Jarrumännän teko alumiinista

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

Jarrumännän teko alumiinista

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 11.12.2008 2:23

Suunnittelen sorvaavani moottoripyörään etujarruun uuden jarrumännän kolhiintuneen teräksisen tilalle.

Ajattelin käyttää alumiinia, mitä esteitä tuolle mahtaa olla vai onko mitään? Ainakin kisa ja kevennys osina käytetään alumiinisia mäntiä. En usko lämpölaajenemisen olevan ongelma koska satula on kevytvalua tai alumiinivalua en tiedä tarkemmin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.12.2008 7:20

Käsittääkseni jarrumäntinä olen alumiinia nähnyt. Periaatteessa parempaahan se on kuin teräs tuossa käytössä, koska lämpölaajeneminen on vähäisempää.

Äksjiiärrä
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.12.2007 9:59

ViestiKirjoittaja Äksjiiärrä » 11.12.2008 7:27

Siis alumiinin lämpölaajeneminen pienempi kuin teräksen?

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 11.12.2008 8:07

Siis alumiinin lämpölaajenemiskerroin on muistaakseni lähes 2x verrattuna teräkseen.

Liekkö puhdas alumiini on liian pehmeää tuohon tarkoituskeen? Melkein joku lejeerinki olisi parempi, esim.Silumiini.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.12.2008 10:18

Seoksiahan ne alumiinipohjaiset ovat. Olisiko alumiiniseoksen käyttö sitten puolusteltavissa sen takia, että se johtaa huonosti lämpöä, vrt. jäähdytyslevyt.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.12.2008 10:22

Jotain kovaa ja koneistettavaa laatua kannattaa hommata jos meinaat alumiitista tehä. Esim. 7075 on lujaa mutta perus 6082 vaikka riittänee. Molempia itse joskus koneistanut aika paljonkin.

Puhdas alumiini on noihin verrattuna kuin vetelä räkä..

http://www.alumeco.fi/Tekninen_informaa ... angot.aspx

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.12.2008 10:54

ohan uudemmissa jenkkiromuissa "muovia" männät... bakeliittia vai mitälienee

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.12.2008 11:15

Semmoinen muistikuva, että bakeliitti turpoaa jos se saa öljyä.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 11.12.2008 12:50

Seoksiahan ne alumiinipohjaiset ovat. Olisiko alumiiniseoksen käyttö sitten puolusteltavissa sen takia, että se johtaa huonosti lämpöä, vrt. jäähdytyslevyt.


Taidat muistaa vähän ristiin nyt, koska alumiinihan johtaa pääsääntöisesti hyvin sekä lämpöä että sähköä? Toki ominaisuudet heikkenee kun siihen muita metalleja sekoitetaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.12.2008 13:10

No, hitto, kun ei osaa tänään lausua ajatuksiaan julki, näinhän se oli tarkoitus sanoa.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 11.12.2008 13:27

Täytyis kattella mistä saa tuollaisia alumiineja. Mulla on kyllä Rautasoinilta ostettua 70mm tankoa mutta siitä ei tarkemmin tiedä mitä se on. Kyllä siihen ainakin hyvän pinnan saa tehtyä ettei se ihan räkää ole. Haponkestävää terästäkin olisi akselinpätkä, mutta sen kanssa saa varoa karkenemista ja värinää sorvatessa. Ei varmaan lämpölaajeneminen ole ongelma sillä satula ja mäntä menee melkein samaa tahtia silloin kun kyse on alumiinista ja sen seoksista.

Luulenko nyt oikein, että kisavehkeissä ei ole tiivisteitä satulan ja männän välissä, vain tiukka sovitus (tiivisteet sulaisivat)?

Lehtilä:
Mites helpoiten ns. tavallinen pulliainen eli vähittäisasiakas pääsee noihin Alumecon materiaaleihin käsiksi muuten kuin lopputuotteena? Lyhyesti mulkaistuna vedetty tavara on lujempaa kuin puristettu?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 11.12.2008 14:44

On niissä "kilpasatuloissa" aina tiivisteet.
Pölysuojakumi (se näkyvä "tiiviste") puuttuu monista. Juurikin siksi että kummi ei tahdo kestää..

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 12.12.2008 6:03

Päärynä: Ei tietoa, miten tavallinen tallaaja pääsee noihin käsiksi..
Kysele suoraan tuolta puljusta.

Tässä vielä toinen firma, josta meille alumiinia tuli:
http://www.apollomaterials.fi/

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 12.12.2008 7:42

7075 alumiinia voi kysästä St-koneistukselta Ylöjärveltä jos niillä olis hukkapaloja

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 13.12.2008 9:58

Anodisoi mäntä ennen käyttöön ottoa.

Alsa on siitä huono materiaali, että tuo kaiken lämmön samantien nesteeseen, eli joku lämpökatko palaa vasten kannattas suunnitella.

Esim Alconin rakennekuvista vois selvitä, miten ne on tuon tehneet.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 13.12.2008 16:32

7075 T-6:sta tuli tehtyä yhteen 996 Biturboon uudet männät. Kävivät tossa Nurmijärvellä anodisoitavana, mutta puljun nimeä en perkele saa päähäni mitenkään. Kaikkia sortteja alumiineista ei hirvittävän nätisti saa värilliseksi anodisoitua, koska seostekoostumus saattaapi aiheuttaa laikkuja. Jos kirkkaaks haluaa niin se onnaa, mutta esim tuon 7000 sarjalaisten anodisointi ja värjäys jää usein laikukkaaksi...

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 15.12.2008 12:46

Lämmönjohtavuus ei varmaan ole ongelma, se tulee custompyörään eli sillä ei ajeta miljoonaa radalla. Lähinnä on tarkoitus aiheuttaa meteliä ja pahennusta :)

Eloksoitavuus on sinänsä hyvä, jos tankoa hankin, ostan sen verran että siitä saa tehtyä muutakin. Eloksointia kokeilen joskus itse.

Eloksoitavuus/anodisoitavuus näkyy Apollon sivuilla taulukossa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 17.12.2008 22:50

Apollo Materialsilta oon itse joskus tilaillut esim. juurikin tuota 7075 T6 -laatua. Ihan paloinakin on saanut.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 17.12.2008 23:21

Cancermann, kauanko siitä on aikaa? Työkaveri tuskailu tuolta hankkimista, se on siis ostellut lähinnä levytavaraa pienimuotoiseen koneenrakennukseen, lähinnä mittalaiterakentamiseen. Taisi kyse olla siitä että aiemmin sai helpolla jämäpaloja mutta Thysseni muuttanut kuvioita? Kunhan spekuloin, täytyy hankkia omakohtaistakin kokemusta ettei ole luulojen varassa.

Yksi mäntä on sorvattu, pinta ei nyt ole maailman kiiltävin, mutta riittää mulle jos toimii. En ole kokeillut nesteiden kanssa, pitäis saadaa palat ja satula maalattua ennen kokeiluja.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.12.2008 0:21

On siitä reilut pari vuotta, ehkä kolme. Aikaisemmin ostin sieltä alumiinista valmistettua hunajakennoa komposiitti systeemeihin.
Voi tosiaan olla että tuo uusi omistaja on vaikeuttanut asioita. Ennen oli puhelimessa tehty tilaus ihan pätevä.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 22.12.2008 6:50

Mulla vois olla vielä pätkiä apollon 7075 T-6 pyöröä, muistaakseni pienin oli 50mm ja suurin 170mm jos jää parista nysästä kiinni.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa