Käytännössä nykyisten lentokoneitten siipiä ei ole suunniteltu riittävään nosteeseen vaan moottorit työntävät konetta eteenpäin. Eli liukuhihnalta lentokone voisi hypätä hieman ilmassa mutta tömähtää heti maahan. Sama on ilmassakin jos moottorit sammuvat niin lentokone tulee alas kiven lailla.
Tota, kyllä ne nykyisten koneiden siivet on suunniteltu riittävään nosteeseen - pelkällä suihkumoottorilla eteenpäin tykittäminen on ihan järjettömän epätaloudellista. Isojen matkustajakoneiden liitosuhde on noin parinkympin luokkaa, vähän koneesta riippuen. Hävittäjillä se on yleensä siinä kymmenen tienoilla, vanhalla MiG-21:llä vissiin noin viisi - mutta se olikin laite joka oli oikeasti ohjus, jossa oli ohjaamista varten siivekkeet rungon molemmilla puolilla. EFHK:lle laskeuduttaessa moottorit vedetään tyhjäkäynnille yleensä noin Turun kohdilla. Eikä sinne vissiin montaa konetta ole tullut kuin kivi.
Ton liukuhihnakysymyksen miettimiseen auttaa kaksi hyvää vastakysymystä:
a) jos se kone ei nouse siitä hihnalta, niin miten suksikoneet nousevat hangelta, tai vesitasot vedestä?
b) kuvitelkaa siihen lentokoneen paikalle itsenne rullaluistimet jalassa. Ok, vähän homoa touhua, mutta laittakaa silti liukuhihna pyörimään. Mitä tapahtuu? Noh, lähdette liukuhihnan mukana taaksepäin, sillä teidän ilmanvastuksenne ei vielä voita renkaiden ja laakerien vierinkitkaa. Mutta ottakaa kaveri pitämään selästänne kiinni - mitä tapahtuu? Noh, pysytte paikallanne. Ja sitten se viimeinen - pyytäkää kaveria työntämään teitä selästä. Mitä tapahtuu? Pysyttekö paikallanne?
Jos se kone hypähtää liukuhihnalta ilmaan, niin mikä sen sitten vetää takaisin siihen? Jos koneella on tarpeeksi nostovoimaa siihen hypähtämiseen, niin miksei se nousisi ilmaankin sitä?
Oikea vastaus on että kone nousee ilmaan ihan normaalisti, mitä nyt pyörät pyörivät vähän normaalia suuremmalla nopeudella. Lentokoneen moottori kun puhaltaa ilmaan, se ei vaikuta kiitotiehen mitenkään niinkuin autoissa tapahtuu. Kun koneen moottorin siirtämä tarpeeksi suuri ilmamassa saa tarpeeksi suuren vauhdin, kone alkaa liikkua eteenpäin. Ilmavirta alkaa virrata koneen siipien yli, joka aikaansaa nostetta. Ja kone nousee ilmaan. On totta että vain hävittäjissä moottorien työntövoima on suurempi kuin koneen massa itse (ts. esim. Hornet pystyy nostamaan itsensä ilmassa pysähdyksistä täydellä lastilla ylös), mutta kuitenkin kaikissa lentolaitteissa se moottorin työntövoima on suurempi kuin pyöränlaakerien ja pyörien vierinvastuksen aikaansaama kitka/voima. Joka tossa liukuhihnatilanteessa on se ainoa koneeseen itseensä vaikuttava voima.