyllä on että noiden softien laatu on mitä on, päivästä toiseen se jaksaa ihmetyttää.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.2.2010 3:08

Aikasemmin tuo ainakin anto softailla niin että akku pääs loppumaan kesken...

Ei ole tullu testattua loppuun asti, mutta näytöllä vain käy varoitus, että sikäli mikäli akku simahtaa kesken päivityksen, voi homma mennä häneksi, haluatko todella jatkaa? :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.2.2010 5:32

Ei oo pitkään aikaan Nokia Software Update antanut aloittaakaan päivitystä ellei mobiili ole joko melkein täyteen ladattu tai laturissa.

Vanhemmat päivitykset ei tätä tehneet ja siitä luonnollisesti tuli ongelmia.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa