VOI POISTAA

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

VOI POISTAA

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.5.2009 13:29

Venton pölykapseleista hilseilee maali pois ja pitäis saada loputkin ennen uuden pinnan ruiskutusta. Testasin oikein maalinpoistoainetta mutta ei lähde, nykypäivän jarrunestekin sopii lähinnä käsien pesemiseen.
Onko muita keinoja kun lasikuulapuhallus? Muovit kun ei oikein vahvoista liuottimista pidä.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 14.11.2009 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

matti.l
-
Viestit: 1067
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 22.5.2009 13:31

Kokeiles uittaa niitä kodin putkimiehessä muutama tunti, sillä luulisi lähtevän, eikä pitäisi vahingoittaa muovia...

Ainakin joskus aikoinaan pienoismalleista maaleja otin noin pois.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 22.5.2009 16:05

Joskus puhdistin muoviosia isopropanolilla. Sillä sai melko hyvin muovia vahingoittamatta. Tosin se oli vuorokauden vanhaa automaalia ja lakkaa...

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 22.5.2009 18:42

Hyväksi havaittu keino on myös iso höyrypainepesuri, jos jollain tutulla sattuu olemaan. Sellaisella kaverin luona aikoinan puskurista lähti maalit .

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 22.5.2009 19:03

Hiomapaperi?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.5.2009 19:34

Meinasin samaa sanoa. Jos kerran maalataan niin hiomapaperilla "karkeaksi" ja maali pintaan.

`niksu
-
Viestit: 150
Liittynyt: 21.11.2007 1:10

ViestiKirjoittaja `niksu » 22.5.2009 19:57

Samaa topicia lainatakseni. Joku autojobbari on kitannut ilmeisesti vilkkujen paikat puskurin yläosasta (mk3) umpeen. Ja sen päällä on maali joka on lohkeillut pahasti. Miten nuo saisi pois helpoiten, mielellään niin että se muovi säilyy ehjänä. Vai saako mitenkään?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.5.2009 23:17

Hiomalla ei noista pöläreistä maaleja saa pois, ovat alkuperäiset venton pölärit ja maali lohkeilee paikoista jonne ei hiomaan pääse ja mielellään poistaisin kaiken vanhan maalin ettei tulis kiehumis ym paskaa eli sais pohjustettua hyvin.
Täytyy vielä kokeilla töissä käytössä olevaa rasvanpoistoainetta jolla ainakin vuosia vanha vasaralakkamaali lähti jarrurummuista heti.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 23.5.2009 1:08

Meikä poisteli just nitromorssilla jetan ovilistoista ja takaspoikasta maalit. Ei kärsiny muovi eikä kuminen siipikään. Hyvin lähti kaikki ku antoi vähän aikaa muhia. Noin 10-15 minuttia anto muhia ja sit hinkkas pesusienellä ja morssilla, lopuks painepesuria perään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.6.2009 15:12

Tuli nitmomorssia ostettua (18e purkki) mutta ei vit** lähe maalit, millähän specialforcemaalilla noi on oikein maalattu. Täytyy viedä lasikuulapuhallukseen mokomat.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 14.6.2009 15:18

Mikset osta uusia pölkkäreitä? vai onks jotkut spesiaalit et pitää restauroida?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.6.2009 16:57

Venton alkuperäiset nuo on, tarvikemallit ei kestä kovan muovin takia.

Kumpulainen
-
Viestit: 78
Liittynyt: 4.1.2009 19:41

ViestiKirjoittaja Kumpulainen » 14.6.2009 19:39

No jo on kumma jos morssilla ei lähre. Luulisi olevan hirveetä myrkkyä jos kerta myyntikieltoonkin ovat jossain laittaneet. Itse olen saanut sillä lähtemään jos jonkinmoista pintaa ja paskaa esim. 30v vanhaa metalliin syöpynyttä ruosteen ja maalin sekoitusta.

Olet tainnut kostuttaa pinnan ennen morssilla läträystä? Silloin se ei vaikuta yhtä huolella.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.6.2009 21:04

Kuivalle pinnalle laitoin muutamaan kertaan ja annoin puolisen tuntia olla mutta vain muutamasta kohtaa alkoi maali kuplimaan, ei muuta. Hieman pehmeää maali on mutta ei lähde esim puulastalla.
Täytyy kokeilla vielä töissä käytettävää rasvanpoistoainetta, sillä lähti ainakin vasaralakka jarrurummuista.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.6.2009 21:10

aineiden hinnalla olis löytynyt jo alkuperäisetkin kapselit varmaan.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 14.6.2009 21:22

Vähäsen aihetta sivuten, mistä tota nitromörssäriä saa? Hyvin varustetuista maalikaupoista?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.6.2009 21:25

Paikallisessa Värisilmässä ainakin purkkia hypistelin.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 14.6.2009 21:48

tokmannillakin löytyy

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 14.6.2009 22:26

ja ilotalosta, vai olikos se puuilo?

pmj
-
Viestit: 275
Liittynyt: 4.11.2004 12:56

ViestiKirjoittaja pmj » 15.6.2009 0:08

Pienoismallihemmot kuulemma poistaa maalia muovista jarrunesteellä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.6.2009 10:00

Myös raaka Pineline toimii noitten pienoismallien kanssa.

STA
-
Viestit: 70
Liittynyt: 9.2.2004 7:57

ViestiKirjoittaja STA » 15.6.2009 10:38

Raaka Pineline toimii. Ei vahingoita muovia ja vie maalin mennessään. Liotus Pinelinessä ~vrk (pari tuntia riittää pehmittämään, mutta mitä pidempään, sen parempi) ja sitten jollain harjailee maalit hittoon. Tein ite ton toimenpiteen omille sisustamuoveille ja hyvin rokkas.

Varokaa sitten, ettei roisku tota silmiin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.6.2009 10:48

Sebastianille tiedoksi että kyseessä ON alkuperäiset kapselit ja tuo nitromörssi maksoi motonetissa noin 18e.
Tarvikekapseleita en hommaa koska eivät kestä pakkasella, muutaman jo saanut hajalle kun on pitänyt talvella irrotella.
Tuota pinelinea vois vielä kokeilla.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.6.2009 11:15

Kuten ylempänä jo kirjoitin, alkuperäisiä saa parilla kympillä käytettynä. Ei ne nyt niin raret ole.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.6.2009 12:31

No nuo alkuperäiset ostin täältä voorumilta ja aattelin fiksata kuntoon, eikä muuten parilla kympillä saa.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 15.6.2009 14:39

Eiks muka saa sit ihan karhunkielellä ja hiomapaperin avulla maalia hiottua..? tuntuu ihan järjettömältä käyttää noin paljon vaivaa johonki rumiin pölykapseleihin..

Blind
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.1.2009 19:56

ViestiKirjoittaja Blind » 15.6.2009 15:40

Nitromors, painepesuri ja hiomapaperi sillä itse poistanut muoveista maaleja tosin kannattaa olla varovainen ton aineen kanssa kun purkissa jo lukee että ei muoville.

Antaa morssin vaikuttaa jonkinaikaa ja sit pesee kovalla paineella osan puhtaaksi, sekin tuli huomattua että morssi toimii parhaiten kuumassa suorassa auringon paisteessa :D

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 15.6.2009 18:01

Varokaa sitten, ettei roisku tota silmiin.


No ei se pineline niin vaarallista voi olla. Kyllähän se mäntysoopakin silmissä kirvelee.. ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.6.2009 19:11

Ei Neunii kaikki halua niitä tingeltangel -vanteita. 1 kapseli on nelisen tuntia muhinut pinelinessa mutta ei ainakaan vielä mitään näkyvää muutosta.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.6.2009 20:03

No ei se pineline niin vaarallista voi olla. Kyllähän se mäntysoopakin silmissä kirvelee.. ;)

Itse asiassa pineline ja mäntysuopa on aika kaukana toisistaan.

Tässä joskus pesin golfin konehuonetta suhteella about 2,5 desiä pinelineä, loppu vettä (1,5l) pumppupulloon. No, siinä pesiessä käsi osui tuohon silmäkulmaan ja kunnon ihottuma / punotus siihen paikkaan. Hydrokortisonilla lähti se. Eli ainakin kunnon hanskat käteen kun pesee vahvalla Pinelinellä.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 15.6.2009 20:16

Itse asiassa pineline ja mäntysuopa on aika kaukana toisistaan.

Itse asiassa, riippuu tietenkin mistä pineline- pesuaineesta puhutaan. Osa on mäntyöljypohjaisia, osa taas on alkaalisia pesuainetiivisteitä.
Yleisimmät pineline -tuotteet:
Pineline tehopesu= mäntyöljypohjainen
Pineline painepesu= alkaalinen pesuainetiiviste

Ei oo kyllä mulla silmät ruvennu kirveleen tai muuten punottaan kun oon suihkupullon kanssa ruiskinu "vahvaa" pineline -seosta pesukohteeseen ja tuuli on käyny välillä päin naamaa.
..ja jos punottavat niin se on tullu vaan liiallisesta ryyppäämisestä...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.6.2009 20:36

Pineline tehopesusta on kyse ja toi mun iho on muutenkin aika herkkä, kuivumaan yms :(

Mutta asiaa, täytyy kyllä vähän ihmetellä -Jarkon- intoa puunata kapseleita, kun uudet saa siihen muutamaan kymppiin, jopa marmoritiskiltä ;)

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 16.6.2009 0:44

No mutta kun peltivanne ilman mitään kapseleita on paljon hienomman näkönen. Mut joo, ihan sama, rassaa sä vaan vanhoja pölykapseleita. Kaupasta sais uudetkin niin säästyis kaikelta vaivalta.

STA
-
Viestit: 70
Liittynyt: 9.2.2004 7:57

ViestiKirjoittaja STA » 16.6.2009 9:03

No ei se pineline niin vaarallista voi olla. Kyllähän se mäntysoopakin silmissä kirvelee.. ;)


Joo, turha kommenttihan toi oli multa. Lukee siinä pullon kyljessä ne ohjeet. Ajattelin vaan varoitella, kun itellä tota raakaa kamaa roiskui silmään snadi määrä ja kaks päivää silmä vuoti ja oli liikennevalon punainen. Kaikki tietty on yksilöitä. Pullon kyljessä näyttää lukevan "...vakava silmävaurion vaara...". Toisaalta, kai noita varoituksia lätkitään jo kohta merkkareihinkin.

Nojoo, se jeesustelusta, parempaa kamaa se on maalin muovista poistoon kuin silmien pesuun kaikesta huolimatta. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.6.2009 9:43

Se on ihan makuasia, pitääkö peltivanteita ilman kapseleita parempana kuin ilman, mutta omasta mielestäni GL-mallin leveät vannekehät ja GT-mallin keskikapselit sopivat orkkisvanteeseen oikein passelisti.

En tiedä millaisesta keskikapselista tässä on kyse, mutta venton kapselien hinnat liikkuvat jossakin 10-30€ kappalehinnoissa. Minusta ainakin 120€ uuteen peltivanteitten kapselisettiin olisi aika paljon.

En myöskään lähtisi irrottelemaan maaleja kokonaan noista kapseleista: mikäli maalia on yhtään jäljellä, se kannataa vain hioa tasaiseksi ja ruiskuttaa uusi maali pintaan. Jos maalipinta rikkoontuu, on tiedossa iso työ: kun muovi tulee näkyviin, on maali hiottava kokonaan pois ja suoritettava maalaus muovipohjusteen kanssa uudelleen. Ilman pohjustetta ns. karva nousee pintaan ja se ei näytä hyvältä. BTDT viime viikolla vannekehiä kunnostaneena.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 16.6.2009 13:07

Nii, noi vannekehät ja keskikapselit onkin sitten asia erikseen, ne on ihan hienot. Mutta tässä ei varmaan ollu kyse niistä koska on "vaikeita" paikkoja ja noissa kappaleissa ei niitä ole.

Mutta lukkarin viestin viimeinen osa ihan täyttä asiaa, koska tuon "karvan" tasoittaminen on aika työlästä hommaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.6.2009 13:39

Laitetaan nyt pari kuvaa mistä on kysymys kun meikäläisen projektia näin kritisoidaan.
Eli jos alkuperäisistä kapseleista joutuu purkuosana maksamaan 40e/sarja niin tuskin niitä uutena parin kympin kappalehintaan marmoritiskiltä saa.
Kapselit on muijan ventosta talvirenkailta, ajattelin vaan jo nyt ottaa työn alle että sais Peekille maalaukseen muutaman muun osan mukana.

Tässä tulos maalinpoistoaineiden jäljiltä:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Plri2.jpg

Eli maali on pehmennyt mutta ei pahemmin lähtenyt.
Tässä Pinelinessä 24h lionnut versio:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Plri1.jpg

Eli se mikälie paukkumaali lähti ja jäljelle jäi alkuperäinen hopea maali joka kuitenkin on muutamasta kohtaa lähtenyt ja alta paistaa muovi.
Golffista löytyy nuo Lukkarin mainitsemat vannekehät talvivanteista mutta alkuperäiset keskikapselit jätin pois.
Ja eikös GT mallin keskikapselit ole tällaiset:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... nt=GT2.jpg

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.10.2009 18:28

Vituix meni nämäkin, liuottelin maalit pois mitkä lähti ja loput hioin karheaksi.
Ostin purkin Inerta Primer 2k pohjamaalia kun piti lasikuituhelmatkin pohjata,pöläreihin laitoin kuitenkin muoviprimeriä kohtiin joista paljas muovi paistoi.
1 kerta meni ruiskun takkuamisen takia ketulle, no ruisku paloix ja putsausta.
Pölärit hiontaan uudelleen.
Toisella kerralla ruisku alkoi jostakin tippoja tiputtelemaan mutta sain jotenkin suihkittua, ruiskun peseminen sai jäädä, roskiin koko paska.
Taas piti hieman hioskella, lopuksi paukulla Motip vannehopeaa päälle, no jostakin kohtia nousi karvat pystyyn (kumma kun ei pohjamaalilla) ja kummasti kuultaa hiontakohdat läpi vaikka monta kerrosta maalia laitoin.

Eli jos pöläreistä alkaa maalit lähtemään niin lasikuulapuhallukseen tai heittää roskiin ja ostaa merkkitiskiltä uudet niin pääsee paljon vähemmällä.
Tarvikepöläreitä en suosi koska ne ovat liian kovaa muovia ja halkeavat pakkasella.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa